Zoran Imširagić
Svet današnjice prima informacije kroz različite medije – elektronske (TV i radio), štampane, internet, mobilnu telefoniju… Sva ti različiti mediji dele isti sadržaj — tekst, slike i video zapise. Razmena tog sadržaja je često bila “usko grlo” u procesu kreiranja informacija kroz različite medije. Sa tekstom je najmanji problem, ali slike za štampu su mnogo višoj rezoluciji i u drugom kolornom modelu nego one za web. Video sadržaj traži posebne alate za njihovu obradu i ugradnju u konačni sadržaj. Saradnja između alata namenjenih različitim medijima je uglavnom bila loša i mnogo toga napravljanog u jednom alatu moralo je ponovo da se radi u drugom. Dizajner koji je radio rešenje u Photoshopu nije mogao lako da to prenese u Flash, složena novinska strana je uz popriličnu muku postajala deo web sajta iste novine. Bilo je potrebno napraviti niz međukoraka kako bi sadržaj napravljen za jedan medij mogao biti upotrebljen u drugom. Kako se količina informacija koje se prenose različitim medijima povećavala, povećavala se i potreba za lakšom i bržom razmenom sadržaja između alata koji se koriste u tom procesu.
Adobe, koji pod jednom “kapom” drži sve relevantne alate za obradu različitih grafičkih sadržaja, je sa verzijom CS3 omogućio mnogo lakšu saradnju između programa namenjenih različitim medijima. Tehnologije koje poseduje ova kompanija su osnov na kojem je postavljen najveći deo današnjih medija, a alati koje nudi su standard za kreiranje njihovog sadržaja. Integracija kao trend CS3 paket je doneo, do sada, neviđen stepen integracije između grafičkih alata. Činjenica da se paket sastoji od alata koji su industrijski standard u današnjoj grafičkoj produkciji profesionalne korisnike tesno vezuje za ovaj grafički paket.Iako nije direktno povezana sa različitim medijima, mogućnost direktne saradnje između Photoshopa, Illustratora i InDesigna izuzetno ubrzava i olakšava rad. Kada Photoshopov dokument (PSD) biva umetnut u Illustratorov, ne gubi se njegova veza sa matičnim programom. Dovoljno je uz pritisnut taster Alt dvokliknuti na sliku i ona će biti otvorena u Photoshopu. Nakon izvrešene promene i čuvanja fajla, slika je automatski ažurirana u Illustratoru. Sa druge strane, kada se Illustratorov dokument uveze u Photoshopov, biće kreiran tzv. “Pametni objekat” (Smart Object) čija je jedna od osobina da čuva vezu sa programom u kojem je nastao. Samo dvoklik na ikonicu Pametnog objekta u paleti slojeva i vektorski objekat će biti otvoren u Illustratoru. Kada se napravi promena i fajl sačuva, on, takođe, automatski biva ažuriran u Photoshopu. Važno je napomenuti da u ovom slučaju u Illustratoru nije otvoren originalni dokument i da se promena odnosi samo na objekat umetnut u Photoshop kao Pametni objekat, dok je originalni dokument nepromenjen.
Isti ovaj stepen integracije postoji kada se Photoshopov ili Illustraotorov dokument uveze u InDesignov dokument. I ovde je samo dovoljno dvokliknuti na sliku uz pritisnut taster Alt (ili izabrati stavku Edit Original iz priručnog menija) i dokument će se otvoriti u programu u kojem je nastao. Nakom promene i čuvanja, dokument će automatski biti ažuriran u InDesignu. Da bi integracija bila potpuna, verzija CS3 je donela mogućnost da se jedan InDesignov dokument ugradi u drugi. Photoshop u Flash Photoshop je svakako najpopularniji Adobeov proizvod i izbor najvećeg broja profesionalaca. Izuzetno moćan, pruža dizajnerima mogućnost da svoje ideje sprovedu u delo. Veliki broj onih kreiraju web stranice dizajn osmišljavaju u ovom programu da bi konačnu verziju pravili u nekom drugom alatu, na primer Flashu. Sve dok je Flash bio pod okriljem Macromedie prebacivanje dizajna napravljenog u Photoshopu u Flash je bila noćna mora. Kupovinom Macromedie od strane Adobea stvari su se dramatično promenile na bolje.
