Gigabyte GV-3D1 vs. GeForce 6600GT @ SLI

Gigabyte GV-3D1 vs. GeForce 6600GT @ SLI

Gigabyte je obradovao ljubitelje 3D akceleratora nečim sasvim novim: GV-3D1 je prva GeForce grafička kartica sa dva video procesora; koncept koji nije bio uspešan još od kada su ozbiljni igrači imali dodatne Voodoo 2 akceleratore u svojim mašinama. GV-3D1 će sigurno biti uspešniji od Volari Duo kartica, a koliko ostaje da se vidi...

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      Gigabyte GV-3D1 vs. GeForce 6600GT @ SLI

      Čini se da je kompanija 3dfx nestala toliko davno, da je se mnogi korisnici
      računara teško i prisećaju; vreme u IT industriji ima neki svoj tempo: čekanje
      čitava dva kvartala da se pojavi parče hardvera u koji je integrisana nova tehnologija
      može da izgleda kao godina, a verujem da bi se mnogi kladili da su RivaTNT karticu
      kao akcelerator više klase kupili pre nekih desetak godina, iako je, ona zapravo
      bila aktuelna pre samo šest godina. Za tih šest godina, desilo se mnogo toga:
      Voodoo je bio kralj i nestao sa scene poput vihora, nVidia je postala dominantna,
      da bi se kasnije ispostavilo da je ATI “preko noći” prigrabio veći deo tržišta,
      a kao svici u noći pojavljivali su se Matrox sa Parheliom, XGI sa Volari i PowerVR
      sa Kyro akceleratorima… Tu ćemo se zaustaviti i preskočiti još zanimljiviju
      priču o tome kako su se “igrali” AMD i Intel, šta se desilo sa PC-jem pa je
      kućna konfiguracija počela da liči na PlayStation, kako je sada, u nekim razvijenim
      zemljama, svakodnevna pojava da neko nosi vrlo jak računar u džepu, dok se sa
      mobilnim telefonom priča i gleda sa sagovornikom. Pogledamo li koliko je avanzovala
      tehnologija globalne IT industrije (i onih njoj srodnih), nije ni čudo što je
      RivaTNT u poređenju sa GeForce 6800 Ultra akceleratorom (predstavljenim 9 meseci
      pre pisanja ovog teksta i pravljenja mini analize), pravi džepni digitron naspram
      radne stanice.

      Od kako je imenica Voodoo, u glavama zahtevnih igrača, prestala da implicira na
      nešto bitno (ma koliko njima bilo žao), vodi se tihi, a ponekad i glasan “rat”
      između dva velika dizajnera video procesora. On se po našim predpostavkama uskoro
      neće okončati niti se izmeniti. Setimo se samo kako nas je 3Dfx lepo naučio da
      zarad vrhunskih performansi i fantastičnog doživljaja u igrama, pored primarne
      2D (ili 2D/3D) kartice, koja stoji u AGP ili PCI slotu, postavimo i isključivi
      3D akcelerator Voodoo (a kasnije i Voodoo 2). Tada su igre zaista drugačije i
      bolje izgledale na Voodoo karticama i bili smo u stanju da okupimo čitavo društvo
      i posmatramo njihovo iskreno “jaw-dropping” oduševljenje. Danas jednostavno zamenimo
      GeForce-a FX za GeForce 6xxx i FarCry eventualno ima malo lepše teksture, Doom
      3 radi malo brže, dok igre iz EA Sports-a kao da nisu primetile novajliju u kućištu.
      Prilično nemaštovito, zar ne? Čak i od novih tehnologija kojima nijedna kompanija
      ne bi trebalo da se hvali (kakva je UltraShadow – revolucionarno ne-renderovanje
      senki objekata koji su toliko daleko od vas, da više nije ni važno), marketinško
      odeljenje redovno pravi veliki “buzz”. Svakako, nove kartice pružaju više performanse,
      ali su i skuplje, dok igre sjajno izgledaju i na mnogostruko slabijim i jeftinijim
      konzolama, i to u “predpremijernom” izdanju.

