Branko Maksimović
BenQ SensEye FP222W
Verovatno su i na domaćem tržištu TFT monitori postali prodavaniji nego CRT “dinosaurusi”, ali se tu priča o “tankim lepotanima” ni ne bliži kraju, već kreće jedna potpuno nova era. Više nije važno samo imati LCD monitor i čak i ako pričamo o kombinacijama za malo novca, postoje rešenja koja ne pripadaju 17” klasi. 19-ice su sve pristupačnije, a korisnici su shvatili da stari CRT TV mogu da “izbace” iz sobe, oslobode dosta životnog prostora (u sobi) i oplemene enterijer tako što će se u njemu šepuriti jedan tanak ekran koji menja sve ostale. LCD monitor uz TVBox ili računar sa tjunerom lako može zameniti TV aparat, ali će još dugo biti skuplji od klasičnih CRT-ova iste dijagonale. No, ono što moderan TFT ekran nudi, ma kakav bio, nikako se ne može porediti sa nekvalitetnim TV aparatima sa katodnim cevima, kakvi se sada samo i prave. A pošto su daleko kvalitetniji, teško da mogu slično da koštaju.
Bez obzira na sve povoljnije cene, mnogi kupci su relativno dugo čekali na dobar i povoljan LCD monitor. Najčešće su to zahtevniji korisnici, ljudi koji znaju zbog čega na stolu drže grdosiju od 19 ili 22 inča, koja im greje radno okruženje i, hteli to oni da priznaju ili ne, ipak zamara oči nakon dugotrajnog rada. Njihov „monitor iz snova” ima sve – veliku rezoluciju i dijagonalu, „beskonačne” uglove i izuzetno brz odziv i košta baš onako kako izgleda. Monitori od 24 inča su i dalje dosta skupi – njihova cena je bar dva (do 2.5) puta veća od TFT-ova koji su samo dva inča manji, odnosno i do tri puta veća u odnosu na “dvadesetice”. TFT monitor dijagonale 22 inča, sa osnovnom rezolucijom od 1680 x 1050 u widescreen „formatu” ima istu rezoluciju kao i dva inča manji model, ali kako je bilo smisleno kupiti 19-inčni u odnosu na 17-inčni LCD monitor iako imaju iste prirodne rezolucije, tako i 22” modeli imaju svoje prednosti – tu pre svega mislimo na vidljivu dijagonale. Cene se kreću između 400 i 500 evra, ali, šta ako ima i jeftinijih rešenja.
Za svaki od dodatnih konektora na LCD ili LCDTV (plasma) displeju, plaća se dodatni porez. I pri samoj manufakturi, ali i prilikom samog uvoza, od strane distributera. Iako, recimo, BenQ, dodavanje HDMI konektora na monitor košta 8 dolara sa sve neophodnom elektronikom, porez koji se plaća za upotrebu tehnologije, košta ih i 50% više. Na kraju, sam monitor u verziji sa HDMI priključkom, koji je za distributera 8 do 10% skuplji, na samoj carini se, pri uvozu, plaća “neki procenat” više. Da sve, po ljubitelje novih tehnologija bude još tužnije, iste dažbine se plaćaju i za postojanje DVI ulaza (mada su ipak nešto manje), pa je najjeftinije naručiti i uvesti monitor sa samo D-Sub konektorom. Ovakav uvod smo namenili upravo da bi predstavili TFT monitor koji ima samo analogni “ulaz” – isti onaj “hit” model dijagonale od 22 inča za koji se mnogi (ne samo u našoj zemlji) pitaju kakav je, kada košta tako malo. Jer, 22 inča zvuči vrlo primamljivo, a osnovna cena od 220 evra mnoge navodi na prvu pomisao da nešto tu nije u redu. Zapravo, sve je u redu i BenQ FP222Wa (ili WH bez DVI-I konektora, u zavisnosti od nalepnice na istom) je 22-inčni LCD monitor radne rezolucije od 1680 x 1050 piksela sa odzivom tečnih kristala od svega 5 milisekundi.
BenQ FP222W je vizuelno vrlo sličan prethodno opisanom modelu FP202W, ali je, za razliku od njegove kompletno crne spoljašnjosti, “odeven” u klasičnu srebrno-crnu varijantu. Dakle, opet je tu srebrna maska, relativno uzak okvir oko ekrana, crni poklopac sa zadnje strane i veliko tilt postolje. Osim standardne promene ugla, koji je ovoga puta nije zanemarljiv, od “ergonomskih” dodataka ne zatičemo više ništa, a pošto samo kućište nije preterano tanko, ispravljač napona je integrisan u kućište. Završna obrada je ovoga puta na višem nivou od proseka na koji smo navikli za nižu klasu, a OSD tasteri su prijatni, ali malo nezgodni zbog svoj položaja (nalaze se sa strane), pa je prvih nekoliko desetina minuta (navikavanja) vrlo mučno. Drugim rečima: voleli bi smo kada bi BenQ ponudio neku aplikaciju sličnu Samsung-ovom MagicTune-u. Monitor deluje glomazno onima koji su dugo koristili TFT dijagonale od 17 ili 19 inča, mada gore potpisanom izgleda sasvim normalno (navikli smo na 24 inča). U pakovanju se, pored D-Sub kabla, nalazi i trožilni AC kabl, koji se vezuje direktno na kućište panela, a kao ni video kabl, oni se ne mogu sakriti iza samog postolja, što je još jedan minus za dizajn.
Primerak koji smo testirali nije imao nijedan loš piksel, što posebno naglašavamo, s obzirom na to da se radi o mass-volume proizvodnji, koja je, očigledno, sazrela. Odmah po uključenju primećujemo nešto jače pozadinsko osvetljenje i veoma visok nivo gamma vrednosti. Inicijalno, u želji da smanjimo blještavost, posežemo za opcijom smanjenja kontrasta koji je podešen na nekih 65%, ali, na naše iznenađenje, smanjenje kontrasta prouzrokuje “ubijanje” živosti boja. Smanjenje osvetljenja ne popravlja situaciji i slika postaje bleda kako je brightness manji. Postaje vrlo očigledno da se neko prevario sa podešavanjem gamma-e, a ove opcije nema u OSD-u. Ceo utisak, donekle, popravljaju Senseye profili – movie, photo, text , koji su zaista lepo podešeni. U Photo modu je, čak, gamma i niža, te je slika dosta ubedljivija i prijatnija. Prikaz boja ipak nećemo hvaliti, jer grešaka na gradijentu ima, mada ne u većoj meri. Sam koloritet je vrlo precizan, a fotografije posmatrane u Photo modu su vrlo živih boja i monitor u ovom scenariju i pod tim uslovima dobija vrlo dobre ocene.
Osvetljenje, odnosno odnos brightness-a i kontrasta je jedna od „disciplina” kojom smo razočarani, jer je kontrast iznad 70% prenaglašen, a brightness toliko jak da je crnu nemoguće videti. Ne postoji klasično probijanje na testu crne, već je čitava površina presvetla pa crna ni ne postoji. Ako se, pak, osvetljenje smanji, dobija se sličan efekat kao i da je sam kontrast umanjen, pa je crna još manje ubedljiva (tj. i dalje je više tamno siva), iako je sama slika tamnija. Stvari, i ovoga puta, vadi profil Movie i Photo , kada je slika kontrastnija, ali uz bolji izbor gamma korekcije, dok je Text preset klasična low-contrast + low brightness kombinacija, kao i kod drugih brendova.
Da sama matrica ima dobrih osobina, pokazuje uniformnost panela koja je na visokom nivou, jer zamućenja niti odstupanja od bele nisu izražena u uglovima, ali se mogu primetiti pri blažem pozadinskom osvetljenju. Pri gledanju filmova ili igranju tamnih igara, izražena je mana prikaza čisto crne, ali su zato vidljivi uglovi vrlo dobri za jedan TN panel, iako se i dalje ne mogu porediti sa PVA matricom. Ugao je nešto manji kada posmatramo vertikalnu osu, ali ne možemo reći da su loši. Kada je odziv u pitanju, možemo reći da smo sasvim zadovoljni i da je podatak od 5 ms iz specifikacije opravdan – smatramo da 5ms grey-to-grey “vremena” lepo opisuje „brzinske” osobine ovog monitora. Kako se radi o TN-Film tehnologiji, zamućenja su manje primetna nego kod S-PVA modela sa sličnom overdrive “intervencijom”. Zamućenja se teško primećuju, mada je FP93GX ipak vidljivo agilniji.
Widescreen ekrani postaju gotovo češći nego oni sa klasičnim odnosom stranica od 4:3 i 5:4. Ako i nemate preterano jaku grafičku karticu, većina 22” ekrana lepo skalira niže 16:10 rezolucije – 1440 x 900, 1280 x 800 ili čak 854 x 536 piksela (potrebno je da znate da rezolucija na koju se spuštate ima isti odnos stranica). BenQ Senseye FP222Wa je kreiran sa namerom da bude pristupačan, kvalitetan i za sve upotrebe atraktivan desktop monitor, koji će pružiti i odlične “performanse” za uložen novac. Međutim, u 2007. godini, kada HDMI polako postaje standard audio-video veze između uređaja svih vrsta (consumer elektronike, računara, igračkih konzola), monitor koji ima samo legacy konektor, može da bude prihvatljiv samo korisnicima kojima će to biti sekundarni displej. Isto tako, štampači su prestali da stižu sa paralel port konekcijom odmah kada je masovno prihvaćen USB. DVI je postao standard i na karticama najniže moguće klase (i na modelima od pre nekoliko generacija) – pa se pitamo u čemu je onda stvar sa D-Sub-om? Verujemo da bi većina korisnika rado platila dodatnih 20 evra za postojanje digitalnog konektora. Kada je FP222W monitor u pitanju, verujemo da će BenQ izdati novi firmware, jer je slika kod modela koji smo testirali loše podešena (ili uopšte nije podešavana, što nam je nekako lakše da poverujemo) i to nije bio u pitanju samo jedan primerak. Ugrađeni panel i elektronika sigurno mogu bolje da se interno kalibriraju, kada bi FP222W bio vrlo atraktivan monitor, i to ne samo u svojoj cenovnoj klasi. Senseye FP202W je dokaz da BenQ ume da napravi sjajan monitor, a uskoro ćemo predstaviti i model FP241W, koji je takođe ostavio dobre utiske.
Proizvođač
Model
Dijagonala / tehnologija
22 ” / TN+Film LCD TFT (wide)
Fizička rezolucija / boje
1680 x 1050 (WSXGA+) / 16.2 M
Pitch
0.282 x 0.282
Horizontalno osvežavanje
30 ~ 82
Vertikalno osvežavanje
56 ~ 76
Odziv
5 ms (GTG)
Osvetljenje
300 cd/m²
Kontrast
700:1 statički
Ugao gledanja (H/V)
170° / 160°
Bandwidth / potrošnja (*max)
26 – 165 MHz / 49W
Dimenzije
422.45 x 518.26 x 169.57 mm
Masa
5,8 kg
Specijalne mogućnosti, Input
BenQ Senseye+Photo Technology Vesa Wall Mounting (100 x 100 mm)
i-Key
Kensington Lock
Cena
260 € (+PDV)
Monitor na test ustupio distributer BenQ monitora, firma KimTec.