Bratislav Jovanović
Graph Search je “vruća tema” ovih dana, a za to se postarao i sam Facebook koji je intenzivno informisao korisnike o ovom novitetu. Postoje, doduše, kontroverze u vezi s ovim pretraživačem koji je još uvek u beta fazi i nije dostupan svima, ali je jasno da Facebook namerava da preko Graph Searcha korisnicima na zanimljiv način omogući uvid u stvari za koje nisu ni znali da postoje.
Kako Graph Search funkcioniše
Korisnici godinama pune Facebook različitim informacijama i podacima (statusi, komentari, fotografije, “lajkovi”), ali do sada nisu bili u mogućnosti da imaju konkretan uvid u sve ove informacije. Graph Search je u beta fazi i dostupan je samo malom delu Facebook zajednice, ali donosi zanimljiv način pretrage korisnikovih ličnih informacija u okviru njegovog društvenog angažmana.
Mark Cukerberg, osnivač Facebooka, je na predstavljanju novog pretraživača istakao da Graph Search nije veb pretraživač i da on nije zamena za Google. Cukerbergov format pretrage, preveden za naše podneblje može izgledati ovako: ako u Google ukucate Beograd, dobićete listu sajtova ili slika o Beogradu; ako Beograd ukucate u Graph search, možete dobiti listu prijatelja koji su iz Beograda ili neki drugi listing sadržaja koji je vezan za korisnikove prijatelje i Beograd. Druga razlika je što Graph Search koristi fraze, a ne ključne reči poput Google pretraživača. Na primer, u Graph search korisnik će ukucati “Prijatelji koji vole klasičnu muziku i hevi metal” i dobiće relevantne rezultate.
Facebookov opis Graph Searcha ističe da se pretraga ne mora odnositi samo na trenutne Facebook prijatelje koje korisnik ima u svojoj listi, već i na prijatelje koje je sreo u stvarnom životu a želeo bi da ih ima i kao Facebook prijatelje. Graph Search je moguće koristiti i kao servis za upoznavanje (šta kažete na prijateljsko muvanje?) uz frazu “Prijatelji prijatelja koji su slobodni”.
Facebook ističe da korisnici mogu pretraživati isključivo sadržaj koji su ostali korisnici podelili sa njima, odnosno u koji su omogućili uvid. Ako je nešto blokirano, to se neće naći u rezultatima pretrage, ili ako korisnik nije naznačio da gleda seriju “Igra prestola”, to takođe neće biti izlistano. One korisnike koji smatraju da ovakva vrsta pretrage ima nedostatke ili je usko profilisana, obradovaće informacija da je Graph Search povezan sa Bing pretraživačem za klasičnu pretragu sadržaja.
Objava rata drugim pretraživačima
Pomenuli smo već da je Cukerberg istakao da Graph Search nije zamena za Google. Ipak, ako milijardu Facebook korisnika razmatra korišćenje Graph Searcha za pretragu, to je svakako signal za uzbunu. Svaki put kada se korisnik obrati Facebooku za pomoć u pretrazi, on ne koristi Google. Korisnik sada neće u Google ukucati: “slike slatkih mačaka”, već će umesto toga u Graph Search ukucati frazu: “slike slatkih mačaka mojih prijatelja”. Takođe, Google će vam dati uopštene fotografije nekog pojma, a preko Facebookovog pretraživača možete listati fotografije (vaše ili vaših prijatelja) iz marta 2010. godine, ili fotografije prijatelja koji su bili na letovanju u Španiji… Dakle Graph Search nije Goolge, ali može postati Google-drugih-stvari, a to je prilično velika pretnja najvećem pretraživaču.
Yelp je najveći pretraživač restorana i njihovih opisa. Znamo da Facebook nije najbolje mesto za pronalaženje recenzija restorana. Sve do pojave Graph Searcha. Korisnici će sada imati uvid u sve pozitivne i negativne komentare, fotografije, impresije, koje su njihovi prijatelji doživeli i na Facebook postavili, tokom poseta restoranima, hotelima, barovima, grillovima… Zamislite ovaj scenario: Preko Graph Searcha ste pronašli restoran u kome je bio vaš prijatelj. Prijatelj ga je lajkovao, a vi verujete njegovom ukusu. Pozvaćete tog prijatelja i nekoliko drugih da se nađete u tom restoranu. I sve to ste uradili u okviru Facebooka.
Sajtovi za onlajn upoznavanje – ovde Graph search predstavlja veliku pretnju. Ne postoji nijedan drugi sajt, takve popularnosti kao Facebook, koji korisniku može dati listu gotovo svih prijatelja koje zna. I upravo u tome je Graph Search u prednosti u odnosu na klasične dejting sajtove. Zamislite pretragu koja izlistava posebnu socijalnu grupu prijatelja koji izlaze samo sa prijateljima, odnosno onima koje znaju. Ili pretragu koja izlistava one koji su upravo izašli iz veze, da ne pominjemo one koji su dugo sami. Facebook je potencijalno najbogatija arhiva romansi, a sama pomisao šta se sve iz ovoga može izroditi, autoru ovog teksta ledi krv u žilama.