      Neke kompanije ipak imaju još mašte, što pokazuje potez koji je napravio čuveni
      Gigabyte. Naime, pod njihovim imenom se prodaje prvi nVidia akcelerator koji
      na sebi ima dva GeForce GPU-a. Iako već slutimo (a nemamo nikakvih zvaničnih
      najava) da će uskoro i stari “drugari” ASUS i MSI da urade nešto slično, ostaće
      zapisano ko je bio prvi. Zamisao da se dva grafička procesora upare na jednoj
      kartici nije nova, jer smo pored već pominjanih Voodoo kartica, videli i RageFury
      MAXX serije iz ATI-ja, međutim integrisati dva zahtevna video procesora (znajući
      da i klasična kartica zahteva kvalitetno izvedenu naponsku jedinicu), svaki
      sa posebnih 128 MB GDDR3 memorije na dve odvojene magistrale, svakako je hrabar
      korak.

      Tehnologija

      Pošto na Benchmark sajtu još niste imali prilike da čitate test GeForce 6600
      kartice (pripremili smo mali uporedni prikaz ovih kartica), predpostavićemo
      da već znate da nV43 GPU nije nova tehnologija, kao ni Radeon RV410. Kako su
      nV40 i R420 skalabilni procesori, inženjerima je bilo relativno lako da rendering
      pipeline (vertex i pixel shader jedinice) redukuju. Tako je nV43 preuzeo arhitekturu
      od nV40 – razlika je u tome što ima osam pipeline jedinica i tri vertex shader
      koprocesora, kao i 128-bitnu memorijsku magistralu. Zbog manjeg broja tranzistora
      u jezgru, ali i činjenice da je izrađen u 110-nanometarskom procesu, nV43 je
      skromniji po pitanju potrošnje i disipira znatno manju količinu toplotne energije.
      GeForce 6600GT na standardnim karticama, koje nas u ovom slučaju najviše zanimaju,
      ima radni takt od 500 MHz i komunicira sa GDDR3 memorijom na efektivnih 1000
      MHz.

      Scan-Line Interleave je naziv tehnologije koja je, u vreme Voodoo 2 akceleratora,
      omogućavala da se dva grafička akceleratora upare na istoj grafičkoj kartici
      i tako udvostruče fillrate i memorijski propusni opseg. Voodoo 2 je bio PCI
      akcelerator, a problem je nastao kasnije, kada je Intel napravio specifikaciju
      AGP standarda, koji ima to ograničenje da može da vrši komunikaciju samo sa
      jednim grafičkim procesorom. ATI je tako morao da konstruiše kontrolnu logiku
      koja omogućava jednom GPU-u da bude “master” i da prosleđuje deo posla “slave”
      procesoru, a nešto slično je kasnije uradio i XGI sa Volari Duo karticama. Treća
      generacija dvoglavih kartica stiže iz kompanije nVidia, koja je iskoristila
      prednost PCI Express x16 magistrale i napravila prvi SLI sistem bez implementacije
      raznih trikova. Učeći se na greškama prethodnika prekrstila, američki dizajner
      video procesora je predstavio SLI (Scalable Link Interface) tehnologiju. Iako
      je skraćenica ista najverovatnije zbog aluzija (ili nostalgije inženjera koji
      su kupljeni od 3dfx-a) na Voodoo SLI sistem, ona zapravo ima smisla. Podsetićemo,
      SLI je kod Voodoo kartica radio tako što je prvi akcelerator “procesirao” sve
      neparne, a drugi sve parne linije na ekranu. Ovaj SLI sistem je imao nekih mana
      – dve Voodoo 2 kartice su generisale i određenu količinu šuma (neusaglašenost
      intenziteta signala) koja je dovodila do obaranja kvaliteta prikaza. nVidia
      SLI sistem je potpuno drugačiji – postoji poseban most koji povezuje kartice
      (a ne kabl koji je obično i “paučina” na koju se hvata šum), a softverski deo
      realizacije se svodi na dva moda, koji se na nivou drajvera još uvek biraju
      automatski.

      Preliminarna ideja je bila da algoritam deli sliku na dve jednake površine i svaki
      akcelerator obavlja svoj deo, bez obzira na to koliko “posla” na kom delu “ekrana”
      praktično ima. Tako se može desiti da na gornjoj polovini ima nekoliko puta manje
      poligona, pa je i prvi akcelerator mnogo manje opterećen, što osnovna mana ovog
      nefleksibilnog postupka, koji je na kraju i odbačen. Naravno, renderovanje parnih
      odnosno neparnih linija nije dolazilo u obzir, iako bi tada obe kartice imale
      skoro savršenu podelu posla. No, izbor se sveo na daleko logičniji “Alternate
      Frame Rendering” način procesiranja, u kome svaki frejm određuje po jedan od akceleratora
      naizmenično, pa su onda obe kartice opterećene jednako u svakom od veoma kratkih
      vremenskih intervala. Međutim, nVidia ne može zvanično ni da koristi AFR, iz razloga
      što je ovaj metod licencirao niko drugi do najvećeg konkurenta, kompanije ATI.

      alternate frame rendering – zelene linije pokazuju
      opterećenje svakog akceleratora

      Pogađate, AFR je nastao u vreme njihovih Rage Fury MAXX akceleratora, kada Kanađani
      još uvek nisu bili pretnja na mainstream i high end delu retail tržišta. Tako
      nVidia, zvanično, koristi metod nazvan “Split Frame Rendering”, koji deli ekran
      na dva dela koja ne bi uvek trebalo da imaju iste površine. U okviru ovog procesa,
      pametni algoritam deli scenu po visini projekcije na 2D ravan, odnosno ekran monitora.
      Linija koja deli zadatak prvog od drugog akceleratora, u realnom vremenu odvaja
      zadatke oba akceleratora tako da svaki GPU u svakom momentu ima približno isti
      broj kalkulacija za procesiranje (u svakoj od “polovina” se uvek nalazi sličan
      broj poligona / efekata). Ako, recimo, igramo igru u kojoj je horizont na polovini
      vertikalne rezolucije, linija koja deli zaduženja akceleratora bi bila otprilike
      na četvrtini “visine”, s obzirom da je nebo na gornjoj površini (u ovom primeru)
      samo tekstura. Horizontalna linija se čak može videti na ekranu: potrebno je da
      označite posebnu opciju u SLI podmeniju panela ForceWare drajvera. Pošto se intenzivne
      3D igre razlikuju od slučaja do slučaja, SLI “linija” se brzo kreće po ekranu,
      uz odličnu i logičnu indikaciju o tome kako je posao podeljen među SLI karticama.
      No, naš problem je u tome što smo o “Split Frame Rendering” modu mogli samo da
      čitamo na stranim sajtovima naših kolega – nekoliko drajvera koje smo probali,
      očigledno se oslanja samo na nelegalni “Alternate Frame Rendering” algoritam.

      split frame rendering – sasvim logična podela
      posla za oba akceleratora

      Kartica na testu

      GV-3D1 ili 3D10000 kako piše na štampi, stiže u dvostrukoj kutiji – u jednoj
      se nalazi matična ploča K8NXP-SLI, Gigabyte CK08 bazirana ploča sa SLI mogućnostima,
      dok je uz karticu stigao klasičan bundle koji kompanija nudi uz GeForce 6600GT
      i 6800 modele.


      Iza jednostavnog imena, krije se kompleksna grafička kartica, koja na prvi pogled
      ostavlja utisak na posmatrača. Elektronika kartice je gusto spakovana na PCB koji
      je za 3.5 cm duži od onog kod GF6800 Ultra modela, što znači da verovatno neće
      stati u najmanja ATX kućišta, pa na ovo treba obratiti pažnju, jer se hard disk
      može sudariti sa njom, ako je u istoj visini. Sa druge strane, kartica je zaista
      tanka jer je za hlađenje obezbeđen single-slot bakarni kuler sa dva ventilatora.
      Dodatno, MOSFET deo naponske jedinice prekriva još jedan metalni profil.


      Ventilatori su profilisani tako da vazduh uvlače sa gornje strane kartice (koja
      je okrenuta na dole), a izbacuju ga levo i desno. Ovo je vrlo bitno za efikasno
      hlađenje akceleratora sa dva grafička čipa. Iako izrađena u 110-nm postupku, dva
      nV43 GPU-a stvaraju istu količinu toplotne energije kao i na dve odvojene kartice,
      ali je ovoga puta sva disipacija lokalizovana na manju površinu. Bez obzira na
      to, inženjeri Gigabyte-a su posao odradili majstorski, pa grafička jezgra rade
      na celih 500 MHz, kao i kod običnih GeForce 6600GT kartica.


