Uvod
GeForce 7800GTX, čiji ste detaljni
prikaz i test performansi imali prilike
da čitate, stigao je “kao kec na jedanaest” za nVidiu. Istorija se ponavlja
– u vreme kada je nVidia imala probleme sa čipom kodnog imena nV30 i njenim
derivatima, ATI je nizao samo uspešne serije: Radeon 9700 Pro, 9500 (Pro),
9800 Pro, XT…Trenutno najbrži akcelerator dostupan za desktop računare, GeForce
7800 GTX, dostupan je na svim tržištima u dovoljnim količinama i ne samo u
osnovnoj verziji, već i u vidu specijalnih, ubrzanih izdanja, kakve su predstavili
ASUS (7800 GTX TOP), eVGA, BFG ili Gainward. Pomenućemo i brend-ove poput Alienware-a,
koji su odustali od ATI Crossfire varijanti i vratili se na nForce 4 SLI sa
dve 7800 GTX kartice, za ultimativne igračke mašine. nVidia sa partnerima već
dva meseca prodaje GeForce 7800 GTX, a dok ovo čitate, lagere naših uvoznika
pune i kartice bazirane na GeForce 7800 GT, koji ima nešto niže radne frekvencije
i takođe koristi G70 (PCB), ali su u jezgru isključena četiri pipeline-a. Stotinak
dolara jeftiniji, 7800 GT će biti uspešan verovatno kao i GeForce 6800 GT,
a slutimo i da će mnogi proizvođači nuditi potpuno “otključan” G70 GPU kao
pogon za 7800 GT.
Šta se trenutno dešava sa ATI-jevim R520? Ako želimo proverene
informacije, o ovom čipu se u ovom trenutku zna jako malo: sigurno će biti
Shader Model 3.0 kompatibilan, posedovaće moćan video engine i biti izrađen
u 90-nm tehnološkom postupku. Sve ostalo su nagađanja… ima li 16, 24 ili
32 pixel pipeline-a, da li se radi o arhitekturi unificiranih shadera, na
kolikom taktu će raditi? ATI je pripremio i nove modele bazirane za niže
klase – predstavnik srednje bi trebalo da ima svega 12 pixel pipeline-a,
256-bit magistralu i GDDR3 memoriju, dok predstavnik najniže stiže sa samo
četiri piksel jedinice, što nije ohrabrujuć detalj. No, “na kraju balade”
i nije bitno koliko GPU ima jedinica u sebi, već koliko je efikasan u radu.
Na testu su se našle dve GeForce 7800 GTX kartice koje su stigle samo par
dana nakon modela MSI NX7800 GTX. To znači da smo mogli da ih probamo u SLI
režimu, što nije problem kada imate nForce 4 SLI ploču, samo ako im “servirate”
iste verzije biosa. Ali čak i naša test mašina – Athlon 64 na 2600 MHz (4200+
ili više), memorija na 260 MHz (1T, 2-4-4-8) i pravilno podešen operativni
sistem, nisu dovoljno brza podloga da bi dvoglavi orao sa 48 pipeline-a, bio
pravilno uposlen. Nekada ni 1600 x 1200 uz 4xAA i 16xAF nije bilo dovoljno
da dve kartice budu dovoljno brže od jedne i opravdaju investiciju. Glavni
inženjer video čipova u kompaniji nVidia, gospodin Dejvid Kirk je na konferenciji
pri katedri Univerziteta Stenford u Kaliforniji, Hot Chips, izjavio da daljem
razvoju 3D video igara preti ozbiljna kriza. Problem je u tome što se performanse
celokupnog sistema povećavaju veoma sporo, uprkos tome što se pojavljuju sve
brži i brži grafički procesori. Centralni procesori počinju da gube korak –
ako u sistem instalirate Athlon 4000+ umesto prethodnog 3000+, to ne znači
da će mašina raditi 20% brže, naprotiv! Ceo sistem će pružiti tek procenat
ili dva ubrzanja, tako da i dalje neće biti u stanju isprati GPU u njegovim
kalkulacijama. Centralni procesori se dalje teško mogu ubrzavati konvencionalnim
metodama, tako da su njihovi proizvođači primorani da pređu na paralelno procesiranje
i dodaju im još jedno jezgro. Dejvid Kirk dalje ističe da u igrama nema mnogo
mesta u kojima se može dodati još jedan thread, tako da su njima performanse
dvojezgarnih procesora na nivou jednojezgarnih, a ukoliko programer nije dobro
upućen u način na koji jezgra komuniciraju sa kešom, moguća su čak i usporenja.
