Asus 8200 Deluxe & Hercules Prophet III

Asus 8200 Deluxe & Hercules Prophet III

Kada su kvalitetne grafičke kartice u pitanju, šta više možemo reći za firme kao sto su ASUS i Hercules? Uživali smo testirajući njihove top modele bazirane na najbržem mainstream grafičkom akceleratoru današnjice ' naravno, u pitanju je nVidia GeForce 3...

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      Benchmark sajt je, kao i skoro uvek do sada, bio prvi na nasim prostorima koji
      Vam je prikazao mogucnosti i brzinu jednog sistema sa GeForce 3 grafikom. Odusevljavali
      smo se nVidia-inim demoima, prikazivali Vam “shotove” Quincunx algoritma
      za FSAA, prvi 10k+ rezultati u testu 3DMark2000 bili su upravo vidjeni na VisionTek,
      Innovision i Gainward GeForce 3 karticama. Posle svega toga, usledilo je zatisje,
      delom zbog toga sto smo pomalo hteli da “odmorimo” od konstantnih prikaza slicnih
      kartica, a onda, tu je i minuli letnji period, dobro poznat kao “mrtva sezona”
      kada je kompjuterski hardver u pitanju. Odmori su prosli, Bozic se blizi, a
      to znaci da ce cene komponenti u svetu i kod nas biti primamljivije, i naravno,
      da ce neki od nas uraditi upgrade. Ako imate u planu unapredjenje Vaseg video
      podsistema, naredni test, kao i ostali testovi iz nase video
      sekcije
      svakako mogu da budu od koristi.
      Najuspesnija i najinventivnija IT korporacija kada je u pitanju proizvodnja
      grafickih cipova je svakako nVidia. Mnogi ce se usprotiviti i reci da je ATI-jev
      Radeon doneo vise noviteta nego GeForce 2 i to je tacno, ali pogledajmo malo
      i u proslost. Pametno projektovani RivaTNT cipovi su uz odlicne i prvi put vidjene
      Detonator drajvere ostavili tadasnjeg sampiona Voodoo3 na drugom mestu po performansama,
      donevsi rad sa velikim teksturama, 32-bitni rendering, ‘stancil buffer’ i jos
      par “novotarija” koje naravno nisu bile podrzane od strane proizvodjaca zabavnog
      softvera. Zadatak – ubediti igracki svet (koji nije mali, tako da se odmah vidi
      da su znali sta rade) da je 32-bitni rendering vazan, da je lepsi i da predstavlja
      buducnost i prvi uslov ka poboljsanju kvaliteta 3D renderovane scene. NVidia
      takodje prva predstavlja pravi 256-bitni mainstream graficki procesor – GeForce
      256. Ubedjuju svet u neophodnost kontraverznog Transform&Lightning engine-a,
      spisak grafickih funkcija je produzen. T&L engine-om je otvorena mogucnost prikazivanja
      scena koje se tesko mogu razlikovati od pre-renderovane ray-trace animacije.
      GeForce 2 GTS, iako manje “inventivan”, a pojavom Radeon-a u svojevrsnoj senci,
      ipak donosi znacajno ubrzanje, per-pixel shader i ‘register combiner’-e…
      Naravno, GeForce 3 ce Vas totalno ubediti da je prva recenica iz prethodnog
      pasusa tacna. Nas prvi test GeForce 3 – baziranih modela je verovatno najduzi
      na Benchmark-u, i to ne zbog toga sto smo bili raspolozeni za filozofiranje,
      vec iz razloga sto smo hteli da pomenemo svaku od inteligentnih i novih resenja
      koje su ove kartice donele. Moramo Vas “referisati” na ovaj
      test
      koji ce razjasniti i objasniti gotovo svako bitno poboljsanje i resenje
      primenjeno u 57 miliona tranzistora unutar ovog akceleratora.
      Danas Vam predstavljamo dve video kartice, projektovane oko nVidia-inog GeForce
      3 GPU-a, a to nam je posebno zadovoljstvo iz razloga sto obe dolaze od verovatno
      dva najjaca proizvodjaca u ovoj “kategoriji”. Predstavljamo – ASUS V8200 Deluxe
      i Hercules Prophet III.
      U ovom testu se necemo prisecati svega sto je doneo GeForce 3 i ponavljati stvari
      o kojima smo jos u Junu ove godine pisali. Videcemo samo koliko su ASUS a koliko
      Hercules odrzali svoj renome, odnosno koliko su bolji od VisionTek, Innovision
      i Gainward GeForce 3 modela. Ocekujemo da budu bolji, zar ne?

      ASUSTek je veoma dobro poznat ljudima koji su barem malo upoznati
      sa imenima i proizvodjacima hardvera. Ovaj gigant nikako da nas razocara. Hvaljene
      su prvenstveno njihove maticne ploce, a nista manje ni video kartice. Naravno,
      prodaja njihovih proizvoda nije onolika kolika bi bila, da ih sam ASUS tako
      visoko ne ceni. Ali, ono sto je kvalitetno, po pravilu mora i da se plati.

      Hercules je, sa druge strane, pomalo u nekom drugom ili trecem
      planu u minulom periodu. Da li je razlog za to “svadja” sa nVidia-om ili nesto
      drugo, pokazace vreme. Obradovalo nas je sto je Prophet III izasao na trziste,
      pa makar i kasnije nego sto je to bio slucaj sa ranijim Prophet izdanjima. Videcemo
      da li je ispunio ocekivanja i odrzao reputaciju koju i dalje uziva.

