Gigabyte 3D1-68GT (Dual GeForce 6800GT)

Gigabyte 3D1-68GT (Dual GeForce 6800GT)

Gigabyte 3D1-68GT je kartica sa dva GeForce 6800 GT čipa. Potencijalni vlasnik na raspolaganju ima 32 pixel i 12 vertex jedinice, 2 x 256 MB DDR3 memorije i mogućnost povezivanja čak četiri monitora. Da li je to dovoljno da kartica danas pruži ultimativne performanse ili je previše zakasnila da bi se suprotstavila GeForce 7800 GTX i Radeon X1800 XT modelima?

    Sadržaj

      Branko Maksimović
      Gigabyte 3D1-68GT (Dual GeForce 6800GT)
      Uvod

      Bitka za najjači desktop 3D akcelerator, koji se vodi između kompanija
      ATI i nVidia, ni posle nekoliko meseci od kako su predstavljeni najjači modeli
      ne jenjava – oba konkurenta predstavljaju overklokovane modele, ubrzano optimizuju
      drajvere i nadmudruju se u “vođenju abrova”. Iako je naš zadatak često i da
      damo procenu o tome koja tehnologija je naprednija, najvažnije je ipak odgovoriti
      na pitanje šta je najbolje za krajnjeg korisnika i to u svakoj od kategorija,
      ali i u svakoj od sve brojnijih pod-kategorija (koje stvaraju razni XT, GT,
      GTO, XL, GS, SE… modeli). Trenutno, najjača kartica bi trebalo da bude GeForce
      7800 GTX512, ali je tek neznatno sporiji Radeon X1800 XT (sa novim bios-em),
      odnosno Platinum Edition (čija će dostupnost opet biti pod znakom pitanja),
      verovatno bolja kupovina – jeftiniji je bar 100 američkih dolara, a takođe
      ima pola gigabajta video memorije, ultra brz GPU i napredn(ij)u arhitekturu.
      No, za one koji su spremni da daju preko 600 dolara za grafičku karticu, ušteda
      od 100 USD možda i neće predstavljati bitniji faktor od onog koji mu govori
      da u sistemu ima najbrži 3D akcelerator. Štaviše, kada je nVidia u pitanju,
      takav korisnik se može lako odlučiti da kupi i dve najbrže kartice i tako sistem
      pretvori u snažnu grafičku radnu stanicu (bilo da se igraju igre u HD rezolucijama
      ili se programira engine, radi 3D modeling ili isprobava next-gen hit). Uostalom,
      oni koji misle da se setup od dve 7800 GTX512 kartice u SLI režimu ne mogu
      propisno uposliti, verovatno nisu probali da igraju Call of Duty 2 na monitoru
      kakav je Dell UltraSharp 2405FPW – u native rezoluciji. Ili, možda,
      F.E.A.R, X3: Reunion , Quake 4… Tu su i korisnici koji vole neobičan hardver,
      nešto što nema svaki drugi zaljubljenik u dobre računare. Za takve ljude, tu
      su i jedinstveni DualGPU akceleratori, kakav je već predstavljeni Gigabyte
      3D1, koji na sebi ima dva nV43 čipa. Ili kartica koju ćemo ovom prilikom predstaviti.

