Branko Maksimović Uporedni test AMD ATI Radeon HD2600 kartica Uvod AMD-ovi 3D i video akceleratori srednje klase koji pripadaju prvoj DirectX
10 generaciji stigli su na naše tržište početkom leta. I dok su mnogi od
nezamapćenih vrućina bežali ka rečnim i morskim obalama pokušavajući da se
osveže, magacini srpskih distributerskih kuća su polako popunjavani, između
ostalog i upravo novim Radeon HD2400 i HD2600 baziranim karticama. Najjači
model, Radeon HD2900 XT, predstavljen je još u maju, dok su, kao što je odmah
i najavljeno, modeli iz srednje i niže klase, stigli nešto kasnije. Na tržištu
je veliki broj modela, pa smo na naš prvi uporedni test skupili deset kartica,
dok još bar toliko modela, koji su stigli u međuvremenu, čeka na narednu priliku.
Ovoga puta, fokusirali smo se samo na Radeon HD2600 Pro i XT modele i to u
DDR2, DDR3 i DDR4 varijantama. Ali pre nego što počnemo, potrebno je upoznati
se i sa novim “motorom” koji pokreće ove kartice. U pitanju je RV630, o kome
ćemo nešto više reći na narednoj strani. Kada je R600, prvi Unified Shader grafički
čip za PC (ATI je prethodno dizajnirao Xenos (R500), poznatiji kao Xbox 360
GPU), bio predstavljen, AMD nam je skrenuo pažnju i na dva video procesora
namenjena nižim klasama, koje obuhvataju modele Radeon HD2400 i HD2600, kao
i Mobility Radeon HD2400 i HD2600. Kada su oni stigli na tržište, AMD-ova DirectX
10 generacija akceleratora se sastoji od pet osnovnih modela: – Radeon HD 2900 XT – Radeon HD 2600 XT – Radeon HD 2600 Pro – Radeon HD 2400 XT – Radeon HD 2400 Pro;
Ovom spisku će se uskoro pridružiti još neki modeli koji će popuniti prazninu
između modela HD2600 XT i HD2900 XT (možemo da nagađamo da će se raditi o modelima
HD2900 Pro i GT, mada se sa ATI-jem nikad ne zna :)). Dakle, samo pet osnovnih
modela. Ponuda ipak nije tako jednolična. Štaviše, svi modeli, osim najjačeg,
stižu u DDR2 i DDR3, odnosno DDR3 i DDR4 varijantama, a osim toga, dobar broj
partnera nije “ispoštovao” preporučene učestanosti za svaku od podvarijanti (koju
ATI, očigledno, nije strogo definisao), a tu su i razne kombinacije sa količinama
VRAM-a, mada preovladavaju izdanja sa 256MB DDR2 i DDR3 memorije. Osim kartica
velikih proizvođača i brendova koji su se našli na našem testu, od nedavno su
na tržištu i modeli kompanija Gigabyte, VisionTek, Diamond, PowerColor, Connect3D
i Club3D. Kao što možete videti, ponuda je vrlo raznovrsna, pogotovo ako
imamo i u vidu da neki od proizvođača koji su se našli na našem testu (dobar
primer je MSI) imaju čak i više od 10 različitih izdanja Radeon HD2600 akceleratora.
Neke će možda iznenaditi podatak da na testu nisu videli AMD/ATI sempl kartice
pre ovog testa – ovoga puta smo odlučili da napravimo veliki uporedni test, sa
čak 22 benchmark programa u normalnom i HDR, kao i u opterećenim modovima. Takođe,
jedan od modela smo testirali u DualGPU režimu, odnosno Crossfire modu, zauzima
deseto mesto u koloni, dok su pored mnoštva HD2600 kartica, tu i konkurentski
GeForce 8500 GT i 8600GT akceleratori…
RV630 GPU Novi RV6xx čipovi su po mogućnostima i arhitekturi izuzetno slični najjačem
modelu – osnovna razlika je u sirovoj snazi i procesu izrade, koja je u slučaju mainstream čipova
65-nanometarska. Usitnjavanje proizvodnog procesa obezbeđuje nižu cenu proizvoda,
omogućava niže radne napone, manju potrošnju i zagrevanje i više frekvencije,
ali i zahteva dugotrajan proces usavršavanja. RV630 je DirectX 10 GPU, nastao
redukcijom skalabilnog R600 procesora i karakterističan je po istoj super-skalarnoj
arhitekturi koja podrazumeva veliki broj shader jedinica sposobnih za paralelno
izvršavanje pixel, vertex i kalkulacija nad geometrijom i fizikom. I ovoga
puta, u jezgru je moćan ultra-threaded dispatch procesor, kao i “prstenasti”
memorijski kontroler sa ukupnom širinom od 128 bita, što nas, nakon što je
nVidia predstavila G83 i G84 nije iznenadilo. Izgleda da će tek u narednoj
generaciji, kada se omasove još sitniji procesi, standardna širina magistrale
postati 256-bita. RV630 se, kao što smo napomenuli, izrađuje u TSMC-ovom naprednom
65-nm procesu, a čini ga preko 390 miliona tranzistora. Njegova površina je
155 kvadratnih milimetara, što je za oko 10% manje od G84 GPU-a (170 mm²),
koji je izrađen u 80-nm procesu. Osim podrške za Shader Model 4.0 i hardversko
deljenje poligona sa više različitih metoda (hardware tesselation), tu su i
novi metodi za umekšavanje ivica, kao i brzo dinamičko grananje i veoma brz
rad sa kompleksnim shader programima, zahvaljujući posebnim branching jedinicama
i usavršenom ultra threaded dispatch procesoru.
