GeForce 5900XT vs. Radeon 9800SE – Club3D
Umesto uvoda
Svi znamo da će očekivanja bar donekle biti ispunjena, jer nV40 ne integriše
blizu 210 miliona tranzistora da bi mi tom cifrom bili impresionirani. Upravo
toliki broj osnovnih poluprovodničkih elemenata bio je potreban da bi inženjeri,
a tu mislimo na fizičare, matematičare, elektrotehničare i ostale stručnjake
njima srodnih nauka, sklopili monstruma sa čak šesnaest pipeline jedinica koje
razumeju trenutno najpreciznije Floating Point brojeve. ATI je ostao po strani,
ne izjašnjen po pitanju sirovog broja “cevovoda”, uz davanje manje preciznih
brojki koje se tiču broja tranzistora unutar novog R420 jezgra. Ono što se za
sada nagađa, jeste da ovaj broj neće prevazići 160 miliona, a detaljnije informacije
o optimizaciji arhitekture, koja je postignuta zahvaljujući saradnji sa velikim
Intel-om, nismo uspeli da dobijemo. Sve se drži pod velom tajne, koji će, samo
možda, biti otkriven na CeBitu, 18. marta. Najavljeni R420 i nV40 video procesori
će podržavati PCI Express magistralu, ali će većina kartica biti realizovana
za rasprostranjeni AGP 3.0 port. PCIE verzija nV40 GPU-a bi mogla da nosi oznaku
nV45. Takođe, novi video procesori kanadskog i američkog proizvođača doneće
podršku za Direct X 9.0c, odnosno Pixel i Vertex Shadere verzije 3.0, a nVidia
je čak dala informaciju da je izvršavanje kompleksnih Shader programa deset
puta brže nego kod GeForce FX 5950 Ultra, na istom radnom taktu. Još jedna od
informacija u koju je teže poverovati, govori o tome da ni koprocesor u okviru
R420 ne ume da barata sa Floating Point brojevima preciznosti FP32, kao što
to može onaj unutar nV40 (pa i unutar nV35/38 kad smo kod toga), već samo do
FP24 nivoa. U narednom periodu, ovo će postati bitno, pa će, bez obzira što
ni GeForce FX kartice do sada nisu koristile tu svoju mogućnost, biti zanimljivo
videti kako će se u ATI-ju snaći sa implementacijom FP32 preciznosti, koja zahteva
kompleksnije registre i veći broj osnovnih poluprovodničkih elemenata na die-u.
Pre nekoliko meseci, ATI je ponudio Radeon 9800 SE – karticu koja nije uspela
da napravi ni najmanji uspeh na domaćem tržištu. Autor ovog teksta je pročitao
nekoliko testova modela napravljenih po ovom receptu, samo da bi se razočarao.
Znamo da su Radeon 9200SE i 9600SE dosta sporiji od izdanja koja nemaju SE u oznaci,
i znamo da je razlog tome prepolovljena memorijska magistrala, koja u slučaju
pomenutih kartica iznosi samo 64-bita. Odlični Radeon 9600 Pro i XT modeli su
zavladali mainstream klasu, proširivši se tako i do same granice sa klasom koja
se nalazi iznad, pre svega zahvaljujući svojim neverovatnim overkloking potencijalima.
