Branko Maksimović
Benchmark sajt je, kao i skoro uvek do sada, bio prvi na nasim prostorima koji
Vam je prikazao mogucnosti i brzinu jednog sistema sa GeForce 3 grafikom. Odusevljavali
smo se nVidia-inim demoima, prikazivali Vam “shotove” Quincunx algoritma
za FSAA, prvi 10k+ rezultati u testu 3DMark2000 bili su upravo vidjeni na VisionTek,
Innovision i Gainward GeForce 3 karticama. Posle svega toga, usledilo je zatisje,
delom zbog toga sto smo pomalo hteli da “odmorimo” od konstantnih prikaza slicnih
kartica, a onda, tu je i minuli letnji period, dobro poznat kao “mrtva sezona”
kada je kompjuterski hardver u pitanju. Odmori su prosli, Bozic se blizi, a
to znaci da ce cene komponenti u svetu i kod nas biti primamljivije, i naravno,
da ce neki od nas uraditi upgrade. Ako imate u planu unapredjenje Vaseg video
podsistema, naredni test, kao i ostali testovi iz nase video
sekcije svakako mogu da budu od koristi.
Najuspesnija i najinventivnija IT korporacija kada je u pitanju proizvodnja
grafickih cipova je svakako nVidia. Mnogi ce se usprotiviti i reci da je ATI-jev
Radeon doneo vise noviteta nego GeForce 2 i to je tacno, ali pogledajmo malo
i u proslost. Pametno projektovani RivaTNT cipovi su uz odlicne i prvi put vidjene
Detonator drajvere ostavili tadasnjeg sampiona Voodoo3 na drugom mestu po performansama,
donevsi rad sa velikim teksturama, 32-bitni rendering, ‘stancil buffer’ i jos
par “novotarija” koje naravno nisu bile podrzane od strane proizvodjaca zabavnog
softvera. Zadatak – ubediti igracki svet (koji nije mali, tako da se odmah vidi
da su znali sta rade) da je 32-bitni rendering vazan, da je lepsi i da predstavlja
buducnost i prvi uslov ka poboljsanju kvaliteta 3D renderovane scene. NVidia
takodje prva predstavlja pravi 256-bitni mainstream graficki procesor – GeForce
256. Ubedjuju svet u neophodnost kontraverznog Transform&Lightning engine-a,
spisak grafickih funkcija je produzen. T&L engine-om je otvorena mogucnost prikazivanja
scena koje se tesko mogu razlikovati od pre-renderovane ray-trace animacije.
GeForce 2 GTS, iako manje “inventivan”, a pojavom Radeon-a u svojevrsnoj senci,
ipak donosi znacajno ubrzanje, per-pixel shader i ‘register combiner’-e…
Naravno, GeForce 3 ce Vas totalno ubediti da je prva recenica iz prethodnog
pasusa tacna. Nas prvi test GeForce 3 – baziranih modela je verovatno najduzi
na Benchmark-u, i to ne zbog toga sto smo bili raspolozeni za filozofiranje,
vec iz razloga sto smo hteli da pomenemo svaku od inteligentnih i novih resenja
koje su ove kartice donele. Moramo Vas “referisati” na ovaj
test koji ce razjasniti i objasniti gotovo svako bitno poboljsanje i resenje
primenjeno u 57 miliona tranzistora unutar ovog akceleratora.
Danas Vam predstavljamo dve video kartice, projektovane oko nVidia-inog GeForce
3 GPU-a, a to nam je posebno zadovoljstvo iz razloga sto obe dolaze od verovatno
dva najjaca proizvodjaca u ovoj “kategoriji”. Predstavljamo – ASUS V8200 Deluxe
i Hercules Prophet III.
U ovom testu se necemo prisecati svega sto je doneo GeForce 3 i ponavljati stvari
o kojima smo jos u Junu ove godine pisali. Videcemo samo koliko su ASUS a koliko
Hercules odrzali svoj renome, odnosno koliko su bolji od VisionTek, Innovision
i Gainward GeForce 3 modela. Ocekujemo da budu bolji, zar ne?
ASUSTek je veoma dobro poznat ljudima koji su barem malo upoznati
sa imenima i proizvodjacima hardvera. Ovaj gigant nikako da nas razocara. Hvaljene
su prvenstveno njihove maticne ploce, a nista manje ni video kartice. Naravno,
prodaja njihovih proizvoda nije onolika kolika bi bila, da ih sam ASUS tako
visoko ne ceni. Ali, ono sto je kvalitetno, po pravilu mora i da se plati.
Hercules je, sa druge strane, pomalo u nekom drugom ili trecem
planu u minulom periodu. Da li je razlog za to “svadja” sa nVidia-om ili nesto
drugo, pokazace vreme. Obradovalo nas je sto je Prophet III izasao na trziste,
pa makar i kasnije nego sto je to bio slucaj sa ranijim Prophet izdanjima. Videcemo
da li je ispunio ocekivanja i odrzao reputaciju koju i dalje uziva.
ASUS V8200 Deluxe
DeLuxe u sufiksu imena znaci da je opet rec o modelu koji dolazi u (pre)bogatom
pakovanju, sa velikim brojem multimedijalnih mogucnosti i stvari koje nam mozda
i nisu potrebne. Za one koji tako razmisljaju, i ne zele da placaju dodatne
mogucnosti, mogu da se odluce za “pure” model – punokrvni ASUS GeForce 3, kome
nedostaju mogucnosti Deluxe modela. Nas uvoznik nas je obradovao “top-modelom”
i pred nama se nasla neverovatno velika i teska kutija, dizajnirana u prepoznatljivom
ASUS maniru.
Zlatne i braon nijanse ostavljaju utisak da je nesto skupo i kvalitetno
zapakovano u kutiji. Zadnja strana je cak “isecena” da bi se ispod unutrasnjeg
providnog pakovanja jasno videla ta “zver” od graficke kartice. Eto, morao sam
to da kazem. Svakako, iznenadjenje nas ceka tek kada pakovanje otvorimo.
Sadrzaj pakovanja nas ne moze toliko oduseviti jer smo vec videli
jedan “V7100 Combo Deluxe pack”. Ipak, ovo je do sada najveci broj “sitnica”
odnosno pratecih stvari koji ide uz jednu GeForce 3 karticu. Obavezan vodic
za instalaciju uz neke korisne savete, jako lepo resen vodic za instalaciju
drajvera i softvera. Ova knjizica je vrlo korisna za pocetnike i one malo iskusnije.
To su zapravo i kompletne instrukcije kako koristiti softver koji dolazi uz
karticu – control panel, Asus Live, Smart Doctor, Digital VCR, Video Security…
Od pratecih CD-ova pronnaci cete:
– CD sa drajverima i nVidia demoima
– ASUS DVD Player 2000
– Ulead Video Studio 4.0 Special Edition; softver za editovanje i kucnu video
montazu
– Cyber Link Video Live Mail 4.0; softver za slanje video mail-ova i konferencije
– 3Deep! (koji je zaista neizbezan a i dalje ne vidim svrhu njegovog koriscenja…)
kao i kompletne igre:
– Star Trek: New Worlds
– Shiny-jev Sacrifice
– Messiah
… sto cini ukupno 8 CD-ova. Zaista nismo videli bogatiju ponudu, barem kada
je softver u pitanju.
U kutiji su zatim smesteni i potrebni kablovi: kompozitni u s-video
konvertor, kabl za video in i jedan za video out sa standardnim s-video “jack”-om
na drugoj strani. Video in i Video out konektori se razlikuju po broju pinova.
Tu su i 3D stereoskopske naocare za koje se moze reci i da su nepotrebne i dodatno
povecavaju ionako preskup paket. No, za desetak ili nesto vise meseci kada celo
zadovoljstvo bude pet puta jevtinije, sve ovo moze da nam zvuci smesno. Samim
naocarima smo posvetili dovoljno paznje u testu ASUS-ovog V7100
Combo Deluxe.
Ono sto je najteze u samoj kutiji je, verovali ili ne – graficka
kartica. Proizvedena je u ASUS-ovim IT manufacturing pogonima koji su smesteni
u Taiwan-u ali je prosla strogi QC test (Quality Certificate: OK). Prilozene
slike Vam ne mogu docarati koliko je to “cudo” zaista tesko i cvrsto, kao da
je sve izliveno od cistog celika. Na prvi, kao i na drugi susret, kartica uliva
samopouzdanje. Odmah je jasno da je u pitanju najvisa klasa proizvodjaca i to
sam njihov vrh ponude.
PCB stampa je ugalj – crne boje a sve ostalo je kontrastno. Koriscenje
zlatnih nijansi u kombinaciji sa crnom ostavlja poseban utisak. Na sredini stampe
dominira ogroman hladnjak koji pokriva i GPU i memoriju i cini se da je dizajniran
sa dve stvari na umu: da efektivno hladi ali i da odlicno izgleda. Ispod se
naravno nalazi nVidia-in programmable nFiniteFX GPU – sjajna ali jos preskupa
igracka. Srecnim vlasnicima mozemo danas da zavidimo – vec “sutra” ce slicni
modeli “zujati” i u kucistima ostalih ljubitelja dobrog hardvera. Proizvodjac
memorije za koju se ASUS odlucio i ugradio na V8200 je Elite MT. Njena ‘brzina’
je 3.8ns, a moduli su osmomegabajtni i sirina magistrale kojom komuniciraju
broji ukupno 128-bita.
Oko ovako mocnog cooler-a nema ni milimetra slobodnog PCB-a; svaki
je popunjen verovatno najvecim brojem kondenzatora, dioda i otpornika koji smo
videli na jednoj grafickoj karti. 9 velikih elektrolitskih kondenzatora regulise
napon potreban za pravilan rad tako kompleksnog GPU-a i specificne i brze memorije.
Desno od GPU-a mozemo (uz dva bakarna navoja) primetiti i jumper sekciju – verovatno
za povezivanje sa nekim drugim daughter karticama. Mikrocip sa manjim brojem
pinova je svakako BIOS i njegova revizija nosi oznaku 82A01. Drugi mikroprocesor
smesten je takodje desno i njegovo prisustvo nas je obradovalo. U pitanju je
Philips-ov SAA7108E, dekoder/encoder cip koji nam je odlicno poznat sa Gainward-ovih
modela MX400
ViVo i GeForce 3 ViVo.
Na ploci je takodje svoje mesto nasao cip sa oznakom SC1175CSW, zatim jumper
za biranje moda TV-izlaza (NTSC ili PAL). Skroz levo, na stampi mozemo naci
jos jedan par navoja a iznad cooler-a su redno smesteni cipovi koji izgledaju
kao umanjeni memorijski moduli a cija nam funkcija nije poznata.
