Branko Maksimović
ATI Radeon X800 GT – PowerColor i Sapphire
Uvod
I dok fanovi kompanije čiji je zaštitni znak jarko crvena boja željno iščekuju
Radeon X900 XT, kanadska kompanija nastavlja da se odupire i u veoma bitnom,
mainstream segmentu tržišta. Radeon X700 Pro i XT (dostupan “na papiru”) nisu
bili dovoljno ubedljivi u borbi protiv GeForce 6600 GT modela i ATI za to ne
mari, već izbacuje drugog keca iz rukava – Radeon X800 GT. Čak se iz naziva
vidi da ATI cilja na GF6600 GT, ovoga puta sa više aduta. Na koji način i zašto,
tu smo da saznamo… Radeon X800 GT nije nova tehnologija, ali je svakako primamljiva
većini kupaca koji traže što brži akcelerator u cenovnom rangu od oko 200-ak
evra. Odmah ćemo krenuti direktno i otkriti da se radi o kartici koja ima osam
aktivnih piksel pipeline jedinica, šest vertex podprocesora i 128 ili 256 MB
GDDR3 memorije. Ako pogledamo radne frekvencije – 475 MHz za jezgro i oko 1000
MHz na koliko efektivno “rade” memorijski čipovi, stižemo do “jednačine” koja
nas vrlo podseća na ono što je Radeon X700 XT trebalo da bude. No, bilo bi
tako da se priča ovde završava, ali Radeon X800 GT ne bi mogao pripadati X800
klasi da nije memorijske magistrale sa “širinom” od punih 256 bita. U ATI-ju
su nam i ranije nagovestili da nijedan Radeon X800, bez obzira na sufiks, neće
stizati sa magistralom užom od 256 bita. Radeon X800 GT nije izuzetak, pa ga
možete posmatrati kao Radeon X700 XT sa, u teoriji, dvostruko višim memorijskim
propusnim opsegom ili kao na Radeon X800 XL, sa dvostruko manje pixel pipeline
jedinica – kako god vam se više sviđa. Sigurno je samo da i u osnovnoj varijanti,
Radeon X800 GT sa preporučenim cenama od 169 USD za model sa 128 MB memorije
(takođe 256-bit mem. bus) i 199 USD za model sa 256
MB VRAM-a, predstavlja zanimljivu kupovinu i oštrog konkurenta za GeForce 6600
GT, koje je tržište veoma dobro prihvatilo. Čista matematika nam govori da
Radeon X800 GT u direktnom sukobu sa ovom karticom, u većini aplikacija, mora
izaći kao pobednik – makar ako će odlučivati više rezolucije i antialiasing
i anisotropic filterima “opterećeni” modovi. Ili bar dok nVidia ne izbaci GeForce
7600 (GT).
ATI Radeon X800 GT
Kada smo kratko i jasno objasnili šta je zapravo Radeon X800 GT, postavlja
se pitanje koji ga GPU „pokreće“. A u odgovoru je trik , jer je ATI ostavio
partnerima da izaberu koji će high-end GPU izabrati i koristiti. To može biti
R423, R430 ili R480. Podsetićemo, R423 je najstariji od njih i zapravo je PCI-Express
verzija R420 procesora, koji je poznatiji kao Radeon X800 (XT i Pro). Očigledno
je da u procesu proizvodnje uvek postoji procenat škarta, ako tako možemo nazvati
čipove koji ne mogu da prođu testove na potrebnim frekvencijama za najjače
X800 XT i Pro modele. Zato se, nakon testiranja, fabrički markiraju neispravni
delovi procesora (Quad Pipeline jedinice), kako bi kompletan GPU na nekoj budućoj
kartici mogao da posluži kao, jelte, potpuno ispravan. R430 i R480 su noviji
procesori, oba projektovana za novu PCI-E magistralu. Prvi je izrađen u 0.11
mikronskom postupku i centar je zbivanja na uspešnoj seriji Radeon X800 XL
(ali i na ređe sretanim Radeon X800 “vanilla” modelima). Pošto je ovo high-end
GPU, ima iste karakteristike kao i R423 (16ps/6vs), manje se greje, ali ne
može postići visoke radne frekvencije (čitaj: blizu i preko 500 MHz), bar ne
u najvećem broju slučajeva. R480 VPU nam je poznat kao i dalje najjači Radeon
koji je javno dostupan – X850 XT PE (XT i Pro). Pošto je izrađen u starom 130-nm
postupku, malo teže ga je ohladiti u slučaju da želite frekvencije od preko
500 MHz (a sposoban je da dostigne i 600 MHz), a neophodna mu je i pristojna
naponska jedinica. Naravno, pošto je pola rendering pipeline-a u startu isključeno,
R480 na Radeon X800 GT kartici nije jednako zahtevan niti se isto greje kao
na Radeonu X850 XT PE akceleratoru, no ipak se radi o velikom video procesoru
koji zahteva relativno skup i komplikovan PCB da bi uopšte – radio. Srećom
da su u ATI-ju za sve ove godine već više puta apsolvirali X800 tehnologiju,
pa vrlo dobro znaju “gde može da se povuče, ako mora”. Upotreba R480 GPU-a
na Radeon X800 GT karticama je još jedan dokaz da je u toku proizvodnje naštancovano
dosta procesora sa poluispravnim pipeline jedinicama – postoji li pametniji
način da se oni “potroše” od plasiranja akceleratora sa fenomenalnim odnosom
cena-performanse? Možemo reći i da je Radeon X800 GT kartica koja će se prodavati
“dok traju zalihe” – prava je šteta ugraditi potpuno ispravan GPU kakav je
R480, na karticu koja košta ispod 200 evra.
GPU/VPU
ATI Radeon X800 GT 256MB
ATI Radeon X800 GT 128MB
ATI Radeon X800
ATI Radeon X700 XT
ATI Radeon X700 PRO
Oznaka čipa
R423, R430 ili R480
R423, R430 ili R480
R430
RV410
RV410
Broj tranzistora
Oko 160 – 170 miliona
Oko 160 – 170 miliona
160 miliona
120 miliona
120 miliona
Proces proizvodnje (mikrona)
0.11 ili 0.13
0.11 ili 0.13
0.11
0.11
0.11
Takt jezgra
475MHz
475MHz
400MHz
475MHz
425MHz
Vertex Shader jedinica
6
6
6
6
6
Pixel Pipeline-a
8
8
12
8
8
Takt memorije
490MHz (980MHz DDR3)
390MHz (780MHz DDR3)
350MHz (700MHz DDR3)
525MHz (1050MHz DDR3)
430MHz (860MHz DDR3)
Memorijska magistrala
256-bit
256-bit
256-bit
128-bit
128-bit
Propusni opseg memorije
31.4GB/s
25.0GB/s
22.4GB/s
16.8GB/s
13.8GB/s
RAMDAC
Dual 400MHz
Dual 400MHz
Dual 400MHz
Dual 400MHz
Dual 400MHz
TV Output
Int., 1024×768
Int., 1024×768
Int., 1024×768
Int., 1024×768
Int., 1024×768
TMDS transmitter
Int. 165MHz
Int. 165MHz
Int. 165MHz
Int. 165MHz
Int. 165MHz
PCI Express interfejs
x16
x16
x16
x16
x16
Eksterno napajanje
NE
NE
NE
NE
NE
Evo i zvanične specifikacije Radeon X800 GT kartice:
SMARTSHADER™ HD
Support for Microsoft® DirectX® 9.0 programmable vertex and pixel shaders
in hardware
DirectX® 9.0 Vertex Shaders
Vertex programs up to 65,280 instructions with flow control
Single cycle trigonometric operations (SIN & COS)
DirectX® 9.0 Extended Pixel Shaders
Up to 1,536 instructions and 16textures per rendering pass
2nd generation F-buffer technology accelerates multi-pass pixel shader
programs with unlimited instructions
32 temporary and constant registers
Facing register for two-sided lighting
128-bit, 64-bit & 32-bit per pixel floating point color formats
Multiple Render Target (MRT) support
Complete feature set also supported in OpenGL® via extensions
SMOOTHVISION™ HD
2x/4x/6x Anti-Aliasing modes
Sparse multi-sample algorithm with gamma correction, programmable sample
patterns, and centroid sampling
Lossless Color Compression (up to6:1)at all resolutions, including widescreen
HDTV resolutions
Temporal Anti-Aliasing
2x/4x/8x/16x Anisotropic Filtering modes
Up to 128-tap texture filtering
Adaptive algorithm with bilinear (performance) and trilinear (quality)
options
3Dc™
High quality 4:1 Normal Map Compression
Works with any two-channel data format
HYPER Z™ HD
3-level Hierarchical Z-Buffer with Early Z Test
Lossless Z-Buffer Compression (up to 48:1)
Fast Z-Buffer Clear
Z Cache optimized for real-time shadow rendering
Optimized for performance at high display resolutions, including widescreen
HDTV resolutions
VIDEOSHADER™ HD
Seamless integration of pixel shaders with video in real time
FULLSTREAM™ video de-blocking technology for Real, DivX, and WMV9 formats
VIDEOSOAP™ noise removal filtering for captured video
All-format DTV/HDTV decoding
Adaptive Per-Pixel De-Interlacing and Frame Rate Conversion (temporal filtering)
DISPLAY FEATURES
Dual integrated display controllers
Dual integrated 10 bit per channel 400 MHz DACs
Integrated 165 MHz TMDS transmitter (DVI 1.0 / HDMI compliant and HDCP
ready)
Integrated TV Output support up to 1024×768 resolution
YPrPb component output for direct drive of HDTV displays†
Single and dual link external TMDS transmitter support for high resolution
and/or multi-monitor DVI configurations
Compatible with ATI’s THEATER™ video decode and capture devices for VIVO
(Video Input / Video Output) configurations on certain X800 graphic cards
ADDITIONAL FEATURES
Windows® Logo Program compliant
CATALYST™ Software Suite
Kartica sa testa – Sapphire Hybrid Radeon X800GT 256MB
Mi smo testirali dve različite Radeon X800 GT kartice i vrlo smo zadovoljni
što se ovoga puta pojavila značajna razlika i što ne moramo da iznosimo činjenicu
da se kartice razlikuju po boji i obliku kulera ili laka na štampi. Naime,
Sapphire-ovo izdanje je značajno “lakše” – ima jednostavniji i rasterećeniji
PCB i više podseća na “lite” verziju neke X800 XL kartice, što nas je navelo
da pomislimo da Sapphire koristi R430 jezgro. TuL-ov PowerColor Radeon X800
GT stiže sa daleko većim kulerom (samo malo manji ventilator od onog na kuleru
referentnih Radeon X800 Pro kartica) i mnogo jačom naponskom jedinicom – sve
ukazuje na upotrebu R480 jezgra. No, o tome možemo diskutovati kada kažemo
nešto više o svakom od proizvoda.
Kutija je, standardno za Sapphire, nevelika, ali “gusto” pakovana (ne radi
se o lite-retail izdanju). U pakovanju je i igra Splinter Cell: Pandora Tomorrow,
na koju smo već navikli (bilo bi lepo da počnu da pakuju fantastični SC: Chaos
Theory, mada sumnjamo da će se to desiti pre nego što izađe Radeon X900 XT).
Tu je i novo izdanje CyberLink-ovog PowerDVD softvera (full 6-channel izdanje),
te uputstvo, drajver CD, DVI adapter, S-Video i kompozitni kabl i S-Video u
kompozitni – adapter. Pomenuli bi smo i TriXX softver za overklokovanje koji
zanimljivo izgleda, ali ne nudi ni blizu jednog ATI Tray Tool-a (koji preporučujemo
svim advanced user -ima) ili RivaTuner-a.
Sama kartica, ponovićemo, podseća na Radeon X800 XL istog proizvođača. Mali
metalni bakarni profil sa relativno bučnim i “svojeglavim” ventilatorem čine
rashladni sistem ove kartice. PCB je lakiran tamno-plavim. Ova kartica iz Hybrid
serije je PCI-Express “only”, a za sada nemamo informacija o AGP izdanjima.
I ako ih bude, kartica sigurno neće imati ovakav, relativno jednostavan i rasterećen
dizajn. Može se reći da je izrada vidno pedantna, a završna obrada kvalitetna.
Mašine koje su postavljale komponente na štampu su precizne i dobro baždarene,
pa nećete videti otpornike i male kondenzatore koji su postavljeni pod lošim
uglovima jedan prema drugom – sve je izuzetno precizno, kao da se radi o karticama
najviše klase. Sapphire u ponudi ima 128 MB i 256 MB verzije Radeon X800 GT
Hybrid kartica. Za sada ne postoje ni nagađanja o tome da li će Radeon X800
GT moći da rade u Crossfire režimu.
Kao što smo mogli da predpostavimo, Sapphire je koristio starije R423 jezgro
(PCI-E verzija R420, odnosno X800 XT čipa), takođe izrađeno
u 130-nm procesu – ovaj GPU ima 256-bit memorijsku
magistralu kao i R430. Razlog zbog koga se ne koristi ili manje koristi energetski
skromniji R430 (110-nm) je zbog toga što i potpuno ispravni primerci
retko dostižu
frekvencije od 475 MHz, koliko je potrebno za Radeon X800 GT. Veliki
broj drugih partnera se pre odlučuje za R480 (PowerColor, HIS), što ćemo videti
kasnije na konkretnom primeru. Kartici nije potrebno eksterno napajanje, s
obzirom da GPU nije previše zahtevan u verziji kad je svega 8 pipeline jedinica
“u igri”. Nakon svih priča o isključenim pipeline-ovima, mnogi korisnici će
se nadati da će moći da aktiviraju dodatne jedinice softverskim trikovima.
Iako nećemo ništa da poričemo u ovom ranom trenutku, nismo sigurni da će postojati
način da se Radeon X800 GT kartice tako lako otključaju. Biće verovatno moguć
samo hardverski “mod”, a najveća verovatnoća je da će tada ostatak pipeline-a
odbiti da radi korektno. Uostalom, X800 GT je napravljen tako da u startu nudi
dosta za uložen novac, zar ne?
Mali bakarni kuler stiže sa ventilatorom prečnika 40 milimetara koji, kao
što istakosmo, ume da bude prilično bučan ako je jezgro potrebno ohladiti u
toku intenzivne “3D akcije”. Uostalom, ni standardnih 475 MHz nije malo za
ovakav GPU. Od “izlaznih” konektora, tu su D-Sub, S-Video konektor i DVI (digitalni)
priključak. Sapphire nije karticu opremio RageTheater čipom, kako bi cenom
i performansama bio što konkurentniji konkretno GeForce 6600 GT modelu, koji,
takođe, u najvećem broju slučajeva, ne stiže sa Video In opcijom. Lepo je,
ipak, na kartici koja ima punu 256-bitnu magistralu, videti lepih 256 MB video
memorije. Ako su to još i referentni GDDR3 Samsung 2.0 ns čipovi – sreći nikad
kraja. Ovi čipovi su jako dugo u proizvodnji, pa nije čudo što neki mogu bez
greške da rade i na frekvenciji koja prevazilazi “propisanih” 1000 MHz.
Na kartici je ukupno osam memorijskih čipova – po četiri sa svake strane,
a podešeni su na sigurnih 980 MHz. Iako je ranije isticano drugačije, verzija
sa 128 MB memorije stiže sa običnim DDR1 čipovima koji, prirodno, teško mogu
da “idu” preko 700 MHz, na koliko su i podešeni. Radeon X800 GT sa 128 MB memorije
je svega 25 evra jeftiniji, pa smatramo da je brže izdanje sa 256 MB GDDR3
VRAM-a logičniji i bolji izbor. Što je najbitnije, kartica u radu nije pokazala
ni najmanje znake nestabilnosti. Slika na monitoru je oštra i boje su vrlo
živahne i na default podešavanjima.
Kartica sa testa – PowerColor Radeon X800 GT 256MB
Vrlo je bitno istaći da kartica stiže sa 256 MB GDDR3 memorije, jer smo već
rekli da su 128 MB verzije opremljene DDR memorijom klokovanom na 33% nižem
taktu. Kutija u kojoj stiže kartica nije MSI, Gigabyte niti ASUS-“glamurozna”.
Dimenzije su umerene, kao i u slučaju prethodno opisanog brenda. Kartica je
proizvedena u pogonima TuL Corporation-a, jednog od najvećih partnera kanadskog
dizajnera GPU-ova. PowerColor je brend koji je već dugi niz godina poznat kupcima,
te nije bilo razloga da se on menja kada je korporacija promenila ime.
GPU na PowerColor kartici je bez sumnje R480, koji je takođe proizvođen uz
pristojnu količinu poluispravnih primeraka (što je na kraju krajeva i normalna
pojava u kreiranju procesora, koju je lako objasniti). BIOS na PowerColor kartici
je nešto stariji, pa smo za potrebe testa koristili drugačiji, koji nam je
kasnije stigao od samog proizvođača, a koji, prema njihovim tvrdnjama, nudi
više performanse. Inicijalno, PowerColor Radeon X800 GT je podešen na 472 MHz
za core (kao i Sapphire), dok memorijski čipovi rade na efektivnih 985 MHz.
PowerColor Radeon X800 GT stiže na nešto drugačijem PCB-u. On je iste, standardne
dužine kao i onaj kod Sapphire modela, ali primećujemo da su naponska jedinica
i sam layout sličniji Radeon X850 XT modelima (uz nedostatak eksternog 6-pin
konektora). Tu je nekoliko dodatnih oklopljenih elektrolitskih kondenzatora,
dok je sam GPU, koji se više greje i „vuče“ više struje, pokriven značajno
većim kulerom nego što je to slučaj kod Sapphire Hybrid kartice.
Naravno i R480 poseduje 8 aktivnih piksel i 6 vertex pipeline jedinica. Na
kartici, u odnosu na pomenuti X850 XT PE, nedostaje nekoliko kondenzatora,
RageTheater koder čip, a umesto Samsung GDDR3 1.6 ns čipova, tu su primerci
sa rejtingom od 2.0 ns, raspoređeni sa obe strane štampe. Sa osnovne, hlađeni
su velikim alu-kulerom, a na pozadini se „hlade sami“.
Takođe, za razliku od Sapphire modela, tu su dva DVI-I priključka (kao i na
X850 XT PE modelu), te S-Video konektor. PowerColor u paketu nudi DVI-I to
analog adapter, uputstvo, S-Video i kompozitni kabl i GamePro Pack u kome se
nalazi samo igra Pacific Fighters. Iako dobra – ona sama teško može da čini
GamePro Pack, koji pre zvuči kao da se unutar njega nalazi smrtonosni trio:
FarCry, Doom 3 i Half Life 2! Ali da ne zaboravimo, tu je i CyberLink-ov aktuelni
PowerDVD softver : PowerDVD 5, PowerProducer 2 Gold DVD, PowerDirector 3, Power2Go
3 i Medi@show 2. I ovoga puta, kartica nije pokazala
ni najmanje znake nestabilnosti. Slika na monitoru je oštra i boje su veoma
živahne i na default podešavanjima do rezolucije 1600 x 1200 pri 85 Hz.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2600 MHz (260 x 10)
Matična ploča
MSI K8N Platinum SLI
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 260 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 260 MHz (2.5-3-3-8)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
PowerColor Radeon X800
GT 256MB – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.8
Sapphire Hybrid Radeon X800GT 256MB – 256 MB GDDR3
– Catalyst 5.8
Gigabyte GV-NX78X256V-B – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
ASUS EN7800GTX/2DHTV – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
Monitor
Samsung SyncMaster 959NF
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark 3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.31
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
The Chronicles of Riddick Retail
EPIC Unreal Tournament 2004 Demo
Kako smo testirali ?
Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
ostale uključene, a anisotropic isključene. Geometric Instancing je uključen
pomoću ATI Tray Tools softvera.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
3DMark05
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog
efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače
kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim
delovima i manje!