I onda, kada smo svi već navikli na to da za manje od 150 evra možemo dobiti zaista
sjajnu Radeon karticu, koja ponekad dostiže nedavnog šampiona visoke klase – model
9700 (Pro), ATI je neprijatno iznenadio izbacivši Radeon 9800 SE. Ne samo da je
ovoj kartici magistrala sužena na 128-bita, time oduzimajući osnovnu prednost
koju ima visoka klasa Radeona (visok memorijski bandwidth), već je i u jezgru
deaktivirano četiri od ukupno osam pipeline jedinica. Ovim postupkom je smanjen
fillrate, i Radeon 9800 SE nije zadržao ni polovinu performansi modela 9800. Možda
se neko od čitaoca i zapita, zbog čega i kako je Radeon 9600 Pro performantniji
od Radeona 9800 SE (prve verzije, koja ima 128-bitnu magistralu i isključena četiri
pipeline-a), kada i sam 9600 Pro ima 4 pipeline jedinice i 128-bitnu memorijsku
magistralu. Poenta je u tome što je sam RV350 odnosno RV360 (u slučaju 9600XT
kartica) optimizovan za rad sa 128-bitnom memorijskom magistralom, što su interni
queue i ostali high level keš baferi postavljeni tako da najbolje iskoriste arhitekturu
koja se sve popularnije naziva 4 x 1. I sam layout je optimizovan za ovakav čip
i njegovu komunikaciju sa memorijom. Radeon 9800 SE je kartica koja je praktično
osakaćena – iako ružan, ovo je pravi termin kojim bi se postupak kreiranja SE
modela mogao opisati. R350 i R360 su čipovi optimizovani za komunikaciju sa 256-bitnom
magistralom, dok su keš memorije, kojih zaista ima u dosta nivoa (setite se priče
o Hyper Z III+ sistemu optimizacije i šta on sve podrazumeva), pa i sama arhitektura,
zamišljene za 8 x 1 setup. Uostalom, ni Mini Morris nije napravljen tako što je
Volvo jednostavno smanjen u sve tri ose, zar ne?
Zbog čega su ponuđene Radeon 9800 SE kartice? Na ovo pitanje ćemo odgovoriti
pri opisu samih kartica. Još jedan razlog za generalni neuspeh modela 9800 SE
(pored toga što su isto zacenjeni Radeon 9600 XT i jeftiniji Pro čak i brži
od njega), je pojava specijalnih, jeftinih GeForce FX 5900 kartica. U početku
su jeftine GeForce FX 5900 LE, SP ili XT kartice potpuno zbunile ne samo kupce,
već i prodavce, a neretko i one koji bi trebalo da budu najviše upućeni u ovu
problematiku (IT novinari i testeri). Posle malo čekanja, sakupljanja informacija
sa raznih foruma i ostvarenih kontakata sa zvaničnicima proizvođača, rešili
smo da damo svoj sud o tome koja je kartica bolji izbor, i to sa aspekta nekoliko
tipova korisnika…
Kartice na testu
Postoji veliki broj ljudi kojima je potrebna jača grafika, a za nju, nažalost
nisu spremni da izdvoje novac. Tih 300 ili 400 evra koji su do nedavno bili
potrebni za moćan video podsistem, sada možete uložiti u nešto drugo. Polazimo
od prvog modela koji predstavljamo – a to je specijalna verzija Radeon 9800
SE kartice, koja ne samo što se mnogo razlikuje od svih ostalih modela 9800
SE, nego potencijalno ima i posebnu, dodatnu vrednost. Testove Radeon 9700,
9800 / Pro i GeForce FX 5800, 5900 i 5950 / Ultra kartica potražite u rubrici
Video Karte, jer sadrže korisne informacije vezane za arhitekturu i mogućnosti
video čipova koji ih pokreću.
Radeon 9800 SE by Club3D
Holandska kompanija koja putem domaćeg zastupnika sve agresivnije nastupa na našem
tržištu ima skromno ime Club3D. Počev od klasičnog pakovanja, koje je unutra zaista
lepo osmišljeno (karton je presvučen kvalitetnim masnim papirom koji podseća na
pakovanja skupih parfema i druge kozmetike), a spakovano je i par programa, onih
najosnovnijih (starija verzija WinDVD-a). Tu su samo najbitnije stvari – S-Video
i kompozitni kablovi dužine od metar i po, video konvertor, kabl za napajanje,
DVI to Analog adapter i User Manual.
