ASUS EN8800GTX – SLI
Uvod
Ako određen broj ljudi GeForce
8800 GTX nije oduševio svojim performansama, to ne znači da su njime bili
razočarani, jer uz postojeći proces proizvodnje, uz ciljane krajnje cene, on
predstavlja maksimum koji je u današnje vreme moguće ponuditi. Ova tehnologija
brzo napreduje, pa će već na proleće biti novih i jačih GeForce kartica, a
verovatno će se i konkurent konačno oglasiti sa svojim “unified shader” monstrumom.
Ako nekome nije dovoljno ono što nudi G80 u svojoj najjačoj varijanti, pojavila
su se i overklokovana izdanja proizvođača eVGA, Gainward, BFG i XFX, a mi smo
imali prilike i da se uverimo u postojanje TOP modela kompanije ASUS, koji
je na ovim prostorima najčešće sretan vendor. Pošto je već svima poznato da
se svaki jači GeForce može “vezati” u SLI, i najzahtevniji će pronaći jače
i od najjačeg – GeForce 8800 GTX SLI. Naravno, u ovom slučaju, samo grafičke
kartice će vas koštati oko 1200 evra, ali za obaranje nekih rekorda i činjenicu
da imate najbrži sistem u društvu, okolini (a i šire), verovatno će vredeti
svaki cent – uostalom, slava nema cenu. U poslednjih nekoliko nedelja smo mogli
da vidimo i nezvanične najave za modele GeForce 8600 i 8300, koji će doneti
DirectX 10 kompatibilnost i u niže cenovne kategorije, što je proizvođaču i
njegovim partnerima izuzetno važno. Core 2 procesori su, slično G80 grafičkom
čipu, napravili pravu malu revoluciju na svom delu IT tržišta. Svako ko želi
vrhunske performanse, poželeće najbrži model Core 2 Duo ili Xeon procesora,
isto kao i GeForce 8800GTX. Međutim, ako bi ste poželeli dve grafičke kartice,
nailazili bi na problem, jer “default” platforme za ovu familiju procesora,
i975X i P965, koje je dizajnirao Intel, rade samo sa ATI-jevim DualGPU, odnosno
CrossFire rešenjima. Ploče bazirane na nForce 570 i 590 Intel Edition čipsetima
nisu bili toliko čest izbor korisnika koji prelaze na Core 2 arhitekturu, a
nisu se pokazali ni kao preterano “raspoloženi” za overclocking .
Pošto je opšte poznata stvar da je Core 2 Duo procesore prosto “greh” ne overklokovati,
većina korisnika je birala 975X ili, još bolje, noviji P965-bazirane ploče.
Tek je u poslednji čas (tj. krajem prošle godine), u prodaju pušteno nekoliko
nForce 590 ploča koje se mogu overklokovati preko do oko 400 MHz, ali je dosta
obećano i za odavno najavljenog naslednika – koji je predstavljen paralelno
sa GeForce 8800 karticama. NVIDIA je za cilj imala da ponudi ultimativnu igračku
i home-workstation platformu za dvo i četvorojezgarne Core 2 procesore, a rezultat
njihovih napora je nForce 680 čipset koji postoji i u Intel i u AMD izdanju!
Kako je NVIDIA za ove ploče, u Socket 775 verziji dizajnirala i sam layout ,
sve nForce 680i ploče izuzetno liče jedna na drugu, kao što je to već uveliko
slučaj sa grafičkim karticama. Mi smo na test dobili i ASUS Striker Extreme
matičnu ploču, najopremljeniji i najluksuzniji nForce 680i board, pa smo je
iskoristili da bi testirali i dve GeForce 8800 GTX kartice u SLI režimu. GeForce
8800 SLI drajveri su zvanično izašli, bar za Windows XP/MCE platformu, dok
se za Windows Vistu očekuje drugo izdanje ForceWare X drajvera. Naš prvi test
DirectX10 GPU,a je prošao bez ijednog DirectX 10 testa, odgovarajućih drajvera,
pa čak i bez DirectX 10-kompatibilnog operativnog sistema. Za sada ne možemo
da znamo kakve će performanse GeForce 8800GTX pružiti u DirectX 10 naslovima,
ali smo već videli da su performanse u najzahtevnijim postojećim igrama u najmanju
ruku impresivne. A za neka druga poređenja, moraćemo da sačekamo igre kao što
su Crysis i Unreal Tournament 2007. Do tada će i konkurent da pokaže svog aduta,
a strpljivi korisnici će moći da vide šta je bolja kupovina – novi Radeon ili
novi, 80-nm G81-bazirani GeForce. Za sada smo hteli da pogledamo kakve performanse
nudi najjači sistem koji se trenutno može kreirati…
Šta smo uradili?
