MSI NX7950 GX2 – Quad SLI

MSI NX7950 GX2 – Quad SLI

Dual GPU rešenja poput SLI i CrossFire, više nisu nikakva novost. Dve grafičke kartice u sistemu omogućavaju više performanse i igranje u visokim rezolucijama uz anizotropno filtriranje i omekšavanje ivica. Međutim, šta ako poželite da se igrate u izuzetno visokim rezolucijama (1920 x 1200 ili 2560 x 1600), a ne želite da žrtvujete kvalitet slike ili performanse?

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      MSI NX7950 GX2 – Quad SLI
      Uvod
      Koncept koji je NVIDIA preuzela od legendarnog 3dfx-a, a koji podrazumeva
      uparivanje više grafičkih čipova, odnosno akceleratora u jedan sistem, pokazao
      se kao uspešan, iako u početku mnogi u njega nisu čvrsto verovali. Prošlo je
      godinu i po dana od kako je direktni konkurent, kompanija ATI, predstavila
      svoje Dual GPU rešenje i više od pola godine od kako je NVIDIA nastavila sa
      SLI pričom u više pravaca. Koncept SLI za notebook računare još uvek nije zaživeo,
      a nije sve bilo tako sjajno ni za Quad SLI prvence. U međuvremenu, SLI koncept
      je prerastao u čitav, kako to u NVIDIA-i vole da nazovu – ekosistem .
      Tako je SLI moguć na desktop računarima i u svim cenovnim segmentima, pa čak
      i u entry-level-u (7300GT), a stidljivo se pojavljuju i notebook računari sa
      dva grafička čipa. Bitno je naglasiti da je SLI podržan od velikog broja proizvođača
      koji u proizvodnom programu imaju nešto što se iole može nazvati “SLI kompatibilnim”
      – SLI ploče su logične i neophodne, ali zato su tu i specijalna SLI sertifikovana
      napajanja, rashladni sistemi, pa čak i SLI kućišta. Prvi GeForce DualGPU akcelerator
      na jednom PCB-u, bio je delo R&D tima kompanije Gigabyte. Pokušaj sa 3D-1
      je bio hrabar i doneo je kompaniji više slave nego profita, a nešto slično
      je ubrzo stiglo iz ASUS-a (EN7800GT Dual) i to iz drugog pokušaja. ASUS Extreme
      N7800GT Dual je izvrsno dizajnirana kartica i prava je šteta što je bila proizvedena
      u količini od samo 2000 primeraka. Sa GeForce 7950 GX2, NVIDIA je napravila
      lukav potez. Iskorištena su G71 jezgra na nešto nižim radnim naponima i kreirana
      dual kartica, koja ne radi na previše visokim učestanostima, pa nije neophodan
      kompleksan PCB, glomazna naponska jedinica, kao ni najbrža i najskuplja GDDR3
      memorija, niti neko robusno hlađenje. Pisali smo i o tome koliko su neverovatno
      mala, jednostavna i tiha dva kulera na GPU-ovima, a instalacija je ista kao
      i za svaki drugi single akcelerator (na non-SLI pločama nije čak neophodno
      ni označiti DualGPU mod u drajverima – SLI panel u ForceWare Control Panel -u
      i nije prisutan). Tako je bilo moguće da se cena GeForce 7950 GX2 kartice uklopi
      u krajnji high-end za, ali je ATI-jev pulen, Radeon X1950 XTX ipak isuviše
      agresivno pozicioniran da bi NVIDIA sa Dual GPU rešenjem to mogla da isprati.

