Branko Maksimović
MSI N260GTX Lightning Black Edition
Uvod
NVIDIA zaista dugo nije predstavila novi grafički čip i taj period se prilično produžio ako u obzir uzmemo da su GTX260 Core 216, GTX275 i GTX285 “opremljeni” die-shrink-om starog GT200 procesora (GT200b). U nižim klasama je situacija još drastičnija, pa je recikliranje G80/G92 tehnologije poznato i onima koji ne prate IT novosti na dnevnoj bazi. Iako smo navikli da partneri samo “iskopiraju” rešenja koje im obezbede ATI ili NVIDIA, neki od proizvođača se, s vremena na vreme, potrudi da ponudi nešto originalno, da poboljša krajnji proizvod i inovacijom dođe do novih korisnika. Ne, tu ne govorimo o overklokovanim karticama, a ni onima koji imaju samo poboljšano, ne-referentno hlađenje. Ne pričamo ni o propratnom paketu koji je ultra-bogat, niti o specijalnoj kutiji, koja izgleda kao da je u njoj Armani košulja. Tri puta ste pogađali – ali ne, nije u pitanju ni kartica sa fabričkim vodenim hlađenjem! Kompanija MSI je uspela da nas iznenadi prilično originalnim proizvodom. Njihova varijacija na temu “overklokovani GeForce GTX260” podrazumeva karticu sa GT200b čipom i posebno kreiranim PCB-om sa “mesnatom” naponskom sekcijom, ali i zanimljivim dodatkom, koji će svaki iskreni ljubitelj u egzotiku ne samo znati da ceni, nego i iskreno poželeti u svom sistemu. Ime joj je MSI N260GTX Lightning Black Edition i bazirana je na novijoj verziji GeForce GTX 260 kartice (sa sufiksom Core 216). MSI tvrdi da je za ovu karticu izabrana posebna serija Hi-C kondenzatora (koja trpi i do 20% više radne temperature), kao i specijalno dizajnirana desetofazna PWM naponska jedinica. I to nije sve, jer je i sama kartica volt-modovana i overklokovana (blago, jer drugačije ne bi bilo zanimljivo), a preko specijalnog PCB-a postavljen je i posebno dizajnirani Twin Frozr dual-fan rashladni sistem sa čak pet pari toplotnih cevi!
U odnosu na standardne “klokove” GeForce GTX260 kartica (576 / 1242 / 1998 MHz – jezgro, shader jedinice, memorija), MSI munja je podešena na dobrih 655 / 1404 / 2000 MHz, a opet, postoji još prostora za dalje ubrzanje, pa ovaj GTX260 tako lako nadmašuje GTX275 i bliži se neprikosnovenom GTX285 modelu, naravno, na standardnim radnim frekvencijama. Ako se plašite da „manje od giga“ video memorije na standardnim GeForce GTX260 karticama može da napravi problem, MSI je svakako mislio i na vas, pa je MSI N260GTX Lightning Black Edition i prvi GeForce GTX260 sa 1792 MB VRAM-a koji smo testirali.
Kao što je već poznato, predstavljanje GeForce GTX2x0 serije kartica ostalo je u senci fenomenalnih rezultata i odnosa cene i performansi koje nudi Radeon HD4800 serija, bez obzira na to što ove kartice u startu nisu pripadale istim klasama. NVIDIA je užurbano predstavila GeForce 9800GTX+ dok GeForce 8800 GT i GTS 512 menja GeForce 9800GT sa jačim marketinškim akcentom koji se baca na PhysX. GeForce 9600GT se cenovno pozicionira još niže. Fantastični Radeon HD4870, koji na tržište stiže par nedelja nakon HD4850 modela, pokazao se kao znatno brži od svog “manjeg i tanjeg brata” zahvaljujući prebrzoj GDDR5 memoriji, pa se pokazalo da mu i takmičenje sa većom i skupljom GeForce GTX260 karticom – ne predstavlja problem. To je svakako problem za NVIDIU i partnere jer je GeForce GTX260 kartica bazirana na istom GT200 čipu kao i monstrumski GTX280 te su troškovi u proizvodnji slični. Bez obzira na to, NVIDIA nema izbora i obara cenu GTX260 modela sa 449 na 399 dolara, a zatim i na 349 dolara, dok njeni partneri samoinicijativno spuštaju cenu i na 299 dolara. Po prvi put u istoriji kompanije desilo se da jedan GeForce pojeftini za 50% u roku od samo nekoliko sedmica. Ovo je za NVIDIA-u zabrinjavajuć podatak, ali kupce svakako ne zanima koliko zarađuje američka kompanija, koju je interna kriza zadesila u najnezgodnijem periodu u kome, kao što znate, vlada i opšta ekonomska kriza.
O velikom i ne toliko slavnom GT200 grafičkom čipu, koji čini gotovo milijardu i po tranzistora, već smo detaljno pisali u testu GeForce GTX280 akceleratora. GTX260, model koji ovom prilikom opisujemo, zapravo je identična kartica sa nešto manje memorije i „ponekim“ teksturnim, ROP i shader blokom manje. Kao i ranije, NVIDIA je krenula od najjačeg GeForce GTX280 modela i oduzela mu dva memorijska čipa, ostavljajući tako na kartici 896 MB, ali i automatski isključujući 2 x 32-bit memorijska crossbar izvoda sa GPU-a. GPU je sa 602 usporen na 575 MHz, a memorija sa efektivnih 2200 MHz dovedena na 2 GHz. Unutar grafičkog čipa, dva TMU i dva ROP bloka su ostala neaktivna, pa je NVIDIA mogla da iskoristi i delimično neispravne primerke GT200 čipa kao pogon za GeForce GTX260 modele.