      Iznenađenje je usledilo kada smo saznali da je dva puta po 128 MB video memorije
      u vidu Samsung GDDR3 1.6 ns čipova podešeno na efektivnih 1120 MHz, za 120 više
      u odnosu na standardni GF6600GT. Kako je kontrolna logika SLI “mosta”, koji
      inače stiže uz odgovarajuće ploče, integrisana na samoj kartici, mnogi su verovatno
      očekivali da kartica radi na svim pločama koje imaju PCI-Express magistralu.
      Nažalost, za sada GV-3D1 radi samo na nForce 4 SLI pločama, a sample koji smo
      testirali je imao tu osobinu da je “zaključan” čak i za sve nF4 modele osim
      već pomenutog GA K8NXP-SLI.

      No, mi ne bi smo bili mirni da ovu zaštitu nismo uspeli da prevaziđemo; najkraći
      opis je skidanje modifikovanog biosa, kako bi kartica radila na drugoj ploči koja
      podržava “Dual GPU nVidia cards” kakva je naša ASUS A8N-SLI Deluxe. Prodajni primerci
      kartice će možda raditi i na drugim nF4 SLI pločama, a pošto nForce 4 SLI u single
      card / normal režimu radi kao nForce 4 Ultra (odnosno usmerava svih 16 PCI-E linija
      ka master PCI-E x16 slotu, verujemo da će moći da radi i na nForce 4 Ultra pločama.
      U slučaju da Gigabyte ne odluči da GV-3D1 prodaje odvojeno od ploče, neće biti
      potrebe da joj omogući rad na drugim (nForce 4) pločama. Ovu situaciju bi konkurencija
      mogla iskoristiti – ASUS i MSI će, ako predstave sličnu karticu, sigurno omogućiti
      da radi na drugim sličnim pločama, a onda svakako i postići veći tržišni uspeh.


      Iako Gigabyte navodi da kartica ima 256 MB video memorije na 256-bitnoj magistrali,
      treba istaći da je sve ovo tačno samo u teoriji. Realnije je istaći da svaki GPU
      komunicira sa svojih 128 MB memorije na posvećenom 128-bitnom memory bus-u. 16
      PCI Express linija koje dolaze do karte se lokalno, na samoj kartici, uz pomoć
      kontrolnog kola koji je identičan onom na nVidia SLI mostu, dele na dve po osam
      za svaki GPU, pa je ovo još jedan indikator da se radi o kartici koja zapravo
      predstavlja elektroniku dve standardne na jednoj štampanoj ploči.


      U teoriji, GV-3D1 ima sličan ili nešto viši fillrate i propusni opseg koji
      nudi GeForce 6800 Ultra (koja ima niže radne frekvencije), pa bi bilo daleko
      efektnije da je kontroler realizovan tako da svaki nV43 čip koristi svih 256
      MB memorije na 256-bitnoj magistrali, što bi, opet, bilo teško izvesti na nivou
      hardvera. Za početak, nV43 ima dva cross bar memorijska kontrolera od 64-bita
      i nVidia ga ne može tek tako prepraviti da efikasno koristi 4 takva kontrolera
      kao što to čini nV40. Podsetićemo, nV43 je nastao redukovanjem nV40 GPU-a, što
      je daleko manji posao nego da pravite potpuno novi video procesor.

      Jedna protiv dve – odjednom

      Test koji čitate obuhvatio je rad na tri platforme. Koristili smo tri matične
      ploče, dva puta po dve GeForce 6600 GT kartice, Gigabyte GV-3D1, X700 i trenutnog
      šampiona – Radeon X850 XT Platinum, s obzirom na to da GeForce 6800 GT ili Ultra
      model za PCI Express magistralu nismo uspeli da lociramo. MSI NX6600 GT kartice
      smo testirali na odličnoj K8N Neo4 Diamond ploči, čiji je test već objavljen,
      dok smo Gigabyte kartice sa istim čipom na već pomenutoj K8NXP-SLI ploči iz istoimene
      kompanije. Da bi uslovi testa bili ravnopravni, mi smo dve Gigabyte GeForce 6600GT
      kartice testirali i na drugoj sličnoj ploči – ASUS A8N-SLI, sa kojom ove kartice
      rade bez problema. Međutim, da bi GV-3D1 proradio, morali smo da mu obezbedimo
      novi, regularni bios za ASUS A8N-SLI Deluxe ploču. Evo šta je na njoj ispravljeno
      u poslednjoj verziji:
      BIOS version: 1003 Date:01/20/2005
      Checksum: C700H

