Sedma generacija GeForce kartica će verovatno biti jednako uspešna kao i ona
prethodna, čiji su glavni predstavnici klasa, GeForce 6200, 6800 GT, a posebno
6600 GT, bili pravi bestselleri, čak i na našem tržištu. Njihova osnovna
prednost leži u činjenici da su pružali najviše performanse u aktuelnim igrama,
imali fantastičnu dostupnost i odgovarajuću cenu za, što je najbitnije, najaktuelniju
platformu koja se u to vreme (i dalje) prodavala – AGP. Pri predstavljanju
GeForce 7800 GTX-a, inženjeri nVidie su bacili akcenat na sirovu snagu, imajući
na umu da ni ova generacija kartica neće trajati duže nego aktuelni “3D endžini”
– za inovacije, nove trikove, optimizacije i bolju raspodelu resursa svakako
ima vremena. Krajnji korisnik, pa ni sama nVidia, ne brinu o tome što je G70
okarakterisan kao GPU koji ne obezbeđuje “true to spec” Shader Model 3.0 podršku,
kako programere koji razvijaju nove softverske “mašine” sputavaju i usmeravaju
da koriste jednostavnije shadere koji ne mogu da otkriju realne mane
GeForce 7 (ili je to GeForce 6+) arhitekture (pre svega loš rad sa dužim programima
koji se oslanjaju dynamic branching funkciju). Takođe, nVidia
u G70 nije “uključila” ništa što će izigravati arbitra u samom GPU-u : grafički
procesori su danas jezivo moćni – sirova snaga svih pajpova u R520 procesoru
jednaka je onoj koju daje oko sedam Pentium 4 procesora na standardna tri gigaherca.
Pixel Quad jedinice, kao i njihove podceline, zajedno sa Vertex Shader-om,
potrebno je bolje organizovati kako ne bi “prazan hod” bio što ređa pojava;
uvek se vrlo predano radi i na Early-Z out sistemu (zbog čega obrađivati
površine koje neće biti vidljive kada cela scena bude projektovana na ravan
“ekrana”). “Pametni” GPU je definitivno budućnost, a R520 je samo prvi korak
u toj priči. Neće uvek biti praktično samo povećavati broj shader jedinica,
odnosno radnu frekvenciju i smanjivati proizvodni proces – potrebno je učiniti
procesor efikasnijim. No, u ovom trenutku, u nVidiji rade na sedmoj generaciji
mainstream i low-end GPU-ova, koji će, po nekim informacijama, doneti osetno
napredniju arhitekturu u odnosu na G70. Da li to znači da će GeForce 7600 stići
sa slabijim, ali “pametnijim” GPU-om od onog koji se nalazi u najbržim GeForce
7 modelima?
Od kako je predstavljen, o GeForce 7800 GT i GTX modelima se polemisalo samo
oko cena, koje postaju sve niže i sve atraktivnije (već su tri meseca na tržištu).
Bez obzira na to što ove kartice još uvek nemaju pravu tržišnu konkurenciju,
njihove cene su sve povoljnije, a to nikako ne prija ATI-jevim partnerima i
samoj kanadskoj kompaniji, koja ni posle bolnog kašnjenja, ne uspeva da podmiri
i OEM i retail market . Na svu sreću, Radeon X1800 XT i XL
su itekako tražene kartice, pogotovo od kako su u javnost pušteni prvi rezultati
sa novim optimizovanim drajverima (posebno mislimo na OpenGL biblioteke), dok
su se slabiji modeli pokazali kao inferiorniji nego što se očekivalo. Iako
se GeForce 6800 GT i 6600 GT i dalje odlično prodaju, prava opasnost za Radeon
X1800 XL, X1600 XT i X1300 Pro mogu biti različite verzije GeForce 7600 i 7200
čipova (GF7600 bi trebalo da ima suludo visoke radne frekvencije i varijante
sa 16 i 12 pipeline-a). Za sada, najjači model GeForce 7800 GTX se odlično
drži u borbi protiv Radeona X1800 XT, koji je moguće i ozbiljno overklokovati.