      ASUS V8200 Deluxe

      DeLuxe u sufiksu imena znaci da je opet rec o modelu koji dolazi u (pre)bogatom
      pakovanju, sa velikim brojem multimedijalnih mogucnosti i stvari koje nam mozda
      i nisu potrebne. Za one koji tako razmisljaju, i ne zele da placaju dodatne
      mogucnosti, mogu da se odluce za “pure” model – punokrvni ASUS GeForce 3, kome
      nedostaju mogucnosti Deluxe modela. Nas uvoznik nas je obradovao “top-modelom”
      i pred nama se nasla neverovatno velika i teska kutija, dizajnirana u prepoznatljivom
      ASUS maniru.

      Zlatne i braon nijanse ostavljaju utisak da je nesto skupo i kvalitetno
      zapakovano u kutiji. Zadnja strana je cak “isecena” da bi se ispod unutrasnjeg
      providnog pakovanja jasno videla ta “zver” od graficke kartice. Eto, morao sam
      to da kazem. Svakako, iznenadjenje nas ceka tek kada pakovanje otvorimo.

      Sadrzaj pakovanja nas ne moze toliko oduseviti jer smo vec videli
      jedan “V7100 Combo Deluxe pack”. Ipak, ovo je do sada najveci broj “sitnica”
      odnosno pratecih stvari koji ide uz jednu GeForce 3 karticu. Obavezan vodic
      za instalaciju uz neke korisne savete, jako lepo resen vodic za instalaciju
      drajvera i softvera. Ova knjizica je vrlo korisna za pocetnike i one malo iskusnije.
      To su zapravo i kompletne instrukcije kako koristiti softver koji dolazi uz
      karticu – control panel, Asus Live, Smart Doctor, Digital VCR, Video Security…

      Od pratecih CD-ova pronnaci cete:
      – CD sa drajverima i nVidia demoima
      – ASUS DVD Player 2000
      – Ulead Video Studio 4.0 Special Edition; softver za editovanje i kucnu video
      montazu
      – Cyber Link Video Live Mail 4.0; softver za slanje video mail-ova i konferencije

      – 3Deep! (koji je zaista neizbezan a i dalje ne vidim svrhu njegovog koriscenja…)

      kao i kompletne igre:
      – Star Trek: New Worlds
      – Shiny-jev Sacrifice
      – Messiah
      … sto cini ukupno 8 CD-ova. Zaista nismo videli bogatiju ponudu, barem kada
      je softver u pitanju.

      U kutiji su zatim smesteni i potrebni kablovi: kompozitni u s-video
      konvertor, kabl za video in i jedan za video out sa standardnim s-video “jack”-om
      na drugoj strani. Video in i Video out konektori se razlikuju po broju pinova.

      Tu su i 3D stereoskopske naocare za koje se moze reci i da su nepotrebne i dodatno
      povecavaju ionako preskup paket. No, za desetak ili nesto vise meseci kada celo
      zadovoljstvo bude pet puta jevtinije, sve ovo moze da nam zvuci smesno. Samim
      naocarima smo posvetili dovoljno paznje u testu ASUS-ovog V7100
      Combo Deluxe
      .

      Ono sto je najteze u samoj kutiji je, verovali ili ne – graficka
      kartica. Proizvedena je u ASUS-ovim IT manufacturing pogonima koji su smesteni
      u Taiwan-u ali je prosla strogi QC test (Quality Certificate: OK). Prilozene
      slike Vam ne mogu docarati koliko je to “cudo” zaista tesko i cvrsto, kao da
      je sve izliveno od cistog celika. Na prvi, kao i na drugi susret, kartica uliva
      samopouzdanje. Odmah je jasno da je u pitanju najvisa klasa proizvodjaca i to
      sam njihov vrh ponude.

      PCB stampa je ugalj – crne boje a sve ostalo je kontrastno. Koriscenje
      zlatnih nijansi u kombinaciji sa crnom ostavlja poseban utisak. Na sredini stampe
      dominira ogroman hladnjak koji pokriva i GPU i memoriju i cini se da je dizajniran
      sa dve stvari na umu: da efektivno hladi ali i da odlicno izgleda. Ispod se
      naravno nalazi nVidia-in programmable nFiniteFX GPU – sjajna ali jos preskupa
      igracka. Srecnim vlasnicima mozemo danas da zavidimo – vec “sutra” ce slicni
      modeli “zujati” i u kucistima ostalih ljubitelja dobrog hardvera. Proizvodjac
      memorije za koju se ASUS odlucio i ugradio na V8200 je Elite MT. Njena ‘brzina’
      je 3.8ns, a moduli su osmomegabajtni i sirina magistrale kojom komuniciraju
      broji ukupno 128-bita.

      Oko ovako mocnog cooler-a nema ni milimetra slobodnog PCB-a; svaki
      je popunjen verovatno najvecim brojem kondenzatora, dioda i otpornika koji smo
      videli na jednoj grafickoj karti. 9 velikih elektrolitskih kondenzatora regulise
      napon potreban za pravilan rad tako kompleksnog GPU-a i specificne i brze memorije.
      Desno od GPU-a mozemo (uz dva bakarna navoja) primetiti i jumper sekciju – verovatno
      za povezivanje sa nekim drugim daughter karticama. Mikrocip sa manjim brojem
      pinova je svakako BIOS i njegova revizija nosi oznaku 82A01. Drugi mikroprocesor
      smesten je takodje desno i njegovo prisustvo nas je obradovalo. U pitanju je
      Philips-ov SAA7108E, dekoder/encoder cip koji nam je odlicno poznat sa Gainward-ovih
      modela MX400
      ViVo
      i GeForce 3 ViVo.
      Na ploci je takodje svoje mesto nasao cip sa oznakom SC1175CSW, zatim jumper
      za biranje moda TV-izlaza (NTSC ili PAL). Skroz levo, na stampi mozemo naci
      jos jedan par navoja a iznad cooler-a su redno smesteni cipovi koji izgledaju
      kao umanjeni memorijski moduli a cija nam funkcija nije poznata.