I na prvi i na drugi pogled, kartica podseća na Radeon 9700 Pro, a ne na 9800
Pro, kako smo mogli da pročitamo u nekim poznatim časopisima i internet test
sajtovima. 9800 Pro ima nešto drugačiji raspored komponenti koje čine naponsku
jedinicu, Mosfet-i su smešteni na drugo mesto i često pasivno hlađeni kod Radeona
9800 Pro…
Zaista, Club3D Radeon 9800 SE izgleda kao preslikani 9700 Pro, zadržavajući čak
i mini konektor za napajanje sa standardnih 12V (kod 9800 Pro je on ide / molex
tipa, a ne mini, kakav se priključuje na floppy, na primer.). Dužina PCB-a je
nešto kraća od Radeona 9800 Pro, dakle kao kod 9700 / Pro, pa i Radeon 9500 kartica
koje su pratile ovaj layout.
Konektori su standardni – redom DVI, S-Video i D-Sub. Bafer kondenzatori su takođe
na standardnom mestu, kao i bios čip, a RGB filter je izveden kao kod najjače
Radeon kartice prethodne generacije. Od modela 9700 Pro je preuzet čak i kuler,
koji je nešto tiši i slabije hladi od onog koji se najčešće viđao kod Radeon 9800
Pro kartica.
Ugrađena memorija je Hynix, u BGA formi, a memorijski čipovi imaju latenciju
od 2.8 ns. Ipak, osnovnu prednost ove kartice možete uočiti tek kada se malo
“poigrate” sa njom. Naime, Club3D je možda dobio i ekskluzivno pravo da ponudi
specijalnu verziju Radeona 9800 SE, pa je u ovom slučaju isključeno četiri pipeline-a,
ali je zadržana magistrala širine 256-bita.
Clubbing and modding
Samo zahvaljujući ovom postupku kartica ima daleko bolje performanse od standardne
verzije modela 9800SE i u rangu je sa (overklokovanim) Radeonima 9600XT. Međutim,
kartica poseduje skriveni potencijal, ali samo u posebnom slučaju. Kao što su
nekad Radeon 9500 non Pro modeli mogli da postanu Pro (sa otključana 4 pipeline-a
unutar R300 jezgra), tako i sada 9800 SE može postati 9800 Pro. Club3D ugrađuje
savršenije primerke R350 GPU-a, međutim, ko to može da zna, moguće je da se
ugrađuje i R360, ako je već napravljenih primeraka R350 ponestalo.
Zbog čega se isključuju 4 pipeline-a ? Naravno, da bi kartica imala niže performanse
i samim tim ne bi ugrozila prodaju full 9800 Pro modela. Kako je ATI dozvolio
da se omogući otključavanje svih 8 pipeline-a? Zato što mali broj korisnika
zna za to i sme / ume to da uradi. Jako veliki broj kupaca samo instalira, ili
im neko instalira karticu, i koriste stare drajvere dok im readme neke igre
koji su počeli da čitaju jer dotična ne radi (kako treba) ne sugeriše da skinu
novije. Kako otključati četiri pipeline-a ? Potrebno je da u vaš browser otkucate
adresu http://softmod.ocfaq.com/download.php
i skinete modifikovane drajvere ili sam fajl ati2mtag.sys, koji je potrebno
izmeniti sa istoimenim u windows/system32 direktorijumu. Mnogo lakše je, odmah
ćemo reći, skinuti modifikovane drajvere, jer windows neće u regularnom modu
dozvoliti da izvršite zamenu pomenutog fajla. Ako skinete modifikovane drajvere,
samo ćete ih najstandardnije instalirati. Na pomenutom sajtu se modifikovana
verzija Catalyst 4.2 drajvera pojavila svega nekoliko sati nakon izlaska originalne,
tako da nema bojazni da će sajt naprasno nestati – ATI je svestan njegovog postojanja
i očigledno da nema mnogo protiv bezopasnog modifikovanja.