Međutim, ranije se pokazalo da je i GeForce 7800 GTX dosta overklokabilan.
Ali koliko, zaista?
nVidia G70 je, bez obzira što je izrađen u klasičnom 110-nm proizvodnom procesu,
veoma overklokabilan GPU, a ponudio je i visok procenat ispravnih primeraka
– upravo zbog toga je GeForce 7800 GT napravljen tako da korisnici ne mogu
da otključaju dodatna 4 pipelinea kako bi GTX bio ugrožen u meri u kojoj je
GeForce 6800 Ultra bila “ugrožena” od strane modela 6800 GT. GeForce 7800 GTX
je predviđen da radi na 430 MHz, što je skromno ako ga poredimo sa R520, koji
je predviđen da radi na 625 MHz. Ipak, treba znati da R520, iako ima isti broj
tranzistora, sadrži 16 pipeline jedinica, a izrađen je u sitnijem procesu i
pored svega zahteva dual-slot rashladni sistem. Sa druge strane, G70 će raditi
i na 500 MHz, u najvećem broju slučajeva, hlađen daleko manje glomaznim, single-slot
kulerom. Zbog toga su mnogi proizvođači odlučili da ponude ubrzane GTX varijante,
često ne naplaćujući kupcima ekstra za dodatne frejmove. Ako se, pak, radi
o specijalno izabranim primercima G70 GPU-a, posebnom hlađenju i specijalnoj
seriji GDDR3 memorije (koju je Samsung probrao i odvojio kako bi ih prodavao
po višim cenama), jasno je da će i taj specijalni GeForce 7800 GTX, imati još
specijalniju cenu. Neki od primeraka koji se mogu naći i na našem tržištu,
ponudili su Leadtek (WinFast 7800 GTX Extreme Edition) i ASUSTek, sa čijim
smo se modelom vrlo dobro upoznali.
ASUS N7800GTX TOP/2DHTV je vrlo specifična GeForce 7800 GTX kartica, koja
stiže u velikom pakovanju, sa dosta propratnog “materijala”. Već u samom startu,
jasno je da se u kutiji nalazi nešto što nećete tako često viđati po konfiguracijama
ni u našoj, ali ni u domovima širom Evrope ili Amerike. Kutija je veća od one
u kojoj stižu ASUS ploče, ali ne možemo reći da je masivnija od jedne takve
(ako bi uzeli u ruke kutiju koja stiže uz najjači model ASUS ploče bazirane
na Intel 955X čipsetu, bilo bi vam jasno o čemu pričamo). Nije nam samo jasno
zbog čega crtež na naslovnoj strani predstavlja tipa sa ljubičastom kosom i
minđušom, koji pokušava da izgleda strašno…(?!), a ustvari je smešniji od Rocka,
koji glumi strogoću u filmu Doom : )
U pakovanju se, pored same kartice i dodatnih kablova (dva DVI>D-Sub adaptera,
kao i modul sa S-Video, YPbPr i RCA i zlaznim konektorima i video in priključkom)
. Prava je šteta što ASUS u kutiju nije ubacio i neki S-Video kabl, makar i
kraći. Naravno, adapter za napajanje (molex > 6-pin), koji je ovih dana
tražen među kolegama IT novinarima, je našao svoje mesto u pakovanju. Od softvera
koji stiže na CD i DVD medijima, tu su Project Snowblind (kompletna igra),
zatim igre Xpand Rally, Second Sight, Power Drome i Chaos League; od aplikacija
su prisutni ASUS DVD XP, Media & Show software, Power Director 3 full i
neizbežni CD sa utility programima, sličan onom koji stiže uz matične ploče.
Sempl kartica koju mi imamo nije u paketu imala fancy booklet za
čuvanje DVD i CD medija, koji dolazi u retail pakovanju, a moguće je da će
se u njemu naći i kabl koji je nedostajao našem primerku.
