Branko Maksimovic HIS Excalibur Radeon 9800 Pro Uvod Radeon 9800 Pro ili, uopšteno govoreći, video akcelerator R350 jeste mnogo
sličniji prethodniku nego što smo to mogli da očekujemo. Više anisotropic i
antialiasing performanse koje je dao novi čip, kada poredimo efikasnost po kloku,
softverske su prirode pa se u nekim IT krugovima može naći i određen “hack”
kako bi se performanse R300 kartice sa 256-bit memorijskom magistralom (a to
su upravo Radeon 9700 i 9700 Pro) izjednačile sa modelom 9800 (Pro), naravno,
kada rade na istim radnim frekvencijama. To bi eventualno moglo da znači da
se kod R350 čipa najveća unapređenja ostvarena na planu usavršavanja procesa
proizvodnje. Ako je i neka od jedinica pretrpela značajniju promenu, na nju
možete gledati kao na prelazak sa WinAmp-a 2.78 na WinAmp 2.85. Ne želimo samo
da kažemo da unapređenje, tj. promena nije velika ili bitna, već više da vas
podsetimo da pomislite na to da se i hardver projektuje u softveru, te ako se
neki segment usavrši i bude bolji iz određenih razloga (i ponese novi marketinški
naziv) ne mora da znači da će kartica biti (bitno) brža. Model 9800 Pro je najjači u svojoj familiji, koju čine još i Radeon 9600 i
9200. Mnogim kupcima je žao što se Radeon 9700 Pro sve teže nalazi u prodaji.
Prethodno se ista stvar desila i sa modelom 9500 (Pro), kojeg je istisnuo noviji
Radeon 9600. Kako smo upoznati sa presekom tržišta, vidimo da se i Radeon 9200
može naći lakše negoli kartice sa 9100 čipom, koje su veoma zanimljive. No,
ovakve stvari su se dešavale ranije. HIS nije preterano mlada kompanija, kao što bi neko mogao da pomisli. Postoji
već šesnaest godina, osnovana je u Hong Kongu, dok su proizvodni pogoni smešteni
u Kini. Ranije su u ponudi imali kartice bazirane na nVidia čipovima, ali su
se, među prvima, prebacili u ATI familiju retail proizvođača i ide im odlično.
Kao što i predpostavljate, HIS je skraćenica i znači Hightech Information System,
a za ovaj naziv se vezuje i reč Excalibur koji označava njihovu Radeon seriju
kartica (kao što je Atlantis kod Sapphire-a ili Maya kod Gigabyte-a). Kako smo već predstavili Radeon 9800 Pro karticu i objasnili novine koje donosi
(ili koje je ATI naznačio da su novost) u odnosu na model 9700 Pro, test koji
sledi je više vezan za konkretan model. Pored toga, ovu Radeon karticu, iako
je upoređujemo sa Gigabyte MAYA Radeon-om 9800 Pro, testirali smo sa najnovijom
verzijom Catalyst drajvera i uz još neke promene. O tome, takođe, u nastavku
teksta.
Kartica na testu U samom startu, trebalo bi da se upoznamo sa samom karticom. Predpostavljate
odmah da je, kao i kod kartica izrađenih oko R300, potrebno dodatno napajanje.
Kao i kod ostalih modela, i na Excalibur kartici je prisutan standardni 12V
konektor, koji se čini kao bolje rešenje od floppy konektora. Takođe, njegova
pozicija je sada dosta logičnija.
Jedna od glavnih karakteristika za ATI kartice već duže vreme glasi “pedantna
izrada”. Majstorski realizovan layout za video akcelerator R300, dorađen je
i usavršen onoliko koliko je bilo potrebno. Ništa ne izgleda kao da je naknadno
prepravljano, što je rezultat pametno kreiranog GPU-a. Radeon 9800 Pro je nešto
duži od Radeona 9700 Pro. Od DVI, S-Video i D-Sub konektora, prema GPU-u, raspoređeni
su, redom, dva elektrolitska kondenzatora, red MOSFET-a, pasivno hlađenih malim
aluminijumskim profilom, dve prigušnice i ponovo red kondenzatora.
Napajanje za ventilator je vezano mnogo bliže jezgru, što je i logično, ali
može da zasmeta ako želite da montirate neko pasivno hlađenje, poput Zalmana
koji je prikazan i na našem sajtu. Tik uz kuler se nalazi i takt generator i
još jedan red elektrolita. Hlađenje za R350 za koje se odlučio HIS, preuzeto
je sa referentnog modela, što će reći da takve imaju i BBA 9800 Pro, i Sapphire
Atlantis. Moguće je da će se pojaviti i serija koja nudi bolje hlađenje, ali
je očigledno da R350 ne oslobađa veliku količinu toplote.
