Dušan Kovačević
Kako je od pojave prve generacije ovog poslovnog softverskog paketa prošlo već više od 20 godina, za očekivati je da današnje verzije imaju malo šta zajedničkog sa originalom. Te 1989. godine Microsoft Office se sastojao od samo tri aplikacije (koje doduše i danas čine srž ovog paketa) – Microsoft Word, Microsoft Excel i Microsoft PowerPoint. Tokom godina, više od deset revizija i dodavanja brojnih novih aplikacija i mogućnosti, Office je stekao značajno uporište u poslovnom svetu i nametnuo se kao realni standard kada je ovaj tip proizvoda u pitanju. Rezultati koje je ugledna svetska kuća za ispitivanje tržišta, Forrester Research, objavila u drugoj polovini prošle godine to nesumnjivo i dokazuju – Microsoft Office koristi gotovo 80% kompanija u SAD, a više od 60% je prešlo na tada najnoviju verziju, Office 2007. Iako konkurencija postoji, kako komercijalna tako i ona potpuno besplatna, i u većini slučajeva je veoma agresivna u nastupu na tržištu, Microsoft Office jeste na samom vrhu, što dokazuje i zastupljenost formata i najšira moguća kompatibilnost sa onima koje koristi Microsoft, koju konkurenti obezbeđuju za svoje pakete, kako se potencijalni klijenti ne bi našli u nezgodnoj situaciji.
Microsoft Office 2010 logo
Office 2007 je bio prvi radikalan redizajn korisničkog interfejsa posle dugo vremena, i uvođenje Ribbona (traka) sa dostupnim opcijama predstavljalo je hrabar potez kompanije Microsoft na kome su veoma dugo radili kako bi poboljšali produktivnost. Iako je taj novi interfejs Microsoft nazivao „Fluent User Interface”, u realnosti to često nije bilo tako. Upravo taj radikalan potez je bio i najveći kamen spoticanja kada je inicijalno prihvatanje nove verzije bilo u pitanju – mnogi korisnici jednostavno nisu bili u stanju da se naviknu na novi sistem rada i razmišljanja, koji je predstavljao veoma značajan iskorak u odnosu na do tada dugo godina prisutne padajuće menije, dok je dodatni problem predstavljalo nepostojanje početnog „File“ menija. Ipak, za one koji su ipak prešli na novu verziju period privikavanja je prošao veoma brzo, i postajali su zagovornivci korišćenja (n)ovog načina rada u ovim aplikacijama. Razvoj nove verzije trajao je više od dve godine, a prva (zvanično) dostupna Beta verzija predstavljena je sredinom novembra 2009. godine. Već tada je bilo poznato da prema najavama Microsoft planira da novu verziju ponudi starim i velikim klijentima sredinom Maja, dok bi zvanična prodaja krenula mesec dana kasnije. Microsoft je ove rokove i ispoštovao, pa se Retail verzija u prodavnicama pojavila tačno 15. juna 2010. godine.Na čemu su radili u Microsoftu tokom protekle dve godine Za neke kategorije korisnika Microsoft Office 2010 će predstavljati prekretnicu, možda čak i nultu godinu kada je njihov posao u pitanju. Razlog tome je činjenica da je ovo prvi Office programskog paket koji je predstavljen i u 64-bitnoj verziji, uz standardnu 32-bitnu. Ni ovo na žalost nije sasvim bez ograničenja, budući da Office 2010 nećete moći da instalirate ukoliko koristite 64-bitnu verziju Microsoft Windows XP Proffesional operativnog sistema. Šta donosi 64-bitna verzija? Većini korisnika praktično ništa, ali će onima koji na primer koriste veoma velike skupove podataka (Excel tabele koje veličinom prelaze 2GB, što je ograničenje 32-bitne verzije) itekako olakšati manipulaciju i rad. Naravno, kako je čak i Microsoftu jasno da je potreba za ovakvim mogućnostima ograničena na veoma uzak krug klijenata, a prva verzija uvek može doneti određene nepredviđene probleme, kompanija preporučuje da se korisnici drže 32-bitne verzije ukoliko ne barataju velikim količinama podataka, čak i u situaciji kada koriste 64-bitni operativni sistem. Još jedna veoma važna novina koja se provlači kroz ceo paket je potpuni prelazak na Ribbon korisnički interfejs, čak i u aplikacijama koje ga u prethodnoj verziji nisu imale (u Office-u 2007 „traku“ su posedovale samo glavne aplikacije). Ipak, možemo reći da je Microsoft u ovom segmentu malo ublažio stav, i izašao u susret onim korisnicima kojima je novi interfejs bio previše konfuzan i jedina prepreka za prelazak na novu verziju – sada je u poseban Tab moguće grupisati sve komande i funkcije koje najčešće koristite, kako bi vam bile lako dostupne u bilo kom trenutku. Posebno zgodna mogućnost je eksportovanje svih ovih postavki, što će vam umnogome olakšati eventualni prelazak na drugi računar i uštedeti vreme potrebno za sva podešavanja. Još jedna značajna izmena samog radnog okruženja je potpuno izostavljanje Office dugmeta iza koga su se u gornjem levom uglu verzije 2007 „krile“ sve najvažnije opcije za manipulaciju dokumentima – otvaranje, čuvanje i štampanje dokumenata, kao i podešavanje opcija.
Dugme je u ovoj verziji zamenjeno tabom „File“, koji se još naziva i Backstage View opcija. Iako je funkcionalnost umnogome ostala nepromenjena (izdvojili bi samo postojanje opcije kojom je moguće otvoriti različite verzije dotičnog dokumenta sačuvane tokom rada na njemu), povratak „File“ opcije je još jedan kompromis i izlazak u susret onim tradicionalnim korisnicima koji nisu mogli (ili bolje reći želeli) da se priviknu na novo radno okruženje. Jedan od najvažnijih dodataka koje uvodi ova nova verzija je Save & Send sekcija u kojoj su smeštene mnoge napredne mogućnosti pojedinih aplikacija za, kao što joj samo ime kaže, deljenje i slanje dokumenata. Backstage View sekcija je i „proširiva”, pa verujemo da će se pojaviti mnogi dodaci (add-on) koji će olakšati svakodnevne poslove i operacije. Neke od aplikacija (Word, Excel, PowerPoint, Outlook i Publisher) obogaćene su dodatnom opcijom za kopiranje materijala pod imenom Paste Preview, koja će vam omogućiti da pre finalizovanja operacije proverite kako će efekat taj postupak imati na originalni sadržaj dokumenta. Takođe, praktično sve aplikacije sada od samog predstavljanja imaju mogućnost čuvanja dokumenta u PDF formatu, što je mogućnost koja je tek naknadno dodata u Office 2007 kroz odgovarajući Add-In. Veoma važna novost je implementacija mogućnosti za obradu slika i video materijala. Iako ove opcije nikako ne mogu zameniti profesionalne pakete ovih namena, za prosečnog kućnog korisnika i standardne svakodnevne namene su više nego dovoljne, pa je vrlo verovatno da će se u relativno bliskoj budućnosti korišćenje nekih manjih aplikacija ovog tipa poprilično smanjiti. Još jedna dodatna mogućnost koja nam stiže uz Microsoft Office 2010 je simultani rad na jednom dokumentu. Ovo u praksi znači da više korisnika može istovremeno unositi podatke i obavljati izmene, po uglednu na mogućnosti koje neki od konkurenata već poseduju. Naravno, ovaj način rada ima i svoja ograničenja, ali se ipak u nekim situacijama može pokazati kao ključna prednost. Poslednji, ali nikako i najmanje važan novitet koji donosi Microsoft Office 2010 je postojanje besplatne verzije aplikacije dostupnih na internetu. Kroz Office Web Apps su za sada dostupni samo Word, Excel, PowerPoint i OneNote, koji i sami imaju određena ograničenja, ali i ovako nude priličnu dozu funkcionalnosti koja će nekim korisnicima biti više nego dovoljna. Kućni korisnici će ove aplikacije moći da koriste kroz Windows Live portal, a poslovnim će biti data nešto veća autonomija kroz SharePoint Server i Microsoft Online Services.Procenat korisnika koji instaliraju i probaju svaku novu verziju Microsoft Office paketa koja se pojavi to rade najčešće upravo zbog ova tri programa. U paketu su dostupne od njegove prve verzije, sa punim pravom se mogu smatrati kičmom ovog paketa, i tokom godina su postale nezaobilazna alatka za mnoge korisnike, koji svakodnevni posao ne mogu ni zamisliti bez njih. Verovatno se pred osmišljavanje svake nove generacije aplikacije menadžeri projekta u Microsoftu nađu pred sličnom dilemom – kako poboljšati nešto što ionako već radi na veoma visokom nivou. Tajna je naravno u malim poboljšanjima, sa povremenim skokovitim napretkom (što se u slučaju ovih aplikacija dogodilo sa prethodnom verzijom).
