Gigabyte GV-NX73G128D i GV-NX76T256D-RH
Uvod
Na Benchmark-u su uvek najčitaniji testovi video kartica najviše i srednje
klase. Najjači modeli po pravilu stižu prvi i demonstriraju mogućnosti nove
generacije, dok su prikazi konkretnih modela akceleratora srednje klase zanimljivi
našim čitaocima iz drugog razloga, najčešće da bi prosudili koji brend im za
uložen novac najviše nudi. Najčešće se i sa karticama srednje klase mogu igrati
najnovije igre “sa svim detaljima”, ali kartice najniže klase još dugo neće
biti dovoljne zagriženim igračima. Postoje izuzeci – igre koje se u pristojnim
rezolucijama mogu igrati na karticama niže klase (takav je, recimo Half Life
2: Episode 1 ili Need For Speed Most Wanted), ali opet, treba znati da niža
klasa uvek sporije napreduje nego mainstream ili high-end, kao i da je razlika
u performansama između predstavnika najviše i najniže klase iz generacije u
generaciju, sve veća. Kod sistemskih procesora, situacija ni izbliza nije ovakva.
Najbolji način da se ilustruje koliko su novi akceleratori srednje klase brži
od svojih prethodnika, je iznošenje sledeće činjenice: GeForce 7600GT se po
performansama može porediti sa GeForce 6800 Ultra, koji je top model prethodne
generacije, dok je GeForce 7900GTX nešto brži ne samo od dve GeForce 6800GT
kartice u SLI režimu, već prestiže i dva 7800GT-a, koji su “stariji” svega
nekoliko meseci! Sa druge strane, GeForce 6200 nije mnogo brži od modela FX5200,
pre svega zbog toga što se radi o Single Quad Pipe rešenjima, obično “vezanim”
na 64-bitnu memorijsku magistralu. Svakako, tu je veliki broj odličnih starijih
igara koje sa karticama iz cenovnog ranga od 80-90 evra možete sada igrati,
a pre tri godine bi vam za slične performanse bilo potrebno 350 ili 400 evra.
Danas, ne samo što su igre znatno zahtevnije, već su i apetiti igrača porasli,
pa se umesto u 800 x 600 ili 1024 x 768, igra najčešće u 1280 x 1024 (1440
x 900) i 1600 x 1200, uz gotovo obavezan antialiasing i anisotropic. Kartice
niže klase verovatno nikada neće moći da “voze” aktuelne igre u visokim rezolucijama,
međutim, tu je i akceleracija grafičkog okruženja novog operativnog sistema
(Windows Vista), kao i hardversko dekodiranje videa visoke definicije. Visok
frame-rate u reprodukciji videa rezolucije 1920 x 1080 u progressive modu,
možete zaboraviti na konfekciji kakva je GeForce 4 MX ili Radeon 9200 SE. Samo
najnoviji akceleratori, uključujući, na svu sreću, i entry-level modele serje
GeForce 7 i Radeon X1K, nude hardversko dekodiranje H.264 i WMV9 videa visoke
rezolucije. Postoje i softverski dekoderi, ali oni često nude lošiji kvalitet
prikaza, a koriste CPU do samog maksimuma, pa ako vam neki thread radi u pozadini
(download, ili neki od zahtevnijih peer2peer programa), možete očekivati smetnje
(usporenja) u reprodukciji, odnosno “ispuštene” frejmove. To svakako ume da
nervira, pogotovo ako su vam došli prijatelji na n-tu “partiju” Star Wars maratona.
Kod kartica niže klase, karakteristična je i pojava izmene radnih frekvencija
čipa i jezgra, bez najave, odnosno promene samog naziva. Zbog toga, ako je
za vaš kućni multimedijalni sistem dovoljan neki GeForce 7300GS ili Radeon
X1300, obavezno proverite specifikacije tog modela on-line. Ako treba, posetite
i forume…
Na sajtu Benchmark smo predstavili gotovo sve nove akceleratore iz serije
“GeForce 7”, ali smo nepravedno zapostavili model 7300, koji je, da ironija
i nepravda bude još veća, bio i prva “sedmica” na mnogim tržištima (G72 je
prvi nVidia akcelerator izrađen u TSMC-ovom 90-nm procesu). GeForce 7300GS
GPU je izrađen za ekonomsku klasu, ali je njegov spisak mogućnosti jednak onome
kod najjačih predstavnika. Ovo je bio slučaj i kod GeForce FX5200 (naspram
FX5800 i FX5900 modela), ali ne i tokom GeForce 4 generacije, kada je GeForce
4 MX bio kritikovan zbog nedostatka podrške za noviju verziju Direct X-a (tada
je bio aktuelan DirectX 8.0). GeForce FX serija je donela znatno drugačiji
dizajn, čija je jedna od prednosti bila mogućnost “skaliranja”, odnosno lakog
kreiranja derivata sa manje pipeline jedinica, bez većih zahvata na samoj arhitekturi.
Ovo je i prva serija akceleratora koja je imala podršku za Shader Model 2.0.
Kako je PCI Express standard postao dominantan, to je omogućilo nVidiji i ATI-ju
da ponudi još atraktivnije cene (i veću zaradu za sebe i partnere) uz TurboCache
i HyperMemory rešenja, karakteristična po tome što mogu da pozajme određenu
količinu memorije od sistemskog RAM-a, a da to bude znatno efikasnije od AGP
texturing metoda (zahvaljujući dvosmernoj, ubrzanoj komunikaciji kroz PCI-E
x16). GeForce 6200 je imao gotovo sve mogućnosti najskupljeg modela (čipa)
6800, a slična situacija je i danas, sa novim GeForce 7300 GPU-om – G72.
G72 – GeForce 7300 GS
G72 je nastao od iste arhitekture kao i G70 (ovaj GPU je stariji od G71),
ali, kao što se na dijagramu može videti, ima znatno manji broj Quad Pipeline
(4 x Pixel Shader + TMU), ROP i Vertex jedinica. U jezgru se, dakle, nalazi
jedan Quad Pipeline, odnosno 4 Pixel Shader i TMU jedinice, dva Raster
Operator Unit-a, dva fragmenta crossbar memorijska kontrolera (svaki širine
32-bita) i čak tri Vertex Shader jedinice. Ako stvari pojednostavimo i
zanemarimo Vertex Shader, mogli bi smo reći da je G72 pipeline praktično
jedna šestina od G70, da mu je memorijska magistrala četiri puta uža, da
je geometrijski procesor 2.5 puta, a ROP čak osam puta manji! Ako uporedimo
GPU-ove na GeForce 6200 sa onima na GeForce 6800 akceleratorima, videćemo
da razlika ipak nije tolika, a još manja je u slučaju poređenja FX5200
i FX5800 akceleratora… Zbog toga smo u uvodnoj reči i izneli tvrdnju
da niža klasa uvek sporije napreduje nego mainstream ili high-end.
Quad Pipeline se kod G72 razlikuje u odnosu na pipeline kod nV44 (GeForce
6200), na isti način kao što se G70 QP razlikuje od ove jedinice kod nV40.
Obe ALU jedinice unutar Pixel Shader-a sada imaju MADD i MUL (Multiply
ADD + Multiply u jednom ciklusu) – podsetićemo jedna ALU jedinica kod nV4x
je MADD, a druga MUL (naravno, samo ove karakteristične instrukcije se
rade u jednom ciklusu, mada ove matematičke jedinice rade efikasno i sa
drugačijim kodom. Takođe, lokalne keš memorije su takođe smanjene ili optimizovane
kako bi odgovarale novom GPU-u, a ROP jedinicama je dodat FP16 blending,
kako bi HDR bio moguć (FP32, G7x čipovi ne podržavaju, pa HDR + AA nije
moguć). Kad smo kod umekšavanja ivica, vredi pomenuti da G72 podržava transparency
antialiasing, mada je pitanje koliko će je korisnici ovih slabašnih akceleratora
uopšte koristiti. GeForce 7300GS podržava i TurboCache, ali s obzirom da
kartice stižu sa većom lokalnom količinom memorije (GeForce 6200 TC kartice
su stizale sa 16 do 64MB lokalnog VRAM-a, uz mogućnost pozajmljivanja dodatnih
48 do 192 MB od sistemskog) – 128 ili 256MB, TurboCache sistem će ređe
biti u upotrebi. GeForce 7300GS sa 128MB lokalne memorije može da „pozajmi“
jos 128MB sistemske memorije (informacija iz ForceWare drajvera čak ovu
verziju i naziva 256-megabajtnom), dok 7300GS sa 256MB lokalnog VRAM-a,
može da adresira dodatnih 256MB. GeForce 7300GS GPU se izrađuje u TSMC
pogonima u 0.09 mikronskom proizvodnom postupku, a ciljane radne učestanosti
su 550 MHz.
