Branko Maksimović
Gigabyte GV-3D1 vs. GeForce 6600GT @ SLI
Čini se da je kompanija 3dfx nestala toliko davno, da je se mnogi korisnici
računara teško i prisećaju; vreme u IT industriji ima neki svoj tempo: čekanje
čitava dva kvartala da se pojavi parče hardvera u koji je integrisana nova tehnologija
može da izgleda kao godina, a verujem da bi se mnogi kladili da su RivaTNT karticu
kao akcelerator više klase kupili pre nekih desetak godina, iako je, ona zapravo
bila aktuelna pre samo šest godina. Za tih šest godina, desilo se mnogo toga:
Voodoo je bio kralj i nestao sa scene poput vihora, nVidia je postala dominantna,
da bi se kasnije ispostavilo da je ATI “preko noći” prigrabio veći deo tržišta,
a kao svici u noći pojavljivali su se Matrox sa Parheliom, XGI sa Volari i PowerVR
sa Kyro akceleratorima… Tu ćemo se zaustaviti i preskočiti još zanimljiviju
priču o tome kako su se “igrali” AMD i Intel, šta se desilo sa PC-jem pa je
kućna konfiguracija počela da liči na PlayStation, kako je sada, u nekim razvijenim
zemljama, svakodnevna pojava da neko nosi vrlo jak računar u džepu, dok se sa
mobilnim telefonom priča i gleda sa sagovornikom. Pogledamo li koliko je avanzovala
tehnologija globalne IT industrije (i onih njoj srodnih), nije ni čudo što je
RivaTNT u poređenju sa GeForce 6800 Ultra akceleratorom (predstavljenim 9 meseci
pre pisanja ovog teksta i pravljenja mini analize), pravi džepni digitron naspram
radne stanice.
Od kako je imenica Voodoo, u glavama zahtevnih igrača, prestala da implicira na
nešto bitno (ma koliko njima bilo žao), vodi se tihi, a ponekad i glasan “rat”
između dva velika dizajnera video procesora. On se po našim predpostavkama uskoro
neće okončati niti se izmeniti. Setimo se samo kako nas je 3Dfx lepo naučio da
zarad vrhunskih performansi i fantastičnog doživljaja u igrama, pored primarne
2D (ili 2D/3D) kartice, koja stoji u AGP ili PCI slotu, postavimo i isključivi
3D akcelerator Voodoo (a kasnije i Voodoo 2). Tada su igre zaista drugačije i
bolje izgledale na Voodoo karticama i bili smo u stanju da okupimo čitavo društvo
i posmatramo njihovo iskreno “jaw-dropping” oduševljenje. Danas jednostavno zamenimo
GeForce-a FX za GeForce 6xxx i FarCry eventualno ima malo lepše teksture, Doom
3 radi malo brže, dok igre iz EA Sports-a kao da nisu primetile novajliju u kućištu.
Prilično nemaštovito, zar ne? Čak i od novih tehnologija kojima nijedna kompanija
ne bi trebalo da se hvali (kakva je UltraShadow – revolucionarno ne-renderovanje
senki objekata koji su toliko daleko od vas, da više nije ni važno), marketinško
odeljenje redovno pravi veliki “buzz”. Svakako, nove kartice pružaju više performanse,
ali su i skuplje, dok igre sjajno izgledaju i na mnogostruko slabijim i jeftinijim
konzolama, i to u “predpremijernom” izdanju.
Neke kompanije ipak imaju još mašte, što pokazuje potez koji je napravio čuveni
Gigabyte. Naime, pod njihovim imenom se prodaje prvi nVidia akcelerator koji
na sebi ima dva GeForce GPU-a. Iako već slutimo (a nemamo nikakvih zvaničnih
najava) da će uskoro i stari “drugari” ASUS i MSI da urade nešto slično, ostaće
zapisano ko je bio prvi. Zamisao da se dva grafička procesora upare na jednoj
kartici nije nova, jer smo pored već pominjanih Voodoo kartica, videli i RageFury
MAXX serije iz ATI-ja, međutim integrisati dva zahtevna video procesora (znajući
da i klasična kartica zahteva kvalitetno izvedenu naponsku jedinicu), svaki
sa posebnih 128 MB GDDR3 memorije na dve odvojene magistrale, svakako je hrabar
korak.
