MSI NX8500GT, NX8600GT i GTS

MSI NX8500GT, NX8600GT i GTS

GeForce 8600 i 8500 grafički akceleratori su sve brojniji na našem tržištu, a mi smo izabrali četiri nove i potpuno različite MSI kartice bazirane na G86 i G84 čipovima i propustili ih kroz našu standardnu paletu testova...

    Sadržaj

      Branko Maksimović
      MSI NX8500GT, NX8600GT, NX8600GT Silent, NX8600GTS
      Uvod
      NVIDIA ima mnogo razloga za zadovoljstvo: GeForce 8800 serija je donela brzinsku
      nadmoć u odnosu na prethodnu generaciju koja se može uporediti samo sa situacijom
      od pre četiri godine, kada je ATI izbacio R300, dok je tehničkim dostignućem
      G80 u odnosu na prethodnike uporediv sa NV40, koji je za NVIDIA-u bio vrlo
      bitan (da ne kažemo – odlučujuć) proizvod, posle zaostatka i svih grešaka koje
      su učinjene sa NV30 (GeForce 5800). Bez obzira na prednost koju su stvorili
      pravovremenim lansiranjem osme generacije GeForce akceleratora, kao i tržišnu
      nadmoć koju trenutno uživaju, u NVIDIA-i rade na unapređenju derivata G8x jezgra.
      Već smo pisali o
      tome koliko je svaka TMU jedinica unutar G84 jezgra naprednija u odnosu na
      TMU kod G80 GPU-a, kao i o potpuno novom
      Video Engine
      -u, ali su, bez obzira na to, mnogi ostali pomalo razočarani
      performansama koje GeForce 8600GTS nudi. Bez obzira na to, smatramo da je GeForce
      8600GTS po ceni od 200 evra vrlo konkurentan proizvod, koji je namenjen za
      igranje modernih igara, ali do rezolucija od 1280 x 1024, odnosno 1440 x 960
      piksela. Dosta zahtevnih igrača već pazarilo neki od sve jeftinijih 20” i 22”
      TFT monitora sa prirodnom rezolucijom od 1680 x 1050 piksela, ali treba skrenuti
      pažnju da se radi o visokoj rezoluciji, te se ne može očekivati od akceleratora
      srednje klase da nudi besprekorne performanse u novijim, zahtevnim igrama u
      ovako zahtevnim rezolucijama. Da je tako, koliko bi se igrača ikad odlučilo
      da kupi GeForce 8800GTS ili čak GTX? I mainstream segment GeForce 8 serije
      kartica donosi DirectX 10, odnosno Shader Model 4.0 kompatibilnost. Pošto GeForce
      8600GTS i GT “popune” segment od 110 do 200 evra, modeli sa oznakom “8500”
      će se smestiti u još popularnije segmente – od 60 do 110 evra. Međutim, nije
      samo DirectX 10 kompatibilnost najjače oružje novih 3D i video akceleratora.
      G86 i G84 čipovi stižu sa drugom generacijom PureVideo HD “endžina” koji ovoga
      puta omogućava gledanje video materijala visoke definicije na veoma slabim
      računarima. Kao što znamo, GeForce 8800 GT X GPU ima 128
      SP ( Stream Processors ) jedinica, 384-bitnu (šest 64-bitnih crossbar kontrolera)
      memorijsku magistralu i 768 MB najbrže GDDR3 memorije, a njegova tržišna cena
      se kreće oko 450 – 480 evra. Slabiji model, GeForce 8600 GTS ima
      640 MB memorije, magistralu ukupne širine od 320 bita (5 x 64-bit), niže radne
      učestanosti i 96 aktivnih SP jedinica. Za više informacija pogledajte naš GeForce
      8800GTX test
      . Kako G80 sadrži skoro 700 miliona tranzistora i izrađen
      je u 90-nanometarskom procesu u TMSC-u, jasno je da nije dovoljno jeftin za
      kartice koje bi mogle da koštaju manje od 300 dolara. Osim toga, G80 zahteva
      štampu koja ima više od 10 slojeva, skupu, digitalnu naponsku jedinicu i glomazan
      rashladni sistem, najbržu GDDR3 memoriju… Međutim, i pored toga, NVIDIA je GeForce 8800 GTS sa
      320MB memorije ponudila po odličnoj ceni od 260 do 300 evra (Benchmark test
      1
      , test
      2
      i test
      3
      ).

      Nedavno smo testirali još G84, ali i G86 baziranih akceleratora, pa ćemo danas
      predstaviti četiri MSI grafičke kartice – MSI NX8500GT, NX8600GT, NX8600GT
      Silent i NX8600GTS u OC izdanju.

      GeForce 8600 GTS, GT, 8500 GT, 8400 GS i… 8300 GS

      Da bi u najprivlačnijem, mainstream segmentu imali dobru zaradu,
      potrebno je da dizajnirate GPU koji će se lako i jeftino proizvoditi (uz veliki yield ),
      ali i koji neće zahtevati kompleksan i dugačak PCB, tražiti prejako napajanje
      i kompleksan rashladni sistem (bar kada je referentni model u pitanju). Upravo
      zato su za potrebe popunjavanja GeForce 8 ponude, kreirana dva manja čipa,
      G84 i G86. G84 je DirectX 10 grafički čip izrađen u 80-nm procesu,
      a čini ga 289 miliona tranzistora, što je i veći broj u odnosu na najjači GPU
      prethodne generacije (G71). GPU se “sastoji” od 32 unificirana stream procesora
      od kojih je svaki spreman da preuzme i obradi podatak koji se odnosi na izračunavanje pixel i vertex kalkulacija,
      kao i kalkulacija vezanih za fiziku i geometriju. Svaki TMU (jedinica za teksturni
      menadžment) u G80 čipu je sposoban da po kloku radi sa maksimalno četiri teksturne
      adrese i simultano izvrši osam filtering operacija. TMU unutar G84 GPU-a je
      poboljšan, pa sada može da adresira osam različitih teksturnih adresa na kojima
      će primeniti do osam filtering operacija. G86 GPU, osim 32 SP procesora ima
      i 16 TMU i 8 ROP jedinica, a mali problem ka postizanju visokih rezultata u
      “težim” modovima (opterećenim antialiasing-om i anisotropic filtriranjem) je
      memorijska magistrala od standardnih 128 bita.