Lepa osobina Club3D Radeon 9800 SE kartice je što je i njena frekvencija podešena
na Pro nivo, odnosno 380 / 340 MHz. Još jedna lepa osobina je što su sve do
sada prodate i probane kartice uspešno otključane. Na našu adresu je stiglo
više email poruka o uspešnom otključavanju, a slična je situacija i na stranim
tržištima, što pokazuje glasanje koje je nezvanično obavljeno na forumu sajta
Rage3D. Nažalost, može se desiti da baš vaša kartica neće raditi kao pravi Radeon
9800 Pro, pa ako želite da budete 100 a ne samo 95% sigurni, bolje je da kupovinu
obavite preko nekog poznanika koji bi karticu eventualno mogao da isproba i
ako je uopšte potrebno – probere. Ako softversko modifikovanje rada kartice
ne uspe, potrebno je samo instalirati obične drajvere i pomiriti se sa tužnom
činjenicom (jer je porast performansi pri uspešnom modovanju drastičan). Neuspela
modifikacija se ogleda u pojavi bagova, nekad u 3D a nekad i u 2D modu rada,
sa različitom količinom vizuelnih anomalija, u zavisnosti od stanja “ispravnosti”
celog jezgra. Anomalije mogu da budu i minorne, počev od poneke tačkice u 3D
režimu, do veće količine snega, a onda i čuvenih “šahovskih polja”, koji totalno
onemogućavaju da vidite bilo šta.
Pomislilo smo da ćemo možda uspeti da prevarimo ovu karticu, ako nađemo bios
originalnog Radeona 9800 Pro, koji ima identičnu Hynix memoriju u količini od
128 MB, međutim, kada smo je kartici “servirali” ponašala se identično, kao
standardan Club3D 9800 SE kada nije modifikovan. To znači da se detektovanje
SE verzije obavlja preko posebnog koda, koji se ne može izmeniti flešovanjem
standardnog bios-a, a očitava se u drajverima. Moguće je i da Radeon 9700 Pro
layout ima mogućnost za integrisanje takvog čipa, a da ga 9800 Pro nema, jer
ATI nije zamišljao da će kod nekog od narednih high end video procesora morati
ponovo da isključuje pipeline-ove, kada je već predstavljen RV350, kao rešenje
za srednju klasu, i kada već postoji opcija da se magistrala prepolovi, što
je veoma jednostavno izvesti. Kako god bilo, tek, jasno je da drajveri utiču
na zanemarivanje pipeline-a, i da je moguće eliminisati taj “feature”.
GeForce FX 5900XT – Club3D
Trenutna ponuda nVidia kartica se svodi na teško izumiruće modele MX440, FX 5200
(64 i 128-bit), koji su proizvedeni i uveženi u ogromnim količinama, te će na
tržištu biti prisutni još neko vreme. FX 5600XT je takođe namenjen nižoj klasi,
dok je manje prisutne FX 5600 (a pogotovo Ultra) modele uspešno zamenio FX 5700
i 5700 Ultra. nVidia je prekinula sa proizvodnjom ovih čipova jer ih komplikovan
layout i upotreba DDR2 memorije na Ultra modelima čini neisplativim. Kako je u
nižoj klasi prisutno više modela različitih cena i performansi (najavljuje se
čak i GeForce FX 5500, koji je usporena verzija FX 5600), a iz srednje će uskoro
nestati FX 5700 i 5700 Ultra, napravljeno je još mesta u višem domu ove klase,
u koju su se smestili nedavno pristigli modeli FX 5900 sa oznakama SP, XT i LE.
Sve tri oznake ukazuju na sličnu karticu – radi se o sporijoj verziji FX 5900
modela, uglavnom bez bogatog pakovanja, ali sa mnogo primamljivijom cenom.
Prvo se na našem tržištu pojavio Microstarov GeForce FX 5900SP, koji je izgledom
bio identičan modelu FX 5900 iste kompanije (sa 128 MB), a isporučivao se sa istim
bundle-om, bez kutije. Radne frekvencije ove kartice su 400 / 700 MHz, što znači
da je memorija usporena za 50 realnih megahertza. Iskustva kolega kazuju da je
MSI FX 5900SP moguće uspešno ubrzati do i preko nivoa mnogih GeForce FX 5900 Ultra
kartica, pogotovo ako se ubaci bios sa najjačeg modela, koji navodno blago podiže
voltažu na GPU-u i memoriji, te pospešuje overkloking. SP verovatno potiče od
Special Product, mada i ove kartice zamenjuju primerci FX 5900 XT (5900 LE oznaku
su imali modeli iz kompanije Prolink / PixelView), što postaje zvaničan naziv
za oslabljeni FX 5900. Kako je FX 5950 Ultra samo ubrzana verzija FX 5900 Ultre,
ostaje nejasno da li FX 5900 XT koristi nV35 ili čak nV38 GPU, jer je u pitanju
identičan mikroprocesor, sa različitim steppingom, odnosno stažom u proizvodnji.