Ako je GeForce GTX260 samo malo sporiji od inače odličnog jačeg brata, šta može biti problem za ovu karticu? AMD Radeon HD4870, naravno. Nova GDDR5 memorija donosi veći „bandwidth po pin-u na layout-u čipa“, a naravno i veću propusnu moć: GDDR3 i GDDR4 generacija je maksimalno mogala da “provuče” 4GB/s po pinu, dok GDDR5 može do osam, što znači da uparivanje GDDR5 memorije na 256-bitnu magistralu daje iste rezultate kao i upotreba GDDR3 memorije na 512-bitnom bus-u. Ovo omogućava još viši memorijski bandwidth, te u tom smislu, Radeon HD4870 možete posmatrati i kao karticu koja ima GDDR3 memoriju na taktu od 1000 MHz, ali sa 512-bitnom memorijskom magistralom. Kao što znamo, sam PCB je znatno kompleksniji kada GPU koristi 512-bitnu magistralu – broj slojeva i izvoda ka memorijskim čipovima se u tom slučaju bitno povećava. GeForce GTX260 kartica bazirana na istom GT200 čipu i štampanoj ploči kao i monstrumski GTX280. Kako se nije pokazao kao ekstra isplativ, NVIDIA GeForce GTX260 modelu “podaruje” dodatni broj shader jedinica u jezgru, a onda i tiho lansira novi model – GTX260 Core 216. GeForce GTX 260 se cenovno spušta još niže, u trenutku kada AMD lansira Radeon HD4890, kako bi se napravilo prostora za novi GeForce GTX 275. Međutim, GTX 260 i dalje ne može da se nazove sporom karticom, pogotovo ako pričamo o rešenjima kakav je MSI “Lightning”. Ako želite da saznate mnogo više o GeForce GTX260 karticama i GT200 arhitekturi, predlažemo da pogledate naš prethodni test na ovu temu.
Kartica na testu – MSI N260GTX Lightning Black Edition
MSI N260GTX Lightning je zaista nesvakidašnje parče hardvera. Osim kartice, u pakovanju je i panel koji služi za kontrolu radnih frekvencija, napona i brzine rada kulera i on je osetljiv na dodir, a rad sa njim je prilično zabavan. No, da krenemo od samog pakovanja, koje je prilično bogato. Već je i unutrašnja kutija ojačana i deluje kao da je u nju spakovana nekakva skupa vojna oprema – prigušivač ili laserski nišan za najnoviju pušku. U kutiji se nalazi CD sa drajverima i dodatnim aplikacijama, uputstvo za instalaciju, priručnik za upotrebu softvera, AirForce panel (o kome ćemo tek pričati), kartica, DVI-HDMI adaoter, VGA-HDMI adapter, S-PDIF spliter i… nažalost nijedna igra. No, pakovanje je samo po sebi vrlo bogato, a kartica zbog ovih dodataka, posebnog hlađenja i dvostruko veće količine memorije već i mora da košta previše, pa MSI nije želeo da dodatno povećava cenu. Još jedna sitnica koja ukazuje na neobičnost “Lightning” kartice je i spisak video konektora koji poseduje. Za razliku od ustaljene varijante 2 x dual-link DVI + S-Video, MSI N260GTX Lightning poseduje jedan DL-DVI-I konektor, jedan HDMI i jedan D-Sub priključak! Na karticu se nalazi i SPDIF konektor na koji možete dovesti zvuk sa vaše audio kartice (kartice ili matične ploče) kako bi isti mogao da bude prosleđen kroz HDMI priključak. Verzija koja nema “sufiks” Black Edition je praktično identična ovoj sa našeg testa, ali joj nedostaje AirForce panel.
Već smo pisali o GTX 260 karticama, koje koriste minimalno izmenjeni GTX 280 PCB o kome smo takođe više puta pisali. Ipak, ono što smo pisali ne važi i u slučaju ove posebno kreirane kartice. Počnimo od činjenice da na njoj imate 1792 MB najbrže GDDR3 memorije i ona je sva raspoloživa jednom grafičkom procesoru. To će zaista obezbediti najviše moguće rezultate u visokim rezolucijama i kada su aktivirani aniso i antialiasing modovi. Zatim, naponska sekcija je dorađena i ojačana, pa je čini čak deset faza – celih osam za GPU i dve za memoriju. Ne samo da je kartica fabrički overklokovana, već je ostavljeno i dosta prostora za dalje igranje. Da bi višak “megaherca”, a samim tim i disipirane toplote bio bezbedan da se sa ovim čudom možete igrati u kući i tokom letnjih meseci, brine se Twin Frozr – kuler koji je specijalno izrađen baš za ovu priliku.