      GeForce 8600GTS koristi PCB sličan onom kod referentnih 7900GS akceleratora,
      a primetno je da novi model zahteva dodatno napajanje, iako je ukupna potrošnja
      kartice oko 70W (jedna PCI-Express x16 kartica sa ploče najviše može da “povuče”
      do 75W). Radne učestanosti G84 čipa na GeForce 8600GTS modelu su 675 MHz za
      teksturne (TMU), raster (ROP) jedinice, kao i memorijski kontroler, dok 32
      unificirana, Stream procesora rade na 1450 MHz. Eksterno napajanje
      je ostavljeno da matične ploče ne bi morale da isporučuju konstantnih 70-ak
      W preko PCI-E 16x slota, što može da dovede do nestabilnosti u radu, pa je
      dodatni konektor samo suplementacija iako GeForce 8600GTS ne zahteva jaka napajanja
      (pravih 350W će biti dovoljno!). S obzirom na izuzetnu overklokabilnost G84
      čipa, veliki broj NVIDIA -inih partnera je ponudilo ubrzana izdanja
      i u tom slučaju mogu da koriste i originalni PCB, jer isti ima robusnu naponsku
      jedinicu. Sve što je potrebno jeste da da kartici obezbede adekvatnije hlađenje
      i eventualno koriguju radne napone (u ekstremnijim situacijama). GeForce 8600GTS je
      naslednik modela 7600GT , a trebalo bi da u prodaji prvo zameni model GeForce 7900GS ,
      pa je tako i njegova preporučena cena oko 190 evra.

      GeForce 8600GTS – referentna kartica

      GeForce 8600GTS – referentna kartica, druga strana

      Drugi model sa oznakom GeForce 8600 ima sufiks GT i
      koristi kraću štampanu ploču i skromniju naponsku jedinicu (pogledati referentnu
      sliku), a nema ni konektora za eksterno napajanje. Može se reći da koristi
      PCB koji je, ako ne identičan, onda veoma sličan onom kod većine GeForce 7600GT
      kartica. Radne frekvencije G84 čipa kod koga su i dalje aktivne 32 SP jedinice
      je 540 MHz (1190 MHz za SP-ove), dok će 256MB DDR3 memorije biti podešeno na
      1.4 GHz. GeForce 8600GT “nasleđuje” GeForce 7600 GS,
      a u prodaji će prvo zameniti 7600GT akceleratore, po preporučenoj
      ceni od 120 evra. Kod ovog modela, NVIDIA je partnerima dala više
      prostora da eksperimentišu sa frekvencijama čipa i memorije, pa možemo očekivati
      šarenoliku ponudu, što će i kod nas doći do izražaja ako znamo da su od nedavno
      i na domaćem tržištu dostupni brendovi poput eVGA, XFX, BFG i Gainward ,
      ali da su i dalje tu naši stari znanci kao što su MSI, Leadtek i ASUS ,
      koji ne propuštaju priliku da ponude svoje Diamond, Extreme odnosno TOP verzije
      akceleratora. Više o samoj GeForce 8600GT kartici reći ćemo na narednim stranama…
      G84/2 = G86
      GeForce 8500 GT ne koristi G84, već još manji, G86 GPU,
      koji ima “svega” 208 miliona tranzistora i 16 Shader procesora, ali
      i dalje koristi 128-bitnu memorijsku magistralu. GPU će biti podešen na oko
      550 MHz (ili više), dok će SP jedinice raditi na skoro dva puta višem taktu. GeForce 8500 GT ćemo
      najverovatnije viđati kao pasivno hlađene akceleratore na štampi male površine
      i sa DDR2 memorijom radne učestanosti od 800 do 900 MHz. Ove kartice bi trebalo
      da zamene GeForce 7300 GT sa DDR2 memorijom, a njihov specijalitet
      je PureVideo HD pri prikazu visokih rezolucija i akceleracija Vista
      Aero interfejsa u XHD modovima. GeForce 8400 i 8300 su takođe
      u planu i koristiće isti G86 GPU, u varijantama sa 128-bit i 64-bit memorijskom
      magistralom. Za sada nije poznato da li NVIDIA planira da i ove low-end
      kartice koriste Turbo Cache sistem, odnosno da li će novi akceleratori
      najniže klase koristiti veću količinu lokalne memorije uz “pozajmljivanje”
      sistemske, ili će se koristiti lokalni VRAM, koji je u DDR2 varijanti već postao
      izuzetno jeftin (cena DDR2 667 memorije je oko 50-ak evra za gigabajt i to
      na samom modulu, pa možete predpostaviti koliko košta 256MB i to samo u čipovima)
      . Potrebno je naglasiti da će u prvom proizvodnom talasu, NVIDIA isporučiti GeForce 8500
      i 8400 akceleratore samo na OEM tržište, odnosno velikim sistem builder- ima
      i integratorima, a jedna od naših takvih firmi je i Desk d.o.o . Tek
      kada ponestanu sve zalihe GeForce 7300 kartica koje su stigle kroz
      distribuciju, odnosno channel , i kada se prodaju u retail -u, NVIDIA planira
      da ih predstavi putem partnerskih brendova.

      GeForce 8600GT – referentna kartica

      GeForce 8600GT – referentna kartica, druga strana

      Naravno, GeForce 8600GTS podržava sve lepe “sitnice” koje je predstavio njegov
      stariji, krupniji brat: Lumenex Engine, sa svojim 16x Coverage Sampling
      Anti Aliasing -om (CSAA) i angle-independent anizotropnim filter sistemom
      koji i u praksi daje zaista impresivne rezultate, čak i na default modu.
      Lumenex Engine podrazumeva i full 128-bit high dynamic range (HDR) rendering .
      Pomenućemo još i Quantum Effects Engine , koji omogućava da se efekti
      fizike računaju i simuliraju na GPU-u. O svemu ovome smo već pisali u testu GeForce
      8800GTX kartice
      .
      NVIDIA u planu ima i još jeftiniju seriju GeForce 8 kartica, koje će zadržati
      DirectX 10 kompatibilnost, kao i PureVideo HD 2 engine. GeForce 8400 GS i GeForce
      8300 GS su zvanični nazivi kartica koje će u početku prodavati samo kroz OEM
      kanale. Obe kartice koriste isti G86 GPU kao i GeForce 8500 GT, ali uz drugačiju
      konfiguraciju. Broj ROP jedinica je kod 8400 i 8300 GS modela smanjen na četiri,
      što, automatski, znači i da je memorijska magistrala 64-bitna. Kao i GeForce
      8500 GT, i 8400 GS poseduje 16 Stream Processors jedinica, kao i iste “naprednije”
      texture managing unite. Radne frekvencije su za oba modela identične – 450
      MHz za GPU i 800 MHz (DDR2, 2.5 ns typ.) za VRAM. Smatramo da će, po želji,
      partneri ponuditi različite klokove za 8400 GS i 8300 GS kako bi ih dalje distancirali.