      “Problem” koji je karakterističan za oba dizajnera video procesora, ali najviše
      za američkog, vezan je za činjenicu da su dva mainstream akceleratora u SLI
      režimu, obično jednako jaka kao i high-end akcelerator iste generacije, ali
      i da su dve najjače kartice u DualGPU modu uvek nešto jače od usamljenog predstavnika
      sledeće generacije. Ideja iza SLI koncepta je u tome da korisnik pazari jedan
      (mainstream ili high-end) akcelerator, a kada mu zatreba, dokupi i još jedan,
      ili – da odmah kupi dva najjača, za ultimativno (igračko) iskustvo. Jer, u
      čemu je poenta sada kupiti dva GeForce 6600 GT-a, kada možete imati GeForce
      6800GT… ili, ako već ne posedujete 6800GT, zbog čega kupiti dva ista, ako je
      već tu 7800 GTX? Ovo sve navodimo upravo zbog toga što je Gigabyte morao da
      reaguje nešto brže pri izbacivanju modela 3D1-68GT, koji smo nedavno testirali.
      Takva kartica nije jednostavna niti jeftina, i dok smo sigurni da predstavlja
      svojevrsnu reklamu i demonstraciju snalažljivosti R&D odeljenja, smatramo
      da je ipak važno da ona ima i svoje mesto na tržištu. Nesumnjivo, svi ćemo
      i nakon prvog pogleda zaključiti da je ona sjajna i da je u dizajn uloženo
      puno truda, ali koliko će čitaocima značiti bilo kakva (zaslužena) nagrada
      za takvo parče hardvera ako ga ne mogu kupiti ili, ako nemaju opravdanja da
      ga kupe. Postoje brojni ljubitelji neobičnog i kvalitetnog hardvera, ali se
      nadamo da će koncept DualGPU akceleratora na jednoj kartici zaživeti, te da
      će biti više razloga da ovakve kartice imaju svoj tržišni život.

      Kada smo čuli da će Gigabyte i dalje nastaviti da razvija DualGPU akceleratore,
      nismo se nadali da će se to desiti pre nego što nVidia predstavi novi mainstream
      GPU, koji očekujemo pod tržišnim imenom GeForce 7600. Jer, kako bi uopšte uspeli
      da “spakuju” dva nV40 ili G70 GPU-a na jedan PCB, a da sve stane u normalno kućište?
      Ne možemo se pozvati na Voodoo 2, niti na Voodoo 5, a još manje na Rage Fury
      MAXX, jer, današnji high-end GPU-ovi troše i oslobađaju toplotu koliko i najjači
      sistemski procesori. Gigabyte-ov 3D1 je bio veliko iznenađenje, iako smo na CeBit-u
      videli i ASUS Dual 6800GT, koji, eto, nije našao put do naših prostora (a nešto
      ga nismo viđali ni na testu stranih kolega). Zbog čega smatramo da bi DualGPU
      kartice trebalo da imaju svoje mesto na tržištu kada je “lakše” i fleksibilnije
      instalirati dva akceleratora u SLI ili Crossfire sistem? Upravo zato što bi jedan
      tako “zatvoren” SLI sistem, odnosno SLI na jednoj kartici, mogao da se iskoristi
      i na non-SLI pločama – odnosno na bilo kojoj PCI-Express platformi! Naravno,
      nForce 4 SLI32 postoji i u Intel izdanju, ali zbog čega menjati vašu sjajnu 9×5
      ploču, samo da bi imali grafičku snagu DualGPU kartica?

      Gigabyte 3D1-68GT je nesvakidašnja kartica, u čiji je razvoj i manufakturu
      uloženo puno truda i rada. Posle više različitih layout-a, nekih koji su “pali”
      na testu stabilnosti, trud se isplatio, a mi smo imali prilike da testiramo
      karticu koja na sebi ima dva PCI-E native 6800GT čipa. Dakle, ova
      kartica je svojevrsna “2 u 1” solucija, a pri tome nisu pravljeni nikakvi kompromisi.
      Svaki GPU komunicira sa svojih 256 MB memorije putem sopstvene 256-bit magistrale.
      Promene su vršene, očigledno i najviše, na naponskoj jedinici i sistemu za
      hlađenje, kako bi i radne frekvencije mogle biti zadržane na “default” vrednostima.
      Zbirno posmatrano, kartica na sebi ima 512 MB DDR3 memorije i dva GeForce 6800
      GT čipa, odnosno 32 pixel i 12 vertex pipeline -a. Kao i
      u slučaju prve 3D1 kartice, zbirni fillrate i memorijski bandwidth se
      ne mogu uzeti za referencu – 3D1 6800GT će pružiti, odnosno (trebalo bi da
      pruže) performanse kao i dve GeForce 6800 GT kartice u SLI režimu.