ASUS je posebno ponosan na tehnologije koje bi trebalo da predstavljaju
added value kod njihovih VGA kartica (neka od rešenja koja ćemo nabrojati su
ekskluzivni za high-end modele). ASUS GameFace Messenger omogućava
point-to-point komunikaciju, uključujući video konferencije, čak i tokom igranja
(video se postavlja transparentno, “preko” same igre i možete mu podesiti položaj,
odnosno dimenzije). GameLiveShow omogućava emitovanje neke online
MP sesije na određenu IP adresu. ASUS GameReplay će snimiti igranje
u MPEG4 (DivX), direktno, kako bi kasnije lako pregledali kako ste vi i ostali
igrači igrali i gde ste pravili greške. ASUS OnScreenDisplay je softver
koji omogućava da podesite parametre monitora bez napuštanja igre i vraćanja
u operativni sistem. Za ASUS Splendid Video Enhancing Technology nam
nije baš jasno kako funkcioniše, s obzirom da bi trebalo da automatski podesi
kvalitet slike u 3D aplikacijama, ako je frame-rate visok. ASUS Video Security
Online je poznata aplikacija, koja vam omogućava da nadgledate neku prostoriju
koju snima web kamera (video se šalje na određenu IP adresu).
Gledano sa svih strana, ASUS GeForce 7800 GTX TOP je impresivna kartica –
i kada su dimenzije, ali i kada su kvalitet izrade i pažnja posvećena detaljima
u pitanju. Štampana ploča ima nVidia oznake, a na njoj nismo mogli da nađemo
ništa što bi ukazalo na to da se ona bitno razlikuje od PCB-a referentnog modela.
Ono što je na samoj kartici posebno, jeste poseban rashladni sistem kompanije
Artic Cooling, poznat kao nV Silencer 5 (u pitanju je treće, prilagođeno izdanje),
kao i radne frekvencije od 486 MHz za jezgro i 1350 MHz za memoriju (efektivno).
Da, to je dosta više od 430 / 1200 MHz na koliko rade “obični” GTX modeli,
ali i dalje manje od učestanosti jednog Radeona X1800 XT (već smo prisustvovali
overclocking sesiji ove “zveri” pri kojoj su se radne frekvencije opasno približile
cifri od 1000 / 2000 MHz).
Kao i kod regularnog G70 GTX modela, P CB poprilične dužine; duži je i od Radeona
X850 XT, ali i od ATI Radeon X800 XL AGP sa R430 GPU-om (koji ima velik PCB zbog
Rialto PCI-E to AGP “prevodioca”), a na njemu su dva DVI-I konektora i Video
in & out koder čip, Najvećim delom kartice dominira nV Silencer 5.3 aluminijumski
hladnjak, koji prekriva i GPU i memorijske module. Na kartici uočavamo pasivno
hlađenu memorijsku jedinicu sastavljenu od digitalnih komponenti, koje su preciznije
i daleko manjih gabarita od klasičnih hemijskih (kondenzatora, navojnica).
S obzirom na to da je hladnjak na kartici masivan, sa druge strane štampe
je osiguran pravim šrafovima, a ne metalnim tiplovima kako je to do skora bio
slučaj. Iako kartica ima standardnih 256 MB memorije, osam GDDR3 čipova su
smešteni po četiri sa obe strane, kako bi se smanjilo zagrevanje sa osnovne
strane štampe. Generalno, PCB je “spreman” da svih 256 MB memorije mogu da
se spakuju sa jedne, a dodatnih 256 MB sa druge strane, te ne sumnjamo da će
biti predstavljena i verzija kartice sa 512 MB VRAM-a (GeForce 7800 Ultra,
verovatno i na višim frekvencijama). I ASUS N7800 GTX TOP, kao i referentna
kartica, koristi GDDR3 Samsung BGA memorijske čipove od 1.6 ns, a uskoro će
i nVidia početi da koristi brže module od 1.25 ns (Samsung) ili 1.4 ns (Infineon),
Ne sumnjamo, naravno, da se za ovakvu karticu biraju specijalne serije. Čipovi
su raspoređeni “u krug” oko GPU-a, što nVidia praktikuje još od modela FX5900
Ultra, a ATI tek X1K familije kartica.
