Branko Maksimovic ATI Radeon 9600 XT – ASUS Uvod Biti inovativan ponekada može da znači mnogo, a nekada, ova promenljiva može da
bude i jedini množilac u jednačini koja meri veličinu uspeha. Upravo u ovoj kategoriji,
su podbacile oba ljuta takmičara sa scene grafičkih akceleratora – ATI i nVidia.
Prepakovani, doterani nV30, postao je nV36, a na pojednostavljenom, sređenom layout-u
i GeForce FX 5700 Ultra. GeForce FX5950 je takođe evolucija u odnosu na FX5800,
ali u drugom smeru. Iz FX5800 grafičkog procesora, izbačeni su svi integer registri,
a zadržani i blago unapređeni samo oni koji rade sa brojevima sa pokretnim zarezom.
Ipak, ni trend pada cena, ni poboljšanih verzija starih dobrih Radeona 9500 i
9700, ne bi bilo da nije očiglednog rata ova dva Titana, koji će se, po svemu
sudeći nastaviti i u narednom periodu. U “deathmatch” će ući i XGI sa svojom Volari
serijom grafičkih akceleratora. Ustvari, prve semplove ćemo testirati upravo dok
vi budete ovo čitali, te se nadamo da će nam jedan Duo V8 Ultra bazirani model,
sa svojih 16 pixel shader podjedinica i 4 vertex shader koprocesora malo razbiti
monotoniju koja je nastala, bez obzira na to što “pristižu novi ATI i nVidia modeli
video kartica.”
Jedna od najpozitivnijih činjenica kod testiranja novih grafičkih kartica koje
su ubrzane i malo doterane verzije već poznatih, ogleda se u boljoj podršci.
Naime, i GeForce i Radeon kartice sada imaju već veoma stabilne i brze upravljačke
programe. U poslednje vreme se čak pokazalo i da je pametnije držati se nešto
starijih, proverenih verzija, pre svega zbog toga što programeri iz obe kompanije
trenutno integrišu neka nova rešenja, sa ciljem da povećaju kompatibilnost sa
igrama u jednom, i performanse u drugom slučaju. Detonatori, od kojih smo se definitivno oprostili, postali su ForceWare i ponašaju
se dosta drugačije od prethodnih verzija. Primetno je prisustvo posebne vrste
kompajlera koja pokušava da izvršavanje koda aplikacije prilagodi samom drajveru,
a onda i grafičkom akceleratoru. Tako skup specijalno optimizovanih kompajlera,
logički postavljen na centru linije “DirectX9 HLSL – aplikacija – drajver –
video akcelerator”, ume da prepozna šta će se na specifičnom nV3x procesoru
brže izvršiti. Unutar samih drajvera, postoji i niz drugih optimizacija (tako
kompleksan programski kod se uvek može dodatno “ispeglati”), ali je i obaranje
kvaliteta filteringa tekstura za default setovanje ostalo karakteristika novih
drajvera. Sa druge strane, performanse Catalyst drajvera su dostigle neki vrhunac u verziji
3.5 i od tada se menjaju u zavisnosti od aplikacije. Verzija 3.8 je donela funkciju
OVERDRIVE kod Radeona 9800XT. Ova funkcija ne radi samo na ASUS Radeon karticama
zbog izmenjenog referentnog dizajna, mada to nije veliki minus ako znamo da je
ovaj tajvanski proizvođač stekao veliku prednost time što se na tržištu pojavio
prvi sa Radeon 9600XT i 9800XT video akceleratorima. Prednost ASUS kartica je
i u tome što integrišu RageTheater video enkoder/dekoder čip, pozajmljen sa prethodnih
verzija Radeon kartica, dok su se drugi proizvođači odlučili da sačekaju novu
verziju RT čipa i zadrže originalan R(V)360 layout.
