Branko Maksimović
Samsung SyncMaster 245T
Tokom godine koja je tek počela, rezolucija 1680 x 1050 piksela na širokim dvadeset i dvadesetdvoinčnim TFT monitorima će konačno postati mainstream. I na našem tržištu su sve brojniji TN film bazirani monitori kojima je ova rezolucija „prirodna“, a viđali smo i wide 19-ice koje imaju ovaj broj piksela. No, pošto desktop monitor ne mora da bude kompaktan kao onaj na prenosnim računarima, proizvođači će najpre nuditi sve veće dijagonale uz već standardni pixel pitch nego što će se baviti usitnjavanjem piksela na postojećim ili već prevaziđenim dimenzijama, bar još neko vreme. Ni dijagonala neće rasti zauvek. 24 inča za desktop monitor je više nego dovoljno ako ga posmatrate iz neposredne blizine, tj. sa ne više od 0.8 metara udaljenosti. Za druge vidove upotrebe (home theater PC / gaming), gotovo da nijedna dijagonala nije prevelika, čak ni ako pričamo o nedavno predstavljenom 108” displeju koji je na CES-u prikazala kompanija Sharp. Upravo zato smatramo da će 24” modeli biti sve češći izbor malo zahtevnijih korisnika, ali daleko šireg kruga ljudi nego što je to bio pre dve ili tri godine. Rezolucija od 1920 x 1200 piksela pruža zaista mnogo slobode u radu, a ako se „selite“ sa 1280 x 1024, u prvi mah nećete ni znati kako da je iskoristite. Već posle nekoliko nedelja, 24” i grafički mod “19 x 12” će vam se činiti tako normalnim i logičnim. Filmovi se, takođe, mogu gledati iz neposredne blizine i FullHD rezolucija garantuje da ćete svaki BluRay ili HD-DVD film posmatrati baš kao da je na platnu.
Samsung SyncMaster 245T smo videli još na CeBIT-u 2005. godine, kada je inicijalno predstavljen i smešten pored tada svežeg modela 244T (koji je već bio u prodaji). Inicijalno je zamišljen kao „profi“ verzija modela SM244T, sa dodatnim ulazima i posebnim CCFL katodama koje bi obezbedile mogućnost prikaza šireg kolornog prostora. Iako je zakasnio, SyncMaster 245T je doneo mnogo više od toga, a na nama je da procenimo da li će biti predmet želja kao što je to bio njegov prethodnik. Kao što smo i očekivali, SyncMaster 245T poseduje pregršt video ulaza. DVI-I se podrazumeva, a tu je i stari dobri D-sub, zatim S-Video i komponentni, smešten sa strane, kao kod novijih TV aparata. Za razliku od modela SM244T, novajlija ima i HDMI konektor, ali nekima može smetati što je komponentni izmešten, pa će se kablovi videti i štrčati sa strane. Ova promena se verovatno neće dopasti samo vlasnicima Xbox360 konzola (mada novija varijanta konzole poseduje HDMI priključak, a tu su i brojni adapteri). Dakle, monitor stiže sa HDMI i DVI digitalnim priključcima, D-Sub, komponentnim i S-Video ulazima, a tu su i USB portovi (hub), kao i jedan 3.5mm audio jack (bananica) koji će vam omogućiti da čujete audio koji eventualno stigne kroz HDMI. Pošto monitor nema zvučnike, ovo se čini kao sasvim darežljiv gest Samsung-a.