      Cak i na zadnjoj strani, ASUS je integrisao veliki broj el. elemenata
      a tu su i jos dva mikrocipa. Sa leve strane je ispisan i redni broj kartice
      – nas primerak je 125. koji je proizveden. Konektori na kartici su smesteni
      u redosledu: ulaz za stereoskopske naocare, S-Video ulaz, VGA konektor, S-Video
      izlaz i poseban kompozitni izlaz. Pored svakog od tih izlaza, na stampanoj ploci
      pise njihov pun naziv, sto nisam video do sada. Bez preterivanja – V8200 Deluxe
      je najkvalitetnije parce hardvera ovog tipa koje sam drzao u rukama. Dizajn
      mozda nije toliko bitan, ali subjektivno, ova kartica je cak lepsa i od “trula
      visnja” Gainward-a, pre svega zbog efektno dizajniranog “combo” hladnjaka.

      Hercules Prophet III

      Sa druge strane, Hercules je ponudio nesto skromnije pakovanje, doduse uz odgovarajuce
      nizu cenu. Ako moramo da uporedimo dizajn pakovanja sa ASUS-ovim, recicemo da
      se nama vise dopala “lobanja” koju je Hercules postavio u prvi plan. Proroci
      koriste ovakve “stvarcice” u svom poslu, tako da slicica i nije iznenadjujuca.
      U svakom slucaju, kutija u kojoj stize Hercules-ov GeForce 3 na prvi pogled
      ostavlja utisak. Kutija je od tvrdog kartona ali je sam sadrzaj osetno laksi
      od ASUS-ovog. Do nedavno smo mislili da Hercules-ovi proizvodi stizu u raskosnim
      pakovanjima. To sada nije slucaj; Prophet III paket je bogatiji jedino od VisionTek-ovog
      koji je, podseticemo bio prvi u plasiranju GeForce 3 modela na trziste. Innovision
      je ponudio pregrst CD-ova i simpatican mouse pad a o Gainward-ovom “Power pakovanju”
      i njegovom Golden Sample ViVo modelu smo rekli gotovo sve najbolje.

      U kutiji se dobija “samo” GeForce 3, uputsvo za instalaciju (ali
      ni priblizno onom koji nudi ASUS) i CD sa drajverima Detonator 12.41 sa Hercules
      “potpisom” a na CD-u je jos i puna verzija novog Power DVD softvera. Doduse,
      dobili smo i vec dobro poznate “simpaticne” nalepnice (ako smatrate vatreno
      – djavolske simbole simpaticnim) kojima mozete da okitite kuciste. Mozda je
      Hercules hteo da ponudi najcistiju varijantu Prophet-a, ali pakovanje je zaista
      moglo da bude bogatije. Uostalom, Hercules nije value firma i siromasan paket
      u cilju sto nizih cena ne lici mi na njihovu trzisnu politiku. Ima li mozda
      Hercules nekakvih poslovno-finansijskih problema?

      Izgled kartice je morao da bude u marinsko plavoj nijansi – identican prethodnim
      modelima. To nam zaista ne smeta – njihova prepoznatljiva boja je i dalje jedna
      od najlepsih. Jedva cekamo da nadjemo neko kvalitetno “stakleno” kuciste a onda
      da se bacimo na kupovinu komponenti kao sto su: Abit KT7E, Microstar-ova Turbo
      Limited Edition, V8200 Deluxe… Samo da nas predstavnice lepseg pola ne iskritikuju
      da nismo dobro “slozili boje”. Salu na stranu, dizajn izgleda jeste postao “bitan”
      tako da se i nasi komentari menjaju u tom pravcu. Hladnjaci na memoriji su gotovo
      identicni onima na Innovision-ovom GeForce 3 modelu dok je cooler pravi ThermalTake-ov
      Blue Orb u za graficke karte. Misljenja sam da su Orb-ovi bolji izbor kada je
      vizuelni utisak u pitanju, dok su nesto manje privlacni, masivniji hladnjaci ipak
      bolje obavljaju ono zasta su namenjeni. Opis izgleda kartice je manje bitan poznavaocima
      hardvera koji sve mogu pogledati i prepoznati na prilozenim slikama. Na gornjoj
      strani mozete primetiti 4 kondenzatora dok je desno od GPU-a smesteno dva a levo
      jos jedan kondenzator istog tipa. Primetan je i jedan cMOSFET par, koji imaju
      i nesto veci kapacitet. U svakom slucaju, prisustvo ovih kondenzatora obecava
      stabilan rad. Sheme kod ove dve GeForce 3 kartice se solidno razlikuju od 100%
      referentnih kakve su kod VisionTek-a ili Microstar-a. Jumper sekcija je na ploci
      kod Hercules-a zarotirana za 90 stepeni i ostala je bez pinova. Za Video Out je
      zaduzen Connexant cip novije generacije koji obezbedjuje sliku na TV-u zakljucno
      sa rezolucijom 1024*768. Bios cip je naravno prisutan i nalazi se na standnom
      mestu.