Paralelizam kod GPU-a je značajno transparentniji programerima, tako da je
samo potrebno dodati još pipeline jedinica kako bi igre radile brže. To znači
da je veoma bitno da se CPU tokom igranja rastereti još jednim namenskim procesorom
– možda nekim specijalizovanim za procesiranje fizike u okviru igre. Ako zvuk
bude u potpunosti prebačen na zvučne akceleratore, grafika na GPU i fizika
na namenski CPU, onda će sistemski procesor imati dovoljno „vremena“ da pristigne
grafički podsistem i pruži „bolje performanse“. Da vidimo koliko se razlikuju
ASUS i Gigabyte izdanja trenutno najmoćnijeg akceleratora dostupnog na
tržištu.
ASUS EN7800GTX/2DHTV (GeForce 7800 GTX)
U ovom delu ćemo pričati o bundle-u kartica jer su i ASUS i Gigabyte
GeForce 7800 GTX kartice identične – čak su iste i MSI modelu koji
smo već predstavljali. Ne radi se o sličnosti, već o identičnosti,
čak i kada je kuler u pitanju. Gigabyte, doduše, lepi malo obeležje
kompanije na kuler, dok MSI i ASUS nisu ni to učinili, verovatno kako
bi se kartice našle što pre u prodaji. ASUS je izašao
sa ogromnom kutijom, pa smo očekivali da se u njoj nalazi CD case, kamerica
(navikli smo se, šta se može :)), međutim u kutiji su bila
dva DVI-I adaptera, razdelni 4 in 1 modul / kabl, 6-pinski kabl za napajanje,
te naslovi:
Project Snow Blind,
Xpand Rally,
Joint Operations i softver –
ASUS DVD,
Media & Show,
Power Director 3,
ASUS Driver & Utilities. ASUS i dalje ističe mogućnosti koje stižu
sa njihovim brendom:
ASUS Splendid Video Enhancing Technology, GameFace Messenger, GameLiveShow,
GameReplay, Video Security Online, OnScreenDisplay, od koje smo probali samo
dve, a koje su odmah zatražile dodatni update preko mreže, što
se oteglo duže nego što smo imali vremena i živaca na raspolaganju.Ne
treba zaboraviti na veoma opširna i izuzetno napisana softverska vodiča
koji vas mogu dosta naučiti o upotrebi video editing softvera, a tu je i
priča o korisnoj vrednosti ASUS-made aplikacija koje smo upravo nabrojali.
Gigabyte GV-NX78X256V-B (takođe GeForce 7800 GTX)
GV-NX78X256V-B označava pakovanje koje će vas u maloprodaji, kao
i ono o kome smo maločas govorili, koštati između 600 i 650
evra. To nije mala svota novca, pa mnogi očekuju i dodatne stvarčice
u paketu. Gigabyte-ovo pakovanje je "fancy", ali je manje od onog u kome stiže
ASUS kartica. Veličine je kutije za matične ploče, a u njoj
se takođe nalaze dva DVI-I adaptera, TV-out kabl (S-Video), razdelni 4
in 1 kabl i 6-pinski kabl za napajanje. Od softvera, istaći ćemo
PowerDirector3 ME i PowerDVD 6.0, dok su od igara tu Xpand Rally i Joint Operations
Typhoon Rising. Gigabyte nije ponudio neko lepo uputstvo za čitanje, ali
sumnjamo da će korisnici za njim previše žaliti. Čudi
nas i da je izostavljen V-Tuner2, aplikacija za overklokovanje, mada najveći
broj korisnika koristi Coolbits ili RivaTuner. Obe testirane kartice su pokazale
izuzetnu stabilnost u radu i što je veoma bitno, jako su tihe (tokom
rada u 2D režimu, daleko su tiše od Radeona X850 XT Platinum Edition).