Cak i na zadnjoj strani, ASUS je integrisao veliki broj el. elemenata
a tu su i jos dva mikrocipa. Sa leve strane je ispisan i redni broj kartice
– nas primerak je 125. koji je proizveden. Konektori na kartici su smesteni
u redosledu: ulaz za stereoskopske naocare, S-Video ulaz, VGA konektor, S-Video
izlaz i poseban kompozitni izlaz. Pored svakog od tih izlaza, na stampanoj ploci
pise njihov pun naziv, sto nisam video do sada. Bez preterivanja – V8200 Deluxe
je najkvalitetnije parce hardvera ovog tipa koje sam drzao u rukama. Dizajn
mozda nije toliko bitan, ali subjektivno, ova kartica je cak lepsa i od “trula
visnja” Gainward-a, pre svega zbog efektno dizajniranog “combo” hladnjaka.
Hercules Prophet III
Sa druge strane, Hercules je ponudio nesto skromnije pakovanje, doduse uz odgovarajuce
nizu cenu. Ako moramo da uporedimo dizajn pakovanja sa ASUS-ovim, recicemo da
se nama vise dopala “lobanja” koju je Hercules postavio u prvi plan. Proroci
koriste ovakve “stvarcice” u svom poslu, tako da slicica i nije iznenadjujuca.
U svakom slucaju, kutija u kojoj stize Hercules-ov GeForce 3 na prvi pogled
ostavlja utisak. Kutija je od tvrdog kartona ali je sam sadrzaj osetno laksi
od ASUS-ovog. Do nedavno smo mislili da Hercules-ovi proizvodi stizu u raskosnim
pakovanjima. To sada nije slucaj; Prophet III paket je bogatiji jedino od VisionTek-ovog
koji je, podseticemo bio prvi u plasiranju GeForce 3 modela na trziste. Innovision
je ponudio pregrst CD-ova i simpatican mouse pad a o Gainward-ovom “Power pakovanju”
i njegovom Golden Sample ViVo modelu smo rekli gotovo sve najbolje.
U kutiji se dobija “samo” GeForce 3, uputsvo za instalaciju (ali
ni priblizno onom koji nudi ASUS) i CD sa drajverima Detonator 12.41 sa Hercules
“potpisom” a na CD-u je jos i puna verzija novog Power DVD softvera. Doduse,
dobili smo i vec dobro poznate “simpaticne” nalepnice (ako smatrate vatreno
– djavolske simbole simpaticnim) kojima mozete da okitite kuciste. Mozda je
Hercules hteo da ponudi najcistiju varijantu Prophet-a, ali pakovanje je zaista
moglo da bude bogatije. Uostalom, Hercules nije value firma i siromasan paket
u cilju sto nizih cena ne lici mi na njihovu trzisnu politiku. Ima li mozda
Hercules nekakvih poslovno-finansijskih problema?
Izgled kartice je morao da bude u marinsko plavoj nijansi – identican prethodnim
modelima. To nam zaista ne smeta – njihova prepoznatljiva boja je i dalje jedna
od najlepsih. Jedva cekamo da nadjemo neko kvalitetno “stakleno” kuciste a onda
da se bacimo na kupovinu komponenti kao sto su: Abit KT7E, Microstar-ova Turbo
Limited Edition, V8200 Deluxe… Samo da nas predstavnice lepseg pola ne iskritikuju
da nismo dobro “slozili boje”. Salu na stranu, dizajn izgleda jeste postao “bitan”
tako da se i nasi komentari menjaju u tom pravcu. Hladnjaci na memoriji su gotovo
identicni onima na Innovision-ovom GeForce 3 modelu dok je cooler pravi ThermalTake-ov
Blue Orb u za graficke karte. Misljenja sam da su Orb-ovi bolji izbor kada je
vizuelni utisak u pitanju, dok su nesto manje privlacni, masivniji hladnjaci ipak
bolje obavljaju ono zasta su namenjeni. Opis izgleda kartice je manje bitan poznavaocima
hardvera koji sve mogu pogledati i prepoznati na prilozenim slikama. Na gornjoj
strani mozete primetiti 4 kondenzatora dok je desno od GPU-a smesteno dva a levo
jos jedan kondenzator istog tipa. Primetan je i jedan cMOSFET par, koji imaju
i nesto veci kapacitet. U svakom slucaju, prisustvo ovih kondenzatora obecava
stabilan rad. Sheme kod ove dve GeForce 3 kartice se solidno razlikuju od 100%
referentnih kakve su kod VisionTek-a ili Microstar-a. Jumper sekcija je na ploci
kod Hercules-a zarotirana za 90 stepeni i ostala je bez pinova. Za Video Out je
zaduzen Connexant cip novije generacije koji obezbedjuje sliku na TV-u zakljucno
sa rezolucijom 1024*768. Bios cip je naravno prisutan i nalazi se na standnom
mestu.
Proizvodjac memorijskih modula nam nije poznat mada je najverovatnije
u pitanju EliteMT. Velika vecina GeForce 3 kartica podrzana je upravo DDR memorijom
ovog proizvodjaca. Ako i jeste u pitanju EliteMT, vreme bi trebalo da bude 3.8ns.
