Gigabyte & Sapphire Radeon X800 XL

Gigabyte & Sapphire Radeon X800 XL

Radeon X800 XL je odličan izbor u srednjem segmentu najviše kategorije. Nije preskup, ne traži jako napajanje, a proizvođači nude zaista različite modele. Na testu smo imali Gigabyte-ovo izdanje ovog akceleratora, koji na sebi nema nijedan ventilator, kao i Ultimate Edition verziju iz kompanije Sapphire. Šta ove kartice nude krajnjim kupcima?

    Sadržaj

      Branko Maksimović
      Uvod

      Grafički procesori sa oznakama nV40 i R300, za matične kompanije, predstavljaju
      neku vrstu prekretnice. GeForce 7800 GTX u ovom trenutku predstavlja najjači
      3D akcelerator i gotovo je nemoguće usporiti ga do granice “neigrivosti”, a
      njegov GPU je nastao evolutivnim razvojem GeForce 6800 video procesora. Kada
      je kanadska kompanija u pitanju, R300 je bio osnova za sve što se kasnije dešavalo
      – sledeći korak nije samo implementacija za rad sa Shader Model 3.0 programima,
      već GPU kakav će se naći u Microsoft Xbox360 igračkoj konzoli, a koji će biti
      kompatibilan sa WGF2.0 platformom. Ako je u ovom trenutku izlišno pričati o
      arhitekturi unificiranih shader-a, onda je sasvim logično pričati o različitim
      realizacijama postojećih tehnologija, a Radeon X800 XL je već neko vreme prisutan
      na tržištu. Pošto smo o ovim karticama već dva puta pisali (na testu smo imali
      Radeon X800 XL NQ Sample, kao i X800 XL sa 512 MB memorije), posvetićemo se
      konkretnim modelima i specifičnostima koje oni donose.

      Regularna izdanja Radeon X800 XL akceleratora se trenutno prodaju po vrlo
      primamljivim cenama – ATI nas je u skorije vreme iznenadio ne samo AGP izdanjem
      ove kartice, već i obaranjem cena za klasične R430 bazirane modele (X800, X800
      XL, X800 AGP…), dok na PCI-E platformi postoji stvar koja se zove CrossFire
      – ne samo što se ATI utrkuje sa SLI sistemom iz konkurencije, već smo čitali
      i o mogućnosti “spajanja” različitih kartica u “unakrsnu vatru”, CF modovima
      bez master kartice ili na AGP pločama… Specijalna izdanja ovih kartica podrazumevaju
      drugačije rashladne sisteme, nekada promenjene radne frekvencije, bogatiju
      dodatnu opremu, Vivo koder čip (Rage Theater) i sl. Podsećanja radi, R430 GPU
      je izrađen u IBM-ovim proizvodni pogonima u 110-nanometarskom procesu, a kao
      i R480, “sastavljen” je od približno 165 miliona tranzistora i ima svih 16
      pixel pipeline i 6 vertex jedinica. Upravo zbog sitnijeg formata, Radeon X800
      XL može da radi i bez dodatnog napajanja, jer mu svu neophodnu “struju” lako
      isporučuje matična ploča preko PCI-E magistrale. ATI preporučuje da X800 XL
      radi na najmanje 400 MHz, dok je za memoriju predviđeno celih 1000 MHz, zbog
      čega je neophodno koristiti GDDR3 Samsung čipove sa rating-om na dve nanosekunde.

      Ako znamo da kompjuterski entuzijasti uvek teže višim performansama, moramo
      primetiti da su i rashladni sistemi na desktop PC računarima prešli veoma dug
      put i dosta napredovali. Sada postoji ogroman broj masivnih kulera sa ventilatorima
      koji rade sa malom obrtnom brzinom, tu su i vodena hlađenja, ali samo pasivna
      rešenja garantuju ultimativnu tišinu. Tog principa su se držali inženjeri u
      kompaniji Gigabyte, kada su osmislili SilentPipe seriju grafičkih kartica.

      Kartica na testu – GV-RX80L256V
      GV-RX80L256V je oznaka za Gigabyte Radeon X800 XL SilentPipe grafički akcelerator.
      Baziran na R430 video akceleratoru, za ovo izdanje je karakteristično pasivno,
      heat-pipe „hlađenje“ i standardne radne frekvencije jezgra i svih 256 MB GDDR3
      memorije na 256-bitnoj magistrali. U velikoj i masivnoj kutiji, pored ove izuzetne
      kartice, našli su se i CD-ovi sa sledećim naslovima : Thief: Deadly Shadows,
      Joint Operations: Typhoon Rising, ali i komponenti S-Video box modul. Naravno,
      tu je i digital-analog adapter, ali kabla za dodatno napajanje nema, što je
      i u redu jer priključak za dodatnih 12V, Radeon X800 XL – nema.