O kvalitetu slike ne treba pričati – vrhunski je.
Obe GeForce 7800GTX kartice koje su bile na testu su identične, pa ćemo
samo opisati jednu. Elektronika je spakovana
na PCB poprilične dužine – nadmašeni su Radeon X850 XT, ali i GeForce 6800
Ultra, pa čak i do sada najduža kartica ATI Radeon X800 XL AGP sa R430 GPU-om
(koji ima velik PCB zbog Rialto PCI-E to AGP “prevodioca”), nadmašena (dimenzije
su 205 x 100 mm). Primećujemo single-slot rashladni sistem, dok je raspored
komponenti prepoznatljiv i podseća na GeForce 6800 Ultra kartice koje nudi
ASUS (još pre godinu dana su imali single-slot heat-pipe kuler). Obe G70 bazirane
kartice poseduju 2 DVI-I konektora i Video in & out
mogućnosti.
Najvećim delom kartice, kao što vidite, dominira aluminijumski hladnjak sa
heat-pipe tehnologijom, koji prekriva i GPU i memorijske module. Na kartici
uočavamo samo tri elektrolitska kondenzatora, pa je jasno da je ostatak kondenzatora
drugog tipa (polipropilenski, polistirenski dielektrički – što se može videti
na PCB-u). Mosfeti su i ovog puta hlađeni manjim aluminijumskim profilom,
a uočavamo i dosta filter čipova.
S obzirom na to da je hladnjak na kartici masivan, sa druge strane štampe
je osiguran pravim šrafovima, a ne metalnim tiplovima kako je to do skora bio
slučaj. Iako kartica ima standardnih 256 MB memorije, osam GDDR3 čipova su
smešteni po četiri sa obe strane, kako bi se smanjilo zagrevanje sa osnovne
strane štampe. Generalno, PCB je “spreman” da svih 256 MB memorije mogu da
se spakuju sa jedne, a dodatnih 256 MB sa druge strane, te ne sumnjamo da će
biti predstavljena i verzija kartice sa 512 MB VRAM-a (GeForce 7800 Ultra,
verovatno i na višim frekvencijama). Referentna GeForce 7800GTX kartica
koristi iste GDDR3 Samsung BGA memorijske čipove od 1.6 ns, kao i GeForce 6800
Ultra, ali i X850 XT, X800 XT i mnoge druge kartice (uključujući i neka izdanja
GF 6600GT modela, kad smo već kod toga). Ne sumnjamo, naravno, da se za najjače
kartice biraju specijalne serije, pa nije čudno što su već najavljena specijalna
izdanja GF 7800GTX kartice, kakav bi trebalo da ponudi Gainward (vodeno hlađenje
i frekvencije od 475 / 1350 MHz). Čipovi su raspoređeni “u krug” oko GPU-a,
što nVidia praktikuje još od modela FX5900 Ultra, radi boljeg integriteta signala.
Sam GPU je, kao što smo pominjali, površinski najveći do sada, bez obzira
što je korišten 0.11 micron proces. Možemo očekivati da će i R520 biti sličnih
dimenzija, iako očekujemo da ima veći broj tranzistora, ali, podsećamo, biće
izrađen u 90-nm postupku. Referentni sistem hlađenja je najsličniji nekim rešenjima
partnera iz bliske prošlosti ili onom koji je kompanija predvidela za GeForce
6800GT. Sastoji se od dva odvojena aluminijumska profila koja sa donje strane
preuzimaju toplotu, a kroz listiće, smeštene sa gornje strane, prolazi hladan
vazduh koji uvlači ventilator (primetili smo da su na slikama koje smo preuzeli
sa nVidia ftp-a, ovi profili načinjeni od bakra, dok na karticama koje smo
mi testirali to nije slučaj). Toplota bolje se distribuira i raspoređuje u
sve delove i zahvaljujući toplotnoj cevi u obliku slova U. Vrlo važno je odvesti
toplotnu enegriju sa dela profila koji pokriva GPU, ali i memoriju. Ceo sistem
je spakovan u atraktivno kućište, sa maskom koja otkriva samo deo unutrašnjosti
u obliku logoa kompanije. Partnerima se ostavlja da ceo sistem zamene nekim
drugim ili ulepšaju postojeći raznim diodama i drugim sitnicama, ali je činjenica
da će hlađenje u kasnijem periodu biti manje važno kada izađu G70 sa “upeglanijih”
vafera.