      Kartica na testu – MSI
      NX8500 GT

      Kao što smo već naveli, GeForce 8500 GT “popunjava” cenovni rang od 75 do
      115 evra, u zavisnosti od verzije (GDDR2 i GDDR3), koju trenutno okupiraju
      GeForce 7300 GT akceleratori (takođe u različitim memorijskim kombinacijama).
      MSI NX8500 GT je referentna G86 kartica koju proizvodi MSI i na kojoj se nalazi
      već poznati Top Tech 2 kuler kakav smo viđali i na GeForce 4 akceleratorima.
      U kutiji se nalaze još i “DVI-D u D-Sub” adapter, S-Video kabl, RGBY analogni
      komponentni spliter, uputstvo, MSI Multimedia DVD sa MSI Live Update Series
      (Live Graphics Card BIOS i Live Graphics Card Driver automatski sistem za flešovanje
      biosa i skidanje novih drajvera), StarOSD (prati parametre rada sistema), Dual
      Core Center, Good Memory, LockBox (zamrzava sistem – jedna drugačija vrsta
      Sleep moda), MSI VIVID (poboljšava oštrinu prikaza i boje u igrama i prilikom
      gledanja multimedijalnih sadržaja), MSI Secure DOC, E-Color, MediaRing, ShowShift,
      ThinSoft Be Twin, Adobe Acrobat Reader, Norton Internet Security 2005… Uz ovu
      karticu MSI ne poklanja nikakve igre. Podsetićemo još jednom da GeForce 8500
      GT koristi G86 GPU koji ima 16 SP procesora, novi video engine, 128-bitnu magistralu,
      što znači da je u GPU-u aktivno 8 TMU i 8 ROP jedinica.

      Podrazumevani klokovi za G86 GPU kod GeForce 8500 GT kartica su 450 MHz za
      ROP i TMU, odnosno 900 MHz za Stream procesore. Da bi partneri mogli da ugrađuju
      memoriju koja se proizvodi u fenomenalno velikim količinama (GDDR2, 2.5ns),
      preporučene učestanosti za VRAM su 800 MHz, efektivno. Naravno, opet ćemo viđati
      marketinške poteze i GeForce 8500 GT sa 512MB memorije, koja je obično još
      sporija (500-ak MHz, odnosno 3.6 ns), kako cena kartice ne bi bila (mnogo)
      veća, odnosno kako bi profitna margina kod partnera bila veća (postoje kupci
      koji samo gledaju da cifre budu što veće, a pošto se količina VRAM-a svuda
      navodi za razliku od učestanosti, stvar je jasna). MSI NX8500 GT je svoj model
      podesio na 495 MHz, što SP unite ubrzava na oko 1 GHz, dok memorija radi na
      800 MHz (na sajtu piše da je core podešen na 450 MHz, što je možda greška ili
      je opet kod nas zalutala kartica sa drugačijim bios-om). Pa ipak, sve kartice
      su primerci iz prodaje (nisu test semplovi), tako da ne verujemo da će drugi
      primerci biti drugačije podešeni.

      Iako referentni G86 akcelerator ima podršku za dva Dual-link DVI konektora,
      MSI, kao i većina drugih partnera ipak zadržava D-Sub + DVI varijantu. Tu je
      i podrška za HDCP, ali je za HDMI neophodna implementacija dodatnog čipa na
      sam PCB, što na ovom modelu nije učinjeno. To ne znači, pak, da neće biti posebnih
      izdanja sa HDMI konektorom, ako se za to ukaže realna potreba. Za sada je to,
      pak, samo način da se cena kartice poveća u proizvodnji. Kartica vizuelno podseća
      na mnoge GeForce kartice iz 4. 5. i 6. generacije nižih i srednjih klasa. Pošto
      joj nedostaje SLI konektor i pošto ima GDDR2 memoriju, više podseća na neke
      MSI GeForce 5600 i 6600 GS akceleratore, ali i MSI GeForce MX460 kome je najviše
      slična. GPU je zaštićen plastičnim graničnicima, pošto je relativno mali i
      mogao bi biti lako oštećen priliko pritiska na jedan ovako montiran kuler.
      MSI NX8500 GT koristi G86 GPU, revizija A2, koji su proizvedeni još krajem
      prošle godine (prema oznakama na samom čipu).

      Naponska jedinica je jednostavna, a ugrađeni memorijski čipovi nose Hynix-ov
      potpis (regularni primerci sa 2.5ns latencijom). Kartica nema dodatno napajanje
      i vrlo je jednostavna, a Top Tech 2 kuler je tih kao što je uvek bio. NX8500
      GT ima i dodatne rupe za montiranje većih kulera ili heat-pipe rešenja. Iako
      kartica ne poseduje SLI konektor, moguće je dodati još jednu karticu koja nema
      SLI konektor i kreirati Dual GPU režim rada koji NVIDIA naziva “SLI via PCI-Ex16
      bus”. Scenario u kome GPU-ovi komuniciraju preko PCI-E magistrale u Dual GPU
      režimu smo viđali i kod low-end Radeon kartica iz serije X1300 Pro.

      Kartica radi stabilno i veoma tiho, a čini se da se jako malo zagreva. Zbog
      toga smo bili ohrabreni da je dodatno overklokujemo. GPU smo uspeli da ubrzamo
      na sjajnih 710 MHz, što je preko 200 MHz više od početne vrednosti, odnosno
      250 MHz više od takta koji preporučuje NVIDIA. Memorija je bila manje raspoložena,
      kao što smo i očekivali, uz limite na nekih 960 MHz.

