Uporedni test AMD ATI Radeon HD2600 kartica

Uporedni test AMD ATI Radeon HD2600 kartica

AMD ATI Radeon HD2600 akceleratori su na tržištu od početka leta i ponuda je veoma raznovrsna. Mi smo, za početak, izabrali desetak atraktivnih modela iz "pro" i "xt" klasa i odlučili da saznamo koji je najbrži, a koji je najbolja kupovina. I gde su u odnosu na konkurenciju...

    Sadržaj

      Branko Maksimović Uporedni test AMD ATI Radeon HD2600 kartica Uvod AMD-ovi 3D i video akceleratori srednje klase koji pripadaju prvoj DirectX
      10 generaciji stigli su na naše tržište početkom leta. I dok su mnogi od
      nezamapćenih vrućina bežali ka rečnim i morskim obalama pokušavajući da se
      osveže, magacini srpskih distributerskih kuća su polako popunjavani, između
      ostalog i upravo novim Radeon HD2400 i HD2600 baziranim karticama. Najjači
      model, Radeon HD2900 XT, predstavljen je još u maju, dok su, kao što je odmah
      i najavljeno, modeli iz srednje i niže klase, stigli nešto kasnije. Na tržištu
      je veliki broj modela, pa smo na naš prvi uporedni test skupili deset kartica,
      dok još bar toliko modela, koji su stigli u međuvremenu, čeka na narednu priliku.
      Ovoga puta, fokusirali smo se samo na Radeon HD2600 Pro i XT modele i to u
      DDR2, DDR3 i DDR4 varijantama. Ali pre nego što počnemo, potrebno je upoznati
      se i sa novim “motorom” koji pokreće ove kartice. U pitanju je RV630, o kome
      ćemo nešto više reći na narednoj strani. Kada je R600, prvi Unified Shader grafički
      čip za PC (ATI je prethodno dizajnirao Xenos (R500), poznatiji kao Xbox 360
      GPU), bio predstavljen, AMD nam je skrenuo pažnju i na dva video procesora
      namenjena nižim klasama, koje obuhvataju modele Radeon HD2400 i HD2600, kao
      i Mobility Radeon HD2400 i HD2600. Kada su oni stigli na tržište, AMD-ova DirectX
      10 generacija akceleratora se sastoji od pet osnovnih modela: – Radeon HD 2900 XT – Radeon HD 2600 XT – Radeon HD 2600 Pro – Radeon HD 2400 XT – Radeon HD 2400 Pro;

      Ovom spisku će se uskoro pridružiti još neki modeli koji će popuniti prazninu
      između modela HD2600 XT i HD2900 XT (možemo da nagađamo da će se raditi o modelima
      HD2900 Pro i GT, mada se sa ATI-jem nikad ne zna :)). Dakle, samo pet osnovnih
      modela. Ponuda ipak nije tako jednolična. Štaviše, svi modeli, osim najjačeg,
      stižu u DDR2 i DDR3, odnosno DDR3 i DDR4 varijantama, a osim toga, dobar broj
      partnera nije “ispoštovao” preporučene učestanosti za svaku od podvarijanti (koju
      ATI, očigledno, nije strogo definisao), a tu su i razne kombinacije sa količinama
      VRAM-a, mada preovladavaju izdanja sa 256MB DDR2 i DDR3 memorije. Osim kartica
      velikih proizvođača i brendova koji su se našli na našem testu, od nedavno su
      na tržištu i modeli kompanija Gigabyte, VisionTek, Diamond, PowerColor, Connect3D
      i Club3D. Kao što možete videti, ponuda je vrlo raznovrsna, pogotovo ako
      imamo i u vidu da neki od proizvođača koji su se našli na našem testu (dobar
      primer je MSI) imaju čak i više od 10 različitih izdanja Radeon HD2600 akceleratora.
      Neke će možda iznenaditi podatak da na testu nisu videli AMD/ATI sempl kartice
      pre ovog testa – ovoga puta smo odlučili da napravimo veliki uporedni test, sa
      čak 22 benchmark programa u normalnom i HDR, kao i u opterećenim modovima. Takođe,
      jedan od modela smo testirali u DualGPU režimu, odnosno Crossfire modu, zauzima
      deseto mesto u koloni, dok su pored mnoštva HD2600 kartica, tu i konkurentski
      GeForce 8500 GT i 8600GT akceleratori…

      RV630 GPU Novi RV6xx čipovi su po mogućnostima i arhitekturi izuzetno slični najjačem
      modelu – osnovna razlika je u sirovoj snazi i procesu izrade, koja je u slučaju mainstream čipova
      65-nanometarska. Usitnjavanje proizvodnog procesa obezbeđuje nižu cenu proizvoda,
      omogućava niže radne napone, manju potrošnju i zagrevanje i više frekvencije,
      ali i zahteva dugotrajan proces usavršavanja. RV630 je DirectX 10 GPU, nastao
      redukcijom skalabilnog R600 procesora i karakterističan je po istoj super-skalarnoj
      arhitekturi koja podrazumeva veliki broj shader jedinica sposobnih za paralelno
      izvršavanje pixel, vertex i kalkulacija nad geometrijom i fizikom. I ovoga
      puta, u jezgru je moćan ultra-threaded dispatch procesor, kao i “prstenasti”
      memorijski kontroler sa ukupnom širinom od 128 bita, što nas, nakon što je
      nVidia predstavila G83 i G84 nije iznenadilo. Izgleda da će tek u narednoj
      generaciji, kada se omasove još sitniji procesi, standardna širina magistrale
      postati 256-bita. RV630 se, kao što smo napomenuli, izrađuje u TSMC-ovom naprednom
      65-nm procesu, a čini ga preko 390 miliona tranzistora. Njegova površina je
      155 kvadratnih milimetara, što je za oko 10% manje od G84 GPU-a (170 mm²),
      koji je izrađen u 80-nm procesu. Osim podrške za Shader Model 4.0 i hardversko
      deljenje poligona sa više različitih metoda (hardware tesselation), tu su i
      novi metodi za umekšavanje ivica, kao i brzo dinamičko grananje i veoma brz
      rad sa kompleksnim shader programima, zahvaljujući posebnim branching jedinicama
      i usavršenom ultra threaded dispatch procesoru.

