APU gejming 2. deo - WoT, LoL i DOTA 2

APU gejming 2. deo - WoT, LoL i DOTA 2

Kao što smo i obećali, pred vama je drugi iz serije članaka koji će se baviti temom igrivosti aktuelnih naslova na integrisanom grafičkom procesoru u okviru APU-a. Sa ovom tehnologijom, AMD je konačno omogućio da igranje na iGPU u pravom smislu te reči bude ostvarivo, što verujemo da sve nas veoma zanima zbog činjenice da je ekonomska stiuacija takva kakva jeste. A10 6800K koji mi koristimo poseduje četiri CPU jezgra i Radeon HD 8670D.

    Sadržaj

      Nebojša Todorović
      Iako smo za potrebe prošlog testa pozajmili konfiguraciju od poznate domaće firme, ubrzo smo shvatili da to nije ni približno fleksibilno kao kada bismo imali sopstveni PC baziran na APU-u. Nakon toga smo shvatili da imamo potrebu za stalnom platformom za test kako bi APU gejming serijal dobio ujednačen tempo i kako ne bismo zavisili od velikog broja faktora. Zahvaljujući vama koji ste pokazali veliko interesovanje za ovu temu i uz pomoć naših partnera kao što su AMD, Gigabyte, Raijintek i Fractal Design koji su prepoznali kvalitet naše ideje i jedinstvenost koncepta, spremili smo APU baziran PC koji će nam znatno olakšati pristup ovoj temi.

       
      Naš računar će biti baziran na AMD A10-6800K, koji smo koristili i tokom prethodnog testa. Zahvaljujući domaćoj kancelariji Gigabyte-a smo ovaj APU udomili na ubedljivo najboljoj matičnoj ploči zasnovanoj na A88X čipsetu. Reč je o G1.Sniper A88X ploči koju karakteriše veliki broj mogućnosti, uključujući i fantastičnu audio sekciju, ali i sjajan BIOS koji daje niz overklok opcija potrebnih da se izvuče maksimum iz APU-a. Takođe, G1.Sniper A88X je vizuelno izuzetno atraktivan što nam se posebno dopalo. Na kraju, tu je i AMD Radeon RAM deklarisan za rad na 2133 MHz koji će omogućiti da se integrisanom Radeonu ne stvori usko grlo zbog toga što se oslanja na sistemsku memoriju.  

       
      Radeon HD 8670D se oslanja na sistemsku memoriju, što trebate da imateu vidu prilikom sklapanja konfiguracije bazirane na APU-u. Zašto ovo naglašavamo? Pa, ukoliko se odlučite za neki od najjeftinijih modula deklarisanih za rad na 1333 MHz i pritom se zaista i desi da taj modul ne može mnogo ili uopšte preko deklarisanog takta, onda ste u problemu. Jednostavno, naša testiranja su pokazala da je za maksimalne performanse APU-a potreban RAM sposoban da radi na taktu od 1600 ili više MHz. Optimum je 1866 MHz, a sa 2133 MHz nećete dobiti više od par procenata bolje performanse više što u praktičnom smislu nema nikakvu “opipljivu” vrednost. RAM moduli od 1600 MHz zaista nisu mnogo skuplji, a pritom većina je sposobna da stigne barem do nekih 1800 MHz, čime ulazite u optimalnu zonu za rad APU-a.  
       
      To je to što se tehnikalija tiče, vratimo se na sam koncept testa. Ovo je samo jedan od testova u nastupajućem serijalu u kome ćemo se baviti APU gejmingom. Do sada, većina tekstova na ovu temu se nije bavila praktičnim delom priče, a to je: “Kako igranje na iGP-u zaista izgleda?”. Mnogi korisnici i dalje imaju fobiju od slabašnih “integruša” stečenu još pre mnogo godina unazad, pa se odlučuju na ništa jače diskretne modele sa dna cenovnika koji su “osakaćeni” na hiljadu i jedan način. Stoga, pored klasičnih grafikona sa rezultatima, videćemo snimke igranja u praksi, minimalni i maksimalni frejmrejt, kao i naše iskustvo preneseno u tekstualni oblik. Zvuči zanimljivo?  
       
      U prvom delu našeg serijala se može reći da je APU prošao “kroz najgore”. Obuhvatili smo Metro 2033, Crysis 3 i Far Cry 3, a od ovih igara jedino je Far Cry 3 dao igrive rezultate. Ipak, zaključili smo da ukoliko se Radeon HD 8670D pokaže iole dobro, sve ostalo će proći znatno lakše i da možemo očekivati velike stvari od ovog integrisanog GPU-a čim pređemo na manje zahtevne igre. Bili smo u pravu… Ovom prilikom ćemo se pozabaviti sa tri Free 2 Play igre, a reč je o World of Tanks, League of Legends.
       