Osim što je i sa estetske strane pun pogodak, već smo i na prvi pogled bili 100% uvereni u to da mnogo, mnogo bolji posao radi od referentnog rešenja iz NVIDIA-e. Jer, čemu dva ogromna ventilatora, fantastično ispolirani i profilisani heat-sinkovi na GPU-u i memorijskim čipovima, “prošarani” toplotnim cevima, ako sve to nema i prilično mnogo smisla i sa stanovištva fizike i naprednog inžinjerskog dizajna. Kao što smo već rekli, MSI N260GTX Lightning Black Edition ima 1792MB GDDR3 memorije. Kao što smo naveli u samom uvodu, standardni klok za GeForce GTX260 kartice je 576 / 1242 / 1998 MHz. MSI je standardno Lightning izdanje ove kartice podesio na 655 / 1404 / 2000 MHz, dok se Black Edition može namestiti (putem AirForce panela) i da standardno radi na 680 / 1458 / 2106 MHz. Dakle, MSI tvrdi da svaki primerak može da radi na više od 100 MHz bržem radnom taktu od referentnog, preko 200 MHz bržim “šejderima”, dok je memorija ubrzana za skromnih 50, odnosno, efektivno za stotinak MHz. To, naravno, još jednom ohrabruje naše nade da će ovo biti najklokabilniji GT200 koji smo testirali… doduše, možda ne najbrži, jer se i referentne GeForce GTX285 kartice solidno overklokuju, a ipak imaju potpuno aktivan GT200b GPU.
Na karticu je potrebno priključiti dva šestopinska naponska konektora, a obezbedite joj napajanje od bar 500W i nemojte koristiti istu granu za napajanje kartice. Očigledno je da ume da “povuče” dosta više od 150W koliko mogu da joj obezbede PCI Express x16 slot i jedan 6-pinski konektor, pa neka i dodatni priključak bude sa posebne grane. Snažno verujemo u to da su mnogi čitaoci sada “prevrnuli očima”, jer veoma dobro znaju takve stvari. Za hardverske entuzijaste, zaljubljenike u elektroniku, napredni overkloking i egzotiku, MSI je pripremio posebnu poslasticu. Naime, na kartici se nalazi nekoliko mesta na kojima se unimetrom / multimetrom može izmeriti trenutni, efektivni napon koji dobija GPU ili memorija. MSI ova mesta naziva V-Check Point. Doduše, verovatno je da većina vas nikada nije merila radne napone na hardveru koji radi, oslanjajući se na ono što pokazuje softver, ali eto, lepo je da ova kartica, kada je već namenjena okorelim overklokerima, ima ovakvu mogućnost. V-Check Point će jako dobro doći u situacijama kada usred overkloking sesije nešto nije u redu – blokira vam 3DMark, ali prolazi CPU test, pa znate da nije do sistemske memorije, procesora ili matične ploče. Ako GPU iz nekog razloga ne dobija napon na koji računate, eto dobrog razloga da eliminišete krivca – sistemsko napajanje.
Kao što znamo, GT200 je srce dva modela GeForce kartica – GTX 280 i GTX 260. Jači odel ima 240 SP jedinice, a slabiji 192, dok noviji “Core 216” modeli, kakav je testirani “Lightning”, imaju 216 SP jedinica. 1792MB memorije je, kao i kod standardnih modela – vezano za memorijsku magistralu ukupne širine od 448 bita. Broj teksturnih procesora je 64, a render back-end procesora 24, što je najveći hendikep u odnosu na GTX280 model, koji ih ima 32. Ipak, MSI N260GTX Lightning je prilično ubrzan, pa će deo tih “nedostataka” moći da nadomesti. Ova custom dizajnirana kartica ima i posebne hladnjake preko memorije, kakve nema svaki GeForce GTX260. Druga strana, pak, nije prekrivena metalnim poklopcem, što to smo prvi put videli kod GeForce 9800GX2 i kod većine GTX260, GTX275 i GTX280 akceleratora koje smo testirali.
Standardno, čip zadužen za sve video izlaze, koji je istovremeno TMDS transmitter i SLI composing engine, izveden je na poseban die, i ovoga puta nosi naziv NVIO2. Ne samo što pojednostavljuje ionako prekompleksan GPU, već i omogućava da se on, bez dodatne i nepotrebne NVIO elektronike ugrađuje u GP-GPU i CUDA uređaje kakva je NVIDIA Tesla linija proizvoda. Njima zaista nije neophodna funkcionalnost koju integriše NVIO, jer nisu grafičke kartice. S druge strane, prisustvo posebnog NVIO čipa podiže cenu GTX260 kartica. Kao i GeForce GTX280, i MSI N260GTX Lightning koristi najbržu GDDR3 memoriju koja se proizvodi, a koju je potpisao Hynix. Nominalno je nešto sporija od one kod kartica sa 896 MB memorije (latencija je 0.92 umesto 0.83 ns). Kuler je neobično tih kada je kartica u stanju mirovanja, ali nije mnogo bučnija ni u 3D režimu. Naravno, ne treba napominjati da radi ultra-stabilno sve dok ne preterate sa overklokingom, što kod ovog modela i nije tako teško… U tom slučaju, ventilatori promera od 70 milimetara na Twin Frozr kuleru kreću da “zavijaju” i tada vam i preporučujemo da ih ostavite da rade na većem broju obrtaja, nego da ga sami utišavate. Vodite računa da temperatura GPU-a ne pređe 100-ti podeok na skali. Tokom regularnog dela testiranja, koje smo izvršili na „legalnih“ 680 / 1458 / 2106 MHz, na koliko kartica “skače” nakon instaliranja AirForce Panel softvera, temperatura GPU-a ne prelazi 65 stepeni na Celsius skali, što je prilično dobar rezultat, znajući da stock GeForce GTX260 kartice, na znatno nižim “klokovima” umeju da odu i na 80-ak stepeni!
