Miloš Vujović Društvene mreže su u poslednjih nekoliko godina postale apsolutni hit na Internetu, uglavnom zahvaljujući surovoj jednostavnosti upotrebe. U prilog tome govori činjenica da danas na Facebooku možete pronaći svoju širu rodbinu za koju niste ni znali da koriste računar. Od gubitničkog Myspacea i Hi5-a, do (za sada) vladajućeg Facebook-a, od neizbežnog reklamiranja pa sve do mnogih skandala u vezi sa privatnošću podataka korisnika, društvene mreže su postale ne samo način komuniciranja i zabave, već i odlična mogućnost da se dobro zaradi. Mark Zuckerberg, čuveni osnivač Facebooka i čovek koji je “težak” 13.5 milijardi dolara, uveliko uživa u svojoj slavi i bogatstvu misleći da nema pravog konkurenta u tom domenu i da će još dugo vladati… A onda se iz zimskog sna probudio Google. Svi znamo ko i šta je Google. Američka multinacionalna kompanija koja nam je donela najbolji pretraživač Interneta, osnovana je od strane Larry Pagea i Sergey Brina i izrasla u jednu od najuticajnijih i najprofitabilnijih kompanija u IT svetu. Pored projekta pretraživača, Google je uspeo da napravi i web browser Chrome, Google Talk i mnoge druge veoma uspešne servise. Ali, negde je zaostajao, nešto im je falilo.
Prvi Google projekat koji je imao neke dodirne tačke sa društvenim mrežama bio je Buzz, koji je zapravo bio program za svojevrsno dopisivanje u okviru Gmail-a. Korisnici su mogli da dele linkove, fotografije i video klipove, da komentarišu statuse drugih korisnika i slično. Na njihovu veliku žalost, Buzz nije prošao ni blizu kako je očekivano, uglavnom zbog loše implementacije celog projekta. Drugi malo veći projekat je bio Google Wave, za koji su govorili da će da promeni način komuniciranja putem Interneta. Ista sudbina je zadesila i njega – ne tako sjajna implemetacija i slab odziv kod korisnika. Onda je neko konačno stavio prst na čelo, Google je otvorio kasicu prasicu, pogledao u pravcu Facebooka i rekao: “Yes, we can!” Tako je nastao Google+. Isprva je procureo interni memorandum gde je jedan od direktora upozorio da je kompanija daleko iza ostalih u svetu društvenih mreža i da pod hitno moraju da uhvate korak. Nešto kasnije je bivši CEO Google-a, Eric Schmidt, priznao da je kompanija do tada prilično mašila “metu” kada se radi o ovom polju. Kada je osmišljen Google+, svi su odmah postavili isto pitanje: Da li je to samo čista kopija Facebooka?
Google + je trenutno u fazi beta testiranja, što znači da samo određen broj korisnika može da mu pristupi i da ga koristi. Kako vreme bude prolazilo, sve više će se otvarati za ostale koji nisu uspeli da prođu u prvom krugu. Koliko možemo primetiti, već sada možemo poslati pozivnicu prijateljima preko mejla da se pridruže mreži, čime je faktički drugi krug već počeo. Kada se uđe na Google+, prvo što se može primetiti je njegova jednostavnost. Ceo dizajn je urađen minimalistički, bez preterane šarenilosti, tačno onako kako bi po mišljenju većine korisnika i trebalo da bude. Ipak, takođe je očigledno i da je potrebno još raditi na celokupnom interfejsu.
Kako bi izbegli razne skandale u vezi sa privatnošću korisnika, momci iz Google-a su podesili da Google+ može da se deli samo sa onima sa kojima vi to hoćete. Kako kaže Bradley Horowitz, produkt menadžer u Google-u: “Mogu da pričam sa tobom znajući tačno ko je u sobi”. Velika stvar koja se primeti odmah čim napravite svoj nalog su takozvani Google+ Circles. “Krugovi” su u stvari grupe u koje možete jednostavno da “prevlačite” sve vaše prijatelje i tako ih jednostavno rasporedite u rodbinu, prijatelje, “prijatelje sa benefitima” i slično. Kada pravite post, odnosno kada nešto hoćete da podelite sa drugima, možete jednostavno izabrati koji krug osoba to može da vidi, čime, primera radi, možete izbeći slanje ljubavnih poruka članovima familije. Iako drugi korisnici mogu da gledaju listu ljudi u nečijim krugovima, ne mogu da vide tačna imena tih krugova. U podešavanjima privatnosti možete namestiti i da se ništa od ovoga ne vidi “spolja”, što može biti jako korisno.