Ne verujemo da bi jedan Hercules ugradio sporiju memoriju od Innovision-a, zar
ne? Na stampanoj ploci sa druge strane, primetili smo takodje veliki broj rezistora,
tranzistora i ostalih komponenti kao i dva cipa sa oznakom SC1175CSW (da, istovetan
onom na ASUS kartici) i jedan mikrocip na kome je ispisano “Silicon Image”.
Od video izlaza na kartici je prisutan S-VHS za koji je prilozen konvertor u
composite, a tu je i DVI izlaz, za sta sledi pohvala, mada GeForce 3 karticu
ne svrstavamo u poslovne modele.
Komentar o izgledu i kvalitetu izrade kartica bi mogao da glasi
ovako: obe kartice su sastavljene od vrhunskih komponenti, lepo izgledaju i
odmah se vidi da velika “imena” stoje iza njih. Ipak moramo da damo prednost
ASUS-ovoj kartici koja je primetno kvalitetnija. Cak cemo reci i da smo od Hercules-a
ocekivali kvalitetniju karticu, izgled koji Vam stavlja do znanja da je kartica
mocno i skupo parce hardvera, dok je Prophet III tek za nijansu lepsi i kvalitetniji
od Innovision-ove Tornado GeForce 3 kartice (na koju i lici) i to zbog nesto
izmenjene sheme, veceg broja kondenzatora i DVI-izlaza. Ovo naravno ne znaci
da je kartica nekvalitetna – taman posla! Mozda nam je samo ASUS-ov model previse
“postrozio” kriterijume. Takodje, ima jos vremena do zakljucka a tu je i poznati
faktor cena.
Instalacija i kvalitet slike
Obe kartice nude vrhunski prikaz u rezolucijama 1024*768 pri 100Hz koji je tek
malo manje ostar od onog na Matrox-u. U rezoluciji 1600*1200 slika koju daju
GeForce 3 modeli, cak i ovi vrhunski, moze da se poredi sa prikazom Millennium-a
G550 ali je ipak dosta mutniji. Ovo smo morali da konstatujemo – nVidia ce morati
da poradi jos kada je kvalitet prikaza u visokim rezolucijama u pitanju, a (barem
ovako renomirani) proizvodjaci sve to da podrze odlicnim kvalitetom filtera
na VGA izlazu. Pomenucemo i da je kvalitet 2D prikaza zaista sjajan i primetno
bolji od istog na GTS karticama. DivX i DVD playback – sta reci? NVidia, implementirajte
vec jednom taj IDCT i Advanced Adaptive Interlacing, zar je to toliki problem?
Windows je prvo prihvatio postojece Detonatore, a onda je automatski,
ASUS-ov CD ponudio instalacioni prozor koji vidite iznad. Zacudio nas je – autoplay
opcija u Windows-u nam je iskljucena (!!!)
Na CD-u su gotovo svi programi koje smo videli u paketu uz V7100
Combo Deluxe karticu. Osim TV-tuner-a, sve je reseno na identican nacin. Mozete
raditi capture sa bilo kog analognog video izvora (VHS, BETA), naravno i digitalnog.
Koristicete bilo koji CODEC kojim raspolazete a prednost je data ASUS-ovom “proprietary”
algoritmu.
Poznate aplikacije kao sto je Live Utility, Digital VCR i Video
Security su takodje tu i detaljnije su objasnjene u nasem V7100 Combo Deluxe
testu.
Posle instalacije nasih drajvera preko ASUS-ovih, sve aplikacije
su ostale upotrebljive, sto je svakako pohvalno. Evo i prozora sa informacijama
o kartici, ostale “prozore” necemo prikazivati jer su ionako u pitanju “obicni”
detonator drajveri.
Hercules je ponudio drajvere 12.41 koji su svakako bolji izbor
od 12.10 koje dolaze uz ASUS-a. Medjutim, Prophet-ovi drajveri su identicni
kao genericki detonatori, bez ikakvih sys-tray tool aplikacija, shema, zoom,
multidesktop-a ili barem neke stvarcice koje bi ga izdvojile od proseka. Zbog
toga ne zelimo ni da prikazujemo slicice u kojima je jedina izmena ta da na
mestu nVidia pise “Hercules”.
Kvalitet TV-izlaza
Philips iz “serije 7100” nudi, kao sto smo i ranije konstatovali, odlican kvalitet
TV-out-a, bolji i od onog sa aktuelnim Connexant i Chronotel cipovima, sto su
potvrdile kolege koji zaista imaju sjajne SONY WEGA televizore. Ja sam se licno
plasio to ranije da konstatujem, ali sada je zvanicno. Mod u 1024*768 na TV-u
moze da se koristi da se pusti neki film (direktno sa njega), odigra igra i
to sve uz kraci rad u Windows-u. ASUS je, kao i Gainward, izabrao pravi cip.
Hercules je takodje obezbedio odlican TV-izlaz, mada rad sa novijim Connexant-om
ipak podrazumeva obaveznu “pomoc sa strane” u vidu aplikacija kao sto su TV-tool
i sl. U 1024*768 slika je bila dobra, ali ipak za nijansu losija od “Philips”-a.
Za igre i filmove pak, ovo i nema toliko smisla – u 800*600 sve radi veoma dobro.
Overclocking mogucnosti
Ubrzanje takta memorije i jezgra. “Sport” koji je postao vrlo siroko zastupljen.
