Branko Maksimović
Uvod
Grafički procesori sa oznakama nV40 i R300, za matične kompanije, predstavljaju
neku vrstu prekretnice. GeForce 7800 GTX u ovom trenutku predstavlja najjači
3D akcelerator i gotovo je nemoguće usporiti ga do granice “neigrivosti”, a
njegov GPU je nastao evolutivnim razvojem GeForce 6800 video procesora. Kada
je kanadska kompanija u pitanju, R300 je bio osnova za sve što se kasnije dešavalo
– sledeći korak nije samo implementacija za rad sa Shader Model 3.0 programima,
već GPU kakav će se naći u Microsoft Xbox360 igračkoj konzoli, a koji će biti
kompatibilan sa WGF2.0 platformom. Ako je u ovom trenutku izlišno pričati o
arhitekturi unificiranih shader-a, onda je sasvim logično pričati o različitim
realizacijama postojećih tehnologija, a Radeon X800 XL je već neko vreme prisutan
na tržištu. Pošto smo o ovim karticama već dva puta pisali (na testu smo imali
Radeon X800 XL NQ Sample, kao i X800 XL sa 512 MB memorije), posvetićemo se
konkretnim modelima i specifičnostima koje oni donose.
Regularna izdanja Radeon X800 XL akceleratora se trenutno prodaju po vrlo
primamljivim cenama – ATI nas je u skorije vreme iznenadio ne samo AGP izdanjem
ove kartice, već i obaranjem cena za klasične R430 bazirane modele (X800, X800
XL, X800 AGP…), dok na PCI-E platformi postoji stvar koja se zove CrossFire
– ne samo što se ATI utrkuje sa SLI sistemom iz konkurencije, već smo čitali
i o mogućnosti “spajanja” različitih kartica u “unakrsnu vatru”, CF modovima
bez master kartice ili na AGP pločama… Specijalna izdanja ovih kartica podrazumevaju
drugačije rashladne sisteme, nekada promenjene radne frekvencije, bogatiju
dodatnu opremu, Vivo koder čip (Rage Theater) i sl. Podsećanja radi, R430 GPU
je izrađen u IBM-ovim proizvodni pogonima u 110-nanometarskom procesu, a kao
i R480, “sastavljen” je od približno 165 miliona tranzistora i ima svih 16
pixel pipeline i 6 vertex jedinica. Upravo zbog sitnijeg formata, Radeon X800
XL može da radi i bez dodatnog napajanja, jer mu svu neophodnu “struju” lako
isporučuje matična ploča preko PCI-E magistrale. ATI preporučuje da X800 XL
radi na najmanje 400 MHz, dok je za memoriju predviđeno celih 1000 MHz, zbog
čega je neophodno koristiti GDDR3 Samsung čipove sa rating-om na dve nanosekunde.
Ako znamo da kompjuterski entuzijasti uvek teže višim performansama, moramo
primetiti da su i rashladni sistemi na desktop PC računarima prešli veoma dug
put i dosta napredovali. Sada postoji ogroman broj masivnih kulera sa ventilatorima
koji rade sa malom obrtnom brzinom, tu su i vodena hlađenja, ali samo pasivna
rešenja garantuju ultimativnu tišinu. Tog principa su se držali inženjeri u
kompaniji Gigabyte, kada su osmislili SilentPipe seriju grafičkih kartica.
Kartica na testu – GV-RX80L256V
GV-RX80L256V je oznaka za Gigabyte Radeon X800 XL SilentPipe grafički akcelerator.
Baziran na R430 video akceleratoru, za ovo izdanje je karakteristično pasivno,
heat-pipe „hlađenje“ i standardne radne frekvencije jezgra i svih 256 MB GDDR3
memorije na 256-bitnoj magistrali. U velikoj i masivnoj kutiji, pored ove izuzetne
kartice, našli su se i CD-ovi sa sledećim naslovima : Thief: Deadly Shadows,
Joint Operations: Typhoon Rising, ali i komponenti S-Video box modul. Naravno,
tu je i digital-analog adapter, ali kabla za dodatno napajanje nema, što je
i u redu jer priključak za dodatnih 12V, Radeon X800 XL – nema.
