Branko Maksimović
MSI NX8500GT, NX8600GT, NX8600GT Silent, NX8600GTS
Uvod
NVIDIA ima mnogo razloga za zadovoljstvo: GeForce 8800 serija je donela brzinsku
nadmoć u odnosu na prethodnu generaciju koja se može uporediti samo sa situacijom
od pre četiri godine, kada je ATI izbacio R300, dok je tehničkim dostignućem
G80 u odnosu na prethodnike uporediv sa NV40, koji je za NVIDIA-u bio vrlo
bitan (da ne kažemo – odlučujuć) proizvod, posle zaostatka i svih grešaka koje
su učinjene sa NV30 (GeForce 5800). Bez obzira na prednost koju su stvorili
pravovremenim lansiranjem osme generacije GeForce akceleratora, kao i tržišnu
nadmoć koju trenutno uživaju, u NVIDIA-i rade na unapređenju derivata G8x jezgra.
Već smo pisali o
tome koliko je svaka TMU jedinica unutar G84 jezgra naprednija u odnosu na
TMU kod G80 GPU-a, kao i o potpuno novom
Video Engine -u, ali su, bez obzira na to, mnogi ostali pomalo razočarani
performansama koje GeForce 8600GTS nudi. Bez obzira na to, smatramo da je GeForce
8600GTS po ceni od 200 evra vrlo konkurentan proizvod, koji je namenjen za
igranje modernih igara, ali do rezolucija od 1280 x 1024, odnosno 1440 x 960
piksela. Dosta zahtevnih igrača već pazarilo neki od sve jeftinijih 20” i 22”
TFT monitora sa prirodnom rezolucijom od 1680 x 1050 piksela, ali treba skrenuti
pažnju da se radi o visokoj rezoluciji, te se ne može očekivati od akceleratora
srednje klase da nudi besprekorne performanse u novijim, zahtevnim igrama u
ovako zahtevnim rezolucijama. Da je tako, koliko bi se igrača ikad odlučilo
da kupi GeForce 8800GTS ili čak GTX? I mainstream segment GeForce 8 serije
kartica donosi DirectX 10, odnosno Shader Model 4.0 kompatibilnost. Pošto GeForce
8600GTS i GT “popune” segment od 110 do 200 evra, modeli sa oznakom “8500”
će se smestiti u još popularnije segmente – od 60 do 110 evra. Međutim, nije
samo DirectX 10 kompatibilnost najjače oružje novih 3D i video akceleratora.
G86 i G84 čipovi stižu sa drugom generacijom PureVideo HD “endžina” koji ovoga
puta omogućava gledanje video materijala visoke definicije na veoma slabim
računarima. Kao što znamo, GeForce 8800 GT X GPU ima 128
SP ( Stream Processors ) jedinica, 384-bitnu (šest 64-bitnih crossbar kontrolera)
memorijsku magistralu i 768 MB najbrže GDDR3 memorije, a njegova tržišna cena
se kreće oko 450 – 480 evra. Slabiji model, GeForce 8600 GTS ima
640 MB memorije, magistralu ukupne širine od 320 bita (5 x 64-bit), niže radne
učestanosti i 96 aktivnih SP jedinica. Za više informacija pogledajte naš GeForce
8800GTX test . Kako G80 sadrži skoro 700 miliona tranzistora i izrađen
je u 90-nanometarskom procesu u TMSC-u, jasno je da nije dovoljno jeftin za
kartice koje bi mogle da koštaju manje od 300 dolara. Osim toga, G80 zahteva
štampu koja ima više od 10 slojeva, skupu, digitalnu naponsku jedinicu i glomazan
rashladni sistem, najbržu GDDR3 memoriju… Međutim, i pored toga, NVIDIA je GeForce 8800 GTS sa
320MB memorije ponudila po odličnoj ceni od 260 do 300 evra (Benchmark test
1 , test
2 i test
3 ).
Nedavno smo testirali još G84, ali i G86 baziranih akceleratora, pa ćemo danas
predstaviti četiri MSI grafičke kartice – MSI NX8500GT, NX8600GT, NX8600GT
Silent i NX8600GTS u OC izdanju.
GeForce 8600 GTS, GT, 8500 GT, 8400 GS i… 8300 GS
Da bi u najprivlačnijem, mainstream segmentu imali dobru zaradu,
potrebno je da dizajnirate GPU koji će se lako i jeftino proizvoditi (uz veliki yield ),
ali i koji neće zahtevati kompleksan i dugačak PCB, tražiti prejako napajanje
i kompleksan rashladni sistem (bar kada je referentni model u pitanju). Upravo
zato su za potrebe popunjavanja GeForce 8 ponude, kreirana dva manja čipa,
G84 i G86. G84 je DirectX 10 grafički čip izrađen u 80-nm procesu,
a čini ga 289 miliona tranzistora, što je i veći broj u odnosu na najjači GPU
prethodne generacije (G71). GPU se “sastoji” od 32 unificirana stream procesora
od kojih je svaki spreman da preuzme i obradi podatak koji se odnosi na izračunavanje pixel i vertex kalkulacija,
kao i kalkulacija vezanih za fiziku i geometriju. Svaki TMU (jedinica za teksturni
menadžment) u G80 čipu je sposoban da po kloku radi sa maksimalno četiri teksturne
adrese i simultano izvrši osam filtering operacija. TMU unutar G84 GPU-a je
poboljšan, pa sada može da adresira osam različitih teksturnih adresa na kojima
će primeniti do osam filtering operacija. G86 GPU, osim 32 SP procesora ima
i 16 TMU i 8 ROP jedinica, a mali problem ka postizanju visokih rezultata u
“težim” modovima (opterećenim antialiasing-om i anisotropic filtriranjem) je
memorijska magistrala od standardnih 128 bita.