Na sve strane mozete videti uputstva tipa “kako da overklokujete vasu graficku
karticu ili procesor”, a celu stvar podrzavaju i proizvodjaci kartica nudeci
vec pre-setovane o/c modove (Gainward sa svojim Enhanced modom rada) ili programe
koji Vam to omogucavaju (naravno uz upozorenje o tome sta moze da se desi).
ASUS je otisao i korak dalje. Ugradili su temperaturnu sondu ispod kuler-a i
memorije i merac obrtaja na ventilatoru. Sve to u Windows-u ocitava program
koji simpaticno izgleda. Na sobnoj temperaturi, pri default vrednostima temperatura
core-a je iznosila 47 stepeni Celzijusa. Pokusali smo sa standardnih 235/520
a temperatura kao da se nije ni podigla (mozda za jedan stepen). Pokusavali
smo sve vise i vise, u koracima od po 5 MHz i stigli do, verovali ili ne, neverovatnih
260/560. Ovo je 60MHz visi klok za core i 50 (efektivno 100MHz) visi klok za
memoriju. Posebno nas je sve to odusevilo ako znamo da su se ostale kartice
koje smo testirali “zaglavljivale” vec na 235/530. Setovanje od 260/560 je posle
20 minuta mucenja dalo temperaturu koju vidite na slici. Za potpuno stabilan
rad ipak preporucujemo 255/560 na kojoj su i nasi o/c rezultati. Jednostavno
mislimo da je “greh” ne drzati je na ovom setovanju jer ona to i realno dobro
podnosi. Postoji i mogucnost podizanja napona za memoriju i GPU ali je to nesto
komplikovanija stvarcica kojom se nismo pozabavili. Ipak je ovo preskupa stvar
da bi se tako igrali.
Hercules nema temperaturne sonde, ali i nisu mu potrebne. Postigao
je krajnje o/c vrednosti koji su identicni onima na vec testiranim GeForce 3
karticama sto nikako nismo ocekivali. Jos ako znamo da je i sobna temperatura
za nekoliko stepeni niza nego u vreme kada smo testirali VisionTek-a, Inno3D
i Gainward-a, stvar dolazi na svoje mesto. “Prorok” i definitivno nije ono sto
je nekad bio, bar ne u potpunosti. Naravno, i uz 230/535 ide poboljsanje rezultata,
a kakvo je ono kada poredite sa ASUS-ovim, pogledacemo u tabeli.
82 fps u 1600*1200 zaista izgleda mocno. Dobar overclock je preporucljiv,
pogotovo kada mozete da kontrolisete temperaturu i broj obrtaja ventilatora.
O/c rezultata ce biti jos u testovima, hteli smo da vidimo kolika poboljsanja
on donosi u 3DMark-u, Crusher-u za Quake 3 i 16-bitnom, manje zahtevnom demo001
testu za istu igru.
FSAA i Quincunx performance
Nismo zeleli da merimo FSAA performanse u svim testovima jer bi to “pretrpalo”
tabele, a mislimo da je odnos ovih rezultata za svaku aplikaciju priblizno isti.
Zanimale su nas performanse u Quincunx i najzahtevnijem cetvorostrukom FSAA
modu, posto 2X mod, barem po mom skromnom misljenju, donosi neprimetno “poboljsanje”
kvaliteta renderovane scene.
Quincunx je definitivno pametno napisan algoritam za poboljsanje
kvaliteta svih ivica koje su nazubljene. Podseticemo, po najavama je trebalo
da da kvalitet slike kao 4X FSAA a zahtevnost da preuzme od “two-sample” antialiasing-a.
Naravno, nije sve bas tako, ali je daleko od toga da stvari nisu barem slicne.
Pad performansi je negde izmedju dvostrukog i cetvorostrukog supersampling-a
dok je kvalitet ipak mnogo blizi onom drugom. Stavise, moze se reci da se pri
igranju ne moze primetiti razlika izmedju Quincunx i 4X, dok se kod primenjenog
dvostrukog metoda, uvek zapitam da li je uopste “checkiran” u drajverima. Zanimljiva
je i rezolucija 1600*1200 gde je supersampling u 4X brzi nego Quincunx, ali
je to zbog toga sto se ovaj mod izgleda primenjuje dvostruko.
Test Sistem – Windows Me
Kao sto mozete primetiti, odlicni stari ABIT KT7 i Duron na 900MHz su otisli
u zasluzenu penziju. Njihovo mesto je preuzeo KT7A RAID sa Athlon Thunderbird
procesorom na 1400MHz. Uostalom, kada treba testirati komponente ovakve klase,
red je da im obezbedimo i adekvatno snaznu podrsku. Tabela sa kompletnim komponentama
koje su na ovom testu koristene, nalazi se neposredno ispod:
CPU
– AMD Athlon 1400 MHz (133*10.5) cooled by Thermaltake
6Cu+
Maticna ploca
– Abit KT7A RAID (4Way, Turbo memory, Enabled AGP 4x,
Fastwrites)
Memorija
– 256MB PC133 NCP SDRAM
Video-karte
– NVidia GeForce 3 ASUS 8200 Deluxe 64MB 128-bit DDR
– drajveri 12.41 i 21.81
– NVidia GeForce 3 Hercules Prophet III 64MB 128-bit DDR – drajveri 12.41
i 21.81
Hard-disk
– Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
DVD
– Pioneer 116 DVD-ROM
Hladjenje
– cooled by Thermaltake Volcano 6Cu+
Monitor
– Samsung SyncMaster 900NF
Igre/bench programi
-idSoftware Quake III Arena 1.16n
– Croteam’s Serious Sam (out of the box)
– MadOnion 3DMark2001 Pro
– DroneZmark Benchmarking Demo
Quake III Arena (Let’s Crush ’em!) test
Testiranje kroz Quake 3 smo malo osvezili. Opet je u pitanju High Quality mod,
geometrija i teksture kao i broj poligona su na maksimumu. Anisotropic filtering
je iskljucen, kvalitet zvuka je na low, a muzika smanjena “do kraja”. Pogledajmo
koliko visoke cifre daju “trojke” u radu “sa 65k boja” u poznatom Demo-u 1.