Kartica u startu radi na 380 / 680 MHz, mada su RivaTuner i RageTweaker prijavili
nešto niže frekvencije (378 / 677,5 MHz). Ugrađena memorija je Samsungove proizvodnje,
sa vremenom pristupa od 2.8 ns (serija 319), što označava frekvenciju od 350
MHz. Na tržištu postoje i modeli sa memorijom koja je deklarisana na latenciju
od 2.2 ns, pa bi isti trebalo osetno znatno više da se overklokuju.
Kako smo obratili pažnju na sam kuler, prvo što smo pomislili bilo je da je
neimpresivan. Tako moćna i skupa kartica, sa kulerom koji ima oblik paralelograma
(gledan odozgo), izrađen od najobičnijeg aluminijuma… Pa ipak, ATI je rešio
sve malo drugačije. Heatspredder na površini jezgra, obod oko GPU-a koji bolje
fiksira i pozicionira hladnjak, specijalan termalni lepak – sve su to detalji
koji će učiniti da se uz što manje ulaganja postigne bolje hlađenje. Uostalom,
lako je nabaviti neki ogroman bakarni kuler i podići cenu kartice, zar ne?
Šta je u paketu?
Možda su čitaoci našeg sajta i ljudi koji redovnije čitaju testove, primetili
da su paketi nVidia baziranih kartica uglavnom dosta bogatiji od paketa koji
“prate” ATI kartice. Dešava se čak da i GeForce modeli iz niže klase dolaze
uz dosta propratnog softvera, dok za ATI Radeone nije veliko iznenađenje ni
kada model 9800Pro stigne samo sa jednim diskom i šturim uputstvom. Ipak, HIS
ne spada u takve kompanije pa se u pakovanju, pored S-Video i kompozitnog kabla
(dužine oko dva metra), TFT > CRT konektor adaptera, S-Video konvertora i
uputstva nalazi čak šest diskova. Na njima se redom nalaze: DVD softver (PowerDVD
XP 4.0), program za amaterski video editing iz iste softverske kompanije (Cyberlink
PowerDirector 2.5 VE), zatim cela igra Duke Nukem: Manhattan Project, kolekcija
demoa (Age of Wonders II, Beam Breakers, Myth III: The Wolf Age, Rally Trophy,
Stronghold Crusaders i Zax).
Sama kartica se ponašala besprekorno. Ne moramo da ponavljamo da je kvalitet 2D
slike vrhunski – i od ATI-ja i od HIS-a se to već očekuje.
Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 200MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0 – powered by Chieftec Dragon 400W
Memorija
2x 256MB PC3200 Corsair
XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
Gigabyte ATi Radeon
9800Pro – 128 MB DDR- Catalyst 3.6
ASUS V9950 Ultra GeForce FX 5900 Ultra 256 MB DDR –
Detonatori 44.03 Gigabyte ATi Radeon 9800Pro – 128 MB DDR- Catalyst 3.4
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Sony CD-RW CRX220E1
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1 Direct X 9 final
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0
Komentar nVidia GeForce FX5900 Ultra karticu smo testirali kao i sve ostale – sa Quality
setovanjima na Intellisample skali. ATI kartice smo takođe testirali uz maksimalan
kvalitet tekstura i mip nivoa (što je već postao default u novoj verziji Catalyst-a).
HIS kartica će se pokazati kao brža od Gigabyte-ove, ali ne zbog toga što je realno
tako, već zato što smo namerno poredili kartice koje smo testirali sa različitim
verzijama Catalyst drajvera. Pored toga, kada smo testirali HIS Excalibur Radeona
9800 Pro, koristili smo blaži tweak kroz RageTweaker-a, koji može svaki korisnik
da instalira. Od promenjenih stvari su tu samo optimizacije za SSE i 3DNow! instrukcije,
kao i ColorFill opcija koja poboljšava prikaz boja u igrama (ne radi
se o prostom povišenju saturacije, naprotiv). Opcije koje se mogu naći samo u
Rage Tweaker-u, kao što su W-Fog, Z-Fog i Z-Mask i slične, nismo aktivirali, tj.
sve je ostalo onako kako to Catalyst podesi kada se tek instalira.
OpenGL performanse – UT2003 Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena koristi
Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine nove
generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan prikaz,
uz više performanse i nedostatak stancil buffer senki, dok su particle efekti
realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom maksimumu,
tj. koristili smo MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre (koji je potrebno
promeniti u UT2003.ini).
