Branko Maksimović Uvod
ATI je postigao veliki, gotovo neočekivani uspeh sa Radeon 9700 Pro serijom kartica. Iako ova kategorija, takozvani high end ili performance-enthuziasts retko kada može matičnoj kompaniji da donese veliku zaradu, barem u početku, vrlo je bitno za rejting, a kao sto vidimo i visine akcija dotične firme. Prvih nekoliko meseci, potrebno je isplatiti ono što je uloženo u razvoj, a neto zarada skupih modela je mala, jer se uvek koristi vrhunska tehnologija, brza memorija i novi GPU, koji je neretko proizveden i sa velikim procentom škarta. Pored svega toga, ni količina prodatih kartica iz ove klase, nije dovoljno velika. Upravo zato, vrlo je bitno imati aduta i u srednjoj, a najvažnije nižoj klasi, odnosno biti prisutan u svim cenovnim razredima. Da bi kupovina kartica koje koštaju od 150 do 200 dolara bila zanimljiva, potrebno je ponuditi nešto što konkurent nema, a znajući da ati trenutno drži tehnološki primat sa R300, nije posebno teško napraviti neku jevtiniju verziju ovog jezgra. Visoka klasa će ostati zanimljiva, nažalost samo za čitanje mnogima od nas, do trenutka kada, verovatno već u sledećoj generaciji, ne budemo imali iste performanse, po znatno nižim cenama. Jedan od lepših delova scenarija u IT industriji – ako nemaš dovoljno novca, budi strpljiv, relativno brzo ćeš i to moći da kupiš. Zbog toga, GeForce FX 5800 Ultra, odmah će pazariti samo najveći zaljubljenici koji to mogu da priušte. Za ostale, tu je standardna uteha da im to trenutno nije ni potrebno. ATI-jev R300 je, sa druge strane, doveo kanadsku kompaniju u poziciju u kojoj je nVidia bila u trenutku kada je predstavljen Radeon 8500. Zbog loših drajvera, GeForce 3 Ti500 je bio u solidnoj prednosti, iako je po specifikacijama (i.e. fillrate, pixel-texturing setup, mem.bandwidth), trebalo da bude sporiji. U ovom trenutku, neka revizija jednostavnijeg i za proizvodnju jevtinijeg čipa R300, na još višim radnim frekvencijama, moći će dobro da se nosi sa nV30 Ultra. Pa ipak, ne treba očekivati ni da će ATI tako brzo biti na tržištu sa R350, koji će koristiti DDRII na 256-bitnoj memorijskoj magistrali. Zamislite samo cenu takve kartice. Realnije je da će naslednik R300 GPU-a biti na tržištu u isto vreme kada i nV34, 35 i 36, koje je, za proleće nVidia najavila kao solucije za srednju klasu (GeForce FX-MX), najvišu klasu, i totalne entuzijaste, respektivno. Najavljeno je i da će ovaj poslednji biti nešto poput Voodoo 5 6000, sa minimumom od 256 MB memorije, možda i dva grafička čipa i energetskom zahtevnošću omanjeg stana. Ako smo apsolvirali koliko i ona high-end klasa, koja je niža od pomenute, donosi novca samoj kompaniji, znaćemo da će nV36 biti više kao reklama za nVidiu, naravno ako su najave i spekulacije tačne. Pošto nas trenutno zanima klasa kartica od 150 do 200 evra, koju je pre nešto više od mesec i dana u svetu konkretno predstavio ATI, krenućemo sa pregledom nove Radeon 9500 kartice, u Club3D režiji.
Radeon 9500
Odmah na početku, krenućemo sa konstatacijom da je cela serija novih 9xxx grafičkih kartica, Direct X 9 kompatibilna, sa izuzetkom Radeon 9000/Pro kartica, koje su bazirane na modifikovanom R200, odnosno RV250 jezgru. Ostaje nejasno, kao i sa nVidia GeForce 4 MX serijom, zbog čega je ATI, koji je tvrdio da za razliku od “nekih proizvođača”, njihova linija proizvoda već oznakom ukazuje na generaciju i relativne performanse. Tako su na sajtu, na jednoj od početnih stranica, dugo držali sličicu koja je objašnjavala kako Radeon 7500 pripada DX7 generaciji, i kako je on, zbog onih 500 jedinica preko 7000, relativno brži od modela 7200, a ovaj od 7000. Modeli iz serije 8xxx, podržavaju funkcije Direct X-a 8, dok bi serija 9xxx trebalo da podržava D3D devete generacije. Ipak, ATI je napravio presedan, pa su Radeon 9000 i 9000 Pro, ne samo Direct X 8 modeli, već su i sporiji od Radeon 8500 kartica. Uostalom, ako može nVidia što ne bi mogao i ATi.