Ako neki pretraživač, ili društvena mreža, nema previše bojazni (bar u ovom trenutku) od Graph Searcha, to je novi MySpace. Ali ne zbog toga što je superioran u odnosu na Facebook. Upravo suprotno. Novi MySpace se jedino može podičiti zanimljivom funkcijom pretraživanja. Sve ono što MySpace može, Graph Search višestruko prevazilazi, a mogućnosti sa muzikom i video sadržajem na Facebooku su tolike da ih je gotovo nemoguće i pobrojati.
Još jedan sajt koji bi mogao izgubiti na značaju ako se Graph Search “primi”, jeste Foursquare – sajt koji predstavlja standard za frazu: “Zdravo svete, ja sam ovde i radim to i to”. Ukoliko Facebook, pomoću Graph Searcha, može da promeni navike korisnika, i svoj pretraživač pretvori u ono što je Foursquare, Cukerbergov plan je u potpunosti uspeo. Mada smo sigurni da se ovo neće desiti tako skoro, jer je Foursquare napunjen gomilom podataka i lokacija i biće teško svrgnuti ga sa trona.
Kulminacija povrede privatnosti korisnika
Prepravka Activity Loga, koju korisnik sa pojavom Graph Searcha mora da odradi (ukoliko želi da sačuva svoju privatnost), je neophodna. Sve one informacije na Facebook profilu, koje ste godinama pažljivo apdejtovali (prebivalište, radno mesto, status veze, lajkovi…) i sve fotografije koje ste dodavali, sada postaju podaci u bazi Facebooka, dostupni za pretragu u Graph Searchu. Dok je Graph Search još uvek u beta fazi, ostatak korisnika ima mogućnost da se obezbedi da “prljav veš” (ukoliko ga imaju) ne dospe u javnost. Dakle, sam korisnik je taj koji odlučuje šta će Graph Search izlistati kao rezultat pretrage, a vezano je za podatke koje je korisnik postavio na Facebook.
Prvo, možete ograničiti pretragu vas i sadržaja koji ste ostavili na Internetu. Ukoliko ne želite da prijatelji vaših prijatelja vide i znaju “šta ste radili prošlog leta”, možete pratiti ovu putanju u podešavanjima: izaberite Lock ikonu u gornjem desnom uglu vašeg profila – kliknite na Edit pored “Who can look up your timeline by name” – izaberite prijatelje iz menija – kliknite na Close.
Potom, možete proveriti Activity Log i pregledati sve fotografije u kojima su vas prijatelji tagovali, lajkove koje ste podelili i mesta koje ste čekirali. Ovo može potrajati, jer ćete morati da pregledate i odobrite gotovo svaku stvar koju ste postavili na Timeline: izaberite Lock ikonu u gornjem desnom uglu vašeg profila – kliknite na Use Activity Log pored “Review all your posts and things you're tagged in” – kliknite na ikonicu koja prikazuje dve ljudske glave – kliknite Report/Remove Tag – izaberite opciju “I want this photo removed from Facebook” – kliknite na Continue. Prijatelju koji je postavio fotografiju sa tagom će biti poslata poruka, sa sadržajem da se tag ukloni.
Na kraju, treba da se pozabavite i postovima. Svaki budući post koji napišete, limitiran je da ga vide samo vaši prijatelji. Ali to nije slučaj i sa ranijim postovima, koji su nastali pre nego šro je aktuelni “Privacy Settings” zaživeo. Kako biste prijatelje i njihove prijatelje onemogućili da vide neki post ili sliku koju ne bi trebalo, uradite sledeće: izaberite Lock ikonu u gornjem desnom uglu vašeg profila – kliknite na Limit Past Posts pored “Limit the audience for old posts on your timeline” – kliknite na Limit Old Posts.
I to je to. Na ovaj način ste se zaštitili, kao i informacije koje ste postavili na Facebook, od neželjenog pojavljivanja u rezultatima Graph Searcha.
Dosadašnji utisci korisnika
Kako je Facebook Graph Search još uvek u beta fazi, mali broj korisnika ima priliku da ga testira. Ono što se navodi kao glavna misao jeste ideja koja je zanimljiva, ali zahteva dosta informacija od korisnika i rada od Facebooka. Facebook će morati da nađe dobar i pouzdan načim, pronalaženja relevantnih informacija iz apdejta i komentara, kao i da uključi rezultate iz Open Grapha. Korisnici će, s druge strane, više informacija morati da učine dostupnim, da lajkuju i dele podatke više, kao i da više taguju fotografije. Tu je i pitanje relevantnosti informacija koje dolaze od strane pirjatelja. Možda je neko lajkovao ili čekirao neki restoran, bez nekog posebnog razloga, samo zato što ga je neko drugi lajkovao. Trenutni problem je i osećanje praznine koji dolazi pri pretrazi sadržaja, ali to zaista zavisi od učestalosti aktivnosti korisnika koji upotrebljavaju Graph Search.
Ipak, nije teško odgonetnuti gde sve ovo vodi. Kada Graph Search zaživi, korisnik će moći da bira između dve opcije – autoritativnog bezbroja podataka koji se mogu naći na Googleu, ili nešto slabijih ličnih mišljenja i utisaka prijatelja koje ima na Facebooku. Ali svakako će biti uzbudljivo imati za mogućnost da se pretražuje svaka aplikacija, usluga, svaka rečenica koju smo povezali sa Facebookom, kao i da to podelimo sa prijateljima.