Sa dolaskom Creative Suite 3 i integracijom Flasha u paket, kao sastavnog dela, desile su se dve promene. Prva je vizuelne prirode, pa je sada kompletan korisnički interfejs Flasha usklađen sa ostalim alatima u paketu. Druga je donela dugo priželjkivanu mogućnost direktnog uvoza Photoshopovog dokumenta u Flash pri čemu su zadržana kompletna hijerarhija slojeva, kao i njihovi efekti napravljeni kroz stil sloja. Sada, najzad, dizajneri koji u Photoshopu kreiraju sadržaj koji kasnije treba animirati u Flashu mogu bez gubitka da prenesu svoje ideje iz jednog progama u drugi. Ono što je ključna stvar u ovom procesu je novi Import dijaloški prozor koji omogućava da se sagleda kompletna hijerarhija slojeva iz Photoshopa, uključujući i grupe slojeva. Na ovom mestu je sada moguće izabrati koji sloj, više njih ili grupu slojeva želimo da uvezemo u Flash dokument, pa ne moramo da uvezemo čitav Photoshop dokument i da naknadno brišemo nepotrebne elemente. No, ono što je još bolje je činjenica da Flash prepoznaje različite vrste slojeva iz Photoshopa i u skladu sa izabranim nudi određene mogućnosti uvoza. Pa, ako je obeležen tekstualni sloj u dijaloškom prozoru će se nuditi mogućnost uvoza tog sloja kao teksta, vektorskog objekta ili bitmape. Opcija da se tekstualni sloj uveze kao tekst, omogućava nastavak kontrole sadržaja bez obzira u kojem se programu radi.
Ako je obeležen sloj koji ima neke efekte dodeljene kroz stil sloja ili ima neku putanju na sebi, opcijom Import this shape layer as: Editable paths and layer styles ove informacije će biti prenete u Flash dokument i dalje se mogu menjati i prilagođavati. Flash je u verziji CS3 dobio alatku pero koja u svim Adobe alatima služi za kreiranje i menjanje Bézierovih kriva, pa nakon uvoza putanje iz Photoshopa ona može biti modifikovana bez ikakvih problema. Često je neki sloj napravljen u Photoshopu namenjen animiranju u Flashu. Pri importu u Flash dovoljno je obeležiti željeni sloj i biranjem opcije Create movie clip for this layer omogućiti njegovu kasniju ulogu u animaciji. Ovim opcijama Flasha CS3 premošćen je jaz između statične produkcije Photoshopa i animacije. Illustrator u Flash Illustrator CS3 je najznačajnije proširio svoje Cross Media mogućnosti, jer je sada pri kreiranju novog dokumenta moguće izabrati da li će on biti kreiran za štampu, web, video ili mobilne uređaje. U zavisnosti koji medij je izabran automatski će biti ponuđeni odgovarajući formati (za štampu formati papira, za web veličina u pixelima, za video različiti formati zapisa i širina ekrana, a za mobilne uređaje veliki broj veličina ekrana tih uređaja). Naravno, najveći deo ovako kreiranog sadržaja će nastaviti svoj “život” kroz Flash animiranje. Kada je Adobe kupio Macromediju, ekipi iz San Hozea je bilo poznato da skoro svi (oko 90%) koji rade u Flashu koriste i Photoshop, ali je potpuno nova bila informacija da čak 75% Flash korisnika koristi Illustrator za vektorsku grafiku. Po ugledu na saradnju između Photoshopa i Flasha, Adobe je razvio i dobru vezu između Illustratora i nekadašnjeg Macromedijinog programa. Rad sa simbolima u Illustratoru CS3 je mnogo bliži načinu rada sa simbolima u Flashu, što olakšava unakrsni rad u dva alata.
Druga velika mogućnost saradnje je direktan uvoz Illustratorovog dokumenta u Flash, vrlo slično onome što je moguće sa Photoshopovim dokumentom. Kada se komandom Import to the Stage izaberemo Illustratorov dokument pojaviće se dijaloški prozor sličan onom koji se pojavljuje kada uvozimo Photoshopov dokument. Tu je moguće izbrati slojeve i pojedinačne objekte koji se mogu uvesti. Photoshop u Dreamweaver
Korisnici Dreamweavera često koriste Fireworks, ali skoro svi oni koriste i Photoshop za rad na slikama. Photoshop poseduje mogućnost pravljenja slika optimizovanih za web, ali se pri tom procesu gubi veza sa originalnim PSD fajlom, pa naknadna izmena traži da se originalni fajl izmeni i ponovo pravi optimizovani dokument a web i sačuva preko postojojećeg. Iako je Dreamweaver jedini deo Design Premium paketa koji nije vizuelno usklađen sa ostalim alatima, ipak je određena integracija napravljena. Naime, sada je moguće selektovati sloj ili deo slike u Photoshopu i tu selekciju iskopirati u Clipboard. Potom je u Dreamweaveru dovoljno na mestu gde želimo da se slika nađe “zalepiti” (uz komandu Paste) sadržaj iz Clipboarda. Dreamweaver će automatski pokrenuti mehanizam za optimizaciju tog sadržaja za web i posle dodeljivanja željenih parametara, slika će se naći u dokumentu. Ono što najbolji deo ove saradnje između Photoshopa i Dreamweavera je informacija o izvoru slike koja je pohranjena u fajl. Ako je potrebno napraviti neku izmenu na slici, dovoljno je samo napraviti tu izmenu i ponovo uz pomoć Copy/Paste mehanizma ubaciti sliku u Dreamweaver, dok će slika zadržati sva ranija podešavanja o optimizaciji.
