Prvi dodir sa G-Sync tehnologijom koja je željno iščekivana od strane ogromnog broja gejmera širom planete, omogućen nam je zahvaljujući vrlo dobro poznatom brendu u igračkom svetu. Verujemo da ne postoji igrač koji nije čuo za Asus i Republic of Gamers liniju proizvoda, a konkretan proizvod kojim se bavimo danas je njihov gejmerski monitor. Po čemu je PG278Q toliko specijalan? Najviše zbog pomenute tehnologije koja Nvidia fanovima donosi napredak koje su čekali godinama – sledeći korak u sinhronizaciji grafičke karte sa monitorom. Ukratko, G-Sync je fizički element, tačnije modul koji se ugrađuje u monitor i predstavlja evoluciju u odnosu na dosadašnje, isključivo softversko V-Sync rešenje.
Na G-Sync ćemo se osvrnuti na posebnoj stranici ovog testa, a pre toga želimo ukratko da prođemo kroz odlike Asus PG278Q ROG Swift monitora. Njega krasi nešto veća od uobičajene FullHD rezolucije za koju se mnogi gejmeri odlučuju, a reč je o QuadHD 2560 x 1440 rezoluciji, koja je nešto “teža” za grafičku u odnosu na FullHD pa je jaka konfiguracija izuzetno poželjna. Maksimalna svetlina ekrana je deklarisana na 350 cd/m2 i ovaj TN panel poseduje izuzetno visoku stopu osvežavanja od 144Hz-a za maksimalno glatko iskustvo. Tu je naravno i 1ms vreme odziva što je dobra vest za gejmere, sa dodatkom NVIDIA® Ultra Low Motion Blur tehnologije koja dodatno uklanja zamućivanje. Dodali bismo da PG278Q ima i odličnu ergonomiju u rangu profesionalnijih monitora za rad sa bojama i fotografijom…
Prvi monitor sa G-Sync tehnologijom, uz vrlo dobre specifikacije i neizostavni TN panel kod gejming monitora
[modul]specifikacija=7076[/modul]Zvanično pakovanje je u našem konkretnom slučaju izostavljeno, budući da je reč o testnom primerku za medije. Celokupna sadržina pakovanja je ipak i dalje bila prisutna i uključuje – DisplayPort kabl, kvadratni adapter za napajanje, prateći kabl za struju, USB 3.0 Uplink kabl, CD i standardna dokumentacija. PG278Q je izuzetno privlačan gejming monitor, što se može primetiti istog trenutka kada ga stavite na vaš sto. Dizajn je vrlo futuristički sa težom upotrebom trouglastih oblika širom njegovog tela. Još jedna stvar koja odmah upada u oči je da su ivice oko ekrana izuzetno uzane, najuže koje smo do sada videli na bilo kom monitoru. Ukoliko imate poveći džep, možete koristiti ovaj model za Dual Screen postavku, gde će prelaz između dva monitora biti vrlo mali.
Vrat postolja na sebi poseduje veliki trouglasti prorez namenjen urednijem menadžmentu kablova. U svojoj bazi nalazi se kružni element sa mernim crticama i šara neobičnog vanzemaljskog oblika. Oko pomenutog elementa nalazi se prsten koji svetli crvenom bojom kada je monitor uključen. Neizostavan je naravno i poznati Republic of Gamers žig u ćošku postolja, ali i na pozadini vrata. Bok i pozadina monitora je konusnog oblika, tačnije sužava se od centra ka ivicama, gde je razumno tanak. Ergonomija je jako dobra – moguća je promena visine, horizontalnog i vertikalnog ugla, a čak je dostupan i Pivot uspravni režim. Konektivnost nije puno široka – tu je samo jedan DisplayPort 1.2 ulaz i dva USB 3.0 porta, Uplink koji povezuje monitor sa računarom i naravno priključak za napajanje.
Privlačan futuristički dizajn koji dolazi sa odličnom ergonomijom i ne tako širokom konektivnosti
Evo i nešto šire priče u vezi V-Sync metode i objašnjenje G-Sync-a: ukoliko ste iole upućeni u gejming znate da postoji problem kada grafička karta tokom igranja pruža veći broj frejmova od stope osvežavanja vašeg monitora. Takav scenario rezultuje cepanjem slike prilikom bržih pokreta u igrama, a kako bismo to izbegli, uključujemo dobro poznatu V-Sync opciju. Kao primer koji svi mogu da razumeju, uzmimo da nam se performanse u igri recimo kreću između 70 i 140 FPS-a, a maksimalna stopa osvežavanja monitora je 60 FPS-a (60Hz-a). Kako frejmrejt i osvežavanje nisu sinhronizovani, dolazi do cepanja slike, nešto što smo izbegavali uključivanjem V-Sync opcije koja limitira FPS na onoliko herca koliko monitor podržava, najčešće 60.
V-Sync rešava jedan problem (cepanje slike) ali nažalost donosi druge nedostatake – štucanje i povećano ulazno kašnjenje, što su stvari koje nijedan ozbiljniji gejmer ne želi da iskusi. Sa uključenom V-Sync opcijom, štucanje se manifestuje kada frejmrejt padne ispod maksimalne stope osvežavanja monitora na koju je frejmrejt “zaključan”, jer ispod te granice FPS drastično varira. Sa tim variranjem se stvara i povećano ulazno kašnjenje, koje će odložiti prikazivanje akcija koje preduzimate na ekranu, što je izuzetno nepoželjno kod igara kao što su pucačine iz prvog lica. Gde je G-Sync u celoj ovoj priči i šta on donosi novo u odnosu na V-Sync?
Nvidia donosi hardverski G-Sync kao odličnog naslednika softerske V-Sync opcije, uklanjajući njene nedostatke
Jednostavno, G-Sync tehnologija eliminiše nedostatke V-Sync opcije, zadržavajući njenu glavnu prednost u vidu eliminacije cepanja slike. U čemu je trik? Rešenje je krajnje jednostavno. Dodajući poseban čip unutar monitora, dozvoljava se manipulacija nad njegovom stopom osvežavanja u realnom vremenu. Šta to znači? Za razliku od V-Sync opcije, G-Sync se adaptira FPS-u koji dobijate u igri i shodno tome podešava stopu osvežavanja “u letu”. Dakle G-Sync kontroliše osvežavanje monitora na taj način da uvek bude identično sa frejmrejtom koji dobijate u igri. Rezultat je savršena sinhronizacija, kod koje nema cepanja slike, nema štucanja, niti povećanog ulaznog kašnjenja. Mnogi gejmeri su birali da V-Sync opciju drže isključenom i pomire se sa cepanjem slike, a sa G-Sync-om sve se to sada menja.
Zaboravimo na trenutak tehnikalije i kako G-Sync funkcioniše, jer verujemo da većinu vas zanima kako sve to izgleda u praksi? Bićemo iskreni, baš onako kako je i reklamirano. Za potrebe ovog testa Asus nam je ustupio i jednu od grafičkih karti koje podržavaju G-Sync, a reč je konkretno o Strix GeForce GTX970 modelu. Ostatak naše testne konfiguracije je sledeći – Intel® Core™ i5-4670K 3.4 GHz, ASRock Fatal1ty Z87 Killer ploča, Patriot Viper 3 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 MHz, Samsung 840 Series SSD 250GB…. Pokrenuli smo jedan od popularnijih FPS naslova kao što je Call of Duty: Ghosts i tražili znakove cepanja slike i štucanja. Naša zapažanja – cepanje i štucanje jednostavno ne postoje, sve je savršeno glatko pogotovo u 144Hz osveženju, a sa 1ms odzivom nema izraženog zamućenja i duhova. PG278Q i G-Sync se može opisati u tri reči – raj za gejmere!
Meni PG278Q ROG Swift modela je prilično uprošćen, u njemu svakako nećete pronaći veliki broj podešavanja ili predefinisanih režima slike. Asus smatra da gejmerima tako nešto neće biti od velikog značaja, jer je ipak ovo usko specijalizovani monitor za igranje, a ne za obradu fotografija i druge poslove za rad sa bojama, gde je tako nešto ipak dosta bitnije. Dugmići za kretanje kroz meni nalaze se na zadnjoj strani, pa su pomalo nepristupačni i često nam se dešavalo da omašimo dugme, jer moramo da ih “napipavamo”, pošto ih ne vidimo. Dostupan je jedan jedini režim slike, kod kog je omogućeno podešavanje topline boje, u vidu Normal, Warm i Cool podešavanja.
Fabrički je postavljen na User Mode, koji je kako se ispostavilo i najtačniji. Tu su podešavanja za Overdrive i ULMB (Ultra Low Motion Blur) opciju, koja je aktivna na stopi osvežavanja od 120 Hz i niže, ne i na 144Hz. Može se menjati jezik, providnost menija, a takođe se može i isključiti crveni svetlosni prsten u slučaju da vam smeta. Prelazimo na merenje parametara slike našim kolorimetrom, sa ciljem da saznamo kakav se kvalitet slike može očekivati od jednog gejming monitora sa TN panelom. Fabrička podešavanja pružaju zapravo dosta dobre rezultate, prijatno smo bili iznenađeni. Tačnost boja, tačnije prosečna Delta E vrednost iznosi samo 2.7, a penje se na 6.1 zbog netačnije zelene boje.