Samsung SyncMaster 245T pripada najvišoj klasi monitora ovog proizvođača, a na njega možete da povežete Xbox360 ili Playstation 3 zajedno sa Nintendo Wii konzolom i PC računarom i DivX plejerom u isto vreme! Lako ćete moći i da se organizujete sa prostorom i ambijentom: monitor je crn, pa se lako uklapa u enterijer bilo kojih kolornih tonova i kombinacija, a činjenica da poseduje podešavanje visine, svivel, nagib (napred-nazad) i rotaciju (pivot) predstavlja samo gomilu dodatnih pluseva. Doduše, moramo priznati da je novajlija malo glomazniji i ne tako elegantan kao neki njegovi konkurenti, pa čak ni prethodnik. Za monitor koji će se prodavati i u 2008. godini, SyncMaster 245T je prilično glomazan i ima pomalo duboko kućište panela, a ni dizajn mu nije jača strana, bar kad je estetika u pitanju. S druge strane, kvalitet izrade je na jako visokom nivou, jer je konstrukcija izuzetno jaka, što posebno važi za debljinu upotrebljene plastike, dok je završna obrada odlična.
OSD tasteri su na standardnom mestu, dok plavo LED osvetljenje diskretno obasjava power taster. Tu su i posvećeni tasteri za mod slika-u-slici, MagicBright (Custom, Text, Internet, Game, Sports, Movie i Dynamic CR) i brzu izmenu izvora, kao i novi taster za aktiviranje MPA funkcije (Motion Picture Acceleration). U meniju ćete takođe naći i MagicColor Pro sekciju, u kojoj su brojni parametri za podešavanje boja (opet su tu hue i saturation za RGB i CMY kanale, kao i Color Weakness o kojima smo retko pisali, a dosta puta ih pominjali), pa ćete uz kalibrator lako doći do savršene reprodukcije boja u bilo kom kolornom prostoru (pogotovo ako radite u AdobeRGB prostoru). Color Innovation će pojačati intenzitet boja i mada ova opcija postoji i na drugim modelima, smatramo da je tek kod SyncMaster 245T odrađena baš kako treba i sa merom. Osim standardnih preseta za balans bele tj. toplinu boja, kojih najčešće ima tri, model 245T poseduje još neke – Normal, Cool 1, Cool 2, Warm 1 i Warm 2. Samsung je na ovakvom monitoru, bar u zagradi mogao da navede o kojim se tačno temperaturama radi.
Kao što možete videti u specifikacijama, kontrast od 1000:1 je isti onaj koji navodno postiže prethodnik, a dinamički kontrast podiže ovu vrednost na skromnih 1500:1 i u praksi bi smo rekli da je dosta manje agresivan od DC-a koji se primenjuje kod 20” i 22” modela sa TN panelima. Osvetljenje od 300 kandela je zapravo sasvim odgovarajuće i kao što ćemo kasnije videti, Samsung nije preterao u odnosu na realno stane stvari (za SyncMaster 244T su navodili 500 kandela). Kako se radi o WCG CCFL modelu, SyncMaster 245T može da reprodukuje oko 97% NTSC kolornog prostora.
Kao i ranije, vrednost odnosa kontrasta koji je naveden u specifikaciji teško možemo osporiti jer nam se čini da je i na 75% veoma izražen i naš referentni SyncMaster 244T koristimo sa 65% za kontrast i 80% za osvetljenje što da je umereno svetlu i kontrastnu sliku. Naravno, ni na samom maksimumu ne dolazi do bitnijeg prenaglašavanja i gubitka nijansi, te je moguće raditi i u jako svetlim prostorijama. U testovima se ipak vidi da prenaglašavanje kreće od 89% što je gotovo u procenat identično sa modelom 244T. Pozadinsko osvetljenje je ravnomerno po celoj površini i visokog je intenziteta, a za razliku od prethodnog modela, SyncMaster 245T ima za oko 10% slabije, ali kvalitetnije pozadinsko osvetljenje koje pruža fantastičnu uniformnosti i čini da su i bela, a i osnovne boje ujednačene i u krajnjim uglovima ekrana.