      U odnosu na najjači čip, R600, RV630 ima manji broj shader, render
      back-end i teksturnih jedinica, dok su, zarad smanjenja broja tranzistora,
      kod RV610 neke jedinice (hierarchical-Z, L2 Texture Cache) i potpuno izbačene
      (uz zadržanu funkcionalnost, ali manju efikasnost). Kod oba čipa niže klase,
      keš memorije raznih nivoa, kao i specifični baferi su smanjeni ili unificirani
      (jedan bafer koristi više različitih jedinica). Ovo su bile neophodne izmene
      kako bi se broj osnovnih poluprovodničkih jedinica smanjio. I dok Radeon
      HD2900 GPU ima 320 jedinica u okviru 64 shader unit-a, Radeon HD2600 procesori
      ih broji 120, raspoređenih u okviru 24 shader “blokova”. Takođe, RV630 u
      jezgru ima dva puta manje teksturnih jedinica (osam) i svega četiri ROP,
      odnosno render back-end jedinice. (podsetićemo – R600 ih ima 16). Redukcija
      render back-end jedinica je najviše kritikovana od strane “3D zajednice”,
      jer je jasno da se negativno odražava na performanse u zahtevnim modovima
      sa anizotropnim filtriranjem i umekšavanjem ivica, ali i na performanse u
      većim rezolucijama. Iako ćemo o RV610 pisati u posebnom testu, pomenućemo
      i da ovaj GPU ima svega osam shader blokova, odnosno ukupno 40 streaming
      procesora, što čini tek osminu snage najjačeg modela. HD2400 GPU ima svega
      četiri TMU jedinice, dok je broj ROP-a takođe četiri, kao kod RV630. U odnosu
      na najjači, R600 procesor, HD2600 GPU ima četiri puta užu memorijsku magistralu,
      dok HD2400 GPU ima osam puta uži put ka video memoriji. Drugačijom terminologijom, možemo reći da RV630 ima 24 shader jedinice koje
      su sposobne da “provuku” pet informacija o konkretnoj shader instrukciji (5-way),
      dok G84 ima 32 čisto skalarnih stream procesora (1-way). Shader jedinice kod
      RV630, pak, rade na “kloku” samog GPU-a, dok su kod G84 brže i do dva puta
      u odnosu na ostatak grafičkog čipa. Kada je teksturna jedinica u pitanju, kod
      G84, NVIDIA je čak i poboljšala efikasnost svakog unit-a, pa svaki može da
      adresira do osam tekstura po kloku (16 bilinear filtering operacija po ciklusu),
      što je dva puta više od onog što postiže RV630. Takođe, G84 ima mogućnost prikaza
      do osam piksela (dve ROP blok jedinice koje su sposobne za output po četiri
      piksela) po kloku, dok RV630 može da “iscrta” svega četiri. Međutim, GeForce
      8600 GT, koji je cenovni konkurent najjačem Radeonu HD2600 XT, uglavnom radi
      na oko 550 MHz, na koliko je “klokovana” i render back-end jedinica, dok ona
      kod najbrže “2600”-tke radi na 800 MHz. Ako bi poredili memorijske kontrolere,
      morali bi krenuti od činjenice da oba konkurenta imaju eksterni “link” širine
      od 128 bita. G84 ima klasičan crossbar kontroler, koji se sastoji od dva 64-bitna
      kanala, svaki vezan na jednu od dve ROP blok jedinice, dok RV630 ima ring-bus
      memorijski kontroler sa tri “međustanice”, od koji dve predstavljaju dva 64-bitna
      memorijska kanala, a treći komunicira sa PCI-Express magistralom. Interno,
      neodvojiv deo ringbus-a je interni dvosmerni put širine od 256 bita (128 bita
      za upis i 128 bita za čitanje podataka). Jasno je da su mainstream i low-end GPU-ovi i kod ATI-ja i NVIDIA-e dosta manje
      napredovali u odnosu na prethodnu generaciju(e), dok su high-end modeli gotovo
      uvek donosili žestoka ubrzanja. Tako se i razlika između akceleratora nižih
      i više klase dosta proširila, o čemu smo više puta pisali. Setimo se samo koliko
      je GeForce 3 Ti200 bio mizerno sporiji od najjačeg modela i situacija sa Radeon
      9500 i 9700 akceleratorima. Gledajući specifikaciju, možemo da predpostavimo da su ovi GPU-ovi pogodni
      za rad sa igrama dizajniranim za konzole. Imaju srazmerno veliki “shader power”,
      ali manjak teksturnih jedinica i render back-end unit-a. No, poslednja generacija
      igara se upravo prevashodno oslanja na shader operacije i zbog toga
      igre tako dobro rade i izgledaju na, recimo, Xbox360 konzolama (najbolji primeri
      su Unreal 3 powered igre). Tu je, svakako i podrška za “prirodni”
      Crossfire, pa nije potrebno da kartice imaju posebnu dodatnu elektroniku, niti
      da se dele na “master” i “slave”, odnosno primarne i sekundarne, a i sama komunikacija
      između kartica podseća na NVIDIA DualGPU sistem – SLI, o čemu smo već pisali
      u prvom testu prvog native Crossfire akceleratora – X1950 Pro. Avivo HD, koji,
      kako se pokazalo, nedostaje najjačem modelu, HD2900 XT (po nekim izvorima –
      ovaj deo GPU-a je “pokvaren”), prisutan je u pravom hardverskom obliku kod
      RV630 i RV610 GPU-a. Sve RV630 bazirani video akceleratori podržavaju in-chip HDCP preko Dual Link
      DVI konekcije, što je korisno ako imate 30-inčni XHD monitor na kome u Windows
      Vista OS-u ili preko nekog stand-alone Blu Ray ili HD-DVD plejera želite da
      gledate HD video sadržaje. Uz to, RV630 je sposoban i za reprodukciju zvuka,
      koji se “provlači” direktno kroz HDMI kabl (putem DVI-HDMI adaptera). Da bi
      hi-def multimedijalni ugođaj bio kompletan, ATI je kreirao novi, Unified Video
      Decoder, koji potpuno rasterećuje centralni procesor, preuzimajući dekoding
      videa visoke definicije, od kojih su najbitniji VC-1 i H.264 kodeci, u upotrebi
      kod komercijalnih Blu Ray i HD-DVD izdanja filmova i kod kojih bit-rate može
      da dostigne i do 40 Mbps (sa čime se teško i noviji dvojezgarni procesori teško
      mogu izboriti). Bar je tako “na papiru”, a upravo zato smo sproveli intenzivno
      istraživanje o tome koliko jedna GeForce 8600 GT, a koliko Radeon HD2600 Pro
      kartica rasterećuje centralni procesor – Core 2 Duo E2160, pri gledanju pravih
      HD-DVD filmova. Uskoro ćete biti u prilici da čitate i poseban članak na ovu
      temu.

      Kartica na testu – ASUS EAH2600PRO/HTDI/256M

      Pakovanje za nove EAH2600 kartice zadržava ASUS-ov “fazon”, ali je ovoga
      puta osnovna boja – narandžasta. Odmah se ističu osnovne karakteristike kartice,
      kao i bitna činjenica – da grafički čip radi i do dvadeset stepeni Celzijusa
      hladnije, uz zadržan tih rad. Tajvanski “Rock Solid, Heart Touching” IT gigant,
      ASUSTek, u ponudi ima četiri različita modela Radeon HD2600 kartice, a kod
      nas na testu je bio zastupljen sa standardnim HD2600 Pro modelom u DDR2 verziji,
      kao i bržim XT izdanjem. U ponudi je takođe i DDR4 verzija HD2600 XT modela.
      U pakovanju se nalazi: “Speed Setup” manual, manual na CD-u, CD
      sa drajverom (crossfire mostić nedostaje, ali je jasno i zašto), DVI > VGA
      adapter i S-Video > component kabl. Dakle, u cilju da se zadržai što niža
      cena krajnjeg proizvoda, u paketu nema igara niti dodatnog softvera, a izostao
      je čak i HDMI adapter i video kablovi. Međutim, valjalo bi istaći da je najjeftinija
      kartica na našem testu, sa krajnjom cenom od svega 80 evra.

      EAH2600PRO/HTDI/256M je u velikoj meri standardna kartica ovog tipa, sa radnim
      učestanostima od 600 MHz za GPU i 1000 MHz za DDR2 čipove. Crveni lak za PCB
      nije čest za ASUS kartice, ali je ovoga puta upotrebljen, a specijalitet ovog
      modela je činjenica da ASUS nije koristio mali, single-slot kuler
      kakav je viđan na test-sempl modelima, već daleko bolje rešenje. Iako RV630
      nije vruć GPU, zbog boljeg hlađenja i daleko tišeg rada (a i eventualno boljeg
      overclocking rezultata) upotrebljen je veći, “orboliki” kuler koji najviše
      podseća na Zalman-ova rešenja. Treba pomenuti i da onaj Crossfire mostić koji
      smo pomenuli, nedostaje zbog toga što su HD2600 Pro kartice namenjene za “softverski”
      DualGPU režim – čak i referentni nacrt za Radeon HD2600 Pro ne podrazumeva
      Crossfire konektore.

      Ovaj kuler pokriva samo grafički čip i zbog svoje visine, nažalost, okupira
      susedni slot matične ploče. U ASUS-u tvrde da ovaj rashladni sistem obezbeđuje
      i do 20 stepeni nižu radnu temperaturu grafičkog jezgra. Kondenzatori na ovoj
      kartici nisu iz klase “oklopljenih”, tj. solid, već spadaju u standardne
      primerke iz kompanije Sanyo, kakve viđamo na gotovo svim entry-level modelima.
      Neki proizvođači nude all solid kondenzatore na svojim karticama,
      ali zato nemaju ovako tih i kvalitetan hladnjak. Prema onome što smo videli,
      ovo je i jedna od najhladnijih Radeon HD2600 Pro kartica, jer se GPU ne zagreva
      više od 38 stepeni u idle, ili 54 stepena u full-load-u, što je oko 15-ak stepeni
      manje od modela sa single-slot hladnjakom na istim radnim učestanostima. Istovremeno,
      kuler je izuzetno tih – moglo bi se reći, nečujan.

