Branko Maksimović Uvod
Od kako čekamo nV30, nVidia nas nije oduševila nijednim pravim međuproizvodom, baziranim na starim tehnologijama, uz poneki arhitekturalni novitet. Pojavile su se nV18 kartice, zapravo samo ubrzani nV17 modeli sa AGP 8x podrškom, koje su se smestile između “starog” MX440 i MX460 GeForce 4 modela. Najveća prednost ovih kartica, ogleda se u visokoj overklokabilnosti i zadržanoj (niskoj) ceni. Ako se sećate, Microstar je opet ponudio šampiona, pa smo primerak sa testa, koji bi možda trebalo svrstati na Ginisov, pre nego na MadOnion-ov sajt, ubrzali sa 275 / 500 MHz na neverovatnih 430 / 735 MHz, mada je u 2D aplikacijama radio i na 450 / 745 MHz i sve to bez dodatnog hlađenja. Ovo je bio toliko visok rezultat, da su nam mnogi čitaoci slali pisma, misleći da se radi o grešci u tekstu. Ubrzo zatim, stigao je i ASUS-ov model, koji je predviđen za kratki prikaz. I ovaj model je svakako oduševio sa performansama prilikom ubrzavanja preko specifikacije. Oba proizvođača čak ohrabruju ovakve akcije, obezbeđujući utility koji se startuje uz drajvere, i veoma je jednostavan. NVidia se osetila ugroženom u low end klasi, koju su preplavile Radeon 9000 i 9000 Pro kartice, ali, reč je uglavnom o neobaveštenosti. MX440 modeli su znatno jevtiniji, a čak i jedan Eagle, u ovoj klasi je, gotovo perfektna kartica. Ovo kažemo bez ikakvih bojazni, jer su nV17 modeli jako jednostavni za izradu, a primetna je i poplava OEM modela, pa su tako Eagle i Explorer MX440 kartice, zapravo built by AOpen, dok smo još među nekim brand proizvođačima, prepoznali Microstar i Prolink. Sa druge strane, iako nam se to manje sviđa, moramo istaći i realnu sliku o Radeon 9000 karticama, pogotovo onim bez sufiksa Pro. Naime, ogromna količina defektnih serija možda može da se toleriše, ali nemarnost proizvođača, ušteda u svakoj kategoriji, doprinela je da većina ovih kartica bude i jako loše izrade. Mnogi pasivno hlađeni modeli, ne rade dok im se ne spusti klok, ugrađuje se memorija koja jedva podnosi default frekvencije, a sama izrada i RGB filteri su jako traljavo rešeni, pa ove kartice uglavnom ne mogu da opravdaju izvikani “sjajni” 2D koji “svaki” ATI ima. Nadamo se da će kupci, oni manje obavešteni, odnosno oni koji ne mogu da probaju karticu pre nego što je pazare, a takvih je mnogo, voditi više računa prilikom kupovine. Samo je potreban oprez, jer nekad jevtinija kupovina može da se pokaže i kao manje isplativa. Ipak, pozitivna činjenica je da su ATI modeli počeli svoj život i na domaćem tržištu. Skoro svuda se mogu naći Radeon 7500, 9000/Pro ili 9700Pro kartice, a polako stižu i zanimljivi, R300 bazirani, 9500 i 9500 Pro izdanci. Uz sve to, voleli bi kada bi distributeri obratili više pažnje na firme kao što su S-Media, Sapphire i Hercules. Gigabyte, Club3D i Connect3D su već solidno zastupljeni na tržištu, mada još malo konkurencije ne bi bilo na odmet.
Kartice sa nVidia grafičkim procesorima, i dalje se uspešno prodaju, počev od najslabijeg GeForce-a, iako su najprodavaniji modeli trenutno GeForce 2 MX400, GeForce 4 MX440, GeForce 2 Ti i naravno GeForce 4 Ti4200. U trku polako ulaze nV18 kartice, a zanimljiva je i pojava nV28 (nezvaničan naziv) modela (Ti4200 8x) čija cena nije mnogo viša od AGP 4X verzija. Zapravo, njihova pojava podseća na dolazak KT400 ploča, posle KT333. Bez velike buke, i previsokih cena. Svakako, buku zaista nema potrebe dizati, pre svega zbog toga što se nV28 uopšte ne razlikuje od nV25. U redu, razlike postoje, ali su zaista minimalne.