      Ideja o četiri grafička čipa unutar PC računara u svojoj realizaciji i dalje
      prelazi trnovit put. Da bi sistem uspeo da opsluži četiri GPU-a, za koja je
      neophodna i savršena međusobna kordinacija, mora da sadrži veoma brz sistemski
      procesor, ima što višu propusnu moć memorijskog podsistema i ne bude kočen
      bagovitim drajverima. I sam po sebi, GPU već predstavlja niz relativno nezavisnih
      jedinica koje paralelno rade na procesiranju paketa podataka ( transforming,
      shading, lighting… ), a ako u sistem postavimo još jedan, performanse,
      iz mnogo razloga, ne mogu biti dvostruko povećane. Ako se u sistemu nalaze
      čak četiri GPU-a, od kojih svaki ima po šest Quad Pipeline jedinica, odnosno
      po 24 TMU i Pixel Shader jedinice, potrebno je da mnogo stvari u
      isto vreme bude veoma dobro podešeno da bi se dobili adekvatni rezultati. Čak
      i u slučaju da se sve kockice slože i da trenutno najbrži CPU današnjice pošalje
      zahtev ka dobro napisanom grafičkom drajveru, postavlja se pitanje koliko su
      3D aplikacije, pa i sam kompajler na nivou API-ja, sposobni da proslede taj
      zahtev ka četiri kompleksna grafička procesora. Međutim, Quad SLI je realnost,
      a NVIDIA je nakon nekoliko drajvera koji su u QuadSLI modu donosili više štete
      nego koristi, izbacila ForceWare 91.37. Ovom verzijom drajvera NVIDIA je, po
      prvi put običnim korisnicima, a ne samo System Builder- ima, omogućila
      da kreiraju sisteme sa četiri grafička procesora.

      Quad SLI u praksi GeForce 7950 GX2 je naslednik komercijalno nikada dostupnog modela GeForce
      7900 GX2, koji je NVIDIA namenila samo za prodaju kroz OEM i System
      Builder kanale. GeForce 7900 GX2 je bio dugačka kartica koja je na
      jedan PCB „mergeovala“ praktično sve komponente neophodne za rad dva G71
      grafička čipa. Dužina kartice je onemogućavala njenu instalaciju u klasična
      kućišta. Takođe, Quad SLI je u „ranim danima“ pokušao na svoju ruku da
      izvede i Gigabyte, ali i ASUS, pa su tako specijalna izdanja nForce 4 SLI
      ploča stizala sa četiri PCI-E x8 slota, u koja su bile instalirane četiri
      klasične GeForce 7900GT kartice. Ovako konfigurisan sistem, naravno, nije
      baš najbolje funkcionisao… GeForce 7950 GX2 je dizajniran naknadno, a
      kartica je u startu radila toliko pouzdano, da je NVIDIA odlučila da omogući
      partnerima da je prodaju i krajnjim kupcima. Međutim, GeForce 7950 GX2
      je od starta dizajniran za Quad SLI konfiguracije, pa je zato posebna pažnja
      posvećena smanjenju potrošnje svake od kartica. Zbog toga, sistem sa 96
      pixel shader i TMU jedinica, 2 GB GDDR3 memorije na magistrali ukupne širine
      od jednog megabita, odnosno više od milijarde tranzistora silicijuma radi
      bez problema na „običnom“ Enermax Coolergiant napajanju realne snage od
      480 W (550W u peak -u). Quad SLI je, kao i prva GX2 kartica, bio
      namenjen za konfigurisanje od strane stručnjaka kompanija kao što su Dell,
      Falcon, Alienware i slične, ali je nakon nekog vremena, ipak odlučeno da
      se i kranjim korisnicima omogući kreiranje sopstvenih sistema. I dokle
      god su svi uslovi ispunjeni, NVIDIA i parneti će dati i podršku i pomoć
      prilikom instalacije. Quad SLI u praksi funkcioniše kao i regularan SLI,
      uz određene razlike.