Intel Core 2 Duo E6600 procesor revizije B2 smo relativno lako overklokovali
na 3600 MHz (9 x 400 MHz, odnosno 1600 MHz Intel QuadPumped), uz napon procesora
od 1.525V (1.43V, realno, pošto beta verzija BIOS-a 0802 i dalje “undervoltuje”).
Napon magistrala, SB i NB čipa smo ostavili na Auto, a Vdimm podesili na 2.1V,
jer je DDR667 memorija uz tajminge 4-4-4-12 bila podešena da radi kao DDR800
(u pitanju je Kingmax Hardcore 2 x 1024MB). CPU je hladio ASUS-ov kuler najviše
klase, Silent Knight, čiji je ventilator podešen na fiksnih 2200 obrtaja u minuti.
Temperatura procesora sa ovakvim podešavanjimase kretala oko 56 do 58 stepeni
sve dok se ne ubace dve grafičke karte (mereno CoreTemp-om), dok je pod punim
opterećenjem išla i do 74 stepena (2 x 8800GTX umeju da ugreju ionako malo CoolerMaster
Wave master kućište, a treba znati da isto nije dodatno hlađeno ventilatorima.
Impresivno je da je i ploča, koja je pasivno hlađena sistemom niza bakarnih heat-sinkova
vezanih toplotnim cevima, radila stabilno i overklokovana (dobar deo vlasnika
Striker Extreme bez problema “vozi” na preko 500 MHz FSB, tj 2GHz Quad Pumped),
a još više nas je obradovalo što dve trenutno najjače grafičke kartice bez problema
staju u naš Wave Master koji ne spada u gaming kućišta. Doduše, i temperatura
EN8800GTX kartica se kretala oko 90 stepeni pod punim opterećenjem, što je dosta
više od 58 stepeni na koliko jedan od ta dva primerka radi kada je “na stolu”
tj. van kućišta, i u “single” varijanti. ASUS EN8800GTX kartice, podsetićemo,
imaju 768MB GDDR3 memorije na 1800 MHz i magistrali širine 384 bita. Deo jezgra
radi na 575 MHz, dok je 128 unifikovanih shader jedinica postavljeno
na 1.35 GHz. Više o ovim karticama ćemo pročitati na narednoj strani, a za više
detalja o G80, posetite naš prvi test GeForce
8800 GTX kartice. Da struje na 12V granama bude dovoljno, pobrinulo se CoolerMaster
napajanje iz serije Real Power. Ovo nije bilo kakvo napajanje, jer se nalazi
na prvom mestu NVIDIA Certified SLI-Ready liste koja se nalazi
na nZone sajtu (link).
Njegova deklarisana snaga je 850W ,
koje ima čak četiri šestopinska PCI-E konektora (svaka G80 kartica zahteva po
dva). Na istoj konfiguraciji smo ponovo istestirali jednu ASUS EN8800GTX karticu,
jedan ASUS EN8800GTS i EAX1950 XTX, čisto da bi SLI rezultate imali čime da poredimo.
Koristili smo najnovije ATI Catalyst 7.1 drajvere za R580 karticu, kao i ForceWare
97.92 drajvere za G80 akceleratore. Za detaljniji pregled nForce 680i čipseta,
proverite našu sekciju matičnih
ploča .
Kartice na testu – 2 x ASUS EN8800GTX
NVIDIA je najavila da će GeForce 8800GTX i GTS kartice u ponudi svih launching
AIB partnera biti dostupne u prodaji na dan kada je njihova zvanična premijera
(8. novembar 2006.). Kao što možemo videti na slikama, GeForce 8800GTX se od
GTS verzije ne razlikuje samo po konfiguraciji G80 čipa i radnim frekvencijama,
već i po samom PCB-u. I u slučaju G70 i G71 čipova smo bili iznenađeni kada smo
videli da jedan deo GPU-a radi na višim taktovima u odnosu na ostatak, ali je
to kod G80 stvarno izuzetno izraženo. G80 zvanično radi na 575 MHz (memorijski
kontroler, 2D engine, ROP jedinice…), dok shader jedinica (Stream Processors)
radi na 1350 MHz. Međutim, sada smo tu da pričamo o samoj kartici. A ona je zaista
impresivna, i to u “već smo videli Radeon X1950 XTX i GeForce 7950GX2” smislu
impresivna . Njena dužina je 26.7 cm, što je više od širine full-ATX matične
ploče, pa smo se zabirnuli hoće li uopšte stati u naš CoolerMaster WaveMaster
koji spada u Midi Towers. Poređenja radi, druga po redu najduža kartica, Radeon
X1950 XTX je 40 milimetara kraća. GeForce 8800GTX sa svojim dual-slot rashladnim
sistemom koji se prostire gotovo čitavom dužinom kartice, teži čitavih 750 grama.
Zbog dužine PCB-a, konektori za eksterno napajanje su smešteni sa gornje strane,
pri samom kraju, jer se može desiti da kartica teško stane u dobar deo konvencionalnih
kućišta.
Implementacija novog, kompleksnog GPU-a kakav je G80 je zahtevala dizajniranje
potpuno novog PCB-a. G80 je izuzetno zahtevan po pitanju potrošnje, a visoke
radne učestanosti zahtevaju precizno napajanje bez ikakvih varijacija u naponu
ili jačini struje. Osim toga, GPU ima šest 64-bitnih crossbar „puteva” ka memoriji
što usložnjava vodove ka memorijskim čipovima. Tu je i prisustvo posebnog čipa,
NVIO, o kome ćemo više reći nešto kasnije. Trećina PCB-a je pokrivena komponentama
koje čine naponsku jedinicu, jer je ovaj 681-milionski GPU monstrum izuzetno
zahtevan kada je potrošnja u pitanju (u rangu je sa već pomenutim Kentsfield-om).
Oba kabla za eksterno napajanje moraju biti povezana, inače će vas kartica zvučnim
signalom (zbog koga je, pored samih 6-pinskih priključaka za napajanje, smešten
standardni speaker kakav viđamo na dial-up modemima) upozoriti da nešto nije
u redu, ili će raditi na sniženim frekvencijama. Da bi se pravilno napajala,
GeForce 8800GTX kartica zahteva 30 Ampera na dve 12V grane (po 15A na svakoj).
Manji FCBGA čip koji je smešten na poziciji na kojoj obično zatičemo dosta manji
video koder čip, ima oznaku NVIO-1-A3, a koji predstavlja skup TMDS transmitera
i eksterni RAMDAC. Ovaj čip je ranije bio tema spekulacija – neki su smatrali
da se radi o sekundarnom GPU-u i da G80 zapravo predstavlja čipset koji se sastoji
od jačeg procesora koji ima 256-bitnu magistralu i komunicira sa svojih 512MB
memorije, dok drugi GPU sa 128-bitnom magistralom ima sopstvenih 265MB memorije
(red memorijskih čipova je, kao za inat, smešten baš između velikog i malog „GPU”-a).
Naravno, NVIO čip (IO stoji za Input/Output) je specijalizovan čip koji ima ulogu
dual TMDS transmitera i RAMDAC-a. Ove komponente moderne grafičke kartice imaju
zadatak da proslede signal (sliku) ka monitoru, odnosno nekom drugom displeju.
Ovaj čip obezbeđuje i podršku za HDCP, ali predstavlja i svojevrsni compositing
engine za SLI (otuda vodovi od ovog čipa ka dva SLI konektora koje vidimo na
PCB-u). I kako je ATI tek uvrstio svoj compositing engine unutar GPU-a, NVIDIA
ga je, zajedno sa TMDS, RAMDAC i HDCP komponentama odvojila u zaseban procesor.
To je verovatno bilo neophodno zbog toga što je G80 ionako kompleksan GPU čiji
Stream procesori rade na izuzetno visokom taktu, što može da stvara interferencione
probleme sa TMDS transmiterima. Dakle, NVIO je zadužen za analogne, komponennte,
S-Video i digitalne Dual Link DVI (sa HDCP-om) „izlaze” kao i za kompoziciju
signala dve kartice u SLI režimu, a u sebi ima i TMDS transmiter i RAMDAC.
G80 GPU na sebi ima heat-spreader koji poboljšava prenos toplote sa površine
jezgra na rashladni sistem, a kakav viđamo i na modernim CPU-ovima kakvi su Athlon
64 ili Intel Core 2 Duo. Aktuelna revizija G80 čipa je A2 (treća revizija), koji
bez većih problema radi na 575 MHz, što je već dovoljno impresivno za GPU izrađen
u 90-nanometarskoj litografiji, koji ima 681 milion osnovnih poluprovodničkih
elemenata. Šta onda reći za shader jezgro koje je ubrzano na 1350 MHz? Oko GPU-a
je, u tri reda pod uglovima od 90 stepeni, smešteno 12 memorijskih čipova (tri
puta po četiri), što znači da su izvodi memorijskog kontrolera smešteni na tri
strane (na svakoj po dve komponente širine od 64-bita). Pošto je širina magistrale
384 bita, NVIDIA se odlučila da upotrebi najbrže GDDR3 memorijske čipove (umesto
GDDR4 čipova na 2000 MHz). Samsung BJ1A čipovi sa latencijom od 1.1 ns mogu da
rade na frekvencijama do 1800 MHz, ali uz oštrije tajminge u odnosu na GDDR4,
što znači da njihova propusna moć nije mnogo manja. Bez obzira na niži radni
takt memorije u odnosu na Radeon X1950 XTX, šira memorijska magistrala je omogućila
impresivan propusni opseg od 86.4GB/s.