Produženi RV350
RV360 je oznaka za grafički procesor koji pokreće Radeon 9600XT kartice. U
pitanju je, naravno, malo poboljšani RV350, čiji se radni takt od 400MHz inicijalno,
pokazao kao skroman. Mnogi Radeon 9600 Pro video akceleratori su mogli bez problema
da rade na frekvenciji od 500 MHz, pa nije ni iznenađenje što je ATI odlučio
da upravo to bude frekvencija novog XT modela. Da ne bi bilo da je RV360 doslovno
preimenovani RV350 čip, dodata je i podrška za OVERDRIVE (koja ni sa Catalyst
3.9 drajverima nije realizovana), a sama proizvodnja ovog GPU-a, usavršena je
Low-K Black Diamond tehnologijom (ponovo primećujemo “fancy” nazive).
Poboljšanje procesa proizvodnje kod ovog čipa sa bakarnim međuvezama i relativno
malim brojem tranzistora (koji je ostao identičan prethodnoj verziji RV350),
doveo je do porasta frekvencije za 25%. Takođe, mišljenja smo da je funkcija
OVERDRIVE rešena sofverski, putem samih drajvera i BIOS-a kartice, pošto je
termalna dioda postojala i u ranijim verzijama Radeon video procesora.
Bench-House
NVIDIA
GeForce FX5600 Ultra
NVIDIA
GeForce FX 5700 Ultra
Radeon
9600 Pro
Radeon
9600 XT
Proces
Proizvodnje
NV31 0.13 Micron
NV36 0.13 Micron
RV350 0.13 Micron
RV350 0.13 Micron
Broj
tranzistora
~75 Miliona
~82 Miliona
~80 Miliona
~80 Miliona
Memorijska
Magistrala
128-bit DDR
128-bit DDRII
128-bit DDR
128-bit DDR
AGP
Standard
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x
Podržane
memorijske konfiguracije
64MB / 128MB / 256MB
128MB / 256MB
128MB
128MB
Radni
takt jezgra
400 MHz
475 MHz
400 MHz
500 MHz
Fillrate
1.6 GPixels/s
1.9 GPixels/s
1.6 GPixels/s
2.0 GPixels/s
Vertex
processing
100 M Vertices/s
356 M Vertices/s
200 M Vertices/s
250 M Vertices/s
Radni
takt memorije
400 MHz (800 DDR)
450 MHz (900 DDR)
300 MHz (600 DDR)
300 MHz (600 DDR)
Tip
memorije
BGA 3.3 – 2.8 ns
DDRII BGA 2.2 ns
BGA 2.8 – 3.3 ns
BGA 2.8 – 3.3 ns
Broj
Pipeline-a
4*
4*
4
4
Broj
teksturnih jedinica po pipeline-u
1*
1*
1
1
Podržana
verzija Vertex Shader-a
2.0+
2.0+
2.0+
2.0+
Podržana
verzija Pixel Shader-a
2.0+
2.0+
2.0+
2.0+
Verzija
Direct X API-ja
9.0+
9.0+
9.0+
9.0+
Hardverski
tip FSAA
Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling
Rotated Grid MultiSampling / SuperSampling
Rotated Grid MultiSampling / SuperSampling
Tehnike
optimizacije
IntelliSample,
CineFX
IntelliSample,
CineFX 2.0
Hyper
Z III+, SmartShader 2.0, SmoothVision 2.1
Hyper
Z III+, SmartShader 2.0, SmoothVision 2.1
Integrisani
RAMDAC / DVD engine/ TV out encoder
Integrated 2 x 400 MHz / HW MPEG
IDCT, MC, DeInterlacing / nV31 internal (Third party encoder supported)
Integrated 2 x 400 MHz / HW MPEG
IDCT, MC, DeInterlacing / nV31 internal (Third party encoder supported)
2 x 400 MHz / HW MPEG (4) IDCT,
MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated
2 x 400 MHz / HW MPEG (4) IDCT,
MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated
Interna
RGBA paleta
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
Za detaljan pregled funkcija Radeon 9600 GPU-a, možete konsultovati neke
od prethodnih Radeon 9500, 9700, 9800 ili 9600 testova,
s obzirom na to da se radi o familiji procesora čije su karakteristike
veoma slične. Razlike se svode na širinu magistrale, broj pipeline-a
i verziju SmartShadera, Hyper Z sistema i SmoothVision algoritma.