Instant uploading, preko koga možete importovati sve slike sa vašeg mobilnog telefona, za sada se odnosi na Android uređaje, ali će uskoro biti podržani kako iOS, tako i Symbian. Komponenta po imenu Sparks prati vaša interesovanja i prema tome nudi mnoge tekstove, video sadržaj ili slike za koje biste verovatno bili zainteresovani. Jednostavno rečeno, sve ovo radi na principu Google Search-a. Naravno, kao i kod Facebookovog NewsFeed-a ili Twitterovog timelinea, iza Google+ stoji centralizovani “stream” gde jednostavno možete dodavati osvežene statuse, fotografije, video sadržaj i linkove, ili ubacivati sadržaj iz sekcija Circles i Sparks. Uz pomoć komponente Hangouts možete video četovati sa određenim prijateljima ili sa čak celim krugom – nešto što Facebook nikad ranije nije imao (ali naravno već sprema ubacivanje i ove funkcije). Za sada je video konferensing limitiran na 10 ljudi po razgovoru, ali svako može da se pridruži Hangout-u ukoliko poseduje jedinstven link ka konkretnoj video čet sesiji.
Komponenta Huddle oslanja se na tekstualne poruke – primera radi, ukoliko želite da se dogovorite sa svojim prijateljima o eventualnom susretu, preko ove opcije im možete jednostavno poslati cirkularnu poruku, kako na njihov Google+ nalog, tako i na mobilni telefon. U suštini, i ovo predstavlja neku formu grupnog “četovanja”. S obzirom na neverovatnu popularnost “Like” dugmeta na Facebooku, Google je morao da uvede nešto slično, pa ako vam se određeni sadržaj sviđa, dovoljno je da kliknete na “+1” pored nekog komentara, slike i sličnog. Još jedna interesantna stvar je integracija Picasa naloga sa dodavanjem slika, pa ako imate više albuma okačenih na servis Picasa, oni će se automatski povezati sa vašim profilom, gde možete birati koji će sadržaj biti vidljiv (ili nevidljiv) kojoj grupi korisnika.
Dok korisnike na Facebooku i dalje mori nesrećni “news feed” koji im servira mnoštvo informacija koje ih ne interesuju (naročito poruka koje potiču od igrača Farmvila u kojima vas zamoljavaju da im obratite pažnju na stoku dok su na putu), na Google+ news feed-u se uglavnom vodi polemika oko toga da li je bolji Facebook ili Google+, što je i prirodno s obzirom na mali broj korisnika i relativno zatvorenu formu novog servisa. Moramo priznati da na prvi pogled ne izgleda sve baš toliko jednostavno, ali sa druge strane, vrlo brzo možete savladati osnove komande. Google+ još uvek nema nikakve reklame, a u kompaniji kažu da ih neće ni biti, makar u skorije vreme. Takođe su na Internetu već krenule analize u vezi sa time ko tačno koristi Google+ a ko Facebook, u smislu da na prvom servisu trenutno dominiraju tehnički potkovaniji korisnici spremni na inovacije, dok na Facebooku većinu čine oni koji neće ili ne mogu da prelaze na nešto novo, pošto su se jedva navikli i na Facebook. Može se čuti i kako je ta raspodela pogodna jer će se različite grupe korisnika jasno diferencirati, mada ostaje da se vidi šta će se desiti ako Google+ siđe “u mase”.
Jedna vrlo dobra stvar koju Google praktikuje je pomno praćenje kritika korisnika i korekcija servisa “u hodu”. Inženjeri aktivno učestvuju u diskusijama kako bi zadovoljili zahteve korisnika i napravili nešto što će većini biti po volji. Na račun Google+ već je stiglo mnoštvo kritika šta bi trebalo da se popravi ili doda: trebalo bi napraviti aplikaciju za druge platforme (Windows Phone 7 i iOS), ubaciti opcije za sharing i refresh u Android aplikaciji, mogućnost lakšeg spajanja krugova, bolju integraciju Google Chat-a sa Google+, integraciju file sharinga, opciju da se dele Google Docs i kalendar unutar krugova, potpuno redizajniranje Google Reader-a da bi se lakše delile informacije ostalim korisnicima i mnoge druge, korisne stvari koji su korisnici naveli.
Uglavnom su zahtevi vezani za integraciju sa drugim Google programima, kao i za bolju podršku za Android uređaje. Google obećava da će prve veće promene nastupiti već u sledećih mesec dana, tako da jedva čekamo da vidimo kako će se sve ovo razvijati. Takmičenje između Facebooka i Googlea može samo izaći dobro za korisnike – i jedni i drugi će se utrkivati u poboljšanjima svojih društvenih mreža, a da li će neko pobediti i ko, zavisi od toga ko više bude slušao svoje korisnike i njihove zahteve. Ako ništa drugo, Facebook će napokon da uvede neka dugo iščekivana poboljšanja, ali je trebalo da se pojavi prvi ozbiljniji konkurent da bi se ovaj džin trgnuo iz letargije. S obzirom da Facebook dominira na polju društvenih mreža a Google dominira u svemu ostalom, biće ovo veoma, veoma interesantna trka za posmatranje.