Dragoljub Radovanović
Očigledno je koliko je tržište monitora u poslednje vreme prezasićeno raznolikim gejming ili gotovo polu-gejming modelima, do te mere da se pomalo zapostavljaju modeli namenjeni profesionalnim delatnostima. Asus koji je dobro poznat po svojim gejming monitorima nije zaboravio na drugačiju vrstu publike, tako da nam donosi ProArt PA329Q koji je izuzetno podoban svima koji se bave poslovima gde je bitna preciznost boja.
Pravimo mali predah od silnih gejmerskih monitora sa FreeSync ili G-Sync podrškama, osvežavanjima preko 120Hz-a ili vrlo niskim odzivima. Asus ProArt PA329Q nema ništa od toga, ali sa dobrim razlogom – zato što je predodređen da bude monitor za fotografe koji obrađuju svoje fotografije, grafičke dizajnere, ili bilo koje umetnike koji rade sa bojama. Samim tim, jedna od najbitnijih odlika je upravo prikaz širokog gamuta boja, konkretno pokriva 100% RGB i 99.5% Adobe RGB spektra.
IPS panel koji je prisutan kod PA329Q modela je pravi 10-bitni sa čak 1.07 milijardi boja, što je itekako bitno u odnosu na standardne 8-bitne panele koji nude 16.7 miliona boja. Naravno, postoji i softverska strana ovog monitora koja nudi 14bitni LUT (Look Up Table), pa u teoriji na taj način može da ponudi čak do 4.39 triliona boja. Od ostalih bitnih odlika treba napomenuti maksimalnu svetlinu do 350 cd/m2, vreme odziva od 5ms (GTG), te da je reč o monitoru sa standardnim 60Hz osvežavanjem. Takođe bitna stvar, PA329Q dolazi fabrički kalibrisan na vrednosti od DeltaE <2, i podržava DIC-P3 i 2020 standarde boja.
[modul]specifikacija=9031[/modul]Kao što možete zamisliti, 32-inčni monitor zahteva veće pakovanje, tako da je kutija u kojoj PA329Q ogromna za transport. Sadržina kutije je lepo raspoređena u komore napravljene od stiropora, pa je sve uredno i lepo vidljivo pri otpakivanju monitora. U pakovanju stiže dokumentacija koja uključuje i rezultate fabričke kalibracije monitora, cd sa drajverima, vezicu za kablove, a kad smo već kod kablova, uključena su četiri komada – kabl za struju, HDMI, DisplayPort i USB 3.0 kabl za hub.
Postolje je izrađeno iz jednog elementa i zamišljeno je u duhu Dell monitora, kvadratni element koji se za par sekundi spoji sa predviđenim otvorom na poleđini monitora. Po našem mišljenju, ovo je najbolji i najbrži sistem montiranja postolja.
Spreda dolazi do izražaja pre svega ogromna površina ekrana 32-inčne dijagonale, a odmah nakon toga i zapažanje da su ivice oko ekrana prilično uzane, što pozitivno utiče na izgled monitora i ne čini monitor većim nego što bi trebao biti. 32 inčni ekran je dovoljno velik sam po sebi.
Vrat postolja je masivan kako bi podržao težinu koju donosi ova dijagonala, a na samom vratu postoji trouglasti prorez čija je ideja da donese uredniji menadžment kablova. Baza postolja je takođe široka i masivna, što je odlična stvar jer što postolje ima veću površinu obično je utoliko i monitor stabilniji na stolu.
Što se debljine boka tiče, može se reći da je situacija korektna. Profesionalni tipovi monitora nemaju razloga da prate trendove tankih bokova, ipak je ovo poslovni monitor gde se manje vodi računa o luksuznosti i eleganciji, a više o samoj upotrebljivosti monitora. Samim tim, na levom boku imaju dosta korisne stvari za svakog profesionalnog korisnika, pre svega čitač kartica sa kojih će se učitavati fotografije spremne za obradu. Druga stvar je čak tri USB 3.0 porta na koje mogu da se prikače razni skladišni uređaji.
Poleđina monitora je većim delom izrađena od plastike sa rešetkastom šarom, što je učinjeno kako bi monitor mogao imati prirodno hlađenje, tačnije ventilaciju. Ostatak leđa PA329Q monitora izrađen je od mat crne plastike. Kad je reč o konekcijama, one su zaista brojne i prikladne profesionalnom monitoru. Konkretno, tu je čak četiri HDMI porta, jedan DisplayPort regularne veličine i jedan mini DisplayPort. Tu je i priključak za slušalice, a takođe i još dva USB 3.0 porta, čineći konektivnost sveukupno sjajnom.