InDesign u Dreamweaver
Možda zvuči neobično da se sadržaj napravljen u programu za slaganje teksta nađe na sajtu, ali je potreba da se sadržaj napravljen za štampani medij prebaci na internet sve veća. Naravno, uvek se taj sadržaj može prebaciti uz poveću akrobatiku. Tekst se iskopira i ponovo slaže za web, pa se sve slike otvore u Photoshopu i tamo prilagođavaju zahtevima web čitača. Sve se to ponovo slaže i kombinuje i tako se duplira posao, vreme i potrošeni novac. Da stvari ne bi tako izgledale, ljudi u Adobeu su se potrudili da InDesign sadržaj napravljen za štampu može da izveze u obliku prilagođenom web sajtu. Da stvar bude još bolja, moguće je napraviti eksport prilagođen daljoj obradi u Dreamweaveru, što web dizajnerima poprilično olakšava posao. Naime, potrebno je samo iz menija File izabrati stavku Cross-media Export i pod njom izabrati XHTML/Dreamweaver i biće ponuđen meni koji nudi obilje opcija za konverziju InDesignovog dokumenta u onaj pogodan za obradu u Dreamweaveru.
Odeljak General se stara o tome da li će biti exportovan čitav dokument ili samo selektovani deo. Takođe, tu je moguće podesiti da li će nabrajanja (tzv. buletirani tekst) biti biti konvertovana u sličan oblik ili će se pojaviti kao običan tekst. Zatim, u odelju Images se mogu podesiti svi potrebni parametri konverzija slika iz oblika prilagođenog štampi u onaj prigodan za ekranski prizkaz. Advanced odeljak omogućava kontrolu nad kaskadnim stilovima (CSS) i Java Script opcijama. Ako su kaskadni stilovi već definisani u Dreamweverovom dokumentu, konverzija sadržaja za štampani medij u onaj za web je potpuno automatski proces. Stepen kooperacije između ova dva alata omogućava da se novinska izdanja, katalozi proizvoda i slično više ne moraju raditi odvojeno za svaki medij, već da se od gotovog dokumenta za štampu brzo i sigurno pravi dokumenti za web. Video u Photoshopu
Ova mogućnost se pojavila u CS3 Extended verziji Photoshopa. Mnoge korisnike je začudila mogućnost da se Photohsop uopšte bavi video sadržajem, ali namera ljudi iz Adobea bila je da pruži mogućnost da se standardnim opcijama ovog alata mogu uraditi neke sitni dodaci malim video klipovima. Photoshop CS3 Extended može da otvori različite vrste video zapisa, koji će automatski biti konvertovani u video sloj. Ista stvar će se dogoditi ako se video sadržaj uveze u već postojeći dokument komandom File / Import / Video Frames to Layers. Da bi se upravljalo video sadržajem u Photoshopu potrebna je Animation paleta. Ona omogućava da se uz pomoć timeline trake pregleda sadržaj i pozicionira frejm u kojem želimo da vršimo promene. Pošto je ovo Photoshopov dokument, rad na videu se obavlja kroz njegove standardne alate, pa je moguće praviti selekcije, nove slojeve, pisati tekst, dodeljivati stil sloja i druge stvari koje su uobičajene za ovaj program. Kada se radi sa videom svaki sloj se kontroliše preko dve palete — standardne Layers, za kontrolu osobina sloja i Animation, za pozicioniranje promene u video zapisu. U obe palete se pojavljuju svi slojevi u dokumentu, pa u zavisnosti od željene opcije sloju će se pristupati iz neke od njih. U paleti Animation se za svaki sloj mogu kontrolisati tri linije ključnih kadrova (frejmova) — pozicija, providnost i stil. U svakoj liniji mogu se postaviti ključi kadrovi između kojih dolazi do automatske tranzicije iz jednog u drugo stanje (promena pozicije, providnosti ili stila).
Ove kontrole omogućavaju da se u Photoshopu naprave izuzetno zanimljive dorade video sadržaja, bez da se moraju poznavati profesionalni alati kao što su AfterEfects ili Premier Pro. Razne Acrobatike Adobe PDF kao multiplatformni format za prikaz najrazličitijeg sadržaja iz verzije u verziju širi svoje Cross-media mogućnosti. Sve što korisnici žele da razmene, PDF sve više podržava, pa danas ovaj format podržava tekst, grafiku, zvučni, video i 3D sadržaj. Uvođenjem Flash tehnologije u PDF uz pomoć Acrobata 9 Pro Extended moguće skoro svaki video sadržaj konvertovati u Flash video i kao takvog ga pregledati na bilo kojem računaru na kojem se nalazi Reader 9. Ranije pominjana mogućnost obrade videa u Photoshopu ima i svoj nastavak. Naime, video sadržaj se može ugraditi u InDesignov dokument. Iako je InDesign progam namenjen štampanim medijima, ugrađivanje video sadržaja u njegov dokument nije bez smisla. Kada se takav dokument eksportuje u PDF, video sadržaj će se prikazivati kada se taj dokument bude pregledao u Acrobatu ili Readeru. Sa verzijom 8 je stigla i podrška za 3D objekte, pa se i oni mogu lagano ugrađivati i pregledati uz pomoć alata iz Acrobat familije.
Web je svakako medij za sebe, ali i njegov sadržaj može biti prebačen u PDF i pregledavan u tom obliku. Konverzija web sadržaja u PDF je jednostavna i brza, a korisnik dobija mogućnost takav sadržaj pregledava bez obzira na konekciju ili promenu sadržaja web prezentacije. Moglo bi se reći da je PDF medij za sebe, jer je postao standard sam za sebe koji podržava skoro sve druge medije. Device Central Za kraj treba pomenuti i ovaj zanimljivi servis. Device Central je aplikacija koja omogućava testiranje slika i Flash animacija simulirajući stvarne mobilne uređaje – mobilne telefone, PDA uređaje i slično. Baza podataka uređaja se konstanto dopunjuje i redovnim updateovima preko interneta korisnici imaju sve aktuelne modele mobilnih uređaja. Kada se napravi slika i Flash animacija, jednostavnim izborom uređaja se odmah vidi kako taj sadržaj izgleda na određenom mobilnom telefonu, da li su podržane sve opcije boja, veličine i animacija. Device Central je izuzetan prozor u svet mobilnih uređaja i omogućava jednostavan spoj dva medija — računara i mobilnih uređaja.
Zaključak ili kuda sve ovo vodi?
Već sada je evidentno da kreiranje sadržaja za različite medije poprima sve šire razmere. Ovaj trend se neće usporiti, već naprotiv, nastaviće da raste sve brže. Sve su šanse da će pojaviti i neki novi mediji i da će potreba za cross-platformnim sadržajima biti generalni trend. Po rečima Alana Rosenfelda iz kompanije Apple, dizajner više neće moći da se zadovolji specijalizacijom u nekom programu, već će morati da postane višenamenski korisnik koji uporedo stvara za različite medije. Vreme striktne podele na one koji se bave štampom, web-om, videom i sl. je prošlo. Prema podacima koje je izneo Michael Nines, Senior Product Manager za InDesign, izolovano štampano izdavaštvo je u izumiranju, ali će još dugo biti zdravo i dobro u kombinaciji sa web-om. Korisnici sve više kombinuju interaktivnost weba sa kvalitetom slika i osećajem štampanog materijala. Shodno tome, za očekivati je da i razvoj softverskih alata krene u tom pravcu. Adobe, kao lider na polju softvera za kreiranje grafičkih sadržaja za različite medije će svakako nastaviti da unapređuje integraciju između alata, kao i njihove cross-media mogućnost. Još uvek se ne zna šta će doneti CS4 generacija, ali je za očekivati da će svaki program biti značajno unapređen i da će doneti nove mogućnosti kreiranja sadržaja za različite medije. Sudeći prema onome što se moglo videti na prošlogodišnjem Adobe MAX-u u Barseloni i rešenjima koja su tamo predstavljena, cross-media će biti put kojim će svi grafički sadržaji ići.
Kontakt: HSM Informatika.
/strong/strong