CineFX 4.0 Architecture
Full DirectX9 Support
DirectX9 Shader Model 3.0 Support
Vertex Shader 3.0
Pixel Shader 3.0
Internal 128-bit Floating Point (FP32) Precisions
Unlimited Shader Lengths
Up to 16 textures per pass
Support for FP16 Texture Formats with Filtering, FP32 without
Non-Power of two texture support
Multiple Render Targets
NVIDIA High Precision Dynamic Range Technology
Full FP16 Floating Point Support throughout the entire pipeline
FP16 Floating Point Frame Buffer Support
Intellisample 4.0
Up to 4X, Gamma Adjusted, Native Multi-sampling FSAA with rotated grid
sampling
Transparent Multi-Sampling and Super-Sampling
Lossless colour, texture, z-data compression
Fast Z Clear
Up to 16x Anisotropic Filtering
UltraShadow Technology
NVIDIA SLI Support
NVIDIA Pure Video Technology
Adaptable Programmable video processor
High Definition MPEG2 and WMV9 acceleration
Spatial Temporal de-interlacing
Inverse 2:2 and 3:2 pull-down (Inverse Telecine)
4-tap horizontal, 5-tap vertical scaling
Overlay color temperature correction
Microsoft® Video Mixing Renderer (VMR) supports multiple video windows
with full video quality and features in each window
Integrated HDTV output
Advanced Display options
Dedicated on-chip video processor
nView Multi Display technology
Single and Dual-Link TMDS Transmitter
Digital Vibrance Control 3.0
Kartica na testu – GV-NX73G128D
Gigabyte nije potrebno predstavljati, jer je jedan od tri najpoznatija,
najzastupljenija i najrespektabilnija proizvođača komponenti, računara i
opreme na našem tržištu (pored kompanija ASUS i MSI). Njihova video kartica
sa oznakom GV-NX73G128D (kriptična, ali opisna za one koji su „provalili
kod“) je zapravo GeForce 7300 GS sa 128MB memorije i pasivnim hlađenjem.
Na prvi pogled deluje atraktivno, pogotovo za ovu klasu ; kombinacija plavog
PCB-a sa srebrnim alu-hladnjakom i narandžastim profilom koji je tu više
zbog estetskog momenta, kao i atraktivna kutija, čine ovaj proizvod primamljivim
za retail.
Sam PCB je originalno dizajniran od strane nVidijinih inženjera i podseća
na prethodnike – GeForce 6200 TC sa 32-bitnom magistralom, GeForce FX5200
64-bit, MX400 64-bit, a njegove dimenzije su 160 x 55 x 15 milimetara. nVidia
je za G72 osmislila dva referentna dizajna : P280 je standardnog profila
(veći PCB, sva četiri memorijska čipa su smeštena sa osnovne strane, uz standardni
DVI+D-Sub i Video out set konektora), dok je P381 tzv. niskoprofilni dizajn
(uži PCB, dva memorijska čipa smeštena sa druge strane štampe, DVI + Video
out konektori, sa D-Sub konektorom kao opcijom (izveden preko kabla)). GPU,
sa svojih 112 miliona tranzistora, “pakovan” je po Flip-Chip Ball-Grid-Array
maniru, pa liči na Intel-ove sistemske procesore za prenosne računare.
Štampana ploča je zaštićena plavim lakom, a Gigabyte se odlučio za Hynix-ove
DDR2 memorijske čipove, koji su testirani za frekvencije od 400 MHz, odnosno
latencije od 2.5 nanosekundi. Na samoj kartici rade na 809 MHz (efektivno),
iako je preporučena učestanost za GeForce 7300 GS – 800 MHz. Neki proizvođači,
tako, koriste Hynix DDR2 čipove od 2.8 ns, pa su podešeni na manju frekvenciju
od 700 MHz, a ima i proizvođača koji su za VRAM iskoristili Infineon GDDR3
čipove latencije od 1.4ns, te su kartice setovane na 1200 MHz! Ipak, smatramo
da je najbolje rešenje koristiti najjeftiniju memoriju koja stabilno radi
na 800 MHz i ponuditi što jeftiniji krajnji proizvod, jer dodatnih 5% ubrzanja
ne znači mnogo u ovoj klasi.
