Sapphire Atlantis Radeon 9600 Pro Ultimate Edition Branko Maksimović Nadležni u kompaniji ATI Technologies i svi koji stoje iza odlične Radeon R3xx
familije grafičkih procesora, moraju biti ponosni na učinak koji su ostvarile
Radeon 9500 i 9700 serije kartica, kao i fenomenalan uspeh modela 9600 Pro.
Ove kartice su veoma jeftine u proizvodnji, počev od manje kompleksnog RV350
GPU-a, preko hlađenja u vidu najobičnijeg mini kulera, do memorije koja ne mora
biti bolja od standardne sa latencijom od 3.3ns. Kada je non Pro model u pitanju,
stvari su još jednostavnije – ugrađuje se memorija od 4ns (a na 9600SE i ona
od 5ns), kao i pasivan hladnjak, pa je lako “pokositi’’ konkurenciju (FX5600)
jer ova kartica može da košta i dvostruko manje od sadašnje cene, a da ATI i
njegov vendor opet ne budu na gubitku. Čak i kada posmatramo sadašnje igre,
koje ne koriste ni delić prednosti programabilne arhitekture novih grafičkih
čipova, ATI Radeon je sa 9600 i 9600 Pro modelima u prednosti. Ako se desi da
je FX5600 u nekom od i naslova brži, ATI-jev mainstream GPU i kartice bazirane
na njemu su jeftinije. U slučaju da posmatramo benchmark programe koje ćemo
tek uvesti na repertoar (AquaMark 3, Half Life, Doom III i možda Lucas Arts-ov
Jedi Academy), stvari tek postaju loše po nVidiu jer su Pixel Shader 2.0 performanse
CineFX čipova, može se tako reći, katastrofalno niske. Naravno, neće svaka dobra
i zabavna igra koristiti mogućnosti nove generacije Microsoftovog API-ja – većina
još uvek izgleda isto i na DirectX 7 i na Direct X 9 karticama. Među njima su
čak i igre bazirane na nemodifikovanom Unreal 2 engine-u, koje važe za veoma
atraktivne. Takođe, ne mora da znači da će isključivanje nekih efekata i spuštanje
nivoa detalja u igri mnogo smanjiti njenu primarnu ulogu (a to je zabava). Sve
ovo nas ponovo vodi do čuvene izreke: “Koliko para, toliko i muzike.”
ATI će najverovatnije, u okviru nove familije, čiji će lider nesumnjivo biti
Radeon 9900 Pro sa R420 GPU-om u srcu, predstaviti neki novi low end model,
naslednika za seriju 9000, 9100 i 9200. Ovi modeli su najinferiorniji u odnosu
na svoje konkurente (GeForce FX5200 i 5200 Ultra), a tu pogotovo mislimo na
generaciju API-ja koji podržavaju. Najveći problem kada je marketing u pitanju,
može biti u tome – kako nazvati “novu” karticu. Radeon 8500 je preimenovan u
9100 i to je jasno, s obzirom da je (bio) deo 9xxx porodice. Kasnije je kartici
koji je zapravo samo AGP8x verzija Radeona 9000 i ništa više od toga, data oznaka
9200. Ne bi bilo logično da se neki novi RV350 (ili RV380, koji može biti njegova
malo modifikovana verzija), nazove Radeon 9400 (jedina preostala oznaka), jer
neće ukazivati na to da je u pitanju novi model. Uspeh serije 9600 nam možda
govori da će ova kartica jednostavno “sama sići” u low end, kada za to dođe
vreme.