Sam GPU je, kao što smo pominjali, površinski najveći do sada, bez obzira
što je korišten 0.11 micron proces. Memorijska magistrala je, naravno, 256-bitna,
a kao i što smo očekivali, nova kartica ima i VIVO mogućnosti, koje obavlja
novi Philips-ov koder čip SAA7115HL.
Moramo primetiti da je kartica ipak preglomazna, pa na našoj MSI K8N Platinum
SLI matičnoj ploči nismo mogli da probamo kako bi radile dve GeForce 7800 GTX
TOP kartice, jer fizički nisu mogle da stanu – kuler koji zauzima dva slota,
nije dao svom “blizancu” da se smesti kod njega, tako da nam drugi N7800 GTX
TOP koji smo imali pri ruci, nije pomogao da oborimo neke rezultate sa našeg
foruma. No, ako vi baš želite SLI sistem sa dve TOP kartice, preporučujemo
da razmotrite ASUS A8N SLI Platinum ploču, na kojoj su PCI-E slotovi udaljeniji
jedan od drugog, te na nju sigurno možete montirati i dve N7800 GTX TOP kartice.
Arctic Cooling nV Silencer 5 se sastoji od bakarne baze, koja je specijalno
obrađena na mestima na kojima dodiruje jezgro (i memorijske čipove). Ovaj kuler
je poznat po svojoj efikasnosti ali i tihom radu, zbog čega je i dobio epitet
“silencer”. ASUS je za N7800 GTX TOP iskoristio petu generaciju ovog rashladnog
sistema, koji je specijalno modifikovan za ovu priliku. Kako je iranije dokazano
kao najbolje rešenje, kuler kombinuje upotrebu bakra i aluminijuma, a topao
vazduh se izbacuje van kućišta. Ventilator radi na oko 2500 obrtaja (u idle-u)
pa je praktično bešuman, ali može da radi i na 6000 rpm ako je to potrebno.
Sama kartica pruža besprekorno oštru sliku i nije pokazala znake nestabilnosti
u radu. Ipak, moramo primetiti da su memorijski moduli uvek i više nego vrući
– mada to ni najmanje ne narušava stabilnost kartice.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2600 MHz (260 x 10)
Matična ploča
MSI K8N Platinum SLI
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 260 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 260 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
MSI NX7800 GTX VIVO – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
Gigabyte GeForce 6800 Ultra – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
ASUS Extreme N7800 GTX TOP – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
ATI Radeon X1800 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 5.10 beta
Monitor
Samsung SyncMaster 959NF
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark 3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
The Chronicles of Riddick Retail
Battlefield 2
F.E.A.R Demo
Kako smo testirali ?
Radeon kartice smo testirali sa default opcijama. Trilinearne optimizacije su
ostale uključene, a anisotropic isključene. Geometric Instancing je uključen
pomoću ATI Tray Tools softvera kod starijih ATI kartica. Pokušali smo da utvrdimo
da li sa sadašnjim najzahtevnijim igrama možemo da simuliramo situaciju u kojoj
će se grafički akceleratori naći u radu sa igrama sledeće generacije. Zbog toga
smo neke od naslova, pored standardnih modova, pokrenuli i uz primenjeni anisotropic
filtering (16x) i četvorostruki full-screen antialiasing, pa nema standardnog
dela testa "zahtevni modovi" pošto su AF + AA tabele date na standardnim
stranama. nVidia kartice smo testirali na Quality setovanjima.
Sintetički benchmark programi ~
3DMark05
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog
efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače
kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim
delovima i manje!
