nVidia GeForce 7900GT SLI – ASUS
Uvod
Ni na trenutak obustavljen rat između dve najveće kompanije-dizajnera grafičkih
akceleratora, nastavlja se sve intenzivnijim tempom. Ako vam se u nekom trenutku
učini da je neki od njih nadmudren, već “sutra” se situacija iz korena menja,
što tržište jedva uspeva da isprati. Korisnicima to često ume da odmogne,
jer se generacije i osveženja postojećih akceleratora, a samim tim i cene
“starih” modela, menjaju tako brzo, da se često dešava da karticu kupite
dan pre velikog sniženja ili promocije modela koji isto košta, a nudi znatno
više. Vendori u celu priču ponekad unose dodatne zabune, ali se najčešće
trude da ponude više od konkurencije, te tako postoje i različito overklokovani
primerci pojedinih akceleratora, nekad i po regularnim cenama. Pre nepunih
godinu dana (maj 2005.), GeForce 7800GTX je na bitku pozvao ATI-jevog next-gen
pulena, koji smo dugo poznavali samo kao R520. Niko nije pouzdano znao specifikacije
novog čipa, pa su se mnogi nakon početnog razočarenja (samo 16 pipeline-a),
prilično obradovali performansama (pogotovo nakon Božićnog apdejta drajvera),
ali i negodovali na očekivani nedostatak najjačih R520-baziranih akceleratora.
ATI je sa Radeonom X1800XT uspeo da dostigne i u nekim situacijama prestigne
GeForce 7800GTX, koji je već imao solidnu bazu zadovoljnih korisnika. Nikada
miran konkurent, bez bitnih kečeva u rukavu, predstavlja GeForce 7800GTX
512, koji je na tržištu, bio u većem nedostatku nego što su R520-ice ikada
bile. Po našem skromnom mišljenju, to je bilo nedovoljno da se na tržištu
odbrani čelna pozicija, a do G71 je još valjalo čekati. Dalja priča je poznata
– ATI je sa Radeon X1900XTX, koji je na zapadnim tržištima bio dostupan odmah
nakon januarskog predstavljanja, samo dobro učvrstio mesto na tronu, da su
se mnogi pitali koliko će uspešno nVidia odgovoriti na to i sa novim GPU-om.
Ako smo već znali (bolje reći – mogli da predpostavimo), da G71 neće doneti
izmenu arhitekture, smatrali smo da die – shrink , odnosno
tranzicija na 90-nm, može da znači povećanje broja pipeline jedinica. Umesto
toga, G71 je samo “smanjeni” i redizajnirani G70, bez ikakvih dodataka; nVidia
je smanjila troškove proizvodnje i proširila SLI koncept. SLI će uskoro biti
moguć i na prenosnim računarima. Za ljubitelje brzine kojima novac nije prepreka,
kao i razvojne timove, tu je QuadSLI, dok je klasičan SLI još pristupačniji
i fleksibilniji nego ranije – praktično ga možete “napraviti” od svih aktuelnih
nVidia kartica (GeForce 6600, 6600GT, 6800GS, GT, 7600GS, GT, 7800GS, GT,
GTX, 7900GT, GTX…) srednje i više klase. Nove GeForce 7900 kartice, ako već
nisu ubedljivo brže od konkurentskih, osetno su jeftinije, čak i nakon sniženja
koje je ATI uveo na dan kada su G71 i G73 promovisani. Najbitniji proizvod
u višoj klasi, kada gledamo sa aspekta tržišta, a ne imidža kompanije, jeste
GeForce 7900GT. nVidia ga je učinila poprilično moćnim, a što je još važnije
i srazmerno jeftinim, znajući da ATI u toj klasi nema adekvatan odgovor.
