Filip Majkić Svi već neko vreme slušamo prepoznatljive džinglove na televizijama sa pratećim sloganom „Dobre stvari pokreću svet“. Kompanija Telenor je odlučila da pozitivna iskustva popularnih online portala iz prethodnih godina iskombinuje sa modernim zahtevima i osobinama kakve se od ovakvog portala očekuju, a zatim otišla i korak, ili čak više koraka dalje. Zašto je to tako, saznaćete uskoro.
Za sada, bitno je naglasiti da se ne radi o portalu koji je isključivo namenjen korisnicima Telenora i Telenorovih usluga i njemu je moguće pristupiti sa bilo kog provajdera usluga i koristiti ga sa praktično identičnim funkcionalnostima (razlika će biti samo u tome što će Telenorovi korisnici biti u prilici da na sajtu kontrolišu i pregledaju svoje račune, minute i megabajte, što korisnicima drugih servisa neće biti listano, što je i logično). Dobre Stvari portal je zapravo značajan bazni projekat koji na najbolji način vrši sinergiju više servisa u jednu skladnu celinu. Njegove funkcije su višestruke – to je portal sa vestima koji vrši agregaciju vesti, raznih sadržaja sa interneta (na primer, YouTube video klipovi), te društvene mreže, a zatim to nadograđuje Marketom, prvom pravom – usudili bismo se reći – prodavnicom sadržaja kod nas. I što je najbitnije, portal je u potpunosti prilagodljiv i podesiv, i po tome se veoma ističe u moru drugih portala, sa čime ćemo vas uskoro bliže upoznati. Takođe, takav je da nudi „sve na jednom mestu“ princip kada su sadržaji u pitanju, te sada korisnik može na jednom mestu pratiti razne stvari, prethodno ih prilagodivši svom ukusu. No, idemo korak po korak, a prvi korak je svakako prijava na sajt. Prvi koraci, registracija Dobre Stvari portalu možete pristupiti na adresi www.dobrestvari.rs. Prilikom prvog pokretanja sajta, otvoriće vam se polje za registraciju kao na slici ispod, gde unosite svoje podatke, dok se sa leve strane pojave osnovne informacije i video objašnjenje šta predstavlja novi portal. Unesete korisničko ime, šifru, mail za aktivaciju, kao i broj svog telefona na koji će vam biti poslan potvrdni kod. Interesantno je da će, prema broju telefona, ukoliko ste Telenor korisnik, mreža automatski prepoznati o kom se telefonu radi i prilagoditi neke osobine portala vašem telefonu, o čemu ćemo više govoriti kasnije.
Na prijavljeni mail ćete dobiti informaciju da ste prijavljeni na portal, i molbu da aktivirate svoj nalog. Kada kliknete na link, dobićete donji prozor.
Nakon što preko svog maila potvrdite otvaranje naloga, na telefon vam se šalje potvrdni kod putem SMS-a, koji ukucate u odgovarajuće polje. Sve što vam preostaje jeste da počnete da koristite portal Dobre Stvari. Prvi susret i video vodiči
Sajt se, kao što smo rekli, sastoji iz više koherentnih celina i objedinjuje mnogo funkcionalnosti. Treba imati na umu da se puno pažnje poklanja telefonu i svemu vezanom za telefon, što je i očekivano, budući da je Telenor ipak provajder mobilne telefonije. Kada obavite registraciju i prvi put posetite sajt, dobićete ovakav prikaz.
Možda je za početak najbolje da kliknete na veliki baner u zaglavlju sajta koji nosi naziv Vodič kroz Dobre Stvari. Reč je, zapravo, o skupu video vodiča koji će vas detaljno upoznati sa osnovnim funkcionalnostima novog sajta. Na taj način ćete olakšati sebi snalaženje na ovom sajtu. Ne zbog toga što je snalaženje teško, već zbog toga što se ipak radi o servisu sa posebnim mogućnostima.
Takođe, primetite tabove – svaka od komponenti sajta koju otvarate se otvara u zasebnom, internom tabu (dakle, ne tabu vašeg browsera, već na samom servisu), koji možete ugasiti ili ostaviti radi lakšeg ponovnog pristupa.