Asus ProArt PA329Q poseduje sistem navigacije koji najviše volimo da sretno na monitoru, a to je džojstik-taster. Za razliku od pojedinih LG monitora koje smo nedavno testirali, to nije i jedini taster, već Asus donosi i druge tastere sa zadnje strane, ukupno šest komada. Glavni taster je džojstik, pomoću kojeg se vrši sva navigacija i biraju opcije, a ujedno se pomoću njega ulazi i u glavni meni. Klasični tasteri ispod njega su za zatvaranje menija, odabir ulaza, QuickFit opciju, brzu promenu nivoa osvetljenja i na kraju za uključivanje Blue Light filtera.
Glavni meni je podeljen u devet različitih kategorija i poseduje interfejs u vidu crnog prozirnog pravougaonika. Prva kategorija je Splendid, odakle se može birati između osam predefinisanih režima slike. Ovi režimi uključuju – Standard, sRGB, Adobe RGB, Scenery, Darkroom, User Mode 1 i User Mode 2. Sledeća kategorija nudi odabir četiri nivoa Blue light flitera, zatim je sledeća Color kategorija u kojoj se podešava svetlina, konrast, temperatura, gamma, itd. Image sekcija nudi podešavanje oštrine, TraceFree opcije za odziv, odnos strana, kompenzaciju uniformnosti, Vivid Pixel opciju i ASCR. Naredna kategorija je vezana za zvuk, zatim sledeća za PIP/PBP konfiguraciju, šesta kategorija nudi izbor izvora. sedma podešavanja sistema i na kraju definisanje koje dve opcije želite da budu prečice koje se pozivaju pomenutim fizičkim tasterima.
Kao najtačniji režim među pomenutim je definitivno sRGB, što je i logično s obzirom na to da je u njemu izvršena fabrička kalibracija. Kao drugi najtačniji režim pokazao se User Mode 2, tako da ćemo ga i direktno uporediti sa pomenutim sRGB režimom. sRGB donosi tačne boje, kao što je i obećano, prosečna vrednost Delta E iznosi 1.4, dakle kao i obećano, dok maksimalna DeltaE vrednost iznosi 4.2 i tu je najmanje tačna plava boja. U poređenju sa User Mode 2 režimom, sRGB je tačniji, jer ovde imamo prosečnu vrednost od 3.8 i maksimalnu od 8.4. Jedna prednost ovog režima u odnosu na sRGB jeste bolja gamma vrednost koja iznosi 2.2 uz 0% odstupanja, dok je kod sRGB režima ta cifra 2.3 uz 4% odstupanja.
Kada je reč o temperaturi boja, sRGB je blago tačniji, 6191K uz 5% odstupanja od 6500K granice, dok je kod User Mode 2 režima ta cifra 6869K uz 6% odstupanja. sRGB je manje svetao režim sa 173 cd/m2, što je pogodno za rad u zamračenim prostorijama, dok je User Mode 2 malo svetliji i pruža 206 cd/m2. Izmereni kontrast u sRGB režimu bio je 751:1 uz solidnu 0.24 cd/m2 dubinu crne boje, dok je u User Mode 2 režimu cifra statičnog kontrasta još viša, 836:1 uz takođe 0.24 cd/m2 dubinu crne. Ono što je malo nezgodno kod profesionalnih monitora sa 10-bitnim panelom jeste širok gamut koji nude, tako da je kalibracija boja dosta komplikovanija u odnosu na standardne 8-bitne panele. ProArt PA329Q nas je namučio sa štelovanjem RGB vrednosti, nismo postigli idealne rezultate kojim smo težili, ali smo na kraju bili generalno zadovoljni kalibracijom.
Nismo sigurni koliko će obični korisnici, pa čak i profesionalci primetiti prednosti 10-bitnog panela u odnosu na standardne 8-bitne. To nije nešto što bi se moglo primetiti golim okom i proceniti tokom regularnog korišćenja monitora. Ipak, kod profesionalaca sa potrebnim hardverom i softverom koji mogu da isporuče pravih 10 bita, ovako široki gamut će svakako biti prednost, jer se u takvim poslovima zahteva izuzetno veliki nivo preciznosti pa pogrešna nijansa može da napravi ogroman problem. U zavisnosti od oblasti kojom se individua bavi, mogu biti potrebni i skuplji monitori od ovog, ali je PA329Q svakako dovoljno ozbiljan monitor, svakako profesionalniji od većine sa kojima se svakodnevno srećemo.
Druga bitna stvar pored preciznosti boja u ovakvim poslovima jeste radna površina. Sve je više 4K monitora i PA329Q je upravo jedan od takvih. Primetili smo da je na velikoj dijagonali od 32 inča, rezolucija od 3840×2160 znatno prijatnija za rad u odnosu na 27-inčne i manje monitore. Kada to kažemo, mislimo na problem koji se javlja kod 4K rezolucije na manjim dijagonalama – previše sitan prikaz ukoliko se ne koristi skaliranje UI-a. Tako nešto čak ni na 32 inča nije idealno, opet je interfejs malo sitniji na 100% scaling u Windows-u, ali je svakako prijatniji za rad u odnosu na recimo 27″ ili 24″ 4K monitore.