Tehnologija
Pošto na Benchmark sajtu još niste imali prilike da čitate test GeForce 6600
kartice (pripremili smo mali uporedni prikaz ovih kartica), predpostavićemo
da već znate da nV43 GPU nije nova tehnologija, kao ni Radeon RV410. Kako su
nV40 i R420 skalabilni procesori, inženjerima je bilo relativno lako da rendering
pipeline (vertex i pixel shader jedinice) redukuju. Tako je nV43 preuzeo arhitekturu
od nV40 – razlika je u tome što ima osam pipeline jedinica i tri vertex shader
koprocesora, kao i 128-bitnu memorijsku magistralu. Zbog manjeg broja tranzistora
u jezgru, ali i činjenice da je izrađen u 110-nanometarskom procesu, nV43 je
skromniji po pitanju potrošnje i disipira znatno manju količinu toplotne energije.
GeForce 6600GT na standardnim karticama, koje nas u ovom slučaju najviše zanimaju,
ima radni takt od 500 MHz i komunicira sa GDDR3 memorijom na efektivnih 1000
MHz.
Scan-Line Interleave je naziv tehnologije koja je, u vreme Voodoo 2 akceleratora,
omogućavala da se dva grafička akceleratora upare na istoj grafičkoj kartici
i tako udvostruče fillrate i memorijski propusni opseg. Voodoo 2 je bio PCI
akcelerator, a problem je nastao kasnije, kada je Intel napravio specifikaciju
AGP standarda, koji ima to ograničenje da može da vrši komunikaciju samo sa
jednim grafičkim procesorom. ATI je tako morao da konstruiše kontrolnu logiku
koja omogućava jednom GPU-u da bude “master” i da prosleđuje deo posla “slave”
procesoru, a nešto slično je kasnije uradio i XGI sa Volari Duo karticama. Treća
generacija dvoglavih kartica stiže iz kompanije nVidia, koja je iskoristila
prednost PCI Express x16 magistrale i napravila prvi SLI sistem bez implementacije
raznih trikova. Učeći se na greškama prethodnika prekrstila, američki dizajner
video procesora je predstavio SLI (Scalable Link Interface) tehnologiju. Iako
je skraćenica ista najverovatnije zbog aluzija (ili nostalgije inženjera koji
su kupljeni od 3dfx-a) na Voodoo SLI sistem, ona zapravo ima smisla. Podsetićemo,
SLI je kod Voodoo kartica radio tako što je prvi akcelerator “procesirao” sve
neparne, a drugi sve parne linije na ekranu. Ovaj SLI sistem je imao nekih mana
– dve Voodoo 2 kartice su generisale i određenu količinu šuma (neusaglašenost
intenziteta signala) koja je dovodila do obaranja kvaliteta prikaza. nVidia
SLI sistem je potpuno drugačiji – postoji poseban most koji povezuje kartice
(a ne kabl koji je obično i “paučina” na koju se hvata šum), a softverski deo
realizacije se svodi na dva moda, koji se na nivou drajvera još uvek biraju
automatski.