GeForce 8600GTS koristi PCB sličan onom kod referentnih 7900GS akceleratora,
a primetno je da novi model zahteva dodatno napajanje, iako je ukupna potrošnja
kartice oko 70W (jedna PCI-Express x16 kartica sa ploče najviše može da “povuče”
do 75W). Radne učestanosti G84 čipa na GeForce 8600GTS modelu su 675 MHz za
teksturne (TMU), raster (ROP) jedinice, kao i memorijski kontroler, dok 32
unificirana, Stream procesora rade na 1450 MHz. Eksterno napajanje
je ostavljeno da matične ploče ne bi morale da isporučuju konstantnih 70-ak
W preko PCI-E 16x slota, što može da dovede do nestabilnosti u radu, pa je
dodatni konektor samo suplementacija iako GeForce 8600GTS ne zahteva jaka napajanja
(pravih 350W će biti dovoljno!). S obzirom na izuzetnu overklokabilnost G84
čipa, veliki broj NVIDIA -inih partnera je ponudilo ubrzana izdanja
i u tom slučaju mogu da koriste i originalni PCB, jer isti ima robusnu naponsku
jedinicu. Sve što je potrebno jeste da da kartici obezbede adekvatnije hlađenje
i eventualno koriguju radne napone (u ekstremnijim situacijama). GeForce 8600GTS je
naslednik modela 7600GT , a trebalo bi da u prodaji prvo zameni model GeForce 7900GS ,
pa je tako i njegova preporučena cena oko 190 evra.
GeForce 8600GTS – referentna kartica
GeForce 8600GTS – referentna kartica, druga strana
Drugi model sa oznakom GeForce 8600 ima sufiks GT i
koristi kraću štampanu ploču i skromniju naponsku jedinicu (pogledati referentnu
sliku), a nema ni konektora za eksterno napajanje. Može se reći da koristi
PCB koji je, ako ne identičan, onda veoma sličan onom kod većine GeForce 7600GT
kartica. Radne frekvencije G84 čipa kod koga su i dalje aktivne 32 SP jedinice
je 540 MHz (1190 MHz za SP-ove), dok će 256MB DDR3 memorije biti podešeno na
1.4 GHz. GeForce 8600GT “nasleđuje” GeForce 7600 GS,
a u prodaji će prvo zameniti 7600GT akceleratore, po preporučenoj
ceni od 120 evra. Kod ovog modela, NVIDIA je partnerima dala više
prostora da eksperimentišu sa frekvencijama čipa i memorije, pa možemo očekivati
šarenoliku ponudu, što će i kod nas doći do izražaja ako znamo da su od nedavno
i na domaćem tržištu dostupni brendovi poput eVGA, XFX, BFG i Gainward ,
ali da su i dalje tu naši stari znanci kao što su MSI, Leadtek i ASUS ,
koji ne propuštaju priliku da ponude svoje Diamond, Extreme odnosno TOP verzije
akceleratora. Više o samoj GeForce 8600GT kartici reći ćemo na narednim stranama…
G84/2 = G86
GeForce 8500 GT ne koristi G84, već još manji, G86 GPU,
koji ima “svega” 208 miliona tranzistora i 16 Shader procesora, ali
i dalje koristi 128-bitnu memorijsku magistralu. GPU će biti podešen na oko
550 MHz (ili više), dok će SP jedinice raditi na skoro dva puta višem taktu. GeForce 8500 GT ćemo
najverovatnije viđati kao pasivno hlađene akceleratore na štampi male površine
i sa DDR2 memorijom radne učestanosti od 800 do 900 MHz. Ove kartice bi trebalo
da zamene GeForce 7300 GT sa DDR2 memorijom, a njihov specijalitet
je PureVideo HD pri prikazu visokih rezolucija i akceleracija Vista
Aero interfejsa u XHD modovima. GeForce 8400 i 8300 su takođe
u planu i koristiće isti G86 GPU, u varijantama sa 128-bit i 64-bit memorijskom
magistralom. Za sada nije poznato da li NVIDIA planira da i ove low-end
kartice koriste Turbo Cache sistem, odnosno da li će novi akceleratori
najniže klase koristiti veću količinu lokalne memorije uz “pozajmljivanje”
sistemske, ili će se koristiti lokalni VRAM, koji je u DDR2 varijanti već postao
izuzetno jeftin (cena DDR2 667 memorije je oko 50-ak evra za gigabajt i to
na samom modulu, pa možete predpostaviti koliko košta 256MB i to samo u čipovima)
. Potrebno je naglasiti da će u prvom proizvodnom talasu, NVIDIA isporučiti GeForce 8500
i 8400 akceleratore samo na OEM tržište, odnosno velikim sistem builder- ima
i integratorima, a jedna od naših takvih firmi je i Desk d.o.o . Tek
kada ponestanu sve zalihe GeForce 7300 kartica koje su stigle kroz
distribuciju, odnosno channel , i kada se prodaju u retail -u, NVIDIA planira
da ih predstavi putem partnerskih brendova.
GeForce 8600GT – referentna kartica
GeForce 8600GT – referentna kartica, druga strana
Naravno, GeForce 8600GTS podržava sve lepe “sitnice” koje je predstavio njegov
stariji, krupniji brat: Lumenex Engine, sa svojim 16x Coverage Sampling
Anti Aliasing -om (CSAA) i angle-independent anizotropnim filter sistemom
koji i u praksi daje zaista impresivne rezultate, čak i na default modu.
Lumenex Engine podrazumeva i full 128-bit high dynamic range (HDR) rendering .
Pomenućemo još i Quantum Effects Engine , koji omogućava da se efekti
fizike računaju i simuliraju na GPU-u. O svemu ovome smo već pisali u testu GeForce
8800GTX kartice .
NVIDIA u planu ima i još jeftiniju seriju GeForce 8 kartica, koje će zadržati
DirectX 10 kompatibilnost, kao i PureVideo HD 2 engine. GeForce 8400 GS i GeForce
8300 GS su zvanični nazivi kartica koje će u početku prodavati samo kroz OEM
kanale. Obe kartice koriste isti G86 GPU kao i GeForce 8500 GT, ali uz drugačiju
konfiguraciju. Broj ROP jedinica je kod 8400 i 8300 GS modela smanjen na četiri,
što, automatski, znači i da je memorijska magistrala 64-bitna. Kao i GeForce
8500 GT, i 8400 GS poseduje 16 Stream Processors jedinica, kao i iste “naprednije”
texture managing unite. Radne frekvencije su za oba modela identične – 450
MHz za GPU i 800 MHz (DDR2, 2.5 ns typ.) za VRAM. Smatramo da će, po želji,
partneri ponuditi različite klokove za 8400 GS i 8300 GS kako bi ih dalje distancirali.