“Neverovatan” overklok je kod ASUS-a doneo “bitna” poboljsanja
cak i u 640*480, rezoluciji za koju se zna da “najmanje zavisi” od video karte.
Obratite paznju na vise rezolucije – overclocking ce Vam u proseku doneti citavih
25 fps vise (oko 25-30%). Hercules ne zaostaje skoro nimalo kada su u pitanju
nominalne vrednosti, ali njemu nesto nize frekvencije pri “egzibicijama” daju
umerenije rezultate koji su, takodje, odlicni?
Slicna prica vazi i za 32-bitnu tabelu. Odusevljava i podatak
da se ASUS nije pregrevao ni na 260/560MHz, ali je u 3DMark-u par puta “zaglavio”.
Tada smo odlucili da sve ipak testiramo na 255/560 kada je stabilnost bila “kao
stena”. Reci cu jos jednom: steta je drzati V8200 na default vrednostima. Prophet
III pokazuje da je takodje vrhunski GF3 model i nosi se “uz rame” sa ASUS-om.
U 1600*1200 odnosi pobedu a to pokazuje i granice kada je preciznost ovog testa
u pitanju.
Crusher
Da li znate sta je Crusher? To je demo za testiranje kroz Quake 3, strahovito
je zahtevan, pogotovo kada je T&L jedinica u pitanju. Jedan drugi test nazvan
Quaver je memorijski intenzivan, medjutim sa danasnjim karticama koje imaju
64MB lokalne memorije i njegovih 26MB po sceni nije neki veliki problem. Quaver
se odigrava na mapi Q3DM9 i nije poligonalno intenzivan. Crusher (Q3DM17-The
Longest Yard) kojim cemo mi testirati, koristi svega 15-ak megabajta memorije
ali zato ima preko 20 protivnika koji bez odmora “koriste” efektivno najintenzivnija
“light-show” oruzja kakva su “BFG10K, Rocket Launcher, Plasma Gun, Rail Gun”
itd…
Overclock takodje odlicno pomaze u 640*480, mada ni izbliza toliko
kao u najvisim rezolucijama. Primeticete da je ovde nekih 18% “oc – ubrzanja”
dobijeno kod ASUS-a, za razliku od ‘Demo 1’ demoa. Ovo je slucaj iz razloga
sto se Crusher mnogo vise oslanja na T&L jedinicu u GPU-u, manje na memoriju.
Mnogima je poznato da je kod nVidia kartica mnogo znacajnije ubrzanje memorije
nego core-a, pa je tako i ovde slucaj. Skoro da nije bitno da li je GPU setovan
200 ili 250, kao sto je i kod Duron-a razlika izmedju 600 i 900MHz tek u nekih
10-15%. Nadam se da smo ovo donekle razjasnili.
Zanimljive su situacije kada obe GeForce 3 kartice daju istovetne rezultate. Vece
radne frekvencije kod V8200 “cine svoje” u overclock “koloni” rezultata.
Serious Sam
Igru hrvatskih programera i dalje testiramo kroz zabavni i zahtevni Memphis
Suburbs demo. Koristimo )Reverned(-ove benchmarking skripte, zapravo fajlove
koji prave override u engine-u i setuju identicne parametre bez obzira na kvalitet
sistema na kome igra radi. Sve je ovo neophodno zbog pravilnog testiranja –
igra ima tu “nezgodnu” vrlinu da se “samopodesava” prema svojoj proceni Vaseg
sistema po principu “sistem je slab – snizi detalje, ali ne obavestavaj korisnika
o tome”. Zato mi imamo Benchmarking scripts, a koristimo (medju minimum, average,
maximum i extreme) maksimalan “config”, da bi sto vise namucili sjajne kartice
koje testiramo.
Zapravo, ovo je prvi put da dobijamo trocifrene rezultate sa ovim
setovanjima u Serious Sam-u. Valja reci i da je Memphis Suburbs slican (mozda
i ekstremniji) Quake-ovom Crusher-u, uz tu razliku sto Serious engine bolje
podnosi “ogroman broj neprijatelja” odjednom na ekranu, sto mu je i bila glavna
karakteristika kada se pojavio.
I 32-bitni rezultati u najnizim rezolucijama prelaze “magicnih”
100 fps. ASUS i Hercules su poprilicno izjednaceni. Sada svaka razlika moze
da potice od trenutnog stanja sistema, ultra – kratkog rada diska (ako je duzi
od pola sekunde, test se ponavlja) ali i “greske koju generise sam test”.