U odnosu na najjači čip, R600, RV630 ima manji broj shader, render
back-end i teksturnih jedinica, dok su, zarad smanjenja broja tranzistora,
kod RV610 neke jedinice (hierarchical-Z, L2 Texture Cache) i potpuno izbačene
(uz zadržanu funkcionalnost, ali manju efikasnost). Kod oba čipa niže klase,
keš memorije raznih nivoa, kao i specifični baferi su smanjeni ili unificirani
(jedan bafer koristi više različitih jedinica). Ovo su bile neophodne izmene
kako bi se broj osnovnih poluprovodničkih jedinica smanjio. I dok Radeon
HD2900 GPU ima 320 jedinica u okviru 64 shader unit-a, Radeon HD2600 procesori
ih broji 120, raspoređenih u okviru 24 shader “blokova”. Takođe, RV630 u
jezgru ima dva puta manje teksturnih jedinica (osam) i svega četiri ROP,
odnosno render back-end jedinice. (podsetićemo – R600 ih ima 16). Redukcija
render back-end jedinica je najviše kritikovana od strane “3D zajednice”,
jer je jasno da se negativno odražava na performanse u zahtevnim modovima
sa anizotropnim filtriranjem i umekšavanjem ivica, ali i na performanse u
većim rezolucijama. Iako ćemo o RV610 pisati u posebnom testu, pomenućemo
i da ovaj GPU ima svega osam shader blokova, odnosno ukupno 40 streaming
procesora, što čini tek osminu snage najjačeg modela. HD2400 GPU ima svega
četiri TMU jedinice, dok je broj ROP-a takođe četiri, kao kod RV630. U odnosu
na najjači, R600 procesor, HD2600 GPU ima četiri puta užu memorijsku magistralu,
dok HD2400 GPU ima osam puta uži put ka video memoriji. Drugačijom terminologijom, možemo reći da RV630 ima 24 shader jedinice koje
su sposobne da “provuku” pet informacija o konkretnoj shader instrukciji (5-way),
dok G84 ima 32 čisto skalarnih stream procesora (1-way). Shader jedinice kod
RV630, pak, rade na “kloku” samog GPU-a, dok su kod G84 brže i do dva puta
u odnosu na ostatak grafičkog čipa. Kada je teksturna jedinica u pitanju, kod
G84, NVIDIA je čak i poboljšala efikasnost svakog unit-a, pa svaki može da
adresira do osam tekstura po kloku (16 bilinear filtering operacija po ciklusu),
što je dva puta više od onog što postiže RV630. Takođe, G84 ima mogućnost prikaza
do osam piksela (dve ROP blok jedinice koje su sposobne za output po četiri
piksela) po kloku, dok RV630 može da “iscrta” svega četiri. Međutim, GeForce
8600 GT, koji je cenovni konkurent najjačem Radeonu HD2600 XT, uglavnom radi
na oko 550 MHz, na koliko je “klokovana” i render back-end jedinica, dok ona
kod najbrže “2600”-tke radi na 800 MHz. Ako bi poredili memorijske kontrolere,
morali bi krenuti od činjenice da oba konkurenta imaju eksterni “link” širine
od 128 bita. G84 ima klasičan crossbar kontroler, koji se sastoji od dva 64-bitna
kanala, svaki vezan na jednu od dve ROP blok jedinice, dok RV630 ima ring-bus
memorijski kontroler sa tri “međustanice”, od koji dve predstavljaju dva 64-bitna
memorijska kanala, a treći komunicira sa PCI-Express magistralom. Interno,
neodvojiv deo ringbus-a je interni dvosmerni put širine od 256 bita (128 bita
za upis i 128 bita za čitanje podataka). Jasno je da su mainstream i low-end GPU-ovi i kod ATI-ja i NVIDIA-e dosta manje
napredovali u odnosu na prethodnu generaciju(e), dok su high-end modeli gotovo
uvek donosili žestoka ubrzanja. Tako se i razlika između akceleratora nižih
i više klase dosta proširila, o čemu smo više puta pisali. Setimo se samo koliko
je GeForce 3 Ti200 bio mizerno sporiji od najjačeg modela i situacija sa Radeon
9500 i 9700 akceleratorima. Gledajući specifikaciju, možemo da predpostavimo da su ovi GPU-ovi pogodni
za rad sa igrama dizajniranim za konzole. Imaju srazmerno veliki “shader power”,
ali manjak teksturnih jedinica i render back-end unit-a. No, poslednja generacija
igara se upravo prevashodno oslanja na shader operacije i zbog toga
igre tako dobro rade i izgledaju na, recimo, Xbox360 konzolama (najbolji primeri
su Unreal 3 powered igre). Tu je, svakako i podrška za “prirodni”
Crossfire, pa nije potrebno da kartice imaju posebnu dodatnu elektroniku, niti
da se dele na “master” i “slave”, odnosno primarne i sekundarne, a i sama komunikacija
između kartica podseća na NVIDIA DualGPU sistem – SLI, o čemu smo već pisali
u prvom testu prvog native Crossfire akceleratora – X1950 Pro. Avivo HD, koji,
kako se pokazalo, nedostaje najjačem modelu, HD2900 XT (po nekim izvorima –
ovaj deo GPU-a je “pokvaren”), prisutan je u pravom hardverskom obliku kod
RV630 i RV610 GPU-a. Sve RV630 bazirani video akceleratori podržavaju in-chip HDCP preko Dual Link
DVI konekcije, što je korisno ako imate 30-inčni XHD monitor na kome u Windows
Vista OS-u ili preko nekog stand-alone Blu Ray ili HD-DVD plejera želite da
gledate HD video sadržaje. Uz to, RV630 je sposoban i za reprodukciju zvuka,
koji se “provlači” direktno kroz HDMI kabl (putem DVI-HDMI adaptera). Da bi
hi-def multimedijalni ugođaj bio kompletan, ATI je kreirao novi, Unified Video
Decoder, koji potpuno rasterećuje centralni procesor, preuzimajući dekoding
videa visoke definicije, od kojih su najbitniji VC-1 i H.264 kodeci, u upotrebi
kod komercijalnih Blu Ray i HD-DVD izdanja filmova i kod kojih bit-rate može
da dostigne i do 40 Mbps (sa čime se teško i noviji dvojezgarni procesori teško
mogu izboriti). Bar je tako “na papiru”, a upravo zato smo sproveli intenzivno
istraživanje o tome koliko jedna GeForce 8600 GT, a koliko Radeon HD2600 Pro
kartica rasterećuje centralni procesor – Core 2 Duo E2160, pri gledanju pravih
HD-DVD filmova. Uskoro ćete biti u prilici da čitate i poseban članak na ovu
temu.
Kartica na testu – ASUS EAH2600PRO/HTDI/256M
Pakovanje za nove EAH2600 kartice zadržava ASUS-ov “fazon”, ali je ovoga
puta osnovna boja – narandžasta. Odmah se ističu osnovne karakteristike kartice,
kao i bitna činjenica – da grafički čip radi i do dvadeset stepeni Celzijusa
hladnije, uz zadržan tih rad. Tajvanski “Rock Solid, Heart Touching” IT gigant,
ASUSTek, u ponudi ima četiri različita modela Radeon HD2600 kartice, a kod
nas na testu je bio zastupljen sa standardnim HD2600 Pro modelom u DDR2 verziji,
kao i bržim XT izdanjem. U ponudi je takođe i DDR4 verzija HD2600 XT modela.
U pakovanju se nalazi: “Speed Setup” manual, manual na CD-u, CD
sa drajverom (crossfire mostić nedostaje, ali je jasno i zašto), DVI > VGA
adapter i S-Video > component kabl. Dakle, u cilju da se zadržai što niža
cena krajnjeg proizvoda, u paketu nema igara niti dodatnog softvera, a izostao
je čak i HDMI adapter i video kablovi. Međutim, valjalo bi istaći da je najjeftinija
kartica na našem testu, sa krajnjom cenom od svega 80 evra.
EAH2600PRO/HTDI/256M je u velikoj meri standardna kartica ovog tipa, sa radnim
učestanostima od 600 MHz za GPU i 1000 MHz za DDR2 čipove. Crveni lak za PCB
nije čest za ASUS kartice, ali je ovoga puta upotrebljen, a specijalitet ovog
modela je činjenica da ASUS nije koristio mali, single-slot kuler
kakav je viđan na test-sempl modelima, već daleko bolje rešenje. Iako RV630
nije vruć GPU, zbog boljeg hlađenja i daleko tišeg rada (a i eventualno boljeg
overclocking rezultata) upotrebljen je veći, “orboliki” kuler koji najviše
podseća na Zalman-ova rešenja. Treba pomenuti i da onaj Crossfire mostić koji
smo pomenuli, nedostaje zbog toga što su HD2600 Pro kartice namenjene za “softverski”
DualGPU režim – čak i referentni nacrt za Radeon HD2600 Pro ne podrazumeva
Crossfire konektore.
Ovaj kuler pokriva samo grafički čip i zbog svoje visine, nažalost, okupira
susedni slot matične ploče. U ASUS-u tvrde da ovaj rashladni sistem obezbeđuje
i do 20 stepeni nižu radnu temperaturu grafičkog jezgra. Kondenzatori na ovoj
kartici nisu iz klase “oklopljenih”, tj. solid, već spadaju u standardne
primerke iz kompanije Sanyo, kakve viđamo na gotovo svim entry-level modelima.
Neki proizvođači nude all solid kondenzatore na svojim karticama,
ali zato nemaju ovako tih i kvalitetan hladnjak. Prema onome što smo videli,
ovo je i jedna od najhladnijih Radeon HD2600 Pro kartica, jer se GPU ne zagreva
više od 38 stepeni u idle, ili 54 stepena u full-load-u, što je oko 15-ak stepeni
manje od modela sa single-slot hladnjakom na istim radnim učestanostima. Istovremeno,
kuler je izuzetno tih – moglo bi se reći, nečujan.