GeForce 7900GTX, koji smo predstavili u prethodnom
testu, odlična je kupovina jer je, posmatrajući stanje na tržištu,
pre u klasi Radeona X1900XT nego X1900XTX. Međutim, GeForce 7900GT, sa
preporučenom cenom od 299 dolara (tržišna cena je čak i niža), u klasi
je sa Radeon X1800 XL akceleratorom, od koga je ipak brži. Štaviše, korisnici
koji imaju platformu sposobnu za povezivanje akceleratora u SLI, mogu se
odlučiti za dva GeForce 7900GT-a, čija je cena za 50-ak dolara viša od
jednog Radeon X1900 XTX-a, ali od koga su znatno brži. Upravo zato smo,
sa novim Catalyst drajverima, u nekim testovima, “provrteli” i Radeon X1800
XL, kako bi čitaoci mogli sami da prosude gde se tačno, u celoj priči,
GeForce 7900GT nalazi. Dobar “reper” je i “stari” GeForce 7800GTX, od koga
je, to ćemo videti na narednim stranama, model 7900GT nešto brži… Iako
su GeForce 7800GTX i GT bili nešto inferiorniji od modela Radeon X1800XT,
a kasnije i X1900XT/X-a, na globalnom tržištu, G70 akceleratori su bili
dosta uspešniji, pre svega zbog znatno povoljnijeg odnosa cena-performanse.
U srednjim kategorijama, nVidia je imala i brzinsku i tržišnu prednost.
Naše tržište je malo drugačije, jer je ponuda Radeon akceleratora, u svim
klasama, dosta bolja od ponude GeForce modela, pre svega zbog lokalnog
ATI-jevog predstavništva.
Prolećna bitka ‘06
Prednost koju ima kanadska kompanija je svakako u tome što je 90-nanometarski
proizvodni proces u potpunosti osvojen, a 80-nm litografija se polako usavršava
manufakturom čipova za srednji i niži tržišni segment. Pravo je čudo da ATI
odmah nakon R580, nije predstavio i derivate za mainstream klasu. Svima je
poznato da Radeon 1600, odnosno RV530, nije dovoljno snažan da se izbori
sa suprotstavljenim mu GeForce 6800GS konkurentom, a ispred modela 7600GT,
ATI je pozicionirao X1800GTO, koji kompaniji nije preterano isplativ, ali
će dobro poslužiti kao prelazno rešenje. Uskoro se očekuju i RV560 i RV570,
a Radeon X1900GT, sa svojih 36 pixel shader jedinica, može konačno biti pravi
konkurent GeForce 7900GT-u. Prvi čip izrađen u 90-nm procesu, koji je nVidia
ponudila, bio je upotrebljen na GeForce 7300GS karticama, čak i nekoliko
meseci pre nego što su dostupni bili G71 i G73.
Oružje br. 1
Svi su se složili da su G71 i G73 pametno projektovani GPU-ovi. Sa izuzetkom
kod par naprednih igara, jednak odnos teksturnih i pixel shader jedinica,
pokazao se kao bolje rešenje. Štaviše, možemo da tvrdimo da je ubedljivija
prednost koju ATI R5xx u pojedinim naslovima ima nad nVidia G7x karticama,
više rezultat programabilnog memorijskog kontrolera, i pametne, pravovremene
optimizacije koju vrši Catalyst tim, nego većeg broja pixel shader jedinica.
Svakako, postoji način da se višak pixel shading snage
iskoristi, ali je razvojnim timovima potrebno da igra dobro radi ne samo
i na nVidia hardveru, već i na raznim konzolama. U najvećem broju slučajeva,
upotrebljeni “endžini” su još uvek daleko od intenzivnih implementacija kompleksnih pixel shader tehnika,
pa tradicionalni “pajplajn” koji čine TMU ALU + Pixel Shader Unit (i 16 ROP-a),
kod nVidie često bolje leži igrama od ROP ALU + TMU (i 48 PSU) kombinacije kod
R580. Za G71 kažemo da je pametno projektovan upravo zbog toga što je iz
njega “izbačeno” 24 miliona tranzistora, pa je i pored viših radnih učestanosti
i dvostruko više memorije, GeForce 7900GTX jednak potrošač kao i 7800GTX.