Dva SLI (MIO) konektora na GeForce 8800GTX kartici smeštena su na standardnoj
poziciji i, da ironija bude veća, podsećaju na one kod Radeon X1950 Pro kartica
koje su donele “prirodni” Crossfire. Dva SLI konektora su tu iz više mogućih
razloga: brža, dvosmerna komunikacija između kartica ili šira “magistrala”, odnosno
mogućnost kreiranja QuadSLI “niza”. Ova druga mogućnost je manje verovatna, mada
nije neizvesna, ako znamo koliko se stvari brzo menjaju na tržištu grafičkih
kartica. GeForce 8800GTX ima dva Dual Link DVI konektora sa HDCP podrškom, kao
i standardni 7-pinski S-Video priključak na koji se vezuje YpbPr komponentni
port razdelnik.
Rashladni sistem instaliran na GeForce 8800GTX kartice (bar one referentne) je
takođe dizajniran „od nule”. Hlađenje novog GPU monstruma nije nimalo naivan
zadatak – čak i grafički čipovi prethodne generacije, sa svojih 250 miliona tranzistora
dostižu sistemske procesore po količini oslobođene toplote, pa je sve teže kreirati
rashladni sistem koji bi osim visoke efikasnosti, obezbedio i tih i nesmetan
rad. Kako onda ohladiti GPU koji ima skoro 700 miliona tranzistora? Jedno od
rešenja podrazumeva upotrebu heat-pipe-a, zatvorenog tunela koji će na jednom
delu uvlačiti, a na drugom izbacivati zagrejan topli vazduh iz kućišta – proizvođači
grafičkih kartica ne žele da kompromituju stabilnost matične ploče ili CPU-a
tako što će povećati temperaturu unutar kućišta do neprihvatljivih granica.
Međutim, „usisni” sistem se nije pokazao popularnim bar što se buke tiče – setimo
se nepopularne FX5800 Ultre i čuvenog „usisivača”, ali i kulera na Radeon X850
i X1800 i X1900 XT karticama, koji su takođe kritikovani. Možda zbog toga NVIDIA
na svojim prethodnim karticama nije koristila kulere koji rade na ovom principu.
Ipak, hladiti G71 na GeForce 7900GTX kartici je jedna stvar, a G80 sasvim druga.
Novi kuler podseća na rešenje primenjeno na GeForce 6800 Ultra karticama, ali
je većih dimenzija i redizajniran tako da se vruć vazduh izbacuje van kućišta.
Baza kulera je napravljena od velikog, fino obrađenog bakarnog profila, dok je
ostatak profila načinjen od legure aluminijuma. Mesto na kome kuler dodiruje
memorijske čipove i NVIO procesor su posebno obrađeni i premazani termalnom pastom.
Unutar tunela rashladnog isstema nalazi se niz tankih rebara pored kojih velikom
brzinom prolazi vazduh, koji prima toplotnu energiju i izbacuje je van kućišta,
a za bolju raspodelu toplotne energije, „brinu” se i četiri heat-pipe-a.
Ventilator velikog promera troši 5.8W na najvišem broju obrtaja, ali ih, sva
sreća, nikada ne dostiže, što je dovoljan pokazatelj efikasnosti rashladnog sistema.
Termalna sonda je prisutna, pa bi drajveri svakako ubrzali ventilator kako bi
temperaturu GPU-a zadržao u granicama normale (niže od 115 stepeni). Na našem
testu, ovaj kuler se pokazao kao prilično tih, po čemu je sličan GeForce 7900GTX
kartici, koja je jedna od najtiših ikada testiranih na našem sajtu. S obzirom
na to koliko toplotne energije G80 mora da oslobodi, dizajnerima kulera za G80
kartice moramo da čestitamo na 100% uspešno obavljenom poslu. Zapravo, svaki
aspekt vezan za izradu GeForce 8800GTX kartice nam se dopada, osim njene dužine.