Kao što smo prokomentarisali i prethodni put, ovde nema mnogo iznenađenja. OpenGL
API i Detonatori već godinama dobro saradjuju. Uprkos tome što postoje mnogi ozbiljni
amateri koji na kućnim mašinama vežbaju ili rade u paketima kao što su Softimage,
Maya ili 3DS MAX), ATI misli da neće biti u interesu da implementira OpenGL ICD
u svoje upravljačke programe za mainstream kartice. OpenGL – Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je stari dobri OpenGL benchmark kod koga važi pravilo
više megahertza – viši framerate. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17
sa x86 optimizovanim dll-ovima.
Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
Nema velike razlike u Quake-u III između starih i novih Detonatora, to smo proverili
i pre nego što smo uključili podršku za 3DNow! instrukcije koje bi Q3 engine trebalo
da “vidi”. Naravno, FX5900 Ultra ovde dominira jer ima veći bandwidth prema memoriji,
kao i viši fillrate. OpenGL – SpecViewPERF 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju (7.0)
koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan
i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test paketa,
možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.
Promene se svakako mogu uočiti i u Spec View Performance testu, i to u korist
novih Catalyst drajvera. Ipak, očekivali smo veći dobitak, pošto je ATI sam na
ovaj benchmark skrenuo pažnju kada je nova verzija drajvera postavljena na oficijelni
sajt.
DirectX 8 performanse – UT2003 Odlični UT2k3, ovoga puta u izvornom, D3D izdanju. Koristili smo build v.2166,
a testirali uz maksimalan nivo detalja. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape
koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koja spada u jednu
od najzahtevnijih.
ATI i nVidia kartice su toliko izjednačene u ovom testu, da se to može prokomentarisati
kao vrlo zanimljivo. Ipak, ako vas zanima ono što subjektivno mislimo – moramo
da kažemo da nam se prikaz kod nVidia kartica ipak malo više dopada, ali samo
ako upoređujemo trilinearni mod. Direct X 8 – Comanche 4 Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
Comanche 4 pokazuje da novi drajveri donose neko poboljšanje. Ipak, ono je nešto
manje pre nego što uključite opcije kao što su podrška za SSE, na primer. Direct X 8 – CodeCreatures Benchmark Verovatno jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo jeste CodeCreatures
Benchmark. Baziran je na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji
smo videli. Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.1), i odlično ukazuje
na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom
količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou,
ali pod uslovom da kartica izvuče potrebnih 24 fps. Default test se izvršava u
tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
U ovom testu, GeForce FX kartici pomaže viši fillrate i bandwith memorije, da
se nešto lošije Shader performanse kompenzuju. I, sva sreća (po nVidia karticu)
da u benchmarku nema Pixel Shader 2.0 programa.
Direct X 8 – FutureMark 3DMark 2001 SE Starija i po mnogima pouzdanija verzija 3DMark benchmark-a, i dalje nalazi mesto
na našem test poligonu.
Rezultati su vrlo zanimljivi. Prethodno, test je pokazao da je Radeon 9800 Pro
nešto slabiji od najjačeg GeForce FX-a, a sada se ta razlika smanjila (u najnižoj
rezoluciji je ATI čak i prestigao nVidia karticu). Direct X 9 – FutureMark 3D Mark 03 Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
komentara i dodati da smo testirali po defaultu, koristeći sada dostupni build
320.
Nema potrebe za komentarom, ali, da smo koristili najnovije oficijelne Detonator
drajvere, opet bi se nV35 Ultra kartica pokazala kao znatno brža…
Zahtevni modovi Kao što smo ranije napomenuli, kod GeForce kartica, Intellisample slajder je bio
podešen na Quality, kao i kod Radeon 9800 Pro kartice, kod koje je u slučaju Anisotropic-a
bio selektovan Quality mod. Antialiasing
Kao što smo i ranije rekli, FSAA na obe kartice sada izgleda virtuelno identično.
Nvidia nudi nekoliko modova koji ne mogu biti primenjeni u svim igrama (6xS, Quincunx),
ali daju bolje rezultate, odnosno, rade brže. Sveukupno, može se reći da ATI ima
prednost jer su performanse bolje. Anisotropic
Anisotropic je, prema onome što se vidi u tabelama, na strani nVidia kartica.
Međutim, kada je performance anisotropic mod u pitanju, performanse su bolje kod
ATI kartica, a isto važi i za kvalitet prikaza, odnosno filtera. Ipak, kada je
Quality anisotropic u pitanju, nVidia je u prednosti, blagoj, a kvalitet filtera
je identičan. Kombinovano – Anisotropic + Antialiasing
U scenariju kada su oba IQ-booster-a uključeni, Radeon 9800 Pro ima prednost.