Kartica sa testa Prvi Radeon 9600XT koji smo imali na testu nije bila referentna kartica tog
tipa. U pitanju je upravo proizvod kompanije koja je prva izbacila kartice koje
pripadaju podmlađenoj familiji. Ovu familiju čine Radeon 9800XT, 9600XT, 9600SE
i 9200/SE. Neki proizvođači su odlučili da i dalje nude modele 9800Pro sa 128MB
memorije, kao i Radeon 9600 non-Pro. ASUS u ponudi ima video akceleratore bazirane
na čipovima R360, RV360 i RV280. Referentna Radeon 9600 XT kartica dolazi sa redizajniranim RV350 GPU-om, koji
nosi veći broj u oznaci (RV360), usavršen Low-K dielektrik rešenjem sa dodatom
podrškom za Overdrive. Izrađena na sličnom predlošku koji je korišten za Radeon
9500 Pro kartice, referentna Radeon 9600XT kartica (built by ATI), opremljena
je nešto sporijom memorijom sa vremenom pristupa od maksimalnih 3.3ns, što može
da se čini kao malo za frekvenciju od čitavih 600 MHz (DDR). Naime, proizvođači
uvek ostave malo više “lufta” između default frekvencije i krajnje frekvencije
memorije. Ovaj izbor se čini kao čudan, pošto postoji veliki broj Radeon 9600
Pro kartica koje imaju module sa latencijom od 2.8ns. Međutim, ako znamo da
je u pitanju Samsung-ova memorija, znamo i da je ATI (ili C.P. Technologies.)
išao na sigurno, iako vrlo konzervativno. Rešenje za hlađenje je, kao i standard
memorijskih procesora, preuzet sa Radeona 9500/Pro i 9600Pro, a layout za 9600XT
deluje manje “natrpan” u odnosu na onaj za 9600 Pro (BBA) kartice. ASUS
Radeon 9600XT iz fabrike velikog tajvanskog proizvođača matičnih ploča, notebook
i palm računara, optičkih uređaja, mobilnih telefona i komunikacione opreme, zaista
ne liči ni na jednu karticu sa istim čipom. Razlika je velika samo na prvi pogled,
a onda se uoče mnoge zajedničke karakteristike.
Prva razlika je lak za štampanu ploču, koji je narandžaste boje (neki bi rekli,
oranž, ali zbog čega, kada postoji srpska reč?). Zatim, tu je poseban aluminijumski
kuler, dopadljivog dizajna i sa ASUS logoom, koji predstavlja presek profila koji
hladi memorijske čipove desno od grafičkog procesora.
Prisutni su standardni DVI, S-Video i D-Sub konektori, dok je na S-Video konektoru
istaknut PAL kao video standard za evropsko tržište. Video izlaz i ulaz kontroliše
već poznati Rage Theater čip, RT100, a uskoro se očekuje novi, pa verujemo da
će ASUS izbaciti reviziju ovih video adaptera (ako u međuvremenu ne bude predstavljena
neka R420 i/li RV420 bazirana kartica).
Na štampi se, od konektora do grafičkog jezgra mogu primetiti i čipovi za filtriranje
signala, kondenzatori, otpornici, diode, ali i takt generator čip, eeprom čip…
Ventilator koji hladi aluminijumski profil na GPU-u je malog promera (35 milimetara),
što je manje od referentnog rešenja, ali je zato ASUS odlučio da hladnjakom pokrije
i memorijske čipove.