      Memorijski čipovi nisu prekriveni hladnjacima, a potpisala ih je kompanija
      Qimonda, koja je deo velikog Infineona. Njihova latencija je 2.0 ns, što odgovara
      radnom taktu na samoj kartici. Čipovi su smešteni “po četiri” sa obe strane
      štampe (ukupno osam). Na poleđini se takođe može uočiti da je kuler prilično
      dobro osiguran pomoću pravih šrafova (dosta je bilo plastičnih tiplova), što
      naravno pozdravljamo. Grafički čip se na EAH2600PRO kartici može ubrzati do oko 830 MHz, dok smo
      memoriji našli limit na 1080 – 1085 MHz. Pri tome, treba imati u vidu da, kao
      i sve Radeon HD2600 kartice, ni ASUS-ova ne traži dodatno napajanje – svu struju
      preuzima putem PCI-Express x16 magistrale.

      Kartica na testu – ASUS EAH2600XT/HTDP/256M

      Na sličnoj štampanoj ploči i sa identičnim rashladnim sistemom stiže i EAH2600XT/HTDP/256M.
      Naponska jedinica je nešto masivnija – tu je još jedan solid kondenzator,
      kao i nekoliko drugih el. elemenata više, ali pored toga, karticu je na prvi
      pogled teško razlikovati od prethodno opisane, jer ne odstupa mnogo od referentnog
      nacrta iz ATI-ja. Naravno, EAH2600 XT ima dva regularna Crossfire konektora.
      U pakovanju i dalje ne zatičemo ništa osim već nabrojanih stvari (“Speed
      Setup” manual, manual na CD-u, CD sa drajverom, DVI > VGA adapter
      i S-Video > component kabl materijal), ali je prisutan bar jedan Crossfire
      mostić za uparivanje dve kartice na nekoj AMD ili Intel matičnoj ploči.

      Drugi mostić ćete, prirodno, naći u drugom primerku ove kartice kada je kupite
      kako bi ste ostvarili native Crossfire mod. Radeon HD2600 GPU je setovan na
      standardnih 800 MHz, a Samsung DDR3 memorija, čiji je rejting 1.4 ns (poznati
      BC14 čipovi), podešena je na 1400 MHz. Inače, sva četiri čipa, koja čine 256MB
      osnovne VRAM memorije, smešteno je sa osnovne strane štampe. Maksimum koji
      smo postigli sa ovom karticom je negde oko 840 / 1630 MHz, što je veoma dobar
      rezultat. Pogledajmo i ostatak slika ove kartice…

      Kartica na testu – HIS Excalibur HD2600 Pro

      HIS je jedan od cenjenih proizvođača, čiji su proizvodi uvek bili posebni
      po drugačijem hlađenju i nešto višim cenama. Jedan od specijaliteta je IceQ
      serija, ali osim nje, HIS danas poseduje i modele za nešto manje entuzijaste.
      Svakako, kvalitet je ostao na visokom nivou, pa smo jedva čekali da vidimo
      šta će novo ponuditi kad su HD2000 modeli u pitanju.

      Proizvođač poznat po svojim “ledenim kockama”, na testu je bio prisutan sa
      dve Excalibur Radeon kartice. HIS HD2600 Pro kartica koju smo testirali je
      takođe standardna kartica ovog tipa, koja je nas, malo starije hardverske zaluđenike
      (reč geek daleko bolje zvuči, zar ne? – prim. aut), bar vizuelno,
      podsetila na Hercules GeForce 1 i 2 akceleratore sa sjajnim Thermaltake Blue
      Orb kulerima. AMD/ATI partneri kao da su se dogovorili da uz svoje kartice
      ne isporučuju ništa što bi bitno moglo da utiče na cenu, pa je tako i u slučaju
      Excalibur paketa – u kutiji su samo “instalacioni vodič”, CD sa drajverima,
      DVI-D-Sub adapter, S-Video – Composite adapter i HDTV komponentni spliter.

      Kartica je vrlo pedantno napravljena, a posebno nam se dopao plavi PCB i
      kuler koji je “u tonu” sa njim. Po tipu komponenti naponske jedinice, za ovaj
      model važi sve što smo rekli i za ASUS EAH2600 Pro, pa nemamo ništa novo pametno
      da dodamo. Napomenućemo još i da ovaj Excalibur akcelerator na PCB-u, kao ni
      ASUS HD2600 Pro, nema Crossfire konektore, pa je jasno zbog čega nedostaju
      u pakovanju.

      Ova kartica ima mali okrugli kuler koji je nešto bučniji od onog kod ASUS-a,
      što je i logično jer je znatno manji i neće okupirati susedni slot na matičnoj
      ploči. Naravno, ni ova kartica ne spada u bučne, štaviše, moglo bi se reći
      da je jedva primetno bučnija od pomenutog ASUS-a. Radeon RV630 GPU je podešen
      na standardnih 600 MHz, koliko je i na referentnim sempl modelima, a 256 MB
      DDR2 memorije na odgovarajućih 1 GHz (500 MHz DDR). Memoriju je HIS takođe
      nabavio iz Infineon / Qimonda proizvodnih pogona, a njena latencija, kao što
      možete videti na slikama (2.0 ns) odgovara “kloku” za HD2600 Pro DDR2 modele.
      Memorijski čipovi su takođe raspoređeni sa obe strane štampe i ima ih ukupno
      osam. Pogledaćemo i ostatak slika za Excalibur HD2600 Pro, a nestrpljivim čitaocima
      skrećemo pažnju da je u toku testiranja, distributerska cena ovog modela bila
      za oko 12 evra viša u odnosu na ASUS-ov model. Grafički čip se kod našeg test
      primerka HIS Excalibur HD2600PRO kartice lako ubrzao do nekih 840 MHz, dok
      smo memoriju ubrzali do solidnih 1100 MHz.

      Kartica na testu – HIS Excalibur HD2600 XT

      Excalibur HD2600 Pro kartica ima i svog dvojajčanog blizanca – model Excalibur
      HD2600 XT koji stiže sa 256 MB GDDR3 memorije. Kartice, kao i u slučaju ASUS
      braće, izgledaju identično čak i na drugi pogled. PCB i dalje ima skromne dimenzije:
      168mm u dužini i 11.1 cm visine. Naime, osim jače naponske jedinice i bržih
      Samsung GDDR3 čipova sa latencijom od čak 1.2 ns (kod ASUS-a su bili BC14),
      HIS se ističe izuzetno pedantnom izradom i radnim taktom od 800 MHz za grafički
      čip i efektivnih 1400 MHz za memoriju, što je opet standardan klok.