Naravno, skrećemo pažnju na najzahtevniji nivo u najvišoj rezoluciji gde nVidia
kartica zapravo ne radi onako kako je podešena (Multisampling je na 2x, umesto
na 8x).
Overclocking
HIS je poznat i po tome da se njihove kartice, u proseku, nešto bolje overklokuju
od ostalih powered by ATI kartica. Ipak, kada smo videli da Excalibur Radeon
9800 Pro izgleda isto kao i referentni ATI Radeon 9800 Pro, odnosno Sapphire
Atlantis (PBA), znali smo da razlika u odnosu na ove kartice ne može biti velika.
Takođe, i memorija od 2.8ns, koja je po defaultu postavljena na 20 MHz niže
od onoga što može da postigne po specifikaciji. Bez obzira na to postigli smo
respektabilnih 435 MHz za jezgro i 755 MHz na koliko je, bez artefakta, radila
memorija. Svaka čast ATI-ju, to opet moramo istaći.
Performanse se nisu preterano povećale, pa mislimo da bi do nekog pomaka moglo
da dođe tek kada bi testirali na još jačoj konfiguraciji.
Završna reč ATI bi zaista trebalo da bude ponosan sa onim što ima u najvišoj klasi kartica.
Radeon 9800 Pro je verovatno dosta privlačnije rešenje od GeForce FX 5900 modela.
Cene ovih kartica se kreću od 350 do 400 i kusur evra, a performanse koje nude
su daleko iznad performansi Radeona 9600 ili FX-a 5600. U top performance klasi,
ATI će uskoro i kod nas biti prisutan sa modelom koji ima 256MB video memorije,
pa ćemo videti kako će R350 iskoristiti taj dodatak. Zbog čega mislimo da je
za korisnike, za čiju kućnu konfiguraciju najteži zadatak predstavlja igranje
igara u velikim rezolucijama uz uključen antialiasing i anizotropno filtriranje,
bolje rešenje od FX5900 kartice neki Radeon 9800 Pro? Upravo zato što u igrama,
a tu mislimo na veliki broj njih koje smo probali, ATI R350 ima prednost u odnosu
na najjači model koji trenutno ima nVidia. Samo neke od njih ćemo pomenuti –
Tomb Raider Angel Of Darkness, Colin McRae 3, GTA3 Vice City… U pitanju su
igre koje u samom startu bolje rade i izgledaju na ATI karticama. Za neke od
njih, najavljene su specijalne optimizacije za high end Radeon familiju (STALKER,
HalfLife2, pa i Doom III). Čak ni benchmark programi koje ovde možete da vidite,
ne mogu vam pokazati koliko je zapravo ATI u prednosti kada je ova klasa video
akceleratora u pitanju. Upravljački programi Catalyst 3.6 podsećaju nas na ono
vreme kada su svi Detonator drajveri davali odlične performanse i ujednačen,
visok nivo kvaliteta prikaza u 3D režimu rada. Pored toga što powered by ATI
kartice mahom liče jedna na drugu kao jaje jajetu, one imaju i jednake radne
frekvencije (pomislimo samo na FX5900 familiju, kod koje postoji određen broj
proizvođača koji podešavaju frekvencije po volji i daju karticama nelogične
oznake). Hlađenje na grafičkom procesoru je mnogo mirnije od proseka kod konkurencije,
kartice se ne zagrevaju preterano čak ni kada ih solidno overklokujete. Kvalitet
2D prikaza je svakako dostigao neki svoj vrhunac, pa bi nam bio potreban neki
monitor od 21 inč (neki dobar Sony, recimo), da bi mogli da napravimo razliku
između proizvođača (u nekim slučajevima i između ATI i nVidia kartica visoke
klase). HIS Excalibur Radeon 9800 Pro nam se dopao zbog toga što predstavlja upravo
ono što smo uvek želeli od powered by ATI kartice – dostizanje nivoa kvaliteta
koje ima built by ATI. HIS se, verovatno neće tu zaustaviti, pa smo i svedoci
činjenice da se njihove kartice, a tu i jedna serija Radeona 9800 Pro, nalaze
na prvim stranama FutureMark-ove top liste. Da li se radi o probranim primercima
GPU-ova i/ili memorije, da li HIS ima nešto rigorozniji quality control, sve
jednostavno izrađuje za nijansu kvalitetnije ili je u pitanju samo slučajnost,
pokazaće još malo vremena koje je pred nama. U svakom slučaju, kada su Radeon
9800 Pro kartice u pitanju, naš favorit su, za sada HIS i Sapphire. Karticu smo na test dobili od zvaničnog distributera,
beogradske firme Bell Computers.