Korporacija Intel je, putem telefonske konferencije, predstavila tehničke specifikacije višejezgarske arhitekture pod radnim nazivom Larrabee , inače predstavljenim na godišnjoj konferenciji o kompjuterskoj grafici SIGGRAPH 2008. Neke od karakteristika koje će biti predočeni javnosti su novi softverski pajplajn za renderovanje, višejezgarski programski model i analiza performansi za više aplikacija. Sloboda koju višejezgarska arhitektura Larrabee ja omogućava razvojnim timovima će, prema navodima iz Intel-a, pokrenuti novu eru inovacije. Aktuelne video igre postaju sve realističnije, ali unutar jednog rigidnog okvira, pa je neophodno da se, timovima koji razvijaju igre, pruži još više slobode.
Novi CPU-GPU se kreira uz tesnu saradnju sa vrhunskim svetskim guruima 3D grafike, Larrabee će pružiti timovima za razvoj video igara i aplikacijskih programskih interfejsa (APIs) otvorenu platformu na kojoj mogu koristiti inovacije kao nikada do sada. Početne proizvodne implementacije Larrabee arhitekture će se usredsrediti na diskretnu grafiku i medijske aplikacije, ali će i podržavati postojeće video igre i programe, mada Intel ne navodi, niti čak spekuliše o performansama ovog procesora. Već nakon prvog dela same tele-konferencije, bilo je jasno da kompanija još uvek nema ovaj C(G)PU „u silicijumu“ (ili su bar želeli da mi to pomislimo), pa bi naša pitanja poput „možete li da date predpostavku o tome da li će prva Larrabee „kartica“ biti u rangu sa GeForce 9600GT ili GTX280 akceleratorima?“, verovatno ostala bez konkretnog odgovora. Ipak, ono što smo saznali je da će širina memorijske magistrale biti 256-bitna, jer je Dr. Larry Seiler, Senior Principal Engineer na ovom projektu, u odgovoru na pitanje jednog od novinara naveo da će memory bus biti “u rangu sa onim kod sadašnjih kartica više klase”.
Larrabee arhitektura pruža značajno uvećanu fleksibilnost i programabilnost u poređenju sa arhitekturama „klasičnih“ GPU-ova, jer omogućava da DirectX i OpenGL rendereri budu u potpunosti programabilni grafički pajplajni. Pored toga, širok potencijalni spektar visokoparalelnih aplikacija će imati koristi od Larrabee- jevog matičnog programskog modela. Procesorsko jezgro s Larrabee arhitekturom je proisteklo iz dizajna starog Pentium procesora sa sekvencijalnim koherentnim kešom ( in-order cache-coherent design ) uz značajna poboljšanja kao što su : široke vektorske procesne jedinice (VPU), proširenih 64-bitnih instrukcija i multitredinga. Detalji Larrabee arhitekture koji se nalaze u ovim tehničkim specifikacijama obuhvataju sledeće:
· Višestruka sekvencijalna x86 procesorska jezgra koja su uvećana za široku vektorsku procesorsku jedinicu.
· Logički blokovi s fiksnom funkcijom koji obezbeđuju dramatično bolji učinak po vatu (W) i značajno uvećavaju fleksibilnost i programabilnost arhitekture.
· Koherentni keš drugog nivoa (na istom čipu kao i procesor) koji dopušta delotvornu međuprocesorsku komunikaciju i širokopojasni pristup lokalnim podacima za jezgra centralne procesorske jedinice (CPU).
· Zakazivanje zadataka (task scheduling) koje u potpunosti obavlja softver umesto logičkih kola s fiksnom funkcijom.
· Matični programski model s podrškom za najrazličitije visokoparalelne aplikacije koje koriste neuobičajene strukture podataka.
Larrabee arhitektura ima skalarni pajplajn koji je nastao iz dual-issue Pentium procesora (izvršava dve instrukcije u jednom ciklusu), koji koristi pajplajn za brzo izvršavanje uz potpuno koherentnu strukturu keša i donosi poboljšanja poput multitredinga, 64-bitnih ekstenzija i sofisticiranog pre-fetching -a. Arhitektura unapređuje x86 skup instrukcija dodavanjem novih instrukcija, uključujući široke vektorske procesne operacije i neke specijalizovane skalarne instrukcije. Svako jezgro u Larrabee arhitekturi ima brz pristup svom lokalnom podskupu od 256KB koherentnog L2 keša, a po 32KB se odvajaju za keš instrukcije i još toliko za keš podataka (za svako jezgro). GPU poseduje četiri execution thread -a po jezgru pri čemu su za svaki ( thread ) određeni posebni skupovi registara. Larrabee arhitektura postiže visoku gustinu proračuna zahvaljujući vektorskoj procesorskoj jedinici (VPU), s tri operanta i 16 paralelnih instrukcija, koja izvršava operacije u fiksnom i pokretnom zarezu s jednostrukom i dvostrukom preciznošću. Task scheduling engine u potpunosti obavlja posebna jedinica, softverski, umesto da ovu funkciju obavlja posebno logičko jezgro sa fiksnom funkcijom. Novi GP procesor koristi bidirekcionu prstenastu mrežu široku 1024 bita (tj. 512 bita u oba smera) kako bi omogućio komunikaciju uz nisku latentnost (mada se verovatno radi o internoj magistrali, a ne o magistrali ka lokalnoj memoriji).
Kako nezvanično saznajemo, prvi semplovi Larrabee- ja će se pojaviti u drugoj polovini septembra, kada ćemo i znati malo više. O ovom proizvodu još uvek ne znamo mnogo toga : gde će biti pozicioniran, da li će koristiti standardnu PCI Express 2.0 magistralu, kolika će biti potrošnja, kakve će biti performanse, koliko će verzija ovog proizvoda postojati… Zapravo, pitanja ima i previše, ali jedno je sigurno : Intel će, bez obzira na sve, morati dosta da se potrudi kako bi što pre prevazišao dečije bolesti poput bagova u drajverima i problema sa popularnim igrama, a onda i napravi cenovnu strategiju kako bi bio konkurentan vodećim rešenjima iz AMD-a i NVIDIA-e.
Izvor: Intel