      Quad Alternate Frame Rendering (Quad AFR) je najsličniji klasičnom AFR-u:
      Svaki od GPU priprema sledeći frejm, što je najsigurniji način da load – balancing bude
      ujednačen, odnosno da sve kartice budu jednako opterećene. Međutim, u ovom
      slučaju, sistemski CPU je u još većoj meri usko grlo, jer se od njega očekuje
      da GPU-ove hrani podacima. Kao i AFR, Quad AFR se najčešće “koristi” kod
      OpenGL igara, što u našem slučaju znači – Chronnicles of Riddick, Quake
      4, Doom 3 i Prey.
      Quad Split Frame Rendering (Quad SFR) deli svaki
      frejm na četiri dela i dinamički računa kolika će “porcija” ići svakom
      od GPU-ova. I ovo funkcioniše kao klasičan SFR, osim što je ovoga puta
      još teže pravovremeno napraviti računicu tako da svaki deo ekrana zahteva
      sličan broj kalkulacija. U svim dosadašnjim verzijama drajvera, Quad SFR balancing “linije”
      su stajale fiksno tako da je u svakom trenutku, svaki od GPU-ova bio zadužen
      za fiksnu “površinu” (jednu četvrtinu ekrana). Smatramo da bi neka vrsta
      Super Tiling-a (koju koriste ATI CrossFire konfiguracije, najviše prijala
      Quad SLI sistemima u smislu što većeg rasterećenja za sistem i efektnog
      load-balancing-a. Ipak, GeForce kartice ne procesiraju sliku tako što je
      prvo dele na polja ( tiles ), kao što to, interno, Radeon GPU-ovi
      “oduvek” rade. Treći mod – AFR/SFR je kombinacija dva opisana moda, koja
      se primenjuje u Direct3D aplikacijama, mada nije podrobnije objašnjeno
      kako to zapravo radi.

      Dva GeForce 7950 GX2 akceleratora smo instalirali na našu nForce 4 SLI
      x16 (ASUS A8N32-SLI Premium) ploču. Prvu karticu smo povezali na 6-pinski
      konektor sa napajanja, dok smo za drugu morali da koristimo adapter koji
      stiže u paketu. Kada se kartice povežu SLi mostićem, i instaliraju drajveri,
      potrebno je samo aktivirati Quad SLI u Control Panelu ForceWare-a i restartovati
      sistem. Podrazumeva se, naravno, da je kućište dobro provetreno, jer su
      kartice “tesno” pripijene jedna uz drugu. Dve ovako velike kartice zauzimaju
      dosta prostora u kućištu kakav je CoolerMaster-ov WaveMaster, koje spada
      u midi-tower, međutim, kartice su, uz pomoć jednog ventilatora od 12 cm
      , radile bez ikakvih problema. Štaviše, uspeli smo i da ih dodatno ubrzamo!

      Kartice – MSI NX7950 GX2
      Kao “zatvoren SLI sistem” GeForce 7950 GX2 omogućava dva moda rada – single-GPU,
      koji se još naziva i “multi-monitor” režim, kao i multi-GPU režim, kada je
      “single-monitor” podrazumevan, ali se i dalje mogu koristiti nView modovi
      na Video Out-u (Clone, Extended…). Drugu GeForce 7950 GX2 karticu koji smo
      dobili na test stigla nam je od kompanije MSI. Zapravo, stigle su dve, jer
      je ideja bila da kreiramo „sopstveni“ Quad SLI sistem.


      MSI NX7950 GX2 kartica je referentni GeForce 7950 GX2 akcelerator koji se
      od „NVIDIA sempla“ ne razlikuje gotovo ni po čemu. Kažemo gotovo, jer su
      razlike u verziji bios-a i drugačijoj nalepnici. GPU-ovi su pomereni udesno,
      a na levoj strani ima dosta prazne štampe. Naponska jedinica deluje veoma
      skromno, sa samo nekoliko oklopljenih elektrolitskih kondenzatora, a dva
      Dual-DVI konektora i jedan video out priključak su kao što smo i očekivali,
      na svom mestu. Ovaj PCB nema PCI Express konektor, ali osim video izlaza,
      ima i šestopinski konektor za dodatno napajanje. Ventilator je malog promera,
      a sam kuler je sličan onom kod GeForce 7900GT kartica – aluminijumski, sa
      tankim limenim listićima, ventilatorom malog promera i ne tako velikog broja
      obrtaja (bar prema onome što smo mi imali prilike da čujemo). Rashladni sistem
      pokriva GPU, a upotrebljena memorija je Samsung GDDR3, sa vremenom pristupa
      od 1.4 ns, što odgovara radnom taktu od 714 MHz. Na kartici, memorija je
      podešena na 600 MHz (1200 DDR), i u 2D i u 3D režimu rada. Čipovi su raspoređeni
      u dva reda, od kojih je jedan desno, a drugi iznad GPU-a. Redovi su paralelni
      sa ivicama čipa, pa je jasno da se u ovom slučaju odustalo od “dva po dva
      čipa” principa, sa razmakom od 45 stepeni.