Po dva Hynix memorijska čipa smeštena su sa obe strane PCB-a, levo od GPU-a,
pa je i lako reći da je memorijska magistrala 64-bitna. Model sa testa ima
128 MB memorije, a G72 može da adresira i dodatnih 128 MB od sistemskog RAM-a.
Kao sto je i o čekivano kod P381 dizajna, dodatni D-Sub konektor je vezan
kablom, što je uspešno sakriveno narandžastim profilom. Aluminijumski profil ima veliku površinu, ali narandžasti detalj je, kao
što smo rekli, više tu iz estetskih razloga, kao i da možda sakrije činjenicu
da je kartica „niskoprofilna“. Na mestima gde profil dodiruje GPU, postavljena
je termalna traka, a sama kartica se ne zagreva preterano tokom rada. GV-NX73G128D
ima digitalni, analogni i S-video priključak, a u kutiji nismo našli nijedan
DVI-u-D-Sub adapter, što može da predstavlja problemčić za korisnike sa dva
CRT monitora. U paketu se nalazi samo uputstvo, CD sa drajverima i uslužnim
softverom za overklokovanje, kao i kabl koji razdvaja komponentne RGB konektore
i S-Video, a kartica je radila maksimalno stabilno.
Najviše frekvencije koje smo postigli sa našim primerkom kartice je svega
25 MHz preko default vrednosti od 550 MHz, odnosno 860 MHz za memorijske
čipove. Ako bi karticu dodatno hladili, postigli bi 590 MHz za grafički čip
i 865 za memoriju. Verujemo da bi bolje hlađenje (pravi ventilator na profilu,
a ne improvizovani), mogli da poteraju GPU i preko 600 MHz, mada je to sasvim
neopravdano ubrzanje, ako znamo da se tako stvara dodatna buka…
Sa druge strane štampe nema većih elektronskih komponenti, pa se osim nekoliko
naponskih regulatora, može reći da je “gola”. Nova generacija mainstream
kartica podrazumeva Dual DVI konektore, što je i logično jer sve više korisnika
ima dva TFT monitora sa digitalnom konekcijom. Jedan od konektora je Dual-Link
DVI, dok je drugi Single-Link DVI. U radu, GV-NX73G128D nije pokazao znake nestabilnosti,
niti bilo kakve druge probleme.
Kartica na testu – GV-NX76T256D-RH
Već smo pisali o pasivno hlađenoj verziji GeForce 7600GT akceleratora u
izdanju čuvenog ASUSTek-a, međutim, Gigabyte je bio poznat po heat-pipe rešenjima
i pre ASUS-a, pa je red da se detaljno upoznamo i sa njihovim viđenjem tihe
G73 kartice. Gigabyte je imao pasivna rešenja u klasi Radeona X1300 Pro (GV-RX13P256DE-RH),
GeForce 6600GT (GV-NX66T128D-RH), a Radeon X800 XL i razni GeForce 6800 modeli
su, iako sa sličnim heat-pipe „sendvič-kulerima“, ipak imali malu aktivnu
pomoć u vidu minijaturnog hladnjaka na poleđini kartice.
Gigabyte GV-NX76T256D-RH je klasičan GeForce 7600 GT, bar kad je PCB u pitanju,
mada je rashladni sistem vrlo zanimljiv, a u Gigabyte-u tvrde da je (naravno),
znatno bolji od rešenja iz konkurencije. Pre toga, pogledajmo šta stiže uz
ovu Gigabyte karticu . U pakovanju su dva DVI-to-D-Sub adaptera, jedan devetopinski
video out modul, isti kao i onaj kod prethodno opisane kartice (S-Video +
komponentni), CD sa drajverima, CD sa V-Tuner 2 Plus uslužnim programom,
CyberLink Power DVD 6.0, uputstvo i puna verzija igre Serious Sam 2 na DVD-u.
Kada gledamo sam kuler, a to je ono što je kod ove kartice najzanimljivije
(jer smo se sa referentnim modelom već upoznali), primećujemo daje Silent
Heat Pipe II dosta drugačiji od rešenja koja su primenjena na prethodniku
iz ove klase, modelu GeForce 6600GT. ASUS je, recimo, napravio rešenje na
istom principu i na modelu GF 7800GT TOP Silent i na GeForce 7600GT Silent,
kao i na ranijim izdanjima akceleratora Radeon X800 XL Silent i GeForce 6600GT
Silent.