      Kartica na testu – MSI
      NX8600 GT Silent

      GeForce 8600 GT u ponudi kompanije MSI postoji u bar tri varijante – obična,
      overklokovana i “tiha”. MSI NX8600 GT Silent smo testirali pre MSI NX8600 GT
      OC verzije, jer radi na preporučenim frekvencijama za ovaj model, pa smo hteli
      što pre da imamo uvid u to koliko je ova kartica brža od čuvenog GeForce 7600GT-a.
      Međutim, kada budete posmatrali rezultate, imajte u vidu da je Zotac-ov GeForce
      7600GT iz tabele dosta overklokovan u odnosu na referentni model (650 MHz za
      GPU). MSI već na kutiji NX8600 GT kartice ističe da se radi o Noise Free Edition
      kartici, odnosno da je primenjen heat-pipe rashladni sistem. U isto vreme,
      korisnici se ohrabruju da koriste D.O.T (Dynamic Overclocking Technology).
      Proverićemo kako ovo u praksi radi, pošto je kartica pasivno hlađena.

      U kutiji se nalaze još i dva “DVI-D u D-Sub” adaptera, S-Video kabl, RGBY
      analogni komponentni spliter, uputstvo, MSI Multimedia DVD, ali ne i dodatna
      igra. Kartica koristi PCB koji je malo duži od onog kod NX8500 GT, a kraći
      od NX8600 GTS modela i veoma podseća na štampanu ploču najboljih GeForce 7600GT
      akceleratora. I dalje ne vidimo dodatni PCI-E konektor, što znači da kartica
      ukupno zahteva manje od 75W, čak i kada se overklokuje. Primećujemo dva Dual
      Link DVI-I konektora, kao i čipove koji su zaduženi za HDCP. Tu su i kondenzatori
      koji im obezbeđuju pravilno napajanje.

      Desno od GPU-a smeštena je naponska jedinica za GPU i memoriju, koja se sastoji
      uglavnom od oklopljenih kondenzatora. Naravno, NX8600 GT Silent poseduje i
      SLI konektor. Ugrađena memorija je GDDR3 tipa, a svih 256MB je u vidu četiri
      čipa postavljeno gore i desno od GPU-a. Čipove je potpisao Samsung – u pitanju
      su poznati BC14 čipovi sa latencijom od 1.4 ns (1428 MHz), a zanimljivo je
      da su, posmatrano sa gornje strane, s leva na desno (ka dole), prvi i treći
      okrenuti “ka GPU-u”, dok su parni okrenuti od njega. Ovo je verovatno učinjeno
      radi “čistijeg” signala (neophodno je da vodovi budu približno iste dužine),
      koji obezbeđuje i manji šum, odnosno bolji overkloking.

      Na PCB-u još vidimo i liniju koja označava položaj referentnog kulera. Pa
      ipak, rashladni sistem na MSI NX8600 GT kartici nikako nije klasičan, a ne
      možemo reći da smo nešto slično videli ranije. Sa osnovne strane je pokriven
      samo GPU, i to malim bakarnim heat-block-om, koji temperaturu, putem toplotnih
      cevi, odvodi ka drugom delu kulera, koji je smešten iznad druge strane kartice.
      Namerno smo rekli “iznad”, jer je niz aluminijumskih listića velike površine
      smešten upravo iznad donje strane kartice (odnosno gornje, kad je jednom smestite
      u kućište). Međutim, ovi listići su fiksirani sa dva klina, a za karticu ih
      drže upravo dve bakarne toplotne cevi, dok oni sami ne dodiruju površinu druge
      strane kartice.

      Mesta gde bakarne cevi prolaze kroz listiće su dva aluminijumska tunela, koja
      u radi boljeg dodira i boljeg (čvršćeg) kontakta sa bakarnim cevima imaju i
      tanak sloj termalnog lepka. Sa druge strane GPU-a vidimo i metalni osigurač,
      koji je tu da omogući bolji kontakt bakarnog heat-block-a na GPU i spreči savijanje
      PCB-a. Kombinacija bakra koji preuzima toplotu i aluminijuma koji je predaje
      vazduhu se i ranije pokazala kao najefektivnija. Bakar dosta bolje absorbuje
      toplotnu energiju i bolji je provodnik, dok je se aluminijum efikasnije oslobađa.
      Sa osnovne strane, bakarni blok ne izgleda previše atraktivno svima koji nisu
      u overclocking/modding vodama, pa je pokriven maskom sa MSI logotipom,
      koja čini da sve izgleda atraktivnije. Ova maska ne smeta procesu hlađenja,
      ali mu ni ne škodi. A kad nešto ne škodi…

      Grafički čip na MSI NX8600 GT Silent kartici je podešen na 540 MHz, dok je
      memorija na očekivanih 1400 MHz, baš kao što je NVIDIA i preporučila za ove
      kartice. Pa ipak, jezgro smo uspeli da ubrzamo i do 620 MHz, dok je memorija
      radila na sjajnih 1630 MHz, što su odlični rezultati. Koliko sve to podiže
      performanse, videćete na pretposlednjoj strani ovog testa.
      Kartica na testu – MSI
      NX8600 GT OC

      MSI NX8600 GT OC stiže u istoj kutiji sa istom propratnom opremom i na identičnom
      PCB-u kao i model koji smo upravo opisali. Razlikuju se po BIOS-u i sistemu
      hlađenja koji je kod “OC” modela aktivan. Kuler je načinjen od legure mesinga,
      a sa gornje strane se nalazi i MSI logo sličan onom kod 8600GTS kartica. Sam
      kuler nije malih gabarita, ali ne pokriva memorijske module i radi veoma tiho.
      Kartica je podešena na 580 MHz za G84 GPU i 1600 MHz za video memoriju, što
      je impresivno za Samsung BC14 (1.4 ns) čipove, pogotovo ako govorimo o fabričkim default klokovima.
      I još jednom – PCB se ne razlikuje od već opisanog modela.

      Ovu karticu smo uspeli da ubrzamo do 665 MHz za jezgro, odnosno 1650 MHz za
      memoriju, što znači da je ista već dosta “nategnuta” u startu. Rezultati su
      tada tačno na pola puta ka GeForce 8600GTS-u, ali bi, naravno, bilo i previše
      očekivati da G84-400 i G84-300 rade na istim naponima, jer se i same štampane
      ploče za njih razlikuju. Tu je i činjenica da GeForce 8600 GT nema dodatno
      napajanje, dok ga GeForce 8600 GTS ima. Pogledajmo i ostatak slika MSI NX8600
      GT OC kartice.

      Kartica na testu – MSI
      NX8600 GTS

      MSI NX8600GTS-T2D256E-OC je zvaničan naziv kartice iz NVIDIA porodice (NX),
      bazirane na 8600 GTS čipu (8600GTS u nazivu), sa dva DVI izlaza (T2D) i 256MB
      memorije (256E), dok je OC sufiks tu da razdvoji običan model (675 / 2000 MHz)
      od fabrički overklokovanog (720 / 2200 MHz). Kao što, ako odete na web lokaciju
      koju smo gore linkovali, možete videti, NX8600GTS-T2D256E-OC dolazi u dve varijante.
      Regularno izdanje na zelenom PCB-u, sa sve kulerom, stiže iz proizvodnih pogona
      Foxconn-a, PC Partnera i ASUSTek-a i ovaj primerak smo i mi testirali. Drugo
      izdanje, sa crvenim PCB-om i nešto drugačijim komponentama, kao i dual-slot
      hlađenjem koje je nešto i tiše, proizvodi MSI. Ova varijanta se navodno i nešto
      bolje overklokuje, a mi smatramo da će je u budućnosti biti dosta više nego
      ove prve, pošto je logično da je MSI samo u prvoj “turi” naručio kompletne
      GeForce 8600 GTS kartice, a da će u narednim prodavati primerke iz sopstvene
      manufakture.

      U kutiji se nalazi kartica, dva “DVI-D u D-Sub” adaptera, S-Video kabl, “molex
      u PCI-E” adapter, RGBY analogni komponentni spliter, uputstvo, MSI Multimedia
      DVD sa MSI Live Update Series (Live Graphics Card BIOS i Live Graphics Card
      Driver automatski sistem za flešovanje biosa i skidanje novih drajvera), StarOSD
      (prati parametre rada sistema), Dual Core Center, Good Memory, LockBox (zamrzava
      sistem – jedna drugačija vrsta Sleep moda), MSI VIVID (poboljšava oštrinu prikaza
      i boje u igrama i prilikom gledanja multimedijalnih sadržaja), MSI Secure DOC,
      E-Color, MediaRing, ShowShift, ThinSoft Be Twin, Adobe Acrobat Reader, Norton
      Internet Security 2005… Međutim, sve ovo verovatno neće oduševiti buduće vlasnike
      MSI NX8600GTS kartice kao prisustvo originalne igre Company of Heroes, koja
      je proglašena za najbolji RTS 2006. godine. MSI u ponudi ima i Silent
      ediciju GeForce 8600GTS
      akceleratora, koji ima standardne radne frekvencije
      od 675 / 2000 MHz.

      Takođe, u ponudi je i regularna, aktivno hlađena verzija sa oznakom MSI
      NX8600GTS-T2D256E
      , koja ima radne “klokove” od 675 / 2000 MHz, a po
      ugrađenim komponentama se ne razlikuje od modela koji opisujemo na ovoj strani.
      Zapravo, mi smo na test dobili upravo “regularan” model, da bi iz MSI-ja,
      kasnije, dobili BIOS kojim ga “upgradeujemo” na OC verziju (možete videti
      da na samoj kutiji nedostaje “OC edition” nalepnica). Razlika u ceni između
      obične i overklokovane verzije bi trebalo da bude zanemarljiva, a pošto je
      u pitanju isti hardver, ne bi trebalo da pravite razliku pri kupovini, jer
      se obična verzija lako “pretvara” u overklokovanu, bilo da želite da koristite
      D.O.T Express, MSI aplikaciju koja automatski overklokuje vašu karticu, ručno
      je overklokujete (nTune, nova verzija RivaTuner-a) ili flešujete verziju
      bios-a (ako ga nemate, lako ćete ga sami editovati pomoću NiBiTor -a
      (ili neke slične aplikacije). NiBiTor 3.4 već podržava editovanje bios-a
      za GeForce 8600 i 8500 akceleratore.

      Druga po redu GeForce 8600 GTS kartica koju smo testirali,
      stigla nam je od jednog od distributera proizvoda kompanije MSI, dok je drugi
      primerak stigao iz MSI kancelarije. Sama kartica je fizički identična sa GeForce
      8600 GTS akceleratorom koji smo već opisali u prethodnom testu, pa je prava
      šteta što nismo videli “crveni” model. Ipak, MSI je svoju karticu overklokovao
      još više nego Point of View. Prvi GeForce 8600 GTS smo testirali sa beta verzijom
      drajvera (158.16), dok smo MSI kartice testirali sa WHQL verzijom drajvera
      ForceWare 158.19. Iako NVIDIA ove drajvere i dalje naziva unificiranim, treba
      znati da su za GeForce 7 seriju i dalje aktuelni drajveri 97.93 (sve navedeno
      važi za Windows XP).

      PCB GeForce 8600 GTS kartice više podseća na GeForce 7900 GS, što
      je i logično ako znamo da koriste sličan PCB. Njena dužina je negde “na pola
      puta” između velikih kartica kakve su GeForce 7900 GTX ili X1950XTX i srednjih.
      Na kartici uočavamo dva DL-DVI konektora, kao i veliki, ali tanak rashladni
      sistem koji je izrađen od aluminijuma i koji neće zauzeti prostor iznad susednog
      slota. Međutim, odmah uočavamo da je ovaj kuler veći od onog na referentnim
      GeForce 7900 GT i GS karticama, čak veći i od onog kod ASUS EN7900GT i GS TOP
      akceleratora. Ne samo što MSI ima posebnu “crvenu” verziju NX8600 GTS akceleratora,
      već i Gainward, ASUS, XFX, EVGA, BFG, Leadtek, Zotac, Club3D i drugi već imaju
      posebne, dual-slot kulere na ovim karticama, ali i single slot varijante koje
      su takođe ubrzane iznad preporučene vrednosti od 675 / 2000 MHz (ovu vrednost
      su svi izgleda shvatili kao minimum).

