IBM, Sony i Toshiba su danas u zajedničkom saopštenju otkrili
javnosti nekoliko bitnih detalja o Cell procesorima koje su zajedno razvijali
i koji će pokretati buduće servere, konzole, mobilne telefone i razne druge
CE uređaje. Cell projekat je prvi put najavljen 2001. godine, a svi detalji
vezani za njega su držani u najstrožijoj tajnosti. Tri kompanije su sada objavile
svoje planove za Cell procesore, ali tehničke detalje još uvek drže pod velom
tajne koji će biti skinut na Solid State Circuits konferenciji koja će se od
6. do 10. februara održati u San Francisku. Pretpostavlja se da su ove tri kompanije
investirale više milijardi dolara u razvoj i proizvodnju Cell procesora koji
donose potpuno novi nivo multitasking-a.
CEO kompanije Sony, Ken Kutaragi, kaže da se sadašnja arhitektura PC računara
približava svojim limitima i da će u budućnosti sve forme digitalnog sadržaja
biti spojene u jednu gigantsku mrežu čiju će osnovu činiti Cell tehnologija.
Sony će u maju javnosti prikazati svoju PlayStation 3 konzolu koju će pokretati
Cell procesori, a 2006. godine će izaći i prvi Sony HD televizori i kućni multimedijski
serveri sa njima u sebi. Sony će Cell čipove proizvoditi u svojoj fabrici u
Nagasakiju u 65 nm procesu, dok je IBM objavio da će započeti sa proizvodnjom
Cell čipova u 90 nm procesu uz upotrebu SOI tehnologije u prvoj polovini naredne
godine. Ove procesore će IBM praviti u svojoj modernoj fabrici u Ist Fiškilu
na vaferima prečnika 300 mm. I Toshiba je objavila da će 2006. godine početi
da prodaje HD televizore zasnovane na Cell procesorima.
Evo nekih neproverenih podataka o modelu funkcionisanja Cell tehnologije. U
osnovi Cell arhitekture leži koncept "apuleta" koji predstavljaju
paket sačinjen od podatka i koda potrebnog za operacije na njemu. "Apuleti"
se mogu slobodno raspoređivati između različitih komponenti u sistemu, tako
da sistem može odabrati kojim će redosledom da ih obrađuje. Jedinica za obradu
"apuleta" nosi ime "procesorski element", a veći broj "procesorskih
elemenata" znači i jači sistem. Svaki "procesorski element" može
u svakom trenutku pristupiti bilo kojem bloku memorije nazvanom "cigla",
čime se stvara virtuelni point-to-point interfejs u kome su svi elementi međusobno
povezani u jedan entitet, slično ćelijama u organizmu (odatle i naziv Cell,
odnosno ćelija). Svaki "procesorski element" će imati posebno jezgro
čipa za sebe i svaki će biti hijerarhijski potpuno ravnopravan sa ostalima.
"Procesorski elementi" će biti zasnovani na 64-bitnim Power RISC procesorima
i imaće sopstveni memorijski kontroler i osam identičnih jedinica za komunikaciju
sa ostatkom sistema. Sve ove komponente će povezivati izuzetno brza magistrala,
a magistrale za komunikaciju između "procesorskih elemenata" je razvio
Rambus uz pomoć Univerziteta Stenford i one operišu na taktu od 6,4 GHz. Protok
podataka i instrukcija unutar sistema kontroliše poseban softver, čime se dobija
jedinstven sistem koji je, bar prema izjavama za medije, u stanju da postigne
deset puta bolje rezultate od najsavršenijih današnjih procesora.
Šuška se da će Playstation 3 imati procesor sa četiri "procesorska elementa"
za koje je Ken Kutagari tvrdio da mogu da dostignu 1 tereflops svaki, ali pojedini
stručnjaci sumnjaju u takvu snagu.
Izvor: EE Times