Sa osnovne strane, na G73 GPU-u se nalazi bakarni profil iz koga jedna cev
toplotnu energiju šalje u aluminijumski profil (ponovo se podsetimo priče
da bakar bolje prima toplotu, dok je se aluminijum lakše oslobađa), smešten
iznad samih DVI konektora. Ovaj profil čini da kartica zauzima dva slota,
kao da je reč o high-end modelu, ali ćemo Gigabyte-u to ovoga puta oprostiti
znajući koliko se referentni ventilator GeForce 7600GT kartice čuje u 3D
režimu rada. Pomenuti profil je tako dizajniran da iskoristi strujanje vazduha
(sva igračka i ostala dobra kućišta napred imaju ventilator koji ubacuje
vazduh, da bi nazad izbacivao topao vazduh), te se tako metalni profili oslobađaju
toplotne energije, koja odlazi van sistema. Druga toplotna cev je vezana
za aluminijumska rebra smeštena sa druge strane štampe (da, kartica je baš
opremljena!), tako da se toplota što efikasnije odvede sa površine GPU-a.
ASUS-ovo rešenje nameće potrebu da se deo profila okrene ka gore, prema
ventilatoru na kuleru sistemskog procesora, što može da dovede do povećanja
temperature samog CPU-a za poneki stepen (nama se baš to i desilo), međutim,
ASUS EN7600GT Silent se može ubaciti u svaku ploču kao i referentni GeForce
7600GT, što se za GV-NX76T256D-RH ne može reći ; već se pojavio određen broj
korisnika koji se žali da kartica ne može da se instalira na MSI K8N Diamond
Plus matičnu ploču (bar ne u nulti PCI-E x16 slot), dok se na neka ASUS rešenja
tvrdi da ne može da se instalira u SLI varijantama. Mi nismo imali problema
sa instalacijom na ASUS A8N32-SLI. Preporučili bi smo da, ako kupujete ovako
specifičnu karticu, proverite da li je kompatibilna sa pločom koju imate.
Iako je ASUS-ovo rešenje možda elegantnije, svakako treba pomenuti da je
bilo lako utvrditi da je GA Silent Cool II ipak efikasniji. Naime, prilikom
testiranja, temperature su bile i do 10-ak stepeni Celzijusa niže u odnosu
na pomenuti ASUS, što se odrazilo i na rezultate koje smo postigli prilikom
overklokinga. Štaviše, ako Gigabyte GeForce 7600GT Silent kartici obezbedite
jednu „osmicu“ za gornji (odnosno, donji, kad se instalira) profil, dobićete
i odličnog overklokera u G73 klasi. Ostatak GV-NX76T256D-RH (hvala Bogu na copy-paste opciji) kartice je „standardan“,
počevši od radnih učestanosti od 560 MHz za jezgro i efektivnih 1400 MHz
na koliko radi 256 MB video memorije. Naravno, radi se o poznatim Samsung
GDDR3 čipovima sa latencijom od 1.4 ns, koji rade na naponu od 2.0V. Kod
naponske jedinice smo primetili i nekoliko neoklopljenih kondenzatora, što
je verovatno učinjeno kako bi krajnja cena bila što niža klasičnom GeForce
7600GT-u. No, na stabinost u radu se ne možemo požaliti. Čak i bez dodatnih
ventilatora, kartica radi bez grešaka, mada se ipak propisno zagreva, pa
nije preporučljivo da je dodirujete nakon više sati igranja.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)
Matična ploča
ASUS A8N32-SLI Deluxe
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 270 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
MSI NX6800GS- 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
GeForce 6800GT – 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
GeForce 6800 – 128 MB DDR – Older ForceWare
GeForce 6600GT – 128 MB GDDR3 – Older ForceWare
ATI Radeon X1600 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.2
ASUS EN7600GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
Monitor
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVD-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
Microsoft – Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty 2
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
Unreal Tournament 2004
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
Painkiller Battle Out Of Hell
Prince of Persia: Sands of Time
The Chronicles of Riddick
Battlefield 2
F.E.A.R
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako
je AF bio uključen,
to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal AF bili isključeni.
Wait for vertical refresh odnosno Vertical sync smo isključili. Kod nVidia
kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije
su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene,
a gamma correction pri antialiasingu uključen.
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
vezane za samu fiziku.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
A kada se uključi AA i AF?
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Painkiller: Battle Out of Hell
I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
previše limitirana brzinom CPU-a.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
najvišim detaljima, uz AF+AA modove…
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni odnosno uključeni kad je to u tabeli naglašeno.
F.E.A.R 1.05
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
batch-u. Testirali smo u “ugrađenom” walkpath demou, koji
ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).