Priča o Radeon 9800 MAXX kartici, video akceleratoru sa dva grafička čipa R350
koji rade paralelno i udvostručuju procesorsku moć, može ubrzo da se završi. U
najboljem slučaju, dobićemo izuzetno skupe kartice, koje će samo jedan uzak krug
ljudi pazariti. U svakom slučaju, priča nam može ukazati na to da Radeon 9900
Pro možda nije toliko blizu finalizovanja kao što je to nV40. Već je jasno da
će se nV38 svakako pojaviti pre njega, a isto tako se “plašimo” da će to biti
samo ubrzana verzija GPU-a koji pokreće GeForce FX 5900 kartice. Iskoristili smo
ovaj termin, jer je jasno da sadašnji CineFX i CineFX 2.0 video procesori imaju
problema sa Direct X 9 igrama, a moguće je i sa čitavom generacijom novih softverskih
mašina. RV350 – brz, jeftin i hladan Ukratko možemo ponoviti osnovne pojmove vezane za R350 grafički procesor. Sastavljen
od oko osamdeset miliona tranzistora, organizovanih u logičnu celinu (naravno
– prim. ured.) Prvi video procesor kanadskog chip dizajnera, izrađen u 0.13
mikronskom procesu. Tu su četiri rendering pipelinea, koji rade sa floating
point vrednostima, a svaki od njih ima po jednu jedinicu za teksturni menadžment.
Arhitektura koja se označava kao 4×1, može se uporediti sa nV31 i nV34, barem
u specifikaciji. Podsećanja radi, R300 je imao 8×1 arhitekturu, tako da na istom
radnom taktu, Radeon 9500 Pro ima dvostruko veći fillrate, ali svom srećom,
samo u teoriji. Kako je processing moć po kloku manja, Radeon 9600 Pro dosta
nadoknađuje višom radnom frekvencijom. Pogledajmo, još jednom, tabelu…
Bench-House
NVIDIA
GeForce FX 5200 / 5200 Ultra
NVIDIA
GeForce FX 5600 / FX5600 Ultra
Radeon
9500 Pro
Radeon
9600 Pro
Proces
Proizvodnje
NV34 0.15 Micron
NV31 0.13 Micron
R300 0.15 Micron
RV350 0.13 Micron
Broj
tranzistora
47 Miliona
75 Miliona
~110 Miliona
~80 Miliona
Memorijska
Magistrala
64-bit* / 128-bit DDR
128-bit DDR (DDR II podržan)
128-bit DDR
128-bit DDR
AGP
Standard
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x
Podržane
memorijske konfiguracije
64MB / 128MB
64MB / 128MB / 256MB
64MB / 128MB
64MB / 128MB
Radni
takt jezgra
250 MHz / 325 MHz
325 MHz / 350 MHz
275 MHz
400 MHz
Radni
takt memorije
200 MHz / 325 MHz
(400 / 650 DDR)
275 MHz / 350 MHz (550 / 700 DDR)
270 MHz (540 DDR)
300 MHz (600 DDR)
Tip
memorije
TSOP 4ns / BGA 3.x ns
TSOP 4 – 3.6 ns do BGA 2.x ns
BGA 2.8 – 3.3 ns
BGA 2.8 – 3.3 ns
Broj
Pipeline-a
2
4*
8
4
Broj
teksturnih jedinica po pipeline-u
2
1*
1
1
Podržana
verzija Vertex Shader-a
2.0+
2.0+
2.0+
2.0+
Podržana
verzija Pixel Shader-a
2.0+
2.0+
2.0+
2.0+
Verzija
Direct X API-ja
9.0+
9.0+
9.0+
9.0+
Hardverski
tip FSAA
Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling
Rotated Grid MultiSampling / SuperSampling
Rotated Grid MultiSampling / SuperSampling
Tehnike
optimizacije
LMA / HSR / Z-buffer/ bez kompresionih
tehnika
LMA III / HSR / Z-buffer/Frame buffer
compression
Hyper Z III+ / HSR / Z-buffer/Frame
buffer compression / SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1
Hyper Z III / HSR / Z-buffer/Frame
buffer compression / SmartShader 2.0 SmoothVision 2.0
Integrisani
RAMDAC / DVD engine/ TV out encoder
Integrated 2 x 350 MHz / HW MPEG
IDCT, MC, DeInterlacing / nV34 internal (Third party encoder supported)
Integrated 2 x 400 MHz / HW MPEG
IDCT, MC, DeInterlacing / nV31 internal (Third party encoder supported)
2 x 400 MHz / HW MPEG (4) IDCT,
MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated
2 x 400 MHz / HW MPEG (4) IDCT,
MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated
Interna
RGBA paleta
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
Kao što znamo, memorijska magistrala kod RV350 GPU-a je 128-bitna, odnosno 2 x
64-bitna, poput Radeon kartica srednje klase koji su pripadali prethodnoj generaciji.
Ako dalje poredimo modele 9500 Pro i 9600 Pro, možemo reći da je memorijski bandwidth
povećan sa 8.64 GB/s na 9.6 gigabajta u sekundi (Radeon 9600 Pro je podešen na
300MHz (600DDR) za memoriju). Radeon 9600 Pro GPU ima dve vertex shader jedinice,
dok R300 i R350 imaju tri. RV350 integriše i novu Z-buffer kompresija sa odnosom
od 8:1, kao i interne cache memorije i bafere koji su optimizovani za rad sa 128-bitnom
memorijskom magistralom. Za više informacija o RV350 GPU-u, pogledajte naš prvi
Radeon 9600 i 9600 Pro test, kao i prikaze Radeon 9700 Pro i 9800 Pro kartica.
Kartica na testu – Sapphire Sapphire je blizak i strateški važan partner kanadske kompanije ATI. Kreirali
su veoma kompleksan 10-slojni PCB namenjen Radeon 9800 MAXX kartici, a proizvodili
su sve R300 bazirane kartice. Trenutno, sve Radeon 9800 Pro kartice koje se nalaze
na tržištu, proizveo je Sapphire. Ostali retail proizvođači eventualno lakiraju
PCB, stave hlađenje (ili samo nalepnicu) i dizajniraju kutiju.
Pakovanje je dizajnirano krajnje jednostavno. Motiv na slici je napravio neko
ko zna samo osnove 3D dizajna (autor teksta koji je radio u 3D modeling i rendering
programima ukupno svega pola sata u životu, tvrdi da bi mogao bolje…). Zapravo,
motivi na 99% kartica na tržištu su veoma nemaštoviti ili loše realizovani. U
pakovanju se nalaze samo dve igre, od koje je bolja Tony Hawk Pro Skater 3, kao
i drajver CD. Uputstvo je moglo biti opširnije, a S-Video i kompozitni kablovi
duži. Tu je konvertor sa jednog cable standarda na drugi i DVI adapter. Standardno,
Sapphire smatra da kupce ne treba osvajati bundle-om, već kvalitetnim proizvodom.
Nas je, ipak, Microstar malo “razmazio” kada su u pitanju dodaci u pakovanju.
Već nakon prvog pogleda na karticu, biće vam jasno da Ultimate Edition ne znači
da je kartica brža, da uz nju dolazi neki dodatni hardver ili feature koji ima
neku posebnu funkciju. Pretenciozni dodatak u nazivu označava da je ova Radeon
9600 Pro kartica hlađena posebnim pasivnim sistemom sa takozvanim heat-pipe-om.
Izrađena po istom receptu kao i već prikazani Sapphire Radeon 9600 Pro. Ugalj
crni PCB, podloga je za referentno konstruisan RV350. Nema dodatnog napajanja,
ploča je za nijansu kraća od R300 kartica i dosta manja od Radeona 9800 Pro. Standardni
izlazi – DVI, S-Video i D-Sub su tu, a primetan je i jumper kojim se bira standard
TV izlaza. Na test modelu, džampera nije bilo, pa smo standard odabrali u samim
drajverima, kako smo već navikli na našem Radeon 9500 Pro.
Manja količina elektrolita, dovoljna je za stabilan rad ne-tako-kompleksnog RV350
GPU-a, vidljivi su mikročipovi vezani za DVI, takt generator i BIOS čip. Takođe,
oznaka na Samsung memorijskim čipovima ukazuje da se radi o latenciji os 2.x (najverovatnije
2.8ns). U pitanju je, kao što možete i videti, Ball Grid Array tip memorije.
Već predstavljeni Sapphire Radeon 9600 Pro, imao je layout prelakiran identičnom
nijansom tamno braon boje, međutim, nije bilo TV out džampera, dok je takt generator
čip bio veći po dimenzijama (na ovom je nešto manji, a na štampi je iscrtan oblik
i namenjen prostor i za drugi tip ovog procesora. Memorija na Atlantis 9600 Pro
kartici je imala latenciju od 3.3ns, pa smo uspeli da njene radne frekvencije
povisimo samo do 645 MHz (bez grafičkih anomalija). Na Ultimate Edition verziji,
nalazi se memorija od 2.8 ns koja garantuje bolje overkloking mogućnosti (početna
frekvencija je ista).