      Proizvodjac memorijskih modula nam nije poznat mada je najverovatnije
      u pitanju EliteMT. Velika vecina GeForce 3 kartica podrzana je upravo DDR memorijom
      ovog proizvodjaca. Ako i jeste u pitanju EliteMT, vreme bi trebalo da bude 3.8ns.
      Ne verujemo da bi jedan Hercules ugradio sporiju memoriju od Innovision-a, zar
      ne? Na stampanoj ploci sa druge strane, primetili smo takodje veliki broj rezistora,
      tranzistora i ostalih komponenti kao i dva cipa sa oznakom SC1175CSW (da, istovetan
      onom na ASUS kartici) i jedan mikrocip na kome je ispisano “Silicon Image”.
      Od video izlaza na kartici je prisutan S-VHS za koji je prilozen konvertor u
      composite, a tu je i DVI izlaz, za sta sledi pohvala, mada GeForce 3 karticu
      ne svrstavamo u poslovne modele.

      Komentar o izgledu i kvalitetu izrade kartica bi mogao da glasi
      ovako: obe kartice su sastavljene od vrhunskih komponenti, lepo izgledaju i
      odmah se vidi da velika “imena” stoje iza njih. Ipak moramo da damo prednost
      ASUS-ovoj kartici koja je primetno kvalitetnija. Cak cemo reci i da smo od Hercules-a
      ocekivali kvalitetniju karticu, izgled koji Vam stavlja do znanja da je kartica
      mocno i skupo parce hardvera, dok je Prophet III tek za nijansu lepsi i kvalitetniji
      od Innovision-ove Tornado GeForce 3 kartice (na koju i lici) i to zbog nesto
      izmenjene sheme, veceg broja kondenzatora i DVI-izlaza. Ovo naravno ne znaci
      da je kartica nekvalitetna – taman posla! Mozda nam je samo ASUS-ov model previse
      “postrozio” kriterijume. Takodje, ima jos vremena do zakljucka a tu je i poznati
      faktor cena.

      Instalacija i kvalitet slike

      Obe kartice nude vrhunski prikaz u rezolucijama 1024*768 pri 100Hz koji je tek
      malo manje ostar od onog na Matrox-u. U rezoluciji 1600*1200 slika koju daju
      GeForce 3 modeli, cak i ovi vrhunski, moze da se poredi sa prikazom Millennium-a
      G550 ali je ipak dosta mutniji. Ovo smo morali da konstatujemo – nVidia ce morati
      da poradi jos kada je kvalitet prikaza u visokim rezolucijama u pitanju, a (barem
      ovako renomirani) proizvodjaci sve to da podrze odlicnim kvalitetom filtera
      na VGA izlazu. Pomenucemo i da je kvalitet 2D prikaza zaista sjajan i primetno
      bolji od istog na GTS karticama. DivX i DVD playback – sta reci? NVidia, implementirajte
      vec jednom taj IDCT i Advanced Adaptive Interlacing, zar je to toliki problem?

      Windows je prvo prihvatio postojece Detonatore, a onda je automatski,
      ASUS-ov CD ponudio instalacioni prozor koji vidite iznad. Zacudio nas je – autoplay
      opcija u Windows-u nam je iskljucena (!!!)

      Na CD-u su gotovo svi programi koje smo videli u paketu uz V7100
      Combo Deluxe karticu. Osim TV-tuner-a, sve je reseno na identican nacin. Mozete
      raditi capture sa bilo kog analognog video izvora (VHS, BETA), naravno i digitalnog.
      Koristicete bilo koji CODEC kojim raspolazete a prednost je data ASUS-ovom “proprietary”
      algoritmu.

      Poznate aplikacije kao sto je Live Utility, Digital VCR i Video
      Security su takodje tu i detaljnije su objasnjene u nasem V7100 Combo Deluxe
      testu.

      Posle instalacije nasih drajvera preko ASUS-ovih, sve aplikacije
      su ostale upotrebljive, sto je svakako pohvalno. Evo i prozora sa informacijama
      o kartici, ostale “prozore” necemo prikazivati jer su ionako u pitanju “obicni”
      detonator drajveri.

      Hercules je ponudio drajvere 12.41 koji su svakako bolji izbor
      od 12.10 koje dolaze uz ASUS-a. Medjutim, Prophet-ovi drajveri su identicni
      kao genericki detonatori, bez ikakvih sys-tray tool aplikacija, shema, zoom,
      multidesktop-a ili barem neke stvarcice koje bi ga izdvojile od proseka. Zbog
      toga ne zelimo ni da prikazujemo slicice u kojima je jedina izmena ta da na
      mestu nVidia pise “Hercules”.

      Kvalitet TV-izlaza

      Philips iz “serije 7100” nudi, kao sto smo i ranije konstatovali, odlican kvalitet
      TV-out-a, bolji i od onog sa aktuelnim Connexant i Chronotel cipovima, sto su
      potvrdile kolege koji zaista imaju sjajne SONY WEGA televizore. Ja sam se licno
      plasio to ranije da konstatujem, ali sada je zvanicno. Mod u 1024*768 na TV-u
      moze da se koristi da se pusti neki film (direktno sa njega), odigra igra i
      to sve uz kraci rad u Windows-u. ASUS je, kao i Gainward, izabrao pravi cip.

      Hercules je takodje obezbedio odlican TV-izlaz, mada rad sa novijim Connexant-om
      ipak podrazumeva obaveznu “pomoc sa strane” u vidu aplikacija kao sto su TV-tool
      i sl. U 1024*768 slika je bila dobra, ali ipak za nijansu losija od “Philips”-a.
      Za igre i filmove pak, ovo i nema toliko smisla – u 800*600 sve radi veoma dobro.