Memorijski čipovi nisu prekriveni hladnjacima, a potpisala ih je kompanija
Qimonda, koja je deo velikog Infineona. Njihova latencija je 2.0 ns, što odgovara
radnom taktu na samoj kartici. Čipovi su smešteni “po četiri” sa obe strane
štampe (ukupno osam). Na poleđini se takođe može uočiti da je kuler prilično
dobro osiguran pomoću pravih šrafova (dosta je bilo plastičnih tiplova), što
naravno pozdravljamo. Grafički čip se na EAH2600PRO kartici može ubrzati do oko 830 MHz, dok smo
memoriji našli limit na 1080 – 1085 MHz. Pri tome, treba imati u vidu da, kao
i sve Radeon HD2600 kartice, ni ASUS-ova ne traži dodatno napajanje – svu struju
preuzima putem PCI-Express x16 magistrale.
Kartica na testu – ASUS EAH2600XT/HTDP/256M
Na sličnoj štampanoj ploči i sa identičnim rashladnim sistemom stiže i EAH2600XT/HTDP/256M.
Naponska jedinica je nešto masivnija – tu je još jedan solid kondenzator,
kao i nekoliko drugih el. elemenata više, ali pored toga, karticu je na prvi
pogled teško razlikovati od prethodno opisane, jer ne odstupa mnogo od referentnog
nacrta iz ATI-ja. Naravno, EAH2600 XT ima dva regularna Crossfire konektora.
U pakovanju i dalje ne zatičemo ništa osim već nabrojanih stvari (“Speed
Setup” manual, manual na CD-u, CD sa drajverom, DVI > VGA adapter
i S-Video > component kabl materijal), ali je prisutan bar jedan Crossfire
mostić za uparivanje dve kartice na nekoj AMD ili Intel matičnoj ploči.
Drugi mostić ćete, prirodno, naći u drugom primerku ove kartice kada je kupite
kako bi ste ostvarili native Crossfire mod. Radeon HD2600 GPU je setovan na
standardnih 800 MHz, a Samsung DDR3 memorija, čiji je rejting 1.4 ns (poznati
BC14 čipovi), podešena je na 1400 MHz. Inače, sva četiri čipa, koja čine 256MB
osnovne VRAM memorije, smešteno je sa osnovne strane štampe. Maksimum koji
smo postigli sa ovom karticom je negde oko 840 / 1630 MHz, što je veoma dobar
rezultat. Pogledajmo i ostatak slika ove kartice…
Kartica na testu – HIS Excalibur HD2600 Pro
HIS je jedan od cenjenih proizvođača, čiji su proizvodi uvek bili posebni
po drugačijem hlađenju i nešto višim cenama. Jedan od specijaliteta je IceQ
serija, ali osim nje, HIS danas poseduje i modele za nešto manje entuzijaste.
Svakako, kvalitet je ostao na visokom nivou, pa smo jedva čekali da vidimo
šta će novo ponuditi kad su HD2000 modeli u pitanju.
Proizvođač poznat po svojim “ledenim kockama”, na testu je bio prisutan sa
dve Excalibur Radeon kartice. HIS HD2600 Pro kartica koju smo testirali je
takođe standardna kartica ovog tipa, koja je nas, malo starije hardverske zaluđenike
(reč geek daleko bolje zvuči, zar ne? – prim. aut), bar vizuelno,
podsetila na Hercules GeForce 1 i 2 akceleratore sa sjajnim Thermaltake Blue
Orb kulerima. AMD/ATI partneri kao da su se dogovorili da uz svoje kartice
ne isporučuju ništa što bi bitno moglo da utiče na cenu, pa je tako i u slučaju
Excalibur paketa – u kutiji su samo “instalacioni vodič”, CD sa drajverima,
DVI-D-Sub adapter, S-Video – Composite adapter i HDTV komponentni spliter.
Kartica je vrlo pedantno napravljena, a posebno nam se dopao plavi PCB i
kuler koji je “u tonu” sa njim. Po tipu komponenti naponske jedinice, za ovaj
model važi sve što smo rekli i za ASUS EAH2600 Pro, pa nemamo ništa novo pametno
da dodamo. Napomenućemo još i da ovaj Excalibur akcelerator na PCB-u, kao ni
ASUS HD2600 Pro, nema Crossfire konektore, pa je jasno zbog čega nedostaju
u pakovanju.
Ova kartica ima mali okrugli kuler koji je nešto bučniji od onog kod ASUS-a,
što je i logično jer je znatno manji i neće okupirati susedni slot na matičnoj
ploči. Naravno, ni ova kartica ne spada u bučne, štaviše, moglo bi se reći
da je jedva primetno bučnija od pomenutog ASUS-a. Radeon RV630 GPU je podešen
na standardnih 600 MHz, koliko je i na referentnim sempl modelima, a 256 MB
DDR2 memorije na odgovarajućih 1 GHz (500 MHz DDR). Memoriju je HIS takođe
nabavio iz Infineon / Qimonda proizvodnih pogona, a njena latencija, kao što
možete videti na slikama (2.0 ns) odgovara “kloku” za HD2600 Pro DDR2 modele.
Memorijski čipovi su takođe raspoređeni sa obe strane štampe i ima ih ukupno
osam. Pogledaćemo i ostatak slika za Excalibur HD2600 Pro, a nestrpljivim čitaocima
skrećemo pažnju da je u toku testiranja, distributerska cena ovog modela bila
za oko 12 evra viša u odnosu na ASUS-ov model. Grafički čip se kod našeg test
primerka HIS Excalibur HD2600PRO kartice lako ubrzao do nekih 840 MHz, dok
smo memoriju ubrzali do solidnih 1100 MHz.
Kartica na testu – HIS Excalibur HD2600 XT
Excalibur HD2600 Pro kartica ima i svog dvojajčanog blizanca – model Excalibur
HD2600 XT koji stiže sa 256 MB GDDR3 memorije. Kartice, kao i u slučaju ASUS
braće, izgledaju identično čak i na drugi pogled. PCB i dalje ima skromne dimenzije:
168mm u dužini i 11.1 cm visine. Naime, osim jače naponske jedinice i bržih
Samsung GDDR3 čipova sa latencijom od čak 1.2 ns (kod ASUS-a su bili BC14),
HIS se ističe izuzetno pedantnom izradom i radnim taktom od 800 MHz za grafički
čip i efektivnih 1400 MHz za memoriju, što je opet standardan klok.
Uz sve to, od “Pro” varijante se razlikuje i po prisustvu Crossfire konektora
– dva, standardna. Zbog toga je prava šteta što se “mostići” ne nalaze u pakovanju.
Iako Crossfire nije nešto što će koristiti više od 3% budućih kupaca, nije
u redu da pojedinci zbog nedostatka ovog neophodnog dodatka ispaštaju. Šta
treba da uradi (ne)srećni kupac dve ovakve kartice? Da poruči “mostiće” na
ebay-u? Svakako, softverski Crossfire je opcija koja funkcioniše, ali po nekim
testovima, čini se da radi sporije od “prirodnog”, a cilj svakog igrača koji
koristi DualGPU režim je da izvuče maksimalan broj frejmova u sekundi iz svog
hardvera, zar ne? Nije nam baš jasno čemu služe dva džampera kod prigušnica,
odnosno Crossfire konektora – predpostavljamo da njihova uloga nije ista kao
i kod kartica od pre nekoliko godina – standard video izlaza (PAL, NTSC) se
sada bira iz drajvera…
GPU smo na našem test primerku mogli da ubrzamo do nekih 840-850 MHz, dok je
memorija bila raspoložena sve do sjajnih 1720 MHz. Naravno, HIS u ponudi ima
i Radeon HD2600 XT sa DDR4 memorijom, kao i nekoliko izdanja IceQ modela sa VGA
Silencer 4 rashladnim sistemom u DDR3 i DDR4 varijantama, kao i druge edicije
(recimo varijantu sa Zalman kulerom, koja podseća na ASUS-ov model), kao i iSilent
varijantu sa pasivnim hladnjakom. Ostatak slika kartica sa testa možete videti
ispod. Zaista lepa kartica:
Kartica na testu – MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3
Veliki MSI je na našem testu bio prisutan sa tri Radeon HD2600 modela, dok
ih u ponudi ima znatno više. MSI RX2600 Pro postoji u dve osnovne verzije sa
dve podvarijante. Modeli sa DDR2 memorijom imaju radne učestanosti od 600 MHz
za GPU i 800 MHz za VRAM, dok je DDR3 verzija podešena na 600 / 1400 MHz (GPU
/ VRAM), što pravi značajnu razliku. Takođe, oba izdanja stižu sa standardnim
kulerima sa ventilatorom, ali i sa pasivnim rashladnim sistemom. Mi smo na
testu imali model RX2600PRO-T2D256EZ/D3 sa GDDR2 čipovima i “heat-pipe” sistemom.
Kartica stiže sa S-Video, kompozitnim i komponentnim kablovima, ali što je
bitnije, tu je i DVI-HDMI adapter, koji u prodaji nije nimalo jeftin. Uz standardan
dizajn PCB-a, kod ove kartice je karakteristično to što nema oklopljene (solid)
kondenzatore, ali je tu zato rashladni sistem koji se sastoji od dve bakarne
toplotne cevi koje sa jezgra odvode toplotnu energiju ka nizu dugačkih aluminijumskih
rebara, smeštenih sa druge strane štampane ploče. Interesantno je da štampana
ploča kod ovog Radeon HD2600 Pro akceleratora ima Crossfire konektore, za razliku
od dva prethodno opisana “RV630 Pro” modela. Doduše, i ASUS i HIS kartice su
imale DDR2 čipove, a RV630 PCB-ovi se, možda dele ne prema “Pro i XT” oznaci,
nego po činjenice da li koriste DDR2 (bez CF konektora), DDR3 (sa CF konektorima,
bez obzira da li je Pro ili XT) i DDR4 (dugačak, 22.2 cm PCB i digitalna naponska
jedinica). Ostaje da se vidi da li ovo pravilo koje smo prepoznali do sada
– važi i za ostatak testiranih modela.
Preko GPU “bloka” smešten je aluminijumski “štit” sa MSI logotipom koji je
vrlo efektan, estetski, a to mu je i jedina uloga. Na MSI Radeon HD2600 Pro
je ugrađeno 256 MB VRAM memorije koja stiže u vidu četiri Hynix čipova sa latencijom
od 1.4 ns (1428 MHz), što taman odgovara učestanostima ovog modela koja iznosi
600 MHz za grafički čip i 1400 MHz za memoriju, što je logično jer je reč o
DDR3 verziji HD2600 Pro akceleratora. Memorijski čipovi su smešteni samo sa osnovne strane PCB-a. Za ovu cenovnu
klasu, kartica je vrlo pedantno izrađena, a jedini momenat koji se može nazvati
prosečnim su dva Rubikonova elektrolita kao deo naponske jedinice memorije
i GPU-a.
Sa MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 karticom u kutiji je stiglo i “brzo uputstvo
za korisnika”, S-Video > S-Video i kompozitni spliter, video > HD kompozitni
spliter adapter, DVI-I u D-Sub adapter, DVI>HDMI adapter, i MSI Beyond Multimedia
3D. Kao i ostale HD2600 kartice, i ovaj primerak sa testa ima dva Dual Link
DVI konektora i jedan Video out (15 pin). Takođe, ne moramo posebno da pominjemo
da sve podržavaju Native Crossfire, jer imaju odgovarajuće konektore, a pošto
smo imali još jednu karticu (druga je sa plavim, umesto žutih DVI konektora
J), iskoristili smo ih da bi istestirali HD2600 Pro u Crossfire režimu. Nažalost,
konektore smo morali da pozajmimo od pojedinih XT modela sa testa koji ih imaju
u okviru “bundle”-a. Maksimum koji smo sa ovim modelom postigli u umereno
provetrenom kućištu je 780 MHz za GPU, odnosno 1570 MHz za video memoriju,
što je za jednu pasivno hlađenu karticu vrlo dobar rezultat.
Kartica na testu – MSI RX2600XT-T2D512EZ/D3
Model RX2600 XT je prisutan sa čak sedam modela, što broj RV630 kartica ovog
velikog proizvođača povećava na jedanaest! Pored osnovnih verzija sa DDR3 i
DDR4 čipovima, tu su i izdanja sa 256 i 512 MB memorije, sa aktivnim i pasivnim
hlađenjem, jedan “OC edition” i dve “dijamantske” edicije. DDR3 i DDR4 verzije
Radeon HD2600 XT kartica se razlikuju po dizajnu PCB-a: modeli sa novom memorijom
su dugački poput modela HD2900, dok je DDR3 verzija kratka poput većine kartica
ove klase (Radeon X1650 Pro, GeForce 7600 GS i sl.). Brzina jezgra kod regularnih
modela je 800 MHz, DDR3 verzije su podešene na 1400 MHz, a DDR4 na 2200 MHz
(overklokovani model je neznatno ubrzan – 820 / 2250 MHz). Na testu smo imali
i RX2600XT-T2D512EZ/D3, koji je fizički, ali i po dodatnoj opremi sličan prethodno
opisanom.
MSI RX2600XT-T2D512EZ/D3 je RV630 kartica sa DDR3 čipovima i istim pasivnim
rashladnim sistemom koji smo videli kod prethodnog modela, kao i veoma sličnim
PCB-om. Pošto je GPU sada ubrzan na 800 MHz, kartica se nešto više zagreva,
pa je neophodno obezbediti joj provetrenije i prostranije kućište. Iz tog razloga,
kao i zbog veće količine memorije, kod naponske jedinice uočavamo dodatni par
kondenzatora, još jedan red prigušnica i malo veći broj otpornika. Bez obzira
na to, kartica i dalje ne vuče više od 75W, koliko može da isporuči PCI-Express
x16 slot. Upotrebljeni memorijski čipovi su takođe Hynix FP14 (latencija od
1.4 ns), a dodatna četiri čipa su smeštena sa druge strane kartice, pošto je
ukupan VRAM čak 512MB. Iznad druge “polovine” memorije dominira veći, aluminijumski
deo rashladnog sistema. Ovaj kuler neće zauzeti prostor iznad susednog slota,
ali će zato onemogućiti instalaciju na neke matične ploče sa velikim kulerom
na čipsetu na šta treba obratiti pažnju pre kupovine. Na našu ASUS P5K Premium
Black Pearl Edition ploču je montirana bez ikakvih problema. Nije potrebno
posebno pominjati da MSI RX2600XT-T2D512EZ/D3 ima Crossfire konektore.
Kuler na kartici koji opisujemo, gotovo je identičan kod prethodnog modela,
ali isti tekst nećemo dva puta ponavljati, već ćemo samo ukazati na razliku.
Sama kartica deluje glomazno najpre zbog pasivnog kulera, odnosno njegovog
“radijatora”, koji se nalazi iznad druge strane štampane ploče. Ovaj kuler
se sastoji od toplotnih cevi, koji zahvaljujući dobroj provodljivosti bakra,
jako brzo odvlači toplotnu energiju sa grafičkog čipa i dovodi ih do velikog
profila koji čini niz aluminijumskih listova, smeštenih sa druge strane štampe.