      1. Modify HT safe value from 5X to 4X to fix somtimes K8
      sempron CPU fails to boot
      2. Modify CPU Vcore for 1.40V (Low Power CPU) for MR
      3. Hide ‘CPU Voltage’ Item options from 1.55V~1.65V when using 1.40V CPU, because
      the low power CPU doesn’t support upper 1.55V
      4. Modify Linear Overclock formula to fit H/W request
      5. Add a SETUP Item to control the CPU fan fail message threshold RPM
      6. Re-translation item strings, value and help to French.
      7. Don’t porting GPO5 to fit H/W request
      8. Fixed asus update 64bit OS fail
      9. Change the SLI mode setting from ‘SLI’ to ‘auto’ when user switch to Dual
      card mode by SLI windows utility
      10. Fixed CPU voltage will pull high in the begining of POST and then pull down
      after memory sizing
      11. Do one more time PCI_reset to fix fail to boot from bootblock after support
      DualGPU card
      12. DMI information : Fixed AMD Athlon64 CPU’s Processor Family will be wrong
      shown as ‘Opteron’
      13. Add DMI type08 information : ‘CPU Fan’,’Power Fan’,’Chassis Fan * 2′,’Chipset
      Fan’
      14. Fixed when CPU multiplier select 4X or 4.5X and HT set to 5X , system will
      hang on 29h , it is because the HT speed cannot be faster than CPU speed (AMD
      Spec)
      15. Fixed AMD Sempron can not boot up because wrong HT setting.
      16. Fixed DDR CL value will be wrong after resuming from S3 (only MR PCB)
      17. Support nVidia DualGPU PCIE VGA card.

      18. Rewrite EZ-plug checking code to support both Normal/QuickSwitch PCB
      (source: ASUS)
      Pored toga, morali smo malo da čitamo i neka nezvanična “štiva”: postupanje
      po uputstvima sa foruma i modifikovanje verzije biosa, omogućilo nam je da ovaj
      zaista specifičan akcelerator pokrenemo i na ASUS ploči, još jednom, zbog fer
      poređenja sa već testiranim GeForce 6600 GT karticama u single i SLI režimu.

      Magistrala, odnosno HT matične ploče je bio podešen na 240 MHz, množilac na
      11 (2640 MHz) a memorija na sinhrono na 1T, 2-3-3-6. Gigabyte i MSI GeForce
      6800 GT kartice su veoma slične, a njihov detaljan test ćete uskoro čitati u
      uporednom prikazu.
      SLI iz ugla igrača

      Testirajući kartice u SLI režimu i upoređujući rezultate sa, konkretno, GeForce
      6600GT karticama u single GPU režimu (kao i sa onim koje je dao GA GV-3D1 akcelerator),
      došli smo do zanimljivog zaključka. Drajver 66.81, 66.93 i 71.40 se svakako razlikuju
      kada su performanse u Dual GPU režimu u pitanju. Ono što mnogi nisu naveli kada
      su pisali o SLI modu rada, jeste da nVidia mora da napravi skript za svaku igru,
      kako bi ona radila u AFR ili SFR režimu. Ostaje nejasno zbog čega, po defaultu,
      drajver, ako je podešen za Dual GPU ne ume da natera bilo koju 3D aplikaciju (pa
      i screen saver) da koristi oba GPU-a, odnosno obe kartice u sistemu? Zbog čega
      korisnik mora da skida nove drajvere, samo da bi oba GPU-a bila iskorištena? Prema
      onome što smo uspeli da saznamo, sva tri pomenuta drajvera imaju profile za igre
      FarCry, Painkiller, The Sims 2 (SFR), Doom 3 i Half Life (AFR), dok igre sa kojima
      testiramo, nemaju. Tako da, ako igrate igre kao što su NFS Underground 2, FlatOut,
      StarWars BattleFront, Vampire The Masquerade, Chronnicles of Riddick, Flight Simulator
      – drugi GPU uopšte neće biti upotrebljen! Kako napraviti sopstveni profil? Potrebno
      je samo editovati fajl NvApps.xml, koji se nalazi u WindowsSystem32 direktorijumu.
      Tamo gde je za aplikaciju ispisano nešto slično sledećem redu, treba dodati još
      takvih linija, sa naznačenim imenom aplikacije koju želite da pokrenete u SLI
      modu.
      <PROFILE Label=“ImeAplikacije”>
      <APLICATION Label= “aplikacija.exe” />
      <PROPERTY Label= “multichip_rendering_mode” Value=“1” Itemtype=“predefined”
      />
      </PROFILE>