Radeon 9700 Pro trenutno ima preporučenu cenu od oko 360 američkih dolara, što je sasvim solidno za karticu iz te kategorije. Međutim, realna cena mu je čak i dosta niža, u rangu od 320 dolara, pa je tako sasvim jasno da za kompaniju ne predstavlja nešto što donosi veliku zaradu, već visok rejting. Radeon 9700 bi mogao da bude zanimljiv model jer se od Pro varijante razlikuje samo u visini radnih frekvencija jezgra i memorije (275 / 540 MHz naspram 325 / 620 MHz). Njegova preporučena cena je oko 290 dolara, a očekuje se da bude dobar izbor za one koji se bave overklokovanjem. Radeon 9500 Pro radi na istim radnim taktovima kao i Radeon 9700, sa tom razlikom što je memorijska magistrala smanjena na 128-bita, pa je i maksimum memorije koju može da prihvati 128 MB. Jezgro R300 bi trebalo da je identično kao i kod dva najjača modela. Zvezda ovog testa, Radeon 9500, nije samo usporena varijanta u odnosu na Pro, već se radi o redukovanom R300 procesoru. Radni takt jezgra i memorije je takođe 275 / 540 MHz, kao kod Pro verzije, a magistrala je isto tako 128-bitna. Na kraju, imamo Direct X 8 kartice, koje su već solidno jevtinije od 100 dolara – Radeon 9000 i 9000 Pro. U čemu se GPU u Radeon 9500 modelu razlikuje od onih u jačim varijantama? Pogledaćemo tabelu:
NVIDIA GeForce4 Ti4600 (nV25 Ultra)
ATI Radeon 9500 R300?
ATI Radeon 9500 PRO R300?
ATI Radeon 9700 R300
ATI Radeon 9700 PRO R300
Tehnologija izrade
256-bit / 0.15 Micron
256-bit / 0.15 Micron
256-bit / 0.15 Micron
256-bit / 0.15 Micron
256-bit / 0.15 Micron
Broj tranzistora
63 Miliona
–
–
108 Miliona
108 Miliona
Memorijska Magistrala
128-bit DDR
128-bit DDR
128-bit DDR
256-bit DDR
256-bit DDR
Memorijski propusni opseg
10.4 GB/s
8.8 GB/s
8.8 GB/s
17.6 GB/s
19.2 GB/s
AGP Standard
1x/2x/4x
1x/2x/4x/8x
1x/2x/4x/8x
1x/2x/4x/8x
1x/2x/4x/8x
Podržane kolicine memorije
128MB
64MB
128MB
128 / 256MB
128 / 256MB
Frekvencija procesora
300 MHz
275 MHz
275 MHz
275 MHz
325 MHz
Frekvencija memorije
325 MHz (650 DDR)
270 MHz (540 DDR)
270 MHz (540 DDR)
270 MHz (540 DDR)
310 MHz (620 DDR)
Tip memorije
2.8ns BGA
3.6 ns BGA
3.3ns BGA
3.3ns BGA
2.8ns BGA
Vertex Shader Jedinica
2
4
4
4
4
Pixel Pipeline-ova
4
4
8
8
8
Teksturnih jedinica po pipeline-u
2
1
1
1
1
Tekstura po teksturnoj jedinici
4
8
8
8
8
Verzija Vertex Shadera
1.1
2
2
2
2
Verzija Pixel Shadera
1.3
2
2
2
2
Direct X generacija
8
9
9
9
9
FSAA metod
Advanced MultiSampling – Accuview
MultiSampling
MultiSampling
MultiSampling
MultiSampling
Optimizacija mem. podsistema
Lightspeed memory architecture II
Hyper Z III
Hyper Z III
Hyper Z III
Hyper Z III
Display Outputs / DVI / bita po kolor kanalu
2 / Da / 8
2 / Da / 10
2 / Da / 10
2 / Da / 10
2 / Da / 10
Integrisani ramdac
Dual TMDS transmitter 400 MHz
2 x 400 MHz
2 x 400 MHz
2 x 400 MHz
2 x 400 MHz
Direct X 9 za svakoga