      Pošto rashladni sistem apsolutno dominira ovim parčetom hardvera, o njemu
      ćemo posebno pričati nakon što „pogledamo“ na sam PCB. Standardna boja za Gigabyte
      matične ploče, tirkizno plava, jeste nijansa laka upotrebljenog za zaštitu
      štampe na RX80L256V akceleratoru. Rage Theater čip je bezmalo zaklonjen metalnim
      profilom, iako je veoma blizu video konektora, odnosno S-Video priključka,
      a njegove funkcije su nam poznate – sve što je potrebno, jeste instalirati
      WDM drajvere i neku aplikaciju za snimanje video materijala. Priloženi PowerDirector
      3 SE će sasvim pristojno odraditi posao.


      Odlučeno je da ova kartica i dalje ima digital + analog kombinaciju
      izlaza, mada je na skupljim karticama sve češći izbor dual analog + HDTV, koji
      je svakako i bolji. VIVO/HDTV modul poseduje S-Video in i out portove, te kompozitne
      priključke i komponentni četvorokanalni HDTV (RGBA).
      Da li je GA Radeon X800 XL Silent Pipe kartica za korisnike sa high-end mašinama
      koji poseduju ultra-tiha vodena hlađenja, bešumna napajanja i totalno odsustvo
      bilo kakvih ventilatora prečnika 8 ili 10 santimetara? Da, naravno, a odličan
      je izbor i za Small Form Factor računare, ako su po mini ATX/BTX standardu
      i imaju matičnu ploču sa PCI-Express slotom. Ako se setimo da je referentni
      Radeon X800 XL bio kartica sa ne tako tihim kulerom (manje bučnim od onog na
      Radeon X700 Pro semplu, ali i dalje nikako bešumnim), kako je to Gigabyte uspeo
      da ohladi R430 i 256 MB GDDR3 memorije na 984 MHz bez ijednog kulera. Da li
      sve to radi ako u kućištu nema baš nijednog ventilatora?


      Veliki pasivni hladnjak koji koristi toplotne cevi, zaista uspeva da odvede
      svu toplotnu energiju koju oslobađa R430 VPU. Ako malo bolje pogledamo, videćemo
      da memorijski čipovi ne dodiruju hladnjak, a to nije ni neophodno, jer su i
      na referentnim karticama, GDDR3 čipovi uvek eksponirani i ostavljeni da se
      „sami hlade“. No, memorija je veoma blizu profila i zagreva vazduh oko njega,
      te smo sigurni da su u Gigabyte-u i ovo morali da uzmu u obzir. Na samom video
      procesoru, nalazi se fino ispolirano bakarno jezgro koje na najbolji mogući
      način preuzima toplotnu energiju sa površine i ravnomerno ga provodi u dve
      toplotne cevi, smeštene sa osnovne strane kartice. Naravno, ove cevi imaju
      U oblik i odvode deo „toplote“ prema aluminijumskom profilu smeštenom sa druge
      strane štampe. Naravno, ne možemo očekivati da tokom realnog rada i testiranja,
      ovi profili budu samo mlaki, ali je realno da kartica radi besprekorno stabilno
      i kada kućište nije najbolje provetreno.


      Zato smo isključili sve „osmice“ u našem inače ne tako velikom kućištu (CoolerMaster
      WaveMaster), koje dodatno zagreva i CoolerMaster Hyper 6 CPU kuler, te overklokovana
      ploča i memorijski moduli (sve na višim radnim voltažama). Kućište smo, na
      kraju, i zatvorili! Nakon nekoliko desetina minuta testiranja, gore potpisani
      je otvorio stranicu i dotakao donji alu-profil i tom prilikom se opekao (doduše,
      ne toliko da bi morao da uzme led…), ali je kartica i dalje radila stabilno.
      To nam je bilo dovoljno, pa smo ostatak testa obavili u uslovima sa normalno
      provetrenim kućištem (samo dve „osmice“ na 1800 rpm).


      Tokom najžešćeg testiranja, u zatvorenom kućištu, jezgro je ponekad dostizalo
      temperaturu od ravno 100 stepeni po Celzijusovoj skali i, da budemo iskreni,
      vrlo smo iznenađeni da je sistem radio stabilno. Ipak, sigurni smo da ne postoji
      način da se kartica „pokvari“ kada je uključen Catalyst built-in hardverski
      monitoring – pre opasnog nivoa, GPU bi počeo sa throttling -om, a
      mi smo ovu opciju isključili, kako bi dobili valjane rezultate. Kada je kućište
      otvoreno i bar malo rashlađeno, temperatura jezgra ne prelazi 60 do 65 stepeni
      Celzijusa, ali su metalni profili i dalje veoma topli.