NV28 je zapravo AGP 8x verzija starog dobrog nV25 GPU-a, koga dobro poznajemo iz GeForce 4 Ti serije kartica. Nikakvih promena u unutrašnjoj arhitekturi nije bilo, barem ne onih koje je nVidia “prijavila”.
Kartice sa testa
Na test smo dobili dve vrlo zanimljive GeForce 4 Ti4200 8x kartice, obe po nečemu posebne. Iako se radi o relativno novom čipu, ASUS i Microstar su reagovali munjevito i odmah izbacili kartice bazirane na ovom grafičkom čipu. Nije bilo preterano teško implementirati ga, jer je nV28 u pin kompatibilan sa nV25-1 (Ti4200 4x).
Microstar
Microstar ne prestaje sa iznenađenjima. Po ko zna koji put je prvi sa najnovijim grafičkim čipsetom, a neretko se ista stvar dešava i u klasi matičnih ploča. Kada je MSI prvi put krenuo sa agresivnom politikom (brzo, kvalitetno, sveprisutno), pomislili smo da će sve to trajati kratko, da će ubrzo ova kompanija ili postati ona stara, ništa bolja od proseka, ili će zadržati visok nivo izrade, ali i povisiti cene i biti uz rame sa ASUS-om, ELSA-om, Herculesom, Creative-om, Gainwardom… Kutija bez spoljašnje ambalaže, na kome je ispisano “Sample”, stigla je, naravno, prvo do nas, kako bi što pre zaljubljenici u IT bili obavešteni o novom proizvodu.
U kutiji se našlo zaista sve što je potrebno, a kako je ovo Microstar, onda i više od toga. Njihov skup igara i propratnog softvera i dalje je impresivan. Tu su dodatni kablovi i 4-in-1 jack za Video in i Video out, kao i sveži Detonator i WDM drajveri.
I na prvi pogled, kartica nam se dosta dopala. Pojedincima je zasmetalo što je na površini kulera smešten poklopac od providne plastike, mada je po nama sve lepo odrađeno. Novitet je zapravo bakarni profil koji pokriva memoriju i GPU. Klasičan nVidia layout i crveno lakirani PCB, karakteristika su MSI kartica još od početka “preobraženja”, negde u vreme pojavljivanja GeForce 2 Ti modela. Ipak, od nVidia dizajna se razlikuje po zaista kvalitetnim Sanyo kondenzatorima, dok je prigušnica izolovana, što po prvi put vidimo kod Microstara.
RGB filter je rešen u četiri odvojena nivoa, tako da bi slika trebalo da bude oštra i bez velikih aberacija. Na poleđini, na kojoj isto tako imamo drugih 64 MB video memorije, nalazi se bakarni lim koji je u kontaktu sa modulima preko termalne paste. Nažalost, za razliku od konkurenta iz testa, ugrađeni moduli su poznati Samsung sa vremenom pristupa od 4 ns, doduše dodatno hlađeni. Istog trenutka smo se malo razočarali jer smo mislili da će, u slučaju da su ugrađeni BGA moduli od 3.6 ns, i ovaj MSI napraviti novi rekord.
Kartica ima DVI-I, D-Sub i Video konektore, a u slučaju da imate dva CRT monitora, iskoristićete i priloženi konvertor za Flat panel priključak. Tradicionalno, na nVidia karticama sa Video in mogućnostima, prisutan je Philips enkoder sa oznakom SAA7108, revizija AE. Nju karakteriše nešto bolji color banding prilikom prikaza na TV aparatu, dok su promene u kategoriji Video in, ostale nepoznate. Ovaj čip je podržan u drajverima od prve 4x.xx verzije, pa je zato pametno što je preskočen sasvim novi SAA7114H, koji smo već videli na dve testirane kartice, ali nismo mogli da ga istestiramo jer nije bio podržan. U svakom slučaju, sve pohvale Microstaru za izradu G4Ti4200 8x kartice, kako se zvanično zove. LiveUpdate! 2 softver, dakle LiveDriver! i LiveBios!, kao i DualBios, za Microstar grafičku karticu se podrazumevaju.