Kao što se vidi, Radeon 9500 ima redukovani R300 GPU, od koga se razlikuje po nedostatku do 4 piksel pipeline-a. Dakle, R300 ima 8 floating point pajplajna, dok Radeon 9500 ima četiri. Međutim, 9500 ima i četiri vertex shader jedinice, a svaki pipeline može da propusti osam tekstura po ciklus-prolazu. Ipak, sama arhitektura R300 GPU-a je takva da mu zaista treba svih osam pipeline-a, tako da će ovaj nedostatak predstavljati veliko usko grlo za performanse same kartice. Isto tako, R300 je projektovan sa 256-bitnom magistralom na umu, tako da će i ova činjenica biti vrlo vidljiva u višim rezolucijama. Uostalom, i kartica je dosta dosta jevtinija, pa ne bi bilo u redu da je samo malo sporija. Ono što ostaje nejasno, jeste pitanje da li je R300 tako projektovan da je bilo veoma jednostavno fizički eliminisati četiri pipeline-a, i samim tim smanjiti broj tranzistora, veličinu die-a, potrebu za nešto skupljim flip on chip pakovanjem, a samim tim i cenu. Ono što ne govori u prilog tome, jeste da sam chip izgleda gotovo istovetno kao R300, kao i da je referetni dizajn same kartice identičan, a tu je i potreba za eksternim 12V napajanjem. Ako su četiri pipeline-a isključena na neki drugi način, a prisutna su u Radeon 9500 kartici, to znači da je R300 već dovoljno jevtin u proizvodnji, da bi se našao u karticama od 150 ili nešto malo više zelenih američkih novčanica. Treći, najmanje mogući scenario, jeste da je u nekim serijama R300 jezgra, neki od pipeline-a nefunkcionalan (jedan, dva ili tri), tj. da je chip delimicno ispravan, pa se isključivanjem problematičnih pri testiranju, dobija pogon za Radeon 9500. Ovu mogućnost smo ubacili čisto pominjanja radi, mada je takva varijanta manje verovatna. Dakle, Radeon 9500 ima 64 MB memorije, mada su moguće i varijante sa 128 MB, radi na taktu od 275 MHz za GPU i 540 za memoriju, koja je na 128-bitnoj magistrali. Sve prednosti R300 GPU-a su tu, osim pomenute magistrale, količine memorije i duplo manje teksturnih pipeline-a. Svakako, to je najjevtiniji Direct X 9 akcelerator.
Kartica na testu U poslednje vreme, postalo je gotovo standardno da kao prvu od ATi kartica, ne
dobijemo built by ATi model, već je to u slučaju Radeon 9700 Pro kartice, bio
Sapphire. Čak je i prvi Radeon 7500 bio u izvedbi Gigabyte-a, a sada je prvi na
test, i na naše tržište stigao Club3D. Ova evropska kompanija više nije anonimna,
poznata je vecem delu korisnika, iako mnogi i dalje zaziru od nepoznatog. Kako
se Club3D sve bolje kotira i na domaćem, a i stranom tržištu, zaista nema potrebe
za bežanjem od ovog proizvođača. U solidno velikoj kutiji, stigla je i njihova
Radeon 9500 kartica, propracena kablovima, S-Video u kompozitni konvertor, DVI-I
adapter i dva kompakt diska.
Pored drajvera, i video kablova, tu je i neophodni kabal za dodatno napajanje.
Pored drajvera i DVD softvera, nije se našla nijedna igra, što je već standardno
za Club3D koji želi da ima što konkurentniju cenu.
Sama kartica zaista podseća na referentni Radeon 9700 Pro, što opet može da
znači da je proizvedena u Sapphire-ovim pogonima. Ostaje nejasno zbog čega onda
Sapphire Radeon 9500 ima orboliki kuler, kada za druge proizvođače isporučuje
daleko masivniji i verovatno i moćniji. Apsolutno svi el. elementi na ploči,
identični su Radeon 9700 Pro modelu, koji smo na testu imali od Sapphire-a,
što je svakako pohvala. DVI konektor, Video jack, i D-Sub su postali standard
na gotovo svim karticama u poslednje vreme.