      Na "donjem" PCB-u, od GPU-a ka PCI-E konektoru, smešten je dodatni
      mikroprocesor u flip-chip pakovanju (kao što je i sam G71 GPU), koji je i
      sam impresivne površine. Svi podaci koje GPU-ovi međusobno razmenjuju, kordinira
      ovaj tzv. switch chip koji i omogućava da ova kartica radi na klasičnim
      pločama sa PCI-Express x16 slotom. Switch chip ima oznaku BR3 i
      smešten je samo na donjem PCB-u, koji je istovremeno i „master“ PCB, na kome
      je i PCI-E interfejs elektronika. BR3 je zapravo inteligentni spliter signala
      koji stiže sa magistrale. 16 linija, koji dolaze sa ploče, deli i šalje po
      osam svakom od GPU-ova, ali ih i spaja kada se signal vraća ka PCI-E slotu.
      Posebni konektor koji povezuje dva PCB-a, je mostić sa 48 linija.


      Verzija bios-a prve GeForce 7950 GX2 kartice koju smo testirali bila je
      5.71.22.24.76, dok je verzija bios-a na MSI karticama 5.71.22.33.10. Sa donjim
      PCB-om, gornji deo kartice je povezan sa četiri šipkice, a sve je ojačano
      šrafovima i deluje solidno i robusno (ništa se ne klima niti klacka). Ne
      treba posebno pominjati da GeForce 7950 GX2 podržava HDCP, ali naravno, pod
      uslovom da monitor (TV, projektor) takođe podržava ovaj standard. Donji PCB
      se po dizajnu potpuno “poklapa” sa gornjim – sve komponente kao da su preslikane,
      osim onih za DVI konektore i priključak za eksterno napajanje. Na ovom PCB-u
      se nalazi PCI Express konektor, a na istom mestu, levo od grafičkog čipa
      i memorije, na kome je sav “prazan” prostor, smešten je mostić koji povezuje
      dva dela grafičke karte u jedan sistem.


      MSI NX7950GX2-T2D1GE stiže u pakovanju standardnih dimenzija, u kome se nalazi
      jedan DVI-to-VGA adapter, S-Video kabl, adapter komponentnog priključka na
      S-Video, 2 x molex-to-6-pin AC adapter, uputstvo za instalaciju, MSI Star DVD
      (CyberLink PowerCinema, Power2Go i kompletna verzija igre GT Legends na DVD-u.

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu
      prikazanom u tabeli:

      Procesor

      AMD
      Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)

      Matična ploča

      ASUS A8N32-SLI Deluxe
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 4 x 270 MHz

      Memorija

      2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
      @ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)

      Hard Disk

      Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)

      Video Karte

      ASUS
      EN7900GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
      MSI NX7950 GX2 – 1024 MB GDDR3 – ForceWare 91.37
      ASUS EN7900GTX – 512 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
      NVIDIA GeForce 7950 GX2 – 1024 MB GDDR3 – ForceWare 91.29
      ATI Radeon X1950 XTX – 512 MB GDDR4 – Catalyst 6.8b

      Monitor

      Benq FP93GX (ustupio
      Kimtec)

      Samsung SyncMaster 244T – za widescreen HD
      testove

      Cooling

      CoolerMaster Hyper 6

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer
      DVR-111D

      Operativni sistem

      Windows
      XP Service Pack 2 (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi

      FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
      FutureMark – 3D Mark 06
      iD Software – Doom 3
      iD Software / Raven – Quake 4
      3DRealms – Prey
      Microsoft – Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty 2
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Valve’s Half Life 2: Lost Coast
      Splinter Cell: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 4
      Trackmania Nations

      Unreal Tournament 2004

      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X3 Reunion Demo Benchmark
      Painkiller Battle Out Of Hell
      Prince of Persia: Sands of Time
      The Chronicles of Riddick
      Battlefield 2
      F.E.A.R

      ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF
      bio uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
      filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
      isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
      optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
      isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
      Test smo vršili sa Catalyst 6.8 beta drajverima, koji imaju isti build kao
      i nedavno postavljeni oficijelni Catalyst 6.8 drajveri (koji, opet, nemaju
      .ini podršku za Radeon X1950 XTX).