Šta reći za reprodukciju boja osim da je fantastična – u custom modu, kada su isključeni dinamički kontrast i ostale color enchancement tehnologije, prikaz finih nijansi je besprekoran, pod uslovom da je kontrast smiren na ispod 90%. U ovoj kategoriji, Samsung je ispred sličnih xVA i IPS baziranih Dell i Acer monitora, koji daju upotrebljivije rezultate tek kada se propisno kalibriraju, mada i ovo navodimo za neki prosek i presek ponude, jer sve zavisi od revizije i serije koje se kod ova dva proizvođača menjaju gotovo na mesečnom nivou. Crna je i kada su osvetljenje i kontrast na maksimumu takva da SyncMaster 245T deluje kao da je isključen, što smo još uspeli da vidimo samo na modelima SyncMaster 275T i 305T, a vidljivi uglovi su vrlo dobri. Verovatno bi bili i odlični da nismo videli kako to IPS monitori “rade” i za nijansu bolje. Tranzicije i broj detalja u svetlim i tamnim delovima sive su fantastični i prevazilaze ono što smo videli kod Eizo FlexScan monitora iste dijagonale i sličnih specifikacija (uz dva puta višu cenu). Ruku na srce, kada su ove ozbiljne discipline u pitanju, SyncMaster 245T kvalitativno i tek za poneku nijansu prevazilazi samo Eizo ColorEdge “dvadesetčetvorka“, koja je opet, daleko skuplja od pomenutog modela iz FlexScan serije. U svakom slučaju, ako i niste videli Eizo monitore, znajte da i SyncMaster 245T može da im stane rame uz rame i to po daleko nižim cenama. Profesionalci i fotografi koji često rade u sRGB prostoru će nakon još detaljnije kalibracije umeti da cene sve ono što SyncMaster 245T nudi.
Samsung 244T je bio prvi monitor velike dijagonale koji je nudio brz odziv dovoljan i za zahtevnije igrače, mada je bilo moguće videti after i before-glow na filmovima SD rezolucija (DivX). Upravo zbog toga je Samsung i uveo novu Motion Picture Acceleration tehnologiju. Uz dinamički kontrast i Wide Color Gamut “prikaz”, MPA je još jedan novitet koji donosi SyncMaster 245T, međutim, to je jedna od opcija u kojoj ovaj monitor ne briljira. Kada je uključena, nismo mogli da primetimo da je nešto značajno bolje, tj. da su sami filmovi prikazani uz manje zamućenje, ali smo mogli da primetimo blago treperenje slike (slično prelazu sa 85 Hz na 75Hz vertikalnog refresh-rate-a kod CRT monitora). Kada SyncMaster 245T stavimo pored modela SM244T, podesimo ih na clone, a osvetljenje i kontrast približimo najbliže što je moguće i pustimo neki HD film, primećujemo koliko je novi model superiorniji kada je dinamika boja u pitanju. Boje su prirodnije, življe, ali ne izraženije, već jednostavno – realnije. Gledanje, recimo, 1080p naslova kao što su „300“, „Star Wars Episode III“ ili „Transformers“ pokazuju koliko je WCG CCFL backlight bolje i naprednije rešenje od konvencionalnog.
Kada je igranje na ovako velikom monitoru u pitanju, treba znati da je za rezoluciju od 1920 x 1200, koju svi noviji naslovi podržavaju, neophodna izuzetno brza kartica – Crysis ni privatno, na Quad Core procesoru na 3600 MHz i 8800 Ultra akceleratorom ne možemo da igramo na više od 1440 x 900 piksela. Doduše, postoje igre koje se lako mogu igrati i u 1080p rezoluciji, a tu su i next gen konzole. I dok smo odziv kod modela SyncMaster 244T ocenjivali, između ostalih, i sa igrom Call of Duty 2, biće zanimljivo znati da smo novi model testirali i sa sjanim Call of Duty 4 Modern Warfare. Čak i ako nemate neki Radeon HD3870 ili GeForce 8800 GT, bićete zadovoljni i sa brojnim opcijama skaliranja slike koje nudi SyncMaster 245T (kao i njegov prethodnik). Niže rezolucije sa odnosom stranica od 4:3 (1600 x 1200, 1280 x 960, 1024 x 768), koje su, prirodno, znatno manje zahtevne za igre, odlično su interpolirane i preko celog ekrana, ali da bi zadržali aspekt, lepo je što sam monitor podržava i mod 4:3, kada je osnovna rezolucija 1600 x 1200 piksela (uz dve crne “štrafte” levo i desno). U tom slučaju pomenute niže rezolucije izgledaju gotovo idealno, a monitor “pamti” koji da li ste u nekoj rezoluciji ostavili “wide” ili “4:3”.
Da li će SyncMaster 245T biti predmet želja kao i njegov prethodnik? Verovatno, mada ne u tolikoj meri, jer je 24” sada postala dijagonala koja je dostupna mnogima. Kada se SyncMaster 244T pojavio, na tržištu je imao svega dva konkurenta – Dell UltraSharp 2405FPW i Apple Cinema Display 23”, ako izuzmemo skupe varijante iz kompanija EIZO i NEC. Oba konkurenta su imala inferiornije panele – Dell je koristio stariji PVA panel iz modela SyncMaster 242MP sa TV tjunerom, a Apple Cinema Display dosta spori, mada inače veoma dobar LG/Philips MVA panel. SyncMaster 244T je bio prvi sa novim true S-PVA panelom koji nudi 24-bitnu reprodukciju boja i odziv od 6ms (uspešno rešen overdrive, sa kojim se eksperimentisalo mesecima, a verovatno i godinama). Međutim, čak i ako naslednik naizgled ne donosi mnogo toga novog, u pitanju je fantastičan monitor koji će zadovoljiti i najzahtevnije korisnike, a nakon kalibracije, vrlo ozbiljan posao se sa njim može završiti i u studijima gde se radi sa fotografijom ili video materijalom. I upravo zbog svog neospornog kvaliteta Samsung SyncMaster 245T od nas dobija najprestižniju nagradu Editor’s Choice.
Za:
-naslednik do sada najboljeg xVA 24” monitora
-fantastična reprodukcija boja nakon kalibracije
-vidljivi uglovi
-wide color gamut
-odlična crna
-nema probijanja pozadinskog osvetljenja
-uniformnost
-broj parametara za podešavanje u OSD-u
-svivel, podešavanje visine, pivot
-kvalitet izrade
Protiv:
-odziv bi mogao da bude za nijansu bolji
-isti panel kao i dve godine stariji SM244T
-MPA funkcija donosi više štete nego koristi
-prepotopski dizajn
Proizvođač
Model
Dijagonala / tehnologija
24″ S-PVA
Fizička rezolucija / boje
1920 X 1200 / 16.7 M / WCG backlight
Pitch
0.286mm
Horizontalno osvežavanje
30 ~ 81 KHz
Vertikalno osvežavanje
56 ~ 75 Hz
Odziv
6 ms GTG, MPA, RTA
Osvetljenje
300 cd/m²
Kontrast
1000:1 (1500 : 1 DC)
Ugao gledanja (H/V)
170° / 160°
Bandwidth / potrošnja (*max)
/ 130 W
Dimenzije
22.1″ x 18.1″ x 9.8″
Masa
8.8 kg
Specijalne mogućnosti, Input
Analog RGB, DVI Compliant Digital RGB CVBS, S-Video, Component, Separate H/V, Composite H/V, SOG, 5pin D-sub, DVI-D CVBS, S-Video, Component, HDMI, Video input (CVBS, S-Video, Component), HDMI, full HD Supported (1080P), MagicBright³, MagicTune, MagicRotation (Auto Pivot), PIP/PBP, DVI(HDCP), 6 color control, MPA HAS(100mm), Pivot, Swivel, Tilt
Cena
~ 880 evra
Monitor na test ustupio distributer Samsung monitora, firma ErcCommerce Computers.