Aluminijumski deo kulera se “izdiže” oko 4 cm u odnosu na skoro ravnu površinu
zadnje strane PCB-a, a karticu produžuje za oko 3 cm (2.5 cm kod “Pro” modela).
Zahvaljujući velikoj površini ovih rebara, toplotna energija odlazi u okolni
prostor (vazduh) i bez pomoći dodatnih ventilatora.
Razlika između kulera kod RX2600XT-T2D512EZ/D3 i RX2600PRO-T2D256EZ/D3 je
u tome što “Pro” verzija ima dve heat pipe cevi, dok “XT” ima tri. Zbog toga
je i položaj aluminijumskih rebara drugačiji – kod “Pro” verzije je pod blagim
uglom u odnosu na ravan matične ploče, dok je kod “XT” verzije paralelan sa
njom. Sam aluminijumski radijator je nešto duži kod bržeg RX2600 akceleratora.
Pod opterećenjem, RX2600XT-T2D512EZ/D3 dostiže nekih 56 stepeni celzijusa,
što je odličan rezultat, odnosno prilično niska temperatura, dok je u “idle”-u
oko 45 do 47 stepeni. Kod MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 modela smo “izmerili” slične
temperature, s tom razlikom da je u stanju mirovanja (2D režim) “Pro” verzija
za par stepeni hladnija. Kada je ubrzavanje iznad nominalnih vrednosti u pitanju,
primerak RX2600XT-T2D512EZ/D3 sa testa je “išao” do sličnih 820 MHz za GPU
i nešto manje za memoriju (ipak je 512MB u pitanju) – 1550 MHz.
Pogledajmo i slike oba primerka Radeon HD2600 XT kartica
– jedan je imao žute, a drugi plave DVI konektore… (prava mala galerija,
zar ne? :-)).
Kartica na testu – MSI RX2600XT Diamond 512MB DDR4
“OC Edition”
MSI RX2600XT Diamond 512 je treća kartica ovog proizvođača koju smo testirali.
U pakovanju se, začudo, ne nalazi ništa posebno, što nam govori da je AMD stvarno
apelovao na partnere da cenu drže što je niže moguće. Tu su dakle “quick user
guide”, S-Video > S-Video i kompozitni spliter, video > HD kompozitni
spliter adapter, DVI-I u D-Sub adapter, DVI>HDMI adapter, S-Video produžni
kabl i MSI Beyond Multimedia 3D.
I dalje nema igara niti posebnih aplikacija (osim Norton Internet Security
2005), ali “stvar” vadi sama kartica koja, u okvirima mainstream kartica
– zadivljujuća. Osim što koristi dugački RV630 PCB (kao i sve GDDR4 varijante)
koji je prelakiran crnom nijansom, ima potpuno digitalnu pulse width
modulation naponsku jedinicu kao i najskuplji, Radeon HD2900 XT. Tu
je i 512 MB GDDR4 memorije (Samsung BC09), iste one koja ide i na top model.
Ovi čipovi su namenjeni za takt do 2220 MHz, ali je uz blagu korekciju napona
moguće dostići i više, pa je MSI svoj “dijamantski” model ubrzao na 850 MHz
za GPU i sjajnih 2300 MHz za VRAM. Da bi sve i dalje bilo hladno i tiho,
brine se posebno modifikovani Artic Cooling VGA Silencer kuler, koji ovoj
kartici omogućava i radne učestanosti od blizu 900 / 2400 MHz. Naravno, uz
pomoć Overdrive “tool”-a unutar Catalyst-a, limit za Radeon HD2600 XT je
vrlo blizu default vrednosti, ali uz pomoć drugih (“ATI Overclock
Utility” ili “Riva Tuner”) aplikacija, dostili smo 890 / 2420 MHz.
Poseban kuler, koji podseća na rešenja iz prethodnih generacija, bilo da
su u pitanju NVIDIA ili ATI bazirana rešenja, ovoga puta, uz određenu modifikaciju,
pronalazi svoje mesto i na Radeon HD2600 XT kartici iz MSI-jeve prestižne Diamond
serije. I ne samo to, tu je i “OC Edition” nalepnica, jer je kartica overklokovana
“out of the box” – tj. na već pomenutih 850 MHz za jezgro i 2300 MHz za memoriju.
Sam kuler podseća na VGA Silencer 4, kakav smo viđali u prethodnim generacijama,
ali ne odstupa mnogo ni od referentnih rešenja za high-end kartice u prethodnih
18 do 24 meseca.
Takođe, MSI RX2600XT Diamond 512 poseduje konektore za ATI-jev lukavo nazvani
DualGPU režim rada – Crossfire. Nažalost, uz našu Diamond karticu nisu stigli
konektori za ovaj režim rada, pa se pitamo da li je tako sa svim primercima
u prodaji. Nadamo se da nije! Radeon HD2600 XT u svojoj DDR4 verziji je tu
da zameni X1650 XT modele. U odnosu na ove kartice, 2600XT je glomazniji, u
rangu sa još jednim modelom prethodne generacije – modelom X1950 Pro. PCB ima
dužinu od 22.6 cm (DDR3 izdanje je svega 16.5 cm dugačko).
Kartica na testu – Sapphire Radeon HD2600 Pro
Čuveni Sapphire je na našem testu bio prisutan sa dva modela. HD2600 Pro
sa 256MB DDR3 memorije podseća na HIS-ov model, ali ima znatno veći tanki kuler.
Radne učestanosti su za “Pro” model su nestandardnih 700 MHz (100 MHz više
od referentnog modela), odnosno očekivanih 1400 MHz za memoriju. Zanimljivo
je da je i Sapphire koristio brže Samsung BJ-12 čipove, što je omogućilo bolje
overklokovanje VRAM-a. Maksimum koji smo postigli sa primerkom Sapphire HD260
Pro kartice koju smo “mučili” iznosi čak 820 MHz za RV630, odnosno solidnih
1680 MHz, koliko su ovi 1.2ns čipovi “išli” na našem testu.
Zanimljivo je da je ugrađeni kuler dosta bučniji od onog kod ASUS, ali i
kod HIS kartica (iako je onaj kod HiS modela značajno manji). Naravno, nije
bučan koliko i na referentnoj Radeon X700 Pro kartici, ali šum koji proizvodi
je ipak čujniji od tihog CPU kulera. I Sapphire Radeon HD2600 Pro (budući da
ima DDR3 memoriju) poseduje PCB sa konektorima za Crossfire. Prava je šteta
što odgovarajućih mostića nema unutar paketa. Pogledajmo i ostatak fotografija
ove kartice…
Kartica na testu – Sapphire Radeon HD2600 XT DDR4
Sapphire HD2600 XT u DDR4 verziji je standardna kartica ovog tipa sa dugačkom
štampanom pločom (preko 22 cm) i referentnim, tankim hladnjakom koji se prostire
čitavom njenom dužinom. Kod nekoliko proizvođača postoje i verzije sa posebnim
kulerom (VGA Silencer, najčešće) koji zauzima dva slota, ali većina Radeon
HD2600 XT kartica sa DDR4 memorijom izgleda upravo kao Sapphire, koji vidite
na slikama, a koji izgleda upravo kao ATI-jev referentni, test model. Početne
radne učestanosti ove kartice su standardno – 800 MHz (GPU) i efektivnih 2200
MHz (1100 MHz) DDR za memoriju, što mu omogućavaju DDR4 čipovi iz kompanije
Samsung (BC09) sa latencijom od 0.9 ns. Ipak, treba imati u vidu da ova kartica
ima 256MB GDDR4 memorije, te je najpre zbog toga znatno jeftinija od MSI-jevog
modela, koji ima 512MB ove memorije.