Iako staje u naše kućište, smatramo da je PCB morao biti nešto kraći, pa verujemo
da će nova verzija PCB-a biti slična onoj za GeForce 8800GTS kartice. GeForce
8800GTX može da povuče oko 140W „struje” (do 165W u „peak”-ovima) što nije mnogo
više od maksimuma za Radeon X1950 XTX i GeForce 7950GX2, a s obzirom na kompleksnost
G80 GPU-a, ovo ne možemo uzeti kao manu.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
Intel
Core 2 Duo E6600 @ 3600 MHz (400 MHz x 9), 1600 MHz QPB
Matična
ploča
ASUS
Striker Extreme
NVIDIA nForce 680i (SLI) Chipset
Memorija
2
x 1024 MB Kingmax Hardcore PC800 (4-4-4-12)
Hard
Disk
Maxtor
Diamond Max 11 SATA II, 250 GB, 16MB
Western Digital Caviar 2500JS SATA II 250 GB, 16MB
Video
Karte
ASUS
EAX1950 XTX – 512 MB GDDR4 – Catalyst 7.1
2 x ASUS EN8800GTX – 768 MB GDDR3 – ForceWare 97.92
ASUS EN8800GTS – 640 MB GDDR3 – ForceWare 97.92
Monitor
Benq
241WZ TFT-LCD (ustupio Kimtec)
Cooling,
Case, PSU
ASUS
Silent Knight CPU Cooler
CoolerMaster WaveMaster
CoolerMaster Real Power 850W SLI Certified
DVD
uređaj
Pioneer
DVR-108D
CDRW
uređaj
Pioneer
DVR-111D
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
– 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
3DRealms – Prey
Company of Heroes
EA’s Battlefield 2142
SPECORG SpecVIEW Perf 8.1
Activision Call of Duty 2
Valve’s Half Life 2 Episode One
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell 3: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.4
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Trackmania Nations
Need For Speed: Most Wanted
Need For Speed: Carbon
X3 Reunion Demo Benchmark
The Chronicles
of Riddick: Escape from Butcher’s Bay
F.E.A.R 1.08
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF bio
uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
Test smo vršili sa Catalyst 7.1 drajverima, odnosno ForceWare 97.92 za NVIDIA
kartice. Nadamo se da će vam narednih 37 tabela pomoći da shvatite
kakve performanse pružaju nove NVIDIA grafičke kartice iz osme GeForce
generacije u SLI režimu.
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
SLI ne pokazuje previše visoke rezultate u situacijama kada je CPU usko
grlo u sistemu…
Nema sumnje, GeForce 8800GTX postiže mnogo više nego DualGPU grafička
kartica – 7950GX2, a razlike su najveće u visokim rezolucijama. Razlika
u odnosu na R580 sa ultra-brzom GDDR4 memorijom je još veća. GeForce
8800GTX SLI dolazi do izražaja u AA+AF režimu i to mnogo mnogo više
nego kad AA i AF nisu aktivirani.
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične
i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta),
ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji,
a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama,
kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.
Cifre govore same za sebe. Nismo ni sami mogli da verujemo u to što vidimo,
ali eto, rezultati su takvi. Pad performansi u "Marks" tabeli iznad
ove je prisutan zbog smanjenja CPU skora, koji je u višim rezolucijama
jako mali…
I da, ovde se tek može videti sva moć G80 arhitekture i SLI sistema
koji je baziran na brzom procesoru i odličnoj platformi…
SpecORG SpecView Perf 8.1
Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
GeForce 8800GTX SLI jednostavno ne funkcioniše u SPECViewPerf-u…
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan Quake
3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno
koliko su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture
u ovoj igri, dok su particle efekti i dim nešto najbolje što smo
do sada videli. Nažalost, za uživanje u najvišim setovanjima,
potrebno je imati najjaču karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT.
Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize
for SLI" ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama),
pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske
cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan hardver, a ako je
budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete se složiti
sa nama da je u pitanju možda i najlepša igra do sada.
Razlike između Single G80 i Dual G80 kombinacije su zaista fantastične.
Imajući u vidu da se radi o ultra podešavanjima koji zahtevaju "čeprkanje" po
konzoli, kao i činjenicu da se radi o izuzetno intenzivnom demou, mislimo
da je Call of Duty 2 moguće igrati i u 2650 x 1600 rezoluciji iz maksimalni
AA i AF na sistemu sa dve GeForce 8800GTX kartice!
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Pogledajmo kakvi su rezultati u "opretećenim" modovima…
I Doom 3 se u opterećenim modovima lepo "skalira"…
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – "duhovni" naslednik
fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene
nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
da prikaže u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom
tim dizajnera i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre,
koja je, moramo reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje
pravog hardcore uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko
puta! Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što
smo "zadržali" kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije "aktiviran" Ultra Quality, već High Quality
mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
Prey
Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih "pucačina", koja
stiže od kreatora "čuvenog" Duke Nukema, igra Prey zadržava
sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene
gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite "vijuge" kako
bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a
(kome je dodata "Portal" tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo "stresna" za nove grafičke
kartice. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što
smo "zadržali" kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije "aktiviran" Ultra Quality (koji se uključuje
iz konzole), već High Quality mod.