Kako je memorijska magistrala sužena, ali na istoj R300 tehnologiji, tako je
i jasno da je ugrađenih 64 MB memorije moralo biti raspoređeno sa obe strane
štampe, kako bi se smanjile intervencije u samom pakovanju GPU-a. Ugrađenu memoriju
je potpisao Hynix, u BGA je pakovanju, sa vremenom pristupa od 3.6ns, ponovićemo,
u količini od 64 MB. Smanjenje memorijske magistrale na 128-bita, ka čipu koji
je dizajniran za 256-bitnu, je dakle zahtevalo da se moduli nalaze na obe strane
štampe, iako je za sva četiri modula od 16 MB, bilo mesta i na osnovnoj strani.
Uštede radi, layout nije menjan, tako da je iskorištena kvalitetna osmoslojna
štampa, i kao što se da videti, standardno crveni lak. Kvalitet izrade je na
zaista visokom nivou, i nije bilo kompromisa, iako se radi o dosta jevtinijoj
kartici, nego što je to Radeon 9700Pro.
Kao što vidite na slici, i sa druge strane, integrisana su dva BGA modula,
koja su dosta jevtinija od Samsung-ovog 2.6ns. Ovo je ujedno i jedini detalj
na kome se konkretno vidi ušteda u odnosu na najskuplji R300 bazirani model.
Kvalitetu se, svakako, nema šta prigovoriti. Kuler je, ipak, mogao biti malo
tiši, ali nas raduje dobro hlađenje, koje će najverovatnije omogućiti i bolji
overkloking.
Kvalitet slike koji je dao Radeon 9500, identičan je onom koji je dala Radeon
9700 Pro kartica. Njemu se zaista nema šta zameriti, a voleli bi i kada bi ostale,
i još jevtinije kartice bile ovakve, odnosno da, kada postanu dosta jevtinije,
ne nastupi neki jednostavniji dizajn koji će kompromitovati kvalitete i rešenja
RGB filtera i DSub predkonektora. Takođe, i sa instalacijom o.24 Catalyst drajvera,
nismo imali nikakvih problema, osim što je gotovo imperativ da nemate nikavih
“repova” od prethodnih instalacija Detonator, pa čak i starijih ATi
drajvera.
Test Setup
Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2100+
MHz (166*10.5)
Matična ploča
Abit KX7-333 (CPU Decode:
Ultra, AGP 4x, Fastwrites, Ultra performance setting) VIA 4in1 drivers
v4.39 – powered by Chieftec Dragon 300W
Memorija
512MB PC2700 Samsung
@ 166 MHz (CAS 2, 2-5-2, 1T, 4 Way, Turbo…)
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
MSI G4Ti4200 8X 128 MB DDR – Detonatori 40.72 ASUS V9280s SuperFast GeForce 4 Ti4200 8x – 128MB DDR – Detonatori 40.72 ATi Radeon 9500 – Club3D 64MB – Catalyst 0.24
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Teac CD-W540E 1.0F
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2136 Lucas Arts Star Wars Jedi Knight Episode II MadOnion.com 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo PowerVR’s VillageMark 1.1 MarkSpecORG ViewSPEC Perf 7.0
Nove test igre i programi
Kao što cete primetiti, naš test setup smo promenili, na osnovu vaših sugestija
i primedbi. Programima kroz koje testiramo, pridružio se Unreal Tournament 2003
i to u OpenGL i Direct 3D izvedbama. Tako u OpenGL kategoriji imamo standardni
Quake 3, standardni Demo 001, zatim Jedi Knight 2 sa out-of-the-box demo-om
jkffaII, koji je procesorski zahtevan i sličan Crusher testu iz Quake-a 3 (po
skaliranju). Zatim, tu je OpenGL Unreal Tournament Flyby demo Face3 i botmatch
Citadel, kao i SpecORG-ov SpecViewPERF 7.0, koji je relevantan CAD i CAM i 3D
modeling korisnicima. U Direct 3D kategoriji, tu je opet UT2003 sa istim demoima
i grafičkim setovanjima, pa tako možete uporediti koliko je OpenGL brži od D3D-a
na nVidia karticama, odnosno koliko je sporiji ili isti kada se koriste ATI-jeve.