Microsoft Word 2010, kao što smo rekli, ne donosi znatne izmene u odnosu na prethodnu, ali su na mnogo mesta vidljiva sitna unapređenja koja mogu olakšati rad i unaprediti produktivnost. Već smo pomenuli mogućnost obrade slika, a uz nju je uvezana i opcija da se klikom na jedno dugme napravi screenshot bilo kog aktivnog prozora i automatski ubaci u sam tekst. Dodatne mogućnosti za podešavanje kvaliteta slike kako bi se smanjila veličina fajla, ili predefinisanih efekata i velikog broja template-a su svakako korisne stvari, koje će makar u početku olakšati navikavanje na nove mogućnosti. Još jedna svakako veoma značajna novina je Navigation Pane, dostupan kroz kroz View tab, kojim dobijate mogućnost lakše navigacije kroz veoma dugačke dokumente kroz sistem Header-a, ali i relativno jednostavno preslaganje samog teksta u redosled koji vam više odgovara. U Save & Send sekciji, sem standardnih mogućnosti, izdvajaju se i opcije za čuvanje dokumenta na webu, preko Windows Live-a, ili putem Share Pointa, a ponovo je prisutna i mogućnost direktne objave u formi bloga. Microsoft Excel je već dugo godina standard na polju programa ove vrste, i po našem mišljenju predstavlja aplikaciju koja ima najveću kvalitativnu prednost u odnosu na ono što konkurencija trenutno nudi. Shodno tome, unaprediti ovakav program nije nimalo lako, ali se par novih sitnica svakako može pokazati kao vrlo korisno. Pre svega, izdvojili bi novu opciju pod imenom Sparklines, koja vam omogućava da u okviru jednog polja napravite jednostavan, a opet veoma informativan grafik koji će vam govoriti o trendovima određene grupe podataka. Naravno, ovakav način prezentacije rezultata nam se veoma dopada, jer jednim pogledom možete dobiti često i najvažniju informaciju koja se krije u nizu. Ukoliko želite mogućnosti manipulacije sa stvarno veoma velikim količinama podataka, 64-bitna verzija će to ponuditi na nivou koji do sada nije bio moguć, a dodatne mogućnosti može vam dati besplatan dodatak pod imenom PowerPivot for Excel 2010, sa kojim se Excel već može posmatrati kao ozbiljna poslovna alatka namenjena Business Inteligence domenu. Opcije u Save & Send sekciji su praktično identične kao u slučaju Microsoft Word programa, i omogućavaju prebacivanje tabele sa podacima na web ili Share Point server.
Microsoft PowerPoint 2010 donosi novu dozu predefinisanih pozadina, slika, animacija, 3D efekata i drugih materijala za dizajniranje vizuelno efektnih slajdova, a po prvi put implemenitrana je i mogućnost obrade videa. Lako se da primetiti da je na ovoj mogućnosti dugo rađeno, jer poseduje i neke naprednije funkcije – izuzev standardnog skraćivanja, možete menjati rezoluciju, kvalitet, kontrast i osvetljenost video materijala. Video je moguće i embedovati u samu prezentaciju, što može biti veoma korisna, ali ne uvek i upotrebljiva opcija, budući da se veličina fajla može drastično uvećati, kompromitujući jednostavnost upotebe. Još jedna nova mogućnost ove verzije PowerPointa je opcija da u prezentaciju ubacujete video sadržaj sa popularnih internet lokacija, kao što je YouTube. Ipak, najveći napredak u ovom programu smešten je u Save & Send delu, i sakriven je pod imenom Broadcast Slide Show. Ova opcija vam omogućava da na veoma jednostavan način preko interneta strimujete svoju prezentaciju drugim (udaljenim) korisnicima, što mogućnosti video-konferencija i drugih sastanaka na daljinu podiže na potpuno novi nivo. Iako na prvi pogled zvuči komplikovano, ova mogućnost je takođe vezana za Windows Live, i sve se svodi na slanje direktnog linka koji svi učesnici jednostavno treba da otvore u svojim web browserima. U istoj sekciji