Pošto rashladni sistem apsolutno dominira ovim parčetom hardvera, o njemu
ćemo posebno pričati nakon što „pogledamo“ na sam PCB. Standardna boja za Gigabyte
matične ploče, tirkizno plava, jeste nijansa laka upotrebljenog za zaštitu
štampe na RX80L256V akceleratoru. Rage Theater čip je bezmalo zaklonjen metalnim
profilom, iako je veoma blizu video konektora, odnosno S-Video priključka,
a njegove funkcije su nam poznate – sve što je potrebno, jeste instalirati
WDM drajvere i neku aplikaciju za snimanje video materijala. Priloženi PowerDirector
3 SE će sasvim pristojno odraditi posao.
Odlučeno je da ova kartica i dalje ima digital + analog kombinaciju
izlaza, mada je na skupljim karticama sve češći izbor dual analog + HDTV, koji
je svakako i bolji. VIVO/HDTV modul poseduje S-Video in i out portove, te kompozitne
priključke i komponentni četvorokanalni HDTV (RGBA).
Da li je GA Radeon X800 XL Silent Pipe kartica za korisnike sa high-end mašinama
koji poseduju ultra-tiha vodena hlađenja, bešumna napajanja i totalno odsustvo
bilo kakvih ventilatora prečnika 8 ili 10 santimetara? Da, naravno, a odličan
je izbor i za Small Form Factor računare, ako su po mini ATX/BTX standardu
i imaju matičnu ploču sa PCI-Express slotom. Ako se setimo da je referentni
Radeon X800 XL bio kartica sa ne tako tihim kulerom (manje bučnim od onog na
Radeon X700 Pro semplu, ali i dalje nikako bešumnim), kako je to Gigabyte uspeo
da ohladi R430 i 256 MB GDDR3 memorije na 984 MHz bez ijednog kulera. Da li
sve to radi ako u kućištu nema baš nijednog ventilatora?
Veliki pasivni hladnjak koji koristi toplotne cevi, zaista uspeva da odvede
svu toplotnu energiju koju oslobađa R430 VPU. Ako malo bolje pogledamo, videćemo
da memorijski čipovi ne dodiruju hladnjak, a to nije ni neophodno, jer su i
na referentnim karticama, GDDR3 čipovi uvek eksponirani i ostavljeni da se
„sami hlade“. No, memorija je veoma blizu profila i zagreva vazduh oko njega,
te smo sigurni da su u Gigabyte-u i ovo morali da uzmu u obzir. Na samom video
procesoru, nalazi se fino ispolirano bakarno jezgro koje na najbolji mogući
način preuzima toplotnu energiju sa površine i ravnomerno ga provodi u dve
toplotne cevi, smeštene sa osnovne strane kartice. Naravno, ove cevi imaju
U oblik i odvode deo „toplote“ prema aluminijumskom profilu smeštenom sa druge
strane štampe. Naravno, ne možemo očekivati da tokom realnog rada i testiranja,
ovi profili budu samo mlaki, ali je realno da kartica radi besprekorno stabilno
i kada kućište nije najbolje provetreno.
Zato smo isključili sve „osmice“ u našem inače ne tako velikom kućištu (CoolerMaster
WaveMaster), koje dodatno zagreva i CoolerMaster Hyper 6 CPU kuler, te overklokovana
ploča i memorijski moduli (sve na višim radnim voltažama). Kućište smo, na
kraju, i zatvorili! Nakon nekoliko desetina minuta testiranja, gore potpisani
je otvorio stranicu i dotakao donji alu-profil i tom prilikom se opekao (doduše,
ne toliko da bi morao da uzme led…), ali je kartica i dalje radila stabilno.
To nam je bilo dovoljno, pa smo ostatak testa obavili u uslovima sa normalno
provetrenim kućištem (samo dve „osmice“ na 1800 rpm).