      Overclocking mogucnosti

      Ubrzanje takta memorije i jezgra. “Sport” koji je postao vrlo siroko zastupljen.
      Na sve strane mozete videti uputstva tipa “kako da overklokujete vasu graficku
      karticu ili procesor”, a celu stvar podrzavaju i proizvodjaci kartica nudeci
      vec pre-setovane o/c modove (Gainward sa svojim Enhanced modom rada) ili programe
      koji Vam to omogucavaju (naravno uz upozorenje o tome sta moze da se desi).
      ASUS je otisao i korak dalje. Ugradili su temperaturnu sondu ispod kuler-a i
      memorije i merac obrtaja na ventilatoru. Sve to u Windows-u ocitava program
      koji simpaticno izgleda. Na sobnoj temperaturi, pri default vrednostima temperatura
      core-a je iznosila 47 stepeni Celzijusa. Pokusali smo sa standardnih 235/520
      a temperatura kao da se nije ni podigla (mozda za jedan stepen). Pokusavali
      smo sve vise i vise, u koracima od po 5 MHz i stigli do, verovali ili ne, neverovatnih
      260/560. Ovo je 60MHz visi klok za core i 50 (efektivno 100MHz) visi klok za
      memoriju. Posebno nas je sve to odusevilo ako znamo da su se ostale kartice
      koje smo testirali “zaglavljivale” vec na 235/530. Setovanje od 260/560 je posle
      20 minuta mucenja dalo temperaturu koju vidite na slici. Za potpuno stabilan
      rad ipak preporucujemo 255/560 na kojoj su i nasi o/c rezultati. Jednostavno
      mislimo da je “greh” ne drzati je na ovom setovanju jer ona to i realno dobro
      podnosi. Postoji i mogucnost podizanja napona za memoriju i GPU ali je to nesto
      komplikovanija stvarcica kojom se nismo pozabavili. Ipak je ovo preskupa stvar
      da bi se tako igrali.

      Hercules nema temperaturne sonde, ali i nisu mu potrebne. Postigao
      je krajnje o/c vrednosti koji su identicni onima na vec testiranim GeForce 3
      karticama sto nikako nismo ocekivali. Jos ako znamo da je i sobna temperatura
      za nekoliko stepeni niza nego u vreme kada smo testirali VisionTek-a, Inno3D
      i Gainward-a, stvar dolazi na svoje mesto. “Prorok” i definitivno nije ono sto
      je nekad bio, bar ne u potpunosti. Naravno, i uz 230/535 ide poboljsanje rezultata,
      a kakvo je ono kada poredite sa ASUS-ovim, pogledacemo u tabeli.

      82 fps u 1600*1200 zaista izgleda mocno. Dobar overclock je preporucljiv,
      pogotovo kada mozete da kontrolisete temperaturu i broj obrtaja ventilatora.
      O/c rezultata ce biti jos u testovima, hteli smo da vidimo kolika poboljsanja
      on donosi u 3DMark-u, Crusher-u za Quake 3 i 16-bitnom, manje zahtevnom demo001
      testu za istu igru.

      FSAA i Quincunx performance

      Nismo zeleli da merimo FSAA performanse u svim testovima jer bi to “pretrpalo”
      tabele, a mislimo da je odnos ovih rezultata za svaku aplikaciju priblizno isti.
      Zanimale su nas performanse u Quincunx i najzahtevnijem cetvorostrukom FSAA
      modu, posto 2X mod, barem po mom skromnom misljenju, donosi neprimetno “poboljsanje”
      kvaliteta renderovane scene.

      Quincunx je definitivno pametno napisan algoritam za poboljsanje
      kvaliteta svih ivica koje su nazubljene. Podseticemo, po najavama je trebalo
      da da kvalitet slike kao 4X FSAA a zahtevnost da preuzme od “two-sample” antialiasing-a.
      Naravno, nije sve bas tako, ali je daleko od toga da stvari nisu barem slicne.
      Pad performansi je negde izmedju dvostrukog i cetvorostrukog supersampling-a
      dok je kvalitet ipak mnogo blizi onom drugom. Stavise, moze se reci da se pri
      igranju ne moze primetiti razlika izmedju Quincunx i 4X, dok se kod primenjenog
      dvostrukog metoda, uvek zapitam da li je uopste “checkiran” u drajverima. Zanimljiva
      je i rezolucija 1600*1200 gde je supersampling u 4X brzi nego Quincunx, ali
      je to zbog toga sto se ovaj mod izgleda primenjuje dvostruko.

      Test Sistem – Windows Me

      Kao sto mozete primetiti, odlicni stari ABIT KT7 i Duron na 900MHz su otisli
      u zasluzenu penziju. Njihovo mesto je preuzeo KT7A RAID sa Athlon Thunderbird
      procesorom na 1400MHz. Uostalom, kada treba testirati komponente ovakve klase,
      red je da im obezbedimo i adekvatno snaznu podrsku. Tabela sa kompletnim komponentama
      koje su na ovom testu koristene, nalazi se neposredno ispod:

      CPU

      – AMD Athlon 1400 MHz (133*10.5) cooled by Thermaltake
      6Cu+

      Maticna ploca

      – Abit KT7A RAID (4Way, Turbo memory, Enabled AGP 4x,
      Fastwrites)

      Memorija

      – 256MB PC133 NCP SDRAM

      Video-karte

      – NVidia GeForce 3 ASUS 8200 Deluxe 64MB 128-bit DDR
      – drajveri 12.41 i 21.81
      – NVidia GeForce 3 Hercules Prophet III 64MB 128-bit DDR – drajveri 12.41
      i 21.81