Preliminarna ideja je bila da algoritam deli sliku na dve jednake površine i svaki
akcelerator obavlja svoj deo, bez obzira na to koliko “posla” na kom delu “ekrana”
praktično ima. Tako se može desiti da na gornjoj polovini ima nekoliko puta manje
poligona, pa je i prvi akcelerator mnogo manje opterećen, što osnovna mana ovog
nefleksibilnog postupka, koji je na kraju i odbačen. Naravno, renderovanje parnih
odnosno neparnih linija nije dolazilo u obzir, iako bi tada obe kartice imale
skoro savršenu podelu posla. No, izbor se sveo na daleko logičniji “Alternate
Frame Rendering” način procesiranja, u kome svaki frejm određuje po jedan od akceleratora
naizmenično, pa su onda obe kartice opterećene jednako u svakom od veoma kratkih
vremenskih intervala. Međutim, nVidia ne može zvanično ni da koristi AFR, iz razloga
što je ovaj metod licencirao niko drugi do najvećeg konkurenta, kompanije ATI.
alternate frame rendering – zelene linije pokazuju
opterećenje svakog akceleratora
Pogađate, AFR je nastao u vreme njihovih Rage Fury MAXX akceleratora, kada Kanađani
još uvek nisu bili pretnja na mainstream i high end delu retail tržišta. Tako
nVidia, zvanično, koristi metod nazvan “Split Frame Rendering”, koji deli ekran
na dva dela koja ne bi uvek trebalo da imaju iste površine. U okviru ovog procesa,
pametni algoritam deli scenu po visini projekcije na 2D ravan, odnosno ekran monitora.
Linija koja deli zadatak prvog od drugog akceleratora, u realnom vremenu odvaja
zadatke oba akceleratora tako da svaki GPU u svakom momentu ima približno isti
broj kalkulacija za procesiranje (u svakoj od “polovina” se uvek nalazi sličan
broj poligona / efekata). Ako, recimo, igramo igru u kojoj je horizont na polovini
vertikalne rezolucije, linija koja deli zaduženja akceleratora bi bila otprilike
na četvrtini “visine”, s obzirom da je nebo na gornjoj površini (u ovom primeru)
samo tekstura. Horizontalna linija se čak može videti na ekranu: potrebno je da
označite posebnu opciju u SLI podmeniju panela ForceWare drajvera. Pošto se intenzivne
3D igre razlikuju od slučaja do slučaja, SLI “linija” se brzo kreće po ekranu,
uz odličnu i logičnu indikaciju o tome kako je posao podeljen među SLI karticama.
No, naš problem je u tome što smo o “Split Frame Rendering” modu mogli samo da
čitamo na stranim sajtovima naših kolega – nekoliko drajvera koje smo probali,
očigledno se oslanja samo na nelegalni “Alternate Frame Rendering” algoritam.
split frame rendering – sasvim logična podela
posla za oba akceleratora
Kartica na testu
GV-3D1 ili 3D10000 kako piše na štampi, stiže u dvostrukoj kutiji – u jednoj
se nalazi matična ploča K8NXP-SLI, Gigabyte CK08 bazirana ploča sa SLI mogućnostima,
dok je uz karticu stigao klasičan bundle koji kompanija nudi uz GeForce 6600GT
i 6800 modele.
Iza jednostavnog imena, krije se kompleksna grafička kartica, koja na prvi pogled
ostavlja utisak na posmatrača. Elektronika kartice je gusto spakovana na PCB koji
je za 3.5 cm duži od onog kod GF6800 Ultra modela, što znači da verovatno neće
stati u najmanja ATX kućišta, pa na ovo treba obratiti pažnju, jer se hard disk
može sudariti sa njom, ako je u istoj visini. Sa druge strane, kartica je zaista
tanka jer je za hlađenje obezbeđen single-slot bakarni kuler sa dva ventilatora.
Dodatno, MOSFET deo naponske jedinice prekriva još jedan metalni profil.
Ventilatori su profilisani tako da vazduh uvlače sa gornje strane kartice (koja
je okrenuta na dole), a izbacuju ga levo i desno. Ovo je vrlo bitno za efikasno
hlađenje akceleratora sa dva grafička čipa. Iako izrađena u 110-nm postupku, dva
nV43 GPU-a stvaraju istu količinu toplotne energije kao i na dve odvojene kartice,
ali je ovoga puta sva disipacija lokalizovana na manju površinu. Bez obzira na
to, inženjeri Gigabyte-a su posao odradili majstorski, pa grafička jezgra rade
na celih 500 MHz, kao i kod običnih GeForce 6600GT kartica.