Vidimo izrazitu prednost ATI-jevog novog akceleratora, koji superbrzo
izvršava shader programe, ali i radi na izrazito visokim učestanostima… TOP
model je brži od regularnog više nego što smo mogli da predpostavimo.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Kao što vidimo u ovom testu, razlike između GeForce 7800 GTX i Radeon
X1800 XT akceleratora nisu preterano velike, a vidi se lepo i koliko je ubrzani
GTX – brži.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test možda najbolje
pokazuje realno stanje stvari između G70 GTX i R520 XT akceleratora – bar
kada je Direct3D u pitanju.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
simulacije odredjenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i reprezentativne.
Real Gaming testovi / OpenGL ~
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
nVidia u Doom-u "baca" neverovatno visoke rezultate, pogotovo ako znamo
da je u ovako detaljnom 3D okruženju primenjen i 8x AF filter.
U još zahtevnijem modu, takođe nema nikakvih iznenađenja – N7800 GTX
TOP vlada!
The Chronicles of Riddick
I jedna bonus igra, veliki hit, koji stiže uz veliki broj high end i mainstream
MSI video kartica. Bazirana je na OpenGL API-ju, a koristili smo najviša setovanja
(PS3.0 na GeForce karticama), dostupna iz same igre.
nVidia i dalje daleko bolja u primenjenom OpenGL okruženju – na G70 se u ovoj
igri možete igrati i u 2048 x 1536 sa 16x anisotropic filterom… uz odličan
frame rate. Sa ATI-jem, najverovatnije, ne bi ste mogli – bar dok ne izađu
drajveri koje nam Terry-jev tim obećava u Catalyst 6 seriji.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i u
mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
U SM3.0 modu Radeon X1800 XT pokazuje koliko može, što je i logično,
kada znamo da je Splinter Cell 3 veoma shader-intenzivna i za GPU veoma zahtevna
igra.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste četvrta
inkarnacija Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto
tehničkom aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa
će mnoge zanimati kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je u trenutku kada je izašla, privukla pažnju
raskošnom grafikom, karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima
i particle efektima. Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje
verzije 9.0. Za testiranje nismo koristili retail verziju već rolling benchmark
demo, mada i prava verzija ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum,
a zvuk isključen. Uskoro se očekuje nastavak – X3 – The Reunion.
GeForce 7800GTX pokazuje preko 30% ubrzanja u najvišoj rezoluciji, i to u modu
bez AA i AF filtera. Veoma lepo!
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru – Battlefield
2. Standardno, kartice smo "mučili" na najvišim
detaljima, a tu su i AF+AA modovi…
Još jedna od igara u kojoj ATI R520 zaista blista… Iznenađujuće
je koliko viši radni takt pomaže TOP izdanju G70 kartice u opterećenim
modovima!
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz
pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa.
Evo i "zahtevnijeg" moda, u kome GeForce 7800GTX pokazuje šta ume i
može. GeForce 7800 GT zaostaje zahvaljujući manjem broju pajplajna i nižim
radnim učestanostima.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
F.E.A.R MP Demo
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna igra
je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Izašla je
i finalna verzija ,
pa ćemo
još detaljnije moći da se pozabavimo testiranjem
kroz nju. Kao i uvek, sve opcije smo stavili na maksimum.