Testirali smo samo u 32-bitnoj paleti jer mislimo da se u 16-bitnoj više niko,
ko koristi slične kartice, ne igra. Kao i uvek, sugestije i predloge možete
uputiti na našem forumu. Drajveri koje smo koristili su jako dobri 0.24 Catalyst, koji su konačno
UDA, odnosno kompatibilni sa svim Radeon modelima kartica. Nedavno su izašli
i Catalyst 0.25, koji još poboljšavaju performanse u nekim igrama, i povećavaju
kompatibilnost sa nekim novijim naslovima. Pogotovo je primetno poboljšanje
u alpha verziji igre DOOM III koja se pre mesec dana pojavila na netu.
OpenGL Quake III Quake 3 Arena je veteranski OpenGL benchmark koji dosta zavisi od sirove brzine
same kartice i sistema. Što više megahertza, to je viši i framerate. Verzija sa
kojom testiramo je standardna 1.17 sa x86 optimizovanim dll-ovima. Setting je
prikazan ispod, a koristili smo standardni Demo 001. Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen Sync Every frame uključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
Činjenica je da Quake III ceni samo brzinu sistema i kartice, ali je nejasno kako
je onda brža kartica zapravo toliko sporija. R300 grafičkom procesoru je zaista
potrebno svih osam pipeline-a, i to je jedino objašnjenje. Mnogi će pitatni zbog
čega ovu karticu nismo uporedili sa Radeon 9000 Pro modelom. Odgovor će vam biti
jasan kroz nekoliko redova, a moramo reći da postoji i još nekoliko razloga. OpenGL Jedi Knight II
Jedi Knight II pokrece modifikovana verzija Quake III Team Arena engine-a.
Na test mapi se može primetiti solidan broj svetlosnih efekata, stencil buffer
senki, relATIvno velike teksture i veliki broj poligona. Naša podešavanja su
jednostavna. Kartice smo testirali sa apsolutnim maksimumom zahtevnosti. Teksture
i geometrija su na najzahtevnijem nivou, kao i prikazivanje svetlosnih efekata
i senki dok je Anisotropic filtering bio iskljucen. Kvalitet zvuka je spušten
na low. Testiranje kroz Jedi Knight II je jednostavno. Pokrene se multiplayer
deo igre, a zatim podese graficke opcije na željeni nivo. U konzoli (~) cete
otkucati: Devmap ffa_bespin (enter) timedemo 1 (enter) demo jk2ffa (enter)
Da, rezultati su dosta niži od očekivanih. Zbog čega nema Radeon 9000 Pro
modela u ovoj tabeli? Upravo zbog toga da ne bi pomislili kako nam je cilj da
pokažemo da je 9500 zapravo u rangu modela 9000 Pro, koji je gotovo dvostruko
jevtiniji.
OpenGL SpecView Perf 7.0
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugacije zadatke
nego što to cine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne
funkcije neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim
3D aplikacijama tipa CAD i 3D Modeling. Koristimo poslednju aktuelnu verziju
koja se sastoji od šest celina. Kao što vec znate, u pitanju je karakteristican
i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test
paketa, možete pogledati sajt proizvodaca, ili neke od naših prethodnih testova.
Da je Radeon 9000 Pro uvršten u ovaj test, videli bi ste kako je 9500 ume i
od njega da bude sporiji. Pa ipak, ATI je sasvim dobar u SpecPerf-u, veoma konkurentan
u odnosu na nove Ti4200 modele. OpenGL Unreal Tournament 2003 Pošto smo u prošlom testu poceli da ga koristimo, ponovicemo da je Unreal Tournament
2003 relativno nova igra, čiji se engine oslanja na pixel i vertex shader funkcije
u slucaju da se koristi Direct X API. Ovaj engine nove generacije karakteriše
visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje, napredna vrsta efekata,
veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna i verna fizika. Standardno,
ovaj engine je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini konfiguracijskom
fajlu moguca promena na OpenGL, koji daje gotovo identican prikaz, uz više performanse
i nedostatak stancil buffer senki. Takode, drugaciji, OpenGL codepath u samom
engine-u, usmeren je ka shading rasterizer T&L engine-u, tako da se u ovom
API-ju, prikaz na recimo GF4Ti i GF2 karticama kvalitATIvno uopšte ne razlikuje.
