Šta su eFakture i kako ih koristiti? Pitali smo stručnjake

Od 1.1.2023. startuje zakonska obaveza za većinu privrednih subjekata za eFakture. Predviđene kazne za one koji ne budu poštovali obaveze idu i do 2 mil. RSD.

Naš sagovornik je Dejan Kontić, direktor prodaje kompanije Datalab SR i njega smo kontaktirali da bismo dobili odgovore na najčešće postavljana pitanja oko toga šta su i kako funkcionišu eFakture..

Šta su eFakture – da li je to bilo koja faktura u elektronskom obliku?

Elektronske fakture ili efakture predstavljaju razmenu računa (faktura) i propratnih informacija od preduzeća do njegovih klijenata, koristeći elektronsku infrastrukturu, uglavnom internet. Još jedna definicija kaže da su to fakture/računi koji se izdaju, primaj i obrađuju isključivo elektronskim putem.

Ono što nas često pitaju jeste da li je svaka faktura koja je urađena na računaru – eFaktura. Odgovor je – nije.

Word nije elektronska faktura.

Excel nije elektronska faktura.

PDF nije elektronska faktura.

Zvanični format za eFakture je XML.

U elektronske fakture spadaju i: knjižna odobrenja, knjižna zaduženja, avansne fakture i storno fakture.

Od 1.1. 2023. cela privreda Srbije prelazi na eFakture. Da li će ipak postojati neka firme/preduzeće koja će moći da izbegne ovu zakonsku obavezu?

Firme koje nisu u PDV-u i ne sarađuju sa državnim preduzećima za sad neće morati da izdaju eFakture. Ali ukoliko sarađuju sa klijentima koji jesu u sistemu, vrlo je verovatno da će i oni preći kako bi lakše poslovali. Takođe, firme koje su već ušle u eFiskalizaciju 1. maja, nisu u obavezi da izdaju eFakture.

Imate li podatak o tome koliko je firmi do sada ušlo u ovaj sistem?

Za sad su podaci još uvek vrlo šturi i nepotpuni, ali imamo podatak da je samo u javnom sektoru do sada izdato oko 3 miliona eFaktura.

Šta je to SEF?

SEF je softversko rešenje za razmenu eFaktura (efaktura.gov.rs) i on omogućava izdavanje, prijem i čuvanje eFaktura.

Da li je bolje slati fakture direktno preko SEF-a ili preko nekog softvera, ili digitalnog posrednika?

Pa ovo zavisi od obima poslovanja. Ukoliko izdajete 1-2 fakture mesečno, nema nikakvog razloga da ne koristite SEF koji je (još uvek) besplatan za sve.

Ukoliko imate više faktura mesečno, i ulaznih i izlaznih, plus avansne račune, ponekad stornirate račune i sl. predlažemo da koristite neko od poslovnih softverskih rešenja kao što je na primer PANTHEON Web Light. Ovo je za upotrebu vrlo jednostavan, online poslovni program koji vaše izdate fakture šalje direktno u SEF, ali i preuzima sa njega eFakture koje su drugi izdali prema vama.

Uz pomoć ovog rešenja pored slanja i prijema eFaktura možete voditi i svoje zalihe, čuvati sva dokumenta na jednom mestu, biti u direktnoj vezi sa svojim knjigovođom i čak voditi evidenciju radnog vremena zaposlenih.

Šta je sa pratećim dokumentima koji se šalju uz eFakturu? Da li će se i oni mogu slati elektronski (otpremnice, zapisnici, deklaracije…)?

Sada, uz eFakturu možete dodati 3 datoteke, maksimalna veličina pojedinačne datoteke je 25 MB.

Da li moramo i inostranim kupcima da šaljemo eFakture?

Nije obavezno još uvek, ali ako želimo da nam sva evidencija bude na jednom mestu (recimo na SEF-u) možemo ih unositi ručno.

Da li će knjigovođe primati i slati eFakture za svoje klijente, i koje tu probleme vidite?

Ovo je vrlo interesantno pitanje. Iz razgovora sa našim klijentima koji imaju svoje knjigovodstvene agencije shvatili smo da uz svu dobru volju, pa čak i uz dodatnu zaradu, knjigovođe neće fizički moći da obrade sve elektronske fakture svojih klijenata, a već i sad su pretrpani poslom. Pored toga, da bi se pristupilo SEF-u, mora se koristiti elektronski sertifikat – dakle knjigovođa bi morao da koristi sertifikate svih svojih klijenata, svakodnevno, po više puta. Pa da li je to mudro rešenje i za knjigovođu i za njegovog klijenta?

Sigurno da nije, niti za jednu od te dve strane, pa je zgodno da koriste neka druga rešenja poput gorepomenutog PANTEHON Web Light koji rešava i ove probleme jer u jednoj bazi podataka mogu raditi knjigovođe u svom knjigovodstvenom programu ali i njihovi klijenti u svojoj web aplikaciji.

Govori se o ePDV sistemu? Imate li neku informaciju o tome.

ePDV je logični sled događaja. Izlazne fakture su elektronske, ulazne fakture su elektronske – pa zašto onda i PDV ne bi bio elektronski?

Na koju e-mail adresu stiže eFaktura ako subject nije registrovan još uvek na SEF-u?

Ako se subjekt još uvek nije registrovao, kao podrazumevana adresa se uzima ona koja je registrovana u APR-u.

Da li je moguće poslati eFakture odjednom na više adresa?

Preko SEF-a nije moguće; morate slati jednu po jednu, ali preko poslovnih softverskih rešenja jeste. Ovo znači da možete ceo dan kreirati eFakture i na kraju dana ih jednim klikom poslati na više adresa.

Šta se dešava ako više ljudi u firmi šalje fakture? Da li se svi registruju za SEF?

Moguće je da se više ljudi iz jedne kompanije registruje na SEF, čak i po različitim ulogama – administrator, onaj koji pravi fakture itd…

Šta predlažete našim čitaocima, koje je najbolje rešenje za slanje eFaktura?

Ponavljam, ukoliko se šalje 1-2 fakture mesečno, a ima i takvih firmi, dovoljan je SEF. Za sve komplikovanije zahteve predlažemo korišćenje specijalizovanog softverskog rešenja, i tu moramo preporučiti naše PANTHEON Web Light rešenje. Uz njega su klijent i računovođa u direktnoj vezi, nije potrebno prekucavanje dokumenata, a pregled eFaktura se može obaviti preko bilo kog uređaja – potrebna je samo internet konekcija.

Izvor: PR tekst

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi