Filip Maj kić Jedan od njih je stekao naročitu popularnost; to je sada već čuveni Defence of the Ancients, popularna DotA! Popularnost ovog scenarija je eksponencijalno rasla i u jednom trenutku se došlo dotle da je broj igrača u partijama hostovanim na Battle.net-u bio otprilike podjednak. Na krilima te popularnosti se pojavilo više stand-alone igara, od kojih je HoN verovatno najuspeliji i najatraktivniji. Usavršavanjem brojnih segmenata razvojni tim je uspeo da stvori vrlo modernu i dopadljivu igru, koja eliminiše brojne mane od kojih pati DotA, ma koliko izuzetna bila. Nakon dužeg beta perioda, u kome je ogroman broj igrača imao priliku da se upozna sa igrom (otvoreno je preko 3 miliona naloga), pojavila se i oficijalna verzija polovinom maja. Tako je ovaj sjajni Arena RTS napravljen za online igranje stupio na veliku scenu…
Koncept je naizgled prilično jednostavan. Jedna mapa, dve suprotstavljene baze, tj. dva suprotstavljena tima (Legion i Hellbourne, odnosno Legija i Rođeni-iz-Pakla), reka koja preseca mapu, tri glavne staze koje vode od jedne do druge baze, sa mnoštvom uskih koridora i sporednih prolaza u šumi. Duž glavnih staza se kreću „kripovi“, jedinice koje baze šalju jedna na drugu. Svaki tim se sastoji od 5 igrača, odnosno radi se o 5 na 5 okršajima. Ono što je specifičnost ovog RTS-a jeste što se kontroliše samo heroj, dok se baze i druge jedinice ne mogu kontrolisati. Zadatak je odbraniti svoju i uništiti protivničku bazu. Partija traje između 30 i 60 minuta (nema vremenskog ograničenja, ali to su neki realni okviri iz iskustva), ali recimo da je prosek nekih 40-ak minuta. Novac, koji trošite na unapređivanje heroja, zarađujete uništavanjem jedinica i zgrada protivničke baze, tornjeva raspoređenih na tri glavne staze, ubijanjem protivničkih heroja, kao i tzv. „neutralnih jedinica“ raspoređenih na određenim lokacijama na mapi. Istovremeno, za sve ove operacije dobijate i „iskustvo“, koje pomaže da napredujete i levelujete heroja, otvarajući pristup novim osobinama i magijama i ojačavajući ga generalno.
Među najbitnijim konceptima igre jeste sklapanje predmeta. Postoji ogroman broj predmeta koji se sklapaju i koji pomažu da se unaprede statistike, karakteristike i mogućnosti heroja. Predmete kupujete u prodavnicama u bazi (ili usred šume), a obično je potrebno dve do četiri komponente, neretko uz recept, da bi se sklopio neki predmet, koji se potom stavlja u inventar heroja čineći ga snažnijim i upotrebljivijim. Kako predmeta (i heroja) ima veoma puno, mogućnosti su veoma raznovrsne i možete sa zabavljati unedogled sa raznim kombinacijama. Za početnike, ali i da bi olakšali „ulaz“ u HoN svet, kreatori su u prodavnici postavili sekciju Recommended Items, različitu za svakog heroja, koja donosi listu preporučenih predmeta koji su najbolje prilagođeni iskorišćavanju mogućnosti odgovarajućeg heroja. Naravno, niko ne sprečava igrača da ide nekom sopstvenom kombinacijom…
Heroji …a kombinacija je bezbroj. Na početku ćete, doduše, iz baze izlaziti sa bočicama za lečenje i nadoknađivanje mane, ali nakon uvodnog dela sledi sklapanje nekog od brojnih predmeta. Da li ćete napraviti Divljački Malj (Savage Mace), koji pravi ogroman damage, kupiti Lobanju Smrzovuka (Frostwolf Skull) koja ne daje toliki damage, ali zato daje pomalo na sve statistike i omogućava da vaš napad usporava protivnika, ili možda sklopiti Razbijač štita (Shieldbraker), koji snižava armor protivniku koji je meta vašeg napada, čime ga drastično više oštećujete svakim udarcem? Ili pak sklopiti predmet koji omogućava da delimično izlečite članove tima, ili ih učinite otpornijim na magije? Možete naslutiti koliko tu ima kombinacija, naročito ako imamo u vidu da postoji čak 68 različitih heroja!
