Filip Majkić
Sharepoint: EUnet Sharepoint hosting
Kada govorimo o razvoju tehnologija, moramo da primetimo da razvoj sam po sebi nije dovoljan, već je potrebno raditi na približavanju krajnjim korisnicima, koji će u krajnjoj liniji biti i kupci proizvoda. Ovde termin “krajnji korisnici” treba shvatiti nešto drugačije u odnosu na standardno poimanje krajnjih korisnika, jer su ovde prevashodni klijenti – firme, i ovakva rešenja su upravo njima namenjena. Tačnije, mala i srednja preduzeća, koja pokušavaju da obezbede infrastrukturu za naredni iskorak u svom poslovanju, koja počinju da osećaju da ih koči trenutna logistika i koncept kolaboracije unutar preduzeća.
Pokušajmo da banalno ilustrujemo problematiku (svaka sličnost sa Benchmarkom je slučajna, prim. ur.) Do juče ste imali 4-5 ljudi u firmi, radili ste u zajedničkoj prostoriji, sve je funkcionisalo na “tradicionalan način”, sve što vam je bilo potrebno ste razmenjivali direktno unutar kancelarije. Međutim, vremenom se broj zaposlenih povećao na preko 10. Imate zaposlene koji bukvalno po nedelju ili više ni ne ulaze u kancelariju, već rade na terenu ili na odvojenoj lokaciji. Potrebno je obezbediti im pristup internoj bazi podataka, razmenjivati fajlove, obezbediti efikasan rad kompanije.
Dalje, neophodno je pristupiti administriranju na drugačiji način. Više niste firma “par drugara”, već je dvocifren broj radnika u pitanju, a sa svakim novim eksponencijalno raste potreba za efikasnijom komunikacijom unutar kompanije. Izveštaji, godišnji odmori, rasporedi, radni zadaci, pauze, eliminisanje praznog hoda i problema u komunikaciji…Vremenom to postaje toliko složen problem, da čak i krajnje jednostavne operacije koje su se koliko do juče odvijale u par sekundi, postaju neizreciva glavobolja. I tada se morate suočiti sa neprijatnijom stranom činjenice da je firma – porasla…
Prepoznajete li ovakvu situaciju? Ukoliko je odgovor potvrdan, a i sami se pitate kakvo je rešenje za razmirsivanje klupka u kome se vaša firma nalazi, vrlo je moguće da vam upravo Sharepoint može pomoći. Naravno, nije Sharepoint jedino rešenje, niti tvrdimo da je neophodan svakoj firmi, ali je svakako vrlo interesantna alatka za kolaboraciju, koja u rukama pravih profesionalaca može dostići neslućene razmere. Treba videti neke od case study-ja pa u potpunosti shvatiti “razmere” korisnosti ovakvog rešenja, koje može biti vrlo pogodno i za firme sa desetak, ali i za firme sa više stotina radnika. Razlika je samo, rekli bismo, u stepenu neophodnosti – što više radnika, sve je teže bez ovakvih stvari…
Šta je zapravo Sharepoint? U osnovi svega stoji Microsoft tehnologija, koja u stvari predstavlja platformu za razvoj web aplikacija. U suštini, Sharepoint je razvojno okruženje u kome razvijate alatke koje su potrebne vašoj firmi, ali i još mnogo toga. Služi za upravljanje web sadržajima i dokumentima, i ono najbitnije – predstavlja široku platformu web tehnologija koja se može preoblikovati u specifična rešenja. To u praksi znači da možete, između ostalog, kreirati specifično rešenje namenjeno advokatskoj kancelariji, novinarskoj redakciji ili pak velikoj fabrici. Sve zavisi od vaših potreba.
Sharepoint detalji
Kada je Microsoft osmišljavao kako da najbolje dočara mogućnosti koje nudi Sharepoint, njegov marketinški tim je došao na ideju „Sharepoint Wheel“, koji bi trebao da na slikovit način opiše mogućnosti koje nudi Sharepoint platforma. Naravno, to nije nikakva tajna ili naročita mudrost i na mnogim mestima možete pronaći ovaj sada opšte-prepoznatljivi način deskripcije Sharepointa, pa ćemo ga i mi ovde iskoristiti da predočimo njegove teoretske mogućnosti.
Sites: Sharepoint platforma omogućava korisnicima da kreiraju sajtove, javne ili privatne, bez usko-stručnog znanja. Sharepoint je dizajniran da postane centrlana lokacija za menadžment svih sajtova organizacije, bili oni intranet ili internet tipa.
Communities: Sharepoint podržava formiranje zajednica unutar organizacije – što će reći da se može podesiti prema potrebama timova, projekata, klijenata, po geografskim lokacijama i tako dalje. Mogućnosti prilagođavanja su izuzetne. Tu je i integracija sa društvenim komunikacijama i mrežama.