Na 128-bitnoj DDR memorijskoj magistrali, nalazi se 128 MB memorije raspoređene
sa obe strane štampe, u osam čipova mini BGA formata. U pitanju je Samsung DDR
iz serije GC2A (2.8ns), smena 331. Ono što je važnije, jeste njena mogućnost
da radi na 1000 / 2.8 * 2 DDR MHz (714.29), što je dosta više od početnih 600,
na koliko inače radi. Obzirom na to da je u odnosu na Radeon 9600 Pro, samo
core ubrzan za 100 MHz, verujemo da ni performanse neće biti mnogo drugačije,
mada smo i ranije zaključili da RV350 nije preterano ograničen memorijskim propusnim
opsegom, a verujemo da je slično i kod RV360 baziranih kartica. Pakovanje i bundle
U dosta veliku kutiju za karticu koja pripada višem segmentu mainstream klase,
ASUS je spakovao dosta igara, demoa i softver za editovanje i digitalizovanje
video materijala. Pored toga, mesto unutar paketa su našla i dva odlično napisana
uputstva (install i software guide), kartica koja sadrži aktivacioni kod za Half
Life 2, koji će vam na vaš zahtev poslati (poštarinu plaćate sami) čim se igra
pojavi u radnjama. Standardno za ViVO karticu, tu je i 4 in 1 razdelnik, kao i
DVI>D-Sub adapter.
Utisci o kartici Generalno gledano, ASUS Radeon 9600XT je veoma pedantno napravljena kartica,
a kvalitetna završna obrada i vrhunska izrada su uvek bili zaštitni znak ATI-jevih
proizvoda. Smatramo da su i ASUS i ATI, napravili pun pogodak sa ovom saradnjom
– mišljenje koje nikako nemamo kada je saradnja između Gigabyte-a i nVidie u
pitanju. Kartica se ponaša veoma stabilno, ne oseća se potreba za dodatnim sređivanjem
BIOS-a, kao što je to slučaj kod ASUS-ove Radeon 9800 XT kartice (koja je znala
pomalo da zadrži podizanje Windows XP operativnog sistema, što se nije dešavalo
ni sa jednom ATI karticom koju smo kasnije testirali). Ventilator je gotovo
nečujan, hladnjak mlak tokom testiranja sa default frekvencijama, dok su memorijski
moduli malo topliji posle nekog vremena. Kvalitet slike je, naravno, vrhunski – kritika zaista nemamo, a čak smo se trudili
da ih pronađemo.
Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 200MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0 – powered by Chieftec Dragon 400W
Memorija
2x 256MB PC3200 Corsair
XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
Microstar GeForce FX5600
Ultra VTDR256 – 256 MB DDR – Detonator 52.16 ASUS Radeon 9600XT – 128 MB DDR Catalyst 3.8 Sapphire ATi Radeon 9600Pro – 128 MB DDR- Catalyst 3.8
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Sony CDRW Drive CRX220E1
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 1 with XPLite! (optimized for performance) Direct X 9 final
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.1 Monolith Tron 2.0 Retail X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark Microsoft Halo for PC Retail
Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je stari dobri OpenGL benchmark kod koga važi pravilo
više megahertza – viši framerate. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17
sa x86 optimizovanim dll-ovima.
Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
Quake III Arena nije previše cenio ubrzanje RV350/360 jezgra, ali razlika je ipak
primetna. SpecViewPERF 7.1 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i relevantan
test. Nova verzija SpecPerf paketa – 7.1, donosi novi, složeniji 3dsmax test program,
koji simulira intenzivan rad u paketu 3D Studio Max. Takođe, design review test
je nešto složeniji (pa su rezultati nešto niži), mada se radi o istim OpenGL instrukcijama
kao i kod prethodne revizije SpecPerf paketa. DX test sada poziva neke osnovne
Shader instrukcije (ekvivalentne PS v1.1 i v1.2 koje odgovaraju DX verziji 8.0).
Lightscape test je takođe kompleksniji, a isto važi i za pro engineering i ugs03.
Shodno tome, dobijeni rezultati su drugaciji.
U 3dsmax testu, koji je ranije bio na strani nVidia kartica, desila se stvar zvana
ForceWare – sa drajverima 44.03, ista nV31 ultra kartica je dala 80% viši rezultat.
Međutim, neki drugi delovi testa rade mnogo bolje, pa smo se odlučili da ipak
testiramo sa 52.16. DesignReview test je definitivno na strani nVidia akceleratora,
pre svega zbog intenzivne primene primitivnih OpenGL i Direct X 7 instrukcija.