EN7800GTX/2DHTV i GV-NX78X256V-B su, kao referentni modeli, podešen na 430
MHz za core i 600, odnosno efektivnih 1200 MHz, na koliko radi memorija. Memorijska
magistrala je, naravno, 256-bitna, a kao i što smo pomenuli, kartice
imaju i VIVO mogućnosti, koje "obavlja" novi Philips-ov koder čip SAA7115HL.
Memorijski čipovi su deklarisani na 1250 MHz, ali s obzirom da su već dve godine
u proizvodnji, dobar broj primeraka, uz dobro hlađenje, dostiže i „magičnih“1400
MHz. Kartice poseduju S-Video konektor, na koji se „vezuje“ HDTV izlaz
i video ulaz. Sa druge strane štampe uočavamo heat-spreader, koji služi i da
bi se kuler sa osnovne strane pričvrstio i imao bolji kontakt sa komponentama.
Moramo istaći da je kartica ipak predugačka (ne staje u većinu SFF
kućišta),
pa smatramo da će biti i redizajna ove štampane ploče, možda u poslednjem kvartalu,
ali realnije početkom naredne godine. Kuler nije bučan, osim kada se sistem
butuje, na šta smo već navikli (kartica tada testira da li je napajanje dovoljno
jako da izdrži “Heavy GPU Load” situacije).
ASUS EN7800GTX/2DHTV Galerija
Gigabyte GV-NX78X256V-B Galerija
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2600 MHz (260 x 10)
Matična ploča
MSI K8N Platinum SLI
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 260 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 260 MHz (2.5-3-3-8)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
ATI Radeon X850 XT Platinum
Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.8
Gigabyte GV-NX78X256V-B – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
ASUS EN7800GTX/2DHTV – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
Monitor
Samsung SyncMaster 959NF
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark 3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.31
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
The Chronicles of Riddick Retail
EPIC Unreal Tournament 2004 Demo
Kako smo testirali ?
Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
ostale uključene, a anisotropic isključene. Geometric Instancing je uključen
pomoću ATI Tray Tools softvera. Pokušali smo da utvrdimo da li sa sadašnjim najzahtevnijim
igrama možemo da simuliramo situaciju u kojoj će se grafički akceleratori naći
u radu sa igrama sledeće generacije. Zbog toga smo neke od naslova, pored standardnih
modova, pokrenuli i uz primenjeni anisotropic filtering (16x) i četvorostruki
full-screen antialiasing, pa nema standardnog dela testa “zahtevni modovi” pošto
su AF + AA tabele date na standardnim stranama. nVidia kartice smo testirali
na Quality setovanjima, mada ćemo naredni put postaviti texture prefference
na High Quality.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
Odmah možemo primetiti koliko je brz novi akcelerator – za ATI-jevog šampiona,
Radeon X850XT PE se ne može reci da je odmah iza, ali u odnosu na njega, za GeForce
6800 Ultra, može. Takođe, 3DMark je napravljen da se osloni na grafički
podsistem pa u SLI modu, dve 7800-tke "razbijaju".
3DMark05
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog
efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače
kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim
delovima i manje!
Neverovatno koliko je snaga dva akceleratora "merljiva" u 3DMark05 aplikaciji.