Iznenađenje je usledilo kada smo saznali da je dva puta po 128 MB video memorije
u vidu Samsung GDDR3 1.6 ns čipova podešeno na efektivnih 1120 MHz, za 120 više
u odnosu na standardni GF6600GT. Kako je kontrolna logika SLI “mosta”, koji
inače stiže uz odgovarajuće ploče, integrisana na samoj kartici, mnogi su verovatno
očekivali da kartica radi na svim pločama koje imaju PCI-Express magistralu.
Nažalost, za sada GV-3D1 radi samo na nForce 4 SLI pločama, a sample koji smo
testirali je imao tu osobinu da je “zaključan” čak i za sve nF4 modele osim
već pomenutog GA K8NXP-SLI.
No, mi ne bi smo bili mirni da ovu zaštitu nismo uspeli da prevaziđemo; najkraći
opis je skidanje modifikovanog biosa, kako bi kartica radila na drugoj ploči koja
podržava “Dual GPU nVidia cards” kakva je naša ASUS A8N-SLI Deluxe. Prodajni primerci
kartice će možda raditi i na drugim nF4 SLI pločama, a pošto nForce 4 SLI u single
card / normal režimu radi kao nForce 4 Ultra (odnosno usmerava svih 16 PCI-E linija
ka master PCI-E x16 slotu, verujemo da će moći da radi i na nForce 4 Ultra pločama.
U slučaju da Gigabyte ne odluči da GV-3D1 prodaje odvojeno od ploče, neće biti
potrebe da joj omogući rad na drugim (nForce 4) pločama. Ovu situaciju bi konkurencija
mogla iskoristiti – ASUS i MSI će, ako predstave sličnu karticu, sigurno omogućiti
da radi na drugim sličnim pločama, a onda svakako i postići veći tržišni uspeh.
Iako Gigabyte navodi da kartica ima 256 MB video memorije na 256-bitnoj magistrali,
treba istaći da je sve ovo tačno samo u teoriji. Realnije je istaći da svaki GPU
komunicira sa svojih 128 MB memorije na posvećenom 128-bitnom memory bus-u. 16
PCI Express linija koje dolaze do karte se lokalno, na samoj kartici, uz pomoć
kontrolnog kola koji je identičan onom na nVidia SLI mostu, dele na dve po osam
za svaki GPU, pa je ovo još jedan indikator da se radi o kartici koja zapravo
predstavlja elektroniku dve standardne na jednoj štampanoj ploči.
U teoriji, GV-3D1 ima sličan ili nešto viši fillrate i propusni opseg koji
nudi GeForce 6800 Ultra (koja ima niže radne frekvencije), pa bi bilo daleko
efektnije da je kontroler realizovan tako da svaki nV43 čip koristi svih 256
MB memorije na 256-bitnoj magistrali, što bi, opet, bilo teško izvesti na nivou
hardvera. Za početak, nV43 ima dva cross bar memorijska kontrolera od 64-bita
i nVidia ga ne može tek tako prepraviti da efikasno koristi 4 takva kontrolera
kao što to čini nV40. Podsetićemo, nV43 je nastao redukovanjem nV40 GPU-a, što
je daleko manji posao nego da pravite potpuno novi video procesor.
Jedna protiv dve – odjednom
Test koji čitate obuhvatio je rad na tri platforme. Koristili smo tri matične
ploče, dva puta po dve GeForce 6600 GT kartice, Gigabyte GV-3D1, X700 i trenutnog
šampiona – Radeon X850 XT Platinum, s obzirom na to da GeForce 6800 GT ili Ultra
model za PCI Express magistralu nismo uspeli da lociramo. MSI NX6600 GT kartice
smo testirali na odličnoj K8N Neo4 Diamond ploči, čiji je test već objavljen,
dok smo Gigabyte kartice sa istim čipom na već pomenutoj K8NXP-SLI ploči iz istoimene
kompanije. Da bi uslovi testa bili ravnopravni, mi smo dve Gigabyte GeForce 6600GT
kartice testirali i na drugoj sličnoj ploči – ASUS A8N-SLI, sa kojom ove kartice
rade bez problema. Međutim, da bi GV-3D1 proradio, morali smo da mu obezbedimo
novi, regularni bios za ASUS A8N-SLI Deluxe ploču. Evo šta je na njoj ispravljeno
u poslednjoj verziji:
BIOS version: 1003 Date:01/20/2005
Checksum: C700H
1. Modify HT safe value from 5X to 4X to fix somtimes K8
sempron CPU fails to boot
2. Modify CPU Vcore for 1.40V (Low Power CPU) for MR
3. Hide ‘CPU Voltage’ Item options from 1.55V~1.65V when using 1.40V CPU, because
the low power CPU doesn’t support upper 1.55V
4. Modify Linear Overclock formula to fit H/W request
5. Add a SETUP Item to control the CPU fan fail message threshold RPM
6. Re-translation item strings, value and help to French.
7. Don’t porting GPO5 to fit H/W request
8. Fixed asus update 64bit OS fail
9. Change the SLI mode setting from ‘SLI’ to ‘auto’ when user switch to Dual
card mode by SLI windows utility
10. Fixed CPU voltage will pull high in the begining of POST and then pull down
after memory sizing
11. Do one more time PCI_reset to fix fail to boot from bootblock after support
DualGPU card
12. DMI information : Fixed AMD Athlon64 CPU’s Processor Family will be wrong
shown as ‘Opteron’
13. Add DMI type08 information : ‘CPU Fan’,’Power Fan’,’Chassis Fan * 2′,’Chipset
Fan’
14. Fixed when CPU multiplier select 4X or 4.5X and HT set to 5X , system will
hang on 29h , it is because the HT speed cannot be faster than CPU speed (AMD
Spec)
15. Fixed AMD Sempron can not boot up because wrong HT setting.
16. Fixed DDR CL value will be wrong after resuming from S3 (only MR PCB)
17. Support nVidia DualGPU PCIE VGA card.
18. Rewrite EZ-plug checking code to support both Normal/QuickSwitch PCB
(source: ASUS)
Pored toga, morali smo malo da čitamo i neka nezvanična “štiva”: postupanje
po uputstvima sa foruma i modifikovanje verzije biosa, omogućilo nam je da ovaj
zaista specifičan akcelerator pokrenemo i na ASUS ploči, još jednom, zbog fer
poređenja sa već testiranim GeForce 6600 GT karticama u single i SLI režimu.
Magistrala, odnosno HT matične ploče je bio podešen na 240 MHz, množilac na
11 (2640 MHz) a memorija na sinhrono na 1T, 2-3-3-6. Gigabyte i MSI GeForce
6800 GT kartice su veoma slične, a njihov detaljan test ćete uskoro čitati u
uporednom prikazu.
SLI iz ugla igrača
Testirajući kartice u SLI režimu i upoređujući rezultate sa, konkretno, GeForce
6600GT karticama u single GPU režimu (kao i sa onim koje je dao GA GV-3D1 akcelerator),
došli smo do zanimljivog zaključka. Drajver 66.81, 66.93 i 71.40 se svakako razlikuju
kada su performanse u Dual GPU režimu u pitanju. Ono što mnogi nisu naveli kada
su pisali o SLI modu rada, jeste da nVidia mora da napravi skript za svaku igru,
kako bi ona radila u AFR ili SFR režimu. Ostaje nejasno zbog čega, po defaultu,
drajver, ako je podešen za Dual GPU ne ume da natera bilo koju 3D aplikaciju (pa
i screen saver) da koristi oba GPU-a, odnosno obe kartice u sistemu? Zbog čega
korisnik mora da skida nove drajvere, samo da bi oba GPU-a bila iskorištena? Prema
onome što smo uspeli da saznamo, sva tri pomenuta drajvera imaju profile za igre
FarCry, Painkiller, The Sims 2 (SFR), Doom 3 i Half Life (AFR), dok igre sa kojima
testiramo, nemaju. Tako da, ako igrate igre kao što su NFS Underground 2, FlatOut,
StarWars BattleFront, Vampire The Masquerade, Chronnicles of Riddick, Flight Simulator
– drugi GPU uopšte neće biti upotrebljen! Kako napraviti sopstveni profil? Potrebno
je samo editovati fajl NvApps.xml, koji se nalazi u WindowsSystem32 direktorijumu.
Tamo gde je za aplikaciju ispisano nešto slično sledećem redu, treba dodati još
takvih linija, sa naznačenim imenom aplikacije koju želite da pokrenete u SLI
modu.
<PROFILE Label=“ImeAplikacije”>
<APLICATION Label= “aplikacija.exe” />
<PROPERTY Label= “multichip_rendering_mode” Value=“1” Itemtype=“predefined”
/>
</PROFILE>
Broj 1 označava Alternate Frame Rendering mod, 2 stoji za Split Frame
Rendering, dok je 4 – Single GPU mod. Još jednom ćemo reći – ostaje
nejasno zbog čega nVidia samo, makar i nezvanično, ne obezbedi nove verzije NvApps.xml
fajla za download. Ovako korisnicima ostaje da pronađu ovakvo uputstvo, igraju
se sami i isprobavaju da li SFR ili AFR pružaju bolje rezultate, sami benchmark-uju
itd. Postoji mogućnost i da aplikaciji ne odgovara neki od modova, te može blokirati,
pa je za njih jedino Single GPU mod rešenje. nVidia se, čini nam se, ne trudi
toliko da SLI tehnologija postigne uspeh ni blizu njenih potencijala. Mi smo testirali
sa poslednjom beta verzijom ForceWare drajvera koju smo uspeli da pronađemo –
77.40. Zbog čega ona, u odnosu na WHQL 66.81 nema još predefinisanih igara – makar
onih popularnijih, koje smo naveli? Zar je toliki problem napraviti rezidentan
utility, koji bi forsirao neki od SLI modova (i imao ponuđen AFR / SFR / Single
mod selektor), a onda, ako igra blokira, da prepozna problem i prebaci, za tu
aplikaciju, mod na Single GPU? Treba napomenuti i da bi neka aplikacija bolje
radila u SFR a neka u AFR režimu, što ostavljamo, eventualno vama da probate.
Karticu nismo imali dovoljno dugo kako bi je detaljnije istestirali, ali se igranje
sa promenama modova može obaviti i tokom nekog drugog SLI testa.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2640 MHz (240 x
11)
Matična
ploča
ASUS A8N-SLI Deluxe beta
bios
nVidia nForce 4 SLI
HTT 5 x 240 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX
PC4400CL25 (Samsung TCCD)
Hard
Disk
Western Digital Caviar
200 GB ATA133 (2000JB)
Video
Karte
ATI Radeon X850 XT Platinum Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12
ATI Radeon X800 XL – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12
MSI RX700 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12
Gigabyte GV-3D1 – 256 MB GDDR3 – ForceWare 71.40
Gigabyte GV-NX66T128D – 128 MB GDDR3 – ForceWare 7.40
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD
uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry v1.2
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
Kako smo testirali ?
Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
ostale uključene, a anisotropic isključene. Pošto smo 3D1 karticu naterali da
radi na našoj test ploči, pokrenuli smo Dual GPU
mod i počeli sa testom. Nažalost, nismo imali vremena
da probamo da nateramo aplikacije koje nVidia još nije podržala u SLI modu da
iskoriste oba GPU-a, pa ako dođe do neke bitne promene
kod samih drajvera, naš test ce biti update-ovan.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
Aplikacija u kojoj se svakako oseća prednost SLI tehnologije, jeste 3DMark, koji
sa verzijama drajvera 66.xx i 69.xx nije umeo da iskoristi oba akceleratora. Programeri
su dodali podršku za ovaj benchmark i kao što vidite, rezultati to pokazuju.
3DMark2005
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
od 20 do 25 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
Još jedan pravi primer optimizacije – dva 6600GT akceleratora dostižu najskuplju
karticu koja se danas (još uvek ne) može kupiti – X850 XT. Naravno, Gigabyte 3D1
je na visini zadatka, a pošto ima bržu memoriju, logično je i što je brži od dva
“razdvojena” modela.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Iako nije bio podržan u ranijim izdanjima drajvera, AquaMark je dobio svojih par
linija u config fajlu. Split Frame Rendering ovde pokazuje svoju moć, a GV-3D1
u najvišoj rezoluciji lako prestiže X850 XT PE.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test jednostavno ne dozvoljava
visok framerate. Nažalost, SLI ovde nije aktiviran, pa i X700 Pro, malo overklokovan,
diktira tempo.
SpecORG SpecView Perf 8.1
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Ovoga puta, konkretne real-world aplikacije su simulirane,
pa tako SpecVIEWPerf u svim situacijama koristi isti kod koji su proizvodjači
ovih softverskih paketa napisali tokom njihovog kreiranja. Mi smo koristili smo
poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. Kao što već znate,
u pitanju je karakterističan i za mnoge korisnike veoma važan test.
U najvažnijim testovima, kakvi su 3DMax, EnSight, Maya i Pro/Engineer, nVidia
kartice ostavljaju ATI u prašini. Doduše, LightWave pokazuje da dobra Direct X
implementacija i dalje ima nekog smisla. Korisnici koji rade u ozbiljnim modeling,
CAD i engineer aplikacijama se sa tim ne bi složili.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika u
pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
maksimumu.
Quake 3 engine, klasičan je OpenGL program koji se oslanja na viši fillrate i
memorijski bandwidth. Nažalost, i ova aplikacija zahteva ručno definisanje
parametara za SLI mod rada.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Koja je to prva igra za koju je nVidia dodala SLI config? Doom 3, naravno. Pogledajmo
GeForce 6600GT SLI i GV-3D1 na delu. Igranje u 1600 x 1200, sa još 8x AF je bilo
pravo zadovoljstvo!
Splinter Cell Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Unreal Tournament engine i zahtevna igra koja bi svakako umela da iskoristi drugu
6600GT karticu ili GPU. Apelovaćemo kod nVidie da što pre obezbedi jednostavno
ukljucivanje AFR ili SFR moda za sve 3D aplikacije, bar u vidu utility
programa sa "experts only" etiketom. Interesantno da se ova opcija nije
pojavila u RivaTuner-u do sada.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
Radeon X700 Pro je u ovom slučaju brži od direktnog nVidia konkurenta, što nije
iznenađenje, znajući da je i ranije bio naklonjen ATI karticama.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Pomalo nam je bilo teško da poverujemo da je za ovu igru napravljen config,
jer u principu postoji veliki broj popularnijih igara koje ne rade u SLI
režimu. U svakom slucaju, i ovde Dual GPU tehnologija pokazuje svoju moc, a nama
je još jednom žao što na testu nismo imali GeForce 6800 GT za PCI Express magistralu.
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
sa aplikacijom Fraps.