Direct X 8 i upotreba shadera pokazuje prednost ATI kartica, dok se lightscape
i Pro engineering oslanjaju dosta na sistemske resurse.
Unreal Tournament 2003 Odlični Unreal Tournament 2003, patchovan na verziju 2166, ovoga puta u Direct3D
izdanju. Testirali smo, kao što znate, uz maksimalan nivo detalja sa zvukom podesenim
da zauzme sto manje procesorske snage. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape
koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koja spada u jednu
od najzahtevnijih.
Iako su performanse svih kartica poprilično izjednačene, možemo primetiti da je
Radeon 9600XT ipak solidno brži – koristimo ovaj epitet jer ne treba zaboraviti
da je samo jezgro ubrzano, a ne i memorija. Comanche 4 Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
U ovom testu nikako nismo očekivali da vidimo nVidia karticu kao gubitnika. Međutim,
ForceWare drajveri su i ovde malo podbacili u odnosu na neke starije verzije,
ali se čini da je kvalitet slike dosta poboljšan! Direct X 8 – CodeCreatures Benchmark Verovatno jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo jeste CodeCreatures
Benchmark. Baziran je na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji
smo videli. Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.1), i odlično ukazuje
na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom
količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou,
ali pod uslovom da kartica izvuče potrebnih 24 fps. Default test se izvršava u
tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
modernoj i veoma zahtevnoj Direct X 8 igri, koja nije posebno optimizovana za
nVidia kartice (ali jeste za ATI, pošto su napravljene 100% po DX specifikaciji). Direct X 8 – FutureMark 3DMark 2001 SE Starija i po mnogima pouzdanija verzija 3DMark benchmark-a, i dalje nalazi mesto
na našem test poligonu.
U dve niže rezolucije, ATI Radeon 9600XT bio je potreban da se potuče FX5600 Ultra
kartica. Možda bi trebalo podsetiti da je u pitanju model koji radi na 350/750
MHz, a ne novi FX5600 Ultra, koji je podešen na 400/800 MHz! Odlične performanse,
za koje bi ovaj mainstream Cine FX akcelerator trebalo da zahvali ForceWare drajverima. Direct X 9 – FutureMark 3D Mark 03 Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
komentara i dodati da smo testirali po defaultu, koristeći sada dostupni build
330.
Nema posebnih komentara – FX5600 Ultra realno postiže oko 3300 poena u default
testu (1024 x 768) sa drajverima 45.35. Međutim, 52.16 je poslednja zvanična i
WHQL verzija… Ubedljiva prednost 9600XT je vidljiva “iz aviona”. Aquamark 3 Commercial Plus Novi benchmark program karakterističan po velikom broju mogućnosti za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Dat je prosečan broj frejmova u svih devet testova.
Sa druge strane, Aquamark 3 test radi veoma lepo na FX5600 Ultra kartici, te jedva
čekamo da vidimo kako će se pokazati pravi konkurent Radeon 9600XT modela – GeForce
FX5700 Ultra!
Halo PC Igra zbog koje su mnogi pre dve godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo,
izašao je pre nekoliko meseci i na tržište koje se na kutijama označava sa nemaštovitom,
crno belom, PC CD-ROM etiketom. Halo za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice,
jer program koristi Pixel Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati
i preko starijih verzija Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći
broj detalja (kao i uvek) i trilinearni mod filtriranja (antialiasing nije moguće
uključiti u ovoj igri).
I u ovoj igri je primetno poboljšanje koje su doneli novi ForceWare drajveri.
Radeon 9600XT je osetno brži sve do rezolucije 1024 x 768, ali onda identičan
memorijski propusni opseg počinje da biva sve veća prepreka do većeg rezultata… Tron 2.0 Tron 2.0 je igra napravljena po čuvenom SF filmu sa početka osamdesetih. Teksture
u igri nisu previše detaljne, ali LithTech 2 engine (modifikovana verzija mašine
koja pokreće popularni No One Lives Forever 2), sada koristi Direct X 8.1 (Pixel
Shader 1.3 i 1.4) i srednje je zahtevnosti. Koristili smo standardnu City Hub
ingame animaciju, a igra je bila podešena na maksimum grafičkih detalja (zvuk
je sveden na minimum, EAX je isključen tokom testiranja). Pogledajmo rezultate.
X2 – The Threat Rolling Demo X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle sistemom.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Antialiasing
Radeon kartice, kao što već znamo, snalaze se bolje sa Multisampling Antialiasing
algoritmom, pa nVidia čak ni ne izvršava u najvećoj rezoluciji. Ipak, moramo priznati
da i FX5600 Ultra, koji se već može nazvati starim modelom u ovom ludom tempu
koji rat grafičkih Titana diktira, pruža dobre AA performanse. Kombinovani mod
Overclocking ATI nije omogućio svoj skromni ali automatski overclocking (OVERDRIVE)
za Radeon 9600XT kartice ni sa poslednjim Catalyst drajverima. Ipak, ne verujemo
da će ove funkcije “biti” za ASUS kartice, zbog “drugačijeg BIOS-a i dizajna…”.
Na nekim sajtovima smo našli nekoliko slika ASUS Radeon 9600 XT i 9800XT kartica
koje su imale RV350 odnosno R350 GPU-ove, respektabilno. Da li je samo u početku
ASUS bio primoran da koristi starije (i ruku na srce, identične) GPU-ove, nismo
sigurni, jer smo našu test karticu već vratili domaćem uvozniku. ASUS-u u ovom
slučaju treba oprostiti, jer je ipak važno biti prvi. Iako ASUS Radeon 9800XT
nije bio kartica koja se proslavila u overkloking sekciji, model 9600XT to sigurno
hoće. Sa početnih vrednosti od 500/600 MHz, stigli smo do 595 MHz za jezgro i 715 za
memoriju. Ipak, da bi sve radilo bez greške, uz maksimalnu stabilnost, preporučili
bi 580/690 MHz, na koliko je kartica radila tokom našeg igranja, koje je usledilo
pošto su svi testovi bili privedeni kraju. Koliko ovo pomaže kartici, pogledajte
u tabeli.
Zaključak Radeon 9600XT je odlična mainstream igračka kartica i predstavlja trenutno najbolje
rešenje čak i za zahtevnijeg igrača. Ako već posedujete dobru Radeon 9600 Pro
ili 9500 Pro karticu, naravno da ne postoji veliki razlog za upgrade (osim u izuzetno
povoljnim varijantama i u slučaju da ste ljubitelj čestog menjanja komponenti).
Ako tek prelazite sa nekog starijeg rešenja, slobodno se odlučite za ATI Radeon
9600 Pro. Moramo dati prednost ASUS-ovoj izvedbi, jer nas je kao kompletno zaokruženo
rešenje, za veoma realnu svotu novca, prosto oduševilo. Kažemo “kompletno rešenje”
jer nam je poznat veliki broj scenarija u kojima korisnici koji se intenzivno
ili veoma često igraju, isto tako koriste računar u svojoj multimedijalnoj ulozi
digitalnog video recorder-a. RageTheater ovaj posao ne obavlja ništa lošije od
već dokazanog SAA71xxAE rešenja – sve što je potrebno, jeste instalacija WDM drajvera
i nekog (možda licenciranog PowerDirector softvera koji stiže u paketu) softvera
za grebovanje i video editing. Uz odličan kvalitet izrade, kvalitet slike, hardverski
monitoring napona i temperature i visoku overklokabilnost (hlađena memorija od
2.8ns), tu je i kupon za originalnu verziju Half Life 2 igre; sasvim je moguće
da će vam za neko internet rešenje biti potreban serijski broj vašeg primerka.
Nekome može da se svidi i GameFace tehnologija, postoje i korisnici koji ce ceniti
softver za video nadzor… Sa cenom koja je tek nešto iznad renomiranih Radeon
9600 Pro kartica, dobijate proizvod sa vrhunskim pedigreom.
Karticu smo na test dobili od firme Pakom Computers, Beograd.