      Broj 1 označava Alternate Frame Rendering mod, 2 stoji za Split Frame
      Rendering, dok je 4 – Single GPU mod. Još jednom ćemo reći – ostaje
      nejasno zbog čega nVidia samo, makar i nezvanično, ne obezbedi nove verzije NvApps.xml
      fajla za download. Ovako korisnicima ostaje da pronađu ovakvo uputstvo, igraju
      se sami i isprobavaju da li SFR ili AFR pružaju bolje rezultate, sami benchmark-uju
      itd. Postoji mogućnost i da aplikaciji ne odgovara neki od modova, te može blokirati,
      pa je za njih jedino Single GPU mod rešenje. nVidia se, čini nam se, ne trudi
      toliko da SLI tehnologija postigne uspeh ni blizu njenih potencijala. Mi smo testirali
      sa poslednjom beta verzijom ForceWare drajvera koju smo uspeli da pronađemo –
      77.40. Zbog čega ona, u odnosu na WHQL 66.81 nema još predefinisanih igara – makar
      onih popularnijih, koje smo naveli? Zar je toliki problem napraviti rezidentan
      utility, koji bi forsirao neki od SLI modova (i imao ponuđen AFR / SFR / Single
      mod selektor), a onda, ako igra blokira, da prepozna problem i prebaci, za tu
      aplikaciju, mod na Single GPU? Treba napomenuti i da bi neka aplikacija bolje
      radila u SFR a neka u AFR režimu, što ostavljamo, eventualno vama da probate.
      Karticu nismo imali dovoljno dugo kako bi je detaljnije istestirali, ali se igranje
      sa promenama modova može obaviti i tokom nekog drugog SLI testa.

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor
      AMD Athlon 64 3500+ @ 2640 MHz (240 x
      11)

      Matična
      ploča
      ASUS A8N-SLI Deluxe beta
      bios
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 5 x 240 MHz

      Memorija
      2 x 512 MB Corsair TwinX
      PC4400CL25 (Samsung TCCD)

      Hard
      Disk
      Western Digital Caviar
      200 GB ATA133 (2000JB)

      Video
      Karte

      ATI Radeon X850 XT Platinum Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12
      ATI Radeon X800 XL – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12
      MSI RX700 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12
      Gigabyte GV-3D1 – 256 MB GDDR3 – ForceWare 71.40
      Gigabyte GV-NX66T128D – 128 MB GDDR3 – ForceWare 7.40

      Monitor
      Samsung
      SyncMaster 959NF

      Cooling
      CoolerMaster Hyper 6

      DVD
      uređaj
      Pioneer DVR-108D

      CDRW
      uređaj
      Pioneer DVR-106S

      Operativni
      sistem
      Windows
      XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench
      programi
      FutureMark
      3D Mark 03 340
      FutureMark 3D Mark 2005
      iD Software Doom 3
      Microsoft Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty: United Offensive
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Pandora Tomorrow
      Crytek FarCry v1.2
      ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Painkiller retail
      Prince of Persia: Sands of Time Retail

      Kako smo testirali ?

      Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
      A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
      ostale uključene, a anisotropic isključene. Pošto smo 3D1 karticu naterali da
      radi na našoj test ploči, pokrenuli smo Dual GPU
      mod i počeli sa testom. Nažalost, nismo imali vremena
      da probamo da nateramo aplikacije koje nVidia još nije podržala u SLI modu da
      iskoriste oba GPU-a, pa ako dođe do neke bitne promene
      kod samih drajvera, naš test ce biti update-ovan.

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
      je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
      te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
      sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
      3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.