U GT izdanju, za G71 je potreban skroman PCB, izuzetno mali kuler i standardno
napajanje. “Skroman”, naravno u kontekstu high-end segmenta. Ova kartica
je pozicionirana tako da se suprotstavi Radeonu X1800 XL, ali izgleda da
je, ako je već brža od 7800GTX-a (a radne učestanosti su nam u startu nagovestile
da će tako biti), dovoljno dobra da se takmiči da Radeon X1800 XT-om, koji
će teško moći da se nađe za 290 dolara. Svakako, prednost najjačeg R520-baziranog
akceleratora, jeste 512MB video memorije, međutim, čak su i testovi u najintenzivnijim
igrama današnjice, u kojima se porede iste kartice sa 512 i 256MB, pokazali
da razlike praktično i nema. Ako The Elder Scrolls IV: Oblivion, na najvišim
podešavanjima, ne može da iskoristi veći frejm bafer, kada će i koja igra
to moći? No, krenimo sa daljim upoznavanjem sa GeForce 7900GT karticom na
primeru ASUS EN7900GT akceleratora. Oficijelna specifikacija G70 čipa, ponovićemo,
izgleda ovako:
NVIDIA CineFX 4.0 Shading Architecture
•_ Vertex Shaders
·_Support for Microsoft DirectX 9.0 Vertex Shader 3.0
·_Displacement mapping
·_Geometry instancing
·_Infinite length vertex programs
•_ Pixel Shaders
·_Support for DirectX 9.0 Pixel Shader 3.0
·_Full pixel branching support
·_Support for Multiple Render Targets (MRTs)
·_Infinite length pixel programs
•_ Next-Generation Texture Engine
· _ Accelerated texture access
· _ Up to 16 textures per rendering pass
· _ Support for 16-bit floating point format and 32-bit floating point format
· _ Support for non-power of two textures
· _ Support for sRGB texture format for gamma textures
· _ DirectX and S3TC texture compression
• _ Full 128-bit studio-quality floating point precision through the entire rendering
pipeline with native hardware support for 32bpp, 64bpp, and 128bpp rendering
modes
API Support
• _ Complete DirectX support, including the latest version of Microsoft DirectX
9.0 Shader Model 3.0
• _ Full OpenGL support, including OpenGL 2.0
64-Bit Texture Filtering and Blending
• _ Full floating point support throughout entire pipeline
• _ Floating point filtering improves the quality of images in motion
• _ Floating point texturing drives new levels of clarity and image detail
• _ Floating point frame buffer blending gives detail to special effects like
motion blur and explosions
NVIDIA Intellisample 4.0 Technology
• _ Advanced 16x anisotropic filtering (with up to 128 Taps)
• _ Blistering- fast antialiasing and compression performance
• _ Gamma-adjusted rotated-grid antialiasing removes jagged edges for incredible
image quality
• _ Transparent multisampling and transparent supersampling modes boost antialiasing
quality to new levels
• _ Support for normal map compression
• _ Support for advanced lossless compression algorithms for color, texture,
and z-data at even higher resolutions and frame rates
• _ Fast z-clear
NVIDIA Digital Vibrance Control (DVC) 3.0 Technology
• _ DVC color controls
• _ DVC image sharpening controls
NVIDIA SLI Technology
• _ Patented hardware and software technology allows two GPUs to run in parallel
to scale performance
• _ Scales performance on over 60 top PC games and applications
NVIDIA UltraShadow II Technology
• _ Designed to enhance the performance of shadow-intensive games
NVIDIA PureVideo Technology
• _ Adaptable programmable video processor
• _ High-definition MPEG-2 and WMV9 hardware acceleration
• _ Spatial-temporal de- interlacing
• _ Inverse 2:2 and 3:2 pull-down (Inverse Telecine)
• _ 4-tap horizontal, 5-tap vertical scaling
• _ Overlay color temperature correction
• _ Microsoft Video Mixing Renderer (VMR) supports multiple video windows with
full video quality and features in each window
• _ Integrated HDTV output
Composited Desktop Hardware Engine
• _ Video post-processing
• _ Real-time desktop compositing
• _ Accelerated antialiased text rendering
• _ Pixel shader-driven special effects and animation
Advanced Display Functionality
• _ Dual integrated 400MHz RAMDACs for display resolutions up to and including
2048×1536 at 85Hz
• _ Dual DVO ports for interfacing to external TMDS transmitters and external
TV encoders
• _ Full NVIDIA nView multi-display technology capability
Advanced Engineering
• _ Designed for PCI Express x16
• _ Designed for high-speed GDDR3 memory
Kartica na testu – ASUS Extreme N7900GT
Pakovanje je već standardno dizajnirano za sve nove ASUS akceleratore srednje
i više klase, a i dimenzije se ne menjaju. Ovoga puta, igra King Kong je
izostao, a tu je samo Xpand Rally, Virtual Drive 9, ASUS DVD, Media & Show,
CyberLink Media Show SE 2.0, CyberLink Power Director 3DE , CD sa drajverima…
Ipak, lepo je znati da dodatne igre ne podižu cenu paketa – ovaj GeForce
7900GT je „referentno“ izadnje, a kod ovog modela je izuzetno važan „performanse
/ cena“ momenat. EN7900GT nema video koder čip, tj. video-in, pa su izostali
S-Video kablovi. Prisutan je komponentni HDTV kabl, dva DVI>D-Sub adaptera
i priručnici za instalaciju hardvera i softvera. Nije izostao ni 6-pinski
kabl za napajanje (molex to 6-pin konvertor). No, osim EN7900GT TOP modela,
koji nam je danas stigao na test, ASUS će verovatno predstaviti i neko „Silent“
7900GT rešenje, koje može stići u bogatijem paketu, sa 512MB memorije i uz
podršku za VIVO.
ASUS Extreme N7900GT je prva kartica ovog tipa koju smo testirali, a kako
je referentna GeForce 7900GT kartica, možemo se na ovom primeru upoznati
sa originalnim nVidia dizajnom. Predviđene radne učestanosti su ispoštovane,
pa G71, sa svih 24 TMU / Pixel Shader i 16 ROP jedinica (kao i kod GTX modela)
“kuca” na 450 MHz. Podsetićemo da je kod GeForce 7800GT modela, G70 imao
jedan deaktiviran Quad Fragment Pipeline (20 aktivnih). Memorija je “podešena”
na 1320 MHz, efektivno, što je više u odnosu na najjačeg predstavnika prethodne
“sezone”, GF7800GTX (430 / 1200 MHz).
Štampana ploča je kraća u odnosu na onu kod GeForce 7800 GTX modela, sa
mnogo manje komponenti. Ustvari, GF7900GT PCB je jednostavniji čak i od PCB-a
za GF7800GT ili 6800GS kartice. Naponska jedinica se sastoji od klasičnih
elektrolitskih kondenzatora, za razliku od one kod najjačih modela, kod kojih
je sačinjena od “digitalnih” MC komponenti. Ovako jednostavnu i malu karticu,
lako možete instalirati i u manja kućišta, što znači da nije rezervisana
samo za igračke sisteme. Potrošnja i zagrevanje su daleko manji
u odnosu na GeForce 7800GT, bez obzira na više radne učestanosti, pa onda
nije iznenađujuće da je nVidia upravo predstavila i GeForce Go 7800.
Referentni kuler za GeForce 7900GT, znatno je manji od rashladnog sistema
za prethodnika, 7800GT, a najviše podseća na rešenja koja su bila aktuelna
u vreme GeForce 3 i 4 kartica srednje klase. Možemo reći da je po dimenzijama
i obliku sličan kuleru koji ATI koristi na karticama najniže klase – upravo
mislimo na Radeon X1300 Pro. U pitanju je maleni profil izrađen od legure
bakra, koji prekriva samo GPU, dok su memorijski čipovi otkriveni. Postoje
i verzije EN7900GT kartice sa kulerom koji je načinjen od kombinacije bakar
– aluminijum, ali smo mi imali varijantu koja je potpuno od bakra. Ventilator
se vrti na oko 2200 obrtaja u minuti, mada ume da se ubrza ako je to neophodno,
što se kod nas desilo samo nakon više sati intenzivnih testova. Na default-u,
kartica je bučnija od zaista nečujnog GeForce 7900GTX modela, ali ne i Radeona
X1900XTX ili X1800 XL-a, recimo. Može se reći da je malo tiša od GF7800GT-a,
a ume i više da zabruji ako se broj obrtaja poveća, što se ne dešava tako
često. Takođe, GPU se ne pregreva toliko da kontrolu obrtaja ne bi smeli
da vršite preko RivaTunera, bar ne dok kartica radi na predefinisanim učestanostima.
Ugrađena memorija je Samsung GDDR3 – osam 256 megabitnih čipova je smešteno
sa osnovne strane štampe u “parhelia” stilu, a njihova latencija je 1.4ns.
Samsung proizvodi i brže čipove, sa latencijama od 1.25 i 1.1 ns, koji se
koriste na GeForce 7900GTX i Radeon X1900XTX modelima. Standardno, tu je
i 6-pinski konektor za eksterno napajanje. Na kartici zatičemo dva standardna
DVI-I konektora (kartica podržava Dual Link DVI output pa je jedna dovoljna
za output XHD rezolucije 2560 x 1600 pri 75 Hz. Takođe, tu je i 7-pinski
konektor za video out, kroz S-Video, kompozitni ili RGP komponentne kablove.
Između GTX-a i GT-a – Extreme N7900GT TOP
U trenutku pisanja ovog testa, dobili smo još nekoliko ASUS G7x akceleratora,
a među njima je (i u ovom kontekstu) najzanimljiviji Extreme N7900GT TOP.
Uspeli smo tek da ga slikamo, a kada se ova karta pojavi na tržištu, možemo
i revizirati ovaj test sa novim rezultatima. Paket je praktično isti kao
i kod modela koji smo upravo opisali, ali je kartica nešto drugačija. Zapravo,
PCB je identičan, ali je kuler znatno veći i bolje je projektovan. Radne
frekvencije su 520 MHz za jezgro i 1440 MHz za memoriju, što je opet bliže
modelu GT, nego GTX-u. Pošto standardni 7900GT ima memorijske čipove od 1.4ns,
kojima je limit na nekih 1430 MHz (po specifikacji) predpostavljamo da 7900GT
TOP ima čipove od 1.25 ns, mada je moguće da su i dalje u pitanju 1.4 ns
čipovi, koji se odlično overklokuju (TOP kartica ima takođe 256MB VRAM-a).
Više ćemo znati kada skinemo rashladni sistem i overklokujemo karticu. Preview
performansi ovako overklokovanog GT-a možete (otprilike) videti na predposlednjoj
stranici ovog testa. Leadtek, XFX, eVGA, Gainward i BFG su, takođe, ponudili
svoja “overklokovana” izdanja, koja uglavnom imaju standardne referentne
hladnjake. Paket ASUS EN7900GT TOP modela je nešto bogatiji – m eđu
igrama je najznačajniji hit Peter Jackson’s King Kong Official Game of the
Movie Special Edition na DVD-u, ali bi smo mi tu radije videli neku bolju
igru? Battlefield 2 ili Guild Wars bi bili dobar izbor – igre nisu toliko
sveže ni preskupe, a opet bi bitno podigle ukupnu, realnu vrednost paketa.