3DMark 2001 Pro
3DMark je sjajan i precizan benchmarking program. O njemu vise nije potrebno
nista govoriti. Default podesavanjima menjamo samo graficke modove – od 640*480
@16-bit do 1600*1200 u 32 bita. Na GeForce 3 karticama, merenje je pravo uzivanje.
Poznato je da su najzahtevniji tesovi upravo Game 1 High i Game
4: Nature. GeForce 3 ih odradjuje bez ijednog vidljivog zastajkivanja, za razliku
od bukvalno svih ostalih kartica koje smo testirali. Naravno, mislimo na visoke
rezolucije. Rezultatu od preko 4000 u najvisem modu, koji daje ASUS, mozemo
samo da se divimo.
Obe kartice su odradile sjajan posao i imale izjednacene rezultate.
Posebno se divimo moci T&L jedinice u poznatoj “vrtesci”, sintetickom testu
sa preko milion poligona. Najbrze do sada su se smenjivale teksture u FillRate
(Single i Multitexture) testu.
Novajlija : DroneZ (bench)mark
DroneZ, igra koja je nedavno izasla, poseduje pravu malu benchmarking sekciju.
Takodje, postoji i za to namenski predvidjen shareware demo, koji slobodno mozete
preuzeti sa net-a. U pitanju je visoko sofisticirani graficki engine koji iskoriscava
sve mogucnosti naprednih GPU procesora. Koristi cak i prednosti koje je doneo
GeForce 3 sa nFinite FX engine-om, kao i per-pixel NSR engine-a primenjenog
na GTS-u. Pri testiranju, konfiguracija zvuka je takva da sto manje optereti
procesor ali da je ipak prisutna. To konkretno znaci da smo podrsku za 3D zvuk
iskljucili, kvalitet stavili na “performance” i “coarse” a maksimum kanala smanjili
na 48. Podesavanja za grafiku ima mnogo – tu su cak i predefinisana setovanja
: Generic Performance, Medium i High Quality, zatim ista tri nivoa za GeForce,
GeForce 2 MX , GeForce GTS/pro/ultra i GeForce 3. Naravno, sve mozete podesiti
i sami, a uz demo dolazi i obiman .html help koji Vam objasnjava sta koja graficka
ekstenzija “radi” po pitanju kvaliteta slike i performansi. Evo i naseg ‘setting’-a:
Da sve ne bi bilo tako jednostavno, ipak smo se odlucili za nasa podesavanja.
Pocinjemo od GeForce 3 High Quality a zatim menjamo redom Color Depth i Texture
Color Depth (16 i 32 u zavisnosti od trenutnog testiranja), Z-Buffer je uvek na
24-bita, Texture Definition postavljamo sa High na Maximum a ukljucujemo jos i
Texture compression i S3TC. Eto i nase konfiguracije – dobro je zapamtite.
ASUS je pokazao prednost, i sada definitivno mozemo reci da je “za dlaku” brzi
pri istim radnim frekvencijama. Nemojte da Vas to cudi. Moguce je da Bench program
gresi, ali zasto gresi uvek u korist ASUS-a?
U 32-bitnom rezimu, stvari se menjaju utoliko sto je prednost ASUS-a akademska.
Svaki onaj element ugradjen na kartici, njegov polozaj i kvalitet, resenje same
sheme i kompromisi koji su prihvaceni mogu da uticu na performanse kartice, zvucalo
to neverovatno ili ne. Bez obzira na sve, DroneZ izgleda jako lepo na GeForce
3 karticama. Jedva cekamo da se “dokopamo” AquaNox-a.
Update: Detonator 21.81
Vec duze vreme najavljivani, revolucionarno brzi Detonator 4 drajveri, izasli
su neznatno pre nego sto je bilo potrebno da kartice vratimo nasem distributeru
koji ih je tako ljubazno obezbedio za testiranje. Tako je, usled nedostatka
vremena, obavljeno svega nekoliko testova i to samo na ASUS kartici – Quake
3 Demo 1 u 16-bitnom i Crusher u 32-bitnom rezimu, 3DMark 2001 u 16 i 32 bita
kao i Dronez. Quake 3 i 3DMark2001 smo obavili sa overklokovanom karticom, dok
je Dronez uporedjen sa nominalnim vrednostima.
Detonator 4 je prva zvanicna serija posle 3-ke (6.50). Nemojte da Vas zbune
Detonatori 12.41 – oni su samo WHQL sertifikovani, dok Detonator 4 (21.81) ili
kako se zvanicno zovu – Detonator XP, nisu. Prema prvim informacijama, ubrzanje
sa novim drajverima je dosta vece na Athlon platformama nego na Intel-ovom Pentiumu
III i 4, pa to svakako treba uzeti u obzir.
“Upozorenje”: dobitak performansi je toliko visok da je skoro neverovatan, posebno
ako imamo u vidu da su 12.41 drajveri na nasim (privatnim) merenjima najbrzi
do izlaska Detonatora XP. Spremite se na softverski “upgrade”!
Treba znati da je ovo ipak GeForce 3 kartica a kod njih su ubrzanja
sa novim Detonatorima “najprimetnija”, ali takodje treba znati da se u Quake-u
3, GF3 ponasa kao GeForce 2 Ultra jer se nFiniteFX , Vertex i Pixel Shader-i
ne iskoriscavaju u ovom vec pomalo starom engine-u. Zanimljivo je i ubrzanje
u 640*480 – izgleda da je Athlon dovoljno brz CPU i da ne predstavlja “bottleneck”
ni u modu u kome veliki deo rezultata zavisi od njega.