Ovih 68 heroja je podeljeno u tri grupe, u zavisnosti od primarnih atributa. Svaki heroj se karakteriše određenim parametrima – to su strength, agility i intelligence. Prvi povećava količinu života (odnosno broj udaraca koje možete primiti pre nego što heroj pogine), drugi utiče na brzinu kojom heroj udara i izdržljivost, a treći na količinu mane koja je na raspolaganju za bacanje magija (istovremeno, što veći strength i intelligence, to veća regeneracija života i mane). Heroji se razlikuju po tome što svaki ima primarni atribut, koji mu najviše raste tokom levelovanja, i koji mu određuje karakteristiku i upotrebljivost.
Tako imamo heroje kojima su primarni atributi pomenuti snaga, agilnost i inteligencija. Generalno, heroji kojima je snaga glavni atribut služe da “tenkuju”, odnosno upiju što više oštećenja na sebe kako bi krhkiji heroji iza njih došli u priliku da se efikasno bore. Heroji kojima je agilnost primarna karakteristika uglavnom najbrže biju i nanose najviše oštećenja, ali zbog toga što ne stoje sjajno sa druga dva atributa, niti imaju puno života da bi bili izdržljivi, niti imaju puno mane za intenzivno bacanje magija. Inteligentni heroji imaju puno mane i raznovrsne magije za bacanje, ali i problem da nisu preterano izdržljivi, niti su u stanju da brzo napadaju. Uz nabrojano, strength heroji su uglavnom melee tipa (napad iz neposredne blizine), intelligence imaju napad iz daljine (ranged), dok agility heroji imaju popriličan broj zastupljenih u obe kategorije napada.
Drugi deo priče o herojima su magije. Svaki heroj ima četiri magije, koje mogu biti aktivne ili pasivne. Sa svakim levelom koji heroj dobija možete odabrati unapređenje neke od njih. Četvrta, poslednja magija, zvana još i “ultimate” obično predstavlja najmoćniju, najubitačniju magiju heroja i kao takva se može odabrati samo na levelima 6, 11 i 16 (ili nakon njih). Maksimalan level koji heroji mogu dostići je 25, a broj predmeta koje mogu nositi sa sobom je 6.
Nedostaci se mogu nadoknaditi predmetima, ali o tome više saznajete igranjem. U svakom slučaju, verovatno vam je jasno da je sve u pravom balansu – tim od pet igrača bi trebao da se sastoji od odgovarajućih kombinacija heroja različitih karakteristika, u protivnom će završiti kao lak plen iole organizovanijem protivničkom timu. Isto tako, verovatno vam je jasno da sa 68 različitih heroja i gotovo 200 predmeta koje možete napraviti ova raznovrsna igra traži određenu dozu posvećenosti da bi se njome ovladalo… Kako bi se stvari učinile zanimljivijim i još svestranijim,uvedeni su različiti režimi igranja. U principu, sve se zasniva na načinu biranja heroja. Pored standardnih Team Pick, All Pick i All Random modova (biranje bilo koga od 34 heroja u timu ili nekog od 68 heroja, odnosno dobijanje jednog od njih po slučajnom izboru), postoji više zanimljivih režima igranja, kako bi svako mogao pronaći nešto za sebe. Random Draft omogućava odabir iz manje grupe odabranih heroja, a Single Draft pred svakog igrača postavlja po jednog Strength, Agility i Intelligence heroja, od kojih mora odabrati jednog (nije potrebno naglašavati koliko je timska odgovornost bitna u ovakvim situacijama). Banning Pick daje kompletan izbor od 68 heroja pri čemu kapiteni (prvi na listi Legion i Hellbourne timova) mogu “banovati” 6 heroja zarad boljeg balansa. Banning Draft je vrlo sličan, pri čemu se od 24 heroja na raspolaganju banuju 4.