Da su igre ovako programirane, imali bi mnogo razloga da budemo srećni. Pad
performansi Radeon X850 XT i GF 6800 Ultra kartice sa porastom rezolucije je
mnogo veci u odnosu na 7800GTX, koji ima približno visok memorijski propusni
opseg.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Aquamark3 je u ovom slucaju isuviše ogranicen performansama sistema, pa smo se
odlucili da probamo zahtevniji mod…
…i naravno, GeForce 7800GTX u SLI modu je pokazao svu snagu.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test jednostavno ne dozvoljava
previsoke rezultate. Podsetimo se i da su tadašnji high-end akceleratori (GeForce
3 Ti500, ali i GF4 Ti4600) davali od 8 do 12 frejmova u najnižoj rezoluciji,
ali je i dalje pravo cudo da nijedan akcelerator nije dostigao niti se približio
barijeri od 100 fps – čak ni dva akceleratora.
SpecORG SpecView Perf 8.01
Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
simulacije odredjenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i reprezentativne.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika
u pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
maksimumu.
Nema iznenadjenja, Quake III engine, u kom god da je izdanju, jednostavno više
voli nVidia kartice. Pošto je cela igra CPU limited, a u 4xAA+16AF modu
smo dobijali nerealne rezultate, idemo na Doom 3…
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
nVidia u Doom-u jednostavno "vlada"…
U još zahtevnijem modu, takođe nema nikakvih iznenađenja!
The Chronicles of Riddick
I jedna bonus igra, veliki hit, koji stiže uz neke video kartice. Bazirana
je na OpenGL API-ju, a koristili smo najviša setovanja (PS3.0 na GeForce karticama),
dostupna iz same igre.
nVidia i dalje
daleko bolja u primenjenom OpenGL okruženju – sa dve kartice bi verovatno mogli
da igrate i u 2048 x 1536 sa 16x anisotropic i 8x antialiasing filterom…
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i u mnogo
većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj poligona,
ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping i veliki
broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing filtera itd.).
Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR je, za razliku
od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Prosto je neverovatno koliko je ova igra "gladna" za resurse grafičke
kartice – više nego jedan 3DMark! Obratite pažnju na rezultate koje
postiže SLI setup u najvišoj rezoluciji. Naravno,
Radeon X850 XT PE odnosi pobedu nad GeForce 6800 Ultra karticom iz razloga što
koristi standardni Shader Model 1.1 path, dok GeForce 6 i 7 rade u punom SM3.0
modu. Lepo se vidi koliko novi akcelerator sve te shader programe nekako brže "prosledjuje" na
monitor.
Prosto neverovatno – 7800 GTX SLI je tačno dva puta brži od jedne 7800
GTX karte!
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu.
Jel neko pomenuo limitiranost sistemskim procesorem? Šteta je što smo imali problema
i sa ovom igrom i u AA i AF modovima…
I ovoga puta, kao bonus smo ubacili igru Painkiller: Battle
Out of Hell
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je u trenutku kada je izašla, privukla
pažnju raskošnom grafikom, karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim
efektima i particle efektima. Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje
verzije 9.0. Za testiranje nismo koristili retail verziju već rolling benchmark
demo, mada i prava verzija ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum,
a zvuk isključen. Uskoro se očekuje nastavak – X3 – The Reunion.
GeForce 7800GTX pokazuje preko 30% ubrzanja u najvišoj rezoluciji, i to u modu
bez AA i AF filtera. Veoma lepo!
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo još jednom isprobali i Unreal Tournament 2004 Demo…
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Far Cry v1.3
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz
pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica
koristi Shader Model 3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje
sa konkurentom bilo fer.
Evo i "zahtevnijeg" moda, u kome GeForce 7800GTX SLI obično i
pokazuje šta ume i može…
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
Overclocking
Tokom rada u 2D režimu, kuler na kartici je prilično tih, a metalni profil hladan,
da bi nakon nekoliko desetina minuta bio sasvim mlak, ali nikada previše vreo.