Content: Sharepoint je takođe centralizovana lokacija na koju se smeštaju sadržaji, kao što su fajlovi i dokumenti. Njima se pristupa i mogu biti modifikovani putem web browsera i/ili klijentske aplikacije (recimo, koristite Office da editujete dokument koji se čuva na centralnom serveru). To istovremeno znači da sadržajima možete pristupiti ne samo sa računara, već i sa drugih savremenih naprava koje podržavaju ovakav vid komunikacije, što će reći tableta i smartfonova.
Search: Sharepoint omogućava širok spektar mogućnosti kada je pretraga u pitanju. Može se pretraživati unutar dokumenata, po eksternim sadržajima ili unutar korisničkih profila. Jedno je sigurno – nećete biti u neprilici ukoliko ne znate u kom je dokumentu (od potencijalnih hiljada i hiljada istih) informacija koja vam treba za obavljanje nekog posla.
Insights: Uz navedeno, Sharepoint omogućava ingraciju podataka, ali i tzv. „data crawling“, kao i specifične forme izveštaja. Moguća je integracija SQL Server Reporting Services što značajno unapređuje mogućnosti korišćenja u BI svrhe (business intelligence).
Composites: Sharepoint predstavlja platformu za aplikacije, baziranu na ASP.NET 3.5 što omogućava kreiranje rešenja za kompleksne poslovne potrebe bez poznavanja kodiranja, ili jednostavnije rečeno, programiranja. Korišćenjem SharePoint Designer-a se upravo to ostvaruje, a uvek je tu i integracija sa naprednijim razvojnim platformama kompanije Microsoft, kao što je Visual Studio.
Napomena: Do kraja ove stranice i na početku naredne možete videti primere dobijene zahvaljujući ljubaznosti firme System One d.o.o. Na primerima možete videti deo SP portala kroz koji vode Call centar logove, lager rezervnih delova za kupce iz različitih zemalja, izveštaje i dokumenta o uvozu i izvozu opreme, maloprodajne finansijske izveštaje…Benchmark koristi ovu priliku da im se zahvali na izlasku u susret!
U primeru prosečne firme, SharePoint predstavlja izuzetan alat za zajednički rad zaposlenih, kreiranje intranet sadržaja, kao i objavljivanje web-sajta kompanije, tj izlazak firme na internet. Gledano sa korisničke strane, svim zaposlenima je omogućena sigurna lokacija za skladištenje dokumenata, praćenje dešavanja u kompaniji, zajednički rad sa ostalim kolegama i obaveštavanje o bitnim događajima, i to sve preko firminog intranet portala.
Bitna komponenta SharePoint rešenja, uz intranet deo za internu komunikaciju unutar preduzeća, jeste i mogućnost objavljivanja sadržaja na Internetu. SharePoint omogućava intuitivno i jednostavno kreiranje web sajta kompanije. Sajtovi su dinamički, mogu se koristiti za saradnju sa spoljašnjim saradnicima, mogu uključivati online forme i još mnogo toga. Konačno, baš kao što smo na početku pomenuli, SharePoint je moćna platforma dokazana u korporativnom okruženju, sa visoko konfigurabilnim setom web aplikacija.
Upravljanje komunikacijom unutar i van organizacije podrazumeva elektronsku poštu, zajednički rad, deljenje dokumenata, praćenje svojih obaveza i celokupnu organizaciju radnog vremena. Da ne spominjemo koliko takve „sitnice“ šefovima i menadžmentu olakšavaju rad i smanjivanje „praznog hoda“ unutar firme. Ovde nije kraj, jer postoji još bezbroj mogućnosti i funkcija, a jednostavno ne možemo da se dalje udubljujemo. Prosto, Sharepoint može postati svojevrsno razvojno okruženje za vašu firmu u punom smislu te reči i samo od vas zavisi šta ćete sve u njemu koristiti.
Izuzetno bitan aspekat cele priče jeste što se sve ovo o čemu govorimo obavlja bez ulaganja u novu hardversku infrastrukturu. Nema komplikovanog licenciranja softverskih paketa, brige o dostupnosti servisa, primene patcheva na instalirani softver i komplikovane administracije sistema. Za sve to brine se isporučilac servisa, odnosno u ovom slučaju EUnet, koji predstavlja svojevrsnog „provajdera“ Microsoft rešenja i Microsoft tehnologija, koje „rade u pozadini“.