      POV GeForce 8600GTS ima SLI konektor na već poznatom mestu, a na naponskoj
      jedinica preovladavaju klasični elektrolitski kondenzatori. Sam GPU je prilično
      velike površine za klasu kojoj pripada, slično površini G71 čipa. GeForce 8600GTS raspolaže
      sa 256MB GDDR3 memorije, a upotrebljeni čipovi su isti kakve viđamo na GeForce 8800 GT X
      karticama. Četiri Samsung sBGA čipa latencije od 1.0ns je smešteno sa osnovne
      strane štampe. NVIDIA preporučuje da se GeForce 8600 GTS kartice
      podese na 675 MHz, a MSI je svoj “OC” model “klokovao” na 720 MHz, time ubrzavajući
      i Stream procesore
      na oko 1540 MHz, dok je memorija ubrzana za 100 MHz i radi na efektivnih 2200
      MHz (Point of View model koji smo testirali ima VRAM podešen na 2000 MHz).
      GeForce 8600GTS je prva NVIDIA kartica koja u startu podržava HDCP kroz DVI-I
      konektore, a za partnere je kreirano i gotovo rešenje sa HDMI 1.3 izlazom (ili
      čak dva), tako da nije potrebno da kreiraju sopstvena. Napominjemo da smo mi
      testirali karticu na klokovima od 720 / 2200 MHz, mada se na nekim sajtovima
      mogu videti (i naručiti) verzije NX8600 GTS OC kartica koje rade na 690 / 2100
      MHz, 700 / 2100 MHz, 720 / 2100 MHz i 720 / 2200 MHz. Da li su u pitanju greške
      ili ne, nismo u mogućnosti da proverimo. Bez ikakvih intervencija na naponu, naš primerak kartice smo ubrzali (pomoću
      ATI Tool-a :)) do 765 MHz, a memoriju na 2320 MHz, što daje poprilično ubrzanje
      u višim rezolucijama i “opterećenim” modovima. Kartica u radu ne pravi veliku
      buku, ali s obzirom na to da ventilator može da radi i na 5000 rpm, celo rešenje
      se ne može nazvati nečujnim, mada se retko dešava, u dobro provetrenim kućištima,
      da ventilator pređe 3000 obrtaja po minutu. Verzija sa dvo-slotnim kulerom
      ima dosta tiši ventilator.

      Test Setup PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      Intel
      Core 2 Duo E6700 @ 3600 MHz (400 MHz x 9), 1600 MHz QPB

      Matična
      ploča

      ASUS
      Striker Extreme NVIDIA nForce 680i (SLI) Chipset

      Memorija

      2
      x 1024 MB Kingmax Hardcore PC800 (4-4-4-12, as DDR888)

      Hard
      Disk

      Maxtor
      Diamond Max 11 SATA II, 250 GB, 16MB Western Digital Caviar 2500JS SATA II 250 GB, 16MB

      Video
      Karte

      Zotac
      / ASUS GeForce 7600GT DDR3 – 256 MB GDDR3 – ForceWare 93.71 WHQL Zotac GeForce 7900GS DDR3 – 256 MB GDDR3 – ForceWare 93.71 WHQL ATI Radeon X1950 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 7.3 Point of View GeForce 8600GTS – 256MB GDDR3 – ForceWare 158.16 Beta MSI NX8500 GT – 256MB GDDR2 – ForceWare 158.19 WHQL MSI NX8600 GT Silent – 256MB GDDR3 – ForceWare 158.19 WHQL MSI NX8600 GT OC – 256MB GDDR3 – ForceWare 158.19 WHQL MSI NX8600 GTS OC – 256MB GDDR3 – ForceWare 158.19 WHQL

      Monitor

      Benq
      241WZ TFT-LCD (ustupio KimTec)

      Cooling,
      Case, PSU

      ASUS
      Silent Knight CPU Cooler CoolerMaster WaveMaster CoolerMaster Real Power 850W SLI Certified

      DVD
      uređaj

      Pioneer
      DVR-108D

      CDRW
      uređaj

      Pioneer
      DVR-111D

      Operativni
      sistem

      Windows
      XP Service Pack 2 (optimized for performance) Direct X 9.0c

      Igre/Bench
      programi

      FutureMark
      – 3D Mark 05 Pro 1.2.0 FutureMark – 3D Mark 06 iD Software – Doom 3 iD Software / Raven – Quake 4 3DRealms – Prey Company of Heroes 1.3 EA’s Battlefield 2142 SPECORG SpecVIEW Perf 8.1 Activision Call of Duty 2 Valve’s Half Life 2 Episode One Valve’s Half Life 2: Lost Coast Splinter Cell 3: Chaos Theory Crytek FarCry v1.4 The Elder Scrolls IV: Oblivion Trackmania Nations Need For Speed: Most Wanted Need For Speed: Carbon X3 Reunion Demo Benchmark The Chronicles
      of Riddick: Escape from Butcher’s Bay F.E.A.R 1.08

      ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF bio
      uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
      filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
      isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
      optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
      isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.

      3DMark 05 Pro Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      3DMark 06 Pro Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
      koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
      memorije Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične
      i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta),
      ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji,
      a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama,
      kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.

      Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2 Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan Quake
      3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno
      koliko su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture
      u ovoj igri, dok su particle efekti i dim nešto najbolje što smo
      do sada videli. Nažalost, za uživanje u najvišim setovanjima,
      potrebno je imati najjaču karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT.
      Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija “optimize
      for SLI” ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama),
      pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske
      cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan hardver, a ako je
      budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete se složiti
      sa nama da je u pitanju možda i najlepša WWII igra do sada (čeka
      se Medal of Honor: Airborne).

      Doom 3 Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Quake 4 Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – “duhovni” naslednik
      fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da “prikazuje” velike otvorene
      nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
      da prikaže u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom
      tim dizajnera i programera u “Raven”-u pristupio pri izradi ove igre,
      koja je, moramo reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje
      pravog hardcore uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko
      puta! Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što
      smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što
      znači da nije “aktiviran” Ultra Quality, već High Quality
      mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).

      Dobre performanse, pogotovo ako gledamo modove sa AA i AF… Prey Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih “pucačina”, koja
      stiže od kreatora “čuvenog” Duke Nukema, igra Prey zadržava
      sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene
      gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite “vijuge” kako
      bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a
      (kome je dodata “Portal” tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
      a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo “stresna” za nove grafičke
      kartice. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što
      smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što
      znači da nije “aktiviran” Ultra Quality (koji se uključuje
      iz konzole), već High Quality mod.

      The Chronicles of Riddick Ova odlična igra po istoimenom filmu, napisana je za OpenGL API, a mi smo
      testirali sa najvišim setovanjima (i u PS3.0 modu), dostupnim iz same igre.

      Splinter Cell Chaos Theory Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i
      u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
      poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
      i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. Iako
      smo ranije testirali sa isključenim HDR-om u SM3.0 modu, ovoga puta smo
      kartice “mučili” sa uključenim HDR-om, za šta su sposobne
      samo GeForce 8800 i 8600 kao i Radeon X1K i X2K kartice.