Kartica na testu – MSI
NX8500 GT
Kao što smo već naveli, GeForce 8500 GT “popunjava” cenovni rang od 75 do
115 evra, u zavisnosti od verzije (GDDR2 i GDDR3), koju trenutno okupiraju
GeForce 7300 GT akceleratori (takođe u različitim memorijskim kombinacijama).
MSI NX8500 GT je referentna G86 kartica koju proizvodi MSI i na kojoj se nalazi
već poznati Top Tech 2 kuler kakav smo viđali i na GeForce 4 akceleratorima.
U kutiji se nalaze još i “DVI-D u D-Sub” adapter, S-Video kabl, RGBY analogni
komponentni spliter, uputstvo, MSI Multimedia DVD sa MSI Live Update Series
(Live Graphics Card BIOS i Live Graphics Card Driver automatski sistem za flešovanje
biosa i skidanje novih drajvera), StarOSD (prati parametre rada sistema), Dual
Core Center, Good Memory, LockBox (zamrzava sistem – jedna drugačija vrsta
Sleep moda), MSI VIVID (poboljšava oštrinu prikaza i boje u igrama i prilikom
gledanja multimedijalnih sadržaja), MSI Secure DOC, E-Color, MediaRing, ShowShift,
ThinSoft Be Twin, Adobe Acrobat Reader, Norton Internet Security 2005… Uz ovu
karticu MSI ne poklanja nikakve igre. Podsetićemo još jednom da GeForce 8500
GT koristi G86 GPU koji ima 16 SP procesora, novi video engine, 128-bitnu magistralu,
što znači da je u GPU-u aktivno 8 TMU i 8 ROP jedinica.
Podrazumevani klokovi za G86 GPU kod GeForce 8500 GT kartica su 450 MHz za
ROP i TMU, odnosno 900 MHz za Stream procesore. Da bi partneri mogli da ugrađuju
memoriju koja se proizvodi u fenomenalno velikim količinama (GDDR2, 2.5ns),
preporučene učestanosti za VRAM su 800 MHz, efektivno. Naravno, opet ćemo viđati
marketinške poteze i GeForce 8500 GT sa 512MB memorije, koja je obično još
sporija (500-ak MHz, odnosno 3.6 ns), kako cena kartice ne bi bila (mnogo)
veća, odnosno kako bi profitna margina kod partnera bila veća (postoje kupci
koji samo gledaju da cifre budu što veće, a pošto se količina VRAM-a svuda
navodi za razliku od učestanosti, stvar je jasna). MSI NX8500 GT je svoj model
podesio na 495 MHz, što SP unite ubrzava na oko 1 GHz, dok memorija radi na
800 MHz (na sajtu piše da je core podešen na 450 MHz, što je možda greška ili
je opet kod nas zalutala kartica sa drugačijim bios-om). Pa ipak, sve kartice
su primerci iz prodaje (nisu test semplovi), tako da ne verujemo da će drugi
primerci biti drugačije podešeni.
Iako referentni G86 akcelerator ima podršku za dva Dual-link DVI konektora,
MSI, kao i većina drugih partnera ipak zadržava D-Sub + DVI varijantu. Tu je
i podrška za HDCP, ali je za HDMI neophodna implementacija dodatnog čipa na
sam PCB, što na ovom modelu nije učinjeno. To ne znači, pak, da neće biti posebnih
izdanja sa HDMI konektorom, ako se za to ukaže realna potreba. Za sada je to,
pak, samo način da se cena kartice poveća u proizvodnji. Kartica vizuelno podseća
na mnoge GeForce kartice iz 4. 5. i 6. generacije nižih i srednjih klasa. Pošto
joj nedostaje SLI konektor i pošto ima GDDR2 memoriju, više podseća na neke
MSI GeForce 5600 i 6600 GS akceleratore, ali i MSI GeForce MX460 kome je najviše
slična. GPU je zaštićen plastičnim graničnicima, pošto je relativno mali i
mogao bi biti lako oštećen priliko pritiska na jedan ovako montiran kuler.
MSI NX8500 GT koristi G86 GPU, revizija A2, koji su proizvedeni još krajem
prošle godine (prema oznakama na samom čipu).
Naponska jedinica je jednostavna, a ugrađeni memorijski čipovi nose Hynix-ov
potpis (regularni primerci sa 2.5ns latencijom). Kartica nema dodatno napajanje
i vrlo je jednostavna, a Top Tech 2 kuler je tih kao što je uvek bio. NX8500
GT ima i dodatne rupe za montiranje većih kulera ili heat-pipe rešenja. Iako
kartica ne poseduje SLI konektor, moguće je dodati još jednu karticu koja nema
SLI konektor i kreirati Dual GPU režim rada koji NVIDIA naziva “SLI via PCI-Ex16
bus”. Scenario u kome GPU-ovi komuniciraju preko PCI-E magistrale u Dual GPU
režimu smo viđali i kod low-end Radeon kartica iz serije X1300 Pro.
Kartica radi stabilno i veoma tiho, a čini se da se jako malo zagreva. Zbog
toga smo bili ohrabreni da je dodatno overklokujemo. GPU smo uspeli da ubrzamo
na sjajnih 710 MHz, što je preko 200 MHz više od početne vrednosti, odnosno
250 MHz više od takta koji preporučuje NVIDIA. Memorija je bila manje raspoložena,
kao što smo i očekivali, uz limite na nekih 960 MHz.
Kartica na testu – MSI
NX8600 GT Silent
GeForce 8600 GT u ponudi kompanije MSI postoji u bar tri varijante – obična,
overklokovana i “tiha”. MSI NX8600 GT Silent smo testirali pre MSI NX8600 GT
OC verzije, jer radi na preporučenim frekvencijama za ovaj model, pa smo hteli
što pre da imamo uvid u to koliko je ova kartica brža od čuvenog GeForce 7600GT-a.