Tu je još nekoliko režima igranja, poput Practice moda za uvežbavanje, nostats moda za izbegavanje onih koji “love statistike”, matchmaking opcije koja automatski uparuje igrače sa igračima sličnog profila i mogućnosti i slično. Postoje i posebne mape prilagođene okršajima za manje igrača, pa i nešto drugačije konfiguracije u odnosu na “glavnu”, ali to su sve samo dodatni sadržaji. U svakom slučaju, igra je dovoljno raznovrsna da svako može da nađe odgovarajući mod za sebe.
Tehnikalije Heroes of Newerth koristi K2 Engine, koji je autor S2 Games razvio za potrebe ove igre. Kompanija je poznata po Savage: The Battle for Newerth i Savage 2: A Tortured Soul igrama koje je izbacila pre ove, i koje su dobile dosta pozitivnih kritika, ali i solidan broj zamerki. Međutim, ovaj put je, čini se, načinjen pun pogodak. U nevelikoj konkurenciji Arena RTS naslova, od kojih je većina u stvari bazirana na nekim drugim igrama i predstavlja neku vrstu moda, HoN je uspeo da postavi nove standarde i zada domaći zadatak ostalim autorima. Da razjasnimo odmah da su kod ovakve igre bitni stil, dizajn, te jasan i čist prikaz. Animacija je naročito važna, mora biti glatka i tečna, i ona je u HoN-u fantastična. Kada se na jednom mestu nađe desetak heroja koji bacaju razne magije, tu sve pršti od efekata, ali oni moraju biti osmišljeni tako da se ne gube preglednost i jasnoća prikaza, inače postaje kontraproduktivno. Grafika je izvanredna. Kada se zumira, otkriva svoje slabosti, uključujući i nešto slabije teksture, ali u situaciji kada je zoom podešen tako da je kamera maksimalno udaljena od tla, ovi problemi se ne manifestuju. Igra će “leteti” i na slabijim mašinama, a tu je za svaki slučaj mnoštvo opcija za audio i video podešavanja.
Audio podloga je urađena izvanredno. Istina, u ovakvim naslovima nema preterano raznovrsne muzike, ali par traka koje su implementirane uglavnom adekvatno rade posao, prevashodno u menijima. Svaki heroj ima skup unikatnih odziva na izdavanje komandi (pa čak i istorijat-priču, koja je tu ipak samo kozmetike radi). Istovremeno, veliki broj heroja ima specifične zvuke prilikom napada, a slično važi i za magije koje se bacaju. Nisu baš svi zvuci različiti, ali ih je poprilično da doprinose identifikaciji dešavanja i kroz audio, a ne samo vizuelni doživljaj. Atrakcija je “voditelj”, koji svojim glasom prati bitna dešavanja na mapi – na primer, serijal uspešnih ubijanja protivničkih heroja (Ultra Kill, Unstoppable i sl.), situaciju kada poginu svi članovi jednog tipa (Genocide) i slična bitnija dešavanja. On se oglašava i kada se prekida pauza, prilikom startovanja i završavanja partije i sličnim prigodnim prilikama. Tu je i In-game VoIP sistem za one koji žele da ga koriste, premda je u našem iskustvu Skype i grupni poziv sa prijateljima u pozadini sasvim dovoljan i oproban metod.Postoji mnogo toga dobrog što je HoN uveo u žanr Arena RTS igara. Iako nije jedini DotA klon, on je koncept igranja ovakve igre drastično unapredio po mnogo aspekata. U samom startu, HoN je osmišljen tako da iskoristi i implementira mnoge pogodnosti koncepta igranja relativno zatvorene zajednice na internetu, i odrekao se LAN podrške. Šta stoga donosi HoN kako bi obogatio igranje i učinio okršaje smislenijim, a “pretpartijsko” snalaženje lakšim? Jedna od stvari u startu jeste klijent-server mehanizam za kreiranje partija, koji je odlično rešenje, daleko bolje od problematičnih P2P mehanizama. No postoje i značajni elementi koji određuju samo igranje.