      Splinter Cell je jedna od igara u kojima je Radeon tradicionalno brži, baš kao što
      je to slučaj za “Riddick”-a i NVIDIA-u.

      X3: Reunion X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
      u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
      samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
      grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
      nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
      raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim brojem
      poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
      color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
      magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači u
      priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu koliko
      je ova igra zaista lepa, za vas smo “okačili” nekoliko hi-res
      (1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.

      Company of Heroes 1.3 Prva real-time strategija u našem test-suite-u, Company of
      Heroes, koristi next-gen engine kakav viđamo u modernim PC
      igrama i na konzolama poslednje generacije. Ovaj engine podr žava sve
      nove fancy efekte kao što su High Dynamic Range i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke,
      a displacement (normal) mapping je vidljiv na mnogim objektima. Kao
      i obično, u igri smo uključili sve moguće efekte, što se po frame-rate-u
      i vidi:

      NVIDIA još uvek mora da poradi na drajverima kako bi performanse u ovoj
      popularnoj igri dovela na respektabilan nivo.

      Battlefield 2142 Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142 sa 1.10 zakrpom.
      Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka
      u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping,
      dinamičke senke, post processing efekti (blur, depth of field, bloom i sl.).
      Igru smo testirali na najvišim setovanjima na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo
      rezultate:

      Far Cry v1.4 Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo, kao i kod Splinter Cell Chaos Theory, ovoga puta, aktivirali HDR.
      Ovu igru ćemo “izbaciti” kada
      se na našem
      testu pojavi prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.

      Half Life 2: Original (retro benchmark) Engine
      možda nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry ili čak Doom 3,
      ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan, te svakako pokazuje
      kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo. Testirali smo sa najvišim
      kvalitetom (highest), uz obavezan Anisotropic i Antialiasing.

      Half Life 2: Episode One Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
      Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
      akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
      su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.

      F.E.A.R 1.08 Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna
      horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali
      smo u “ugrađenom” walkpath demou, koji ispisuje prosečan
      broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk
      smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.

      The Elder Scrolls IV: Oblivion O ovoj igri zaista ne treba mnogo pisati, jer je u pitanju ne samo najbolja RPG
      igra iz prvog lica i dostojni naslednik prethodnih igara TES serijala, već i
      grafički revolucionaran naslov. Oslonjen na poslednju verziju Gamebryo engine-a
      (koji koriste i mnoge druge igre – Sid Meier’s Pirates!, Civilization IV, Dark
      Age of Camelot itd.), Oblivion je sposoban da prikaže ogromna prostranstva prepunu
      bogatom florom i faunom uz nezapamćeno visok nivo detalja. Igra podržava i Havok engine za
      kalkulaciju fizike (nažalost, za sada samo od strane CPU-a). Zbog tehnike na
      koju su Bethesdi ponosni, SpeedTree, koja svaki put drugačije generiše raspored
      drveća i manjih stena, benchmark-ovanje u ovoj igri je pomalo nekonzistentno,
      te zahteva veći broj ponavljanja. Mi smo se odlučili za merenje performansi unutar
      veoma guste šume, u kojoj prolazimo između dva Eyelid-a (podzemne prostorije
      drevne civilizacije) na konju, sve posmatrajući iz prvog lica (postoji i mogućnost
      igranja iz trećeg lica). Svaka od tri vožnje je merena Fraps-om, zabeleženi su
      srednji rezultati, a onda je dat prosek. Naravno, koristili smo najviši nivo
      detalja koji je moguće postići iz same igre (bez self-shadows, koje
      nisu lepo rešeni), uključujući i HDR+AA, gde je to moguće (na Radeon-u uz Chuck
      patch, GeForce 8800 – legalno).

      Call of Juarez Igra koja koristi impresivan broj detalja, koji po mnogo čemu nadmašuju
      i čuveni Oblivion, koristi drugu generaciju Chrome Engine-a. Tu su i lepi
      efekti poput motion blur-a, post processing omekšavanje slike, DOF, HDR
      i morfing terena. Naravno, testirali smo sa maksimalnim nivoom koji je moguće
      postaviti iz same igre.

      TrackMania Nations Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj “mašini” komercijalne
      igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila na stazama
      koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje pitko
      i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata kao što
      su zastave, trava i sl.su sjajne, a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima
      za refleksiju okoline i sunca. Za pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti
      sve opcije na maksimum (forsirati Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color,
      Shader Model 3.0, a kompleksne senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering
      tekstura se postavlja na trilinear, a antialiasing na “none”, te se
      oni “biraju” iz panela grafičkih drajvera. U suprotnom (ako ih
      izaberete u samoj igri), igra forsira najniži LOD tekstura, dok su teksture
      okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear filtering, pa sve radi dosta
      brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili smo standardni benchmark
      loop inkorporiran u samu igru.

      Need For Speed: Most Wanted Naša druga “bonus” igra. Performanse su merene
      FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
      i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
      da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
      postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
      uključujući i AA i AF!

      A za sve ljubitelje Need For Speed serijala,
      evo i rezultata iz novog nastavka ove popularne franšize – Carbon. Igra
      je znatno grafički poboljšana (mnogima se doduše ne sviđa
      motion blur), ali su teksture detaljnije, broj objekata koji su animirani znatno
      veći, AI NPC-ova je bolji, a broj poligona je tri puta viši uz bolje
      efekte. Tu su i neki lepi noviteti kao što je DOF, HDR i poneka paralax
      occlusion mapa… Pogledajmo rezultate iz verzije 1.2.

      Overclocking
      Kod NX8500 GT akceleratora, GPU smo uspeli da ubrzamo na sjajnih 710 MHz,
      što je preko 200 MHz više od početne vrednosti, odnosno 250 MHz više od takta
      koji preporučuje NVIDIA. Memorija je bila manje raspoložena, kao što smo i
      očekivali, uz limite na nekih 960 MHz. Grafički čip na MSI NX8600 GT
      Silent kartici overklokovali do 620 MHz, dok je memorija radila na sjajnih
      1630 MHz, što su odlični rezultati, iako se kartica tada propisno greje.
      Kada je MSI NX8600 GT OC model u pitanju, uspeli smo da ga “klokujemo” do665
      MHz za jezgro, odnosno 1650 MHz za memoriju, što znači da je ista već dosta
      “nategnuta” u startu, dok smo najjači model, NX8600 GTS OC smo doveli do
      765 / 2320 MHz. Kakve rezultate ove kartice daju u overklokovanim situacijama,
      pogledajte u narednim tabelama.