Tokom najžešćeg testiranja, u zatvorenom kućištu, jezgro je ponekad dostizalo
temperaturu od ravno 100 stepeni po Celzijusovoj skali i, da budemo iskreni,
vrlo smo iznenađeni da je sistem radio stabilno. Ipak, sigurni smo da ne postoji
način da se kartica „pokvari“ kada je uključen Catalyst built-in hardverski
monitoring – pre opasnog nivoa, GPU bi počeo sa throttling -om, a
mi smo ovu opciju isključili, kako bi dobili valjane rezultate. Kada je kućište
otvoreno i bar malo rashlađeno, temperatura jezgra ne prelazi 60 do 65 stepeni
Celzijusa, ali su metalni profili i dalje veoma topli.
Sapphire Radeon X800 XL Ultimate Edition
Ubacili smo još jednu karticu koja takođe prati geslo „tiha voda breg roni“,
ali nam stiže od čuvene kompanije Sapphire. Radi se Ultimate seriji
kartica ove kompanije, a ranije smo imali prilike da se upoznamo sa Hybrid i Toxic izdanjima. Toxic koristi VGA
Silencer Dual Slot rashladne sisteme i nije previše bučna, dok je Hybrid standardna
serija u bogatom pakovanju (koja je zamenila familiju Atlantis ).
Sapphire ima i „obična“ izdanja i lite-retail izdanja karakteristična po smanjenoj
količini prateće opreme i malim kutijama.
Sapphire Radeon X800 XL Ultimate je baziran na standardnom dizajnu – PCB je
plave boje, ali nešto drugačije nijanse u poređenju sa Gigabyte karticom. Pored
dodatih mini-alu profila na memorijske čipove, najveća promena je veliki Zalman
kuler (VF700 je njegova retail oznaka), sa svojim tihim ali vrlo efikasnim
ventilatorem. U kutiji, koja ima i „prozorčić“ kroz koji potencijalni kupci
mogu videti samu karticu i pre nego što je pazare, uz Radeon X800 XL Ultimate,
Sapphire isporučuje igre Splinter Cell: Pandora Tomorrow i Prince of Persia:
Sands of Time – rekli bi smo, najčešće viđane igrice uz ATI Radeon kartice.
Tu su i komponentni HDTV kabl, kompozitni i S-video kablovi, DVI > VGA adapter,
adapter kompozitni u S-video konektor, drajveri i DVD plejer…
Naravno, broj obrtaja je temperaturno regulisan, pa ako se jezgro pregreje,
ventilator povećava broj obrtaja – u našem slučaju to se nikako nije desilo,
pa je Zalman-ov kuler ostajao tih i kada smo zatvorili kućište i do krajnjih
granica overklokovali karticu. Kad je PCB u pitanju, za ovu karticu va ži sve
što smo pisali i za prvi X800 XL koji smo testirali pre sedam meseci.
Kao što smo i ranije pomenuli, za Radeon X800 XL je 75 W, koliko pruža PCI-Express
x16 slot, sasvim dovoljno. Kuler je, ipak, posebna priča. U pitanju je orboliki
kuler sastavljen od više profilisanih listića aluminijuma koji su spojeni na
donjem delu gde dodiruju površinu GPU-a. Listići su veoma tanki i precizno
izrađeni, ofarbani u sličnu nijansu plave kao i sam PCB, odnosno nešto tamnije
od boje kojom su “pokriveni” mali profili na memorijskim čipovima. Veliki ventilator
uspeva i njih da ohladi, jer sam kuler ne zaustavlja i ne preusmerava kretanje
vazduha preko površine kartice.
Međutim, mana ovog kulera je što je poprilično visok, pa zauzima i dodatni
slot pored PCI-E x16 slota u kome je sama kartica – loša vest za one koji imaju
mnogo PCI uređaja. Kartica ne zauzima dva slota kao što to rade akceleratori
kao što je Radeon X850 XT PE ili kartice sa Arctic Cooling sistemima, pa na
susedni slot možete postaviti USB bracket ili izvesti kontrolu obrtaja ventilatora
(ili bilo šta što se ne postavlja u sam susedni PCI ili PCI-E slot). Takođe,
Sapphire X800 XL Ultimate neće lako stati u sva SFF ili MiniATX kućišta. Kartica
radi veoma stabilno i nije previše topla čak ni kada se propisno overklokuje.
