Adobe Creative Suite 5

Adobe je 12. aprila predstavio novu generaciju alata iz Creative Suite porodice. Ova verzija se pojavila u pet paketa – Deisign u Standard i Premium varijanti, Web i Production samo u Premium izdanju i naravno Master Collection koji sadrži sve alate iz CS5 paketa...Polovinom aprila Adobe je svetu predstavio novu porodicu paketa – CS5. Ova verzija se pojavila u pet paketa – Deisign u Standard i Premium varijanti, Web i Production samo u Premium izdanju i naravno Master Co

Zoran Imširagić Polovinom aprila Adobe je svetu predstavio novu porodicu paketa – CS5. Ova verzija se pojavila u pet paketa – Deisign u Standard i Premium varijanti, Web i Production samo u Premium izdanju i naravno Master Collection koji sadrži sve alate iz CS5 porodice. Za razliku od prethodne generacije porodica ima paket manje – nedostaje Web Standard kolekcija. Pokazalo da korisnici koji žele punu moć alata za web koriste Premium paket, a oni kojima to manje treba koriste Design Premium gde dobijaju punu moć programa namenjenih grafičkoj produkciji. Sobzirom na to u kom pravcu se razvija industrija vizuelnih komunikacija, moguće je da u budućnosti i Design Standard biti suvišan, jer će upotreba Flash tehnologije biti neophodna.  

U prilog tome govori i činjenica da je familija proizvoda je dobila dva nova člana – FlashCatalyst i Flash Builder. Kao što im ime kaže služe za kreiranje interaktivnih sadržaja baziranih na Flash tehnologiji. Globalni trend interaktivnih sadržaja za različite platforme je nešto kompanija Adobe smatra važnim, pa je kreiranje istog kroz Flash tehnologiju jedna od glavnih osobina novog paketa. Istraživanja pokazuju da je preko 90 posto interaktivnih sadržaja bazirano na ovoj tehnologiji. Kada se tome doda PDF kao multiplatformni standard za razmenu dokumenata, jasne su pozicije koje kompanija iz San Hozea ima na globalnoj informatičkoj pozornici. Najpoznatiji Adobe program ove godine slavi dvadestogodišnjicu postojanja. Da li zbog toga ili zato što je to bilo u planu razvoja, Photoshop je u verziji CS5 doneo niz fenomenalnih poboljšanja. Kako je stara istina da je jedina konkurencija nekoj verziji ovog programa njena sledeća inkarnacija, Photoshop uvek donosi puno suštinskih novina. Odvojiti deo slike od ostatka oduvek je bio zadatak za koji je Photoshop imao različita rešenja koja su vrlo uspešna u mnogim slučajevima, ali i dalje ima mesta gde je to moglo da bude bolje. Jedno prilično «tricky» mesto su kosa i krzno za koje sada program nudi izuzetno moćan mehanizam. Teško da bi se to moglo nazvati alatom, jer se zapravo radi o skupu tehnologija uz pomoć kojih se postiže ovaj rezultat. Naravno u pitanju su selekcije, kao glavni način za isecanje dela slike. Već dve verzije postoji opcija Refine Edge koja objedinila različite opcije modifikacija selekcije, ali je u verziji CS5 dobila novi izgled i nove mogućnosti.  

Unutar nje se sada nalazi opcija Detect Edge, koja u kombinaciji sa odgovarajućom četkicom omogućava da se sa velikom lakoćom obeleže «čupava» područja. Posle malo rada, rezultati su neverovatno dobri. Probao sam ovaj mehanizam na različitim slikama i program je uspevao da odvoji od pozadine čak i pojedinačne vlati kose! No, ekipa iz San Hozea se nije zaustavila na tome, već je rešila još jedan problem takvih selekcija – refleksiju boje okoline na obeleženo područje uz pomoć opcije Decontaminate Colors. Ovo je izuzetno korisno kod izdvajanja svetle kose ili krzna, gde se okolna boja najčešće reflektuje.  

Još jedan «hit» ove verzije je Content-Aware Fill mehanizam, koji koristi izuzetno napredan algoritam za prepoznavanje paterna slike, pa uklanjanje neželjenih delova slike može da bude vrlo lagan posao. Način na koji radi ovaj mehanizam je tako dobar da se čini kao da «zna» šta je bilo iza određenog dela slike. Pošto takva informacija ne postoji zabeležena na slici, ono što radi je da analizira raspored okolnih piksela i obeleženo područje popunjava u skladu sa tim. U zavisnosti od veličine obeleženog područja i okolnih piksela, rezultati mogu biti izvanredni. Kada baš i nisu, treba pokušati da se obeleže manja područja, što može da dâ bolje rezultate. Ovaj mehanizam radi u saradnji sa komandom Fill iz menija Edit, gde ispunjava selekciju i kao podopcija Spot Healing četkice za retuš. Fotomontaže su uvek nešto što korisnici vole i Adobe im je izašao sa novim alatom pod imenom Puppet Warp. Ovaj alat omogućava neke do sada neviđene transformacije i «krivljenja» slika. Mehanizam je preuzet iz programa Adobe After Effects i radi tako što specifičnom mrežom mapira piksele sloja (radi samo na sloju) i nakon postavljanja kontrolnih tačaka u vidu «čioda» (pins) omogućava neverovatne transformacije slike. Zavisno od količine «krivljenja» i same slike, efekti se kreću od izuzetno realnih do vidljivo razvučenih. Mislim da će njegova primena biti vrlo različita, u zavisnosti od mašte i veštine korisnika. Već smo navikli da uz svaku verziju Photoshopa stiže i nova verzija Camera Raw podprograma, koji ovog puta nosi broj 6 i nekoliko odličnih poboljšanja. Za početak, tu je novi algoritam, koji bolje barata balansom belog. Uspešno uklanjenje šuma je bio prilično veliki nedostatak prethodnih verzija ACR-a, što u Adobeu nisu želeli da tolerišu, pa ova verzija ima izuzetno dobar algoritam za Noise Reduction koji više ne zaostaje za konkurencijom. Izoštravanje je takođe bila slaba tačka ovog podporgrama, što je ova verzija ispravila. Iako digitalne fotografije mogu obilovati šumom (koji nije poželjan), one nemaju «zrno» koje je krasilo klasične fotografije. Sada ACR ima poseban panel Effects u okrivu kojeg je moguće podesiti količinu, veličinu i grubost (tvdoću) zrna. Za ljubitelje fotografije tu je izuzetno unapređeni HDR modul sa nastavkom «Pro» koji sugeriše vrhunski kvalitet. Pravljenje slika širokog dinamičkog opsega (High Dynamic Range) omogućava da se dobiju fotografije koje je nemoguće napraviti jednim snimkom. Naime, HDR je tehnika kojom se više fotografija iste scene u različitim ekspozicijama stapaju u jednu, tako da se iz svake dobije najbolji deo opsega. Na taj način se vide detalji u tamnim partijama, dok su svetle dovoljno tamne da ne budu «izgorele» tj, preeksponirane. Photoshop je i ranije omogućavao rad sa HDR-om ali je kvalitet konačnog produkta bio lošiji od različitih plug-inova i samostalnih programa. Modul koji je sada na raspolaganju nudi izuzetno visok kvalitet slike, u mogućnost brojnih kontrola. Photoshop već nekoliko verzija stiže i u Extended obliku, koja je ovog puta uglavnom poboljšan u 3D segmentu. Lepo poboljšanje je da se 3D objekat može napraviti od bilo kojeg sloja kroz Reposee sistem.Najstariji Adobe program ne prestaje da se razvija i da bude u trendu sa najnovijim tehnologijama. Svi oni koji su želeli da nacrtau nešto u perspektivi znaju koliko to ume da bude teško. Izvlačenje posebnih vođica, smišljanje gde je tačka perspektive i održavanje čitavog crteža poravnatog je prilično zamoran i spor posao.  

Zbog toga je Illustrator CS5 predstavio alatku za rad sa perspektivom. Sada postoji Perspective Tool, alatka koja omogućava postavljanje i podešavanje mreže za perspektive. Vrlo jednostavno možemo da izaberemo na koliko ravni želimo da crtamo (jednoj, dve ili tri), kao i da odlučimo na kojoj od njih će se nalaziti željeni objekat. Sve alatke za crtanje se automatski prilagođavaju ovom režimu, pa će korisnicima biti vrlo lako da koriste ovaj mehanizam. Ovo možda nije nešto što ćemo koristiti svaki dan, ali kad nam bude zatrebalo izuzetno će nam olakšati posao.  