AirForce Panel
MSI N260GTX Lightning Black Edition je poseban i po svom eksternom touch-panelu koji se može instalirati ispod nekog optičkog drajva, unutar samog kućišta ili držati na stolu, pored računara. Na ovom panelu ćete lako i moći da podesite radne napone i frekvencije GPU-a i memorije. AirForce Panel se povezuje direktno na USB port, a ako odlučite da ga stavite u kućište, tu je i standardni USB konektor za matičnu ploču (svako ko je nekad sastavljao računar dobro zna kako ovaj konektor izgleda).
Uz panel stiže i aplikacija koja se startuje kada dodirnete reč “Lightning” na panelu (naravno, ako je sve propisno instalirano). Aplikacija odbija da radi sa većinom beta drajvera, a ono što nam se manje svidelo je i to što je morate stalno apdejtovati, što se ne radi parcijalno, već se mora uvek skidati cela aplikacija. Označavanje “Game” moda će pokrenuti vaš istoimeni profil (veći OC, naravno), a to možete uraditi i kad ste već u samoj igri. Pomoću panela možete definisati različite profile, pa i onaj koji bi de-klokovao karticu da radi na još nižim frekvencijama u 2D modu, a takođe je pomoću njega lako podići i voltažu, ako je to potrebno. Takođe, na panelu možete pratiti parametre o kartici čak i kada se igrate.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3600 MHz (400 MHz x 9), 1600 MHz QPB
Matična ploča
ASUS P5K Premium Black Pearl 18th Anniversary Edition
Memorija
2 x 2Gb Kingston HyperX PC2-8500 1066GHz @1200MHz 2.25V
Hard Disk
Samsung SpinPoint SATA II, 320 GB, 16MB
Western Digital Caviar 2500JS SATA II 250 GB, 16MB
Video Karte
ASUS N9800GT (512MB GDDR3) – Forceware 185.72
MSI N260GTX (869MB GDDR3) – Forceware 178.13
MSI N260GTX Lightning Black Edition (1792MB GDDR3) – Forceware 182.50
ATI Radeon HD3870X2 (1024 MB GDDR3)- Catalyst 8.1b
ATI Radeon HD4770 (512 MB GDDR5) – Catalyst 9.4b
ATI Radeon HD4870X2 (1024 MB GDDR5)- Catalyst 8.10b
MSI R4870 (512 MB GDDR5) – Catalyst 8.8b
XFX GeForce GTX 285 (1024 MB GDDR3) – Forceware 185.20 beta
XFX Radeon HD4890 (1024MB GDDR5) – Catalyst 9.4b 8.592
Monitor
Samsung SyncMaster 244T / 245T
Cooling, Case, PSU
CoolerMaster GeminII*
CoolerMaster WaveMaster
CoolerMaster Ultimate Circuit Protection 900W*
* – ustupio Cooler Master
DVD uređaj
Pioneer DVR-112L
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 (optimized for performance)
Windows Vista SP1 (default)
DirectX 9.0c
DirectX 10
Igre/Bench programi
3D Mark Vantage
3D Mark 06
SPECORG SpecVIEW Perf 8.1
Enemy Territory: Quake Wars
Prey
Company of Heroes 1.3
Battlefield 2142
Unreal Tournament 3
Lost Planet: Extreme Conditions
Call of Duty 4: Modern Warfare
Left 4 Dead
Assassin's Creed DX10.0
Far Cry 2
Crysis 1.3
Fallout 3
Race Driver: GRID
Need For Speed: ProStreet
Tom Clancy's H.A.W.X
X3: Terran Conflict Demo Benchmark
World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R
F.E.A.R 1.08
Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen. S obzirom na to da se NVIDIA kartice testiraju sa teksturnim filterom podešenim na High Quality (default je Quality), dobijeni rezultati su možda niži u odnosu na rezultate koje bi neko drugi mogao da dobije na sličnom test sistemu.
MSI N260GTX Lightning Black Edition karticu smo testirali na 680 / 1458 / 2106 MHz, što su njene “legalne” frekvencije. Imajte u vidu da je GeForce GTX260 kartica sa kojom je poredimo, prva verzija – sa 192 SP jedinice (nove imaju 216 aktivnih shadera), koja takođe radi na nižim učestanostima i sa dosta starijim drajverima (što je donekle “hendikep” GeForce GTX285 modela).
FutureMark 3DMark 06 Pro
Pretposlednje izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Tri prerađena testa iz verzije “05” koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video memorije. Sva tri game demoa su izuzetno zahtevna, karakteriše ih još veći broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.
FutureMark 3DMark Vantage
Iako nije toliko vizuelno impresivan kao njegovi prethodnici, 3DMark Vantage je zapravo dosta bolje osmišljen GPU i gaming benchmark uopšte. Pažnja je ovoga puta usmerena na funkcije koje se izvršavaju ili će se uskoro izvršavati unutar igračkih “endžina”, a ne na sam artwork. Prvi od dva grafička testa, Jane Nash (Graphics Test 1) testiraju simulaciju tečnih povšina i generisanih tekstura, kao i GPU-kalkulisane sisteme čestica, a u čitavoj sceni se u realnom vremenu u obzir uzimaju i uticaj gravitacije na objektima (pa i na “objektima” glavne junakinje), zakon inercije i impulsa sile (prva dva Njutnova zakona), kao i zakon akcije i reakcije, uz uticaj otpora vazduha. Fiziku kalkuliše GPU, a da sve ne bi ostalo samo na kalkulacijama “ispod”, 3D scena je opterećena brojnim dinamičkim izvorima osvetljenja sa kompleksnim senkama, a voda, koja je refleksivna i refraktivna, se ne pomera na predefinisan način, već se svaki talas u realnom vremenu i dinamički generiše. Drugi test, New Calico, podseća na igru X3:The Threat i ne sadrži objekte sa skinovima (bez zglobova), ali zato poseduje ogroman broj objekata u sceni, sa shadow mapama različitog tipa. Po prvi put u 3DMark benchmark programu, prisutni su i global raytracing efekti ((Parallax Occlusion Mapping, True Impostors i volumetric fog). Treći test pokušava da izmeri performanse CPU-a u kalkulacijama veštačke inteligencije i fizike. Broj “gejtova” kroz koje proleću avioni je srazmeran broju jezgara sistemskog procesora, a ako u sistemu posedujete i hardver za kalkulaciju fizike (PPU), ovaj broj se povećava za tri. Nakon, standardnih, na red dolaze i “sintetički” testovi: texture fillrate, color fillrate, paralax occlusion mapping, gpu clothing, particles, noise…
SpecORG SpecVIEW Perf 8.1
Koristili smo nešto stariju, ali stabilnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je baziran na SPECapc za 3dS MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5 miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja. Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori, simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri miliona osnovnih linija.
Lost Planet: Extreme Condition
Lost Planet: Extreme Condition je za Xbox360 izašao početkom 2007 godine, a nešto više od godinu dana kasnije, pojavio se i u verziji za Windows XP i Vista platformu sa podrškom za rad kroz DirectX 9 i DirectX 10 API-je. Kao i u verziji za Xbox360, poseduje veliki broj “next-gen” efekata, uključujući i filmske efekte poput full-frame motion blur-a, depth of field-a, a posebno se ističu napredni particle efekti koji verno oslikavaju žestoke zimske uslove, vatru, paljbu iz futurističkog oružja i sl. Na Microsoft konzoli radi u 720p rezoluciji sa oko 30-35 fps, ali kako podržava više radne rezolucije na Windows platformi (rezolucije tekstura, poligoni i sl. su identični Xbox360 verziji), predstavlja dosta dobar alat za testiranje novih grafičkih kartica. Iako gotovo tri godine nakon što je završena, igra po današnjim standardima ne izgleda impresivno, ume da bude prilično zahtevna. Mi smo testirali kroz prvi “built-in” test, uz maksimalan nivo detalja, u DirectX10 okruženju pa pogledajmo rezultate:
Call of Duty 4: Modern Warfare
Za razliku od prethodnika, Call of Duty 4: Modern Warfare igrača postavlja u okršaje novijih datuma. Baziran je na unapređenom “motoru” svojih prethodnika, posebno verzije iz trećeg dela, koji se pojavio isključivo u verziji za Xbox360 konzolu. U pitanju je dobro optimizovana igra, čiji engine koristi i novi nastavak Call of Duty: World at War. Broj detalja odnosno dešavanja u sceni u svakom trenutku je fantastično veliki, bilo da su u pitanju sitnice poput mapiranja neravnina, bloom i HDR efekti, dinamičke senke i osvetljenja, efekti eksplozija i dima ili sveprisutni depth-of-field tokom zumiranja. U igri svaki metak prolazi kroz materijale kroz koje bi prošao i u realnoj borbi (drvo, staklo, tanak metal), uz adekvatno usporenje i izmenu pravca. Igra koristi isključivo DirectX 9.0c, odnosno Shader Model 3.0, a u verzijama za Xbox360 i PlayStation 3 izgleda kao i sa maksimumom detalja na PC-ju, kako smo je i mi testirali. Pogledajmo rezultate:
Enemy Territory: Quake Wars
Multiplayer igra u Quake univerzumu, koja cilja publiku “navučenu” na Battlefield, Team Fortress i Unreal Tournament, zapravo je svojevrsni prequel Quake-a II i njena radnja je smeštena na Zemlju, u sred sukoba Strogg-ova i ljudi. Novi Doom 3 MegaTexture engine u ETQW je negde na pola puta do pravog naslova sledeće generacije (koji ćemo u različitim verzijama videti u igrama Doom 4 i Rage), ali je princip rada identičan. Engine se oslanja na OpenGL i baziran je na mapiranju terena i svih objekata jednom mega-teksturom koja se direktno “ucrtava” na geometriju. Ova pametna, gigantska tekstura objektima daje i svojstva, što developerima igara daje puno slobode pri kreiranju ogromnih, detaljnih terena i vrlo unikatnih objekata (teksture se ne ponavljaju). Iako prva Doom 3 MT igra ne izgleda toliko impresivno (Crysis je ipak postavio neke standarde isuviše visoko), vrlo je dobro optimizovana. Testirali smo, naravno, na maksimalnom nivou detalja…
Prey
Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih “pucačina”, koja stiže od kreatora “čuvenog” Duke Nukema, igra Prey zadržava sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite “vijuge” kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a (kome je dodata “Portal” tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan, a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo “stresna” za grafički podsistem. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, ali smo ovoga puta izbacili i kompresiju color i specular tekstura – što znači daje aktiviran Ultra Quality (koji se uključuje iz konzole) mod. Ovu igru smo zadržali u našoj test paleti duže vreme, jer je jedna od retkih koja se oslanja na OpenGL API.
X3: Terran Conflict
Nastavak, odnosno ekspanzija čuvene igre X3: Reunion, Terran Conflict je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru, u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti samo istraživač. Igra je inicijalno posedovala fenomenalnu grafiku, a kako je Terran Conflict urađen oko istog “endžina”, ona danas ne izgleda toliko impresivno, iako je i dalje vizuelno vrlo atkrativna. Modeli brodova su bogato dizajnirani, raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi, magline…) i bogati particle efekti doprinose utisku, a zahtevnost igre je povećana kompleksnijim modelima brodova i većim brojem asteroida u poređenju sa prethodnom igrom, zbog čega smo Terran Conlict Benchmark demo uvrstili kao standardan deo naše test palete.
Company of Heroes 1.3
Prva real-time strategija u našem test-suite-u, Company of Heroes, koristi posebni next-gen engine koji Relic naziva “Essence Engine”. Ovaj engine podr žava sve nove fancy efekte kao što su High Dynamic Range i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke, a displacement (normal) mapping je vidljiv na mnogim objektima. Takođe, igra se obilato oslanja na napredne shader rutine, ali i licenciranu Havoc fiziku, a pojedini objekti su destruktabilni, što donekle važi i za teren. Kao i obično, u igri smo uključili sve moguće efekte, što se po frame-rate-u i vidi:
World in Conflict
Druga real-time strategija u našem test-suite-u, World in Conflict, verovatno je i dalje najimpresivnija RTS igra koja je izašla na PC tržište. Bazirana je na novom Direct3D “endžinu” koji podržava čitav spisak novih efekata kakve smo do sada viđali samo u, po pravilu najinovativnijim FPS igrama. Dakle, tu su HDR, bloom i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke, destruktabilni teren i adekvatni view-sight, paralax i normal mapping, depth of field i čitav niz drugih filmskih postprocessing efekata . Naravno, mi smo testirali sa maksimalnim nivoom detalja:
Battlefield 2142
Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142, smešten u periodu dva veka nakon Drugog svetskog rata. Igra je patch-ovana na 1.10 verziju (aktuelnu v1.50 ne koristimo zbog baze rezultata za kartice koje smo već testirali). Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping, dinamičko osvetljenje i senke, post processing efekti. Igru smo testirali na najvišim setovanjima na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo rezultate:
Unreal Tournament 3
Unreal Engine 3 je najpopularniji “motor” koji koristi poslednje dve generacije DirectX API-ja i pored CryEngine 2, predstavlja trenutni “vrh ponude” kad je igračka industrija u pitanju. Nema potrebe da nabrajamo šta sve podržava, samo ćemo pomenuti neke prelepe naslove koje ste verovatno već videli ili igrali: Bioshock, Rainbow Six: Vegas 2, Medal of Honor: Airborne, Gears of War 2, Mass Effect, Stranglehold i plejada drugih igara koje su već izašle u verzijama za Xbox 360 ili su u najavi. Demo Unreal Tournament 3 igre ne omogućava maksimalan već samo visok nivo detalja kad su u pitanju teksture, međutim, i ovo je dovoljno zahtevno da i najnovije grafičke kartice stavi na muke.
Assassin's Creed DirectX 10.0
Smeštena u vreme Templata, u drevni Jerusalim (ali zapravo i u blisku budućnost), igra Assassin's Creed je akciona igra sa elementima šunjalice, koja se izvodi iz trećeg lica. Pokreće je revolucionarni engine koji je razvijan za konzole aktuelne generacije (Xbox360 i PS3), ali tek na PC-ju pokazuje koliko zaista može, jer može da radi u značajno višoj rezoluciji od one koja je za konzole standardna (1280 x 720 piksela). Igra koristi sve napredne shader tehnike koje možete videti u najmodernijim igrama kakav je, recimo Crysis, a još uvek spada u jednu od najlepših igara koje se mogu igrati na PC platformi. Mi smo testirali na najvišem mogućem nivou detalja, u DirectX 10.0 režimu, bez patch-a za DirectX 10.1 i narednog, koji ga je poništio.
Far Cry 2 Benchmark
Nastavak jedne od najimpresivnijih igara svog vremena, fenomenalnog FarCry-a, koristi posebno razvijani Dunia Engine. Ovaj engine podržava sve moderne efekte DirectX 9.0c API-ja za prikaz grafike, ali i napredne mogućnosti kao što su destruktivni teren i objekti, dinamičko širenje vatre u odnosu na vremenske uslove i vetar, specijalne atmosferske efekte (realne simulacije oluje), izmene dana i noći, napredni ne-skriptovani A.I. Engine podržava DirectX 9.0c, ali i DirectX 10, a posebna pažnja pri njegovom razvoju poklonjena je optimizaciji za Xenos GPU na Xbox 360 konzoli. Generalno, Dunia Engine implementiran u Far Cry 2 jeste manje grafički zahtevan of Cry Engine 2 “motora” koji se koristi u igrama Crysis i Crysis Warhead. Mi smo koristili maksimalan nivo detalja, plus dodatnu modifikaciju za dalje iscrtavanje detaljnijih objekata (povećan ukupan LOD) i kompletne 3D vegetacije na daljim udaljenostima od “kamere”.
Crysis 1.3 Benchmark
Šta reći o najdetaljnijoj, grafički najimpresivnijoj igri i najzahtevnijoj igri današnjice. U odnosu na Call of Duty 4 ili bilo koju drugu igru koja vam može pasti na pamet – Crysis je bar za dva koplja iznad. Čak i na GeForce GTX280 karticama i Quad Core mašinama, prosečan frame-rate iznosi tridesetak frejmova po sekundi, u iole višim rezolucijama. Mi smo testirali kroz standardni GPU benchmark i to uz trik koji nam omogućava da “DX10-only” efekte vidimo i u DX9 okruženju, ali smo koristili naš custom .ini fajl koji omogućava još veću daljinu iscrtavanja (slično smo ranije radili i sa FarCry igrom), veći broj dinamičkih osvetljenja i senki, precizniji enviroinment mapping i refleksije… Najbolji opis grafičkog nivoa ove igre na ovakvom nivou detalja, koji je u odnosu na Very High za jedan stepenik iznad, zvuči otprilike ovako: koliko je FarCry tehnički ispred prvog Quake-a, toliko je Crysis ispred svog pomenutog prethodnika.