      Sapphire Radeon X800 XL Ultimate Edition
      Ubacili smo još jednu karticu koja takođe prati geslo „tiha voda breg roni“,
      ali nam stiže od čuvene kompanije Sapphire. Radi se Ultimate seriji
      kartica ove kompanije, a ranije smo imali prilike da se upoznamo sa Hybrid i Toxic izdanjima. Toxic koristi VGA
      Silencer Dual Slot rashladne sisteme i nije previše bučna, dok je Hybrid standardna
      serija u bogatom pakovanju (koja je zamenila familiju Atlantis ).
      Sapphire ima i „obična“ izdanja i lite-retail izdanja karakteristična po smanjenoj
      količini prateće opreme i malim kutijama.


      Sapphire Radeon X800 XL Ultimate je baziran na standardnom dizajnu – PCB je
      plave boje, ali nešto drugačije nijanse u poređenju sa Gigabyte karticom. Pored
      dodatih mini-alu profila na memorijske čipove, najveća promena je veliki Zalman
      kuler (VF700 je njegova retail oznaka), sa svojim tihim ali vrlo efikasnim
      ventilatorem. U kutiji, koja ima i „prozorčić“ kroz koji potencijalni kupci
      mogu videti samu karticu i pre nego što je pazare, uz Radeon X800 XL Ultimate,
      Sapphire isporučuje igre Splinter Cell: Pandora Tomorrow i Prince of Persia:
      Sands of Time – rekli bi smo, najčešće viđane igrice uz ATI Radeon kartice.
      Tu su i komponentni HDTV kabl, kompozitni i S-video kablovi, DVI > VGA adapter,
      adapter kompozitni u S-video konektor, drajveri i DVD plejer…


      Naravno, broj obrtaja je temperaturno regulisan, pa ako se jezgro pregreje,
      ventilator povećava broj obrtaja – u našem slučaju to se nikako nije desilo,
      pa je Zalman-ov kuler ostajao tih i kada smo zatvorili kućište i do krajnjih
      granica overklokovali karticu. Kad je PCB u pitanju, za ovu karticu va ži sve
      što smo pisali i za prvi X800 XL koji smo testirali pre sedam meseci.


      Kao što smo i ranije pomenuli, za Radeon X800 XL je 75 W, koliko pruža PCI-Express
      x16 slot, sasvim dovoljno. Kuler je, ipak, posebna priča. U pitanju je orboliki
      kuler sastavljen od više profilisanih listića aluminijuma koji su spojeni na
      donjem delu gde dodiruju površinu GPU-a. Listići su veoma tanki i precizno
      izrađeni, ofarbani u sličnu nijansu plave kao i sam PCB, odnosno nešto tamnije
      od boje kojom su “pokriveni” mali profili na memorijskim čipovima. Veliki ventilator
      uspeva i njih da ohladi, jer sam kuler ne zaustavlja i ne preusmerava kretanje
      vazduha preko površine kartice.


      Međutim, mana ovog kulera je što je poprilično visok, pa zauzima i dodatni
      slot pored PCI-E x16 slota u kome je sama kartica – loša vest za one koji imaju
      mnogo PCI uređaja. Kartica ne zauzima dva slota kao što to rade akceleratori
      kao što je Radeon X850 XT PE ili kartice sa Arctic Cooling sistemima, pa na
      susedni slot možete postaviti USB bracket ili izvesti kontrolu obrtaja ventilatora
      (ili bilo šta što se ne postavlja u sam susedni PCI ili PCI-E slot). Takođe,
      Sapphire X800 XL Ultimate neće lako stati u sva SFF ili MiniATX kućišta. Kartica
      radi veoma stabilno i nije previše topla čak ni kada se propisno overklokuje.
      Ventilator skoro nikada ne ubrzava do te mere da postaje bučan (za razliku
      od referentnog modela, ali i Radeona X850 XT PE, recimo), a kao i Gigabyte-ov
      model, daje perfektno oštru sliku na analognom izlazu, čak i u modu 16 x 12
      pri osvežavanju od 85 Hz.