Mogućnost da se slikarske tehnike primenjuju na vektorskim objektima je oduvek bila zanimljiva, ali ne baš i ostavariva. Nova vrsta četkice Bristle Brush omogućava da povlačimo poteze četkom kao da to radimo na slikarskom platnu. Reč Bristle znači čekinja (dlačica) i u Illustratoru označava mogućnost da se četkice ponašaju kao prave u zavisnosti od kakve vrste dlake su napravljene. Ova četka radi izuzetno lepo i pravi do sada neviđene efekte za vektorske programe. Da bi rezultati bili stvarno dobri, potrebno je imati 6D olovku kojom se crta po grafičkoj tabli, jer se onda otvaraju sve mogućnosti ovakvog načina rada. Ako ste uz pomoć ove četke nacrtali neki malo kompleksniji objekat, savet Adobeovih stručnjaka je da takav crtež pretvorite u bitmapu kako bi se mogao lakše odštampati. Sad nešto što će nam svima biti korisno u svakodnevnom radu u Illustratoru. Naime, okvirne linije (Stroke) su dobile gomilu poboljšanja. Ljudi iz Adobea su to nazvali Beautiful Strokes, što označava niz opcija vezanih za okvirne linije. Za početak, dve koje su mi oduvek nedostajele u Illustratoru – rad isprekidanim okvirnim linijama i strelice. Ovaj program je oduvek imao izuzetno precizne isprekidan Stroke, šta više, previše precizan. Uvek je bilo moguće podesiti dužinu crtice i dužinu pauze, ali to često nije izgledalo kako treba na objektima koji imaju uglove. Vrlo često se crtica nije nalazila na sredini ugla ili je čak pauz bila na tom mestu. Sada se na panelu Stroke nalaze dva nova dugmeta kojima možemo da odredimo da li želimo da linija bude matematički precizno isprekidana ili želimo da dobro izgleda.  

Ova druga je default vrednost, što je za pohvalu. Na istom, prilično proširenom panelu, se nalaze i nove komande za kontrolu strelica na krajevima okvirne linije. Ceo koncept je već postojao u InDesignu, tako da je sad samo ugrađenu u Illustrator. Naime, ranije su se strelice dodavala komplikovanom procedurom kroz meni Filter ili Effects (zbunjujuće zar ne?) odakle se birala stavka Stylize i odatle aktivirala komanda Add Arrowheads. Strelica baš i nije bila integrali deo linije, pa je to pravilo određene probleme u radu. Novim kontrolama unutar panele Stroke, sve ovo postaje onako kako je odavno trebalo da bude. Ne samo da možemo da izaberemo strelicu (ili «rep» strelice) na krajevima linije, već možemo da kontrolišemo kolika će ona biti u odnosu na debljinu okvirne linije. Ovde se ne završava priča o okvirnim linijama, jer je Illustrator je doneo, do sada neveđenu, alatku pod imenom Width tool i kao što joj ime kaže (Width – debljina) služi za podešavanje debljine linije na izuzetno kreativan način. Naime, uz pomoć ove alatke moguće na izabranom delu liniju proširiti ili skupiti u odnosu na originalnu debljinu. Ovih izabranih delova može biti koliko želimo, tako da su moguće transformacije samo pitanje kreativnosti korisnika. Width alatka otvara neverovatne mogućnosti za crtanje i uz korišćenje grafičke table daje izuzetne rezultate. Illustrator sve više koristi za kreiranje objekata za web ali slike nastale u njemu često bile manje oštre od onih nastalih u Photoshopu. Taj problem je rešen kroz novi View prikaz nazvan Pixel Preview i uključivanjem opcije Align To Pixel Grid. Ova opcija se nalazi u panelu Transform, gde jednostavnim «čekiranjem» biva uključena. Odmah po uključivanju, selektovani objekat biva pomeren onoliko koliko je potrebno da bi njegove prave linije bile poravnate sa ćelijama mreže piksela. Ova opcija se može podesiti kao zadata za čitav dokument pri njegovom kreiranju kroz panel New Document.  

InDesign iz verzije u verziju oduševljava novim mogućnostima. Ovaj odlični alat za slaganje teksta dobio je još jedno «zaduženje» –  postao je i alat za digitalno izdavaštvo. Naime sada se uz pomoć InDesigna mogu praviti izuzetni interakvni sadržaji bez pisanja koda korišćenjem gomile novih panela.  

Program je dobio novo okruženje pod imenom Interactive koje otkriva panele Animation, Timing, Preview, Media, Object States i unapređeni Buttons. Animation panel nudi veliki broj unapred defnisanih animacionih šablona identičnih onim iz programa Flash Pro. Moguća je kontrola putanje kretanja, što omogućava da se animacioni šablon prilagodi specifičnoj potrebi. Dovoljno je obeležiti objekat i kroz panel mu dodati željenu animaciju. Sobziorom na to da InDesign radi sa statičkim stranicama, uveden je panel Preview koji omogućava da se interaktivni sadržaj pregleda unutar samog programa.  