Evo i prozora iz same igre, u kome možete videti kako su podešeni detalji vezani
za grafiku:
Činjenica je da u OpenGL UT2003 testu, Radeon 9500 nema šta da traži sa karticama
kakve su Ti4200, koje su već poznate kao najbolji u klasi odnos cena/performanse.
Ipak, kada se radi o velikom broju poligona, Radeon 9500 sustiže konkurente,
a sve zbog izuzetno visokog fillrate-a. Još jedan razlog zbog koga je Radeon
9500 upoređen sa Ti4200 a ne Radeon 9000 Pro, jeste i njegova cena, koja je
do 50 evra viša od Ti4200 kartica sa 64 MB i oko 30 evra skuplja od modela sa
128MB memorije.
Direct 3D Unreal Tournament 2003 Pošto smo vec objasnili kako testiramo kroz ovu igru, ponudicemo još i naš konfiguracijski
fajl sa kojim testiramo. Pošto ga downloadujete, smestite ga u system direktorijum
u kome ste instalirali samu igru, i znajte da je u pitanju apsolutni maksimum
detalja koji je moguc u ovoj igri.
Naravno, razlika između konkurentnih modela je manja u Direct3D-u, ali to nikako
nije pohvala za Radeon 9500, jer korisnici nVidia kartica svakako mogu da igraju
u OpenGL-u i uživaju.
Direct 3D 3DMark 2001 SE 330
Kroz ovaj popularni benchmark smo testirali sa default podešavanjima.
Još jedan dovoljan razlog da Radeon 9500 ne uporedimo ni sa Radeon 9700 Pro. Ako
je razlika u odnosu na Ti4200 toliko velika, kolika bi bila u odnosu na Ti4600.
A znate koliko je Radeon 9700 Pro brži od najbržeg Titaniuma.
Direct 3D Comanche 4 Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakteristican
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim, Direct X 7 kompatibilnim karticama. Pri
testiranju smo koristili maksimum za geometriju, teksture, kolicinu efekata i
granicu vidljivosti, ali to je vec standardno kod nas. Zvuk je bio iskljucen u
samom programu, a rezultati su zaokruživani na dva decimalna broja.
Performanse novih catalyst drajvera su popravile rezultate u Comanche 4 igri,
koja je bila problematična za ATI kartice. Svakako, najveći razlog zbog koga
se u tabeli ne pojavljuje neka druga ATI kartica (Radeon 9000 Pro ili 9700 Pro),
jeste zbog toga što sa njima nismo testirali kroz Unreal Tournament 2003, a
sada su tu i novi VIA Hyperion 4.in.1 drajveri, kao i noviji Catalyst upravljački
programi.
Direct 3D Codecreatures Benchmark Verovatno najlepši i najzahtevniji test jeste CodeCreatures Benchmark. Baziran
je na jednom od najkompleksnijih engine-a na koji smo videli. Pravo je cudo
da još nijedna programerska kuca nije licencirala doticni za neku od igara.
Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.0), i odlicno ukazuje na to
kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom kolicinom
poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou, ali
pod uslovom da kartica izvuce potrebnih 24 fps, što se dešava samo na brzim
sistemima sa GeForce 4 Ti4600 i jacom karticom. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguce je kreirati batch u kome
je cete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafickog
moda koji kartica podržava. Zvuk je tokom testiranja takode bio ukljucen.
Pixel Shader performanse Radeon 9500 kartice su na solidnom nivou, mada je opet
primetna prednost Ti4200 konkurenata. Svakako, najveći krivac je nedostatak četiri
piksel pipeline-a.
Direct 3D VillageMark
VillageMark nam je poznat kao Occlusion Detection benchmark. U njemu ce imati
prednost kartice koje dobro rade sa multiteksturama, odnosno one koje imaju
mogu da obrade tri teksturne jedinice po ciklusu (Kyro, Radeon) i one koje imaju
dobar visibility podsistem (Kyro, GeForce 4 Ti, Radeon 9700). Naravno, uz sve
to, ovo je klasican Direct X 7 test.