Left 4 Dead
Nama veoma drag serijal Half Life, zamenili smo modernijom i intenzivnijom surival-horor akcionom igrom, koja poseduje ugrađeni benchmark demo. Left 4 Dead je poslednji hit iz Valve radionice, izrađen oko poboljšane verzije Source 2.0 endžina, korištenog u poslednjoj HL2 Episode 2 igri. Igra je smeštena u apokaliptičnu blisku budućnost, nakon pandemije virusa koji je veći deo planete pretvorio u zombije na stereoidima, dok je deo preživelih ostavio da rade upravo to – preživljavaju. Igra je najzanimljivija u kooperativnom multiplejer režimu, koji se može igrati kao versus mod (slično deathmatchu) ili kao co-op kampanja. Poboljšanja na Source “motoru” obuhvataju bolju podršku za višejezgarne procesore, animacija koja se oslanja na integrisani fizički endžin, prilično je dorađen i AI, a dodate su i novine koje nismo viđali u Half Life igrama, kakvi su self-shadowing, normal mapping i veliki broj post-processing trikova koje Valve objedinjuje pod nazivom cinematic visual effects (color contrast, sharpening, multi-focusing, film grain, vignetting itd.). Pogledajmo rezultate koje smo postigli uz najviši nivo detalja.
F.E.A.R 1.08
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali smo u “ugrađenom” walkpath demou, koji ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.
S.T.A.L.K.E.R: Shadows of Chernobyl
Ova pomalo bagovita igra, nakon dugog perioda razvoja, stiže na PC mašine širom sveta. Neke je razočarala, ali je činjenica da predsavlja popriličan stres za mašinu, a pogotovo grafičku karticu. Koristi napredne Shader Model 3.0 “efekte”, ali se izrazito oslanja i na klasičan multitexturing i fiksne funkcije (nije ni čudo, jer je razvoj na igri počeo kada je DirectX 7 bio aktuelan). Mi smo tesitrali sa maksimalnim nivoom detalja dostupnim iz same igre. Testiranje obavljamo fraps-om, nakon čega dajemo prosečan framerate tokom prvih 30 sekundi trčanja, a test lokacija je deo mape sa samog početka igre.
Fallout 3
Fallout 3 je fantastični post-apokaliptični RPG smešten u 2277 godinu, nakon dešavanja iz prethodne dve igre. Kao i The Elder Scrolls IV: Oblivion, igra koju smo (na ovom mestu) ranije koristili za merenje performansi grafičkih kartica, Fallout 3 je nelinearna role-play igra sa izvođenjem iz trećeg lica, koja po mnogim stvarima podseća na “Oblivion”, a i bazirana je na istom “Gamebryo” endžinu. Njegova implementacija u tri godine novijoj igri izgleda daleko bolje, pa se u Falloutu 3 ne dešava da određena stena ili drvo “iskoče” dok se krećete kroz razrušenu pustoš nekadašnje Virdžinije (okolina Vašingtona). Grafika je na PC računarima, uz “Ultra” preset, na momente zaista fascinantna, a treba imati u vidu da se radi o prostoru koji je veći i od onog u Crysis ili FarCry igrama, kao i da je Fallout 3 manje zahtevna igra od pomenutih. Fallout 3, kao ni Oblivion, nemaju ugrađeni “benchmark” program, niti bilo kakvu vrstu time-demo, pa je neophodno napraviti walkthrough sa iste lokacije i to ponoviti tri puta. Svaka od tri vožnje je merena Fraps-om, zabeleženi su srednji rezultati, a u rezultatima prikazujemo prosečni fps. Naravno, koristili smo najviši nivo detalja koji je moguće postići iz same igre, kao i dodatni HD texture mod, koji se besplatno može preuzeti sa velikog broja mod-foruma.
Race Driver: GRID
Ljubitelji Codemastersovih igara, odnosno arkadnih vožnji koje ipak poštuju nekakve zakone fizike (za razliku od igara iz Need For Speed serijala), s nestrpljenjem su dočekali igru u kojoj igrač učestvuje u standardnim uličnim trkama. Potpuno drugačije koncipiran od odličnog Colin McRae DIRT naslova, GRID koristi unapređenu verziju Neon endžina, koji Codemasters naziva Ego Engine, a koji donosi realističniji “damage model”, preciznije osvetljenje i sistem senki, a usput je dosta bolje optimizovan od prethodnika. Igra je inicijalno razvijana za Xbox360, ali ne treba očekivati viši nivo detalja u odnosu na CMR: DIRT – iako su staze znatno bogatije okolnim objektima (trke se odvijaju u gradovima), isti imaju nešto manji broj detalja, iako sama igra, nakon primene modernih motion blur, bloom, HDR i drugih post-processing efekata, izgleda zaista dobro. Na PC platformi postoje različite modifikacije za poboljšanje grafike, koje mi ovoga puta nismo koristili – standardno, sve smo povećali na maksimum. Pogledajmo rezultate:
Need For Speed: ProStreet
Još jedan naslov iz neizbežnog Need For Speed serijala, koji koristi unapređeni “engine”, specijalno razvijan za Xbox360 i SonyPlaystation 3, a onda i portovana za PC platformu. Nije mnogo zahtevnija od prethodnika, a iako se to ne može odmah primetiti, znatno je grafički poboljšana u odnosu na njega. Modeli automobila i okolinih objekata su značajno bolji, sa više poligona i detaljnijim teksturama. Omraženi, lažni motion blur iz Carbon-a je izbačen, a dodat je daleko suptilniji efekat dinamički primenjenog blura; teksture su detaljnije, broj animiranih objekata znatno veći, a particle efekti, a posebno dim, značajno su upečatljiviji. Depth of Field i HDR su standardna pojava, a dizajneri igre tvrde i da su oblaci volumetrijski.