Već smo rekli da je Telenor veoma okrenut svemu vezanom za mobilne telefone, pa već po prvom ulasku na sajt to postaje jasno. Sa leve strane će vas sačekati mnoge zanimljive stavke. Naime, duž čitave leve strane sajta zatičemo specifične Telenor usluge vezane za vaš račun, mobilni telefon i uopšte Telenor usluge koje korisniku mogu biti zanimljive. Mi smo ih nazvali „Telenor polja“, iako ne nose nekakvo zvanično ime, ali će na taj način biti lakše da vam dočaramo tu levu stranu sajta koja je namenjena baš detaljnom upoznavanju i kontrolisanju telefona i računa i ostalim stvarima vezanim za Telenor ponudu. Prva stavka je ipak nešto što će se svima dopasti – nagrada. Naime, svakog novoregistrovanog postpejd Telenor korisnika čeka nagrada u vidu dva puta više minuta ili megabajta iz postpejd paketa, tokom dva meseca, dok pripejd korisnici dobijaju besplatnu aktivaciju aktuelne kampanje sa servisa Moj Meni! Ova informacija se pojavljuje odmah sa leve strane ispod zaglavlja. Za početak je potrebno da se nakon registracije profil popuni detaljnijim podacima, odnosno da korisnik poveže svoje Facebook i mail naloge. Istovremeno, na ovaj način će biti u prilici da obogate svoj personalizovani portal na logičan način – naime, povezivanjem Facebook naloga će biti u prilici da direktno na portalu čitaju najinteresantnije zanimljivosti sa Facebooka, aktivnosti prijatelja i slično. Takođe, moguće je registrovati pripejd broj ili aktivirati uslugu e-račun ako je postpejd korisnik u pitanju. Dovoljno je aktivirati četiri od pet ponuđenih usluga.
Odmah ispod toga je vidžet Moj račun. Ovde možete videti stanje svog paketa na osnovu broja telefona koji ste uneli prilikom inicijalne registracije. Imate detaljne informacije koliko vam je minuta razgovora, SMS poruka ili megabajta ostalo, koliko je preneto iz prethodnog meseca, odnosno kolika su trenutna zaduženja. Takođe je moguće dobiti uvid u specifikaciju poziva, mesečni račun i slično – naravno, moraćete iz bezbednosnih razloga da ubacite odgovarajući kod preko mobilnog telefona, kako ne bi svako mogao da vidi vaše podatke na osnovu par klikova.
Ispod ovog korisnog područja se nalaze Telenor dodaci, gde možete vršiti korekcije i dopune paketa, pogledati informacije o putnim paketima, noćnim razgovorima i tako dalje. Veoma je bitno reći da sve ove stavke koje smo opisali važe za one korisnike koji pristupaju preko svog Telenor broja, datog pri registraciji. Ukoliko se radi o korisnicima drugih mobilnih mreža, oni će na ovom području, levo od glavne oblasti, dobijati informacije o interesantnim i zanimljivim Telenor ponudama i paketima, koji bi njima samima mogli odgovarati ukoliko odluče da pređu na Telenor provajdera. Najzad, neposredno ispod, imate pristup Moj telefon servisu. Telefon se automatski prepoznaje. Imate pristup dodatnim opcijama, podešavanjima telefona, savetima i trikovima. Onima koji malo više vole tehnologije će svakako biti zanimljivo što, kada se klikne na telefon, sajt vodi na stranu sa specifikacijama, gde se može telefon direktno porediti sa nekim drugim telefonom (naravno, u fokusu su telefoni iz Telenor ponude).
Ispod toga zatičemo još Web2SMS servis, pomoću koga direktno sa sajta možete slati SMS poruke, Pitaj-ne lutaj, gde možete pronaći pregršt informacija o generalnim mobilnim tehnologijama u Tehničkom kutku, dodatnih informacija, kao i saveta i odgovora na najčešće postavljana pitanja. Uostalom, sve možete videti na slici ispod.
Konačno, ispod ovog polja zatičemo Moje usluge, gde možete videti usluge vezane za račun, pozive, pregledati postojeće zahteve i tako dalje, te dobijete e-Račun – dakle, nešto što vam može pomoći da steknete jasniji uvid u svoj račun i usluge koje koristite. Na samom dnu leve strane je link na online izdanje Telenorovog magazina Kontakt, čije online ruho možete videti na slici ispod.
Prelazimo na glavni deo priče. Naime, jedna od osnovnih funkcija portala jeste agregacija vesti, informacija, sadržaja sa društvenih mreža i drugih sadržaja na jednom mestu. Glavni deo sajta, centralni i desni delovi, su prepuni vidžeta posvećenih tome. zapravo, može se reći da se sajt Dobre Stvari zapravo sastoji od gomile vidžeta najrazličitijih namena.