Overclocking
ASUS EN7600GT Silent nismo detaljno prikazivali, ali možemo reći da ova
kartica nije za one koji žele dodatno da ubzaju sam grafički čip. Sa druge
strane, Gigabyte se nije pokazao loše u ovoj ulozi, bez obzira što je po
pedigreu namenjen tihim sistemima, koje sklapaju ili kupuju oni kojima overklokovanje
nije na umu. No, mi smo uvek bili nepopravljivi kad su te stvari u pitanju,
pa smo test primerak ubrzali sve dok nismo otkrili znake nestabilnosti. Maksimalne
vrednosti su, za naš primerak Gigabyte NX76T256D-RH kartice bile oko 610 MHz
za jezgro i 1520 MHz za memoriju, što, priznaćete, nije loš rezultat.
Zaključak
GeForce 7300GS je dostojan naslednik GeForce 6200TC akceleratora, jer je od
njega znatno brži, a nudi i kompletniji set mogućnosti kad je PureVideo u pitanju
(nV44 nema hardverski ICT i de-interlacing kad su WMV9 i H.264 kodeci u pitanju,
pa čak ni pri reprodukciji MPEG2 videa visokog bitrate-a). Njegov konkurent,
Radeon X1300 je nadmašen u najvećem broju igara, ali je pitanje koliko će biti
konkurentan kada su cene u pitanju. Poznato je da u ovoj klasi, čak i razlika
od 5 eura igra veliku ulogu, pogotovo za manje sistem integratore ili brend-konfiguracije
(domaćih) resellera. Najveći problem za nove low-end karte je često, pa i u
ovom slučaju, ogroman broj znatno jeftinijih modela prethodne generacije (GeForce
6200, pa čak i FX5200), koji se i dalje nalaze u ponudi distributera. U ovom
slučaju, konkurent može biti i GeForce 6600 non-GT, čija je cena bliska novom
GeForce 7300 GS-u, a koji ipak nudi znatno konkretnije performanse. Ipak, posle
nekog vremena, stvari će doći na svoje mesto, a GeForce 7300GS će naći put
do kupaca. Nudi konkretnije performanse u nižim rezolucijama (na jeftinijim
sistemima, ne očekuje se monitor velike dijagonale). Takođe, tu je i TV out,
a igre izgledaju znatno lepše u rezoluciji 640 x 480 na standardnom TV aparatu
standardne PAL „rezolucije“ – ono što je bitno, jeste da će sve napredne opcije
koje u novim igrama možete aktivirati na GeForce 7900GTX-u, raditi i na 7300GS
akceleratoru, bar ako se držite niže rezolucije. To nikako nije loša ideja,
bar ako ne želite da platite više od 90-ak evra za grafički podsistem. Gigabyte
se sa svojom GeForce 7300GS karticom distancirao od dobrog broja referentnih
modela. Pre svega, kartica ima pasivno hlađenje, izgleda atraktivnije od izdanja
iz konkurencije, radi bez ikakvih grešaka i nije skuplja od proseka svoje klase,
štaviše. Gigabyte GV-NX73G128D je odlično rešenje za jeftine kućne multimedijalne
sisteme, na kojima se povremeno mogu igrati i igre.
GeForce 7600GT kartica sa oznakom GV-NX76T256D-RH je takođe nesvakidašnja,
pre svega zbog dobro osmišljenog rashladnog sistema, koji je pre efikasan,
nego atraktivan. Ako se odlučite za ovu karticu, samo proverite da li ćete
moći da je instalirate na svoju ploču. Iako su šanse male da to nećete moći,
uvek je bolje ići na sigurno. Propratni paket nije preterano bogat, ali treba
znati da ni srednja klasa nije imuna na preterano povećanje cene – atraktivnija
igra bi svakako podigla krajnju cenu proizvoda. A ono što je najlepše kod ovog
posebnog izdanja GeForce 7600GT kartice jeste upravo njena atraktivna cena,
koja ne samo da nije veća od referentnih izdanja drugih proizvođača, već je
u mnogim slučajevima i niža! I na kraju, zbog vrlo dobrog kvaliteta i atraktivnih
cena, Gigabyte GeForce 7600GT i 7300GS kartice dobijaju našu preporuku.
Gigabyte GV-NX73G128D i GV-NX76T256D-RH kartice
na test ustupila kompanija Gigabyte.
Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije
ustupio Kimtec .