Tom Clancy's H.A.W.X.
H.A.W.X je borbena avio simulacija arkadnog tipa, koja poseduje i priču koju je osmislio čuveni američki pisac Tom Clancy, direktni krivac za veliki uspeh hit serijala kakvi su Rainbow Six, Ghost Recon, Splinter Cell i EndWar. Radnja koja prati tok igre, prepliće se upravo sa naslovima Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 1 i 2, kao i RTS igrom EndWar. H.A.W.X poseduje dva moda – safe (ERS) i advanced (ERS off), pri čemu je ovaj drugi i vizuelno dosta atraktivniji, ali i za nijansu realniji (avioni dosta lakše padaju u kovitlac). Ipak, treba znati da igra predstavlja najčistiju moguću arkadu, jer sa avionima ne možete nigde sleteti, ali ni usporiti ispod 900 km/h, čak ni sa onim koji to u realnosti mogu (npr. Sea Harrier britanske mornarice). Modeli aviona su vrlo detaljni, a teksture i okolina skoro foto-realistični (korištene su GeoEye Earth-imaging IKONOS mape). Sama igra je prilično dobro optimizovana, pogotovo ako je pokrenete u DirectX 10.1 modu (na odgovarajućoj kartici, naravno), a mi smo testirali na najvišem nivou detalja.
Overclocking
Standardna frekvencija za GeForce GTX260 je 576 / 1242 / 1998 MHz, ali MSI N260 GTX Lightning Black Edition je sve, samo ne standardni GTX260. Zbog toga i jesmo očekivali više, ali naravno, nismo očekivali čuda, jer je ipak ova kartica vazdušno hlađena. Sa početnih 650 / 1400 / 2000 MHz, došli smo do 680 / 1458 / 2106 MHz već kada se instalirao softver za AirForce Panel. Na toj frekvenciji smo i uradili čitavu paletu testova. Maksimum koji smo postigli u našem malom, slabo ohlađenom kućištu je 744 / 1568 / 2200 MHz, uz pomoć eksterne OC aplikacije, ali i uz maksimalne radne napone povećane putem AirForce Panela. Kartica na ovim klokovima i dalje nije brza kao GeForce GTX285, ali je ponegde brža od GTX275 kartice koju ćemo za par dana prikazati.Još jednom ćemo ponoviti da smo mi karticu testirali na višem standardnom kloku od 680 / 1458 / 2106 MHz, koje se aktivira kada se instalira AirForce softver. Pogledajmo i ove rezultate:
Zaključak
U poslednjih godinu dana, momci i devojke iz MSI-ja se zaista trude da osvoje srca hardverskih entuzijasta i to svakako moramo pohvaliti. Organizuju se razne lokalne i globalne overklokerske manifestacije na kojima se uvek šepure sve bolje DrMOS matične ploče (po mišljenju našeg kolege Marka „Spacemaster“ Vezmara, MSI Eclipse je i najbolja ploča za Intel Core i7 platformu), a od sada i specijalizovana, hard-core izdanja grafičkih kartica. Ako je AirForce Panel samo i sitnica koji će se više svideti zaljubljenicima u gedžete, dok će ga dobar broj overklokera smatrati samo simpatičnim dodatkom, isto se nikako ne može reći zaTwin Frozr kuler, V-Check Point, 10-phase naponsku jedinicu, volt-modovanu i overklokovanu karticu sa specijalnim hlađenjem memorijskih čipova, custom-dizajniranim PCB-om i dvostruko većim VRAM-om (što je, kako smo videli, bilo bitno ako se testira u Crysis-u). To su vrednosti koje se cene i u tom smislu, kompaniji MSI skidamo kapu za trud. Naravno, ovakav trud mora i dodatno da se naplati, pa MSI N260GTX Lightning Black Edition košta kao dobra GeForce GTX275 kartica, od koje, ruku na srce, nije mnogo ni sporiji, pogotovo ne kada se dodatno overklokuje. Usput, ne treba smetnuti s uma ni to da ova kartica raspolaže sa 1792 MB video memorije. Zbog svega navedenog, MSI N260GTX Lightning Black Edition od nas dobija adekvatnu Benchmark Extreme Overclocker nagradu. Pitamo se, na kraju, gde su krajnji limiti ovog nesvakidašnjeg parčeta hardvera i koliko bi iskusni overklokeri mogli iz nje da izvuku dodatnim V-moddingom i uz ozbiljnije hlađenje?! Moramo da napomenemo da smo izuzetno nestrpljivi da vidimo da li će se pojaviti i Lightning verzija MSI N285GTX kartice, jer smo dobili informaciju da je N275GTX Lightning u pripremi.
MSI N260GTX Lightning Black Edition – Benchmark Extreme Overclocker Award
Karticu na test ustupio MSI.