I tu dolazimo zapravo do onoga što razlikuje Telenorov portal od sličnih rešenja – ogroman stepen prilagodljivosti. Naime, svaki vidžet možete pomeriti, premestiti, ukloniti, te sadržaje sajta prilagoditi sebi, svojim željama i potrebama. Zanimaju vas samo neke vesti? Nema problema, sve drugo možete da uklonite. Ne zanimaju vas vesti? Nema problema, uklonite ih. Ne želite da vam Facebook aplikacija zauzima glavni deo glavne strane? Odlično, pomerićete je na bočne delove, a na njeno mesto dovesti neki drugi vidžet. Hoćete kursnu listu pre Twittera, ili da blok sa sportskim vestima bude levo, a blok sa YouTube videima ispod? Nema problema. Obratite pažnju da svaki blok ima svoju dugmad za osvežavanje, minimizovanje, gašenje ili uvećavanje.
Obratite pažnju na primer sa gornje slike, gde Kursnu listu „odvlačimo“ iz desne kolone i ubacujemo u centralni deo prosto ga vukući mišem, poput Windows prozora. Tom prilikom se automatski otvara veliko olje u koje možemo „umetnuti“ ovaj vidžet. Dakle, ovaj portal svaki korisnik i bukvalno može prilagoditi svojim željama, potrebama i zahtevima, što ga zaista izdvaja iz mora sličnih, ostavljajući finalnu odluku o sadržajima, rasporedu i personalizaciji zapravo onome ko je najbitniji u celoj priči – korisnicima. Takođe, bitno je istaći da se ceo proces odvija brzo, lako i bez ikakvih teškoća, sve radi glatko i odvija se brzo u svakom browseru, baš kao da baratate elementima operativnog sistema.
Da povežete Dobre Stvari sa svojim Facebook nalogom, potrebno je da aktivirate Facebook vidžet. On se nalazi otprilike na polovini glavne strane (naravno, ukoliko niste vršili modifikacije). Slično važi i za Gmail nalog i uopšte za vidžete koji zahtevaju vašu intervenciju – svi se mogu lako i brzo povezati sa matičnim servisima, nakon čega počinje njihovo automatsko integrisanje. Da osvežite sadržaje u vidžetima, možete ili ponovo učitati sajt (tom prilikom će se sve na sajtu osvežiti), ili ponovo učitati sadržaj vidžeta, koji će automatski osvežiti sopstveni sadržaj (i sadržaj samo tog vidžeta, bez diranja ostalih).
Kada kliknete na neki vidžet na uvećanje, otvoriće vam se taj isti vidžet u novom internom tabu, kao na priloženoj slici (ispod). Možete pretraživati sadržaje, konkretno YouTube sekcije, ređati ih po interesovanju, i tako dalje, a omogućena je i pretraga.
Slično važi i kada odete na vesti. Recimo, kada kliknete na sekciju 24 Sata, otvori vam se preview stranica koja je i dalje na Telenor Dobre Stvari portalu. Ukoliko nakon toga poželite da odete da pročitate potpunu informaciju, to možete učiniti i tada „odlazite“ sa Telenor portala. Ovakav mehanizam važi i za druge vesti.
To bi ukratko bilo to. Mogli bismo vam navoditi još neke stvari, ali nema potrebe da vas dalje opterećujemo, makar kada je glavna strana u pitanju. Uostalom, možete sve i sami da isprobate i uverite se u ovo što pišemo. Samo ćemo još konstatovati da postoji određeno ograničenje u broju polja, tj. u odnosu centralnih i bočnih polja (na primer, ne možete sve sadržaje staviti u centralna polja). Kako smo se sa sajtom za sada vrlo kratko družili, nismo još uvek pouzdano i precizno ustanovili koliki je maksimalan broj centralnih polja naspram bočnih, ali i to spada pod „probajte sami“ kategoriju.
Verovatno najzanimljiviji i najinteresantniji deo novog portala, a istovremeno, zlata vredan mehanizam isporuke sadržaja korisnicima mobilnih telefona i drugih mobilnih uređaja. Ono što čini svaki telefon specifičnim su sadržaji na njemu, bile to aplikacije, koje svako podešava prema svojim potrebama, željama i ukusima, bile to igre, bili to muzički sadržaji, teme, pozadine i slično. Naravno, postojalo je mnoštvo portala koji su imali za cilj isporuku ovih sadržaja do korisnika. Međutim, nijedan nije uspevao da ostavi značajniji trag i objedini toliko različitih tipova sadržaja.
Hoće li Telenorov Market uspeti? Jedno je sigurno, deluje veoma, veoma obećavajuće. Zanimljivo je da Market vidžet sa naslovne strane jeste jedini vidžet koji nije moguće ukloniti – može se pomerati, ali ne i ukloniti u potpunosti. Plaćanje je veliki adut Marketa. U Srbiji je još uvek elektronska trgovina daleko od masovne, a čak i u takvoj varijanti se često dešava da bi korisnici neke sadržaje kupili u određenom trenutku, ali nemaju toliko novca na računu trenutno.