Rad u programu za obradu fotografija Lightroom je milina na ovoj dijagonali i rezoluciji, opcije su preglednije jer ih zbog veće rezolucije više staje na ekran, a takođe kod fotografija pri bližoj inspekciji detalja nije potreban toliko veliki zum. Još jedna stvar gde bi Asus ProArt PA329Q mogao naći odličnu primenu jeste u oblasti video montaže, recimo u Adobe Premiere softveru. Pregršt opcija i informacija staje na ekran, 1080p snimak koji se obrađuje staje u punoj veličini u prozor, pa je 32 inča dijagonala i 4K rezolucija itekako korisna za pomenute vrste poslova.
Naravno, iako ovo nije gejming monitor, ne treba zanemariti igranje na ovakvom modelu. Opet tu veliku prednost donosi masivnih 32 inča, pa kao i obično za većinu stvari važi pravilo – što veće to bolje. Ipak, treba biti oprezan ukoliko želite da se igrate u 4K rezoluciji. Sve to izgleda sjajno na PA329Q modelu, ali imajte na umu da je za neometan gejming u 3840×2160 potrebna izuzetno snažna grafička karta, ili da pojednostavimo, sveukupno dosta moćna konfiguracija. Vreme odziva je vrlo solidno, iznosi 5ms GTG i dok u GhostUFO testu ima blage pojave duhova, u praksi u gejmingu ghosting zaista nije veliki i neće biti primećen od strane većine prosečnih igrača.
Što se uniformnosti pozadinskog osvetljenja tiče, prezadovoljni smo kako se panel PA329Q modela snalazi. Kao i obično, postavljamo pozadinsko osvetljenje na 100, 50 i 0%, i upotrebljavamo komletno crnu pozadinu. Jedino blago probijanje primetili smo u gornjem desnom ćošku monitora, ali je i ono toliko blago da će tokom standardnog korišćenja monitora biti neprimetno. Uglovi gledanja su očekivano idealni, AH-IPS nudi veoma dobar prikaz odakle god da se monitor posmatra.
Kao profesionalni model monitora, Asus ProArt PA329Q svakako će biti interesantan izbor svim osobama kod kojih se posao oslanja na preciznost boja. Bilo da ste bilo koja vrsta dizajnera ili recimo fotograf koji obrađuje svoje radove, ovo je monitor koji bi mnogi poželeli. Naravno, uz dobar kvalitet treba izdvojiti i veliku količinu novca, ali ukoliko je monitor bitna stavka u poslu, to je investicija koja će se svakako isplatiti. PA329Q ima dosta dobrih odlika zbog kojih može biti poželjan. Neke od njih su velika 32-inčna dijagonala i 4K rezolucija, odlična ergonomija i konektivnost, 10-bitni panel koji nudi ogromnu paletu boja, itd.
Ukoliko lično posedujete kolorimetar a niste previše vični u poslu kalibracije, kod PA329Q je preporučljivo da se taj posao ostavi profesionalcima, jer ne sarađuje baš najbolje i teže je postići željene rezultate. To nije neka ogromna mana, ali jeste nešto što je nama zasmetalo. Ovo je model koji je odličan za sve koje rade sa fotografijama unutar Lightroom, Photoshop ili drugih programa za obradu, ali takođe i za video produkciju, gde 4K rezolucija znači puno. Gejming može da bude odličan zbog 32-inčnog ekrana i 4K rezolucije, ali to nije primarna namena PA329Q modela. Ukoliko imate potreban budžet koji nije mali, ovo je monitor koji je veoma lako preporučiti…
Prednosti
– 10-bitni AH-IPS panel- Širok gamut boja, pokriva 100% RGB spektra- Dijagonala i rezolucija pružaju ogromu radnu površinu- Sjajna ergonomija i konektivnost- Dolazi fabrički kalibrisanMane
– Nezgodan za kalibracijuCena: oko 1300 evra
Monitor na test ustupio Asus
Asus ProArt PA329Q
U prethodnom periodu dosta smo se bavili gejming monitorima, a sada je na red stigao jedan profesionalni model. Asus ProArt PA329Q je namenjen dizajnerskom poslu gde je preciznost boja od ključne važnosti. Dijagonala od 32 inča takođe dosta pomaže u takvoj vrsti posla, donosi 10-bitni IPS panel koji isporučuje 100% pokrivenosti RGB spektra boja, i naravno, reč je o ekranu sa 4K rezolucijom...