Overclocking
Iako je već poprilično ubrzana, ASUS N7800 GTX TOP kartica je pravi
predstavnik Extreme serije – sa početnih 486 / 1350 MHz, koje većina
regularnih GeForce 7800 GTX kartica ne može "ni da sanja", naš primerak
smo uspeli da ubrzamo do stabilnih 510 / 1430 MHz (zapravo, sam "drajver" je
procenio da je 502 / 1420 MHz stabilna frekvencija, a mi smo ustanovili da
može i za nijansu više). Pogledajmo kakvi se onda rezultati mogu
postići:
Zaključak
ASUS Extreme GeForce 7800 GTX TOP kartica je nesumnjivo najbr ža grafička
kartica koju smo testirali dok nije izašao ATI Radeon X1800 XT i to kažemo
zbog toga što kartica kanadske kompanije ima potencijala i za overklokovanje
i za dalji napredak u drajverima. Ako gledamo isključivo sadašnji trenutak
i ono što smo mogli da prenesemo i pokažemo u ovom testu, lako možemo doći
do zaključka da je Extreme N7800 GTX TOP i na default taktovima, najbrži GeForce,
a u najvećem broju slučajeva i najbrža kartica na svetu. Dve ovakve kartice
u SLI modu bi činile najbrži sistem koji je trenutno komercijalno dostupan,
jer čak ni EVGA GeForce 7800 GTX sa vodenim hlađenjem ne radi na višim taktovima.
Kao što smo mogli da vidimo, primerak koji smo imali na testu je bio raspoložen
i za dodatno ubrzanje, što nije bio slučaj baš sa svim primercima koje smo
probali (a probali smo još tri kartice iz iste serije), bar ne u tolikoj meri.
Pored toga što je u pitanju najbrža kartica koja može da se kupi, to nikako
ne znači da je mnogo skuplja od “običnog” GeForce 7800 GTX-a, naprotiv, cena
je sasvim primerena dobitku u performansama (podrazumevaju se visoke rezolucije,
naravno). Uz to, kartica radi vrlo vrlo stabilno (u 2D modu, core usporava
za više od 200 MHz), i veoma tiho, a mi još nismo doživeli da ventilator ubrza
da bi ohladio jezgro. Tokom rada u Windows-u, jezgro je za 25 stepeni Celzijusa
hladnije od onog na referentnim GeForce 7800 GTX karticama, što dovoljno pokazuje
koliko je dobro rešen sam rashladni sistem na kartici. Zanimljivo je da i prilikom
najvećih opterećenja, jezgro daje do 17 stepeni nižu temperaturu i u odnosu
na standardni GeForce 7800 GTX, koji čak radi i na osetno nižim učestanostima.
Uz ASUS TOP karticu stiže odličan bundle i dobar softver, a tu je i mogućnost
digitalizacije video materijala, uz osnovnu obradu i montažu u programskom
paketu PowerDirector 3.
Da li za GeForce 7800 GTX TOP vredi dati dodatnih 15% više u odnosu na cenu
regularnog GTX modela? Možemo odgovoriti potvrdno samo onim čitaocima koji
su već odlučili da kupe G70 bazirani akcelerator – ako već žele najbrže i
najbolje, a izdvajanje oko 500 € za video karticu im ne predstavlja veći
problem, dodatnih 15% ih ne sme sprečiti da dođu do najboljeg akceleratora
koji može da se kupi. U igrama Call of Duty 2, Riddick, Doom 3 i Quake IV
(čije rezultate još nismo prikazali), primetili smo dobitak između osam i
13% ako igrate u rezoluciji 1600 x 1200 uz 8x AF (što kod autora ovog teksta
predstavlja standard pri igranju single player igara), a to nije zanemarljivo,
pogotovo kada igrate baš F.E.A.R ili Quake IV. Iako tih dodatnih 56 / 75
MHz, koliko su ubrzani jezgro, odnosno memorija, ne zvuči veliko, ume da
se oseti ako ne želite da isključite nijednu od onih eye – candy opcija
koje su programeri i dizajneri igara ostavili unutar Options / Graphics panela
u igri. Predpostavljamo da bi u SLI modu, ove kartice radile i daleko brže.
Sve u svemu, ASUS Extreme N7800 GTX TOP je šampionski brza, tiha i stabilna
kartica koja dolazi sa dobrom dodatnom opremom (VIVO, NV Silencer 5, softver)
i sasvim realnom cenom. Zbog svega navedenog, smatramo da zaista zaslužuje
našu prestižnu Editor’s Choice nagradu.
Karticu za potrebe testiranja ustupila kompanija ASUSTek.