Kao i kod najjačeg modela, 7900GTX, na kutiji opet vidimo kompjuterski generisanu
sliku King Kong-a (ne, slikali su ga – prim. aut.:)), isti logotip… čak i
isti skup softvera i igara. Evo i nekoliko prvih fotografija EN7900GT TOP
kartice.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu
prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)
Matična ploča
ASUS A8N32-SLI Deluxe
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 270 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
ASUS
EN7900GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
ASUS EN7800 GTX – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
Sapphire Radeon X1800 XL – 256 MB GDDR3 – Catalyst 6.3
ATI Radeon X1800 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.1
ATI Radeon X1900 XTX – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.3
ASUS EN7900GTX – 512 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
Monitor
Samsung SyncMaster 244T
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVD-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
Microsoft – Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty 2
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
Unreal Tournament 2004
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
Painkiller Battle Out Of Hell
Prince of Persia: Sands of Time
The Chronicles of Riddick
Battlefield 2
F.E.A.R
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako
je AF bio uključen,
to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal AF bili isključeni.
Wait for vertical refresh odnosno Vertical sync smo isključili. Kod nVidia
kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije
su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene,
a gamma correction pri antialiasingu uključen.
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
vezane za samu fiziku.
nVidia je, prema mišljenju mnogih, favorizovana prilikom generisanja finalnog
testa, pa smo odlučili da prikažemo SM2.0 i SM3.0/ HDR testove.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
AquaMark 03, kao stariji benchmark program, više koristi klasičan
multitexturing, negoli napredne shader instrukcije, pa je G71 u prednosti…
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
simulacije određenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i
reprezentativne.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
A kada se uključi AA i AF?
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
nVidia u Doom-u "baca" visoke rezultate, mada je primetno i ograničenje
od sistemskog procesora.
Novi Radeon ne uspeva da se izbori sa GeForce 7900GTX-om, a Doom III ostaje tradicionalno
"na strani" američke kompanije.
U još zahtevnijem modu, takođe nema nikakvih iznenađenja, osim što
se novi Radeon pomalo "odmakao" od "starog".
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
I ovoga puta, i dalje… GeForce neobjašnjivo bolji u "Riddick"-u.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Očekivali smo da ATI kartica u ovoj igri, koja ima za R580
arhitekturu pogodan odnos shader vs. texturing operacija, bude daleko bolja od
nVidijine, ali…
Painkiller: Battle Out of Hell
I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
previše limitirana brzinom CPU-a.
Ova igra je čak i u zahtevnim modovima CPU limited…
X3 – Reunion
X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim
brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači
u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu
koliko je ova igra zaista lepa, za vas smo "okačili" nekoliko
hi-res (1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
najvišim detaljima, uz AF+AA modove…
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni
Halo u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi
Pixel Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih
verzija Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i
trilinearni mod filtriranja.
Šteta što Halo ne radi sa antialiasing-om, zar ne?
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
Ako vas zanima kako će na novim karticama raditi "expansion pack" za Half
Life 2 – Episode One, pogledajmo rezultate iz Lost Coast benchmarka.
F.E.A.R 1.3
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).
Colin McRae Rally 05 – Intense Racing Demo
Overclocking
Naš test primerak smo uspeli da ubrzamo do 545 MHz za jezgro i 1580 MHz na
koliko je maksimalno, ali i dalje stabilno, radio VRAM. Coolbits je “auto detektovao”
malo optimistički, pa je ponudio čak 561 MHz za jezgro, što se nakon malo duže
rada pokazalo kao apsolutno nestabilna varijanta. Ubrzanje za memoriju, iako
deluje impresivno, pokazalo se kao sasvim skromno u poređenju sa onim što smo
mogli da pročitamo na nekim forumima ili u člancima naših kolega. Veliki broj
GeForce 7900GT kartica sa 1.4 ns memorijskim čipovima, išao je i do 1700 –
1750 MHz, dok je neki realni maksimum za jezgro oko 550 MHz, što znači da su
još uvek jasno distanciranu primerci čipa za GTX i GT modele, tj. da je 90-nm
proces i dalje u fazi usavršavanja. Iako ne deluje mnogo, treba znati da su
frekvencije “papirnog” modela GeForce 7800GTX 512, uz overklokovanje, dostignute,
bar kada je GPU u pitanju. Pogledajmo šta kaže tabela.
Zaključak
U prethodnom testu smo već istakli zbog čega smatramo da je G71 pametno projektovan
GPU. Jeftiniji je od prethodnika, manji, manje se zagreva i radi na višim učestanostima,
zahvaljujući sitnijem proizvodnom postupku i redizajnu koji je rezultovao izbacivanjem
24 miliona tranzistora. Međutim, G71 je “bolji za 7900GT nego za GTX”. Modelu
GTX bi više odgovarao GPU sa još dve Quad Fragment Pipeline jedinice,
makar i ako bi to rezultovalo 50 dolara skupljim akceleratorom. Performanse
bi bile taman dovoljno više da najjače R580 izdanje ostane na drugom mestu
– mada bi 32-pipeline rešenje bilo još više ograničeno manjim brojem ROP jedinica.
G71 više odgovara GT-u upravo zato što omogućava kreiranje jako brze, a relativno
pristupačne kartice. GeForce 7900GT je, složićete se, prava stvar za korisnike
koji žele jako brzu grafičku karticu, ali ne žele da plate 500, pa čak ni 400
dolara. Može se reći da je ona duhovni naslednik GeForce 6800GT-a, GeForce
4 Ti4200 i GeForce 3 Ti200 kartica. Podsetili smo se vremena kada se za dosta
nižu svotu novca (u odnosu na uobičajenih 500 dolara), moglo uživati u performansama
koje su bliske najjačem modelu. GeForce 7900GT je, takođe, prava stvar za korisnike
koji žele ekstremno brzu grafiku – dve GeForce 7900GT kartice su sigurno brže
od nekih specijalnih overklokabilnih izdanja GeForce 7900GTX kartica ili Radeon
X1900XTX-a. SLI nikada nije bilo privlačnije rešenje. Jedina “pretnja” GeForce
7900GT (u single-soluciji) modelu može biti Radeon X1800 XT, koji se u slobodnoj
prodaji malo teže nalazi, a njegova nova cena je oko 340 dolara. Ovaj ATI akcelerator
je u dobrom broju situacija i brži od GeForce 7900GT-a, ali ako se ponovo setimo
bučnog rada, zagrevanja, činjenice da zauzima dva slota i “vuče” srazmerno
više struje, jasno je da ne vredi tih 50-60 dolara doplate. Dosta pristupačniji
Radeon X1800 XL je nešto jeftiniji (290 dolara), ali je i vidno inferiorniji.
Ako znamo da se na sličnim “mestima” GeForce 7900GT prodaje za 280 dolara,
kome će otići naša preporuka, možete sami da zaključite.
Zbog čega smatramo da je GeForce 7900GT jedan od glavnih igrača kojim će se
nVidia suprotstaviti ATI-jevom taboru? Ukratko – ova jednostavna kartica ima
najbolji odnos cene i performansi u high-end segmentu. Brža je od Radeona X1800
XL koji joj je direktni konkurent, a odlično konkuriše čak i Radeonu X1900
XTX, bar ako želite da potrošite preko 550 dolara za video podsistem. Ono što
nikako ne treba zaboraviti, jeste da GeForce 7900GT, i u osnovnom izdanju,
ima poprilično visoku marginu za dodatno ubrzanje – što bi “okoreli” igrači
rekli, “prosto je greh ne overklokovati je”, pa su rezultati koje ste videli
u tabelama na prethodnim stranama, vrednosti koje mogu biti i bitno više. ASUS
EN7900GT je odlična kartica i nije opterećena dodacima koji bi joj mogli podići
cenu. Ako ne bude preterano skuplji, EN7900GT TOP bi takođe mogao biti interesantno
rešenje, pogotovo ako se pokaže da većina modela ima bolje probrane primerke
memorijskih čipova (za takt od 1700+ MHz). Bilo bi lepo videti i malo više
konkurencije između nVidia vendora na lokalnom tržištu, jer se sve često svodi
na “tri poznata slova” – A, M i G.
ASUS Extreme N7900GT na test je ustupljena od strane predstavništva kompanije ASUS za
SCG.