Sve bi bilo dosta jednostavnije, da ne postoji i serija Atlantis Radeon 9600 Pro
Ultimate Edition kartica sa zelenim PCB-om (drugačijim takt generatorom i odsustvom
TV out džampera, što je manje bitno), koja ima memoriju od 3.3 ns. Upravo iz ovih
razloga uzmite sa rezervom vrednosti koje mi dobijemo u overkloking sekciji.
Heat pipe rešenje primenjeno kod kartice sa testa, najverovatnije je pozajmljeno
(kupljeno) od poznate kompanije Zalman. Sapphire u ponudi ima i Radeon 9800 Pro
Ultimate Edition, koje ima daleko masivniji hladnjak, ali koji “radi” po istom
principu. Pošto nema nikakvih ventilatora, jasno je da će ovaj model poželeti
ljubitelji nečujnih sistema. Dakle, postoji kategorija tihih kartica, ali tiho
je i dalje čujno, a Atlantis Ultimate Edition je nečujan!
Kartica nije neprijatno iznenadila kada je kvalitet 2D prikaza u pitanju. Radila
je fantastično i stabilno čak i u zatvorenom kućištu, bez dodatnih ventilatora!
Verujemo da bi primerku koji ima memoriju od 3,3 ns, a koji su na drugim web test
sajtovima uspevali da se overklokuju do 620 MHz (sa početnih 600 MHz), smetalo
ovakvo okruženje, tako da možete i ovu informaciju da uzmete sa rezervom. Sapphire
podrazumeva da kroz kućište, ako je zatvoreno, postoji protok vazduha.
Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 200MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0 – powered by Chieftec Dragon 400W
Memorija
2 x 256MB PC3200 Corsair
XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
Microstar GeForce
FX 5600 Ultra 128MB DDR – Detonatori 43.45 Sapphire Atlantis Radeon 9600 Pro Ultimate Edition 128MB DDR – Catalyst
3.7
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Sony CD-RW CRX220E1
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1 Direct X 9 final
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional (build 330) FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0
Direct 3D performanse – 3D Mark 03 O ovom programu je već dosta pisano i pričano, a mi ćemo se uzdržati od komentara
i dodati da smo testirali po defaultu, samo menjajući rezolucije. Koristili smo
originalnu verziju, patchovanu na poslednji build 330.
Zbog boljih shader performansi i viših radnih taktova, Radeon 9600 Pro je jednostavno
počistio konkurenciju u ovom DX9 testu. Treba napomenuti da i dalje daje nešto
kvalitetniji prikaz renderovane scene. 3D Mark 2001 SE Stari dobri 3D Mark 2001 nije nikada izazvao toliko sumnje u nVidiu, ATI ili sam
FutureMark (nekadašnji MedOnion.com). I dalje referentan u istoj meri kada je
merenje DX8.1 performansi u pitanju.
Prethodna verzija 3D Mark testa pokazuje da nije baš sve tako jednostavno. Da
bi izbor bio teži, a objašnjenje komplikovanije – kada su megaherci u pitanju
sporiji FX5600 lako izlazi na kraj sa ATI RV350 karticom. Ne možemo reći da su
nV3x akceleratori nedosledno dizajnirani kada je Direct X 8 u pitanju, zar ne? CodeCreatures Test Jedan od najlepših i najzahtevnijih testova, jeste CodeCreatures Benchmark. Program
koristi Shadere verzije 1.1 i 1.3, i odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi
sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost
i fotorealističnost su na visokom nivou. Default test se izvršava u tri rezolucije:
1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je ćete izabrati
sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda.
Iako smo ranije rekli da mislimo da će GeForce FX 5600 Ultra dostići nivo Radeona
9600 Pro u ovom testu, ili mu se barem približiti, nismo bili u pravu. Pasivno
hlađeni Radeon ovde pokazuje kako se dobro snalazi i sa Pixel Shaderima prethodne
generacije. Comanche 4 Benchmark Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1, ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
Novi Catalyst drajveri pokazuju da se uz malo optimizacije može preuzeti vođstvo
i u The Way Its Meant to be Played naslovu. Ovaj slogan se ne vidi u Comanche
4 igri, ali je poznato da je NovaLogic svoj engine koji trenutno koristi i u popularnim
Black Hawk Dawn naslovima optimizovala za GeForce Ti i GeForce FX kartice. Unreal Tournament 2003 Direct 3D Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena koristi
Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine nove
generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan prikaz,
uz više performanse i nedostatak stencil buffer senki, dok su particle efekti
realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom maksimumu,
zapravo smo koristili MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre (koji je potrebno
promeniti u UT2003.ini).
Čuveni slogan ovde posebno dolazi do izražaja. U novim drajverima, GeForce FX
kartica, kada detektuje Unreal 2 engine, forsira upotrebu pixel shadera 1.1, dok
ATI sve i dalje radi onako kako je predviđeno. Ipak, i GeForce FX kartice ne daju
ništa lošiji prikaz u ovoj igri, pa je optimizacija (ovoga puta bez navodnika)
odrađena ipak korektno, gledajući sa aspekta krajnjeg korisnika.
OpenGL performanse – Unreal Tournament 2003 Odlični UT2k3, ovoga puta komunicira sa drajverima video karte posredstvom
OpenGL API-ja. Koristili smo build v.2166, a testirali uz maksimalan nivo detalja.
Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape koje smo koristili su flyby suntemple
i botmatch suntemple, koja spada u jednu od najzahtevnijih.
Kada su ranije verzije OpenGL API-ja u pitanju, odnosno kada se ne koriste kompleksnije
_ARB i _INT instrukcije, ATI jednostavno ne može da uhvati korak sa nV31 Ultra
karticom. Jeste da memorija na nVidia kartici radi na 50 MHz višoj frekvenciji,
ali je zato jezgro na Radeonu 9600 Pro isto toliko brže od onog kod konkurenta. Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je veoma star OpenGL benchmark. Za ovaj engine važi jedno
pravilo i ono glasi više megahertza, viši fillrate i memorijski bandwidth = viši
framerate, i to uz gotovo savršeno skaliranje. R300 je pametno projektovan GPU,
pa se svih osam pipeline-a mogu zaposliti što karticama baziranim na ovom jezgru
daje značajnu prednost nad konkurencijom. Verzija sa kojom testiramo je standardna
1.17 sa x86 optimizovanim .dll fajlovima. Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low s3tc kompresija isključena
Veoma zanimljivi rezultati. Ne možemo reći ko je zapravo bolji u ovoj igri. Generalno,
prednost bi dali ATI kartici, zbog nešto kvalitetnijeg diteringa boja i manje
vidljive kompresije tekstura (čak i kada se radi force compress textures to 16-bit). SpecView Perf 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju (7.0)
koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan
i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test paketa,
možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.
Antialiasing
ATI ima nešto kvalitetniji SuperSampling 6×6 algoritam, međutim nVidia to radi
malo brže. Ne racunajte najvišu rezoluciju, jer se i tu može uociti jedan mali
nVidiin cheat. Kada su niži modovi u pitanju, najbolje je izabrati neki od Quincunx
ili xS modova kod nVidia kartice, koje daju odlicne performanse, odnosno najviši
kvalitet antialiasing-a, respektabilno. Najzahtevniji mod (Antialiasing i Anisotropic)
Mora se priznati da je u kategoriji anizotropnog filtriranja ATI odneo pobedu.
to se mora priznati. Performance mod izabran u Catalyst Control Panelu mnogo
manje oduzima od Quality moda, a gotovo da je u realnom radu nemoguće primetiti
razliku. Slična priča je i sa IntelliSample slajderom u Detonatorima, ali je
u Performance modu pad kvaliteta primetniji.
Overclocking Poznato je da je RV350 izrađen u već dovoljno razrađenom 0.13 mikronskom procesu,
međutim treba čestitati momcima i devojkama iz ATI Technologies, na zaista uspelom
dizajnu video procesora i layout-a. Nakon što je Sapphire obezbedio samo solidno
hlađenje (mislimo na običan Pro model), sa početnih 400/600 MHz prvog Radeona
9600 Pro smo doveli do odličnih 515 MHz za jezgro i 645 MHz za memoriju. Drugi
model sa kojim smo se susreli, ali nismo imali priliku da ga detaljnije testiramo,
imao je module sa latencijom od 2.8ns, i mogao je da radi na fantastičnih 735
MHz za memoriju, bez sporednih neželjenih efekata. Ultimate Edition verzija takođe ima memoriju od 2.8 ns, ali je jezgro pasivno
hlađeno, i ako ne usmerite neki ventilator na njega, sa 400 MHz, doćićete samo
do 420 MHz (na našem primerku, u našim test uslovima) dok će čak i 425 MHz rezultovati
blokiranjem u prvom Crusher Quake III demou. Memorija nije dodatno hlađena,
što je i dobro, s obzirom na to da bi samo dogrejavala profile. Nju smo sa 600
MHz ubrzali na više nego dobrih 710 MHz. Kada smo na karticu, sa gornje strane
postavili ventilator, dobili smo čitavih 70 MHz za jezgro, preko passive cooling
solucije. Dakle, kada konstantno odvodite topao vazduh sa aluminijumskih profila,
jezgro će raditi stabilno i na 490 MHz, što je odličan rezultat. Memorija je,
uz dodatno hlađenje, mogla stabilno da radi na 720 MHz (bez ventilatora se posle
nekog vremena mogu pojaviti sitne grafičke anomalije). Da li se isplati overklokovati ovu karticu? Da, ali je kod Ultimate Edition poenta
da kartica ne proizvodi dodatnu buku, zar ne? Ako samo želite da postignete oko
500 / 700 MHz sa RV350 baziranom karticom, dovoljno je da nabavite regularan 9600
Pro sa 2.8ns memorijom. Ovakve kartice su, nažalost, retke. Naravno, isto tako
se isplati overklokovanje GeForce FX 5600 Ultra kartice, ali nemojte preterivati,
kao mi…
Zaključak Već smo ranije zaključili da je Radeon 9600 Pro odličan mainstream akcelerator
i da predstavlja odličnu kupovinu u svojoj klasi. Sa njom ćete sigurno moći da
igrate igre koje svi željno očekujemo (da se ne ponavljamo, znate koje su igre
u pitanju). Ultimate Edition jeste malo skuplji, ali vredi svakog dinara u odnosu
na običan model. Zapravo, akcelerator koji će pokrenuti Half Life II mnogo brže
od GeForce FX 5900 Ultra kartice, ne samo da nije bučan, nego uopšte nema ventilator
na sebi! Za sumu novca koja je manja od dve stotine evra, možete postati vlasnik
video akceleratora srednje klase, najnovije Direct X generacije, koja će obezbediti
da igre koje će se ubrzo pojaviti možete da igrate u punom sjaju, onako kako je
to zamišljeno (možda u nešto nižoj rezoluciji, ali sa svim uključenim detaljima).
Da li uopšte možemo preporučiti neki od GeForce FX5600 (Ultra) kartica? Ne, dok
se sami ne uverimo u performanse ovih kartica u narednoj generaciji igara. Ako
niste pasionirani igrač, ili možete da se pomirite sa tim da ste za isti novac
dobili karticu koju morate poštedeti nekih grafičkih opcija u igrama, onda je
kupovina nV31 baziranih akceleratora sasvim na mestu. Sa druge strane, igre koje
će doneti revolucionarnu grafiku (fiziku i izvođenje) se ipak mogu nabrojati na
prste dve ruke, pa će malo više vremena proći dok ulaganje u brz Direct X 9 akcelerator
bude opravdano i igraču koji se najteže odvaja od novca (odnosno dok ne dođe još
veći broj ovakvih igara). A kada to vreme dođe, sasvim je realno očekivati da
će se i nVidia ponovo uspraviti i stojeći pravo, ponuditi 100% konkuretne mainstream
akceleratore. Ako u ovom trenutku kupujete video akcelerator iz ove klase, naš
glas je na strani ATI Radeona 9600 Pro, bez obzira što u većini testova koje ste
videli, GeForce FX5600 Ultra ima blagu prednost.
Zahvaljujemo se na firmi Tehnicom iz Beograda, koja nam je na test obezbedila
video karticu Sapphire Atlantis Radeon 9600 Pro Ultimate Edition