Na Telenor Marketu će biti moguće kupovati sadržaje koji će se potom plaćati preko računa, odnosno kroz 15, 20, 30 dana, što je odlična stvar za samu kupovinu, jer je ne ograničava i pruža dovoljno fleksibilnosti najrazličitijim grupama korisnika i tako reći svim platnim razredima, budući da se plaćanje vrši preko računa.
Kada kliknete na Market vidžet po prvi put, otvoriće vam se ekran gde će vas servis pitati za uređaj koji koristite. Cilj ove operacije jeste da se sadržaj marketa prilagodi vašem uređaju. U Telenoru su svesni da je broj uređaja veoma veliki, a oni se baziraju i na različitim platformama i operativnim sistemima. Imamo tablete, smartfone, stare telefone, i treba to nekako optimizovati i uskladiti. Naravno, uvek možete iz gornjeg desnog ugla jednostavnim klikom da promenite svoj uređaj prema kome se Market podešava.
Market je organizovan u zavisnosti od uređaja koje koristite. Ukoliko koristite stare telefone, imaćete pristup samo muzici i tonovima zvona. Ukoliko, pak, koristite npr. Android telefon ili tablet, videćete velike četiri celine. To su Muzika, Aplikacije, Igrice i Galerija. Telenor i ovde nudi neke besplatne sadržaje korisnicima Dobre Stvari portala, a to su tri promotivne igre i aplikacije za telefon: Need for Speed The Run, Rapid Toss i Milioner. Cene na sajtu su izražene u dinarima, a za svaku kategoriju postoji više podkategorija.
Odlaskom na, recimo, Muzika sekciju, dobijate nove podmenije, koji će vam olakšati pretraživanje omiljenih muzičkih numera. Uz Izdvajamo, Top pesme, Preporuke, tu je vrlo neophodno listanje po žanrovima. Na donjoj slici imamo primer kako izgleda sekcija klasične muzike, tj. jedan njen deo. Kupovina je vrlo laka i jednostavna. Količinom sadržaja smo za sada zadovoljni, imajući u vidu da servis tek počinje sa funkcionisanjem, te da će sadržaji permanentno biti dodavani. Naravno, uz strane, tu su i domaći muzičari, koji su sasvim solidno zastupljeni.
Slično se ponavlja i u drugim kategorijama. Aplikacija ima dosta, a u njima postoje razni žanrovi. Primetili smo da neke stvari nisu organizovane na način na koji bismo ih mi možda rasporedili po kategorijama, ali kao što smo već rekli, servis će se nadalje unapređivati i poboljšavati. Neke kategorije su prazne i sadržaj će biti naknadno dodavan.
Slično važi i za igrice i za galerije. Igre će svakako biti veoma važne kada je prodaja u pitanju, jer svi znamo da čine jedan od osnovnih generatora zarade na ovakvim servisima. Galerije sadrže tonove zvona, zvučne efekte, slike i fotografije i slične sitnije sadržaje. Ponovo, i na ovim mestima postoji jasno razvrstavanje po kategorijama i korisnici će se vrlo brzo snaći i pohvatati osnove navigacije i ovde, baš kao i na celom Marketu.
Podešavanja
Kao i uvek, izuzetno bitna stavka koja utiče na korisničko iskustvo kada je ovaj servis u pitanju jesu podešavanja. Njima pristupate iz gornjeg desnog ugla portala, gde su smešteni tasteri Podešavanja i Vidžeti.
Korisnici u podešavanjima imaju razne opcije. „Obična podešavanja“ (u koja ne računamo vidžete, o kojima ćemo uskoro nešto više reći), podrazumevaju osnovna podešavanja naloga i osnovnih podataka. Odavde možete sinhronizovati svoj nalog sa Facebookom i Twitterom kako ne biste morali da se zamarate sa ručnim popunjavanjem podataka, ili možete sami da popunite podatke. Sve je veoma jednostavno i radi se vrlo brzo. Iz osnovnih podešavanja profila možete i da promenite lozinku, mail za koji se vezuje vaš nalog, ili deaktivirati nalog u potpunosti, čime je obezbeđena i ta mogućnost za korisnike koji ne žele da koriste ovaj servis.
Preskačući vidžete, dolazimo do sekcije Telenorova podešavanja. Ovde podešavate sistemske parametre koje ste vezali za Dobre Stvari servis. Recimo, možete da promenite broj telefona kojim ste se vezali za portal, pogledate spisak svojih pristupa na servisu po datumu i slično.