Neverovatno koliko je snaga dva akceleratora “merljiva” u 3DMark05
aplikaciji. Da su igre ovako programirane, imali bi mnogo razloga da budemo srećni.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
SpecORG SpecView Perf 8.01
Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
simulacije odredjenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i reprezentativne.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika
u pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
maksimumu.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
nVidia u Doom-u jednostavno “vlada”…
The Chronicles of Riddick
I jedna bonus igra, veliki hit, koji stiže uz neke video kartice. Bazirana je
na OpenGL API-ju, a koristili smo najviša setovanja (PS3.0 na GeForce karticama),
dostupna iz same igre.
nVidia i dalje daleko bolja u primenjenom OpenGL okruženju…
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i u
mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu.
I ovoga puta, kao bonus smo ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je u trenutku kada je izašla, privukla pažnju
raskošnom grafikom, karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima
i particle efektima. Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje
verzije 9.0. Za testiranje nismo koristili retail verziju već rolling benchmark
demo, mada i prava verzija ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum,
a zvuk isključen. Uskoro se očekuje nastavak – X3 – The Reunion.
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
sa aplikacijom Fraps.
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel
Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija
Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni
mod filtriranja.
Far Cry v1.3
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz
pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica
koristi Shader Model 3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje
sa konkurentom bilo fer.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
Overclocking
PowerColor kartica stiže sa modernijim, R480 GPU-om i ima daleko ozbiljniji
rashladni sistem. Takođe, i PCB ima bolju naponsku jedinicu, pa nije čudno
da smo postigli čak 560 / 1110 MHz sa primerkom sa testa. Sapphire kartica
je odbijala poslušnost na preko 520 / 1100 MHz i daleko se više
grejala i bila bučna tokom oc-sesije. Pogledajmo rezultate:
Zaključak
Konačno, ATI je izbacio karticu koja može da parira i bude odličan izbor čak
i u klasi neprikosnovenog GeForce 6600 GT-a. Ostaje žal za adekvatnim AGP modelima,
pošto je Radeon 9800 Pro zaista teško pronaći (pogotovo po realnoj ceni), a
mnoge kupce odbija i stara generacija – ipak to nije Radeon čija oznaka počinje
sa X. Radeon X800 GT se uspešno “nosi” sa GeForce 6600 GT akceleratorom, a
jedna od bitnih prednosti je dvostruko veći VRAM. Ovoj kartici je može uspeti
ono što modelu X700 Pro, odnosno XT nikako nije – dominacija “u sred” mainstream
klase. Treba pomenuti i očekivani X800 GT sa 128 MB memorije, koji bi cenom
mogao da konkuriše GeForce 6600 “vanilla” modelu, pogotovo ako se partneri
budu odlučili da dalje spuste cenu i odvoje se od nerealno visoke preporučene
tržišne cene od 150 američkih dolara. PowerColor je, konkretno, ponudio bolju
karticu nego čuveni Sapphire, mada se ni za Hybrid-no izdanje ne može reći
da mu nešto bitno nedostaje. Prijalo bi možda da je cooler tiši, ali ovo ne
možemo uzeti ni kao veću manu, pogotovo ako Sapphire bude konkuretniji sa cenom,
kao što to ume. Mi bi smo ipak glas dali kartici iz korporacije “TuL”. Po ceni
od oko 190 evra, jednostavno nema bolje kupovine. Ako vam je Shader Model 3.0
podrška kod GeForce 6600 GT kartica izgovor kako bi se odlučili za nVidia karticu,
trebalo bi da znate da će Shader Model 3.0 ekskluzivne naslove GeForce 6600
GT “terati” poprilično sporo. Na prosečnoj konfiguraciji, čak i FarCry 1.3
u HDR7 modu ume dobrano da “štucne” – zamislite kako će raditi jedan Unreal
Tournament 2007 ili Elder Scrols 4. U tom slučaju nije toliko bitno da li igrate
u SM2.0 ili 3.0 modu.
Sapphire karticu na test ustupila kompanija Sapphire.
PowerColor karticu na test ustupila kompanija TuL
Corporation