Ovaj model može da se ubrza do odličnih 850 – 860 MHz za grafički čip, dok
je memorija raspoložena do fantastičnih 2360 MHz (imajte u vidu da je svaki
primerak drugačiji). Pored navedenog, o ovom modelu zaista nemamo da kažemo
ništa novo. Sapphire uz svoje kartice poklanja i HDMI adapter, dok je DVI-I
konvertor full DVI-I tipa (nije DVI-D kao kod većine proizvođača, već ima sve
pinove). Uz Radeon HD2600 XT model, Sapphire poklanja i Crossfire mostić, pride,
kao i još jedan dodatni DVI > D-Sub adapter.
Bez obzira na visoku količinu jako brze DDR4 memorije i visoke radne učestanosti,
ni ova kartica, kao ni MSI RX2600 XT Diamond (čiji je ventilator još veći),
ne zahtevaju priključivanje dodatnog 6-pinskog (ili 8-pinskog) konektora. Ako
to znamo, nije iznenađujuće što su upravo RV6xx čipovi, kao mali potrošači
sa odličnim termalnim karakteristikama, završili u tek predstavljenoj, novoj
seriji Apple iMac računara. Čak i na visokim klokovima i sa velikom količinom
najbrže dostupne memorije, kartica ne bi trebalo da “povuče” više od 45W. Uz
dosta niže klokove i manju količinu sporije memorije, kao i dodatne optimizacije,
unutar pomenutog iMac-a, odnosno u Mobility varijantama, RV630 ne vuče više
od 22W “struje”. A sada, još jednom, pogledajmo ostatak fotografija:
Test Setup PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
Intel
Core 2 Duo E6700 @ 3600 MHz (400 MHz x 9), 1600 MHz QPB
Matična
ploča
ASUS
Striker Extreme NVIDIA nForce 680i (SLI) Chipset
Memorija
2
x 1024 MB Kingmax Hardcore PC800 (4-4-4-12, as DDR888)
Hard
Disk
Samsung SpinPoint
SATA II, 320 GB, 16MB Western Digital Caviar 2500JS SATA II 250 GB, 16MB
Video
Karte
ASUS
EAH2600PRO/HTDI/256M – Catalyst 7.8b ASUS EAH2600XT/HTDP/256M – Catalyst 7.8b HIS Excalibur HD2600 Pro (256MB DDR2) – Catalyst 7.8b HIS Excalibur HD2600 XT (256MB DDR3) – Catalyst 7.8b MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 – Catalyst 7.8b MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 – Catalyst 7.8b MSI RX2600XT-T2D512EZ/D3 – Catalyst 7.8b MSI RX2600XT Diamond 512MB GDDR4 OC Edition – Catalyst 7.8b Sapphire Radeon HD2600 Pro (256MB DDR3) – Catalyst 7.8b Sapphire Radeon HD2600 XT (256MB DDR4) – Catalyst 7.8b GeForce 8500 GT (256MB DDR2) – Forceware 168.22 GeForce 8600 GT (256MB DDR3) – Forceware 168.22
Monitor
Benq
241WZ TFT-LCD (ustupio KimTec)
Cooling,
Case, PSU
ThermalTake
BigTyphoon VX CoolerMaster WaveMaster CoolerMaster Real Power 850W SLI Certified
DVD
uređaj
Pioneer
DVR-112L
CDRW
uređaj
Pioneer
DVR-111D
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 (optimized for performance) Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
– 3D Mark 05 Pro 1.2.0 FutureMark – 3D Mark 06 iD Software – Doom 3 iD Software / Raven – Quake 4 3DRealms – Prey Company of Heroes 1.3 EA’s Battlefield 2142 SPECORG SpecVIEW Perf 9 Activision Call of Duty 2 Valve’s Half Life 2: Episode One Valve’s Half Life 2: Lost Coast Tom Clancy’s Splinter Cell 3: Chaos Theory Tom Clancy’s
Rainbow Six:
Vegas Crytek
FarCry v1.4 The Elder Scrolls IV: Oblivion Trackmania Nations Need For Speed: Most Wanted Need For Speed: Carbon X3 Reunion Demo Benchmark S.T.A.L.K.E.R F.E.A.R
1.08
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF bio
uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
Nadamo se da će vam narednih 38 tabela pomoći u sagledavanju performansi ove
kartice…
S obzirom na to da sve prikazane Radeon HD2600 kartice sa DDR3 i DDR4 memorijskim
čipovima imaju “native Crossfire” konektore (iako mostići stižu uglavnom uz
jače, XT modele), kao i činjenicu da su dve MSI RX2600 Pro DDR3 kartice jeftinije
od najjačeg RX2600 XT Diamond-a, hteli smo da proverimo šta je isplativije
– dva HD2600 Pro DDR3 ili jedan najjači HD2600 XT sa DDR4 memorijom. Rezultate
možete videti u tabeli. Treba imati u vidu da su, gledano prema aktuelnim cenama,
Radeon HD2600 Pro modeli konkurenti NVIDIA GeForce 8500 GT akceleratorima,
dok se HD2600 XT takmiči sa GeForce 8600 GT-om. GeForce 8500 GT akcelerator
koji smo uporedili sa ovim karticama ima standardne klokove od 450 MHz za GPU
i 800 MHz za memoriju, dok GeForce 8600 GT radi na 560 / 1560 MHz. Još jednom navodimo da su ATI Radeon HD2600 kartice pravi akceleratori HD video
materijala, bilo da gledate Blu-Ray ili HD-DVD diskove (VC-1 i H.264 kodeci),
pa vaš centralni procesor neće biti opterećen do maksimuma tokom reprodukcije
ovih filmova ili, ako imate slabiji računar, ovakva kartica bi mogla da omogući
da filmove u 1080p rezoluciji uopšte i gledate bez seckanja i ogromnog broja
ispuštenih frejmova. O ovoj temi ćemo detaljnije pisati u našem narednom testu
Radeon HD2000 akceleratora srednje klase. Ukratko, već sada možemo dati konkretnu
informaciju da ATI-jev novi video engine radi baš kako je “reklamiran”.
Na sistemu koji vidite u tabeli iznad, prilikom reprodukcije 1080p materijala
sa naprednim tehnikama filteringa i kompenzacije pokreta u softverskom režimu,
jedno od jezgara ume da se optereti i do 85-90%, uz određene, na grafikonu
teško vidljive peak-ove na 100%. Tada dolazi do ispuštenih frejmova.
Kada se enkodiranje videa prepusti Radeon HD2600 Pro kartici, opterećenje procesora
ne prelazi 22-23%, uz vidljivo bolju reprodukciju i brže traženje (skok na
slučajno izabrane delove video fajla). To znači da je nesmetana reprodukcija
ovakvog materijala praktično nemoguća na procesoru kakav je, recimo, Core 2
Duo E2160 na 1.83 GHz (na kome izvršavamo detaljno testiranje), bez jednog
ovakvog video akceleratora. Za sada, rezultate koje su Radeon HD2600 Pro i
XT kartice postigle u 3D igrama, možete naći na narednim stranama…
FutureMark 3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
FutureMark 3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične
i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta),
ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji,
a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama,
kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.
Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine razvijen
na bazi Quake 3 koda i prerađenog za Direct3D API. Prosto je neverovatno koliko
su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj
igri, dok su particle efekti i dim izuzetni, pogotovo kada imamo u vidu period
kada se igra pojavila. Nažalost, za uživanje u najvišim setovanjima,
potrebno je imati veoma jaku karticu (u rangu sa GeForce 7900 GTX ili Radeon
X1950 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu.
Opcija “optimize for SLI” ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon
i GeForce karticama), pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte
da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan
hardver, a ako je budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete
se složiti sa nama da je u pitanju možda i najlepša WWII igra
do sada (čeka se Medal of Honor: Airborne).