Međutim, kada budete posmatrali rezultate, imajte u vidu da je Zotac-ov GeForce
7600GT iz tabele dosta overklokovan u odnosu na referentni model (650 MHz za
GPU). MSI već na kutiji NX8600 GT kartice ističe da se radi o Noise Free Edition
kartici, odnosno da je primenjen heat-pipe rashladni sistem. U isto vreme,
korisnici se ohrabruju da koriste D.O.T (Dynamic Overclocking Technology).
Proverićemo kako ovo u praksi radi, pošto je kartica pasivno hlađena.
U kutiji se nalaze još i dva “DVI-D u D-Sub” adaptera, S-Video kabl, RGBY
analogni komponentni spliter, uputstvo, MSI Multimedia DVD, ali ne i dodatna
igra. Kartica koristi PCB koji je malo duži od onog kod NX8500 GT, a kraći
od NX8600 GTS modela i veoma podseća na štampanu ploču najboljih GeForce 7600GT
akceleratora. I dalje ne vidimo dodatni PCI-E konektor, što znači da kartica
ukupno zahteva manje od 75W, čak i kada se overklokuje. Primećujemo dva Dual
Link DVI-I konektora, kao i čipove koji su zaduženi za HDCP. Tu su i kondenzatori
koji im obezbeđuju pravilno napajanje.
Desno od GPU-a smeštena je naponska jedinica za GPU i memoriju, koja se sastoji
uglavnom od oklopljenih kondenzatora. Naravno, NX8600 GT Silent poseduje i
SLI konektor. Ugrađena memorija je GDDR3 tipa, a svih 256MB je u vidu četiri
čipa postavljeno gore i desno od GPU-a. Čipove je potpisao Samsung – u pitanju
su poznati BC14 čipovi sa latencijom od 1.4 ns (1428 MHz), a zanimljivo je
da su, posmatrano sa gornje strane, s leva na desno (ka dole), prvi i treći
okrenuti “ka GPU-u”, dok su parni okrenuti od njega. Ovo je verovatno učinjeno
radi “čistijeg” signala (neophodno je da vodovi budu približno iste dužine),
koji obezbeđuje i manji šum, odnosno bolji overkloking.
Na PCB-u još vidimo i liniju koja označava položaj referentnog kulera. Pa
ipak, rashladni sistem na MSI NX8600 GT kartici nikako nije klasičan, a ne
možemo reći da smo nešto slično videli ranije. Sa osnovne strane je pokriven
samo GPU, i to malim bakarnim heat-block-om, koji temperaturu, putem toplotnih
cevi, odvodi ka drugom delu kulera, koji je smešten iznad druge strane kartice.
Namerno smo rekli “iznad”, jer je niz aluminijumskih listića velike površine
smešten upravo iznad donje strane kartice (odnosno gornje, kad je jednom smestite
u kućište). Međutim, ovi listići su fiksirani sa dva klina, a za karticu ih
drže upravo dve bakarne toplotne cevi, dok oni sami ne dodiruju površinu druge
strane kartice.
Mesta gde bakarne cevi prolaze kroz listiće su dva aluminijumska tunela, koja
u radi boljeg dodira i boljeg (čvršćeg) kontakta sa bakarnim cevima imaju i
tanak sloj termalnog lepka. Sa druge strane GPU-a vidimo i metalni osigurač,
koji je tu da omogući bolji kontakt bakarnog heat-block-a na GPU i spreči savijanje
PCB-a. Kombinacija bakra koji preuzima toplotu i aluminijuma koji je predaje
vazduhu se i ranije pokazala kao najefektivnija. Bakar dosta bolje absorbuje
toplotnu energiju i bolji je provodnik, dok je se aluminijum efikasnije oslobađa.
Sa osnovne strane, bakarni blok ne izgleda previše atraktivno svima koji nisu
u overclocking/modding vodama, pa je pokriven maskom sa MSI logotipom,
koja čini da sve izgleda atraktivnije. Ova maska ne smeta procesu hlađenja,
ali mu ni ne škodi. A kad nešto ne škodi…
Grafički čip na MSI NX8600 GT Silent kartici je podešen na 540 MHz, dok je
memorija na očekivanih 1400 MHz, baš kao što je NVIDIA i preporučila za ove
kartice. Pa ipak, jezgro smo uspeli da ubrzamo i do 620 MHz, dok je memorija
radila na sjajnih 1630 MHz, što su odlični rezultati. Koliko sve to podiže
performanse, videćete na pretposlednjoj strani ovog testa.
Kartica na testu – MSI
NX8600 GT OC
MSI NX8600 GT OC stiže u istoj kutiji sa istom propratnom opremom i na identičnom
PCB-u kao i model koji smo upravo opisali. Razlikuju se po BIOS-u i sistemu
hlađenja koji je kod “OC” modela aktivan. Kuler je načinjen od legure mesinga,
a sa gornje strane se nalazi i MSI logo sličan onom kod 8600GTS kartica. Sam
kuler nije malih gabarita, ali ne pokriva memorijske module i radi veoma tiho.
Kartica je podešena na 580 MHz za G84 GPU i 1600 MHz za video memoriju, što
je impresivno za Samsung BC14 (1.4 ns) čipove, pogotovo ako govorimo o fabričkim default klokovima.
I još jednom – PCB se ne razlikuje od već opisanog modela.
Ovu karticu smo uspeli da ubrzamo do 665 MHz za jezgro, odnosno 1650 MHz za
memoriju, što znači da je ista već dosta “nategnuta” u startu. Rezultati su
tada tačno na pola puta ka GeForce 8600GTS-u, ali bi, naravno, bilo i previše
očekivati da G84-400 i G84-300 rade na istim naponima, jer se i same štampane
ploče za njih razlikuju. Tu je i činjenica da GeForce 8600 GT nema dodatno
napajanje, dok ga GeForce 8600 GTS ima. Pogledajmo i ostatak slika MSI NX8600
GT OC kartice.