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra po istoimenom filmu, napisana je za OpenGL API, a mi smo
testirali sa najvišim setovanjima (i u PS3.0 modu), dostupnim iz same igre.
I ovoga puta, i dalje… GeForce značajno bolji u "Riddick"-u.
GeForce 8800GTX SLI uopšte ne oseća povećanje rezolucije. Ali
pogledajmo kako se situacija menja kada se aktiviraju anisotropic i antialiasing…
Pa, kada se aktiviraju AA i AF, dešava se da je GeForce 8800GTX brži
tačno tri puta od najbržeg Radeona, a SLI… pa, pogledajte sami. Doduše,
to se zaista dešava samo u ovoj igri…
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i
u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen. Uskoro ćemo
ovu igru zameniti sa novim nastavkom ove sjajne igre – Double Agent, koja koristi
noviji build Unreal Engine-a 2.5!
I ovde se vidi da je NVIDIA DualGPU sistem zreo i kada su u pitanju posebni ForceWare
drajveri koji su namenjeni samo GeForce 8800GTX kartama…
X3: Reunion
X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim brojem
poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači u
priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu koliko
je ova igra zaista lepa, za vas smo "okačili" nekoliko hi-res
(1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.
Company of Heroes
Prva real-time strategija u našem test-suite-u, Company of
Heroes, koristi next-gen engine kakav viđamo u modernim PC
igrama i na konzolama poslednje generacije. Ovaj engine podr žava sve
nove fancy efekte kao što su High Dynamic Range i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke,
a displacement (normal) mapping je vidljiv na mnogim objektima. Kao
i obično, u igri smo uključili sve moguće efekte, što se po frame-rate-u
i vidi:
Battlefield 2142
Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142 sa 1.10 zakrpom.
Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka
u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping,
dinamičke senke, post processing efekti (blur, depth of field, bloom i sl.).
Igru smo testirali na najvišim setovanjima na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo
rezultate:
U odnosu na 12 x 10 mod, prosečan framerate GeForce 8800GTX kartice u 19
x 12 modu pada za svega 13 frejmova, dok kod Radeona X1950 XTX pada za više
od 30…
Far Cry v1.4
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer. Ovu igru ćemo "izbaciti" kada se na našem testu pojavi
prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.
Half Life 2: Lost Coast
Novo, dopunjeno izdanje igre Half Life 2 u showcase demo verziji koji
donosi teksture više rezolucije, objekte sa više poligona i HDR "rendering". Engine
nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan
(skalabilan) i odlično optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse
kartice dati u igrama koje očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest),
samo su Anisotropic i Antialiasing bili isključeni.
Čak i u prosečnom engine-u kakav je Source 1.1b u verziji
u kojoj se koristi u Half Life 2 igrama (tu ne uključujemo Episode 2, koja
bi trebalo da donese nešto napredniju varijantu ovog engine-a), GeForce
8800GTX pokazuje koliko može.
Half Life 2: Episode One
Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.
F.E.A.R 1.08
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna
horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali
smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji ispisuje prosečan
broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk
smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.
Prosto je neverovatno koliko FEAR ume da optereti grafičku karticu, pogotovo
ako mu se uključe i meke senke – frame rate je tada i za 30 do 40% niži.
GeForce 8800 GTX, očekivano, u ubedljivom vođstvu… Obratite pažnju
i na SLI :).
The Elder Scrolls IV: Oblivion
O ovoj igri zaista ne treba mnogo pisati, jer je u pitanju ne samo najbolja RPG
igra iz prvog lica i dostojni naslednik prethodnih igara TES serijala, već i
grafički revolucionaran naslov. Oslonjen na poslednju verziju Gamebryo engine-a
(koji koriste i mnoge druge igre – Sid Meier’s Pirates!, Civilization IV, Dark
Age of Camelot itd.), Oblivion je sposoban da prikaže ogromna prostranstva prepunu
bogatom florom i faunom uz nezapamćeno visok nivo detalja. Igra podržava i Havok engine za
kalkulaciju fizike (nažalost, za sada samo od strane CPU-a). Zbog tehnike na
koju su Bethesdi ponosni, SpeedTree, koja svaki put drugačije generiše raspored
drveća i manjih stena, benchmark-ovanje u ovoj igri je pomalo nekonzistentno,
te zahteva veći broj ponavljanja. Mi smo se odlučili za merenje performansi unutar
veoma guste šume, u kojoj prolazimo između dva Eyelid-a (podzemne prostorije
drevne civilizacije) na konju, sve posmatrajući iz prvog lica (postoji i mogućnost
igranja iz trećeg lica). Svaka od tri vožnje je merena Fraps-om, zabeleženi su
srednji rezultati, a onda je dat prosek. Naravno, koristili smo najviši nivo
detalja koji je moguće postići iz same igre (bez self-shadows, koje
nisu lepo rešeni), uključujući i HDR+AA, gde je to moguće (na Radeon-u uz Chuck
patch, GeForce 8800 – legalno).