PowerPoint 2010 aplikacije smeštene su i mogućnosti da svoju prezentaciju sačuvate kao video snimak, uključujući i eventualne komentare, naraciju i tačno definisane tajminge za prelaze na sledeće slajdove. Dostupno je nekoliko predefinisanih nivoa kvaliteta, pre svega u zavisnosti od rezolucije – 960 x 720 za računare, 640 x 480 za snimanje na DVD, kao i 320 x 240 piksela za prenosive media plejere.Outlook, OneNote, Access i Publisher Iako je Microsoft Outlook verovatno najmoćniji program za razmenu elektronske pošte, neke njegove unikatne mogućnosti svakako nisu potrebne većini korisnika… šta više, za većinu i Windows Mail, naslednik Outlook Expressa polako postaje potpuno nepotrebno parče softvera, budući da se sva komunikacija seli na web. Ipakm u Microsoftu i dalje neprestano rade na razvoju novih mogućnosti kada je Outlook u pitanju, pa takav slučaj važi i za verziju 2010. Za razliku od prethodne verzije, koja nije imala Ribbon interfejs u celokupnoj aplikaciji već samo njenim pojedinim delovima (prozor za pisanje poruka, na primer), u verziji 2010 je to ispravljeno, Outlook je modernizovan u skladu sa standardima. Ipak, verovatno najveće olakšanje ljubiteljima ovog programa doneće opcija Conversation View, koja će im omogućiti da veoma dugačku i komunikaciju sa jednim ili više ljudi prate u jednom prozoru, prostim klikom na jedno dugme. Naravno, opcija da se u istom prozoru pojavljuju i poruke koje ste vi poslali može uštedeti mnogo vremena i živaca.
Kako slične mogućnosti postoje u mnogim web servisima, nismo ni sumnjali da će jedna ovakva opcija naći svoj put i do Outlooka. Još neke od interesantnih opcija su Clean Up (inteligentno briše suvišne delove iz dugačkih prepiski) i Ignore, koja omogućava da jednostavno “objasnite” programu da automatski briše nastavak neke konverzacije za koju više niste zainteresovani. Naravno, ne treba posebno da naglašavamo da korišćenje ove opcije može dovesti i do problema u komunikaciji, pa savetujemo da je pažljivo primenjujete. Po prvi pit je integrisana i komponenta za online socijalne mreže, pa ćete moći da Outlook vežete za LinkedIn, Facebook ili Twiter i druge. Naravno, i ovoga puta ćemo se malo posvetiti Backstage View Save & Send sekciji, u kojoj su smeštene opcije za dodavanje i kontrolisanje pojedinih naloga za elektronsku poštu. OneNote aplikacija će se od ove godine po prvi put naći implementirana u svim dostupnim komercijalnim verzijama Office paketa, pa će veći broj korisnika imati pristup ovoj relativno moćnoj aplikaciji za pravljenje podsetnika. Kao i svi ostali programi u 2010 paketu i OneNote je dobio svoju količinu unapređenja – inteligentna povezanost sa drugim aplikacijama iz paketa i novi interfejs su najvažnije. Jednostavno rečeno, ukoliko tražite aplikaciju sa ovim mogućnostima, OneNote je najmoćnija alatka na Windows platformi, i omogućiće vam organizaciju tekstualnih poruka, slika, audio zapisa, video materijala i linkova na jednostavan način. Naravno, da li ćete je upotrebljavati i u kom obimu ostaje otvoreno pitanje i zavisi od ličnih preferenci. Microsoft Access je poznata alatka namenjena formiranju jednostavnijih baza podataka, a kao i sa ostalim aplikacijama iz 2010 verzije paketa, mnoga poboljšanja su usmerena ka boljoj integraciji sa internetom. Tako je mogućnost da bazu prebacite na web dobrodošla, ali se u nekim situacijama može pokazati i kao prekomplikovana, budući da zahteva Share Point server, što nije uvek moguće obezbediti. Naravno, i dalje je moguće importovati podatke iz brojnih drugih izvora (Excel, Outlook, tekst, HTML, XML i slični), što je mogućnost po kojoj je Access veoma poznat.