      Aplikacija u kojoj se svakako oseća prednost SLI tehnologije, jeste 3DMark, koji
      sa verzijama drajvera 66.xx i 69.xx nije umeo da iskoristi oba akceleratora. Programeri
      su dodali podršku za ovaj benchmark i kao što vidite, rezultati to pokazuju.

      3DMark2005

      Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
      3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
      SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
      6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
      zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
      kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
      efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
      volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
      od 20 do 25 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      Još jedan pravi primer optimizacije – dva 6600GT akceleratora dostižu najskuplju
      karticu koja se danas (još uvek ne) može kupiti – X850 XT. Naravno, Gigabyte 3D1
      je na visini zadatka, a pošto ima bržu memoriju, logično je i što je brži od dva
      “razdvojena” modela.

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.

      Iako nije bio podržan u ranijim izdanjima drajvera, AquaMark je dobio svojih par
      linija u config fajlu. Split Frame Rendering ovde pokazuje svoju moć, a GV-3D1
      u najvišoj rezoluciji lako prestiže X850 XT PE.

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
      ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
      koji kartica podržava.

      Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test jednostavno ne dozvoljava
      visok framerate. Nažalost, SLI ovde nije aktiviran, pa i X700 Pro, malo overklokovan,
      diktira tempo.

      SpecORG SpecView Perf 8.1

      SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
      nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
      neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
      tipa CAD i 3D Modeling. Ovoga puta, konkretne real-world aplikacije su simulirane,
      pa tako SpecVIEWPerf u svim situacijama koristi isti kod koji su proizvodjači
      ovih softverskih paketa napisali tokom njihovog kreiranja. Mi smo koristili smo
      poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. Kao što već znate,
      u pitanju je karakterističan i za mnoge korisnike veoma važan test.

      U najvažnijim testovima, kakvi su 3DMax, EnSight, Maya i Pro/Engineer, nVidia
      kartice ostavljaju ATI u prašini. Doduše, LightWave pokazuje da dobra Direct X
      implementacija i dalje ima nekog smisla. Korisnici koji rade u ozbiljnim modeling,
      CAD i engineer aplikacijama se sa tim ne bi složili.

      Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive

      Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
      Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika u
      pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
      maksimumu.

      Quake 3 engine, klasičan je OpenGL program koji se oslanja na viši fillrate i
      memorijski bandwidth. Nažalost, i ova aplikacija zahteva ručno definisanje
      parametara za SLI mod rada.

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
      predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Koja je to prva igra za koju je nVidia dodala SLI config? Doom 3, naravno. Pogledajmo
      GeForce 6600GT SLI i GV-3D1 na delu. Igranje u 1600 x 1200, sa još 8x AF je bilo
      pravo zadovoljstvo!

      Splinter Cell Pandora Tomorrow

      Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
      većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
      sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
      efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
      možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
      Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
      za testiranje.

      Unreal Tournament engine i zahtevna igra koja bi svakako umela da iskoristi drugu
      6600GT karticu ili GPU. Apelovaćemo kod nVidie da što pre obezbedi jednostavno
      ukljucivanje AFR ili SFR moda za sve 3D aplikacije, bar u vidu utility
      programa sa "experts only" etiketom. Interesantno da se ova opcija nije
      pojavila u RivaTuner-u do sada.

      Colin McRae 04

      Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
      reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
      Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
      aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
      kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
      benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
      fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.

      Radeon X700 Pro je u ovom slučaju brži od direktnog nVidia konkurenta, što nije
      iznenađenje, znajući da je i ranije bio naklonjen ATI karticama.

      X2 – The Threat

      X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
      karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
      Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
      nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
      ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.

      Pomalo nam je bilo teško da poverujemo da je za ovu igru napravljen config,
      jer u principu postoji veliki broj popularnijih igara koje ne rade u SLI
      režimu. U svakom slucaju, i ovde Dual GPU tehnologija pokazuje svoju moc, a nama
      je još jednom žao što na testu nismo imali GeForce 6800 GT za PCI Express magistralu.

      Prince of Persia: Sands of Time

      Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
      gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
      sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
      sa aplikacijom Fraps.

      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
      verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
      ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.

      I ova poznata igra radi zaista mnogo brže u SLI režimu – pogledajmo samo visoke
      rezolucije. Ako dve 6600 GT kartice, odnosno dva nV43 video procesora mogu da
      pobede X850 XT Platinum, koliko iza sebe bi ga ostavio setup sa dve GeForce
      6800 Ultra PCI Express kartice?