GeForce 8800GTX otklanja sve nedostatke igranja Oblivion-a na GeForce 7 karticama!
Sada imamo dovoljno snage i da u config-u podesimo da se učitava još 4
udaljenije ćelije, gustinu trave ćemo opet povećati, a sprajtovi
se umesto 3D drveća nigde (čak ni na 3 kilometra od nas) neće
pojavljivati. GeForce 8800GTX SLI je tu za one kojima ni 1920 x 1200 nije dovoljno.
Dakle, za vlasnike 30" LCD-ova…
TrackMania Nations
Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj "mašini" komercijalne
igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila na stazama
koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje pitko
i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata kao što
su zastave, trava i sl.su sjajne, a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima
za refleksiju okoline i sunca. Za pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti
sve opcije na maksimum (forsirati Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color,
Shader Model 3.0, a kompleksne senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering
tekstura se postavlja na trilinear, a antialiasing na "none", te se
oni "biraju" iz panela grafičkih drajvera. U suprotnom (ako ih
izaberete u samoj igri), igra forsira najniži LOD tekstura, dok su teksture
okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear filtering, pa sve radi dosta
brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili smo standardni benchmark
loop inkorporiran u samu igru.
Need For Speed: Most Wanted
Naša druga "bonus" igra. Performanse su merene
FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
uključujući i AA i AF!
Naravno, GeForce 8800GTX i ovde pokazuje svu svoju snagu…
A za sve ljubitelje Need For Speed serijala, evo i rezultata
iz novog nastavka ove popularne franšize – Carbon. Igra
je znatno grafički poboljšana (mnogima se doduše ne sviđa
motion blur), ali su teksture detaljnije, broj objekata koji su animirani znatno
veći, AI NPC-ova je bolji, a broj poligona je tri puta viši uz bolje
efekte. Tu su i neki lepi noviteti kao što je DOF, HDR i paralax mapping…
Pogledajmo rezultate iz verzije 1.2.
Kada se u drajverima forsira AFR SLI mod, igra se dosta ubrza (probali smo i
druge SLI varijante, ali AFR izgleda najviše prija ovom naslovu). Kod
GeForce 7950GX2 kartica, forsiranje SLI modova i dalje ne funkcioniše
(!?).
CSAA
Kao što možete videti u grafikonima ispod, pad performansi
je u slučaju 16x coverage sampling antialiasing-a daleko veći nego što
to NVIDIA navodi. Između 4xAA i 16x AA zaista nema velike razlike u performansama,
ali 16xAA ne daje iste rezultate kao 16x Quality AA (u grafikonu je Quality CSAA
označen sa CAA, iako oba 16xAA metoda koriste Coverage Sampling). Činjenica
je, ipak, da 16x AA ne izgleda toliko bolje od 4x multisampling-a, koliko je
to slučaj sa 16x QualityAA. U svakom slučaju, za "filmski" kvalitet
umekšavanja ivica ćemo, po svemu sudeći, još pričekati.