        

      Verovatno je svako čuo za World of Tanks, igru koja je zabeležila neverovatan uspeh i progurala razvojni tim Wargaming do samog vrha. WoT je postavio mnoge standarde u svom žanru i oborio mnogo rekorda. Wargaming na redovnoj bazi osvežava igru i unapređuje grafički aspekt, modeli tenkova koji se pojavljuju u igru predstavljaju vernu reprezentaciju istorijskih vozila. To čini i da bude relativno zahtevna, pa ukoliko želite da igrate ovaj naslov u visokoj rezoluciji sa maksimalnim nivoom detalja, moraćete da spremite pozamašnu svotu novca za računar. Mi smo ipak sa APU-om ostvarili više nego dobre i zadovoljavajuće rezultate.  
       
      Kao najzahtevnija od tri igre, World of Tanks se pokazao kao ozbiljan zadatak za APU. Ipak, A10 6800K se odlično izborio sa sve tri rezolucije, pružajući neočekivano dobar stepen iskorišćenosti raspoloživih resursa. Ova igra često biva kritikovana zbog toga što razvojni tim ne važi za “kralja optimizacije”. Ipak, sa APU-om se snašao izuzetno dobro. Na narednim screenshot-ovima možete videti koja smo podešavanja koristili za svaku od rezolucija.  



      Kao što možete videti, podešavanja koja smatramo optimalnim su daleko od siromašnih. Zapravo, većina bitnih stavki uopšte nisu redukovane na goli minimum. Odmah moramo naglasiti da je igranje World of Tanksa u 1920x1080p na integrisanom grafičkom procesoru neverovato zanimljiv doživljaj. Prosto je neverovatno koliko toga je Radeon HD 8670D sposoban da isporuči čim se ne radi o najnovijim AAA naslovima. Čak 58 FPS-a u proseku sa minimalnim frejmrejtom od svega 36 FPS-a je brutalno dobar rezultat. Nakon toga, sa manjim rezolucijama smo se malo više “oslobodili” pa je nivo detalja drastično veći, a u obe niže rezolucije smo podesili igru da radi u “Improved Graphics” mododom.

       
      Tokom igranja u 1366×768 smo čak upalili i FXAA filter, koji je doduše malo više uticao na FPS vrednost, pa nemojte da se čudite što u toj rezoluciji rezultat deluje najslabije. U sva tri slučaja smo dobili potpuno igrive vrednosti i ova podešavanja preporučujemo i vama, jer po našem mišljenju predstavljaju najbolji odnos između tečnog izvođenja i kvalitetnog prikaza. Uvek može neka stavka da se smanji ili poveća u zavisnosti od želja korisnika

       
        

      Nastavak popularnog Dota moda za Warcraft 3, DOTA 2 predstavlja igru koja je poznata gotovo svakom ko je i najmanje investiran u stanje na gejming sceni. Reč je o MOBA žanru koji postaje sve popularniji, a čiji rodonačelnik upravo i jeste mod koji je prerastao i samog sebe. Nakon toga što je uvideo koliko je originalna Dota popularna, Valve je otkupio prava na ovaj mod i zatim napravio samostalni nastavak koji se nalazi pred vama. Reč je o samostalnoj besplatnoj igri koju možete preuzeti sa ovog linka.  
       
      Prema zahtevnosti, DOTA 2 se može smestiti odmah iza WoT-a, iako za razliku od ratne mašinerije, ovaj naslov smešten u svet epske fantastike nije grafički ni približno impresivan. Vizuelno podseća na Warcraft 3, pa pomalo ume i da začudi odakle mu tolika potreba za hardverskim resursima. APU se sjajno snašao, pa je u sve tri rezolucije postigao veoma visok frejmrejt. Pritom, već od 1080p rezolucije smo imali mogućnost da 90% podešavanja maksimizujemo, a čim smo se spustili u 1680×1050 i 1366×768, praktično sve detalje, osim senki, smo “odvrnuli” do kraja. I pored toga, APU je pružao veoma visoke performanse i izvođenje je bilo apsolutno fluidno bez obzira na uslove.  






      Situacija je bolja nego kod Crysisa i to drastično. Dok je na srednjem nivou detalja potpuno igriv, čak je i pri 1680×1050 rezoluciji A10-6800K omogućio vrlo pristojno iskustvo. Pritom, to implicira da bi u 1600×900 recimo, rezultati bili za nijansu bolji. Taman koliko je potrebno da možete na 1080p monitoru da se igrate, bez značajnog gubitka na kvalitetu prikaza. Čak je frejmrejt prilično konzistentan, bez velikih padova koji bi napravili problem tokom igranja.  