Ventilator skoro nikada ne ubrzava do te mere da postaje bučan (za razliku
od referentnog modela, ali i Radeona X850 XT PE, recimo), a kao i Gigabyte-ov
model, daje perfektno oštru sliku na analognom izlazu, čak i u modu 16 x 12
pri osvežavanju od 85 Hz.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2600 MHz (260 x 10)
Matična ploča
MSI K8N Platinum SLI
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 260 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 260 MHz (2.5-3-3-8)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
ATI Radeon X850 XT Platinum
Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.5
Gigabyte Radeon X800 XL SilentPipe – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.4
Sapphire ATI Radeon X800 XL Ultimate – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.4
Monitor
Samsung SyncMaster 959NF
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark 3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.31
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
The Chronicles of Riddick Retail
EPIC Unreal Tournament 2004 Demo
Kako smo testirali ?
Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
ostale uključene, a anisotropic isključene. Geometric Instancing je uključen
pomoću ATI Tray Tools softvera.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
3DMark05
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog
efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače
kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim
delovima i manje!
Evo i game testova…
Oba Radeon X800 XL akceleratora su prilično izjednačena, što
smo i očekivali …
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test jednostavno ne dozvoljava
visoke rezultate. Podsetimo se i da su tadašnji high-end akceleratori (GeForce
3 Ti500, ali i GF4 Ti4600) davali od 8 do 12 frejmova u najnižoj rezoluciji,
ali je i dalje pravo cudo da nijedan akcelerator nije dostigao niti se približio
barijeri od 100 fps.
SpecORG SpecView Perf 8.01
Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
simulacije odredjenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i reprezentativne.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika
u pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
maksimumu.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Nismo ni sumnjali da će poredak biti ovakav…
The Chronicles of Riddick
I jedna bonus igra, veliki hit, u kome nastavljamo da testiramo…
Bazirana je na OpenGL API-ju, a koristili smo najviša setovanja (PS3.0 na GeForce
6xxx i 7xxx karticama), dostupna iz same igre.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a i u mnogo većoj meri
se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj poligona, ali i funkcije
kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping i veliki broj normal tekstura
(tu su i stancil efekti, dosta post processing filtera itd.). Testirali smo na
najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR je, za razliku od SM3.0 moda na
GeForce karticama bio iskljucen.
Naravno, Radeon X850 XT PE odnosi pobedu nad GeForce 6800 Ultra karticom iz razloga
što koristi standardni Shader Model 1.1 path, dok GeForce 6 i 7 rade u punom
SM3.0 modu. Lepo se vidi koliko novi akcelerator sve te shader programe nekako
brže "prosledjuje" na monitor.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu.
Jel neko pomenuo limitiranost sistemskim procesorem? Šteta je što smo imali problema
sa ovom igrom i u AA i AF modovima…
Kao dodatni bonus, ubacili smo igru Painkiller: Battle Out of Hell, mission
pack za popularnu pucačinu, koji je nešto zahtevniji od originala.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
sa aplikacijom Fraps.
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Far Cry v1.3
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz
pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica
koristi Shader Model 3.0, ali smo HDR, naravno, isključili kako bi poređenje
sa konkurentom bilo fer.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
Zahtevni modovi – Antialiasing 4×4, Supersampling
Anisotropic, 8x Quality
Eye Candy mod, Anisotropic 8x Quality + 4x AA SuperSampling
Overclocking
Iako GV-RX80L256V nije namenjen za ekstremno
overklokovanje, ponekad i sa Jaguarom poželite da malo „stisnete papuču“. Mi
smo upravo pokušali da ubrzamo Gigabyte-ovu SilentPipe karticu, ali samo u
okvirima „normalnog“ hlađenja. Prvo smo krenuli da ubrzavamo samo jezgro, koje
je sa početnih 400 (tačnije 397.8 MHz), stiglo do 425 MHz, nakon čega je bilo
problema u trećem Game testu aktuelne verzije 3Dmark-a. Uz malo jače hlađenje,
uspeli smo da provrtimo i taj test na 433 MHz, što nije prevelik dobitak, ali
ćemo se setiti da ni sa sempl karticom napravljenim u Kanadi nismo imali više
sreće, te da je sve pre do nemogućnosti R430 da radi na višim učestanostima,
nego do samog hlađenja. Svakako, neki X800 XL sa VGA Silencer-om bi mogao da
se overklokuje možda i do 460-470 MHz, ali ništa ne može da se poredi sa uživanjem
u tišini dok gledate kako vaš moćan 3D akcelerator sa lakoćom savladava sve
3D scene u aktuelnim igrama. Memorija nije bila mnogo veselija, takođe. Stigli
smo do stidljivih 1040 MHz, što takođe nije mnogo, s obzirom na to da su slični
2ns čipovi išli i preko 1150 MHz na nekim karticama.