      Hard-disk

      – Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100

      DVD

      – Pioneer 116 DVD-ROM

      Hladjenje

      – cooled by Thermaltake Volcano 6Cu+

      Monitor

      – Samsung SyncMaster 900NF

      Igre/bench programi

      -idSoftware Quake III Arena 1.16n
      – Croteam’s Serious Sam (out of the box)
      – MadOnion 3DMark2001 Pro
      – DroneZmark Benchmarking Demo

      Quake III Arena (Let’s Crush ’em!) test

      Testiranje kroz Quake 3 smo malo osvezili. Opet je u pitanju High Quality mod,
      geometrija i teksture kao i broj poligona su na maksimumu. Anisotropic filtering
      je iskljucen, kvalitet zvuka je na low, a muzika smanjena “do kraja”. Pogledajmo
      koliko visoke cifre daju “trojke” u radu “sa 65k boja” u poznatom Demo-u 1.

      “Neverovatan” overklok je kod ASUS-a doneo “bitna” poboljsanja
      cak i u 640*480, rezoluciji za koju se zna da “najmanje zavisi” od video karte.
      Obratite paznju na vise rezolucije – overclocking ce Vam u proseku doneti citavih
      25 fps vise (oko 25-30%). Hercules ne zaostaje skoro nimalo kada su u pitanju
      nominalne vrednosti, ali njemu nesto nize frekvencije pri “egzibicijama” daju
      umerenije rezultate koji su, takodje, odlicni?

      Slicna prica vazi i za 32-bitnu tabelu. Odusevljava i podatak
      da se ASUS nije pregrevao ni na 260/560MHz, ali je u 3DMark-u par puta “zaglavio”.
      Tada smo odlucili da sve ipak testiramo na 255/560 kada je stabilnost bila “kao
      stena”. Reci cu jos jednom: steta je drzati V8200 na default vrednostima. Prophet
      III pokazuje da je takodje vrhunski GF3 model i nosi se “uz rame” sa ASUS-om.
      U 1600*1200 odnosi pobedu a to pokazuje i granice kada je preciznost ovog testa
      u pitanju.

      Crusher

      Da li znate sta je Crusher? To je demo za testiranje kroz Quake 3, strahovito
      je zahtevan, pogotovo kada je T&L jedinica u pitanju. Jedan drugi test nazvan
      Quaver je memorijski intenzivan, medjutim sa danasnjim karticama koje imaju
      64MB lokalne memorije i njegovih 26MB po sceni nije neki veliki problem. Quaver
      se odigrava na mapi Q3DM9 i nije poligonalno intenzivan. Crusher (Q3DM17-The
      Longest Yard) kojim cemo mi testirati, koristi svega 15-ak megabajta memorije
      ali zato ima preko 20 protivnika koji bez odmora “koriste” efektivno najintenzivnija
      “light-show” oruzja kakva su “BFG10K, Rocket Launcher, Plasma Gun, Rail Gun”
      itd…

      Overclock takodje odlicno pomaze u 640*480, mada ni izbliza toliko
      kao u najvisim rezolucijama. Primeticete da je ovde nekih 18% “oc – ubrzanja”
      dobijeno kod ASUS-a, za razliku od ‘Demo 1’ demoa. Ovo je slucaj iz razloga
      sto se Crusher mnogo vise oslanja na T&L jedinicu u GPU-u, manje na memoriju.
      Mnogima je poznato da je kod nVidia kartica mnogo znacajnije ubrzanje memorije
      nego core-a, pa je tako i ovde slucaj. Skoro da nije bitno da li je GPU setovan
      200 ili 250, kao sto je i kod Duron-a razlika izmedju 600 i 900MHz tek u nekih
      10-15%. Nadam se da smo ovo donekle razjasnili.

      Zanimljive su situacije kada obe GeForce 3 kartice daju istovetne rezultate. Vece
      radne frekvencije kod V8200 “cine svoje” u overclock “koloni” rezultata.
      Serious Sam

      Igru hrvatskih programera i dalje testiramo kroz zabavni i zahtevni Memphis
      Suburbs demo. Koristimo )Reverned(-ove benchmarking skripte, zapravo fajlove
      koji prave override u engine-u i setuju identicne parametre bez obzira na kvalitet
      sistema na kome igra radi. Sve je ovo neophodno zbog pravilnog testiranja –
      igra ima tu “nezgodnu” vrlinu da se “samopodesava” prema svojoj proceni Vaseg
      sistema po principu “sistem je slab – snizi detalje, ali ne obavestavaj korisnika
      o tome”. Zato mi imamo Benchmarking scripts, a koristimo (medju minimum, average,
      maximum i extreme) maksimalan “config”, da bi sto vise namucili sjajne kartice
      koje testiramo.

      Zapravo, ovo je prvi put da dobijamo trocifrene rezultate sa ovim
      setovanjima u Serious Sam-u. Valja reci i da je Memphis Suburbs slican (mozda
      i ekstremniji) Quake-ovom Crusher-u, uz tu razliku sto Serious engine bolje
      podnosi “ogroman broj neprijatelja” odjednom na ekranu, sto mu je i bila glavna
      karakteristika kada se pojavio.

      I 32-bitni rezultati u najnizim rezolucijama prelaze “magicnih”
      100 fps. ASUS i Hercules su poprilicno izjednaceni. Sada svaka razlika moze
      da potice od trenutnog stanja sistema, ultra – kratkog rada diska (ako je duzi
      od pola sekunde, test se ponavlja) ali i “greske koju generise sam test”.