      Kartica na testu
      U zaista velikoj kutiji, na kojoj je logo ove kartice i slika onoga što vas
      čeka unutra, spakovano je i nešto “dodatne opreme”. Pored uputstva za upotrebu,
      tu je i CD sa drajverima, DirectX 9.0c, te PowerDVD 5.0, ali i lepo dizajnirani
      V-Tuner2, aplikacija za ručno i “dinamičko” overklokovanje kartice. Od igara,
      tu su CD-ovi sa igrama XpandRally i Joint Operations, zatim adapter za napajanje
      i TV out (S-Video i kompozitni) priključak, kao i poseban modul za priključivanje
      dodatna dva D-Sub konektora.


      Kartica je vrlo masivna, može se reći da je u pitanju je najveća kartica koju
      smo imali prilike da testiramo, koja neće stati u manja kućišta, a rashladni
      sistem je glomazan i prekriće čak dva susedna slota (preko 5 cm “debljine”).
      PCB je dizajniran u Gigabyte-ovim odeljenjima, od nule, pa je zato ova kartica
      ipak dosta manja od ASUS-ovog Dual6800GT rešenja, koje više podseća na “merge”-ovanje
      dva PCB-a na jedan (svi memorijski čipovi su na osnovnoj strani). 3D1-68GT
      stiže kasnije, jer je za konstruisanje novog PCB-a bilo potrebno dosta vremena
      – memorijski čipovi su smešteni sa druge strane (dva puta po 128 MB za svaki
      GPU), a drugi GPU je “rotiran” za 45 stepeni u odnosu na prvi, što je “povuklo”
      i raspored čipova oko njega i omogućilo da se oni postave bliže jedan drugom
      i tako uštedi na površini, odnosno veličini same kartice, koja je tek dva centimetra
      duža i jedan centimetar “viša” odnosno šira od standardnog GeForce 6800 GT
      modela.


      Najveći problem ipak nije njena dužina niti visina – hard disk je lako izmestiti
      više ili niže; problem je u rashladnom sistemu, te na pojedinim pločama, kakva
      je ASUS A8N-SLI, može doći i do “sudaranja” sa memorijskim modulima (na MSI
      K8N SLI Platinum nismo imali problema), pa o ovome treba voditi računa. Sva
      sreća, dovoljno je da u Google tražite “3D1-68GT mainboard compatibility”
      i verovatno ćete brzo pronaći sve što vas zanima. Kada već pričamo o matičnim
      pločama, možemo se vratiti na poslednji pasus uvodne stranice, odnosno na
      pitanje koliko je zapravo tržišna “upotrebljivost” DualGPU rešenja na jednoj
      kartici.


      Ako se setimo da je prva 3D1 kartica zahtevala striktno Gigabyte ploču, možemo
      biti zadovoljni što to ovoga puta nije slučaj. Novi 3D1 će raditi na bilo kojoj
      nForce 4 SLI ploči. Nažalost, to i ovoga puta mora biti SLI ploča,
      upravo zbog sistema koji je nVidia kreirala da bi sprečila dovitljive korisnike
      na “zloupotrebe”. Možda će nekima biti logično da postave pitanje da li
      3D1 6800GT može da radi u non-SLI pločama, pošto već drugi PCI-E 16x slot ne
      može da se koristi zbog glomaznog kulera. Odgovor je negativan – a i zbog
      čega bi koristili drugi PCI-E 16x slot ako ova kartica ne može da radi sa još
      jednom takvom? Da bi drajver aktivirao SLI mod, potrebno je da detektuje dva
      PCI-E x16 slota, odnosno nForce 4 SLI čipset, što znači da će na nForce 4 Ultra
      pločama, 3D1 raditi kao regularan GeForce 6800 GT i to samo zbog ograničenja
      u softveru. Verujemo da bi ova softverska zaštita mogla i da se prevaziđe,
      ali je broj prodatih kartica ovog tipa isuviše mali, te još uvek ne postoje
      “krekovani” drajveri koji bi omogućili 3D1 akceleratoru da radi na običnim
      nForce 4 pločama (ili Intel pločama, zašto ne?)