ASUS
ASUSTek je, u svom stilu, prisutan sa SuperFast serijom kartica još od pojave prvih GeForce 4 modela. Poput Golden Sample serije kartica, koje su karakteristika Gainwarda, SuperFast su takođe fabrički ubrzane kartice. U zaista velikoj kutiji, istaknuto je da memorija radi na 600 MHz, kao i da je ova kartica brža 20% od običnog Ti4200 8x. Pošto je i core brži za par procenata, ova tvrdnja donekle i pije vodu, mada se može primetiti samo u nekim testovima, koji zaivse samo od sirove brzine.
V9280s paket sadrži i igre kao što su Morrowind, Rougue Spear Black Thorn i Worms Blast, kao i još jedan broj demoa. Tu su, svakako i DVD plejeri, softver za grebovanje i overklokovanje, razni korisni utility programi itd. Poput Microstara, i ASUS je ponudio 4-in-1 jack za Video funkcije, mada je kabal takođe mogao biti malo duži. Naravno, tu je i adapter za DVI-I u CRT.
ASUS Ti4200 8x nije SuperFast samo u imenu. Korišten je nV25Ultra layout, što znači da je kartica po gabaritima, a i vizuelno slična, odnosno ista kao i Ti4400 i Ti4600 modeli. Crni PCB je postao standard za ASUS kartice (u poslednje vreme, i MSI i Gainward i ATI kartice su crvene, što je postalo po malo monotono), a bakarni kuler je veoma dobro dizajnerski i funkcionalno rešen. Sa sve četiri strane oko hladnjaka, mogu se primetiti tanki listići, čime je korisna površina povećana.
Ugrađena Samsung BGA memorija ima vreme pristupa od 3.6 nanosekundi, a dodatno je hlađena isto tako estetski lepo rešenim hladnjacima, odvojenim od profila koji hladi grafičko jezgro. Video enkoder je istovetan kao i onaj na opisanoj Microstar kartici, revizija AE. Silicon Image čip povezan je na drugi TMDS transmiter, a filter je rešen u 3 nivoa, ali je izolovan.
Memorijski moduli na poleđini kartice su takođe hlađeni. ASUS je i ovoga puta primenio patentirani protected PCB sistem, uz tvrdnju da je njihova kartica otpornija na spoljašnju sredinu, šta god to značilo. Drajveri, kvalitet slike Kao i uvek kada imamo neku karticu sa novim chipsetom, prikazujemo
i izgled drajvera. Pošto se ovde radi o poznatim Detonatorima, prikaz drajvera
ćemo redukovati.
Panel u kome se vide podaci o fajlovima drajvera. Verzija 40.72 sa strane ima
panele za podešavanje D3D, OpenGL, Anisotropic, Antialiasing, Video out i ostalih
funkcija. Ovaj sistem se mnogima više sviđa od Advanced button-a, koji je otvarao
dodatni prozor.
Ako uključite Coolbits, videćete da je početna frekvencija kod Microstar kartice
nešto viša za memoriju. 512 umesto 500 MHz, koliko je default. Naravno, default
za nV28 kartice je 250 / 500 MHz, bez obzira da li kartica ima 64 ili 128 MB
memorije. Isto tako, za sada nismo primetili modele sa 64 MB.
Panel sa osnovnim informacijama, u kome se može uključiti Fast Writes, SBA
podrška, i Shadowing. Obzirom na to da su ove funkcije zaključane u BIOS-u ploče
na ON, Detonator drajveri tu ništa nisu mogli.