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon 64 3500+ @ 2600 MHz (260 x 10)

      Matična ploča

      MSI K8N Platinum SLI
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 4 x 260 MHz

      Memorija

      2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
      @ 260 MHz (2.5-3-3-8)

      Hard Disk

      Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)

      Video Karte

      ATI Radeon X850 XT Platinum
      Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.5
      Gigabyte Radeon X800 XL SilentPipe – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.4
      Sapphire ATI Radeon X800 XL Ultimate – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.4

      Monitor

      Samsung SyncMaster 959NF

      Cooling

      CoolerMaster Hyper 6

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer DVR-106S

      Operativni sistem

      Windows XP Service Pack 2 with
      XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi

      FutureMark 3D Mark 03 340
      FutureMark 3D Mark 2005
      iD Software Doom 3
      Microsoft Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty: United Offensive
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.31
      ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Painkiller retail
      Prince of Persia: Sands of Time Retail
      The Chronicles of Riddick Retail
      EPIC Unreal Tournament 2004 Demo

      Kako smo testirali ?

      Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
      A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
      ostale uključene, a anisotropic isključene. Geometric Instancing je uključen
      pomoću ATI Tray Tools softvera.

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
      je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
      te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
      sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
      3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.

      3DMark05

      Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
      3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
      SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
      7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa
      su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje
      VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
      HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog
      efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače
      kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim
      delovima i manje!

      Evo i game testova…

      Oba Radeon X800 XL akceleratora su prilično izjednačena, što
      smo i očekivali …

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
      je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
      moda koji kartica podržava.

      Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test jednostavno ne dozvoljava
      visoke rezultate. Podsetimo se i da su tadašnji high-end akceleratori (GeForce
      3 Ti500, ali i GF4 Ti4600) davali od 8 do 12 frejmova u najnižoj rezoluciji,
      ali je i dalje pravo cudo da nijedan akcelerator nije dostigao niti se približio
      barijeri od 100 fps.

      SpecORG SpecView Perf 8.01

      Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
      SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
      standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
      MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
      miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
      Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
      imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
      aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
      fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
      koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
      simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
      u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
      u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
      removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
      i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
      simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
      miliona osnovnih linija.

      nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
      simulacije odredjenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i reprezentativne.

      Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive

      Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
      Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika
      u pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
      maksimumu.

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
      predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Nismo ni sumnjali da će poredak biti ovakav…

      The Chronicles of Riddick

      I jedna bonus igra, veliki hit, u kome nastavljamo da testiramo…
      Bazirana je na OpenGL API-ju, a koristili smo najviša setovanja (PS3.0 na GeForce
      6xxx i 7xxx karticama), dostupna iz same igre.

      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a i u mnogo većoj meri
      se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj poligona, ali i funkcije
      kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping i veliki broj normal tekstura
      (tu su i stancil efekti, dosta post processing filtera itd.). Testirali smo na
      najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR je, za razliku od SM3.0 moda na
      GeForce karticama bio iskljucen.

      Naravno, Radeon X850 XT PE odnosi pobedu nad GeForce 6800 Ultra karticom iz razloga
      što koristi standardni Shader Model 1.1 path, dok GeForce 6 i 7 rade u punom
      SM3.0 modu. Lepo se vidi koliko novi akcelerator sve te shader programe nekako
      brže "prosledjuje" na monitor.

      Colin McRae 04

      Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
      reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
      Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
      aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
      kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu.

      Jel neko pomenuo limitiranost sistemskim procesorem? Šteta je što smo imali problema
      sa ovom igrom i u AA i AF modovima…

      Kao dodatni bonus, ubacili smo igru Painkiller: Battle Out of Hell, mission
      pack za popularnu pucačinu, koji je nešto zahtevniji od originala.

      X2 – The Threat

      X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
      karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
      Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
      nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
      ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.

      Prince of Persia: Sands of Time

      Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
      gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
      sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
      sa aplikacijom Fraps.

      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
      verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
      ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.

      Far Cry v1.3

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
      su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz
      pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica
      koristi Shader Model 3.0, ali smo HDR, naravno, isključili kako bi poređenje
      sa konkurentom bilo fer.

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
      nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
      karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
      uz najviša moguća setovanja u video sekciji.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
      i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
      kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
      optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
      očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
      i Antialiasing bili isključeni.