Kartica na testu – MSI
NX8600 GTS
MSI NX8600GTS-T2D256E-OC je zvaničan naziv kartice iz NVIDIA porodice (NX),
bazirane na 8600 GTS čipu (8600GTS u nazivu), sa dva DVI izlaza (T2D) i 256MB
memorije (256E), dok je OC sufiks tu da razdvoji običan model (675 / 2000 MHz)
od fabrički overklokovanog (720 / 2200 MHz). Kao što, ako odete na web lokaciju
koju smo gore linkovali, možete videti, NX8600GTS-T2D256E-OC dolazi u dve varijante.
Regularno izdanje na zelenom PCB-u, sa sve kulerom, stiže iz proizvodnih pogona
Foxconn-a, PC Partnera i ASUSTek-a i ovaj primerak smo i mi testirali. Drugo
izdanje, sa crvenim PCB-om i nešto drugačijim komponentama, kao i dual-slot
hlađenjem koje je nešto i tiše, proizvodi MSI. Ova varijanta se navodno i nešto
bolje overklokuje, a mi smatramo da će je u budućnosti biti dosta više nego
ove prve, pošto je logično da je MSI samo u prvoj “turi” naručio kompletne
GeForce 8600 GTS kartice, a da će u narednim prodavati primerke iz sopstvene
manufakture.
U kutiji se nalazi kartica, dva “DVI-D u D-Sub” adaptera, S-Video kabl, “molex
u PCI-E” adapter, RGBY analogni komponentni spliter, uputstvo, MSI Multimedia
DVD sa MSI Live Update Series (Live Graphics Card BIOS i Live Graphics Card
Driver automatski sistem za flešovanje biosa i skidanje novih drajvera), StarOSD
(prati parametre rada sistema), Dual Core Center, Good Memory, LockBox (zamrzava
sistem – jedna drugačija vrsta Sleep moda), MSI VIVID (poboljšava oštrinu prikaza
i boje u igrama i prilikom gledanja multimedijalnih sadržaja), MSI Secure DOC,
E-Color, MediaRing, ShowShift, ThinSoft Be Twin, Adobe Acrobat Reader, Norton
Internet Security 2005… Međutim, sve ovo verovatno neće oduševiti buduće vlasnike
MSI NX8600GTS kartice kao prisustvo originalne igre Company of Heroes, koja
je proglašena za najbolji RTS 2006. godine. MSI u ponudi ima i Silent
ediciju GeForce 8600GTS akceleratora, koji ima standardne radne frekvencije
od 675 / 2000 MHz.
Takođe, u ponudi je i regularna, aktivno hlađena verzija sa oznakom MSI
NX8600GTS-T2D256E , koja ima radne “klokove” od 675 / 2000 MHz, a po
ugrađenim komponentama se ne razlikuje od modela koji opisujemo na ovoj strani.
Zapravo, mi smo na test dobili upravo “regularan” model, da bi iz MSI-ja,
kasnije, dobili BIOS kojim ga “upgradeujemo” na OC verziju (možete videti
da na samoj kutiji nedostaje “OC edition” nalepnica). Razlika u ceni između
obične i overklokovane verzije bi trebalo da bude zanemarljiva, a pošto je
u pitanju isti hardver, ne bi trebalo da pravite razliku pri kupovini, jer
se obična verzija lako “pretvara” u overklokovanu, bilo da želite da koristite
D.O.T Express, MSI aplikaciju koja automatski overklokuje vašu karticu, ručno
je overklokujete (nTune, nova verzija RivaTuner-a) ili flešujete verziju
bios-a (ako ga nemate, lako ćete ga sami editovati pomoću NiBiTor -a
(ili neke slične aplikacije). NiBiTor 3.4 već podržava editovanje bios-a
za GeForce 8600 i 8500 akceleratore.
Druga po redu GeForce 8600 GTS kartica koju smo testirali,
stigla nam je od jednog od distributera proizvoda kompanije MSI, dok je drugi
primerak stigao iz MSI kancelarije. Sama kartica je fizički identična sa GeForce
8600 GTS akceleratorom koji smo već opisali u prethodnom testu, pa je prava
šteta što nismo videli “crveni” model. Ipak, MSI je svoju karticu overklokovao
još više nego Point of View. Prvi GeForce 8600 GTS smo testirali sa beta verzijom
drajvera (158.16), dok smo MSI kartice testirali sa WHQL verzijom drajvera
ForceWare 158.19. Iako NVIDIA ove drajvere i dalje naziva unificiranim, treba
znati da su za GeForce 7 seriju i dalje aktuelni drajveri 97.93 (sve navedeno
važi za Windows XP).
PCB GeForce 8600 GTS kartice više podseća na GeForce 7900 GS, što
je i logično ako znamo da koriste sličan PCB. Njena dužina je negde “na pola
puta” između velikih kartica kakve su GeForce 7900 GTX ili X1950XTX i srednjih.
Na kartici uočavamo dva DL-DVI konektora, kao i veliki, ali tanak rashladni
sistem koji je izrađen od aluminijuma i koji neće zauzeti prostor iznad susednog
slota. Međutim, odmah uočavamo da je ovaj kuler veći od onog na referentnim
GeForce 7900 GT i GS karticama, čak veći i od onog kod ASUS EN7900GT i GS TOP
akceleratora. Ne samo što MSI ima posebnu “crvenu” verziju NX8600 GTS akceleratora,
već i Gainward, ASUS, XFX, EVGA, BFG, Leadtek, Zotac, Club3D i drugi već imaju
posebne, dual-slot kulere na ovim karticama, ali i single slot varijante koje
su takođe ubrzane iznad preporučene vrednosti od 675 / 2000 MHz (ovu vrednost
su svi izgleda shvatili kao minimum).