Tokom overkloking sesije, ventilator kulera zna povremeno da ubrza, što se lako
oseti ali ne smeta previše, osim ako niste navikli na idealno tihu mašinu. Prvo
sa Gigabyte karticom, krenuli smo sa dodatnim ubrzanjem, pa smo sa početnih 430
/ 1200 MHz, došli do stabilnih 475 / 1305 MHz, dok je za prikaz bez ijedne greške
memoriju potrebno spustiti na 1295 MHz, što je ok rezultat za poznate Samsung
GDDR3 1.6 ns memorijske čipove. ASUS-ov model se slično ponašao ali
je bio "čudan" za rad kroz Coolbits. Naime, ako samo malo overklokujete
jezgro ili memoriju, test koji proverava da li kartica može da radi na tim
setovanjima neće dozvoliti da ona budu postavljena. Zbog toga smo morali
da koristimo RivaTuner. Pogledajmo
kako se rezultati povećavaju kada se kartice dodatno ubrzaju.
Zaključak
ASUS i Gigabyte su ponudili referentne GeForce 7800GTX kartice, što
i nije tako loše. G70 je
daleko moćniji akcelerator nego što smo očekivali, a u SLI modu u pojedinim,
obično izuzetno zahtevnim igrama (FEAR Demo, recimo), jednostavno shvatate
da se radi o kombinaciji koja bi sigurno mogla u realnom vremenu da renderuje
neke od Pixar crtanih filmova, barem u desktop rezoluciji. Naša tvrdnja
naravno nije dovoljna da neko izdvoji 1300 evra samo za grafički podsistem,
ali je lepo da i takva kombinacija postoji i da je dostupna svakom ko može
da je priušti. G70,
kao što
smo i ranije tvrdili,
nije samo nV40 sa više pipeline-a, već donosi dosta toga novog. Sa aspekta
krajnjeg korisnika, GeForce 7800GTX ima šta da ponudi – uglavnom je brža
od dve 6800 Ultre u SLI modu,
ali nije srazmerno zahtevnija niti bučnija ni od prethodnika u Single GPU
modu. Novih mogućnosti
nema u velikom broju, mada je Transparentni AA zaista prijatno iznenađenje
i jedan od razloga zbog koga gore potpisani opet igra Half Life 2 i FarCry;
ograde i drveće pored puta izgleda perfektno, a ne iskrzano, dok u džunglama
"Dalekog Krika" čovek sada može lepo da puzi u travi bez
nerviranja zbog iskrzanih ivica. Microsoft nije najavio novu verziju
okruženja za programere pre nego što se Longhorn pojavi u prodaji, pa je
konačno došao trenutak da dizajneri počnu da koriste sve što DirectX 9.0c ima
da ponudi. GeForce 7800GTX, odnosno Gigabyte GV-NX78X256V-B
i
ASUS EN7800GTX / 2DHTV imaju i više snage
nego što je danas potrebno i u najzahtevnijim igrama, čak i ako aktivirate HDR
mod zajedno sa maksimalnim anisotropic i antialiasing filterima. Ako je nekome
potrebno više od 60+ fps, uvek je tu i SLI mod, a možete ih i dodatno ubrzati.
Kako se pokazalo da je G70 sposoban da radi i na višim frekvencijama, a
u najavi su i brži memorijski čipovi, ne sumnjamo da će uskoro biti predstavljena
još brža verzija, moguće i sa čitavih 512 MB VRAM-a, dok će najvećem broju
korisnika biti primamljiv i tek najavljeni GeForce 7800 GT, koji bi trebalo
da je baziran na istom hardveru kao i 7800 GTX, uz niže podrazumevane radne
frekvencije i jedan QuadPipeline manje. Ova kartica je “u najavi” jeftinija
za 100€, a u rezolucijama do 1280 x 1024 i uz umereni AF i AA neće biti
bitno sporija od najjačeg modela (zbog ograničenosti CPU-a). Na
kraju, reći ćemo još jednom – GeForce 7800GTX definitivno
jeste najbrži 3D akcelerator na tržištu,
nema ni najmanjih problema sa stabilnošću ili drajverima, može fino da
se overklokuje, a SLI radi bez ijedne greške u gotovo svim igrama koje
išta znače. Potrebno je samo da se odlučite da li vam se više
sviđa Gigabyte ili ASUS. Nama je, iz gore opisanih razloga, sasvim svejedno
– obe su sjajne!
Gigabyte karticu na test ustupila kompanija Gigabyte.
ASUS karticu na test ustupila kompanija ASUSTek