      Far Cry v1.3

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
      su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
      je na mnogim sajtovima bila proglašena za Igru Godine 2004, a na većini
      bolja od igara Doom 3 pa cak i Half Life 2! . Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
      mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
      senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
      i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
      opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.

      Cry Engine je ipak napisan da postuje sve "zakone fizike", a Split
      Frame Rendering ipak nismo uspeli da vidimo na delu ako ukljucimo linije
      koje pokazuju opterećenja akceleratora. Moguće je da je u drajverima 71.40 FarCry
      radio u AFR modu, ili da SLI indikator jednostavno nije radio posao, tek, linije
      se nisu pomerale onako kako bi trebalo.

      Painkiller

      Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
      i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
      efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
      nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
      demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
      je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
      pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
      moguća setovanja u video sekciji.

      Kao i Doom 3, Counter Strike Source i Half Life 2 (ne i Vampire Masquerade, koji
      je takodje na Source engine-u) radi u Alternate Frame Rendering
      modu. Odlicne performanse, opet najprimetnije u 1600 x 1200.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
      prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
      igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
      te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
      Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
      bili isključeni.

      Kako je bilo jednostavno u vreme Voodoo 2 kartica. Ako bi dokupili još jedan isti
      akcelerator (a gore potpisani je imao dva Creative Blaster Voodoo 2 sa 12 MB),
      bilo je potrebno samo da ga povežete i reinstalirate drajvere. Nikakvih profila
      niti bilo kakvih podešavanja nije bilo – i svaka igra je odmah radila mnogo brže…

      Zahtevni modovi
      Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Half Life 2)

      Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Doom 3)

      Overclocking
      Sasvim logično – ako overklokujete jezgro na kartici, to znači da dual takt
      generator šalje identične informacije za oba GPU-a. Znamo da nV43 može da radi
      i na više od 515 MHz, čak i da bi svaki od dva procesora na kartici radili na
      barem 550 MHz, međutim, nijedan strani kolega nije uspeo da overklokuje karticu
      više od 518 MHz, a bilo je i primeraka koji su već na 505 MHz pravili probleme.
      To na svu sreću ne znači da kartica radi na 500 MHz nestabilno, čak i kada je
      veoma vruće i kada je veoma opterećena. Verujemo da je problem GPU-ovima da
      se, prilikom overklokovanja, usaglase. Kako kartica nije mogla da radi na više
      od 515 MHz, probali smo da ubrzamo memoriju i stigli do solidnih 1190 MHz. Evo
      i, reda radi, nekoliko rezultata…

      Zaključak

      3D1 je maštovito osmišljen i na odličan način realizovan video akcelerator. Međutim,
      Gigabyte je ovu karticu učinio neupotrebljivom na bilo kojoj SLI ploči koja nije
      ne samo nForce 4 SLI (a u najavi su i čipsetovi sa SLI mogućnostima od VIA Technologies,
      npr.), već i ne-GA K8NXP-SLI. Iako smo videli da ona sasvim lepo može da radi
      na ASUS A8N-SLI Deluxe ploči (oficijelni update bios-a ploče i mala korekcija
      bios-a kartice), Gigabyte ne želi ni da je prodaje van paketa sa svojom nForce
      4 SLI pločom. Postoji, u celoj priči i jedna lepa vest, koju smo ostavili za kraj.
      Krajnja cena ovog sjajnog kompleta, za naše tržište još nije formirana, ali smo
      već videli preporučenu tržišnu cenu i ona iznosi svega 550 dolara (ili manje od
      440 €), što je trenutno cena za Radeon X800 XT Platinum, GeForce 6800 Ultra ili
      nešto više od dve GeForce 6600GT kartice. Ne samo što je GV-3D1 na svaki način
      vrlo poseban 3D akcelerator, koji pripada visokoj klasi, nego je u paketu i odlična
      nForce 4 ploča kao bonus. Ako cena na našem tržištu ne bude previše visoka (~460
      € + PDV) ceo komplet zaslužuje svaku našu preporuku.

      Karticu i ploču na test ustupio Gigabyte, www.gigabyte.com.tw

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test