POV GeForce 8600GTS ima SLI konektor na već poznatom mestu, a na naponskoj
jedinica preovladavaju klasični elektrolitski kondenzatori. Sam GPU je prilično
velike površine za klasu kojoj pripada, slično površini G71 čipa. GeForce 8600GTS raspolaže
sa 256MB GDDR3 memorije, a upotrebljeni čipovi su isti kakve viđamo na GeForce 8800 GT X
karticama. Četiri Samsung sBGA čipa latencije od 1.0ns je smešteno sa osnovne
strane štampe. NVIDIA preporučuje da se GeForce 8600 GTS kartice
podese na 675 MHz, a MSI je svoj “OC” model “klokovao” na 720 MHz, time ubrzavajući
i Stream procesore
na oko 1540 MHz, dok je memorija ubrzana za 100 MHz i radi na efektivnih 2200
MHz (Point of View model koji smo testirali ima VRAM podešen na 2000 MHz).
GeForce 8600GTS je prva NVIDIA kartica koja u startu podržava HDCP kroz DVI-I
konektore, a za partnere je kreirano i gotovo rešenje sa HDMI 1.3 izlazom (ili
čak dva), tako da nije potrebno da kreiraju sopstvena. Napominjemo da smo mi
testirali karticu na klokovima od 720 / 2200 MHz, mada se na nekim sajtovima
mogu videti (i naručiti) verzije NX8600 GTS OC kartica koje rade na 690 / 2100
MHz, 700 / 2100 MHz, 720 / 2100 MHz i 720 / 2200 MHz. Da li su u pitanju greške
ili ne, nismo u mogućnosti da proverimo. Bez ikakvih intervencija na naponu, naš primerak kartice smo ubrzali (pomoću
ATI Tool-a :)) do 765 MHz, a memoriju na 2320 MHz, što daje poprilično ubrzanje
u višim rezolucijama i “opterećenim” modovima. Kartica u radu ne pravi veliku
buku, ali s obzirom na to da ventilator može da radi i na 5000 rpm, celo rešenje
se ne može nazvati nečujnim, mada se retko dešava, u dobro provetrenim kućištima,
da ventilator pređe 3000 obrtaja po minutu. Verzija sa dvo-slotnim kulerom
ima dosta tiši ventilator.
Test Setup PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
Intel
Core 2 Duo E6700 @ 3600 MHz (400 MHz x 9), 1600 MHz QPB
Matična
ploča
ASUS
Striker Extreme NVIDIA nForce 680i (SLI) Chipset
Memorija
2
x 1024 MB Kingmax Hardcore PC800 (4-4-4-12, as DDR888)
Hard
Disk
Maxtor
Diamond Max 11 SATA II, 250 GB, 16MB Western Digital Caviar 2500JS SATA II 250 GB, 16MB
Video
Karte
Zotac
/ ASUS GeForce 7600GT DDR3 – 256 MB GDDR3 – ForceWare 93.71 WHQL Zotac GeForce 7900GS DDR3 – 256 MB GDDR3 – ForceWare 93.71 WHQL ATI Radeon X1950 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 7.3 Point of View GeForce 8600GTS – 256MB GDDR3 – ForceWare 158.16 Beta MSI NX8500 GT – 256MB GDDR2 – ForceWare 158.19 WHQL MSI NX8600 GT Silent – 256MB GDDR3 – ForceWare 158.19 WHQL MSI NX8600 GT OC – 256MB GDDR3 – ForceWare 158.19 WHQL MSI NX8600 GTS OC – 256MB GDDR3 – ForceWare 158.19 WHQL
Monitor
Benq
241WZ TFT-LCD (ustupio KimTec)
Cooling,
Case, PSU
ASUS
Silent Knight CPU Cooler CoolerMaster WaveMaster CoolerMaster Real Power 850W SLI Certified
DVD
uređaj
Pioneer
DVR-108D
CDRW
uređaj
Pioneer
DVR-111D
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 (optimized for performance) Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
– 3D Mark 05 Pro 1.2.0 FutureMark – 3D Mark 06 iD Software – Doom 3 iD Software / Raven – Quake 4 3DRealms – Prey Company of Heroes 1.3 EA’s Battlefield 2142 SPECORG SpecVIEW Perf 8.1 Activision Call of Duty 2 Valve’s Half Life 2 Episode One Valve’s Half Life 2: Lost Coast Splinter Cell 3: Chaos Theory Crytek FarCry v1.4 The Elder Scrolls IV: Oblivion Trackmania Nations Need For Speed: Most Wanted Need For Speed: Carbon X3 Reunion Demo Benchmark The Chronicles
of Riddick: Escape from Butcher’s Bay F.E.A.R 1.08
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF bio
uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
3DMark 05 Pro Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične
i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta),
ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji,
a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama,
kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2 Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan Quake
3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno
koliko su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture
u ovoj igri, dok su particle efekti i dim nešto najbolje što smo
do sada videli. Nažalost, za uživanje u najvišim setovanjima,
potrebno je imati najjaču karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT.
Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija “optimize
for SLI” ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama),
pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske
cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan hardver, a ako je
budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete se složiti
sa nama da je u pitanju možda i najlepša WWII igra do sada (čeka
se Medal of Honor: Airborne).
Doom 3 Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Quake 4 Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – “duhovni” naslednik
fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da “prikazuje” velike otvorene
nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
da prikaže u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom
tim dizajnera i programera u “Raven”-u pristupio pri izradi ove igre,
koja je, moramo reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje
pravog hardcore uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko
puta! Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što
smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije “aktiviran” Ultra Quality, već High Quality
mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
Dobre performanse, pogotovo ako gledamo modove sa AA i AF… Prey Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih “pucačina”, koja
stiže od kreatora “čuvenog” Duke Nukema, igra Prey zadržava
sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene
gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite “vijuge” kako
bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a
(kome je dodata “Portal” tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo “stresna” za nove grafičke
kartice. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što
smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije “aktiviran” Ultra Quality (koji se uključuje
iz konzole), već High Quality mod.
The Chronicles of Riddick Ova odlična igra po istoimenom filmu, napisana je za OpenGL API, a mi smo
testirali sa najvišim setovanjima (i u PS3.0 modu), dostupnim iz same igre.
Splinter Cell Chaos Theory Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i
u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. Iako
smo ranije testirali sa isključenim HDR-om u SM3.0 modu, ovoga puta smo
kartice “mučili” sa uključenim HDR-om, za šta su sposobne
samo GeForce 8800 i 8600 kao i Radeon X1K i X2K kartice.