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
koristimo kod kartica koje imaju bar ili više od 512 MB memorije), što podrazumeva
da je zvuk isključen, svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće
teksture), ali i da je uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je
i UltraHighQuality.pk4, koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv.
self-shadow). Zvuk, AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo
komande.
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – “duhovni” naslednik
fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da “prikazuje” velike otvorene
nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
da prikaže u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom
tim dizajnera i programera u “Raven”-u pristupio pri izradi ove igre,
koja je, uz Call of Duty 2, jedan od najlepših FPS-ova, čak i nakon 18 meseci
od pojavljivanja. Za ljubitelje pravog hardcore uzbuđenja – obavezno štivo
je Quake 4 i to nekoliko puta, na najtežem nivou! Kao i uvek, testirali smo sa
najzahtevnijim “setup”-om, osim što smo “zadržali” kompresiju
color i specular tekstura, što znači da je Ultra Quality korišten
samo pri testiranju kartica koje imaju bar 512 MB memorije.
Prey
Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih “pucačina”, koja
stiže od kreatora “čuvenog” Duke Nukema, igra Prey zadržava
sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene
gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite “vijuge” kako
bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a
(kome je dodata “Portal” tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo “stresna” za nove grafičke
kartice. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što
smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije “aktiviran” Ultra Quality (koji se uključuje
iz konzole), već High Quality mod.
Tom Clancy’s Rainbow Six: Vegas
Poslednji nastavak jedne od tri najpoznatije franšize igara čiju priču osmišlja
čuveni američki pisac Tom Klensi, Rainbow Six se u aktuelnoj iteraciji, razvijanoj
za Xbox360 konzolu, oslanja na Unreal Engine 3.0 i koristi ogroman broj poligona,
realnih per-pixel dinamičkih senki, uz pregršt post processing efekata i detaljnih
color i displacement (normal i paralax) tekstura. Igru smo testirali na maksimumu
detalja uz pomoć FRAPS-a, i dali prosečan broj frejmova u sekundi posle tri ponavljanja
u predposlednjoj mapi u Vegas-u.
Tom Clancy’s Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi nešto stariji verziju Unreal engine-a (V2.5) i u mnogo većoj
meri se oslanja na upotrebu shadera, pa je zahtevna skoro kao i naredni nastavak
Splinter Cell Double Agent, koji je pomalo problematičan kao PC igra (inicijalno
je razvijan za Xbox360), te ga ne koristimo u našem test-bed-u. Karakteriše je
veliki broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican
bump mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post
processing filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao
i uvek. Iako smo ranije testirali sa isključenim HDR-om u SM3.0 modu, ovoga
puta smo kartice “mučili” sa uključenim HDR-om, za šta
su sposobne samo GeForce 8800 i 8600 kao i Radeon X1K i HD2K kartice.
X3: Reunion
X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život
u svemiru, u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se
ili biti samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva
da nije grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima.
Iako nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato
dizajnirani, raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju,
sa velikim brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni
fantastičnim color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir,
planete, asteroidi, magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova
igra uvlači u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa.
Company of Heroes 1.3
Prva real-time strategija u našem test-suite-u, Company of
Heroes, koristi next-gen engine kakav viđamo u modernim PC
igrama i na konzolama poslednje generacije. Ovaj engine podr žava sve
nove fancy efekte kao što su High Dynamic Range i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke,
a displacement (normal) mapping je vidljiv na mnogim objektima. Kao
i obično, u igri smo uključili sve moguće efekte, što se po frame-rate-u
i vidi:
Battlefield 2142
Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142 sa 1.10 zakrpom.
Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka
u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping, dinamičke senke, post processing
efekti (blur, depth of field, bloom i sl.). Igru smo testirali na najvišim setovanjima
na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo rezultate:
Far Cry v1.4
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo, kao i kod Splinter Cell Chaos Theory, ovoga puta, aktivirali HDR.
Ovu igru ćemo “izbaciti” kada se na našem testu pojavi
prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.
Half Life 2: Lost Coast
Engine možda nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry ili čak Doom
3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan, te svakako pokazuje
kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo. Testirali smo sa najvišim
kvalitetom (highest), uz obavezan Anisotropic i Antialiasing.
Half Life 2: Episode One
Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.
F.E.A.R 1.08
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna
horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali
smo u “ugrađenom” walkpath demou, koji ispisuje prosečan
broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk
smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.
S.T.A.L.K.E.R Ova pomalo bagovita igra, nakon dugog perioda razvoja, stiže na PC mašine
širom sveta. Neke je razočarala, ali je činjenica da predsavlja popriličan stres
za mašinu, a pogotovo grafičku karticu. Koristi napredne Shader Model 3.0 “efekte”,
ali se izrazito oslanja i na klasičan multitexturing i fiksne funkcije (nije
ni čudo, jer je razvoj na igri počeo kada je DirectX 7 bio aktuelan). Mi smo
tesitrali sa maksimalnim nivoom detalja dostupnim iz same igre. Testiranje obavljamo
fraps-om, nakon čega dajemo prosečan framerate tokom prvih 30 sekundi trčanja,
a test lokacija je deo mape sa samog početka igre.
The Elder Scrolls IV: Oblivion
O ovoj igri zaista ne treba mnogo pisati, jer je u pitanju ne samo najbolja RPG
igra iz prvog lica i dostojni naslednik prethodnih igara TES serijala, već i
grafički revolucionaran naslov. Oslonjen na poslednju verziju Gamebryo engine-a
(koji koriste i mnoge druge igre – Sid Meier’s Pirates!, Civilization IV, Dark
Age of Camelot itd.), Oblivion je sposoban da prikaže ogromna prostranstva prepunu
bogatom florom i faunom uz nezapamćeno visok nivo detalja. Igra podržava i Havok engine za
kalkulaciju fizike (nažalost, za sada samo od strane CPU-a). Zbog tehnike na
koju su Bethesdi ponosni, SpeedTree, koja svaki put drugačije generiše raspored
drveća i manjih stena, benchmark-ovanje u ovoj igri je pomalo nekonzistentno,
te zahteva veći broj ponavljanja. Mi smo se odlučili za merenje performansi unutar
veoma guste šume, u kojoj prolazimo između dva Eyelid-a (podzemne prostorije
drevne civilizacije) na konju, sve posmatrajući iz prvog lica (postoji i mogućnost
igranja iz trećeg lica). Svaka od tri vožnje je merena Fraps-om, zabeleženi su
srednji rezultati, a onda je dat prosek. Naravno, koristili smo najviši nivo
detalja koji je moguće postići iz same igre (bez self-shadows, koje
nisu lepo rešeni), uključujući i HDR+AA, gde je to moguće (na Radeon-u uz Chuck
patch, GeForce 8800 – legalno).
TrackMania Nations
Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj “mašini” komercijalne
igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila na stazama
koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje pitko
i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata kao što
su zastave, trava i sl.su sjajne, a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima
za refleksiju okoline i sunca. Za pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti
sve opcije na maksimum (forsirati Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color,
Shader Model 3.0, a kompleksne senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering
tekstura se postavlja na trilinear, a antialiasing na “none”, te se
oni “biraju” iz panela grafičkih drajvera. U suprotnom (ako ih
izaberete u samoj igri), igra forsira najniži LOD tekstura, dok su teksture
okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear filtering, pa sve radi dosta
brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili smo standardni benchmark
loop inkorporiran u samu igru.
Need For Speed: Most Wanted
Naša druga “bonus” igra. Performanse su merene
FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
uključujući i AA i AF!