Najpre, tu su statistike. I kada kažemo statistike, mislimo na veoma, veoma detaljne statistike koje broje smrti, ubistva, asistencije, ali i naizgled beznačajne stvari kao što su broj klikova u minutu, količina iskustva zarađenog po minutu, broj postavljenih wardova po partiji i slično. Istovremeno, za svaku pobedu ili poraz dobijate određeni broj poena, pozitivnih ili negativnih, koji ulaze u PSR rejting za svakog igrača ponaosob.
Kada počnete sa igranjem imate 1500 public skill rating (PSR) poena, i u zavisnosti od toga u kakvoj ste partiji, koliko ste partija već igrali, ko su protivnici a ko saigrači, dobijate više ili manje poena. Ovi poeni su najbitniji pokazatelj nečijih sposobnosti u javnim partijama. Napominjemo da nije sve u ovim poenima. Neko igra uglavnom tzv. support heroje, neko se fokusira tzv. carry heroje koji nanose najviše oštećenja, neko voli da tenkuje, neko voli heroje koji imaju napad na daljinu, ali je veoma bitno da ne mislite da svako sa visokim PSR-om odlično igra i obrnuto. Ovaj sistem omogućava kreiranje partija za posebnu kategoriju igrača, pa tako imate partije koje se kreiraju za igrače koji imaju preko 1650 PSR, koji imaju 1400-1550 PSR i slično, tako da je ceo sistem vrlo tolerantan prema manje iskusnim igračima i omogućava postepeno upoznavanje i ovladavanje igrom. Želite partije sa prekaljenim veteranima? Idite odmah u 1700+ partije. Svesni ste da ste slabi i ne želite da vas “smažu za doručak”? Idite u 1350-1500 partije. Sve ove statistike su javne i svi ih mogu videti. Ukoliko želite da pogledate partiju ponovo ili je analizirate, tu je Replay sistem pomoću koga brzo i lako možete skinuti partiju i detaljno je odgledati.
Naravno, nije sve u statistikama. Kako se radi o intenzivno timskom konceptu, gde već 4 na 5 uglavnom postaje nemoguća misija, glavni izvor frustriranja u igrama pre HoN-a su prekidi veze, odnosno disconnect situacije, nakon čega onome kome je pukla konekcija nije bilo moguće da nastavi partiju. HoN je ovu frustraciju eliminisao, davši 5 minuta igračima da se ponovo povežu. Potrebno je samo ulogovati se ponovo u HoN i on će automatski ispisati poruku da vas čekaju u toj i toj partiji i pitati da li želite da se vratite u meč. Moguće je formirati klanove i dogovarati ekspertske mečeve, a za opušteno pikanje sa drugarima tu su odlično rešene Friends liste, sa opcijama kao što su Follow (ulazite automatski u partiju u koju ulazi i vaš prijatelj), Info (prikazuje koliko je vaš prijatelj dugo u partiji), ili Banlist (omogućava da lako eliminišete nekoga ko nema pojma ili je jednostavno neprijatan za buduće okršaje).