      Uz sve to, od “Pro” varijante se razlikuje i po prisustvu Crossfire konektora
      – dva, standardna. Zbog toga je prava šteta što se “mostići” ne nalaze u pakovanju.
      Iako Crossfire nije nešto što će koristiti više od 3% budućih kupaca, nije
      u redu da pojedinci zbog nedostatka ovog neophodnog dodatka ispaštaju. Šta
      treba da uradi (ne)srećni kupac dve ovakve kartice? Da poruči “mostiće” na
      ebay-u? Svakako, softverski Crossfire je opcija koja funkcioniše, ali po nekim
      testovima, čini se da radi sporije od “prirodnog”, a cilj svakog igrača koji
      koristi DualGPU režim je da izvuče maksimalan broj frejmova u sekundi iz svog
      hardvera, zar ne? Nije nam baš jasno čemu služe dva džampera kod prigušnica,
      odnosno Crossfire konektora – predpostavljamo da njihova uloga nije ista kao
      i kod kartica od pre nekoliko godina – standard video izlaza (PAL, NTSC) se
      sada bira iz drajvera…

      GPU smo na našem test primerku mogli da ubrzamo do nekih 840-850 MHz, dok je
      memorija bila raspoložena sve do sjajnih 1720 MHz. Naravno, HIS u ponudi ima
      i Radeon HD2600 XT sa DDR4 memorijom, kao i nekoliko izdanja IceQ modela sa VGA
      Silencer 4 rashladnim sistemom u DDR3 i DDR4 varijantama, kao i druge edicije
      (recimo varijantu sa Zalman kulerom, koja podseća na ASUS-ov model), kao i iSilent
      varijantu sa pasivnim hladnjakom. Ostatak slika kartica sa testa možete videti
      ispod. Zaista lepa kartica:

      Kartica na testu – MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3

      Veliki MSI je na našem testu bio prisutan sa tri Radeon HD2600 modela, dok
      ih u ponudi ima znatno više. MSI RX2600 Pro postoji u dve osnovne verzije sa
      dve podvarijante. Modeli sa DDR2 memorijom imaju radne učestanosti od 600 MHz
      za GPU i 800 MHz za VRAM, dok je DDR3 verzija podešena na 600 / 1400 MHz (GPU
      / VRAM), što pravi značajnu razliku. Takođe, oba izdanja stižu sa standardnim
      kulerima sa ventilatorom, ali i sa pasivnim rashladnim sistemom. Mi smo na
      testu imali model RX2600PRO-T2D256EZ/D3 sa GDDR2 čipovima i “heat-pipe” sistemom.

      Kartica stiže sa S-Video, kompozitnim i komponentnim kablovima, ali što je
      bitnije, tu je i DVI-HDMI adapter, koji u prodaji nije nimalo jeftin. Uz standardan
      dizajn PCB-a, kod ove kartice je karakteristično to što nema oklopljene (solid)
      kondenzatore, ali je tu zato rashladni sistem koji se sastoji od dve bakarne
      toplotne cevi koje sa jezgra odvode toplotnu energiju ka nizu dugačkih aluminijumskih
      rebara, smeštenih sa druge strane štampane ploče. Interesantno je da štampana
      ploča kod ovog Radeon HD2600 Pro akceleratora ima Crossfire konektore, za razliku
      od dva prethodno opisana “RV630 Pro” modela. Doduše, i ASUS i HIS kartice su
      imale DDR2 čipove, a RV630 PCB-ovi se, možda dele ne prema “Pro i XT” oznaci,
      nego po činjenice da li koriste DDR2 (bez CF konektora), DDR3 (sa CF konektorima,
      bez obzira da li je Pro ili XT) i DDR4 (dugačak, 22.2 cm PCB i digitalna naponska
      jedinica). Ostaje da se vidi da li ovo pravilo koje smo prepoznali do sada
      – važi i za ostatak testiranih modela.

      Preko GPU “bloka” smešten je aluminijumski “štit” sa MSI logotipom koji je
      vrlo efektan, estetski, a to mu je i jedina uloga. Na MSI Radeon HD2600 Pro
      je ugrađeno 256 MB VRAM memorije koja stiže u vidu četiri Hynix čipova sa latencijom
      od 1.4 ns (1428 MHz), što taman odgovara učestanostima ovog modela koja iznosi
      600 MHz za grafički čip i 1400 MHz za memoriju, što je logično jer je reč o
      DDR3 verziji HD2600 Pro akceleratora. Memorijski čipovi su smešteni samo sa osnovne strane PCB-a. Za ovu cenovnu
      klasu, kartica je vrlo pedantno izrađena, a jedini momenat koji se može nazvati
      prosečnim su dva Rubikonova elektrolita kao deo naponske jedinice memorije
      i GPU-a.

      Sa MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 karticom u kutiji je stiglo i “brzo uputstvo
      za korisnika”, S-Video > S-Video i kompozitni spliter, video > HD kompozitni
      spliter adapter, DVI-I u D-Sub adapter, DVI>HDMI adapter, i MSI Beyond Multimedia
      3D. Kao i ostale HD2600 kartice, i ovaj primerak sa testa ima dva Dual Link
      DVI konektora i jedan Video out (15 pin). Takođe, ne moramo posebno da pominjemo
      da sve podržavaju Native Crossfire, jer imaju odgovarajuće konektore, a pošto
      smo imali još jednu karticu (druga je sa plavim, umesto žutih DVI konektora
      J), iskoristili smo ih da bi istestirali HD2600 Pro u Crossfire režimu. Nažalost,
      konektore smo morali da pozajmimo od pojedinih XT modela sa testa koji ih imaju
      u okviru “bundle”-a. Maksimum koji smo sa ovim modelom postigli u umereno
      provetrenom kućištu je 780 MHz za GPU, odnosno 1570 MHz za video memoriju,
      što je za jednu pasivno hlađenu karticu vrlo dobar rezultat.

      Kartica na testu – MSI RX2600XT-T2D512EZ/D3

      Model RX2600 XT je prisutan sa čak sedam modela, što broj RV630 kartica ovog
      velikog proizvođača povećava na jedanaest! Pored osnovnih verzija sa DDR3 i
      DDR4 čipovima, tu su i izdanja sa 256 i 512 MB memorije, sa aktivnim i pasivnim
      hlađenjem, jedan “OC edition” i dve “dijamantske” edicije. DDR3 i DDR4 verzije
      Radeon HD2600 XT kartica se razlikuju po dizajnu PCB-a: modeli sa novom memorijom
      su dugački poput modela HD2900, dok je DDR3 verzija kratka poput većine kartica
      ove klase (Radeon X1650 Pro, GeForce 7600 GS i sl.). Brzina jezgra kod regularnih
      modela je 800 MHz, DDR3 verzije su podešene na 1400 MHz, a DDR4 na 2200 MHz
      (overklokovani model je neznatno ubrzan – 820 / 2250 MHz). Na testu smo imali
      i RX2600XT-T2D512EZ/D3, koji je fizički, ali i po dodatnoj opremi sličan prethodno
      opisanom.

      MSI RX2600XT-T2D512EZ/D3 je RV630 kartica sa DDR3 čipovima i istim pasivnim
      rashladnim sistemom koji smo videli kod prethodnog modela, kao i veoma sličnim
      PCB-om. Pošto je GPU sada ubrzan na 800 MHz, kartica se nešto više zagreva,
      pa je neophodno obezbediti joj provetrenije i prostranije kućište. Iz tog razloga,
      kao i zbog veće količine memorije, kod naponske jedinice uočavamo dodatni par
      kondenzatora, još jedan red prigušnica i malo veći broj otpornika. Bez obzira
      na to, kartica i dalje ne vuče više od 75W, koliko može da isporuči PCI-Express
      x16 slot. Upotrebljeni memorijski čipovi su takođe Hynix FP14 (latencija od
      1.4 ns), a dodatna četiri čipa su smeštena sa druge strane kartice, pošto je
      ukupan VRAM čak 512MB. Iznad druge “polovine” memorije dominira veći, aluminijumski
      deo rashladnog sistema. Ovaj kuler neće zauzeti prostor iznad susednog slota,
      ali će zato onemogućiti instalaciju na neke matične ploče sa velikim kulerom
      na čipsetu na šta treba obratiti pažnju pre kupovine. Na našu ASUS P5K Premium
      Black Pearl Edition ploču je montirana bez ikakvih problema. Nije potrebno
      posebno pominjati da MSI RX2600XT-T2D512EZ/D3 ima Crossfire konektore.

      Kuler na kartici koji opisujemo, gotovo je identičan kod prethodnog modela,
      ali isti tekst nećemo dva puta ponavljati, već ćemo samo ukazati na razliku.
      Sama kartica deluje glomazno najpre zbog pasivnog kulera, odnosno njegovog
      “radijatora”, koji se nalazi iznad druge strane štampane ploče. Ovaj kuler
      se sastoji od toplotnih cevi, koji zahvaljujući dobroj provodljivosti bakra,
      jako brzo odvlači toplotnu energiju sa grafičkog čipa i dovodi ih do velikog
      profila koji čini niz aluminijumskih listova, smeštenih sa druge strane štampe.
      Aluminijumski deo kulera se “izdiže” oko 4 cm u odnosu na skoro ravnu površinu
      zadnje strane PCB-a, a karticu produžuje za oko 3 cm (2.5 cm kod “Pro” modela).
      Zahvaljujući velikoj površini ovih rebara, toplotna energija odlazi u okolni
      prostor (vazduh) i bez pomoći dodatnih ventilatora.