Need For Speed: Carbon
A za sve ljubitelje Need For Speed serijala, evo i rezultata iz novog nastavka
ove popularne franšize – Carbon. Igra je inicijalno razvijana
za Xbox360 i znatno je grafički poboljšana u odnosu na Most Wanted
(mnogima se doduše ne sviđa motion blur); teksture su detaljnije,
broj objekata koji su animirani znatno veći, AI NPC-ova je bolji, a broj
poligona je tri puta viši uz bolje efekte. Tu su i neki lepi noviteti
kao što je DOF, HDR i poneka paralax occlusion mapa… Pogledajmo rezultate
iz verzije 1.2.
Overclocking Pošto smo kod svakog od modela posebno napomenuli koliko smo sa njima postigli,
pogledajte posebno kreiranu tabelu u kojoj su samo rezultati overklokovanih
kartica u naša dva standardna OC testa:
Zaključak Pre gotovo tri meseca, AMD je predstavio svoj prvi DirectX 10 akcelerator,
Radeon HD2900 XT, koji je na iznenađenje mnogih, pozicioniran kao konkurent
modelu GeForce 8800 GTS. Kako su fanovi ATI kartica bili pomalo razočarani,
ostalo je da se nadaju da će kartice srednje klase moći da se izbore sa sve
ljućim konkurentom. Kada je prodaja u pitanju, AMD ne može da bude nezadovoljan,
jer se RV630 (i RV610) akceleratori prodaju u dobrim količinama. Zapravo, kao
i sa sistemskim procesorima, AMD-u je preostalo da napravi odličnu kupovinu,
odnosno da i grafičke kartice iz srednje klase učine što interesantnijim i
ponude najviše frejmova za uložen novac. Kako stvari konkretno stoje kod modela
koje smo testirali, videli ste na prethodnih nekoliko strana. Radeon HD2600
Pro u velikom broju situacija uspeva da se izbori sa 8500 GT-om, što posebno
važi za njegove DDR3 varijante, ali najpre zbog činjenice da ni ovaj akcelerator
ne nudi impresivne rezultate. Kada je dvoboj na koti “HD2600 XT – GF8600 GT”
u pitanju, situacija nije ništa čistija, a jasno je da Radeonu izuzetno smetaju
visoke rezolucije i anisotropic / antialiasing modovi, ponajviše zbog malog
broja render back-end unita i inferiornije teksturne jedinice. Iako nismo lično
proverili, videli smo da se Radeon akceleratori odlično ponašaju u igrama koje
su “portovane” sa Xbox360 platforme, pre svega zbog sličnosti između Xenos
i RV6xx arhitektura, ali i zbog trenda da se moderne igre sve više oslanjaju
na matematičke, shader instrukcije nego na sirovo povećanje broja
poligona ili rezolucije tekstura. Dobar primer je igra Bioshock, ali i Lost
Planet ili Need For Speed Carbon, dok su i Rainbow Six: Vegas i Splinter Cell:
Double Agent dobri primeri. U klasičnim igrama, pak, čak i najbrži Radeon HD2600
XT ume da zaostane za GeForce 8600GT-om, što važi i u slučaju GDDR4 verzije,
čija je cena već u rangu sa još moćnijim GeForce 8600 GTS modelima. Nove Radeon
HD2600 kartice se, ukupno gledano, ne greju previše, a zahvaljujući 65-nm procesu
izrade i u poređenju sa ATI-jevim prethodnim generacijama (iz iste klase),
možemo reći da su čak – hladne. Ono što se uskoro očekuje može biti prava stvar
– modeli koji će popuniti prazninu između modela HD2600 XT, koji košta manje
od 150 evra (ako ne računamo MSI-jevo “Diamond” izdanje) i 200 evra skupljeg
Radeona HD2900 XT. Jasno je da ponuda grafičkih akceleratora baziranih na jednom
GPU-u odavno nije bila raznovrsnija – osim kartica sa našeg testa, čeka nas
još isto toliko modela kompanija kao što su VisionTek, PowerColor, Gigabyte
i sl. Cene su presudan faktor, jer je prateća oprema kod najvećeg broja kartica
prilično skromna. U narednom testu ćemo takođe obratiti pažnju i na detalje
vezane za “video engine” ovih kartica.
Generalno posmatrano, RV630 akceleratori nisu namenjeni za igranje u visokim
rezolucijama. Najslabiji modeli, Radeon HD2600 Pro kartice sa DDR2 memorijskim
čipovima pružaju dobre performanse u rezoluciji 1024 x 768 piksela i eventualno
1280 x 1024, bez AF i AA filtera. U tom slučaju su bolje rešenje od ubogih
GeForce 8500 GT akceleratora. Primerci sa DDR3 memorijskim čipovima su nešto
skuplje, ali daleko logičnije rešenje, a njihov najveći konkurent su upravo
ATI kartice prethodne generacije (Radeon X1650 Pro i XT), koje se još uvek
mogu naći na policama IT shopova. Konkurent najskupljem rešenju je Radeon X1950
Pro, koji ima vrlo atraktivnu cenu, ali ga verovatno neće biti još dugo u prodaji.
Bez obzira na nedostatak podrške za DirectX 10, API koji, zajedno sa njegovim requirement-om,
Windows Vista OS-om, mnogi bitni ljudi igračke industrije kritikuju, Radeon
X1950 Pro i X1650 XT nude odličan odnos cene i performansi. No, u novijim igrama,
Radeoni HD2600 Pro DDR3 i XT počinju da “hvataju korak”, i pokazuju da mogu
biti dobra investicija na duže staze, bar ako niste jedan od onih koji moraju
da se igraju u visokim rezolucijama. Radeon HD2600 XT sa DDR3 memorijom nije
mnogo brži od “Pro” modela sa istim 1.4 ns čipovima, a zaostatak u taktu jezgra
se lako može nadoknaditi overklokovanjem.
ASUS EAH2600XT/HTDP/256M – Benchmark Highly
Recommended Award
MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 – Benchmark Best Buy Award
Najlogičniji izbor za kupovinu bi, po našem mišljenju, trebalo da bude MSI
HD2600 Pro DDR3 i to ne samo zbog povoljne cene i potpuno nečujnog rada, već
i zbog vrlo primamljive varijanta u Crossfire režimu (dve ovakve kartice su
uglavnom brže, a jeftinije od “Diamond”-a). Zbog najboljeg odnosa cene sa jedne,
i performansi i kvaliteta sa druge strane, MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D3 dobija
našu “Best Buy” nagradu. MSI RX2600XT Diamond sa 512 MB DDR4 memorije je sjajna
kartica i prava je šteta što nema bolji odnos cene i performansi, ali joj to
ne smeta da osvoji odgovarajuću nagradu – “Extreme Overclocker”. Sapphire HD2600
XT je najjeftiniji “XT” sa DDR4 čipovima, pa kada se dodatno overklokuje, može
da bude odlično rešenje za korisnike kojima je GeForce 8600 GT spor, a 8600
GTS preskup. Zbog sasvim adekvatne cene, smatramo da upravo ova kartica zaslužuje
našu najprestižniju nagradu – “Editor’s Choice”.
MSI RX2600XT Diamond 512MB DDR4
“OC Edition” – Benchmark
Extreme Overclocker Award
Sapphire Radeon HD2600XT DDR4 – Benchmark Editor’s Choice
Award
Zahvaljujemo se distributerima na ustupljenim karticama za potrebe testa, kao
i lokalnoj kancelariji kompanije AMD na
pomoći koja je ukazana tokom njegove realizacije. Grafičke kartice kompanije ASUS ustupila
je distributerska kompanija Pakom Distribution System. Grafičke kartice kompanije HIS ustupila
je distributerska kompanija PiN Computers. Grafičke kartice kompanije MSI ustupila
je kompanija Pakom Distribution System. Grafičke kartice kompanije Sapphire ustupila
nam je firma Alti Computers & Telecommunications.