Ubrzanje je nesto skromnije u Crusher-u. Opet cemo napomenuti
da on “muci” bezmalo samo T&L engine, a driver unapredjenja kod njega ne mogu
biti revolucionarna kao kod nekih drugih jedinica u procesoru a posebno nFiniteFX
engine-a i register combiner-a.
3DMark 2001 je odusevio mnoge koji su ga probali sa novim Detonatorima,
pa makar bio koristen i obican MX. “Golim okom” se primecuju velika ubrzanja
u Game 2 (Dragothic) High Detail gde je ubrzanje gotovo 50% ali i u ostalim
Game scenama. Najvece ubrzanje koje smo ikada videli kod obicnog “driver update”-ovanja
primeceno je u Game 4 – Nature sceni. Znamo da je u 1600*1200 prosek fps-a bio
oko 17, i oko te cifre se “counter” najvise zadrzavao. Posle instalacije Detonator
XP drajvera, ovaj broj se “zadrzavao” oko cifre 31!!! Neverovatno, zar ne! Pogledajte
i rezultate: prvi put smo videli cifru od preko 7000 u 3DMark-u 2001. I sami
znate da smo konstatovali da je oko 2500 dovoljno za komotno igranje u toj rezoluciji…
Ubrzanje od 15% u nizim, 20% u srednjim do citavih 25% u visim
rezolucijama, odgovara zameni procesora Duron 900MHz novim Athlon-om na 1400MHz.
Hvala nVidia-inim programerima za ovaj besplatan upgrade, to je ono sto ovu
firmu cini tako jakom!
Ubrzanje je primetno svuda… DroneZ intenzivno koristi nFiniteFX
pa nije iznenadjujuc dobitak performansi. Dobitak nije toliko velik kao u 3DMark-u,
a videli smo da u nekim igrama dobitka gotovo da i nema. Moguca je tu jedna
situacija, malo da spekulisemo: mozda su nVidia programeri optimizovali drajvere
“malkice vise” za 3DMark2001 i Quake, znajuci da ce “svi” odmah pretestirati
svoje kartice bas u ovim aplikacijama. Eto, profesionalna deformacija je od
nas napravila paranoicne Neverne Tome. Salu na stranu, drajveri su zaista sjajni.
Konacni zakljucak
Videli ste da smo pozitivno pricali o ASUS kartici, nesto manje odusevljeni
Hercules modelom, i to iz dva razloga. Ne mozemo biti zadovoljni ako jedan Hercules
napravi dobru karticu – od njega ocekujemo odlicnu karticu! Zbog cega nije ugradjen
makar temperaturni senzor, masivniji hladnjaci i za memoriju i za core, ventilator
koji se okrece na 7000 umesto na 3500 obrtaja (pa makar isao i na napajanje
na ploci)? Sve je to moglo da se ugradi na stetu DVI- izlaza. Kome jos treba
GeForce 3 da bi ga vezao na LCD i radio u Office-u? DVI je mogao biti kasnije
ugradjen, na neki GF3MX model ako vec zele da se plasiraju na tom trzistu. Uz
cenu koja prevazilazi Innovision GeForce 3 modele, a kvalitet koji je tek “tu
negde”, za Prophet III ce se verovatno odluciti samo oni koji su vezani za Guillemont/Hercules
kao proizvodjaca.
Za sve ostale, Innovision, a posebno odlicni Gainward zasluzuju prednost u preporuci.
U “visoj” klasi za sada “vlada” ASUS i nema mu ravnog! Kada ga overklokujete
i instalirate Detonator XP drajvere, sto cete, siguran sam, uciniti, dobicete
najbrzu graficku soluciju koja postoji. V8200 Deluxe paket odmah stavlja do
znanja da je u pitanju top-model. Softver i igre koje dobijate, 3D naocare,
vrhunska izrada kartice, dizajn koji pleni izgledom a posebno je funkcionalan,
overklokabilnost (na nivou Ultra modela?) postavlja ovaj model na prvo mesto
kada su testirane GeForce 3 kartice u pitanju. Postoji i jedno ALI kod ASUS-ovog
Deluxe modela a to je, pogadjate, cena. Trenutno je neprijatno visoka i nikako
ne moze da opravda cak ni svoj visoki kvalitet. Ako uspete da nadjete “Pure”
model, svakako bi trebalo da razmislite o njemu jer on moze promeniti sadasnji
odnos cena/kvalitet. Na kraju cemo dati nasu konacnu listu ocenjenih GeForce
3 modela po performansama i po isplativosti.
Kvalitet i performanse:
1. ASUS V8200 Deluxe
2. Gainward GeForce 3 PowerPack ViVo Golden Sample
3. VisionTek GeForce 3
4. Hercules Prophet III
5. Innovision Tornado GeForce 3
ASUS V8200 Deluxe
Best Buy:
1. Gainward GeForce 3 PowerPack ViVo Golden Sample
2. Innovision Tornado GeForce 3
3. VisionTek GeForce 3
4. Hercules Prophet III
5. ASUS V8200 Deluxe
Gainward GF3 Golden Sample
Graficke karte za potrebe testiranja ustupio "Sinteh"