Splinter Cell je jedna od igara u kojima je Radeon tradicionalno brži, baš kao što
je to slučaj za “Riddick”-a i NVIDIA-u.
X3: Reunion X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim brojem
poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači u
priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu koliko
je ova igra zaista lepa, za vas smo “okačili” nekoliko hi-res
(1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.
Company of Heroes 1.3 Prva real-time strategija u našem test-suite-u, Company of
Heroes, koristi next-gen engine kakav viđamo u modernim PC
igrama i na konzolama poslednje generacije. Ovaj engine podr žava sve
nove fancy efekte kao što su High Dynamic Range i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke,
a displacement (normal) mapping je vidljiv na mnogim objektima. Kao
i obično, u igri smo uključili sve moguće efekte, što se po frame-rate-u
i vidi:
NVIDIA još uvek mora da poradi na drajverima kako bi performanse u ovoj
popularnoj igri dovela na respektabilan nivo.
Battlefield 2142 Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142 sa 1.10 zakrpom.
Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka
u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping,
dinamičke senke, post processing efekti (blur, depth of field, bloom i sl.).
Igru smo testirali na najvišim setovanjima na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo
rezultate:
Far Cry v1.4 Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo, kao i kod Splinter Cell Chaos Theory, ovoga puta, aktivirali HDR.
Ovu igru ćemo “izbaciti” kada
se na našem
testu pojavi prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.
Half Life 2: Original (retro benchmark) Engine
možda nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry ili čak Doom 3,
ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan, te svakako pokazuje
kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo. Testirali smo sa najvišim
kvalitetom (highest), uz obavezan Anisotropic i Antialiasing.
Half Life 2: Episode One Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.
F.E.A.R 1.08 Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna
horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali
smo u “ugrađenom” walkpath demou, koji ispisuje prosečan
broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk
smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.
The Elder Scrolls IV: Oblivion O ovoj igri zaista ne treba mnogo pisati, jer je u pitanju ne samo najbolja RPG
igra iz prvog lica i dostojni naslednik prethodnih igara TES serijala, već i
grafički revolucionaran naslov. Oslonjen na poslednju verziju Gamebryo engine-a
(koji koriste i mnoge druge igre – Sid Meier’s Pirates!, Civilization IV, Dark
Age of Camelot itd.), Oblivion je sposoban da prikaže ogromna prostranstva prepunu
bogatom florom i faunom uz nezapamćeno visok nivo detalja. Igra podržava i Havok engine za
kalkulaciju fizike (nažalost, za sada samo od strane CPU-a). Zbog tehnike na
koju su Bethesdi ponosni, SpeedTree, koja svaki put drugačije generiše raspored
drveća i manjih stena, benchmark-ovanje u ovoj igri je pomalo nekonzistentno,
te zahteva veći broj ponavljanja. Mi smo se odlučili za merenje performansi unutar
veoma guste šume, u kojoj prolazimo između dva Eyelid-a (podzemne prostorije
drevne civilizacije) na konju, sve posmatrajući iz prvog lica (postoji i mogućnost
igranja iz trećeg lica). Svaka od tri vožnje je merena Fraps-om, zabeleženi su
srednji rezultati, a onda je dat prosek. Naravno, koristili smo najviši nivo
detalja koji je moguće postići iz same igre (bez self-shadows, koje
nisu lepo rešeni), uključujući i HDR+AA, gde je to moguće (na Radeon-u uz Chuck
patch, GeForce 8800 – legalno).
Call of Juarez Igra koja koristi impresivan broj detalja, koji po mnogo čemu nadmašuju
i čuveni Oblivion, koristi drugu generaciju Chrome Engine-a. Tu su i lepi
efekti poput motion blur-a, post processing omekšavanje slike, DOF, HDR
i morfing terena. Naravno, testirali smo sa maksimalnim nivoom koji je moguće
postaviti iz same igre.
TrackMania Nations Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj “mašini” komercijalne
igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila na stazama
koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje pitko
i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata kao što
su zastave, trava i sl.su sjajne, a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima
za refleksiju okoline i sunca. Za pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti
sve opcije na maksimum (forsirati Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color,
Shader Model 3.0, a kompleksne senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering
tekstura se postavlja na trilinear, a antialiasing na “none”, te se
oni “biraju” iz panela grafičkih drajvera. U suprotnom (ako ih
izaberete u samoj igri), igra forsira najniži LOD tekstura, dok su teksture
okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear filtering, pa sve radi dosta
brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili smo standardni benchmark
loop inkorporiran u samu igru.
Need For Speed: Most Wanted Naša druga “bonus” igra. Performanse su merene
FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
uključujući i AA i AF!
A za sve ljubitelje Need For Speed serijala,
evo i rezultata iz novog nastavka ove popularne franšize – Carbon. Igra
je znatno grafički poboljšana (mnogima se doduše ne sviđa
motion blur), ali su teksture detaljnije, broj objekata koji su animirani znatno
veći, AI NPC-ova je bolji, a broj poligona je tri puta viši uz bolje
efekte. Tu su i neki lepi noviteti kao što je DOF, HDR i poneka paralax
occlusion mapa… Pogledajmo rezultate iz verzije 1.2.
Overclocking
Kod NX8500 GT akceleratora, GPU smo uspeli da ubrzamo na sjajnih 710 MHz,
što je preko 200 MHz više od početne vrednosti, odnosno 250 MHz više od takta
koji preporučuje NVIDIA. Memorija je bila manje raspoložena, kao što smo i
očekivali, uz limite na nekih 960 MHz. Grafički čip na MSI NX8600 GT
Silent kartici overklokovali do 620 MHz, dok je memorija radila na sjajnih
1630 MHz, što su odlični rezultati, iako se kartica tada propisno greje.
Kada je MSI NX8600 GT OC model u pitanju, uspeli smo da ga “klokujemo” do665
MHz za jezgro, odnosno 1650 MHz za memoriju, što znači da je ista već dosta
“nategnuta” u startu, dok smo najjači model, NX8600 GTS OC smo doveli do
765 / 2320 MHz. Kakve rezultate ove kartice daju u overklokovanim situacijama,
pogledajte u narednim tabelama.