Overclocking Pošto je Radeon 9500 opremljen brzom memorijom od 3.6ns, očekivali smo da ćemo moći dosta da ga ubrzamo. Bili smo u pravu, jer je memorija sa 540 MHz, došla čak na stabilnih 625 MHz. Core je takođe išao dosta, ali ne previše, ako znamo da je R300 klokovan na 360 i više MHz. Jezgro Radeon 9500 kartice sa testa je radilo stabilno i na 345 MHz, ali nikako više, što je sasvim dovoljno. Nažalost, kod ove verzije GPU-a, ni toliko ubrzanje u megahertzima, ne znači mnogo u performansama. Ako pogledate koliko je profitirao Ti4200 8x, koji smo ubrzali procentualno mnogo manje (sa 275 / 600 na 285 / 635 MHz – dakle minimalno), gotovo 3 puta manje, shvaticete da je arhitektura nV25 chipa mnogo bolje izbalansirana. R300 u Radeon 9500 jezgru je, verovatno namerno osakaćen, ali možda i malo previše.
Club3D je tržištu ponudio vrlo kvalitetnu karticu, ali je sasvim moguće da ju
je zapravo samo potpisao, kao što to mnoge kompanije i rade. Ona daje vrlo oštar
i kvalitetan prikaz koji se ne razlikuje od najjačeg Radeona. Isto tako, kao
i kod svake nove ATI kartice, tu je i Hydravision, i sve bolji drajveri, a najavljena
je i konkretna podrška za famozni FULLSTREAM. Kada su performanse u pitanju,
moramo reći da smo razočarani. Frekvencija memorije i jezgra od 275 odnosno
540 MHz, kao i naprednija arhitektura u odnosu na Radeon 9000 modele (RV250),
ucinili su da poverujemo da će i performanse dostići nivo Ti4200 kartica. Ali
ipak, to se nije desilo. Kartica je bila tek nešto brža od Radeona 9000 Pro
odnosno 8500 kartica, mada su se primetili i padovi u odnosu na ovaj model,i
to u SpecVIEW Perf testu. Očekujemo da noviji drajveri možda dodatno optimizuju
neke stvari vezane za užu memorijsku magistralu, odnosno da pomalo unaprede
teksturisanje. Zapravo, najveći problem je ako ovu karticu uporedimo sa konkurentnim
Ti4200 modelima. Svaka teksturna jedinica kod novog radeona 9500 može da obradi
jednu teksturu po ciklusu, dok nV25 GPU može dve. Upravo zbog toga, u novim
igrama, koje intenzivno koriste multitexturing, Radeon 9500 zaostaje, dok Radeon
9700 Pro nadoknađuje sa svih osam pipeline-a. Svakako, Radeon 9500 Pro je sasvim
druga priča, upravo zbog toga što takođe ima osam pipeline-a, a performanse
će biti najverovatnije osetno niže samo u višim modovima, ako ga poredimo sa
Radeonom 9700 (koji radi na istom radnom taktu), i to zbog 128-bitne memorijske
magistrale. Radeon 9500 je verovatno i najsporija DX9 kartica, kao što je SiS
Xabre 200 najsporija Direct X 8 kartica. Međutim, ona je i prva koja je omasovila
ovu tehnologiju i dovela na nivo od oko 200 €. U vreme kada se tek Direct X
8.1 naslovi masovnije pojavljuju, teško je da nam je DX 9 akcelerator potreban.
Obzirom na to da zvanično nije ni izašao, ova prednost se ne može uzeti kao
realan adut u odnosu na konkurenciju, pri kupovini. Jednom kada se igre i programi,
koji koriste novu verziju Direct X-a pojave, 9500 će jednostavno biti prespor.
Ipak, Radeon 9500 ima aduta za kupovinu. Cena ovako tehnološki napredne kartice
je sasvim prizemna, a obzirom da se radi o vrlo svežem modelu, očekuje se i
njen pad. Isto tako, ona je kvalitetna, daje vrlo oštar i koloritan prikaz,
i dovoljno je brza. Ali, ako samo gledate realne performanse za uloženi dinar,
teško da ćete se, barem u ovoj klasi, odlučiti za bilo šta osim za GeForce 4
Ti4200 (8x). Naravno, ako nemate predrasude prema kompaniji nVidia, i niste
striktan član ATI-jevog “tabora”.
Zahvaljujemo se firmi Pin Computers na
ustupljenom hardveru za potrebe testiranja.