Kad jedan novinar, odnosno tester, piše o određenom hardveru, on se uvek trudi da ga opiše na način, da čitaoci steknu utisak kao da oni pred sobom imaju baš taj primerak hardvera. Međutim, testiranje uređaja na različite načine, opisivanje njegovog izgleda i rada, nikad ne može u toj meri da približi krajnjem korisniku sam hardver, tako da korisnik ni u jednom trenutku ne posumnja da je to baš tako. Ta nemogućnost 100% uveravanja čitalaca je i glavni kamen spoticanja bilo kakvog testiranja.
Ako ste potencijalni kupac određenog hardvera, jedini način da i sami pogledate kako radi određeni uređaj bi bio da: a) pronađete nekog ko taj uređaj ima, ili b) da ga i sami kpuite, rizikujući da ne odgovara vašim zahtevima. Kao treće, najmanje verovatno rešenje je da zamolite firmu/prodavca da vam pokaže kako funkcioniše vaš predmet interesovanja. Na Zapadu su odavno shvatili celu problematiku, kao i sav potencijal i publicitet koji može generisati otvaranje zasebnog salona, u kojem bi kupac mogao da pogleda i sam se uveri u funkcionalnost prozvoda koja želi da kupi. Na taj način, kupcu se daje mogućnost da vizuelno osmotri uređaj, da ga sam koristi uz pomoć stručnih lica, ili da potraži savet ili informaciju od stručne osobe.
Koristi od ovakvog načina prikazivanja imaju – svi. Prvo, kupac može da se na licu mesta odluči između nekoliko modela, a firma/prodavac na ovaj način radi na svojoj promociji i dobrom glasu kod ostalih eventualnih kupaca.
“Zapad” u Beogradu
Opremanje jednog prezentacionog salona iliti demo centra, nije nimalo jednostavan zadatak. Firma/prodavac pred sobom ima veoma nezahvalnu obavezu da proceni šta bi krajnjeg korisnika iz njegovog asortimana najviše zanimalo, šta bi sam prodavac želeo da istakne u prvi plan, pa na kraju sve to treba smestiti na dobru lokaciju, i u što atraktivnije opremljenom prostoru. Kad se svemu tome doda da takav jedan objekat treba da otvorite u gradu i državi koja niti ima, niti zna za bilo šta slično, vaš zadatak postaje dodatno otežan.
Kao jedan od vodećih i najvećih proizvođača, nekako je i bio red da HP prvi povuče potez kad su u pitanju demo centri. Posle dugog opipavanja pulsa tržišta, beogradska kancelarija HP je krajem prošle godine počastila Beograd sa prvim računarskim demo centrom kod nas. HP-ov demo centar se nalazi u ekskluzivnom YBC tržnom centru na Novom Beogradu, u zgradi popularno nazvanoj “Crvenkapa”.
U veoma atraktivno uređenom prostoru kojim dominiraju narandžasta i siva boja, HP je izložio veći deo svoje ponude, od štampača i foto-aparata, preko multifunkicionalnih mašina, do notebookova i PDA uređaja. Celine prostora su tematski podeljene, te posetilac nema potrebu da ide sa jednog na drugi kraj Centra da bi video npr. notebookove. Pored samoih uređaja, izložen je i propagandni materijal, specijalizovani hardverski časopisi, kao i razni potrošni materijal (pre svega kertridži).
{pagebreak}
{pagebreak title=”Posetilac u prvom planu”}
Posetilac u prvom planu
Posetiocu je dozvoljeno skoro sve što se tiče provere funkcionalnosti HP-ovih uređaja, a stručno osoblje je tu da pomogne ili da da tehničke informacije i time pomogne posetiocu da bolje sagleda mogućnosti određenog uređaja. Ovaj sistem "try before buy" postoji na Zapadu već neko vreme, a glavni cilj mu je da proizvođač izađe u susret krajnjem kupcu koliko je to moguće. Foto-aparatima se mogu slikati slike, a zatim iste biti odštampane na kvalitetnom papiru na nekom od izloženih HP štampača. Na licu mesta, eventualni kupac, može da se uveri u prednosti štampe na kvalitetnom papiru u odnosu na standardni papir. Pošto je posetilac sam u prilici da isproba praktično sve što ga interesuje, na najbolji način je izbegnuta situacija u kojoj prodavac utiče na kupca vezano za odlučivanje i kupovinu. Ako želite da se uverite u recimo mogućnosti HP-ovih inkjet photo štampača, a poneli ste svoju memorijsku karticu iz foto-aparata, to ne predstavlja problem, pošto je preko računara omogućeno da posetilac odštampa svoje slike ili fotografije na bilo kom od izloženih štampača.