      Nakon svega, tu je i video da pogledamo kako igranje DOTA 2 izgleda u praksi.
       

       
       
      Inicijalno smo želeli da predstavimo Heroes of Newerth, ali su komentari čitalaca najave prevagnuli, pa smo se prebacili na League of Legends. Kao i DOTA 2, LoL predstavlja veoma popularnog predstavnika MOBA žanra. S obzirom na to da je inspirisana DOTA-om, karakteriše je sličan simpatični “cartoonish” karakter i veoma šarena grafika. Ova igra je najnezahtevnija od pomenute tri, pa nakon WoT-a i DOTA 2 zaista nismo ni najmanje sumnjali u uspeh A10 6800K.  
       
      Kao što smo i očekivali, nismo imali potrebe da gotovo uopšte korigujemo grafička podešavanja bez obzira na rezoluciju. Koji god monitor da imate, LoL će raditi istinski besprekorno. Čak i 1920×1080 je uz maksimalne detalje potpuno igriv i kompromisa ima samo na jednom ili dva mesta. Može se reći da smo sa LoL-om imali najmanje potrebe da eksperimentišemo, jer je praktično nemoguće napraviti scenario u kom neće biti igriv. Mi smo tražili najbolje moguće rešenje, pa smo samo u 1080p korigovali par stavki u odnosu na 1050 i 768p.
       


       
      Iz grafikona se jasno vidi da je u sva tri slučaja igrivost na veoma visokom nivou, jer kako god da se okrene, minimalni frejmrejt nije manji od 43 FPS-a, a prosečni je u najvišoj rezoluciji čak 70 FPS-a. Ni oscilacije nisu posebno velike ukoliko zanemarimo nekoliko “spajkovanja” što svakako ne može ni da se oseti na ovako visokoj rezoluciji. Smatramo da je upotreba V-Sync opcije u ovoj igri sasvim razumna stvar, s obzirom na to da se konstantno odvija u visokom broju sličica u sekundi.  


      Nismo izostavili ni video sa snimkom tokom igre, iako se može jasno i iz samih grafikona zaključiti kakva je situacija po pitanju frejmrejta. Interesantno je to kako rezolucija, pa čak ni sva podešavanja kao da nisu imala uticaj na perforamnse. Jednostavno, A10 6800K bez ikakvih problema izlazi u susret ovom zadatku i LoL je dosta manje zahtevan u odnosu na druga dva testirana naslova.  

       
       APU je kao koncept zaista promenio mnogo toga. Nekada je integrisana grafika služila samo da “baci sliku” na monitor i kada je to bila u stanju da uradi, bili smo srećni. Software render je nešto od čega je pripadala muka svakom ko je želeo da se igra, a bio ograničen na integrisano rešenje. Situacija se ubrzano menja na bolje i možemo reći da posle ovog testa ostajemo dodatno uvereni u to da je APU jedna od najbitnijih novina na IT sceni.
       
      Bez obzira na to da li je u pitanju WoT, LoL ili DOTA 2, A10 6800K postiže sjajne rezultate i čini da sva tri Free 2 Play naslova budu u potpunosti igriva koje god da vam je monitor rezolucije. Ovo je sjajna vest za sve one koji imaju relativno nove ekrane rezolucije 1920×1080, a čiji je džep isuviše plitak da bi kupovali neku ozbiljniju grafičku kartu u diskretnom obliku. Jednostavno, APU omogućava da potpuno zanemarite budžet za diskretnu grafiku, a u isto vreme vam daje opciju da kasnije obavite nadogradnju umesto da odmah dajete novac na neko “polovično” rešenje.  
       
      Najzanimljivije je to da je Kaveri odmah iza ćoška i da se najavljuje da će novi APU-ovi biti i do 50% brži od trenutno aktuelne generacije. Iskreno, jedva čekamo da vidimo kako će u sledećem izdanju pokazati iGP, jer je AMD definitivno učinio da reč integrisana grafička karta ne bude odmah smeštena u negativan kontekst. Takođe, APU i njegov iGP mogu bez problema da se overklokuju i imaju veću OC marginu od klasičnih rešenja, pa i Radeon HD 8670 može da se ubrza barem za nekih 20-30%, a nadamo se da će se Kaveri pokazati sličnim u tom pogledu. Uostalom, detaljnije o tome ćemo u pričati u nekom od narednih nastavaka APU gejming serijala. Do tada, nadamo se da ste uživali u ovom tekstu i da su se vaše omiljene igre neke od tri koje smo testirali. Kao i prošli put, završićemo naše druženje sa istim pitanjem – koje tri igre biste želeli da vidite u sledećem tekstu o APU gejmingu?  

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test