Vidimo da CSAA procentualno mnogo više utiče na GeForce 8800GTS nego
na GTX, pa su i Prey i FEAR u najvišim rezolucijama, uz 16x Quality Antialiasing
već neigrivi…
Overclocking
Zaključak
Ako želite najbrže – nema sumnje, Core 2 Duo, nForce 680i i GeForce 8800GTX kartica
(ili dve takve) su pravo rešenje za vas i to baš sada, u ovom trenutku, bar ako
vam budžet nije ograničen. Naravno, da bi se investicija u ovakav sistem isplatila,
podrazumeva se da imate i veliki monitor, a nove igre igrate u visokoj rezoluciji
(1920 x 1200), i ne želite da se odreknete ni maksimalnog anisotropic -a
niti umekšavanja ivica? Ovakva mašina, naravno, nudi mogućnost igranja i zahtevnih
igara, kakve su The Elder Scrolls IV: Oblivion, Need for Speed: Carbon, Ghost
Recon, F.E.A.R: Extraction Point, u rezoluciji 1920 x 1200 ili čak 2650 x 1600,
ako ste srećni vlasnik nekog monitora od 2000 evra (Dell 3007FPW, Apple Cinema
Display 30” ili novog Samsung SyncMaster 305T). Postoje i igre koje u 1920 x
1200 uz maksimalan nivo anisotropic -a i antialiasing -a ne
rade potpuno glatko, pa ih zbog toga (još) nismo uvrstili u naš test-bed. Jedna
od njih je i Rainbow Six: Vegas, koji i u poslednjoj verziji 1.03, u pojedinim
scenama i u 19×12 modu, ume da uspori i ispod 20 fps, pre svega zbog izuzetne
kompleksnosti nekih funkcija Unreal Engine 3. Zapravo, ovaj engine je kreiran
sa DirectX 10 na umu, pa će pružiti visoke performanse tek kada se nađe u tom
okruženju. Smatramo da će sistem sa ovog testa biti dovoljno jak da i u rezoluciji
od 1920 x 1200 pruži odlične (igrive) performanse u igri Crysis, tim pre što
se radi o pravom DX10 naslovu, koji pre svega otvara put za visoke performanse
u radu sa kompleksnim shader -ima. ASUS Striker ploča, bazirana na nForce
680i setu čipova, sa jakim Core 2 procesorom, dosta brze DDR2 memorije i sa dve
GeForce 8800 GTX kartice predstavlja najjaču igračku platformu koja se trenutno
može kreirati.
Igre kao što su Call of Duty 2, novi Splinter Cell: Double Agent, Need For Speed:
Carbon, F.E.A.R: Extraction Point (sa uključenim mekim senkama), pa i Oblivion
se u 1920 x 1200 piksela uz 16xAF i 4xAA, sa Radeon X1900 ili GeForce 7900 karticama
se ne mogu igrati uz maksimalan nivo detalja, bez obzira na to koji CPU i koliko
memorije imate. Sa GeForce 8800GTX, situacija je upravo drugačija i kao što smo
mogli da vidimo, NVIDIA nije samo povećala performanse, već je ponudila i daleko
viši kvalitet prikaza tekstura u anisotropic modu, čak i u default
režimu. Anisotropic je (kao što smo i u našem prvom testu G80 kartice
i izrazili želju da se desi), polako postao standard i u DirectX igrama (Doom3
engine igre po default-u imaju anisotropic 8x u medium i high režimima)
kada je filtriranje tekstura u pitanju što je izuzetno važno jer su igre, čak
i one sa lepim detaljnim teksturama visoke rezolucije u određenim delovima scene
izuzetno ružne ako se koristi samo trilinearni filtering .
Novi CSAA sa 16x sampling-om nudi do sada neviđen kvalitet umekšavanja ivica,
a u GeForce 8800GTX SLI varijanti je konačno i upotrebljiv. Međutim, nove DirectX
10 igre će verovatno biti isuviše grafički intenzivne da bi i maksimalni nivo antialiasing -a
postao standardna opcija. GeForce 8800GTX je izuzetno moćna grafička kartica,
a dve takve nam pokazuju bar koliko će njegov naslednik (ne mislimo na G81 verziju,
koja će doći za nekoliko meseci) biti brz. 256 Stream procesora na 1350 MHz,
1.5 GB memorije i magistrala od 680 bita, zbirno, će sigurno biti spremna da
izgura sve dugo iščekivane naslove koji će se 2007. godine. pojaviti. DirectX
10 će omogućiti vizuelno još impresivnije igre, koje bi sa istim nivoom detalja
radile izuzetno sporo u DirectX 9 modu, bez obzira na hardver na kome rade, zbog
ograničenja koje postavlja sam API, a pošto je “desetka” vezana za Vista OS,
dizajneri će još nekoliko godina morati da zadrže i backward-kompatibilnost,
jer će želeti da im se igre prodaju u većem tiražu. Još brojniji su i multiplatformski
naslovi (Xbox360+PC) koji će zbog ograničenja Xenos GPU-a (DirectX 9+) biti na
nivou najjačih DirectX 9 naslova za koje sada znamo. Ako ćemo pričati
o stvarima koje nam se kod GeForce 8800GTX SLI sistema ne sviđaju, moraćemo
da pomenemo i ogromnu zahtevnost po pitanju potrošnje (za napajanje ćete
izdvojiti minimum 150, a verovatno i 200-ak evra!), kao i činjenicu da se
dve kartice u SLI režimu izuzetno greju (bez obzira na to što rade
stabilno), pa je vrlo poželjno kupiti ogromno kućište sa mnogo
ventilatora, što na kraju nikako ne može da bude tiho rešenje.
Matičnu ploču i grafičke kartice na test ustupio KimTec.
CoolerMaster RealPower 850W napajanje ustupio CoolerMaster.