Kvalitet slike koji su dale ove kartice je na izvanrednom nivou za Microstarov
model. Prikaz u 1280 x 960 i 1600 x 1200 se ne razlikuje od odličnog Leadtek i
Abit Siluro modela (Ti4200), što znači da je zaista na visokom nivou. ASUS-ov
model je, ruku na srce, bio malo mutniji u 1280 x 1024 pri 97 Hz i 1280 x 960
pri 100 Hz, ali obzirom da mnogi koriste ove modove u 85 Hz, to nije velika mana.
U još višim rezolucijama, ASUS se nije razlikovao od prosečnih kartica, mada moramo
priznati da je dao minimalno mutniju sliku u odnosu na pomenuti Leadtek, pa čak
i Prolink modele. Mnogi korisnici ne bi ni primetili ovu razliku, ali smo je mi
svakako pomenuli jer uvežbanom oku teško može da promakne.
Test Setup
Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2100+
MHz (166*10.5)
Matična ploča
Abit KX7-333 (CPU Decode:
Ultra, AGP 4x, Fastwrites, Ultra performance setting) VIA 4in1 drivers
v4.39 – powered by Chieftec Dragon 300W
Memorija
512MB PC2700 Samsung
@ 166 MHz (CAS 2, 2-5-2, 1T, 4 Way, Turbo…)
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 60GXP
“Death Star”
Video Karte
MSI G4Ti4200 8X 128 MB DDR – Detonatori 40.72 ASUS V9280s SuperFast GeForce 4 Ti4200 8x- 128MB DDR – Detonatori 40.72
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Teac CD-W540E 1.0F
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2136 Lucas Arts Star Wars Jedi Knight Episode II MadOnion.com 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo PowerVR’s VillageMark 1.1 MarkSpecORG ViewSPEC Perf 7.0
Nove test igre i programi
Kao što cete primetiti, naš test setup smo promenili, na osnovu vaših sugestija
i primedbi. Programima kroz koje testiramo, pridružio se Unreal Tournament 2003
i to u OpenGL i Direct 3D izvedbama. Tako u OpenGL kategoriji imamo standardni
Quake 3, standardni Demo 001, zatim Jedi Knight 2 sa out-of-the-box demo-om
jkffaII, koji je procesorski zahtevan i sličan Crusher testu iz Quake-a 3 (po
skaliranju). Zatim, tu je OpenGL Unreal Tournament Flyby demo Face3 i botmatch
Citadel, kao i SpecORG-ov SpecViewPERF 7.0, koji je relevantan CAD i CAM i 3D
modeling korisnicima. U Direct 3D kategoriji, tu je opet UT2003 sa istim demoima
i grafičkim setovanjima, pa tako možete uporediti koliko je OpenGL brži od D3D-a
na nVidia karticama, odnosno koliko je sporiji ili isti kada se koriste ATI-jeve.
Testirali smo samo u 32-bitnoj paleti jer mislimo da se u 16-bitnoj više niko,
ko koristi slične kartice, ne igra. Kao i uvek, sugestije i predloge možete
uputiti na našem forumu.
OpenGL Quake III
Kao što znamo, Q3 Arena je stari dobri OpenGL benchmark kod koga važi pravilo
više megahertza – viši framerate. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17
sa x86 optimizovanim dll-ovima. Setting je prikazan ispod, a kao i nebrojeno
puta unazad, koristili smo standardni Demo 001.
Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
Nema posebnih komentara, ASUS nikako nije 20% brži, kao što sistem sa Pentiumom
4 na 2.4 GHz nije 20% brži od sistema sa P4 na 2 GHz. Marketing je svakako ostao
samo to – marketing.
OpenGL Jedi Knight II Jedi Knight II pokreće modifikovana verzija Quake III Team Arena engine-a.
Na test mapi se može primetiti solidan broj svetlosnih efekata, stencil buffer
senki, relativno velike teksture i veliki broj poligona. Naša podešavanja su
jednostavna za razumevanje – kartice smo testirali sa apsolutnim maksimumom
zahtevnosti. Verzija igre je početna, tako da nismo instalirali nikakve patch-eve.