      Od konektora, prisutni su DVI i D-Sub, a tu je i modul sa dva dodatna
      DVI konektora, pa možemo reći da je GV-3D1 karta posebna po tome što može
      prikazati sliku na četiri monitora. Takođe, za razliku od rešenja iz ASUS-a,
      poseduje samo jedan 6-pinski konektor za eksterno napajanje. Kao što smo
      pomenuli, kartica na sebi ima 2 x 256 MB GDDR3 memorije u 16 čipova koje
      je proizveo Samsung, a koji imaju “rating” na 1.6ns (1250 DDR MHz). Predviđene
      radne učestanosti za GeForce 6800 GT su 350/1000 MHz, ali je Gigabyte i ovog
      puta malo ubrzao svoju DualGPU karticu, koja po default-u radi na 370/1060
      MHz. Iako znamo da i GPU i memorija mogu i više, potrebno je naglasiti da
      je PCB malih dimenzija i da su komponente zbijenije nego inače, pa je i ovaj
      skromniji overklok sasvim dobrodošao. Drugi razlog zbog čega frekvencije
      nisu više možda je vezana i za činjenicu da 3D1-68GT radi na istim, default
      učestanostima i u 2D i u 3D režimu. Što je još čudnije, ne postoje ni senzori
      za temperaturu niti monitoring broja obrtaja kulera.


      Sam kuler je neverovatno masivan i sastoji se od dva profila, iako se to
      na prvi pogled ne vidi. Prvi profil skuplja toplotu sa grafičkih procesora
      i memorijskih čipova na osnovnoj strani štampe, a drugi sa osam memorijskih
      čipova sa druge strane. Veliki ventilator je i prilično brz, jer je neophodno
      ohladiti komponente sa dve overklokovane GeForce 6800 GT kartice istovremeno,
      sa još manje površine. Nažalost, prilično brz znači i nešto bučniji nego
      što bi želeli, ali se uz njega svakako možete igrati. Dakle, nema heat
      pipe sistema niti bilo čega sličnog, što nas je prilično iznenadilo pošto
      se radi o Gigabyte-u koji je prvi krenuo sa heat-pipe hladnjacima na grafičkim
      karticama.


      Nije baš preporučljivo da instalirate karticu u drugi PCI slot i tako “zagradite”
      dotok vazduha ka velikom ventilatoru. Gigabyte 3D1-68GT kartica je radila
      veoma stabilno i prošla sve višečasovne testove bez ikakvih greščica.


      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon 64 3500+ @ 2600 MHz (260 x 10)

      Matična ploča

      MSI K8N Platinum SLI
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 4 x 260 MHz

      Memorija

      2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
      @ 260 MHz (2.5-4-4-8-1T)

      Hard Disk

      Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)

      Video Karte

      GeForce 6800 Ultra – 256 MB GDDR3 – ForceWare 78.01
      GeForce 7800 GTX
      – 256 MB GDDR3 – ForceWare 78.01
      ATI Radeon X1800 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 5.11
      Gigabyte 3D1-68GT – 512 MB GDDR3 – ForceWare 78.01

      Monitor

      Samsung SyncMaster 959NF

      Cooling

      CoolerMaster Hyper 6

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer DVR-106S

      Operativni sistem

      Windows XP Service Pack 2 with
      XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi

      FutureMark 3D Mark 03 340
      FutureMark 3D Mark 2005
      iD Software Doom 3
      iD Software Quake 4

      Microsoft Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty 2
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Painkiller retail
      Prince of Persia: Sands of Time Retail
      The Chronicles of Riddick Retail
      Battlefield 2
      F.E.A.R

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih,
      pokazao je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader
      programa, te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju,
      odnosno napisati sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem
      Microsoftovog API-ja. 3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali
      smo na default setovanjima.

      Poznato je da 3DMark03 ume lepo da izmeri samu moć grafičkog podsistema,
      a razlike u igrama nikada nisu toliko velike – ipak, iznenađuje nas da je
      Dual6800GT toliko brži od naslednika – GeForce 7800 GTX.

      3DMark05

      Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
      3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
      SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
      7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa
      su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje
      VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
      HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog
      efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače
      kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim
      delovima i manje!