      3DMark 2001 Pro

      3DMark je sjajan i precizan benchmarking program. O njemu vise nije potrebno
      nista govoriti. Default podesavanjima menjamo samo graficke modove – od 640*480
      @16-bit do 1600*1200 u 32 bita. Na GeForce 3 karticama, merenje je pravo uzivanje.

      Poznato je da su najzahtevniji tesovi upravo Game 1 High i Game
      4: Nature. GeForce 3 ih odradjuje bez ijednog vidljivog zastajkivanja, za razliku
      od bukvalno svih ostalih kartica koje smo testirali. Naravno, mislimo na visoke
      rezolucije. Rezultatu od preko 4000 u najvisem modu, koji daje ASUS, mozemo
      samo da se divimo.

      Obe kartice su odradile sjajan posao i imale izjednacene rezultate.
      Posebno se divimo moci T&L jedinice u poznatoj “vrtesci”, sintetickom testu
      sa preko milion poligona. Najbrze do sada su se smenjivale teksture u FillRate
      (Single i Multitexture) testu.

      Novajlija : DroneZ (bench)mark

      DroneZ, igra koja je nedavno izasla, poseduje pravu malu benchmarking sekciju.
      Takodje, postoji i za to namenski predvidjen shareware demo, koji slobodno mozete
      preuzeti sa net-a. U pitanju je visoko sofisticirani graficki engine koji iskoriscava
      sve mogucnosti naprednih GPU procesora. Koristi cak i prednosti koje je doneo
      GeForce 3 sa nFinite FX engine-om, kao i per-pixel NSR engine-a primenjenog
      na GTS-u. Pri testiranju, konfiguracija zvuka je takva da sto manje optereti
      procesor ali da je ipak prisutna. To konkretno znaci da smo podrsku za 3D zvuk
      iskljucili, kvalitet stavili na “performance” i “coarse” a maksimum kanala smanjili
      na 48. Podesavanja za grafiku ima mnogo – tu su cak i predefinisana setovanja
      : Generic Performance, Medium i High Quality, zatim ista tri nivoa za GeForce,
      GeForce 2 MX , GeForce GTS/pro/ultra i GeForce 3. Naravno, sve mozete podesiti
      i sami, a uz demo dolazi i obiman .html help koji Vam objasnjava sta koja graficka
      ekstenzija “radi” po pitanju kvaliteta slike i performansi. Evo i naseg ‘setting’-a:

      Da sve ne bi bilo tako jednostavno, ipak smo se odlucili za nasa podesavanja.
      Pocinjemo od GeForce 3 High Quality a zatim menjamo redom Color Depth i Texture
      Color Depth (16 i 32 u zavisnosti od trenutnog testiranja), Z-Buffer je uvek na
      24-bita, Texture Definition postavljamo sa High na Maximum a ukljucujemo jos i
      Texture compression i S3TC. Eto i nase konfiguracije – dobro je zapamtite.

      ASUS je pokazao prednost, i sada definitivno mozemo reci da je “za dlaku” brzi
      pri istim radnim frekvencijama. Nemojte da Vas to cudi. Moguce je da Bench program
      gresi, ali zasto gresi uvek u korist ASUS-a?

      U 32-bitnom rezimu, stvari se menjaju utoliko sto je prednost ASUS-a akademska.
      Svaki onaj element ugradjen na kartici, njegov polozaj i kvalitet, resenje same
      sheme i kompromisi koji su prihvaceni mogu da uticu na performanse kartice, zvucalo
      to neverovatno ili ne. Bez obzira na sve, DroneZ izgleda jako lepo na GeForce
      3 karticama. Jedva cekamo da se “dokopamo” AquaNox-a.

      Update: Detonator 21.81

      Vec duze vreme najavljivani, revolucionarno brzi Detonator 4 drajveri, izasli
      su neznatno pre nego sto je bilo potrebno da kartice vratimo nasem distributeru
      koji ih je tako ljubazno obezbedio za testiranje. Tako je, usled nedostatka
      vremena, obavljeno svega nekoliko testova i to samo na ASUS kartici – Quake
      3 Demo 1 u 16-bitnom i Crusher u 32-bitnom rezimu, 3DMark 2001 u 16 i 32 bita
      kao i Dronez. Quake 3 i 3DMark2001 smo obavili sa overklokovanom karticom, dok
      je Dronez uporedjen sa nominalnim vrednostima.
      Detonator 4 je prva zvanicna serija posle 3-ke (6.50). Nemojte da Vas zbune
      Detonatori 12.41 – oni su samo WHQL sertifikovani, dok Detonator 4 (21.81) ili
      kako se zvanicno zovu – Detonator XP, nisu. Prema prvim informacijama, ubrzanje
      sa novim drajverima je dosta vece na Athlon platformama nego na Intel-ovom Pentiumu
      III i 4, pa to svakako treba uzeti u obzir.
      “Upozorenje”: dobitak performansi je toliko visok da je skoro neverovatan, posebno
      ako imamo u vidu da su 12.41 drajveri na nasim (privatnim) merenjima najbrzi
      do izlaska Detonatora XP. Spremite se na softverski “upgrade”!

      Treba znati da je ovo ipak GeForce 3 kartica a kod njih su ubrzanja
      sa novim Detonatorima “najprimetnija”, ali takodje treba znati da se u Quake-u
      3, GF3 ponasa kao GeForce 2 Ultra jer se nFiniteFX , Vertex i Pixel Shader-i
      ne iskoriscavaju u ovom vec pomalo starom engine-u. Zanimljivo je i ubrzanje
      u 640*480 – izgleda da je Athlon dovoljno brz CPU i da ne predstavlja “bottleneck”
      ni u modu u kome veliki deo rezultata zavisi od njega.