Panel Timing služi za pravljenje rasporeda startovanja animacija. Korišćenjem Delay stavke moguće je odrediti kada će se određena animacija biti startovana. Jednostavnim vertikalnim raspoređivanjem animiranih objekata unutar panela moguće je kontrolisati redosled startovanja. Postoji mogućnost i da više objekata kroz panel Timing budu povezani i da onda zajedno startuju.  

Media panel omogućava kontrolu nad umetnutim video i audio fajlovima. Kroz ovaj panel je moguće kontrolistati da li će se sadržaj startovati odmah po otvaranju interaktivnog dokumenta i da li će se reprodukovati beskonačno (loop). Pošto se sadržaj smešta u okvir, kao bilo koja slika, možemo da biramo kako će on biti prikazan u statičnom obliku – bez prikaza, samo ikonicom koja predstavlja takvu vrstu sadržaja, bilo kojim kadrom video klipa ili slikom po izboru. Da bi se u konačnom interaktivnom obliku sadržaj mogao potpuno kontrolisati moguće mu je dodeliti kontrole za reprodukovanje, koje mogu biti u različitim popularnim oblicima, što omogućava njihovu široku upotrebu. Kroz panel Object states moguće je upravljati grupama objekata i praviti vrlo interesante interaktivne sadržaje, kao što su različiti slajd šou efekti i slično. Naravno, sve ovo je bazirano na Flash tehnologiji, pa je moguć i direktan izvoz sadržaja za dalju obradu u Flash Pro CS5. Ipak, InDesign je potukao konkurenciju prvenstveno na polju slaganja teksta (Page Layout), pa je program doneo i u verziji nekoliko odličnih poboljšanja. Sada je moguće slici dodati Potpis (Caption), koji će automatski iz Metadata podataka vezanih za nju izvući željeni podatak. Metadata podaci su koji se unose u File info prozor i nose informacije o raznim aspektima jednog dokumenta, kao što su ime autora, opis, mesto, vreme…  Korišćenjem Metadata podataka kroz automatizaciju koju nudi Caption izuzetno se ubrzava posao, naročito u projektima gde je uključen veliki broj ljudi (redakcije novina, magazina, velike izdavačke kuće…), Ovaj sistem omogućava da se u slogu može postaviti unapred definisana vrsta potpisa slike, bez obzira na to što same slike nema na stranici. Kada se određena slika uveze, potpis će biti automatski generisan u skladu sa Metadata podacima vezanim za nju. U redakcijama je čest slučaj da se jedna slika zameni drugom, što ume da ima za posledicu pogrešan potpis slike (ili ime autora i sl.) ako se to ne aržurira. Caption obezbeđuje da se izbegne ovakva vrsta greške, jer automatski ažurira potpis slike.  

 
U davna vremena, kojih se samo autor ovog teksta i njemu slični dinosaurusi sloga i pripreme za štampe sećaju, postajao je program Xerox Ventura Publisher koji je imao mogućnost da se određeni pasus u višestubačnom okviru za tekst prostire preko više stubaca. Moram priznati da mi je ova mogućnost nedostajala mnogo puta u QuarkXpressu i kasnije, InDesignu. Ovaj potonji je rešio da setu moćnih opcija doda i ovu. U klasično Adobeovom stilu, opcija tako napravljena da je moćnija od svega do sada viđenog. Ne samo da pasus može da se prostire preko više stubaca višestubačnog okvira, pri čemu je moguće izabrati broj stubaca prostiranja, već je moguće pasus podeliti u više kolona unutar jednog stupca.  