Veliku korist od Centra imaju i kupci PDA i notebook računara, koji mogu da dobiju prave informacije o izgledu i brzini svakog od uređaja, i u to se sami uvere. Pošto su izloženi mnogobrojni dodaci za PDA uređaje, moguće je svaki isprobati i odlučiti sa kojim dodatkom ste najzadovoljniji. Na notebook računarima je instaliran operativni sistem, čime je dozvoljeno posetiocu da sam pogleda, preko "Device Managera", sastavne delove koje se nalaze unutar notebooka, kao i da stekne utisak kako je raditi za kojim prenosnim računarom. Isto tako, i firme koje se odlučuju za kupovinu štampača ili multifunkcionalnog uređaja, osim informacija o samim aparatima, mogu na licu mesta videti da li im se takav aparat uklapa u poslovni prostor, kako po gabaritima, tako i po dizajnu.
Posetilac ima na raspolaganju neograničeno vreme, koje može da posveti jednom ili više proizvoda, sve dok ne dobije ili ne sazna sve informacije koje ga zanimaju o objektu interesovanja. Na ovaj način, posetilac je stavljen u prvi plan, a zadovoljenje njegove znatiželje postaje glavni cilj zaposlenih u Demo Centru. Bez tako uobičajenog: "Kupi ovo, to je odlično (jer samo to imam u ponudi)", posetilac/kupac može na miru, uz eventualnu asistenciju, da se odluči između proizvoda HP-a ili ipak nekog drugog proizvođača u čiju se funkcionalnost ranije uverio.
Svakako, važna napomena, da izloženi proizvodi u HP Demo Centru nisu na prodaju, niti se prodaja vrši unutar Centra. U slučaju da bilo koji od izloženih artikala želite da kupite, ljubazno osoblje će vam dati listu firmi sa kojima HP ima saradnju, a u kojima možete kupiti sve te proizvode, i reći vam koja je preporučena cena koju je HP formirao. Ovako, kupac dobija sve potrebne informacije i ne mora da izgubi dragoceno vreme tražeći koja firma ima HP-ov asortiman u svojoj ponudi.
{pagebreak}
{pagebreak title=”Isti model, drugo tržište”}
Isti model, drugo tržište
U neobaveznom razgovoru sa gospodom Milošem Kuzmanovićem i Nenadom Marićom iz HP-a, dolazimo do zanimljivih informacija, na koje načine se sve može jedan ovakav centar iskoristiti. Kako nam je rekao gospodin Miloš Kuzmanović, Consumer Category Manager beogradskog HP-a, ovakav sličan HP Demo Centar je prvo otvoren u Rumuniji, pa je na iskustvima tog Centra ponikao i beogradski. Osim želje da se posetiocima i eventualnim kupcima pokaže i prezentuje funkcionalnost svakog uređaja, ovaj Demo Centar ima i jednu sasvim drugu primenu – edukativnu.
Jednom nedeljno, ovaj Centar služi kao "poligon za obučavanje" zaposlenih u firmama sa kojima HP sarađuje. Gospodin Nenad Marić, HP Demo Centar Manager, nam je objasnio da na ovom mestu, krajnji prodavci HP-ovih proizvoda, mogu saznati sve potrebne informacije o svim HP uređajima, uključujući i informacije o radu i funkcionalnosti, koje se na licu mesta pokazuju. Ovakvom nastavom, HP je dobio veoma obučene prodavce, koji znaju da odgovore i na stručna pitanja svakog kupca, prenoseći mu informaciju koju su i sami videli. Takođe, na ovaj način se omogućuje krajnjim prodavcima da se upoznaju i sa svim novitetima koji dolaze iz HP-a, a koji eventualno još neko vreme neće ući u masovnu prodaju, čime im se dozvoljava da aktivno učestvuju u informisanju kupaca o novim modelima i prednostima koje oni donose. Kupac tako, iako je možda sprečen da ode i sam do Demo Centra, dobija odgovre koji su ga interesovali i odlučuje se za ili protiv kupovine.
Gospodin Miloš Kuzmanović nam je potvrdio da je od otvaranja HP Demo Centra, značajno popravljen odnos na relaciji krajnji prodavac-kupac. Danas, svaki potencijalni kupac dobija sve potrebne informacije o određenom HP proizvodu, a prodavac ne može biti zatečen u situaciji da ne zna da objasni kako uređaj funkcioniše i koji je uređaj pogodniji kupčevim prohtevima. U beogradskom HP-u vode detaljnu statistiku o posetiocima, koja su bila njihova pitanja, šta ih je najviše interesovalo, da li im je stručno osoblje uspelo i u kojoj meri pomoći, da li je posetilac bio zadovoljan… Sav taj feedback je veoma važan za dalju analizu samog HP-a, pošto pomaže u odlukama šta i kako unaprediti.
Za kraj nas je interesovalo šta se dešava sa izloženim proizvodima kad im prođe tržišni vek. Po rečima gospodina Marića, svi proizvodi, kojima se završio tržišni život, bivaju donirani nekoj od kulturnih ili zdravstvenih ustanova u akcijama koje HP često organizuje.
{pagebreak}
{pagebreak title=”Galerija”}
Galerija