      Ubrzanje je nesto skromnije u Crusher-u. Opet cemo napomenuti
      da on “muci” bezmalo samo T&L engine, a driver unapredjenja kod njega ne mogu
      biti revolucionarna kao kod nekih drugih jedinica u procesoru a posebno nFiniteFX
      engine-a i register combiner-a.

      3DMark 2001 je odusevio mnoge koji su ga probali sa novim Detonatorima,
      pa makar bio koristen i obican MX. “Golim okom” se primecuju velika ubrzanja
      u Game 2 (Dragothic) High Detail gde je ubrzanje gotovo 50% ali i u ostalim
      Game scenama. Najvece ubrzanje koje smo ikada videli kod obicnog “driver update”-ovanja
      primeceno je u Game 4 – Nature sceni. Znamo da je u 1600*1200 prosek fps-a bio
      oko 17, i oko te cifre se “counter” najvise zadrzavao. Posle instalacije Detonator
      XP drajvera, ovaj broj se “zadrzavao” oko cifre 31!!! Neverovatno, zar ne! Pogledajte
      i rezultate: prvi put smo videli cifru od preko 7000 u 3DMark-u 2001. I sami
      znate da smo konstatovali da je oko 2500 dovoljno za komotno igranje u toj rezoluciji…

      Ubrzanje od 15% u nizim, 20% u srednjim do citavih 25% u visim
      rezolucijama, odgovara zameni procesora Duron 900MHz novim Athlon-om na 1400MHz.
      Hvala nVidia-inim programerima za ovaj besplatan upgrade, to je ono sto ovu
      firmu cini tako jakom!

      Ubrzanje je primetno svuda… DroneZ intenzivno koristi nFiniteFX
      pa nije iznenadjujuc dobitak performansi. Dobitak nije toliko velik kao u 3DMark-u,
      a videli smo da u nekim igrama dobitka gotovo da i nema. Moguca je tu jedna
      situacija, malo da spekulisemo: mozda su nVidia programeri optimizovali drajvere
      “malkice vise” za 3DMark2001 i Quake, znajuci da ce “svi” odmah pretestirati
      svoje kartice bas u ovim aplikacijama. Eto, profesionalna deformacija je od
      nas napravila paranoicne Neverne Tome. Salu na stranu, drajveri su zaista sjajni.

      Konacni zakljucak

      Videli ste da smo pozitivno pricali o ASUS kartici, nesto manje odusevljeni
      Hercules modelom, i to iz dva razloga. Ne mozemo biti zadovoljni ako jedan Hercules
      napravi dobru karticu – od njega ocekujemo odlicnu karticu! Zbog cega nije ugradjen
      makar temperaturni senzor, masivniji hladnjaci i za memoriju i za core, ventilator
      koji se okrece na 7000 umesto na 3500 obrtaja (pa makar isao i na napajanje
      na ploci)? Sve je to moglo da se ugradi na stetu DVI- izlaza. Kome jos treba
      GeForce 3 da bi ga vezao na LCD i radio u Office-u? DVI je mogao biti kasnije
      ugradjen, na neki GF3MX model ako vec zele da se plasiraju na tom trzistu. Uz
      cenu koja prevazilazi Innovision GeForce 3 modele, a kvalitet koji je tek “tu
      negde”, za Prophet III ce se verovatno odluciti samo oni koji su vezani za Guillemont/Hercules
      kao proizvodjaca.
      Za sve ostale, Innovision, a posebno odlicni Gainward zasluzuju prednost u preporuci.
      U “visoj” klasi za sada “vlada” ASUS i nema mu ravnog! Kada ga overklokujete
      i instalirate Detonator XP drajvere, sto cete, siguran sam, uciniti, dobicete
      najbrzu graficku soluciju koja postoji. V8200 Deluxe paket odmah stavlja do
      znanja da je u pitanju top-model. Softver i igre koje dobijate, 3D naocare,
      vrhunska izrada kartice, dizajn koji pleni izgledom a posebno je funkcionalan,
      overklokabilnost (na nivou Ultra modela?) postavlja ovaj model na prvo mesto
      kada su testirane GeForce 3 kartice u pitanju. Postoji i jedno ALI kod ASUS-ovog
      Deluxe modela a to je, pogadjate, cena. Trenutno je neprijatno visoka i nikako
      ne moze da opravda cak ni svoj visoki kvalitet. Ako uspete da nadjete “Pure”
      model, svakako bi trebalo da razmislite o njemu jer on moze promeniti sadasnji
      odnos cena/kvalitet. Na kraju cemo dati nasu konacnu listu ocenjenih GeForce
      3 modela po performansama i po isplativosti.

      Kvalitet i performanse:

      1. ASUS V8200 Deluxe
      2. Gainward GeForce 3 PowerPack ViVo Golden Sample
      3. VisionTek GeForce 3
      4. Hercules Prophet III
      5. Innovision Tornado GeForce 3

      ASUS V8200 Deluxe

      Best Buy:

      1. Gainward GeForce 3 PowerPack ViVo Golden Sample
      2. Innovision Tornado GeForce 3
      3. VisionTek GeForce 3
      4. Hercules Prophet III
      5. ASUS V8200 Deluxe

      Gainward GF3 Golden Sample

      Graficke karte za potrebe testiranja ustupio "Sinteh"

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test