Konačno, na samom kraju ove sekcije imamo Teme. Odavde možete odabrati jednu od pet trenutno dostupnih tema (podrazumevana i četiri alternativne) za Dobre Stvari portal. U skladu sa odabranom šemom, sajt će poprimiti drugačiji izgled, a na vama je da isprobate koji izgled vam se najviše dopada.
Vidžeti
Ova sekcija, kojoj možete pristupiti ili iz sekcije Podešavanja, ili direktno na naslovnoj strani portala kliknuvši na polje Vidžeti u gornjem desnom uglu, objedinjuje sve vidžete koji postoje na sajtu u svojevrsni „kontrolni centar“. Odavde možete dodavati i uklanjati vidžete, odnosno aktivirati one koje želite i deaktivirati one za koje smatrate da vam nisu neophodni ili prosto ne želite taj tip sadržaja na svojoj personalizovanoj verziji Dobre Stvari portala. Uz svaki vidžet stoji i kratak opis koji će vam pomoći da se snađete oko tipova sadržaja i upoznate stavke koje ćete (de)aktivirati. Vidžeta u ovom meniju je za sada 30-ak i nema sumnje da će taj broj samo rasti, kako bude rasla količina sadržaja koja će na portalu postajati dostupna.
Mobilna verzija
Mobilni portal je takođe tu. Treba reći da na njega u kompaniji gledaju kao na bonus klasičnoj verziji, gde korisnicima praktično iskustvo biva dopunjeno. Naglasak u mobilnoj verziji je na Marketu i sadržajima za konkretan telefon, a korisnici mogu da iskoriste predefinisane stavke koje su prethodno podesili na klasičnoj verziji portala. U planu je i Android aplikacija, ali u ovom trenutku još nije sasvim poznato kada bi se ona mogla pojaviti.
Za kraj
Telenor je uspeo da ostvari dobitnu kombinaciju nenametljivog i visoko prilagodljivog sajta, koji uspeva da korisnicima isporuči veliki broj sadržaja za njihove uređaje. Mnogi se „zaborave“ i ispuštaju iz vida da su sadržaji, a ne sami uređaji, zapravo poenta čitave priče sa smart aparatima. Ne radi se toliko o hardveru, koliko o platformi za konzumiranje velikih količina sadržaja. Sa portalom Dobre Stvari, Telenor će bez sumnje biti u prilici da isporuči značajne količine sadržaja korisnicima, a sa druge strane, korisnici će biti u prilici da se navikavaju na legalne vidove preuzimanja raznovrsnih sadržaja.
Ukoliko se pitate da li ćete moći da pratite Benchmark i na Dobre Stvari portalu, odgovor je potvrdan. Uostalom, znate li za bolju stvar od Benchmarka? Logično je, stoga, da bude na Dobrim Stvarima, zar ne? Bićete u mogućnosti da pratite aktuelne Benchmark sadržaje i preko ovog portala, s tim što u ovom trenutku ne možemo da vam navedemo tačan datum kada će Benchmark sadržaji postati dostupni na portalu Dobre Stvari, ali to je samo pitanje dana.
Bitno je još jednom ponoviti da je sve ovo samo početak. Nema sumnje da će tu i tamo biti poneke greške u koracima, preopterećenosti, da će neko želeti više sadržaja u prvi mah i tome slično. Znajte, ovaj portal je strateško opredeljenje Telenora i on će na njemu zasnivati svoj budući biznis, odnosno koristiće ga kao jedan od zamajaca svog razvoja na ovim prostorima. Sadržaji će biti osvežavani, dodavani u hodu, što se odnosi ne samo na ono što se prodaje, već i na spisak ponuđenih vidžeta, odnosno agregiranih sadržaja koje možete pratiti putem ovog sajta na jednom mestu. Ne sumnjamo u uspeh ovakvog portala, koji na jednom mestu objedinjuje informisanje, agregira najbitnije stvari sa društvenih mreža, nudi sadržaje na prodaju i tako dalje, i to sve čini tako da ponudi korisniku jedno mesto sa koga može pratiti i raditi mnogo toga, umesto da odlazi na ko zna koliko strana. Dobre Stvari su zaista dobra stvar i još jedna zanimljivost jeste da je Telenor Srbija prvi deo grupacije Telenor koji je pokrenuo ovakav projekat. Ovakvi projekti nam daju nadu da ćemo kad-tad uhvatiti tehnološki korak za razvijenijim svetom, gde su slični servisi odavno dostupni.