Gamma vrednost je ipak nešto lošija sa 10% odstupanja, 2.4 od traženih 2.2, dok je temperatura boja opet tačna i odstupa samo 1% od 6500K granice. Izmerena svetlina na podrazumevanoj vrednosti osvetljenosti od 80 pružala je svetlinu od 319 cd/m2. Kontrast od 947:1 je izvanredan za jedan TN panel, dok je 0.34 cd/m2 dubina crne tek pristojna. Ne verujemo da puno gejmera poseduje kolorimetar, ali ukoliko je to slučaj, onda PB287Q može ponuditi još kvalitetniji prikaz, iako je prilično dobar ovako nekalibrisan. Kalibracija je protekla veoma uspešno. Doveli smo Gamma vrednost na idealnih 2.2, temperaturu na 6496K, osvetljenje na 119cd/m2, uz izuzetno dobru tačnost boja – samo 0.5 DeltaE kao prosečnu i 1.1 kao maksimalnu vrednost. Kontrast je u procesu kalibracije ipak postao nešto niži, 719:1, ali smo zato prilično poboljšali dubinu crne boje koja sada iznosi 0.17 cd/m2. Sjajni rezultati za jedan TN panel, koji sa ovako tačnim parametrima može biti uporediv sa IPS monitorima.
Tačan i kvalitetan prikaz za jedan TN panel sa fabričkim podešavanjima, koji postaje još bolji kad se kalibriše
Fabrički User Mode
Opcije u OSD meniju
Podešavanja
Brightness
80
Contrast
50
Režim slike
User Mode
Parametri slike
Dobijeni rezultati
Luminance (cd/m2)
319
Black Point (cd/m2)
0.34
Temperatura boja
6580K
Gamma
2.4
Contrast Ratio
947:1
Delta E prosek
2.7
Delta E maksimum
6.1
Kalibrisan
Opcije u OSD meniju
Podešavanja
Brightness
28
Contrast
55
Režim slike
User Mode kalibrisan
Parametri slike
Dobijeni rezultati
Luminance (cd/m2)
119
Black Point (cd/m2)
0.17
Temperatura boja
6496K
Gamma
2.2
Contrast Ratio
719:1
Delta E prosek
0.5
Delta E maksimum
1.1
Uglovi gledanja
Jedan od glavnih nedostataka gejming monitora koji zahtevaju TN tip panela, jesu nešto lošiji uglovi gledanja. Takav nedostatak vam možda neće predstavljati preveliki problem ukoliko je vaš trenutni monitor istog, TN tipa. Sa druge strane, ukoliko koristite IPS tip panela, a želite da pređete na PG278Q, uži vertikalni uglovi vam mogu donekle zasmetati, dok ni horizontalni nisu preterano sjajni, ali su dosta prihvatljiviji. Konkretno u našem slučaju smetala nam je ispranost slike u odnosu na položaj sedenja, pa smo često zaticali sebe kako korigujemo nagib, nešto što u slučaju IPS monitora nikada ne radimo. Gledanje sa strane je korektno, nema drastičnih promena, ali se mane manifestuju u obliku smanjenja svetline. Uglovi gledanja su ono što morate morate žrtvovati zarad drugih prednosti PG278Q modela.
Uniformnost osvetljenja
Vrlo retke su situacije kada ćete na monitoru prikazivati isključivo crnu pozadinu preko cele površine ekrana, ali naš test podrazumeva ispitivanje situacije u ekstremnim situacijama. Nažalost, retko smo kod TN tipa panela dobijali uniformne ekrane, a ovaj model nije izuzetak. PG278Q ROG Swift pokazuje znakove probijanja svetla ne samo po ćoškovima, već i u centralnim područjima ekrana. Svetlo je prošarano crvenkastom tintom, pa je još uočljivje na maksimalnom osvetljenju.
Sa druge strane, situacija se drastično popravlja kada osvetljenje spustite na polovinu, i dalje se vide oblasti u kojima svetlo probija, ali u mnogo manjoj meri. Na minimalnom osvetljenju probijanje gotovo i da eliminišete, ali na ovako niskim vrednostima slika će sveukupno biti dosta tamna. Predlažemo da se u mračnoj prostoriji koristi osvetljenje od oko 30 Brightness, tu će prikaz biti prijatan, dovoljno svetao i neće biti naporan po oči.