      Zahtevni modovi – Antialiasing 4×4, Supersampling



      Anisotropic, 8x Quality



      Eye Candy mod, Anisotropic 8x Quality + 4x AA SuperSampling


      Overclocking

      Iako GV-RX80L256V nije namenjen za ekstremno
      overklokovanje, ponekad i sa Jaguarom poželite da malo „stisnete papuču“. Mi
      smo upravo pokušali da ubrzamo Gigabyte-ovu SilentPipe karticu, ali samo u
      okvirima „normalnog“ hlađenja. Prvo smo krenuli da ubrzavamo samo jezgro, koje
      je sa početnih 400 (tačnije 397.8 MHz), stiglo do 425 MHz, nakon čega je bilo
      problema u trećem Game testu aktuelne verzije 3Dmark-a. Uz malo jače hlađenje,
      uspeli smo da provrtimo i taj test na 433 MHz, što nije prevelik dobitak, ali
      ćemo se setiti da ni sa sempl karticom napravljenim u Kanadi nismo imali više
      sreće, te da je sve pre do nemogućnosti R430 da radi na višim učestanostima,
      nego do samog hlađenja. Svakako, neki X800 XL sa VGA Silencer-om bi mogao da
      se overklokuje možda i do 460-470 MHz, ali ništa ne može da se poredi sa uživanjem
      u tišini dok gledate kako vaš moćan 3D akcelerator sa lakoćom savladava sve
      3D scene u aktuelnim igrama. Memorija nije bila mnogo veselija, takođe. Stigli
      smo do stidljivih 1040 MHz, što takođe nije mnogo, s obzirom na to da su slični
      2ns čipovi išli i preko 1150 MHz na nekim karticama.
      Sapphire X800 XL Ultimate je pokazao malo drugačije rezultate. Jezgro smo
      uspeli da ubrzamo do dobrih 455 MHz, dok je već na 460 MHz dolazilo do „zakucavanja“
      nakon kojih pomaže samo hardverski reset. Memoriju smo sa 990 MHz ubrzali na
      1120 MHz, što je dosta brže od onog što smo postigli sa Gigabyte karticom.
      Očigledno je da mali Alu-profili ipak pomažu, ali se svakako radi i o boljim
      primercima čipova.

      Zaključak
      Gigabyte je sa GV-RX80L256V pokazao da ume i može
      da ponudi karticu za ljude sa stilom ; za korisnike koji ne žude da imaju baš
      najbrže, ali znaju da cene prave vrednosti. Njena jedina mana je što se poprilično
      greje, međutim, to bi mogli da kažemo i za, recimo, WD Raptor hard diskove,
      Intel Prescott procesore (i većinu notebook računara), ali ih to nikako ne
      čini lošim proizvodima. X800 XL SilentPipe nije skuplji od bilo koje druge
      slične kartice, a ako želite da je overklokujete, uvek na nju možete dodati
      neki ventilator (verujemo da će primerci koje pazarite ipak biti više raspoloženi
      za dodatno ubrzanje). Ako zaboravimo ekstremne sportove, shvatićemo da je ova
      kartica namenjena tihim sistemima koji i dalje imaju zahtevne 3D aplikacije
      (igre!) na “umu”. Pošto smo već komentarisali performanse same X800 XL kartice,
      nema potrebe da ponavljamo da sa njom možete igrati i najzahtevnije igre koje
      su trenutno aktuelne i to u najvišim rezolucijama uz anizotropni filtering.
      Dodatno, Gigabyte nudi i Video In mogućnosti, te HDTV izlaz, nekoliko solidnih
      igara, softver za grebovanje… Njena najveća vrednost je, ipak, fantastično
      rešeno hlađenje koje izdržava na default frekvencijama i u neprovetrenom kućištu,
      a cena zbog toga nije viša. Upravo zbog toga, Gigabyte GV-RX80L256V zaslužuje
      Advanced Design nagradu.


      Gigabyte GV-RX80L256V (Radeon X800 XL SilentPipe)

      Kada je Sapphire Radeon X800 XL Ultimate u pitanju, možemo reći da smo sa
      aspekta igrača više nego zadovoljni. No, moramo priznati da Sapphire nije uradio
      ništa toliko ultimativno koliko bi (iz naziva J ) neko mogao pomisliti. Na
      karticu je samo postavljen veoma dobar kuler, koji, nažalost, zauzima dodatni
      slot. Zauzvrat, ovo je najbrži X800 XL koji smo testirali, ali nema ni govora
      o dostizanju nivoa jednog Radeon X850 XT PE modela, iako se može uporediti
      sa VGA Silencer rešenjima koje poseduju Sapphire (ne sa X800 XL čipom) i HIS.
      Obe kartice predstavljaju izuzetna rešenja, koja po sve primamljivijoj ceni,
      postaju dobre kupovine za zahtevne igrače i ljubitelje tihih računara.


      Sapphire Radeon X800 XL Ultimate
      nema nagrade

      GV-RX80L256V karticu na test ustupio Gigabyte.
      Sapphire Radeon X800 XL Ultimate na test ustupila kompanija Sinteh.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test