      3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      3DMark 06 Pro

      Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
      koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
      memorije Sva tri game demoa
      su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
      VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
      pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
      napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
      efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
      ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
      vezane za samu fiziku.

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
      rezoluciji.

      SpecORG SpecView Perf 8.1

      Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
      SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
      standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
      MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
      miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
      Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
      imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
      aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
      fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
      koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
      simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
      u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
      u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
      removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
      i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
      simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
      miliona osnovnih linija.

      ž

      nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
      simulacije određenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i
      reprezentativne.

      Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
      Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
      (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
      efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
      za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
      karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
      sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
      igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
      prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
      jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
      nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
      možda i najlepša igra do sada.

      QuadSLI postaje brži tek u najvišoj rezoluciji. Pogledajmo kakva
      je situacija u još većoj:

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – "duhovni" naslednik
      fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene
      nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
      da prikaže
      u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
      i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
      reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
      uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
      testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
      color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
      Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).

      Prey

      Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih "pucačina", koja stiže
      od kreatora "čuvenog" Duke Nukema, igra Prey zadržava sve
      osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije,
      letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite "vijuge"
      kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III
      engine-a (kome je dodata "Portal" tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
      a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo "stresna" za nove grafičke
      kartice.
      Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što
      smo "zadržali" kompresiju color i specular tekstura – što
      znači da nije "aktiviran" Ultra Quality (koji se uključuje
      iz konzole),
      već High
      Quality mod.


      The Chronicles of Riddick

      Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
      setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.

      I ovoga puta, i dalje… GeForce kartice su značajno bolje u "Riddick"-u.
      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
      i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
      broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
      mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.

      X3: Reunion

      X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
      u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
      samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
      grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
      nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
      raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim
      brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
      color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
      magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači
      u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu
      koliko je ova igra zaista lepa, za vas smo "okačili" nekoliko
      hi-res (1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.

      Prince of Persia: Warrior Within

      Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
      sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
      engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
      smo se služili sa aplikacijom Fraps.

      Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
      Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
      najvišim detaljima, uz AF+AA modove…

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
      fer.

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
      nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
      karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
      uz najviša moguća setovanja u video sekciji.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
      i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
      kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
      optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
      očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
      i Antialiasing bili isključeni.

      F.E.A.R 1.05

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
      zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
      batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
      ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
      stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).

      Colin McRae Rally 05 – Intense Racing Demo

      TrackMania Nations

      Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj "mašini"
      komercijalne igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila
      na stazama koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje
      pitko i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata
      kao što su zastave, trava i sl.su sjajne,
      a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima za refleksiju okoline i sunca. Za
      pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti sve opcije na maksimum (forsirati
      Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color, Shader Model 3.0, a kompleksne
      senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering tekstura se postavlja na
      trilinear, a antialiasing na "none", te se oni "biraju" iz panela grafičkih
      drajvera. U suprotnom (ako ih izaberete u samoj igri), igra forsira najniži
      LOD tekstura, dok su teksture okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear
      filtering, pa sve radi dosta brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili
      smo standardni benchmark loop inkorporiran u samu igru.

      Overclocking

      Kada rade same u sistemu, jednu od MSI NX7950 GX2 kartica sa
      testa smo uspeli da ubrzamo do 605 /1540 MHz, međutim u Quad SLI režimu, kada
      kartice stoje blizu jedna drugoj, GPU-u i memoriji je daleko teže da se ohlade,
      te su se bagovi pojavljivali čim bi memoriju ubrzali preko 1420 MHz, a jezgro
      preko 580 MHz. Pogledajmo koliko su rezultati viši:

      Zaključak
      NVIDIA insistira na extreme high-end solucijama kod kojih je samo
      za grafiku potrebno izdvojiti više od 1200 evra zbog toga što je to jedan od načina za izgradnju boljeg opšteg imidža brenda – dobar deo kupaca će se voditi najprostijom logikom
      da, ako NVIDIA ima „najbržu grafičku“ onda sigurno ima i najbolje rešenje i
      u drugim klasama. GeForce 7950 GX2 kao „single“ solucija, i dalje predstavlja
      najbrže rešenje i bez obzira na to što na sebi ima gigabajt GDDR3 memorije
      i dva grafička čipa, ne zahteva jače napajanje negoli „običan“ Radeon X1900
      XTX ili X1950 XTX niti SLI ploču (pa je tako mogu koristiti i vlasnici Intel
      čipsetova, koji, ako podržavaju Dual GPU – podržavaju isključivo ATI Crossfire).
      Jako retko se dešava da igra, čak i u vreme kada je tek puštena u prodaju,
      ne podržava NVIDIA Dual GPU, ali je istina da vlasnici ovakve kartice imaju
      realne razloge za češće apdejte drajvera zbog novih SLI profila. Međutim, ruku
      na srce, činjenica je da vlasnici skupih i modernih grafičkih kartica redovno
      (jednom mesečno) unapređuju drajvere. U ATI-ju često vole da istaknu mogućnost
      R6xx akceleratora da izvršavaju blending tekstura uz FP16 preciznost u kombinaciji
      sa Multisample Antialiasing-om, odnosno mogućnost za HDR+AA. Međutim, i nakon
      skoro godinu dana, na tržištu se nalaze samo dve igre (i nekoliko demoa) kod
      kojih je HDR izveden uz pomoć „FP16 blending“-a, a to su, pogađate, The Elder
      Scrolls IV: Oblivion i Splinter Cell 3. Sa druge strane, postoji jako veliki
      broj igara u kojima HDR+AA kombinacija radi i na GeForce karticama šeste i
      sedme generacije: Half Life 2: Episode 1, Need For Speed Most Wanted, Call
      of Juarez, Tomb Raider Legend, itd. Nema sumnje da je trenutno najbrža grafička
      kartica (koja okupira jedan PCI Express x16 slot) GeForce 7950 GX2. Međutim,
      dve ovakve kartice u Quad SLI režimu, iako u 95% slučajeva daju više performanse,
      ne mogu biti ekonomski isplative čak ni u apsolutnoj kategoriji. I u najvišim
      rezolucijama (1920 x 1200) pri maksimalnim nivoima anizotropnog filtriranja
      i umekšavanja ivica, sistem sa dve GeForce 7950 GX2 kartice nije mnogo brži
      od varijante sa jednom, odnosno, retke su igre u kojima razlika između
      QuadSLI i Single 7950GX2 kartice ide preko 15% i u opterećenim modovima.
      Da bi QuadSLI radio onako kako bi mi to želeli, biće neophodan mnogo
      brži sistem, a ponajviše sam procesor, te napredniji softver i na nivou drajvera,
      ali i samog API-ja, kako bi četiri grafičke kartice bile pravilno uposlene.

      Grafički podsistem koji sam košta preko 1200 evra nije nešto što
      je namenjeno čak ni uskom, već najužem krugu korisnika. I u slučaju
      da donosi veće ubrzanje, ovakav sistem je namenjen korisnicima koji
      imaju prilike da ga priušte – u toj varijanti bi trebalo imati minimum
      24″, ako ne i 30″ LCD monitor i izuzetno jak sistemski procesor sa bar 2GB radne
      memorije. Ako ste sigurni da vi i ljudi koje poznajete sigurno ne bi odvojili
      1200 evra za grafičke kartice, setite se da postoji tržište
      i za automobile koji koštaju 150, 200 ili 300 hiljada evra. Quad SLi je,
      osim igračima koji ciljaju na XHD “gaming”, namenjen malim i velikim
      razvojnim timovima, koji žele
      da testiraju svoj softver i imaju uvid u performanse koje će
      nuditi 3D akceleratori više, a onda i srednje klase u bliskoj budućnosti. Kada
      je sam koncept u pitanju, smatramo da će NVIDIA nastaviti da unapređuje
      drajvere i nudi bolju
      softversku podršku u saradnji sa proizvođačima igara , ali isto
      tako verujemo da će
      vreme multi-GPU sistema tek doći
      kada DirectX 10 i Quad Core procesori budu postali deo svakodnevnice.
      MSI NX7950 GX2 grafičke kartice na test ustupila kompanija MSI.
      Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije ustupio Kimtec.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test