144Hz, 1ms i G-Sync kombinacija nude savršeno glatko iskustvo, bez zamućenja i duhova, mada TN i dalje povlači problem lošijih uglova gledanja
Ulazno kašnjenje
Kod gejming monitora ova stavka jednostavno mora biti odlična, kako bi u FPS naslovima pružio najmanje kašnjenja akcija, jer čak i 30 milisekundi viška može da napravi razliku da li ćete ubiti vašeg protivnika ili zakasniti – a on “ubiti” vas. PB278Q nudi dobre Input lag vrednosti, koje se kreću oko 17ms ili u ređim slučajevima umeju da se popnu na 33ms. Odlična vest je da zbog G-Sync tehnologije ulazno kašnjenje neće biti dodatno povećano variranjem frejmrejta, kao što je slučaj kod V-Sync opcije.
Vreme odziva
Takođe jedna od bitnijih stavki za profesionalni gejming jeste traženje što nižeg vremena odziva monitora. Asus svakako zadovoljava ovaj kriterijum sa 1ms odzivom, kod kojeg su duhovi izuzetno retka pojava. Zamućivanje je vidljivo i to u jako maloj meri tek kada se pokrene UFO Ghosting test koji je zapravo najgori mogući scenario za pojavu duhova na slici.
Zamućivanje i duhovi na 1ms konkretno u igri će izuzetno teško biti uočeni, gotovo da će to biti nemoguće. Kada uključite Ultra Low Motion Blur opciju koja od vas zahteva da osveženje prebacite na 120Hz ili niže, zamućenje praktično eliminišete, ali u procesu smanjujete svetlinu prikaza, tako da ukoliko volite vrlo svetao prikaz, savetujemo da ULMB opciju držite isključenom, 1ms nativni odziv će svakako biti i više nego dovoljan. 144Hz osvežavanje je i inače fenomenalno za desktop upotrebu pored gejminga, ceo Windows interfejs postaje neverovatno gladak, i izuzetno prijatan za upotrebu.
Iako autor ovog teksta ne može za sebe reći da je ozbiljan gejmer, svejedno je oduševljen mogućnostima koje Asus PG278Q ROG Swift ima da ponudi igračima. Prvi susret sa G-Sync tehnologijom ostavlja na nas vrlo pozitivan utisak. Zbogom V-Sync-u i štucanju bi trebalo da kažu svi ozbiljniji FPS igrači, jer smatramo da u G-Sync itekako vredi uložiti ako ste ozbiljan gejming entuzijasta. Ukoliko niste uključivali V-Sync zbog pomenutih problema i trpeli cepanje slike, eto ponovo razloga da pređete na G-Sync. Nije sve tako idealno oko ove nove tehnologije, jer ona prvo zahteva da posedujete Nvidia grafičku kartu, i to ne bilo koju, nego jednu od 18 modela sa ovog spiska. Takođe, kako bi ste se igrali u 2560×1440 rezoluciji opet vam je potrebna moćnija konfiguracija u odnosu na FullHD igranje.
Ukoliko zadovoljate ove uslove, kupovina PG278Q modela će predstavljati odličan izbor za vas. Vrlo lep futuristički dizajn sa minimalnim ivicama oko ekrana i odlična ergonomija su samo neke od prednosti. Tu je takođe i prilično tačan fabrički prikaz, koji postaje još bolji kada izvršite kalibraciju. 144Hz osvežavanje je divna stvar kako u igrama, tako i u Windows-u pri normalnom korišćenju, jer sve akcije postaju savršeno glatke. Odziv je fenomenalan, a zamućivanje je svedeno gotovo na minimum. Uniformnost nije sjajna na maksimalom osvetljenju, ali postaje veoma pristojna na polovini. Možda i najveća zamerka ne ide na račun monitora, već samog TN panela koji je obavezan za jedan gejming monitor, jer njegovi uglovi gledanja nisu sjajni. Pa ipak, smatramo da se lošiji uglovi mogu preživeti u poređenju sa svim ostalim što se dobija od PG278Q ROG modela, tako da od nas dobija najvišu preporuku…
Asusov G-Sync ROG monitor je prava stvar za Nvidia gejmere, barem za one koji mogu sebi da ga priušte…
Prednosti
– G-Sync uklanja štucanje i cepanje slike – Sjajna ergonomija i dizajn – 144Hz visoka stopa osvežavanja – Kvalitetan i tačan fabrički prikaz za jedan TN – Zamućenje na minimumu zbog dobrog odziva
Mane
– Namenjen samo za Nvidia korisnike – Lošiji uglovi gledanja zbog TN panela- Nimalo niska cena
Cena: 104.990 RSD
Monitor na test ustupio Asus.