 

Nov je i način rada sa slojevima, kompletno preuzet iz Illustratora, koji sada zapravo svaki objekat smešta na sopstveni podsloj postojećih. Ovo omogućava izuzetnu kontrolu nad objektima kroz panel Layers, koji postaje svojevrstan centar manipulacije elementima na stranici. Grupisani objekti automatski postaju grupa slojeva, pa je jednostavnim prevlačenjem željenog sloja moguće isti dodati ili izuzeti iz grupe. Novi deo InDesigna i Photoshopa CS5 je i Mini Bridge, manji brat, zapravo samo interface za Bridge CS5 u ovim programima. Koncept je odličan jer uvodi fajl menadžer u same programe, što ubrzava rad i olakšava pretragu. Ekspertiza gore potpisanog se ne prostire na Adobe proizvode namenjene obradi videa, ali imamo određene uvide u nove programe i CS5 verzije alata namenjenih web i interaktivnim sadržajima, pa ćemo ih ovde ukratko predstaviti. Flash Catalyst CS5

Dizajneri interaktivnih sadržaja obično svoje kreacije počinju u Photoshopu ili Illustratoru i tu kreaciju «prepirčavaju» developeru (programeru) šta bi kako trebalo da radi. Takav postupak se pokazao kao bolan i manjkav i Adobe već nekoliko godina razvija aplikaciju koja bi ga «premostila».
 

Flash Catalyst omogućava dizajneru da samostalno uveze svoju kreaciju napravljenu u jednom od dva navedena programa i elemente (objekte ili slojeve) načini interaktivnim i potpuno povezanim baš na način koji je želeo, bez pisanja reda koda. Sa druge strane, sav kod će automatski biti generisan, pa će developer dobiti gotov materijal koji će tražiti samo završnu doradu. Flash Catalyst je program koji će izuzetno ubrzati posao i poboljšati međuljudske odnose u toku izrade interaktivnih sadržaja baziranih na Flash tehnologiji.
 

 

Flash Pro CS5

CS5 paket je doneo mogućnost da se sadržaj baziran na Flash tehnologiji pravi različitim programima, što stvara određenu konfuziju među korisnicima. Sadržaj pravljen u InDesignu služi da se ono što je pripremljeno za štampu lagano prebaci u interaktivni oblik. Flash Catalyst je zgodan kada dizajner želi da pravi interaktivne aplikacije, Flash Builder je namenjen developerima, dok Flash Pro može sve to i još više, ali uz veliko znanje korisnika.
 

Flash Pro CS5 je dobio izuzetno moćan modul za rad sa tekstom, koji se zove Text Layout Framework (TLF) i koji umnogome podseća na onaj u InDesignu. Tekst podržava sve različite oblike fonova, čak i ligature. Okviri za tekst mogu da se ulančavaju (text threading), da imaju više stubaca, okvirne linije, kao i unutrašnje odbijanje teksta od ivice. TLF omogućava sada sve što je urađeno u InDesignu lagano bude menjano u Flash Prou. Verzija CS5 čuva dokumente u potpuno novom FLA formatu koji je baziran na XML-u, što omogućava potpuno odvojeno čuvanje svih elemenata projekta u komprimovanom obliku. Moguće je sačuvati dokument u nekomprimovanom obliku, pri čemu će svi eksterni objekti (npr. slike) biti smešteni u poseban folder, što omogućava rad više korisnika u isto vreme i slično.
 

Flash Pro CS5 može da automatski pri čuvanju konvertuje Flash aplikaciju u format koji odgovara iPhoneu, što pokušaj da se premosti jaz koji je nastao između Adobea i Applea. Program je dobio i niz poboljšanja koja će korisnicima omogućiti brže i lakše korišćenje.

Dreamweaver CS5

Ovaj program je dobio niz poboljšanja, naročito na polju rada sa PHP-om i CMS okruženjima. Postavka web stranice (site setup) je sada umnogome uprošćena, a rad sa CSS ubrzan kroz lakši pregled koda i mogućnost uključivanja i isključivanja pojedinih stilova. Možda najveća novina je servis Adobe BrowserLab, koji omogućava da se sadržaj napravljen u Dreamweaveru proveri u različitim verzijama pretraživača, bez njihovog instaliranja na računar. Ovaj servis je dostupan svim legalnim korisnicima paketa.
 

Adobe je CS5 paketom opet pomerio granice onoga što programi za kreiranje i obradu vizuelnih sadržaja mogu. Oni, tradicionalno skeptični, korisnici koji svaku novu verziju proglašavaju «kozmetičkim doterivanjima» su ovog puta priznali da je CS5 veliki korak napred. Vrlo budno pratim razvoj ove vrste softvera više od 15 godina i slobodno mogu da kažem da je Adobe retko radio samo kozmetičke izmena na svojim programima, već ih je uvek unapređivao toliko da korisnici žele da pređu na novu verziju. U tom stilu odgovaram i onima koji se pitaju šta još može biti ugrađeno u nove verzije, jer gigant iz San Hozea planira razvoj nekoliko verzija unapred i uvek ima nekoliko sjajnih aduta u rukama.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi