Branko Maksimović
ATI Radeon X850 XT Platinum Edition AGP
Tržište grafičkih akceleratora za desktop računare kao da se pomalo uspavalo.
Informatički sajam u Hanoveru je obeležilo i snažno prisustvo kanadskog dizajnera
video procesora, dok je konkurent imao nešto manje agresivan nastup. Međutim,
ono što je evidentno, jeste da nijedan proizvođač nije predstavio novi grafički
čip, bilo to u višoj, bilo u nižoj klasi. Da, predstavljene su TurboCache i
HyperMemory verzije već postojećih GeForce 6200 i Radeon X300 kartica, ali one
su označile početak bitke za najniži value segment tržišta i nisu donele više
performanse ili neku novu, čak ni u smislu suptilne evolucije, značajnu promenu.
Ideja da se sistemska memorija koristi kao “video memorija”, nije nova. Kod
sistema sa integrisanom grafikom, to je realnost već više godina unazad. Razlika
jeste u tome što sada to funkcioniše daleko bolje, zahvaljujući PCI-Express
magistrali. Kao što već dobro znamo, R300 odnosno Radeon 9700 procesor je bio
značajan za kompaniju ATI. Suština njegove arhitekture je integrisana i u najnovije
procesore kanadske kompanije, a još uvek se može reći da, nakon kambeka koji
je nVidia učinila promocijom šeste generacije GeForce kartica, ima šta da pruži
i najzahtevnijim igračima. No, Shader Model 3.0 igračke softverske mašine kucaju
na vrata i svima je jasno da bi u naredna dva kvartala ATI morao da predstavi
i pusti u prodaju Direct X 9.0c kompatibilan akcelerator. Dodatno, najavljena
je i podrška za Windows Graphics Foundation. Novi procesor bi trebalo da ima
čak 32 pipeline-a (iako će, verujemo, prva izdanja biti 24-pipelines rešenja),
radi sa sledećom generacijom video memorije (opet, sumnjamo da ćemo je videti
na prvim karticama) i ponudi dva do dva i po puta više performanse od sadašnjeg
najjačeg modela.
Pošto smo R430 i R480 GPU-ove već predstavili i rekli da su nastali različitim
evolucijama R423 jezgra, tako možemo reći da je R481 (R480 za AGP) malo izmenjeni
R420, napravljen kako bi mogao da postigne visoke frekvencije. Naravno, treba
uzeti u obzir da je ovaj GPU i dalje sa 0.13-mikronske “trake”. Podsetićemo
da je R481, kao i njegova PCI-E verzija, proizveden u TSMC-ovim pogonima, da
je za njega upotrebljen usavršeni low-k dielectric postupak i “čistiji” silicijum,
dok su vodovi od samih izvoda memorijske magistrale do memorijskih čipova kraći
od onih kod R420. Sa R481 je postignut je bolji integritet signala na istom
radnom naponu, omogućene više frekvencije i nešto niži nivo škarta, kako X850
XT PE ponovo ne bi bio ATI-jevo “fantomsko izdanje”. Znajući da je X850 XT Platinum
Edition za AGP kartica koja nudi iste mogućnosti i performanse kao i PCI-E izdanje,
jasno je da je novi model tu za kupce koji iz nekog razloga ne žele da pređu
na novu platformu, ali žele najbrži video akcelerator koji novac može da kupi.
Biće veoma zanimljivi i modeli bazirani na X800 XL i X800 “čipovima” za AGP
magistralu. PEG verzija Radeona X800 XL već ima jako dobru tržišnu poziciju
u odnosu na GeForce 6800 GT – po defaultu je nešto sporija, ali uz malo ubrzanja,
može odlično da mu parira, pogotovo ako znamo da je skoro 100 evra jeftinija
(npr. MSI RX800 XL, sa oporezovanom maloprodajnom cenom od 352 evra na dan 25.05.2005.).
Iako će AGP verzija sigurno biti nešto skuplja, zbog integrisanog Rialto čipa,
X800 XL može postati ono što je 6800 GT bio u nVidia ponudi. Radeon X800 bi,
baziran na istom 110-nm jezgru mogao ponuditi jako konkurentne performanse,
zahvaljujući 12-pipeline konfiguraciji i 256-bit memorijskoj magistrali, po
ceni od oko 250 evra. Međutim, i ove cene moraju biti korigovane jako brzo,
pošto će novi modeli uskoro napraviti pometnju na tržištu, a verujemo da će
nova mainstream rešenja, izvedena redukovanjem najnovijih high-end GPU-ova ponuditi
performanse koje sada pružaju Radeon X800 XL i GeForce 6800 GT.
Da cena najskupljeg i najkomplikovanijeg modela ne bi bila dodatno uvećana,
ATI je kreirao novi GPU za X850 XT platinum edition, koji je native-AGP procesor,
pa Rialto čip nikako na njemu neće naći mesto. Ovaj univerzalni bridge procesor
je, kao i RageTheater, tu za kartice kao što su Radeon X700 Pro i XT, ali i
X800 XL i X800 modele sa R430 GPU-om (Club3D je već izbacio Radeon X800 XL za
AGP magistralu). Naravno, poslužiće dobro i za naredne generacije, pogotovo
rešenja za srednju klasu, pošto ne verujemo da će X900 i X950 modele ljudi kupovati
za svoje AGP platforme. Kako na najbržoj Radeon kartici za AGP nema Rialto čipa,
X850 XT Platinum edition za AGP se vizuelno ne razlikuje od PCI-E izdanja, osim,
naravno, po izgledu slot konektora: AGP verzija ima poznati “zarez” po kome
se odmah može razlikovati od PCI-E verzije.
ATI Radeon X850 XT Platinum Edition AGP
*Sample
Sempl koji smo dobili direktno iz ATI-jevog lokalnog predstavništva (courtesy
of g. Ivica Stanković), nije napravljena u Kanadi, što nalepnica “Made in China”
potvrđuje. Za nas je, sada, veoma teško da nešto novo kažemo o ovoj kartici
a da se žestoko ne ponavljamo, zbog toga što su slike AGP i PCI-E izdanja spremne
za TV kvizove “Uočite razliku”. Pomenuta razlika sa slot konektorom je evidentna,
ali pažljivo oko (gledajući obe kartice istovremeno) uočava i da je AGP izdanje
“bogatije” za nekoliko kondenzatora. Ona su tu da bi osigurali i izjednačili
napone manje stabilne “struje” sa eksternog napajanja – PCI-E verzija uzima
veći procenat struje kroz samu magistralu, a znamo da je napajanje sa same ploče
dosta stabilnije, pošto i ploča ima naponske filtere u više nivoa.
Radeon X850 XT Platinum AGP ima klasičan molex, dok PCI-E verzija ima poseban,
šestopinski konektor za eksterno napajanje. Pošto je rashladni sistem na obe
kartice identičan, opisaćemo karticu sa testa kao da PCI-E izdanje nismo ni
testirali. Radeon X850 XT Platinum Edition kartica je “built by ATI” rešenje.
U budućnosti ćemo sve manje viđati “built by” i “powered by” podelu, pošto je
ATI odlučio da ne pravi konkurenciju sopstvenim partnerima – BBA kartice su
tražene bez obzira što su uvek imale osetno višu cenu u odnosu na konkurenciju,
a nisu bile ništa bolje: predrasude su stvarno čudo.
Ova Radeon kartica stiže sa referentnim dual-slot rashladnim sistemom. Štampana
ploča je približno istih dimenzija kao i ona za Radeon X800 Pro i XT modele,
a možemo primetiti da je raspored komponenti veoma sličan. Sitne izmene su vršene
uglavnom zbog masivnog i zapreminski zahtevnog kulera. Sa radnom frekvencijom
od 540 MHz za jezgro i 1180 MHz za memoriju (efektivno), X850 XT PE predstavlja,
u teoriji, najbržu AGP karticu na svetu. Još jedna razlika u odnosu na PCI Express
verziju leži u činjenici da AGP izdanje nema Dual DVI konektore. Dupli digitalni
izlaz je ekskluziva PCI-E modela, mada se partneri mogu odlučiti da ponude Dual
DVI i na AGP verziji, ako to žele.
Naponska jedinica je poprilično kvalitetno izvedena, tu je veliki broj MOSFET-a,
te oklopljenih kondenzatora i prigušnica, neophodnih da bi se R481 video čip,
sa svojih dvestotinak miliona tranzistora, proizveden u 0.13 mikronskom procesu,
adekvatno napajao. Profil je sastavljen od legure aluminijuma, ispod koje se,
na mestima koja su u dodiru sa memorijskim čipovima i GPU-om, nalaze bakarni
delovi (kao kod većine CPU kulera). Bakar efektnije preuzima toplotnu energiju
sa GPU-a i GDDR3 Samsung 1.6 ns memorijskih čipova i prosleđuje je dalje u tanke listiće, napravljene od istog materijala, kroz koje veliki ventilator provlači zagrejan vazduh i izbacuje ga
van kućišta. Aluminijum je još jedan metal koji ima odlična provodna svojstva, pa kombinacija
bakar – aluminijum, može biti bolja od čisto bakarne, ako je konstrukcija celog
elementa, odnosno kulera, odrađena na pravi način.
Veliki kuler nije ni tiši ni bučniji od onog kod referentnog PCI-E modela.
Čak ni tokom intenzivnog testiranja u 3D aplikacijama, ventilator nije bučan
i tada radi na nekih 20 % maksimalne snage, bar po našoj proceni. Međutim, Riva
Tuner prijavljuje da fan radi na 4.5% (Fan duty cycle), što nam je malo teško
da poverujemo. Ako je 6000 rpm maksimum, a 260 obrtaja je zaista malo. No, između
4.5 i 20% zaista nema neke razlike u buci, pa ćemo reći da ventilator Radeona
X850 XT PE nije bučan, čak ni kada se kartica propisno overklokuje. Tu izuzimamo
nekoliko sekundi buke pri uključivanju mašine, kada kartica testira da li je
napajanje dovoljno dobro kako bi i u najzahtevnijim momentima radila stabilno.
Primerak koji smo testirali poseduje i RageTheater enkoder čip, a tokom testiranja
i igranja, pokazala je apsolutnu stabilnost u radu, bez obzira na to što radi
na 540 / 1112 MHz (memorija ipak radi na 587, a ne na 590 MHz), dok je kvalitet
2D prikaza je bio na najvišem nivou.
Test Setup
AGP kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3200+ @ 2400 MHz
Matična
ploča
ASUS K8V
nVidia nForce 3
Memorija
2 x 512 MB Kingston ValueRAM
Hard
Disk
Western Digital Caviar
200 GB ATA133 (2000JB)
Video
Karte
ATI Radeon X850 XT Platinum
Edtion AGP Sample – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.4
Club3D Radeon X800 XT Platinum Edtion VIVO – 256 MB GDDR3 – Catalyst
5.4
Club3D GeForce 6800 GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 71.89 WHQL
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
Box Cooler
DVD
uređaj
Pioneer DVR-109D
DVD-R
uređaj
Pioneer DVR-109D
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry v1.2
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
Uz nove drajvere, nVidia kartice (cak i tako "stari" modeli) su poprilicno
napredovali pa GeForce 6800 Ultra, iako na nizim radnim frekvencijama, ne zaostaje
mnogo za najbržim ATI-jem. Vidimo da i X800 XT Platinum još uvek nije za bacanje,
ali ni njegova cena nije bitno niža od one za X850 modele.
3DMark05
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
od 20 do 25 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
Situacija je malo drugacija u najnovijem testu. Da li je rec o drajverima ili
cinenici da X850 XT PE jednostavno ima viši fillrate i memorijski propusni opseg?
Aquamark 3 Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Aquamark 3 je oduvek bolje radio na GeForce karticama – ono što vidimo u tabeli
nas ni najmanje ne iznenaðuje.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
SpecORG SpecView Perf 8.01
Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS MAX
u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5 miliona
vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja. Catia-01
je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli imaju do dva
miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering aplikacije
koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i fast preview
modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji koja koristi
realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori, simulira radno
okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija u Holivudu.
Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji u sceni primenjuje
dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line removal). SW-01
simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems i konačno, test
Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno simulaciji iste),
u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri miliona osnovnih linija.
Osim u LightWave-u i UniGraphics-u, nVidia pokazuje da ima kvalitetnije drajvere
i da je bolje rešenje od ATI-baziranih modela. Rezultati AGP kartica su i dalje
viši u odnosu na PCI-E modele, bez obzira na to od koga dolazi GPU i da li na
kartici postoji bridge ili ne.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika u
pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
maksimumu.
Nema šta, kada je OpenGL idSoftware engine u pitanju, nVidia jednostavno mora
da pokaže šta ume i koliko može. No, vec u 1600 x 1200, ili prilikom aktiviranih
AA i AF "filtera", ATI sustiže ili cak prestiže najbrži GeForce.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Slican komentar može da se primeni i u slucaju fenomenalnog Doom-a 3. Iako su
performanse ATI kartica u ovoj igri napredovale, bice potrebno još mnogo optimizacije
kako bi se rezultati izjednacili…
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Pomalo iznenaðujuce je da GeForce nije ostvario prednost u najnižoj rezoluciji.
Zaostatak u višoj moramo pripisati nižem memorijskom bandwidth-u.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
Ako vam se ucini da su cifre koje smo ovoga puta dobili u igri CMR4 niže nego
ranije, to je zbog toga što je novi demo znatno zahtevniji (demo obuhvata scriptovanu
trku). ATI kartice, kao i ranije, pokazuju ociglednu prednost.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
aplikacijom Fraps.