Sapphire X800 XL Ultimate je pokazao malo drugačije rezultate. Jezgro smo
uspeli da ubrzamo do dobrih 455 MHz, dok je već na 460 MHz dolazilo do „zakucavanja“
nakon kojih pomaže samo hardverski reset. Memoriju smo sa 990 MHz ubrzali na
1120 MHz, što je dosta brže od onog što smo postigli sa Gigabyte karticom.
Očigledno je da mali Alu-profili ipak pomažu, ali se svakako radi i o boljim
primercima čipova.
Zaključak
Gigabyte je sa GV-RX80L256V pokazao da ume i može
da ponudi karticu za ljude sa stilom ; za korisnike koji ne žude da imaju baš
najbrže, ali znaju da cene prave vrednosti. Njena jedina mana je što se poprilično
greje, međutim, to bi mogli da kažemo i za, recimo, WD Raptor hard diskove,
Intel Prescott procesore (i većinu notebook računara), ali ih to nikako ne
čini lošim proizvodima. X800 XL SilentPipe nije skuplji od bilo koje druge
slične kartice, a ako želite da je overklokujete, uvek na nju možete dodati
neki ventilator (verujemo da će primerci koje pazarite ipak biti više raspoloženi
za dodatno ubrzanje). Ako zaboravimo ekstremne sportove, shvatićemo da je ova
kartica namenjena tihim sistemima koji i dalje imaju zahtevne 3D aplikacije
(igre!) na “umu”. Pošto smo već komentarisali performanse same X800 XL kartice,
nema potrebe da ponavljamo da sa njom možete igrati i najzahtevnije igre koje
su trenutno aktuelne i to u najvišim rezolucijama uz anizotropni filtering.
Dodatno, Gigabyte nudi i Video In mogućnosti, te HDTV izlaz, nekoliko solidnih
igara, softver za grebovanje… Njena najveća vrednost je, ipak, fantastično
rešeno hlađenje koje izdržava na default frekvencijama i u neprovetrenom kućištu,
a cena zbog toga nije viša. Upravo zbog toga, Gigabyte GV-RX80L256V zaslužuje
Advanced Design nagradu.
Gigabyte GV-RX80L256V (Radeon X800 XL SilentPipe)
Kada je Sapphire Radeon X800 XL Ultimate u pitanju, možemo reći da smo sa
aspekta igrača više nego zadovoljni. No, moramo priznati da Sapphire nije uradio
ništa toliko ultimativno koliko bi (iz naziva J ) neko mogao pomisliti. Na
karticu je samo postavljen veoma dobar kuler, koji, nažalost, zauzima dodatni
slot. Zauzvrat, ovo je najbrži X800 XL koji smo testirali, ali nema ni govora
o dostizanju nivoa jednog Radeon X850 XT PE modela, iako se može uporediti
sa VGA Silencer rešenjima koje poseduju Sapphire (ne sa X800 XL čipom) i HIS.
Obe kartice predstavljaju izuzetna rešenja, koja po sve primamljivijoj ceni,
postaju dobre kupovine za zahtevne igrače i ljubitelje tihih računara.
Sapphire Radeon X800 XL Ultimate
nema nagrade
GV-RX80L256V karticu na test ustupio Gigabyte.
Sapphire Radeon X800 XL Ultimate na test ustupila kompanija Sinteh.