Zaključak
GeForce 8500 GT, koji smo ovom prilikom prvi put predstavili, logična je zamena za GeForce 7300 GT u svojoj najčešćoj varijanti
sa GDDR2 memorijom. U ponudi će isto tako biti i veliki broj GeForce 8500
GT akceleratora sa dosta bržom GDDR3 memorijom, koji će biti skuplji 10 do
15 dolara i koji će na sličan način zameniti GeForce 7300GT GDDR3 i regularni
GeForce 7600GS (DDR2). To znači da će manje obavešteni kupci (opet) imati velike šanse da se prevare, pa je najlogičnije
da potraže savete na forumu ili da saznaju nešto više o samoj kartici koju žele da pazare. Od GeForce 8500
GT kartica sa GDDR2 memorijom ne treba očekivati mnogo, jer je u pitanju trenutno
najslabiji DirectX 10 akcelerator na tržištu, ali o njemu svakako vredi razmisliti tim
pre što dolazi sa novim PureVideo HD engine -om koji zaista
radi onako kako je “reklamirano”. MSI nudi blago overklokovanu verziju (GPU
radi na skoro 500 MHz), koja se ne može previše ubrzati zbog spore 2.5 ns DDR2
memorije. Pa ipak, po ceni koja sa PDV-om ne prelazi 100 evra, zaslužuje da
se nađe na vrhu liste koju čini veliki broj sličnih modela. U svakom slučaju, vredi doplatiti nekih 15-ak evra u odnosu na GeForce 7300GT (DDR2). MSI NX8500 GT je svega 10-15 evra skuplja od većine GDDR2 varijanti GeForce 7300 GS kartica, pa smatramo da predstavlja bolju kupovinu
od iste, iako je u proseku samo 10-15% brža. DirectX 10 i Shader Model 4.0
kompatibilnost, kao i novi video engine vrede i više od te razlike!
Još jednom ćemo napomenuti da je GeForce 8500 GT akcelerator idealan za kreiranje
Media Center PC računara, koji svoje mesto nalaze u dnevnim sobama. Isto tako,
ako niste zahtevan igrač i dovoljne su vam niže rezolucije, MSI NX8500 GT možete
dodatno ubrzati, nakon čega će postati malo živahniji akcelerator. MSI NX8600GT Silent je po performansama standardan GeForce 8600 GT akcelerator,
koji će uspešno zameniti GeForce 7600 GT, ali i predstavljati odličan “upgrade”
sa, recimo GeForce 7600GS modela. Još jednom se osećamo dužni da napomenemo
da je GeForce 7600GT iz tabele bio Zotac-ov 7600GT koji je dosta overklokovan
u odnosu na referentni model (90 MHz brži GPU). MSI NX8600 GT Silent se izdvaja
po neobičnom rashladnom sistemu, koji ipak traži dobro provetreno ili bar otvoreno
kućište. Idealan je za korisnike koji ne menjaju često svoj hardver, pa ne
treba da brinu ni o tome da li ventilator na kuleru i dalje dobro radi. U pitanju
je grafička kartica koja po krajnoj ceni od oko 150 evra pruža mnogo, iako
možda ne spada u klasu “najviše fps. po uloženom evru”, kao njen overklokovani
rođak. NX8600GT-T2D256E-OC je dosta ubrzana verzija GeForce 8600 GT akceleratora,
koja će ipak malo teže ugroziti poziciju GTS modela (zbog nižih radnih napona
i činjenice da se napajaju isključivo sa ploče, putem PCI-E x16 magistrale).
Njegova cena je slična ceni “tihog” modela, što je i logično, s obzirom na
to da samo treba da odlučite šta su vam prioriteti – tišina ili nekoliko frejmova
po sekundi više. MSI NX8600GT OC se odlikuje po dosta povoljnijijem odnosu cene i performansi.
Performanse GeForce 8600GTS kartice koje ste videli u ovom testu su dosta
bolje od onih koje ste videli u prethodnom (zbog toga smo ih i ponovili), pomalo
zbog novijih drajvera, a ponajviše zbog viših radnih frekvencija MSI modela.
Kao što znamo, u dobrom broju scenarija, GeForce 8600 GTS je, zahvaljujući
modernijoj arhitekturi i visokim radnim učestanostima, brži od GeForce 7900GS
akceleratora (i u rangu sa GeForce 7900GT-om). Međutim, 128-bitna magistrala
i svega 8 ROP jedinica u jezgru, ovom čipu ipak predstavljaju usko grlo i onemogućavaju
dobre performanse u rezolucijama preko 1600 x 1200 piksela. Ako su podaci koje
imamo o Radeon HD2600 akceleratorima tačni, onda GeForce 8600 GTS i GT akceleratori
nemaju čega da se “plaše”. Performanse koje su u rangu sa GeForce 7900 GS odnosno
7900 GT akceleratorom u slučaju da ga malo overklokujete, pod uslovom da ne
posmatramo HD rezolucije, su nešto što smo očekivali kao minimum, a to je i
ispunjeno. Ono što je jako dobro kod GeForce 8600 GTS i GT akceleratora je
činjenica da njihova cena, po potrebi (čitaj: ako konkurencija bude smislila
nešto što bi ugrozilo njihovu tržišnu poziciju) može biti znatno korigovana
na dole. Čak i u cenovnom segmentu od 200 evra, GeForce 8600GTS nudi vrlo dobre
performanse, novi, revolucionarni video engine (sada je za reprodukciju
1080p dovoljan i Sempron ili Celeron CPU) , DirectX 10 / Shader Model
4.0 podršku i vrlo dobru overklokabilnost (u odnosu na realni default koji
iznosi 675 / 2000 MHz). MSI NX8600 GTS predstavlja dobar izbor u svojoj klasi,
pod uslovom da ne očekujete čuda, tj. visoke performanse u zahtevnim igrama
u najvišim rezolucijama.
Kartice na test ustupio distributer MSI proizvoda, firma PiN
Computers.