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Poprilicno dobri rezultati GeForce 6800 Ultre u ovoj staroj, ali još uvek dobroj
pucacini.
Far Cry v1.3
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
je na mnogim sajtovima bila proglašena za Igru Godine 2004, a na većini
bolja od igara Doom 3 pa cak i Half Life 2! . Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege. Kod ATI kartica smo ukljucili
opciju Geometric Instancing.
U PS3.0 modu, koji se u verziji igre 1.3 automatski ukljucuje kada je GeForce
6 prepoznat, nVidia jednostavno ima prednost. Treba napomenuti da je HDRRendering
bio iskljucen kod nVidia modela, jer to zaista predstavlja veliki performance
hit kod nVidia kartica. Ipak, ATI se poprilicno dobro drži bez obzira što neke
shadere radi iz više prolaza.
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
moguća setovanja u video sekciji.
I jedan od testova u kome ATI-jevi rezultati pokazuju znacaj optimizacije…
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
bili isključeni.
Ovaj demo specificno dobro pokazuje koliko su shaderi u ovoj igri napisani po
merilu Catalyst-a. Meðutim… nakon nekoliko dobronamernih "pritužbi"
kako je Canals demo optimizovan za ATI kartice (sa našeg foruma), odlucili smo
se da prikažemo i ovaj demo:
U Town demou, pod istim uslovima, nVidia ne zaostaje mnogo za karticu cije jezgro
radi na 140 MHz nižem taktu (a memorija na 180 MHz nižem taktu). Kao što vidite…
😉
Zahtevni modovi
Antialiasing 4xQ
Anisotropic 8x
Eye Candy mod
Kao što možete videti, X850 XT Platinum je dovoljno snažan da sve, pa i najzahtevnije
igre možete igrati sa 8xAF i 4x AA filterima…
Overclocking
Iako je Radeon X850 XT Platinum kartica čiji su GPU i memorija već “nategnuti”
blizu svojih granica, iskustvo sa PCI-E verzijom, izrađenom u Kanadi, poteralo
nas je da i AGP model ubrzamo preko 540 / 1180 MHz. Sa Kanadskim semplom PEG
X850 XT Platinum Edition karticom smo prvi put probili barijeru od 600 MHz za
jezgro (615 MHz je maksimalno stabilno) i efektivnih 1240 MHz na koliko je radila
memorija bez prikazivanja grešaka. Međutim, video čip na AGP kartici, koja je
proizvedena u Kini, nije bio u stanju da radi na frekvencijama preko 480 MHz
(470 MHz stabilno), dok je memorija uspela da “prebaci” 1200 efektivnih MHz.
Zaključak
Videvši sve prikazano, postavlja se pitanje – kome je X850 XT Platinum za
AGP platformu namenjen? Kupci koji sada daju tolike novce za računar će se sigurno
odlučiti za neku i915/i925 ili nForce 4 matičnu ploču. Pa ipak, ako se setimo
da je X800 XT Platinum bio teško dostupan na tržištu, jasno je da postoji potreba
da i ovaj segment bude popunjen, koliko god on bio mali. ATI, za R481 sigurno
nije uložio mnogo novca u Research and Development – on se jako malo razlikuje
od R480, ali i od R420. Kartica u većini testova odnosi pobedu, mada je osetan
i broj onih u kojima preovladava GeForce 6800 Ultra. X850 XT PE, bez obzira
na dual slot hlađenje, ne pravi veliku buku, stabilna je u radu, a nije ni skuplja
od X800 XT PE modela, koji su zastupljeni u cenovniku, ali jako retko i na stanju.
Sa R480 i R481, ATI je prevazišao probleme koje je imao sa količinom škarta,
odnosno brojem čipova koji mogu da rade na 500+ MHz. Potrebno je videti kakve
će bundle verzije i posebne modele (non-Platinum (520 / 1080 MHz)) ponuditi
board-partneri. Non Platinum kartice imaju isti hardver, tako da će moći da
rade na istim frekvencijama kao i PE izdanje, a moguće je da će biti ponuđen
i softver koji, ako korisnik to označi, automatski overklokuje karticu. Mi svakako
preporučujemo poslednju verziju ATI Tool softvera, koji nudi sve što je jednom
zahtevnom igraču i vlasniku ovako specifičnog i vrednog hardvera potrebno. Jedva
čekamo da na delu vidimo X800 XL AGP, koji bi za oko 350 evra (sa porezom) trebalo
da pruži performanse bliske onim koje smo mogli da vidmo na prethodnim stranama.
Kartice na test ustupila kompanija ATI
Technologies, Canada.