      Razlika između kulera kod RX2600XT-T2D512EZ/D3 i RX2600PRO-T2D256EZ/D3 je
      u tome što “Pro” verzija ima dve heat pipe cevi, dok “XT” ima tri. Zbog toga
      je i položaj aluminijumskih rebara drugačiji – kod “Pro” verzije je pod blagim
      uglom u odnosu na ravan matične ploče, dok je kod “XT” verzije paralelan sa
      njom. Sam aluminijumski radijator je nešto duži kod bržeg RX2600 akceleratora.
      Pod opterećenjem, RX2600XT-T2D512EZ/D3 dostiže nekih 56 stepeni celzijusa,
      što je odličan rezultat, odnosno prilično niska temperatura, dok je u “idle”-u
      oko 45 do 47 stepeni. Kod MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 modela smo “izmerili” slične
      temperature, s tom razlikom da je u stanju mirovanja (2D režim) “Pro” verzija
      za par stepeni hladnija. Kada je ubrzavanje iznad nominalnih vrednosti u pitanju,
      primerak RX2600XT-T2D512EZ/D3 sa testa je “išao” do sličnih 820 MHz za GPU
      i nešto manje za memoriju (ipak je 512MB u pitanju) – 1550 MHz.

      Pogledajmo i slike oba primerka Radeon HD2600 XT kartica
      – jedan je imao žute, a drugi plave DVI konektore… (prava mala galerija,
      zar ne? :-)).

      Kartica na testu – MSI RX2600XT Diamond 512MB DDR4
      “OC Edition”

      MSI RX2600XT Diamond 512 je treća kartica ovog proizvođača koju smo testirali.
      U pakovanju se, začudo, ne nalazi ništa posebno, što nam govori da je AMD stvarno
      apelovao na partnere da cenu drže što je niže moguće. Tu su dakle “quick user
      guide”, S-Video > S-Video i kompozitni spliter, video > HD kompozitni
      spliter adapter, DVI-I u D-Sub adapter, DVI>HDMI adapter, S-Video produžni
      kabl i MSI Beyond Multimedia 3D.

      I dalje nema igara niti posebnih aplikacija (osim Norton Internet Security
      2005), ali “stvar” vadi sama kartica koja, u okvirima mainstream kartica
      – zadivljujuća. Osim što koristi dugački RV630 PCB (kao i sve GDDR4 varijante)
      koji je prelakiran crnom nijansom, ima potpuno digitalnu pulse width
      modulation naponsku jedinicu kao i najskuplji, Radeon HD2900 XT. Tu
      je i 512 MB GDDR4 memorije (Samsung BC09), iste one koja ide i na top model.
      Ovi čipovi su namenjeni za takt do 2220 MHz, ali je uz blagu korekciju napona
      moguće dostići i više, pa je MSI svoj “dijamantski” model ubrzao na 850 MHz
      za GPU i sjajnih 2300 MHz za VRAM. Da bi sve i dalje bilo hladno i tiho,
      brine se posebno modifikovani Artic Cooling VGA Silencer kuler, koji ovoj
      kartici omogućava i radne učestanosti od blizu 900 / 2400 MHz. Naravno, uz
      pomoć Overdrive “tool”-a unutar Catalyst-a, limit za Radeon HD2600 XT je
      vrlo blizu default vrednosti, ali uz pomoć drugih (“ATI Overclock
      Utility” ili “Riva Tuner”) aplikacija, dostili smo 890 / 2420 MHz.

      Poseban kuler, koji podseća na rešenja iz prethodnih generacija, bilo da
      su u pitanju NVIDIA ili ATI bazirana rešenja, ovoga puta, uz određenu modifikaciju,
      pronalazi svoje mesto i na Radeon HD2600 XT kartici iz MSI-jeve prestižne Diamond
      serije. I ne samo to, tu je i “OC Edition” nalepnica, jer je kartica overklokovana
      “out of the box” – tj. na već pomenutih 850 MHz za jezgro i 2300 MHz za memoriju.
      Sam kuler podseća na VGA Silencer 4, kakav smo viđali u prethodnim generacijama,
      ali ne odstupa mnogo ni od referentnih rešenja za high-end kartice u prethodnih
      18 do 24 meseca.

      Takođe, MSI RX2600XT Diamond 512 poseduje konektore za ATI-jev lukavo nazvani
      DualGPU režim rada – Crossfire. Nažalost, uz našu Diamond karticu nisu stigli
      konektori za ovaj režim rada, pa se pitamo da li je tako sa svim primercima
      u prodaji. Nadamo se da nije! Radeon HD2600 XT u svojoj DDR4 verziji je tu
      da zameni X1650 XT modele. U odnosu na ove kartice, 2600XT je glomazniji, u
      rangu sa još jednim modelom prethodne generacije – modelom X1950 Pro. PCB ima
      dužinu od 22.6 cm (DDR3 izdanje je svega 16.5 cm dugačko).

      Kartica na testu – Sapphire Radeon HD2600 Pro

      Čuveni Sapphire je na našem testu bio prisutan sa dva modela. HD2600 Pro
      sa 256MB DDR3 memorije podseća na HIS-ov model, ali ima znatno veći tanki kuler.
      Radne učestanosti su za “Pro” model su nestandardnih 700 MHz (100 MHz više
      od referentnog modela), odnosno očekivanih 1400 MHz za memoriju. Zanimljivo
      je da je i Sapphire koristio brže Samsung BJ-12 čipove, što je omogućilo bolje
      overklokovanje VRAM-a. Maksimum koji smo postigli sa primerkom Sapphire HD260
      Pro kartice koju smo “mučili” iznosi čak 820 MHz za RV630, odnosno solidnih
      1680 MHz, koliko su ovi 1.2ns čipovi “išli” na našem testu.

      Zanimljivo je da je ugrađeni kuler dosta bučniji od onog kod ASUS, ali i
      kod HIS kartica (iako je onaj kod HiS modela značajno manji). Naravno, nije
      bučan koliko i na referentnoj Radeon X700 Pro kartici, ali šum koji proizvodi
      je ipak čujniji od tihog CPU kulera. I Sapphire Radeon HD2600 Pro (budući da
      ima DDR3 memoriju) poseduje PCB sa konektorima za Crossfire. Prava je šteta
      što odgovarajućih mostića nema unutar paketa. Pogledajmo i ostatak fotografija
      ove kartice…

      Kartica na testu – Sapphire Radeon HD2600 XT DDR4

      Sapphire HD2600 XT u DDR4 verziji je standardna kartica ovog tipa sa dugačkom
      štampanom pločom (preko 22 cm) i referentnim, tankim hladnjakom koji se prostire
      čitavom njenom dužinom. Kod nekoliko proizvođača postoje i verzije sa posebnim
      kulerom (VGA Silencer, najčešće) koji zauzima dva slota, ali većina Radeon
      HD2600 XT kartica sa DDR4 memorijom izgleda upravo kao Sapphire, koji vidite
      na slikama, a koji izgleda upravo kao ATI-jev referentni, test model. Početne
      radne učestanosti ove kartice su standardno – 800 MHz (GPU) i efektivnih 2200
      MHz (1100 MHz) DDR za memoriju, što mu omogućavaju DDR4 čipovi iz kompanije
      Samsung (BC09) sa latencijom od 0.9 ns. Ipak, treba imati u vidu da ova kartica
      ima 256MB GDDR4 memorije, te je najpre zbog toga znatno jeftinija od MSI-jevog
      modela, koji ima 512MB ove memorije.

      Ovaj model može da se ubrza do odličnih 850 – 860 MHz za grafički čip, dok
      je memorija raspoložena do fantastičnih 2360 MHz (imajte u vidu da je svaki
      primerak drugačiji). Pored navedenog, o ovom modelu zaista nemamo da kažemo
      ništa novo. Sapphire uz svoje kartice poklanja i HDMI adapter, dok je DVI-I
      konvertor full DVI-I tipa (nije DVI-D kao kod većine proizvođača, već ima sve
      pinove). Uz Radeon HD2600 XT model, Sapphire poklanja i Crossfire mostić, pride,
      kao i još jedan dodatni DVI > D-Sub adapter.

      Bez obzira na visoku količinu jako brze DDR4 memorije i visoke radne učestanosti,
      ni ova kartica, kao ni MSI RX2600 XT Diamond (čiji je ventilator još veći),
      ne zahtevaju priključivanje dodatnog 6-pinskog (ili 8-pinskog) konektora. Ako
      to znamo, nije iznenađujuće što su upravo RV6xx čipovi, kao mali potrošači
      sa odličnim termalnim karakteristikama, završili u tek predstavljenoj, novoj
      seriji Apple iMac računara. Čak i na visokim klokovima i sa velikom količinom
      najbrže dostupne memorije, kartica ne bi trebalo da “povuče” više od 45W. Uz
      dosta niže klokove i manju količinu sporije memorije, kao i dodatne optimizacije,
      unutar pomenutog iMac-a, odnosno u Mobility varijantama, RV630 ne vuče više
      od 22W “struje”. A sada, još jednom, pogledajmo ostatak fotografija:

      Test Setup PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      Intel
      Core 2 Duo E6700 @ 3600 MHz (400 MHz x 9), 1600 MHz QPB

      Matična
      ploča

      ASUS
      Striker Extreme NVIDIA nForce 680i (SLI) Chipset

      Memorija

      2
      x 1024 MB Kingmax Hardcore PC800 (4-4-4-12, as DDR888)

      Hard
      Disk

      Samsung SpinPoint
      SATA II, 320 GB, 16MB Western Digital Caviar 2500JS SATA II 250 GB, 16MB

      Video
      Karte

      ASUS
      EAH2600PRO/HTDI/256M – Catalyst 7.8b ASUS EAH2600XT/HTDP/256M – Catalyst 7.8b HIS Excalibur HD2600 Pro (256MB DDR2) – Catalyst 7.8b HIS Excalibur HD2600 XT (256MB DDR3) – Catalyst 7.8b MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 – Catalyst 7.8b MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 – Catalyst 7.8b MSI RX2600XT-T2D512EZ/D3 – Catalyst 7.8b MSI RX2600XT Diamond 512MB GDDR4 OC Edition – Catalyst 7.8b Sapphire Radeon HD2600 Pro (256MB DDR3) – Catalyst 7.8b Sapphire Radeon HD2600 XT (256MB DDR4) – Catalyst 7.8b GeForce 8500 GT (256MB DDR2) – Forceware 168.22 GeForce 8600 GT (256MB DDR3) – Forceware 168.22

      Monitor

      Benq
      241WZ TFT-LCD (ustupio KimTec)

      Cooling,
      Case, PSU

      ThermalTake
      BigTyphoon VX CoolerMaster WaveMaster CoolerMaster Real Power 850W SLI Certified

      DVD
      uređaj

      Pioneer
      DVR-112L

      CDRW
      uređaj

      Pioneer
      DVR-111D

      Operativni
      sistem

      Windows
      XP Service Pack 2 (optimized for performance) Direct X 9.0c

      Igre/Bench
      programi

      FutureMark
      – 3D Mark 05 Pro 1.2.0 FutureMark – 3D Mark 06 iD Software – Doom 3 iD Software / Raven – Quake 4 3DRealms – Prey Company of Heroes 1.3 EA’s Battlefield 2142 SPECORG SpecVIEW Perf 9 Activision Call of Duty 2 Valve’s Half Life 2: Episode One Valve’s Half Life 2: Lost Coast Tom Clancy’s Splinter Cell 3: Chaos Theory Tom Clancy’s
      Rainbow Six:
      Vegas Crytek
      FarCry v1.4 The Elder Scrolls IV: Oblivion Trackmania Nations Need For Speed: Most Wanted Need For Speed: Carbon X3 Reunion Demo Benchmark S.T.A.L.K.E.R F.E.A.R
      1.08

      ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF bio
      uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
      filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
      isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
      optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
      isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
      Nadamo se da će vam narednih 38 tabela pomoći u sagledavanju performansi ove
      kartice…
      S obzirom na to da sve prikazane Radeon HD2600 kartice sa DDR3 i DDR4 memorijskim
      čipovima imaju “native Crossfire” konektore (iako mostići stižu uglavnom uz
      jače, XT modele), kao i činjenicu da su dve MSI RX2600 Pro DDR3 kartice jeftinije
      od najjačeg RX2600 XT Diamond-a, hteli smo da proverimo šta je isplativije
      – dva HD2600 Pro DDR3 ili jedan najjači HD2600 XT sa DDR4 memorijom. Rezultate
      možete videti u tabeli. Treba imati u vidu da su, gledano prema aktuelnim cenama,
      Radeon HD2600 Pro modeli konkurenti NVIDIA GeForce 8500 GT akceleratorima,
      dok se HD2600 XT takmiči sa GeForce 8600 GT-om. GeForce 8500 GT akcelerator
      koji smo uporedili sa ovim karticama ima standardne klokove od 450 MHz za GPU
      i 800 MHz za memoriju, dok GeForce 8600 GT radi na 560 / 1560 MHz. Još jednom navodimo da su ATI Radeon HD2600 kartice pravi akceleratori HD video
      materijala, bilo da gledate Blu-Ray ili HD-DVD diskove (VC-1 i H.264 kodeci),
      pa vaš centralni procesor neće biti opterećen do maksimuma tokom reprodukcije
      ovih filmova ili, ako imate slabiji računar, ovakva kartica bi mogla da omogući
      da filmove u 1080p rezoluciji uopšte i gledate bez seckanja i ogromnog broja
      ispuštenih frejmova. O ovoj temi ćemo detaljnije pisati u našem narednom testu
      Radeon HD2000 akceleratora srednje klase. Ukratko, već sada možemo dati konkretnu
      informaciju da ATI-jev novi video engine radi baš kako je “reklamiran”.
      Na sistemu koji vidite u tabeli iznad, prilikom reprodukcije 1080p materijala
      sa naprednim tehnikama filteringa i kompenzacije pokreta u softverskom režimu,
      jedno od jezgara ume da se optereti i do 85-90%, uz određene, na grafikonu
      teško vidljive peak-ove na 100%. Tada dolazi do ispuštenih frejmova.
      Kada se enkodiranje videa prepusti Radeon HD2600 Pro kartici, opterećenje procesora
      ne prelazi 22-23%, uz vidljivo bolju reprodukciju i brže traženje (skok na
      slučajno izabrane delove video fajla). To znači da je nesmetana reprodukcija
      ovakvog materijala praktično nemoguća na procesoru kakav je, recimo, Core 2
      Duo E2160 na 1.83 GHz (na kome izvršavamo detaljno testiranje), bez jednog
      ovakvog video akceleratora. Za sada, rezultate koje su Radeon HD2600 Pro i
      XT kartice postigle u 3D igrama, možete naći na narednim stranama…

      FutureMark 3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      FutureMark 3DMark 06 Pro

      Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
      koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
      memorije Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične
      i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta),
      ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji,
      a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama,
      kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.

      Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
      Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine razvijen
      na bazi Quake 3 koda i prerađenog za Direct3D API. Prosto je neverovatno koliko
      su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj
      igri, dok su particle efekti i dim izuzetni, pogotovo kada imamo u vidu period
      kada se igra pojavila. Nažalost, za uživanje u najvišim setovanjima,
      potrebno je imati veoma jaku karticu (u rangu sa GeForce 7900 GTX ili Radeon
      X1950 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu.
      Opcija “optimize for SLI” ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon
      i GeForce karticama), pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte
      da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan
      hardver, a ako je budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete
      se složiti sa nama da je u pitanju možda i najlepša WWII igra
      do sada (čeka se Medal of Honor: Airborne).