      Primećujemo izrazitu prednost novog ATI-jevog novog akceleratora, koji
      superbrzo izvršava shader intenzivne programe, ali i radi na
      izrazito visokim učestanostima…

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
      rezoluciji.

      Kao što vidimo u ovom testu, razlike između GeForce 7800 GTX i Gigabyte
      3D1-68GT akceleratora nisu preterano velike, što smo i očekivali
      – Aquamark 3 mnogo bolje "simulira" klasične D3D igre negoli 3DMark…

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
      je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
      moda koji kartica podržava.


      SpecORG SpecView Perf 8.1

      Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam
      celina. SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira
      osam standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za
      3dS MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno
      1.5 miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
      Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
      imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
      aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
      fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
      koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
      simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
      u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
      u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
      removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
      i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
      simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
      miliona osnovnih linija.

      nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
      simulacije određenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i
      reprezentativne.

      Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan Quake
      3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi Q3 engine modifikovan do neprepoznatljivosti
      – toliko da najveći broj kolega smatra da se radi o potpuno novom engine-u
      (često
      i pogrešno navode da se radi o Direct3D mašini). Prosto je neverovatno
      koliko su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture
      u ovoj igri, dok su particle efekti i dim nešto najbolje što
      smo do sada videli. Nažalost, za uživanje u najvišim setovanjima,
      potrebno je imati najjaču karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800
      XT. Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu.
      Opcija "optimize for SLI" ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon i
      GeForce karticama), pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte
      da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan
      hardver, a ako je budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete
      se složiti sa nama da je u pitanju možda i najlepša igra do
      sada.

      A kada se uključi AA i AF?

      Igru definitivno ne možete igrati u rezoluciji većoj od 1280 x 960
      / 1024, bar ako želite anisotropic i antialiasing. Čak i u ovom slučaju,
      potrebno je imati i više od jednog gigabajta radne memorije u sistemu…

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      nVidia u Doom-u "baca" neverovatno visoke rezultate, pogotovo ako znamo
      da je u ovako detaljnom 3D okruženju primenjen i 8x AF filter. Igra je,
      poprilično optimizovana za SLI, zar ne?

      U još zahtevnijem modu, takođe nema nikakvih iznenađenja!

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
      Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe, Doom
      3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
      u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
      i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo reći,
      uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore uzbuđenja
      – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek, testirali
      smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali"
      kompresiju color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran"
      Ultra Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB
      memorije).

      Nema šta, programeri Catalyst tima su učinili Radeon X1800 XT kraljem
      D3/Q4 igranja – zanimljivo je da je u zahtevnijim situacijama GeForce 7800 GTX
      brži od Dual 6800 GT kartice.

      The Chronicles of Riddick

      Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
      setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.

      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i u
      mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
      poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
      i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.

      Ova igra je takođe odlično optimizovana za SLI – može se reći
      da je najsličnija 3DMark05 benchmark programu ako posmatramo poredak kartica,
      u procentima.

      Painkiller: Battle Out
      of Hell

      I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out
      of Hell, sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom
      slučaju igra previše limitirana brzinom CPU-a.

      X2 – The Threat

      X2 – The Threat je igra koja je u trenutku kada je izašla, privukla pažnju
      raskošnom grafikom, karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima
      i particle efektima. Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje
      verzije 9.0. Za testiranje nismo koristili retail verziju već rolling benchmark
      demo, mada i prava verzija ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum,
      a zvuk isključen. Nedavno je izašao i nastavak – X3 – The
      Reunion, koji ćemo vrlo brzo uvrstiti u naš testbed.

      Prince of Persia: Warrior Within

      Nastavak igre koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta:
      inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
      engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
      smo se služili sa aplikacijom Fraps.

      Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru – Battlefield
      2.
      Standardno, kartice smo "mučili" na najvišim
      detaljima, a tu su i AF+AA modovi…

      Još jedna od igara u kojoj ATI R520 zaista blista…
      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel
      Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija
      Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni
      mod filtriranja.

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz
      pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica
      koristi Shader Model 3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje
      sa konkurentom bilo fer.

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
      nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
      karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
      uz najviša moguća setovanja u video sekciji.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
      i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
      kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
      optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
      očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
      i Antialiasing bili isključeni.