Najzad, tu su kontrole i inventar. Inicijalno, kontrole su uređene tako da se magije bacaju preko tastera Q,W, E i R, dok se predmeti inventara (koji je u 2 x 3 konfiguraciji) aktiviraju preko Alt + Q, W, E za prvi red, odnosno Alt + A, S, D za drugi red. Drugim rečima, kontrole su iste za sve heroje, one su unificirane. Ova kombinacija je daleko bliža klasičnim kontrolama i konačno je sredila vrlo konfuznu situaciju u drugim Arena RTS igrama da prečice za svakog heroja budu različite, pa se tako dešavalo da jedan heroj baca magije na E, T, G i F, a drugi na W, E, C i V. Takođe, korišćenje predmeta u inventaru je postalo vrlo lako i upotrebljivo. Dok DotA ima problem sa WarCraft konceptom korišćenja inventara na Numpad tasterima, ovde se sve odvija pritiskom na Alt i odgovarajućeg slota. Da sve bude još lepše, sve kontrole se mogu preurediti i podesiti po korisnikovim željama. Jednostavna stvar, a tako krucijalna za uživanje u igri! Isto tako, korisnici mogu podešavati šta će im se i u kojoj meri ispisivati na ekranu od informacija. Od viška glava može da zaboli, tako da svako može da podesi da igra prikazuje onoliko detalja koliko mu je po ukusu i volji. Bitno je da je sve – podesivo.HoN je stekao veliku popularnost u širim krugovima igrača koji su se nekada kleli u DotA mod. Mnogi od njih su se u potpunosti posvetili HoN-u, što je samo još jedan pokazatelj kvaliteta ovog proizvoda. Naš prevashodni utisak jeste da je HoN mnogo bolji za igranje od kuće. DotA je i dalje sjajna stvar kada se društvo okupi u LAN-u, ali je i dalje ograničena slabostima Battle.net-a i WarCraft III kontrola i brzine igranja. Istina, postoji veliki broj “divljih” opcija za igranje koje nadoknađuju neke od ovih stvari, ali HoN je sve to podigao na jedan viši nivo. Lako pronalaženje partija adekvatnih vašoj veštini, savremena grafika i dizajn, kvalitetna osmišljenost heroja i predmeta, fantastične kontrole, sve su to izuzetne prednosti koje nudi Heroes of Newerth.
Igrom kao što je HoN se teško ovladava. Potrebno je da prođe mnoštvo partija i dosta vremena da biste počeli da dominirate sa širim spektrom heroja. Verovatno ćete se u početku fokusirati na manji broj njih, možda baš one koji su kopija DotA heroja. Verujte nam na reč, nimalo se nećete pokajati, i ova igra itekako vredi 30 dolara, koliko košta kupovina HoN naloga. Samu igru ne kupujete u radnjama, već preko interneta, a klijent skidate što može biti mala prepreka za srpsko tržište nenaviklo na onlajn transakcije, ali sigurno ćete naći nekoga ko ima običnu VISA karticu da obavi ovu transakciju za vas, nije Srbija baš toliko zaostala. CTO kompanije S2 Games tvrdi da je prodato “dovoljno kopija da HoN uđe u top 100 najprodavanijih PC igara svih vremena”, ali bez obzira na to, igra vredi svakog dinara. Zaraznost, želja za istraživanjem i usavršavanjem, kao i “samo još jedna partija” sindrom će vas pratiti iz dana u dan. Zaticaćete barem između 25 i 40 hiljada igrača u svako doba dana ili noći (nekad i preko 60 hiljada) na HoN serverima zaraženih istim sindromom. Heroes of Newerth od nas dobija itekako zasluženo Highly Recommended priznanje.
Heroes of Newerth zaslužuje preko 90% jer se radi o odličnoj, zaraznoj igri i najboljoj igri svog (pod)žanra. Kako ima još mesta za napredak ocena ne ide preko 92%. Ocena reprezentuje subjektivno mišljenje i utisak autora o iskustvu samog igranja! Kvaliteti: – Zaraznost koja rezultuje ozbiljnom zavisnošću – Fenomenalno osmišljen sistem rangiranja i konektivnosti, prilagođenost casual igranju od kuće – Odlične tehnikalije, najbolje u žanru – Ogromna raznovrsnost…
Nedostaci: – …ali na jednoj te istoj mapi, što neke odbija (premda to nisu oni koji vole Arena RTS naslove) – Strma kriva ovladavanja igrom – Šteta što nema podrške za LAN
Sajt: www.heroesofnewerth.com Platforma: PC/Mac/Linux Minimalni hardverski zahtevi: OS: Windows XP/Mac/Linux CPU: 2.2 GHz Pentium IV ili ekvivalentan AMD Athlon procesor Video karta: GeForce 5, ATI 9×00 RAM: 1 GB HDD: 450 MB prostora Internet konekcija obavezna
Testirano na: OS: Windows 7 64-bitni CPU: Intel Core i5 2,66 GHz Video karta: Radeon HD 5850 RAM: 4 GB Konekcija: ADSL, 1 Mbit / 128 Kbit