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      koristimo kod kartica koje imaju bar ili više od 512 MB memorije), što podrazumeva
      da je zvuk isključen, svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće
      teksture), ali i da je uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je
      i UltraHighQuality.pk4, koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv.
      self-shadow). Zvuk, AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo
      komande.

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – “duhovni” naslednik
      fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da “prikazuje” velike otvorene
      nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
      da prikaže u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom
      tim dizajnera i programera u “Raven”-u pristupio pri izradi ove igre,
      koja je, uz Call of Duty 2, jedan od najlepših FPS-ova, čak i nakon 18 meseci
      od pojavljivanja. Za ljubitelje pravog hardcore uzbuđenja – obavezno štivo
      je Quake 4 i to nekoliko puta, na najtežem nivou! Kao i uvek, testirali smo sa
      najzahtevnijim “setup”-om, osim što smo “zadržali” kompresiju
      color i specular tekstura, što znači da je Ultra Quality korišten
      samo pri testiranju kartica koje imaju bar 512 MB memorije.

      Prey

      Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih “pucačina”, koja
      stiže od kreatora “čuvenog” Duke Nukema, igra Prey zadržava
      sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene
      gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite “vijuge” kako
      bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a
      (kome je dodata “Portal” tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
      a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo “stresna” za nove grafičke
      kartice. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što
      smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što
      znači da nije “aktiviran” Ultra Quality (koji se uključuje
      iz konzole), već High Quality mod.

      Tom Clancy’s Rainbow Six: Vegas

      Poslednji nastavak jedne od tri najpoznatije franšize igara čiju priču osmišlja
      čuveni američki pisac Tom Klensi, Rainbow Six se u aktuelnoj iteraciji, razvijanoj
      za Xbox360 konzolu, oslanja na Unreal Engine 3.0 i koristi ogroman broj poligona,
      realnih per-pixel dinamičkih senki, uz pregršt post processing efekata i detaljnih
      color i displacement (normal i paralax) tekstura. Igru smo testirali na maksimumu
      detalja uz pomoć FRAPS-a, i dali prosečan broj frejmova u sekundi posle tri ponavljanja
      u predposlednjoj mapi u Vegas-u.

      Tom Clancy’s Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi nešto stariji verziju Unreal engine-a (V2.5) i u mnogo većoj
      meri se oslanja na upotrebu shadera, pa je zahtevna skoro kao i naredni nastavak
      Splinter Cell Double Agent, koji je pomalo problematičan kao PC igra (inicijalno
      je razvijan za Xbox360), te ga ne koristimo u našem test-bed-u. Karakteriše je
      veliki broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican
      bump mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post
      processing filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao
      i uvek. Iako smo ranije testirali sa isključenim HDR-om u SM3.0 modu, ovoga
      puta smo kartice “mučili” sa uključenim HDR-om, za šta
      su sposobne samo GeForce 8800 i 8600 kao i Radeon X1K i HD2K kartice.

      X3: Reunion

      X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život
      u svemiru, u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se
      ili biti samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva
      da nije grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima.
      Iako nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato
      dizajnirani, raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju,
      sa velikim brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni
      fantastičnim color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir,
      planete, asteroidi, magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova
      igra uvlači u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa.

      Company of Heroes 1.3

      Prva real-time strategija u našem test-suite-u, Company of
      Heroes, koristi next-gen engine kakav viđamo u modernim PC
      igrama i na konzolama poslednje generacije. Ovaj engine podr žava sve
      nove fancy efekte kao što su High Dynamic Range i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke,
      a displacement (normal) mapping je vidljiv na mnogim objektima. Kao
      i obično, u igri smo uključili sve moguće efekte, što se po frame-rate-u
      i vidi:

      Battlefield 2142

      Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142 sa 1.10 zakrpom.
      Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka
      u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping, dinamičke senke, post processing
      efekti (blur, depth of field, bloom i sl.). Igru smo testirali na najvišim setovanjima
      na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo rezultate:

      Far Cry v1.4

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo, kao i kod Splinter Cell Chaos Theory, ovoga puta, aktivirali HDR.
      Ovu igru ćemo “izbaciti” kada se na našem testu pojavi
      prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.

      Half Life 2: Lost Coast

      Engine možda nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry ili čak Doom
      3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan, te svakako pokazuje
      kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo. Testirali smo sa najvišim
      kvalitetom (highest), uz obavezan Anisotropic i Antialiasing.

      Half Life 2: Episode One

      Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
      Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
      akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
      su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.

      F.E.A.R 1.08

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna
      horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali
      smo u “ugrađenom” walkpath demou, koji ispisuje prosečan
      broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk
      smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.

      S.T.A.L.K.E.R Ova pomalo bagovita igra, nakon dugog perioda razvoja, stiže na PC mašine
      širom sveta. Neke je razočarala, ali je činjenica da predsavlja popriličan stres
      za mašinu, a pogotovo grafičku karticu. Koristi napredne Shader Model 3.0 “efekte”,
      ali se izrazito oslanja i na klasičan multitexturing i fiksne funkcije (nije
      ni čudo, jer je razvoj na igri počeo kada je DirectX 7 bio aktuelan). Mi smo
      tesitrali sa maksimalnim nivoom detalja dostupnim iz same igre. Testiranje obavljamo
      fraps-om, nakon čega dajemo prosečan framerate tokom prvih 30 sekundi trčanja,
      a test lokacija je deo mape sa samog početka igre.

      The Elder Scrolls IV: Oblivion

      O ovoj igri zaista ne treba mnogo pisati, jer je u pitanju ne samo najbolja RPG
      igra iz prvog lica i dostojni naslednik prethodnih igara TES serijala, već i
      grafički revolucionaran naslov. Oslonjen na poslednju verziju Gamebryo engine-a
      (koji koriste i mnoge druge igre – Sid Meier’s Pirates!, Civilization IV, Dark
      Age of Camelot itd.), Oblivion je sposoban da prikaže ogromna prostranstva prepunu
      bogatom florom i faunom uz nezapamćeno visok nivo detalja. Igra podržava i Havok engine za
      kalkulaciju fizike (nažalost, za sada samo od strane CPU-a). Zbog tehnike na
      koju su Bethesdi ponosni, SpeedTree, koja svaki put drugačije generiše raspored
      drveća i manjih stena, benchmark-ovanje u ovoj igri je pomalo nekonzistentno,
      te zahteva veći broj ponavljanja. Mi smo se odlučili za merenje performansi unutar
      veoma guste šume, u kojoj prolazimo između dva Eyelid-a (podzemne prostorije
      drevne civilizacije) na konju, sve posmatrajući iz prvog lica (postoji i mogućnost
      igranja iz trećeg lica). Svaka od tri vožnje je merena Fraps-om, zabeleženi su
      srednji rezultati, a onda je dat prosek. Naravno, koristili smo najviši nivo
      detalja koji je moguće postići iz same igre (bez self-shadows, koje
      nisu lepo rešeni), uključujući i HDR+AA, gde je to moguće (na Radeon-u uz Chuck
      patch, GeForce 8800 – legalno).

      TrackMania Nations

      Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj “mašini” komercijalne
      igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila na stazama
      koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje pitko
      i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata kao što
      su zastave, trava i sl.su sjajne, a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima
      za refleksiju okoline i sunca. Za pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti
      sve opcije na maksimum (forsirati Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color,
      Shader Model 3.0, a kompleksne senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering
      tekstura se postavlja na trilinear, a antialiasing na “none”, te se
      oni “biraju” iz panela grafičkih drajvera. U suprotnom (ako ih
      izaberete u samoj igri), igra forsira najniži LOD tekstura, dok su teksture
      okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear filtering, pa sve radi dosta
      brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili smo standardni benchmark
      loop inkorporiran u samu igru.

      Need For Speed: Most Wanted

      Naša druga “bonus” igra. Performanse su merene
      FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
      i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
      da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
      postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
      uključujući i AA i AF!

      Need For Speed: Carbon

      A za sve ljubitelje Need For Speed serijala, evo i rezultata iz novog nastavka
      ove popularne franšize – Carbon. Igra je inicijalno razvijana
      za Xbox360 i znatno je grafički poboljšana u odnosu na Most Wanted
      (mnogima se doduše ne sviđa motion blur); teksture su detaljnije,
      broj objekata koji su animirani znatno veći, AI NPC-ova je bolji, a broj
      poligona je tri puta viši uz bolje efekte. Tu su i neki lepi noviteti
      kao što je DOF, HDR i poneka paralax occlusion mapa… Pogledajmo rezultate
      iz verzije 1.2.

      Overclocking Pošto smo kod svakog od modela posebno napomenuli koliko smo sa njima postigli,
      pogledajte posebno kreiranu tabelu u kojoj su samo rezultati overklokovanih
      kartica u naša dva standardna OC testa:

      Zaključak Pre gotovo tri meseca, AMD je predstavio svoj prvi DirectX 10 akcelerator,
      Radeon HD2900 XT, koji je na iznenađenje mnogih, pozicioniran kao konkurent
      modelu GeForce 8800 GTS. Kako su fanovi ATI kartica bili pomalo razočarani,
      ostalo je da se nadaju da će kartice srednje klase moći da se izbore sa sve
      ljućim konkurentom. Kada je prodaja u pitanju, AMD ne može da bude nezadovoljan,
      jer se RV630 (i RV610) akceleratori prodaju u dobrim količinama. Zapravo, kao
      i sa sistemskim procesorima, AMD-u je preostalo da napravi odličnu kupovinu,
      odnosno da i grafičke kartice iz srednje klase učine što interesantnijim i
      ponude najviše frejmova za uložen novac. Kako stvari konkretno stoje kod modela
      koje smo testirali, videli ste na prethodnih nekoliko strana. Radeon HD2600
      Pro u velikom broju situacija uspeva da se izbori sa 8500 GT-om, što posebno
      važi za njegove DDR3 varijante, ali najpre zbog činjenice da ni ovaj akcelerator
      ne nudi impresivne rezultate. Kada je dvoboj na koti “HD2600 XT – GF8600 GT”
      u pitanju, situacija nije ništa čistija, a jasno je da Radeonu izuzetno smetaju
      visoke rezolucije i anisotropic / antialiasing modovi, ponajviše zbog malog
      broja render back-end unita i inferiornije teksturne jedinice. Iako nismo lično
      proverili, videli smo da se Radeon akceleratori odlično ponašaju u igrama koje
      su “portovane” sa Xbox360 platforme, pre svega zbog sličnosti između Xenos
      i RV6xx arhitektura, ali i zbog trenda da se moderne igre sve više oslanjaju
      na matematičke, shader instrukcije nego na sirovo povećanje broja
      poligona ili rezolucije tekstura. Dobar primer je igra Bioshock, ali i Lost
      Planet ili Need For Speed Carbon, dok su i Rainbow Six: Vegas i Splinter Cell:
      Double Agent dobri primeri. U klasičnim igrama, pak, čak i najbrži Radeon HD2600
      XT ume da zaostane za GeForce 8600GT-om, što važi i u slučaju GDDR4 verzije,
      čija je cena već u rangu sa još moćnijim GeForce 8600 GTS modelima. Nove Radeon
      HD2600 kartice se, ukupno gledano, ne greju previše, a zahvaljujući 65-nm procesu
      izrade i u poređenju sa ATI-jevim prethodnim generacijama (iz iste klase),
      možemo reći da su čak – hladne. Ono što se uskoro očekuje može biti prava stvar
      – modeli koji će popuniti prazninu između modela HD2600 XT, koji košta manje
      od 150 evra (ako ne računamo MSI-jevo “Diamond” izdanje) i 200 evra skupljeg
      Radeona HD2900 XT. Jasno je da ponuda grafičkih akceleratora baziranih na jednom
      GPU-u odavno nije bila raznovrsnija – osim kartica sa našeg testa, čeka nas
      još isto toliko modela kompanija kao što su VisionTek, PowerColor, Gigabyte
      i sl. Cene su presudan faktor, jer je prateća oprema kod najvećeg broja kartica
      prilično skromna. U narednom testu ćemo takođe obratiti pažnju i na detalje
      vezane za “video engine” ovih kartica.

      Generalno posmatrano, RV630 akceleratori nisu namenjeni za igranje u visokim
      rezolucijama. Najslabiji modeli, Radeon HD2600 Pro kartice sa DDR2 memorijskim
      čipovima pružaju dobre performanse u rezoluciji 1024 x 768 piksela i eventualno
      1280 x 1024, bez AF i AA filtera. U tom slučaju su bolje rešenje od ubogih
      GeForce 8500 GT akceleratora. Primerci sa DDR3 memorijskim čipovima su nešto
      skuplje, ali daleko logičnije rešenje, a njihov najveći konkurent su upravo
      ATI kartice prethodne generacije (Radeon X1650 Pro i XT), koje se još uvek
      mogu naći na policama IT shopova. Konkurent najskupljem rešenju je Radeon X1950
      Pro, koji ima vrlo atraktivnu cenu, ali ga verovatno neće biti još dugo u prodaji.
      Bez obzira na nedostatak podrške za DirectX 10, API koji, zajedno sa njegovim requirement-om,
      Windows Vista OS-om, mnogi bitni ljudi igračke industrije kritikuju, Radeon
      X1950 Pro i X1650 XT nude odličan odnos cene i performansi. No, u novijim igrama,
      Radeoni HD2600 Pro DDR3 i XT počinju da “hvataju korak”, i pokazuju da mogu
      biti dobra investicija na duže staze, bar ako niste jedan od onih koji moraju
      da se igraju u visokim rezolucijama. Radeon HD2600 XT sa DDR3 memorijom nije
      mnogo brži od “Pro” modela sa istim 1.4 ns čipovima, a zaostatak u taktu jezgra
      se lako može nadoknaditi overklokovanjem.

      ASUS EAH2600XT/HTDP/256MBenchmark Highly
      Recommended Award

      MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 – Benchmark Best Buy Award

      Najlogičniji izbor za kupovinu bi, po našem mišljenju, trebalo da bude MSI
      HD2600 Pro DDR3 i to ne samo zbog povoljne cene i potpuno nečujnog rada, već
      i zbog vrlo primamljive varijanta u Crossfire režimu (dve ovakve kartice su
      uglavnom brže, a jeftinije od “Diamond”-a). Zbog najboljeg odnosa cene sa jedne,
      i performansi i kvaliteta sa druge strane, MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 dobija
      našu “Best Buy” nagradu. MSI RX2600XT Diamond sa 512 MB DDR4 memorije je sjajna
      kartica i prava je šteta što nema bolji odnos cene i performansi, ali joj to
      ne smeta da osvoji odgovarajuću nagradu – “Extreme Overclocker”. Sapphire HD2600
      XT je najjeftiniji “XT” sa DDR4 čipovima, pa kada se dodatno overklokuje, može
      da bude odlično rešenje za korisnike kojima je GeForce 8600 GT spor, a 8600
      GTS preskup. Zbog sasvim adekvatne cene, smatramo da upravo ova kartica zaslužuje
      našu najprestižniju nagradu – “Editor’s Choice”.

      MSI RX2600XT Diamond 512MB DDR4
      “OC Edition”
      Benchmark
      Extreme Overclocker Award

      Sapphire Radeon HD2600XT DDR4 – Benchmark Editor’s Choice
      Award

      Zahvaljujemo se distributerima na ustupljenim karticama za potrebe testa, kao
      i lokalnoj kancelariji kompanije AMD na
      pomoći koja je ukazana tokom njegove realizacije. Grafičke kartice kompanije ASUS ustupila
      je distributerska kompanija Pakom Distribution System. Grafičke kartice kompanije HIS ustupila
      je distributerska kompanija PiN Computers. Grafičke kartice kompanije MSI ustupila
      je kompanija Pakom Distribution System. Grafičke kartice kompanije Sapphire ustupila
      nam je firma Alti Computers & Telecommunications.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test