FX 5900 XT je ubrzao proces premeštanja sadašnjih high end video kartica u srednju
klasu, i verujemo da su 130 do 200 dolara skuplji FX 5900 i 5950 Ultra prisutni
samo zato što su zaostali “na lageru” ili da bi se pokupio još koji dolar od manje
obaveštenih korisnika. Moguće je da su se u početku koristili čipovi koji na frekvenciji
od 450 MHz nisu zadovoljavali stroge standarde kada je u pitanju količina toplote
koja se oslobodi.
Club3D GeForce FX 5900 XT dolazi u zelenoj varijanti standardne kutije. U njoj
je spakovano isto što i za Radeon karticu koju smo već opisali, a dodat je i WinDVD
creator.
Karakteristična je po lepom plavom laku, kojim je zaštićen PCB, a izrađena prema
referentnom predlošku za GeForce FX 5900. Nema posebnih iznenađenja, konektori
koji su upotrebljeni su standardni. Predkonektor, RGB filter, naponska jedinica
– sve je standardno za nV35. Kartica ima 128 MB DDR memorije, sa latencijom od
2.8 ns, koju je potpisao Samsung. Naravno, u pitanju su small BGA čipovi, raspoređeni
u 8 x 16 MB, pa na drugoj strani štampe nema memorijskih čipova.
Kuler je ulepšana varijanta onog koji se nalazio na dve generacije staroj seriji
GeForce kartica – tu mislimo na modele GF4 Ti. To nam govori koliko je zapravo
usavršen proizvodni proces nV35 odnosno nv38 procesora, bez obzira na snižene
radne frekvencije XT modela, koje u slučaju Club3D kartice iznose 390 / 700 MHz.
Takođe, postoje i GeForce FX 5900 XT kartice koje imaju radne frekvencije od 390
/ 680 MHz, ali verujemo da to ne utiče preterano na performanse, osim ako nije
ugrađena sporija memorija, pa na to treba obratiti pažnju. Club3D FX 5900 XT kartica
se tokom rada ne pregreva, što se može reći i za samu memoriju, koja je prekrivena
dopadljivim aluminijumskim profilima.
Test Setup
Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 210MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0
– powered by Chieftec Dragon 400W
Memorija
2x 512 MB DDR450 @
6-3-3-2.5
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
"Death Star" 60 GB
Video Karte
Club3D GeForce FX5900
XT – 128 MB DDR – ForceWare 53.03
Club3D Radeon 9800 SE – 128 MB DDR – Catalyst 4.1
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Sony CDRW Drive CRX220E1
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 v.2055 w/ XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0b
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17
Unreal Tournament 2003 v2166
FutureMark 3DMark 03 Professional
FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330)
Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 7.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Microsoft Halo for PC Retail
Kartice smo testirali više puta – Club3D Radeon 9800 SE, uspešno soft-modovan
9800 SE i modovan i overklokovan sa 380 / 680 na 420 / 710 MHz. Radi očuvanja
stabilnosti, kartice su dodatno hlađene, mada su ovo krajnji dometi Club3D Radeon
9800 SE kartice (u Pro ulozi). Maksimalan stabilan klok, uz očuvanje stabilnosti
i bez pojave bagova za Club3D GeForce FX 5900 XT je bio čak 470 / 860 MHz, što
je mnogo više od fabričkih 390 / 700 MHz (i memorija i jezgro su ubrzani za celih
80 MHz!). Zato smo se odlučili da pokažemo i rezultate ubrzanog XT-a, kroz celu
paletu testova!