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
I ova poznata igra radi zaista mnogo brže u SLI režimu – pogledajmo samo visoke
rezolucije. Ako dve 6600 GT kartice, odnosno dva nV43 video procesora mogu da
pobede X850 XT Platinum, koliko iza sebe bi ga ostavio setup sa dve GeForce
6800 Ultra PCI Express kartice?
Far Cry v1.3
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
je na mnogim sajtovima bila proglašena za Igru Godine 2004, a na većini
bolja od igara Doom 3 pa cak i Half Life 2! . Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.
Cry Engine je ipak napisan da postuje sve "zakone fizike", a Split
Frame Rendering ipak nismo uspeli da vidimo na delu ako ukljucimo linije
koje pokazuju opterećenja akceleratora. Moguće je da je u drajverima 71.40 FarCry
radio u AFR modu, ili da SLI indikator jednostavno nije radio posao, tek, linije
se nisu pomerale onako kako bi trebalo.
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
moguća setovanja u video sekciji.
Kao i Doom 3, Counter Strike Source i Half Life 2 (ne i Vampire Masquerade, koji
je takodje na Source engine-u) radi u Alternate Frame Rendering
modu. Odlicne performanse, opet najprimetnije u 1600 x 1200.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
bili isključeni.
Kako je bilo jednostavno u vreme Voodoo 2 kartica. Ako bi dokupili još jedan isti
akcelerator (a gore potpisani je imao dva Creative Blaster Voodoo 2 sa 12 MB),
bilo je potrebno samo da ga povežete i reinstalirate drajvere. Nikakvih profila
niti bilo kakvih podešavanja nije bilo – i svaka igra je odmah radila mnogo brže…
Zahtevni modovi
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Half Life 2)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Doom 3)
Overclocking
Sasvim logično – ako overklokujete jezgro na kartici, to znači da dual takt
generator šalje identične informacije za oba GPU-a. Znamo da nV43 može da radi
i na više od 515 MHz, čak i da bi svaki od dva procesora na kartici radili na
barem 550 MHz, međutim, nijedan strani kolega nije uspeo da overklokuje karticu
više od 518 MHz, a bilo je i primeraka koji su već na 505 MHz pravili probleme.
To na svu sreću ne znači da kartica radi na 500 MHz nestabilno, čak i kada je
veoma vruće i kada je veoma opterećena. Verujemo da je problem GPU-ovima da
se, prilikom overklokovanja, usaglase. Kako kartica nije mogla da radi na više
od 515 MHz, probali smo da ubrzamo memoriju i stigli do solidnih 1190 MHz. Evo
i, reda radi, nekoliko rezultata…
Zaključak
3D1 je maštovito osmišljen i na odličan način realizovan video akcelerator. Međutim,
Gigabyte je ovu karticu učinio neupotrebljivom na bilo kojoj SLI ploči koja nije
ne samo nForce 4 SLI (a u najavi su i čipsetovi sa SLI mogućnostima od VIA Technologies,
npr.), već i ne-GA K8NXP-SLI. Iako smo videli da ona sasvim lepo može da radi
na ASUS A8N-SLI Deluxe ploči (oficijelni update bios-a ploče i mala korekcija
bios-a kartice), Gigabyte ne želi ni da je prodaje van paketa sa svojom nForce
4 SLI pločom. Postoji, u celoj priči i jedna lepa vest, koju smo ostavili za kraj.
Krajnja cena ovog sjajnog kompleta, za naše tržište još nije formirana, ali smo
već videli preporučenu tržišnu cenu i ona iznosi svega 550 dolara (ili manje od
440 €), što je trenutno cena za Radeon X800 XT Platinum, GeForce 6800 Ultra ili
nešto više od dve GeForce 6600GT kartice. Ne samo što je GV-3D1 na svaki način
vrlo poseban 3D akcelerator, koji pripada visokoj klasi, nego je u paketu i odlična
nForce 4 ploča kao bonus. Ako cena na našem tržištu ne bude previše visoka (~460
€ + PDV) ceo komplet zaslužuje svaku našu preporuku.
Karticu i ploču na test ustupio Gigabyte, www.gigabyte.com.tw