Na ovaj način, čak i manje firme sada imaju mogućnost korišćenja servisa koji su do sada bila dostupni samo velikim organizacijama. To je istovremeno i prednost Clouda nad ranije korišćenim rešenjima i konkretna implementacija modernih tehnologija čije benefite sada mogu osetiti svi, uz unapređenje poslovanja, poštovanje vodećih standarda u ovoj oblasti, i uz krajnje prihvatljivu cenu. Što nas dovodi do poente naše priče…
Sharepoint by EUnet
Kompanija EUnet možda nije jedini ponuđač ovakve usluge (mada hostovana rešenja poput ovog nismo primetili kod drugih domaćih ponuđača), ali je svakako jedna od firmi koje ponajviše rade na tome da popularizuju ovakvu tehnologiju na domaćem tržištu. Ponudu kompanije u domenu Sharepointa možete pronaći na ovoj adresi. Tu možete saznati ponešto o Sharepointu, ba&ˇ kao i na ovoj stranici, gde su ukratko predstavljene osnovne karakteristike i mogućnosti Sharepointa, ali ono pravo što jesu hosting, mogućnosti naručivanja, kao i cene. Sve o čemu pričamo je besmisleno ako nema odgovarajuće podrške u infrastrukturnom smislu od strane provajdera, kao i ako uštede ne budu ubedljivo opravdale troškove na drugim stranama. To donekle zavisi i od prirode vašeg posla i zrelosti firme, ali spremni smo da ustvrdimo da troškovi deluju zaista zanemarljivo u poređenju sa benefitima.
Pre nego što pređemo na cene, moramo istaći još jednu važnu osobinu, po kojoj se mnogi provajderi usluga razlikuju. To je laka dostupnost usluge. EUnet je kreirao posebnu stranicu za naručivanje usluge, čija je funkcija jasna iz samog imena. Formular je prilično jasan, a služba kompanije odmah kontaktira naručioca i šalje profakturu. Čim se izvrši uplata, servis postaje aktiviran i firma može da počne da koristi Sharepoint rešenje bez glavolomki, ulaganja u hardver i sličnih peripetija koje uvek prate početak korišćenja nove tehnologije. Na istoj stranici se nalaze i kontakt informacije u slučaju dodatnih pitanja.
Cene
Kakvi su troškovi, konkretno? Cenovnik EUnet Sharepoint usluge možete pronaći ovde. Cene se kreću od 3,350 dinara za najpristupačniji paket pa do 16,500 dinara za najnapredniji na mesečnom nivou. Postoje četiri vrste pakate – Basic, Standard, Standard Plus i Advanced, i njihove cene iznose 3,350, 5,500, 10,500 i 16,500 dinara, respektivno. Napominjemo da ovo nisu cene sa PDV-om, i da sve naredne cene koje budemo spominjali takođe ne podrazumevaju uračunat PDV.
Basic je namenjen, kao što i oznaka sugeriše, bazičnoj upotrebi. Namenjen je za do 20 korisnika (ostali paketi nisu ograničeni brojem korisnika), na raspolaganju je 1 GB prostora, ali bez Disaster Recovery-ja.
Standard usluga takođe ne uključuje Disaster Recovery, ali uklanja limit na broj korisnika i povećava raspoloživi prostor na 5 GB. Ukoliko nemate nekih većih potreba, ovaj paket nam se čini idealnim, jer je prostor osetno veći, a nema ni limita na broj korisnika, dok je razlika u ceni zaista minimalna (2 hiljade dinara za firmu nije preveliki novac, zar ne? )
Standard Plus već ulazi u rang vrlo ozbiljnih paketa. Prostor se dalje uvećava na 10 GB, ali je ovde uključen Disaster Recovery u uslugu. Takođe, tu je i SSL podrška (kriptografski protokol koji povećava nivo bezbednosti podataka) za povećan nivo bezbednosti u komuniciranju. Takođe je broj korisnika neograničen.
Konačno, Advanced paket nadograđuje Standard Plus sa Virtual and managed server podrškom, omogućavajući virtuelizaciju resursa. Malo je verovatno da će vam ovo biti naročito potrebno, osim ukoliko ne raspolažete ogromnim brojem računara i velikim IT odeljenjima (ili makar brojem IT korisnika), ali nije od zgoreg znati da je i ta ponuda u igri. Dabome, ovo će interesovati pre svih velika preduzeća, koja najverovatnije neće imati naročite koristi od ovog teksta, jer one odavno znaju šta im je činiti po ovim pitanjima…
Spomenimo još da se SSL podrška može dokupiti i na dva najniža paketa po ceni od 21,890 dinara godišnje. Takođe, dodatni prostor na serveru se naplaćuje 1,000 dinara po gigabajtu.
Za kraj…
Nama ostaje da zaključimo ovaj prikaz konstatacijom da je Sharepoint, na koji mi u Benchmarku gledamo kao na logični naredni korak u našem poslovanju, izuzetno korisna stvar. Njega je teško opisati jednoznačno, jer se radi bukvalno o rešenju koje se može koristiti na pregršt načina i na različitim nivoima, u zavisnosti od potrebe firme i njenih kapaciteta. Možete ga pretvoriti u interno razvojno okruženje ili ga koristiti samo da delite fajlove u Cloudu. Možete ga koristiti za internu komunikaciju i deljenje kalendara i taskova, ili pak za komunikaciju sa „spoljnim svetom“. Broj primena je ogroman. Imajući u vidu šta donosi i šta omogućava klijentima, skloni smo da ustvrdimo da je cena usluge više nego povoljna i da omogućava naredni iskorak u poslovanju malih i srednjih preduzeća. Dalje je, međutim, na vama…