Quake III Arena
Kao što znamo, Q3 Arena je stari dobri OpenGL benchmark kod koga važi pravilo
više megahertza – viši framerate. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17
sa x86 optimizovanim dll-ovima.
Max Quality Setting:
Teksture na najvišem nivou
Geometrija na najvišem nivou
Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
High Quality Sky
Ejecting Bras uključen
Sync Every frame isključen
Lightmap lights
Force Player Models isključen
Dynamic Lights uključen
Marks On Walls uključen
Sound Quality low
Prosto je fascinantno koliko se dobija otključavanjem pipeline-a, međutim, Radeon
9800 SE u Pro izdanju, ni overklokovan ne sustiže GeForce 5900 XT. Ne samo da
je nVidia ovde na svom terenu (OpenGL) nego su i ForceWare drajveri 53.03 zaista
izvukli maksimum iz nV3x arhitekture. A naravno, Quake III oseća svaki MHz viška,
a treba napomenuti da GeForce kartica ipak radi na osetno višim frekvencijama.
SpecViewPERF 7.1
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i relevantan
test. Nova verzija SpecPerf paketa – 7.1, donosi novi, složeniji 3dsmax test program,
koji simulira intenzivan rad u paketu 3D Studio Max. Takođe, design review test
je nešto složeniji (pa su rezultati nešto niži), mada se radi o istim OpenGL instrukcijama
kao i kod prethodne revizije SpecPerf paketa. DX test sada poziva neke osnovne
Shader instrukcije (ekvivalentne PS v1.1 i v1.2 koje odgovaraju DX verziji 8.0).
Lightscape test je takođe kompleksniji, a isto važi i za pro engineering i ugs03.
Shodno tome, dobijeni rezultati su drugačiji.
U 3DS MAX testu, novi nVidiin akcelerator pokazuje svu svoju moć, potrebno je
videti koliko ova kartica brzo izvršava ovaj test. Design Review, već dugo pokazuje
ozbiljnost optimizacije nVidia drajvera čak i kada su u pitanju kartice za kućnu
upotrebu. Data Explorer koristi Direct X 8, pa je jasno zbog čega ATI ovde ima
prednost…
Unreal Tournament 2003
Odlični Unreal Tournament 2003, patchovan na verziju 2166, ovoga puta u Direct3D
izdanju. Testirali smo, kao što znate, uz maksimalan nivo detalja sa zvukom podesenim
da zauzme sto manje procesorske snage. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape
koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koja spada u jednu
od najzahtevnijih.
Nema potrebe za mnogo komentarisanja – jasno je da je Radeon 9800 SE tek na nivou
modela 9600XT ili za nijansu slabiji. Tek uključivanjem drugog dela GPU-a, postiže
se fantastičan napredak. FX 5900 XT sustiže konkurenta u višim rezolucijama, u
kojima do izražaja dolazi veći sirovi memorijski protok.
Comanche 4
Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
Radeon kartica, u otključanom izdanju, pokazala se kao bolja u Comanche 4 igri.
Pogotovo je velika prednost kada se primene Anisotropic ili Antialiasing. Radeon
9800SE u originalnom izdanju ovde nema šta da traži… mada su i njegove performanse
u nizim rezolucijama solidne.
Direct X 8 – CodeCreatures Benchmark
Verovatno jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo jeste CodeCreatures
Benchmark. Baziran je na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji
smo videli. Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.1), i odlično ukazuje
na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom
količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou,
ali pod uslovom da kartica izvuče potrebnih 24 fps. Default test se izvršava u
tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
ForceWare 53.03 je zaista doneo napredak – setite se koliko je nekad Radeon 9800
Pro bio brži u ovom testu od FX 5900 Ultra kartice.
Direct X 8 – FutureMark 3DMark 2001 SE
Starija i po mnogima pouzdanija verzija 3DMark benchmark-a, i dalje nalazi mesto
na našem test poligonu.