      F.E.A.R 1.2

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
      zahtevna igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u.
      Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji ispisuje prosečan
      broj frejmova. Naravno,
      sve moguće opcije smo stavili na maksimum.

      Overclocking
      Možemo reći da se kartica, na default učestanostima ne pregreva, ali da, kada
      je “poterate” na samo malo višim frekvencijama, ume da se zagreje i više nego
      što bi očekivali ako znate da je maločas bila mlaka. Ukratko, neki maksimum
      sa “našim” primerkom bio je na oko 410 MHz za jezgra i 1120 MHz za memorijske
      čipove, pa smo tako nadmašili i hipotetički 3D1-6800 Ultra model. Pogledajmo
      i koliki su dobici:

      Zaključak
      Gigabyte 3D1-68GT je zaista nesvakidašnja kartica. Njena cena na tržištu bi
      trebalo da iznosi približno koliko i dve GeForce 6800 GT kartice ili nešto
      manje, ali se bojimo da je za to već “prošao voz”. Za manje novca možete kupiti
      GeForce 7800 GTX koji će u nekim situacijama pružiti i više performanse, zauzimati
      manje mesta u kućištu, raditi tiše, trošiti manje energije i proizvoditi manje
      buke. Ipak, ne treba zaboraviti da će ova kartica lako prikazati sliku na čak
      četiri monitora – zamislite četiri ogomna monitora i 4 x 1920 x 1200, svaki
      sa vašom omiljenom igrom. Ok, možda nije najbolji primer – pokušajte koliko
      bi to značilo CAD dizajnerima ili DTP-ovcima, na primer.
      Međutim, koliko god nemali opravdanja za kupovinu 3D1-68GT kartice, moramo
      istaći da je ista vrlo bitna za kompaniju Gigabyte, kao i da će se uskoro,
      u to ne sumnjamo, pojaviti i Dual 7800GT kartica, koju ćete možda moći da povežete
      sa još jednom takvom, u SLI sistem (QuadGPU).


      Iako zanimljiva, prva 3D1 kartica, sa svoja dva GeForce 6600GT čipa, nije
      doživela veliki tržišni uspeh, ali se ne može reći da u IT krugovima, Gigabyte
      za nju nije dobio određena priznanja. Performanse su nešto više od dve GeForce
      6800 GT kartice u SLI režimu, zahvaljujući nešto višem radnom taktu, pa se
      može reći da je Gigabyte uradio odličan posao. Ostaje da se vidi da li će
      nVidia u budućim verzijama drajvera omogućiti SLI sa “dvoglavim” karticama
      na svim PCI-Express platformama, pošto su ovakve kartice zatvoreni DualGPU
      sistemi. Inžinjeri u kompaniji Gigabyte su najverovatnije naučili mnogo novih
      stvari kreirajući prve dve 3D1 kartice – druga je znatno bolja (ne samo zato
      što je brža, naravno) od prve, a verujemo da će 3D1-78GT biti nešto što će
      mnogi poželeti u svojim mašinama. Uostalom, moguće je i da će nVidia omogućiti
      uparivanje dve DualGPU kartice – za takav poduhvat su idealne nove nForce
      4 SLI x32 matične ploče. Mnogi će se zapitati: čemu QuadGPU ako su današnji
      sistemski procesori i dalje isuviše slabi da bi “ispratili” i dva GeForce
      7800 GTX-a u najvećem broju situacija? Sa jedne strane, očekuje se bolja
      optimizacija u igrama i prebacivanje sve većeg broja operacija na sam GPU,
      u bližoj budućnosti. Takođe, drajveri se sve više optimizuju za Dual Core
      procesore, koji su sve popularniji i u ne-tako-skupim igračkim sistemima
      (primera radi, Pentium 4 820 košta svega 250 evra). Jedva čekamo da vidimo
      sledeće izdanje 3D1 akceleratora – jednu jako brzu Dual 7800GT karticu koja
      će moći da radi na bilo kojoj PCI-E platformi.
      Karticu na test ustupio Gigabyte.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test