Teksture i geometrija su na najzahtevnijem nivou, kao i prikazivanje svetlosnih
efekata i senki dok je Anisotropic filtering bio isključen u regularnom toku
testiranja. Kvalitet zvuka je spušten na low. Testiranje kroz Jedi Knight II
je veoma jednostavno. Pokrene se multiplayer deo igre, a zatim podese grafičke
opcije na željeni nivo. U konzoli (~) je potrebno otkucati:
Devmap ffa_bespin (enter) timedemo 1 (enter) demo jk2ffa (enter)
U 800 x 600, razlike gotovo da i nema, a to i ne čudi jer je Jedi Knight vrlo
zahtevan po pitanju procesorske snage, odnosno celokupne snage sistema.
OpenGL SpecView Perf 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije
zadatke nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne
funkcije neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim
3D aplikacijama tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili poslednju aktuelnu verziju
koja se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan
i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test paketa,
možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.
Pošto se u tabeli nalaze iste kartice na različitim frekvencijama, tačno možete
videti koji je test zahtevan za karticu, a koji se više oslanja na sistemski
CPU.
OpenGL Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2003 je relativno nova igra, ciji se engine oslanja na pixel
i vertex shader funkcije kada se koristi Direct X API. Ovaj engine nove generacije
karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje, napredna
vrsta efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna i verna fizika.
Standardno, ovaj engine je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
konfiguracijskom fajlu moguca promena na OpenGL, koji daje gotovo identican
prikaz, uz više performanse i nedostatak stancil buffer senki. Takode, drugaciji,
OpenGL codepath u samom engine-u, usmeren je ka shading rasterizer T&L engine-u,
tako da se u ovom API-ju, prikaz na recimo GF4Ti i GF2 karticama kvalitativno
uopšte ne razlikuje. Evo i prozora iz same igre, u kome možete videti kako su
podešeni detalji vezani za grafiku
UT2003 se oslanja na funkcije same kartice kao i na brzinu core-a i memorije,
i to je veoma primetno. Naravno, poly-count intenzivniji test je botmatch, pa
je u njemu razlika i veća. Pogledajte samo odlične rezultate koje je nVidia
kartica dala u flyby modu OpenGL-a. Zapamtite ih i uporedite sa D3D-om kasnije.
Isto tako, podsetićemo da je u pitanju maksimalni nivo detalja sa kojima retko
ko igra.
Direct 3D Unreal Tournament 2003
Pošto smo vec objasnili kako testiramo kroz ovu igru, ponudićemo još i naš
konfiguracijski fajl sa kojim testiramo. Pošto ga downloadujete, smestite ga u system direktorijum
u kome ste instalirali samu igru, i znajte da je u pitanju apsolutni maksimum
detalja koji je moguć u ovoj igri. Svakako, isključivanje kompresije tekstura
bi doneo za 0.5% lepši prikaz, ali je u pitanju čist mazohizam, ako nas pitate,
s obzirom da se jedna od najbitnijih funkcija modernih akceleratora tada ne
koristi.
Da, rezultati se dosta razlikuju u odnosu na OpenGL, ali je odnos između ASUS-a
i Microstara procentualno isti. nVidia vlasnici će razmisliti da li će igrati
u D3D ili OpenGL-u :).
Direct 3D 3DMark 2001 SE 330 Najpoznatiji Direct X 8.1 benchmark koji postoji. Nije ga potrebno
posebno najavljivati.
Direct 3D Comanche 4
Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim, Direct X 7 kompatibilnim karticama. Pri
testiranju smo koristili apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu
efekata i granicu vidljivosti. Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati
su zaokruživani na dva decimalna broja.
Direct 3D Codecreatures Benchmark
Verovatno najlepši i najzahtevniji test, upravo je CodeCreatures Benchmark.
Baziran je na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji smo videli.
Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.0), i odlično ukazuje na to
kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom količinom
poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su na visokom nivou, ali
pod uslovom da kartica izvuče potrebnih 24 fps, što se dešava samo na brzim
sistemima sa GeForce 4 Ti4600 i jačom karticom. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguce je kreirati batch u kome
je cete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafickog
moda koji kartica podržava. Zvuk je tokom testiranja takođe bio uključen.