Mrtva trka – moglo bi se reći. GeForce odnosi pobedu u nižim, a Radeon u višim
rezolucijama. Ipak, znajte da će u proseku samo svaka osma ili deveta od deset
kartica hteti ispravno da radi kao 9800 Pro…
Direct X 9 – FutureMark 3D Mark 03
Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
komentara i dodati da smo testirali po defaultu, koristeći sada dostupni build
340. Zakrpom #340, FutureMark je jednostavno isključio mogućnost cheatovanja obaranjem
kvaliteta prikaza ili delimičnim renderom (clip plane removal, koji je ručno rađen
za svaki frejm ovog benchmarka kada neka od ranijih revizija drajvera prepozna
raniju verziju 3DMark03 programa). Verujemo da se kod ForceWare 53.03 upravo radi
o pravoj optimizaciji – kvalitet prikaza je identičan verziji 44.03 i 52.16.
Konačno i ATI i nVidia bazirane kartice postižu slične rezultate u najpopularnijem
programu i konačno su se neke strasti smirile. Čekaju se novi razlozi za svađe
i prevare … nV40 i R420.
Aquamark 3 Commercial Plus
Novi benchmark program karakterističan po velikom broju mogućnosti za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Dat je prosečan broj frejmova u svih devet testova.
Sličan komentar može uslediti i ovde…
Halo PC
Igra zbog koje su mnogi pre dve godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo,
izašao je pre nekoliko meseci i na tržište koje se na kutijama označava sa nemaštovitom,
crno belom, PC CD-ROM etiketom. Halo za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice,
jer program koristi Pixel Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati
i preko starijih verzija Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći
broj detalja (kao i uvek) i trilinearni mod filtriranja (antialiasing nije moguće
uključiti u ovoj igri).
Iako su GeForce kartice napredovale, Halo jednostavno izgleda nešto bolje na Radeon
kartici, iako je aplikacija inicijalno pisana za GeForce 4 GPU (u okviru XBox
konzole). To je zbog forsiranja brilinearnog filtera, koji igrače koji žele kvalitetan
prikaz tekstura, zna poprilično da iznervira (teksture izgledaju izuzetno loše
pod nekim uglovima).
X2 – The Threat Rolling Demo
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle sistemom.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Zahtevni modovi
* Antialiasing: 4×4 samples
Anisotropic 4x Quality + Antialiasing 4 x 4 samples
Novi bios bolji od novih drajvera!
Ako mislite da performanse kartice možete unaprediti samo pomoću novih drajvera
– varate se. To se može učiniti i unapređenjem verzije bios-a. Pomoću programa
RadEdit, moguće je podesiti radne frekvencije u bios-u, tako da ne morate imati
program za overklokovanje koji će izvršiti primenu podizanja radnog takta svaki
put kada se operativni sistem startuje, a onda bespotrebno stojati u memoriji.
Nakon što utvrdite krajnje domete vaše kartice, slobodno pomoću ovog programa
(sa lokacije http://softmod.ocfaq.com/download.php) podesite krajnje stabilne
frekvencije ili frekvencije koje su za nijansu niže od onih posle kojih nastaju
problemi. Imajte u vidu i da dolaze topliji dani.
Takođe, za vas smo probali nekoliko verzija bios-a za PowerColor Radeon 9800 Pro.
Prvi koji smo imali je očito bio veoma star. Evo tabele sa lokacije odakle smo
skinuli bios fajlove…
… i tabele sa rezultatima:
Ako se pitate zbog čega Quake 3 Arena, odgovor je jednostavan. Taj program
ume da izmeri svaku promenu u radu kartice. Jedina mana je što ne oseća preko
256 MB sistemske i preko 64 MB video memorije, ali zato perfektno ocenjuje performanse
kartice i, u ovom slučaju performanse koje se dobijaju instalacijom novog bios-a.