      Zaključak
      GeForce 8500 GT, koji smo ovom prilikom prvi put predstavili, logična je zamena za GeForce 7300 GT u svojoj najčešćoj varijanti
      sa GDDR2 memorijom. U ponudi će isto tako biti i veliki broj GeForce 8500
      GT akceleratora sa dosta bržom GDDR3 memorijom, koji će biti skuplji 10 do
      15 dolara i koji će na sličan način zameniti GeForce 7300GT GDDR3 i regularni
      GeForce 7600GS (DDR2). To znači da će manje obavešteni kupci (opet) imati velike šanse da se prevare, pa je najlogičnije
      da potraže savete na forumu ili da saznaju nešto više o samoj kartici koju žele da pazare. Od GeForce 8500
      GT kartica sa GDDR2 memorijom ne treba očekivati mnogo, jer je u pitanju trenutno
      najslabiji DirectX 10 akcelerator na tržištu, ali o njemu svakako vredi razmisliti tim
      pre što dolazi sa novim PureVideo HD engine -om koji zaista
      radi onako kako je “reklamirano”. MSI nudi blago overklokovanu verziju (GPU
      radi na skoro 500 MHz), koja se ne može previše ubrzati zbog spore 2.5 ns DDR2
      memorije. Pa ipak, po ceni koja sa PDV-om ne prelazi 100 evra, zaslužuje da
      se nađe na vrhu liste koju čini veliki broj sličnih modela. U svakom slučaju, vredi doplatiti nekih 15-ak evra u odnosu na GeForce 7300GT (DDR2). MSI NX8500 GT je svega 10-15 evra skuplja od većine GDDR2 varijanti GeForce 7300 GS kartica, pa smatramo da predstavlja bolju kupovinu
      od iste, iako je u proseku samo 10-15% brža. DirectX 10 i Shader Model 4.0
      kompatibilnost, kao i novi video engine vrede i više od te razlike!
      Još jednom ćemo napomenuti da je GeForce 8500 GT akcelerator idealan za kreiranje
      Media Center PC računara, koji svoje mesto nalaze u dnevnim sobama. Isto tako,
      ako niste zahtevan igrač i dovoljne su vam niže rezolucije, MSI NX8500 GT možete
      dodatno ubrzati, nakon čega će postati malo živahniji akcelerator. MSI NX8600GT Silent je po performansama standardan GeForce 8600 GT akcelerator,
      koji će uspešno zameniti GeForce 7600 GT, ali i predstavljati odličan “upgrade”
      sa, recimo GeForce 7600GS modela. Još jednom se osećamo dužni da napomenemo
      da je GeForce 7600GT iz tabele bio Zotac-ov 7600GT koji je dosta overklokovan
      u odnosu na referentni model (90 MHz brži GPU). MSI NX8600 GT Silent se izdvaja
      po neobičnom rashladnom sistemu, koji ipak traži dobro provetreno ili bar otvoreno
      kućište. Idealan je za korisnike koji ne menjaju često svoj hardver, pa ne
      treba da brinu ni o tome da li ventilator na kuleru i dalje dobro radi. U pitanju
      je grafička kartica koja po krajnoj ceni od oko 150 evra pruža mnogo, iako
      možda ne spada u klasu “najviše fps. po uloženom evru”, kao njen overklokovani
      rođak. NX8600GT-T2D256E-OC je dosta ubrzana verzija GeForce 8600 GT akceleratora,
      koja će ipak malo teže ugroziti poziciju GTS modela (zbog nižih radnih napona
      i činjenice da se napajaju isključivo sa ploče, putem PCI-E x16 magistrale).
      Njegova cena je slična ceni “tihog” modela, što je i logično, s obzirom na
      to da samo treba da odlučite šta su vam prioriteti – tišina ili nekoliko frejmova
      po sekundi više. MSI NX8600GT OC se odlikuje po dosta povoljnijijem odnosu cene i performansi.

      Performanse GeForce 8600GTS kartice koje ste videli u ovom testu su dosta
      bolje od onih koje ste videli u prethodnom (zbog toga smo ih i ponovili), pomalo
      zbog novijih drajvera, a ponajviše zbog viših radnih frekvencija MSI modela.
      Kao što znamo, u dobrom broju scenarija, GeForce 8600 GTS je, zahvaljujući
      modernijoj arhitekturi i visokim radnim učestanostima, brži od GeForce 7900GS
      akceleratora (i u rangu sa GeForce 7900GT-om). Međutim, 128-bitna magistrala
      i svega 8 ROP jedinica u jezgru, ovom čipu ipak predstavljaju usko grlo i onemogućavaju
      dobre performanse u rezolucijama preko 1600 x 1200 piksela. Ako su podaci koje
      imamo o Radeon HD2600 akceleratorima tačni, onda GeForce 8600 GTS i GT akceleratori
      nemaju čega da se “plaše”. Performanse koje su u rangu sa GeForce 7900 GS odnosno
      7900 GT akceleratorom u slučaju da ga malo overklokujete, pod uslovom da ne
      posmatramo HD rezolucije, su nešto što smo očekivali kao minimum, a to je i
      ispunjeno. Ono što je jako dobro kod GeForce 8600 GTS i GT akceleratora je
      činjenica da njihova cena, po potrebi (čitaj: ako konkurencija bude smislila
      nešto što bi ugrozilo njihovu tržišnu poziciju) može biti znatno korigovana
      na dole. Čak i u cenovnom segmentu od 200 evra, GeForce 8600GTS nudi vrlo dobre
      performanse, novi, revolucionarni video engine (sada je za reprodukciju
      1080p dovoljan i Sempron ili Celeron CPU) , DirectX 10 / Shader Model
      4.0 podršku i vrlo dobru overklokabilnost (u odnosu na realni default koji
      iznosi 675 / 2000 MHz). MSI NX8600 GTS predstavlja dobar izbor u svojoj klasi,
      pod uslovom da ne očekujete čuda, tj. visoke performanse u zahtevnim igrama
      u najvišim rezolucijama.
      Kartice na test ustupio distributer MSI proizvoda, firma PiN
      Computers
      .

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test