Direct 3D VillageMark VillageMark nam je poznat kao Occlusion Detection benchmark. U njemu će imati
prednost kartice koje dobro rade sa multiteksturama (Kyro, Radeon) i one koje
imaju dobar visibility podsistem (Kyro, GeForce 4 Ti, Radeon 9700). Naravno,
uz sve to, ovo je klasičan Direct X 7 test. Rezultati su dati u tabeli ispod:
Overclocking Omiljeni deo testiranja, a i jedan od razloga zbog koga se odlučujemo
za nekog od proizvođača u odnosu na drugog, leži u overkloking sposobnostima.
Sa početnih vrednosti od 250 / 512 MHz, na koliko je radio Microstarov model,
stigli smo samo do 295 / 585 MHz, bez vidljivih bagova u 3D režimu. Ako znamo
da je memorija od 4ns, predviđena da radi na 500 MHz, onda je ovo sasvim dobar
rezultat. Ipak, susretali smo se sa modelima koji su imali istu memoriju, koja
nije bila dodatno hlađena, a išla je i preko 620 MHz. Zbog toga možemo reći da
je MSI G4Ti4200 8x dobar ili solidan overkloker, ali ništa više od toga. Isto
tako, ne treba suditi na osnovu jednog modela, mada je i taj jedan model referenca
za ono šta se može očekivati od ostalih kartica iz serije. ASUS je imao početnu prednost. Njegov default clock iznosi 275 / 600
MHz, ali smo, znajući da se BGA Samsung moduli od 3.6ns odlično klokuju, krenuli
odmah na 700 MHz, kada je kartica odkazala poslušnost i blokirala u 2D režimu.
Ista takva memorija je na Microstar Ti4400 modelu radila bez problema na 730 MHz,
ali je verovatno da je taj model bio poseban primerak. Na ASUS V9280s kartici
sa testa, najviše što smo postigli, bilo je 635 MHz, što je razočaravajuć rezultat.
Ni jezgro nije bilo poslušnije pa smo ga ubrzali samo za 10 MHz ! Sve preko toga
bi postajalo nestabilno, a ni dodatno hlađenje nije pomoglo.
Dobici zaista nisu preveliki, naravno iz razloga što se kartice nisu procentualno
dale mnogo overklokovati. Svakako da UT2003 ceni svaki megahertz i da je dobar
benchmark za grafičku karticu, međutim ako je ubrzanje u frekvenciji malo, onda
ni dobitak u performansama ne može biti značajan.
Zaključak
Obe testirane Ti4200 8x 128 MB kartice su zaista posebne, svaka u svojoj kategoriji.
Dok je Microstar očigledno tipovao na cenu, znajući da nVidia u ovom trenutku
ne može da ponudi tehnološku i brzinsku prednost, dotle je ASUS, kao neprikosnoveni
član nVidia i samo nVidia klana, ugradio nešto bržu memoriju, ponudio bogat
paket, ali za, naravno, nešto više novca. Ti4200 8x kartice su se pokazale kao
veoma dobre, podržane zaista sjajnim drajverima (koji sve rede izlaze, ako ste
primetili), te, ako sada kupujete nVidia graficki adapter, najbolji odnos cena-performanse,
u srednjoj klasi, imaju upravo Ti4200 i neznatno skuplji Ti4200 8x modeli. Microstar
ce raditi na nivou Ti4400 kartice, a ASUS slicno Ti4600 modelu. 2D prikaz je
odlicnog, a TV out i nView vec standardnog kvaliteta, tako da za obe kartice
dajemo preporuku. Da li cekati Radeon 9500 ili 9500 Pro? Naravno, samo što ce
oba modela imati više cene od testiranih nV28 kartica. Ako imate neku GF2, GF4MX
ili GF3 baziranu karticu koja vam nije dovoljno brza, slobodno se odmah odlucite
za Ti4200 8x. Ipak, ako ste vlasnik Ti4200 modela, upgrade na AGP 3.0 verziju
se nikako ne bi primetio.
Zahvaljujemo se firmi Pakom na
ustupljenom hardveru za potrebe testiranja.