I sami smo bili zatečeni ovom promenom koja se dobija zamenom rom/bin fajla,
jer se u svetu matičnih ploča ovako nešto jako retko dešava. Pronađite noviji
bios za vašu karticu, skinite atiflash ili flashrom programe, sa boot diskete
podignite command prompt a onda ukucajte atiflash ili flashrom, a zatim u istom
redu sledeće (bez navodnika) “ –p 0 imebiosfajla.bin” i pritisnite enter. Za
par sekundi, bios će biti učitan, a vama ostaje samo da eventualno instalirate
“novu” karticu (ako Windows bude smatrao da je nova) i proverite koliki je dobitak.
Mi smo bili hrabri i igrali smo se sa latencijom memorija, koje kao što vidite
ne donose neke velike promene. Razlika između CAS1 i CAS2 je veoma mala, ali
se ne dobija mnogo više prostora za overklokovanje ni kada se on spusti na CAS3.
Po našem mišljenju, najbolje je ne eksperimentisati sa ovim vrednostima, jer
može da dođe do smanjenja stabilnosti ili trajnog oštećenja memorije, kada se
već ne dobijaju bolji rezultati ili bolja overklokabilnost.
Zaključak
Radeon kartice više klase (koje polako prelaze u višu srednju) trenutno su
nešto bolje za igrače, bez obzira na slične performanse u testovima. Pored toga
što nude veći broj frejmova po sekundi u igrama kao što su Halo, Knights of
the Old Republic, Flight Simulator, Colin McRae 4, FarCry i drugim, očigledna
je i prednost u standardnom filteringu tekstura. ATI sa Radeon karticama i dalje
nudi standardno trilinearno filtriranje, dok se nVidia odlučila da ovde prištedi
i u drajverima je kao default ponuđen takozvani brilinear mod, koji bi trebalo
da izgleda skoro kao trilinearni, uz više performanse. Po onome što smo mi videli,
a poređenja smo vršili veoma pažljivo,
brilinearno filtriranje se ne razlikuje od bilinearnog, koje opet izgleda lošije
od trilinearnog na koji smo navikli. Još više ume da iznervira to što trilinearni
mod ne možete aktivirati u drajverima, pa ako želite kvalitetniji filtering,
osuđeni ste na anisotropic, koji izgleda onako kako treba, ali smanjuje performanse.
Rešenje za snalažljive zahtevne igrače…
…je da pokušaju da pronađu proveren Radeon 9800 SE, dakle primerak koji uspešno
radi kao 9800 Pro. Prvi put preporučujemo nešto što proizvođač nije namenio
da bude učinjeno sa proizvodom, a to nismo činili kada su aktuelne kartice bile
Radeon 9500 / Pro. Ovoga puta, ogroman procenat primeraka koji su potpuno funkcionalni,
ohrabrio nas je i na taj korak, a zamenom drajvera nikako ne možete oštetiti
karticu.
Rešenje za zahtevne igrače
Korisnicima koji žele da idu na sigurno, preporučujemo GeForce FX 5900XT jer
je u pitanju kartica sa kojom ćete, tek uz malo overklokovanja, dobiti performanse
u rangu sa FX 5900 modelima. Primerak sa testa smo sa 400 / 700 ubrzali do 470
/ 860 MHz, kada je i dalje sve radilo bez greške. Kartica se posle nekog vremena
daleko više zagrevala, ali su zato i rezultati koje smo dobili bili primetno
viši.
Rešenje za najširu upotrebu
GeForce FX 5900 XT, generalno, predstavlja bolju kupovinu od Radeona 9800 SE,
što ne bi bio slučaj, naravno, da se za svaki primerak garantuje da će raditi
kao Radeon 9800 Pro. Dosta igara se i dalje prodaje sa The Way It’s Meant To
Be Played etiketom, pa to garantuje dobru podršku za i dalje dominantnu bazu
vlasnika nVidia kartica. Obe kartice nude odličan 2D prikaz, odlične video izlaze
i vrhunsku stabilnost u radu. I opet se, po ko zna koji put postavlja pitanje…
kom se carstvu privoleti? To znate samo vi.
Kartice na test ustupila firma PiN Computers,
zvanični distributer kompanije Club3D za SCG.