Poslednja aplikacija u novoj verziji ovog poslovnog paketa je Microsoft Publisher, namenjen dektop izdavaštvu. Iako će mnogima razlika između ovog programa i Word-a biti nejasna, namene su potpuno različite – dok je Word pre svega namenjen pisanju i ispravljanju grešaka (iako ima i neke opcije namenjene “uobličavanju” materijala), Publisher je pre svega dizajnerska alatka koja poseban akcenat stavlja na sam izgled stranice. Uz osveženi interfejs, poseban akcenat stavljen je na Backstage View sekciju u kojoj se nalaze detaljna podešavanja za štampanje pripremljenog materijala, a nesumnjivo najkorisnija opcija je automatska detekcija mogućnosti priključenog štampača. Office Web Apps U pokušaju da na pravi način odgovori veoma agresivnoj konkurenciji (pre svega Google Docs paketu), Microsoft je po prvi put odlučio da korisnicima registrovanim na Windows Live servis besplatno ponudi osnovne verzije aplikacija Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint i Microsoft OneNote. I pored osnovne funkcionalnosti, bilo je za očekivati da kompanija korisnicima koji žele da koriste ove verzije njihovih poslovnih aplikacija uskrati neke mogućnosti – neke od njih nisu previše važne, ali nedostatak nekih drugih može predstavljati ozbiljno ograničenje u radu. Tako je moguće kreirati nove dokumente, ali sa jednim ograničenjem – ove aplikacije podržavaju rad samo sa dokumentima u XML formatu, predstavljenom uz prethodnu verziju Office paketa, zanemarujući u potpunosti standardne formate koje ovi programi koriste kada su instalirani na računare.
Uz otvaranje Windows Live naloga dobičete ukupno 25GB prostora na SkyDrive-u za smeštanje podataka, što bi svakako trebalo da bude više nego dovoljno za praktično sve grupe korisnika, iako postoji ograničenje u veličini fajla od 50MB. Kada su podržani web browseri u pitanju, morate koristiti Internet Explorer 7 ili noviji, Mozilla Firefox 3.5 ili kasnije verzije, Google Chrome, ili Safari 4. Opera ni dalje nije na listi zvanično podržanih web browsera, iako ćete i iz ovoga programa moći da pristupite nalogu i koristite online aplikacije. Tokom našeg testa nije bilo problema sa pristupom aplikacijama, ali smo ipak primetili određene probleme u funkcionisanju, a i brzina rada je bila nešto manja nego u slučaju korišćenja Internet Explorera ili Firefoxa, na primer. Uvođenje online aplikacija je potez koji dokazuje da i Microsoft shvata prednosti ovakvog načina korišćenja računara, ali i da nisu spremni da se odreknu glavnine svojih prihoda. Stoga su Web Apps namerno ograničene sa mogućnostima, ali ukoliko ih koristite na pravi način mogu se pokazati veoma korisnim, posebno jer i one podržavaju simultani način rada. Očekivano, Microsoft vidno ostavlja mogućnost da bilo koji fajl otvorite u programu koji je instaliran na računaru.Kako odabrati pravu verziju za vaše potrebe Sem već pomenutih Web Apps, koje će korisnicima biti dostupne besplatno, kompanija Microsoft kao i do sada nudi nekoliko različitih paketa sa različitim mogućnostima. Office Home and Student paket sadrži samo osnovne aplikacije – Word, Excel, PowerPoint i OneNote, ali je to ionako ono što je većini korisnika i najpotrebnije. Office Home and Business je nešto naprednije izdanje, imajući u vidu da uz gore pomenute aplikacije sadrži još i Outlook. Ukoliko vam on nije potreban, svakako možete uštedeti ne malu količinu novca. Office Professional je i najčešće prodavana verzija, i sadrži sve aplikacije iz paketa, ali je očekivano i najskuplja. Velikim klijentima (kompanijama) Microsoft nudi i dve specijalne verzije paketa – Standard (u odnosu na retail verziju Professional ne sadrži Access), kao i Professional Plus, koja sadrži i neke dodatne aplikacije – InfoPath, Communicator i SharePoint Workspace. Cene ovakvih paketa nisu unapred definisane, i direktno zavise od broja prodatih kopija.
Sem ovih, Microsoft još jednom nudi i besplatne ili jeftinije verzije svog paketa kupcima novih računara ili akademskim institucijama. Besplatna verzija, Microsoft Office 2010 Starter Edition, predstavlja direktnu zamenu za Microsoft Works, moguće je instalirati besplatno i legalno na sve računare koje prodajete ukoliko spadate u OEM proizvođača ili sistem integratora, ali naravno ima i ograničenja – radi samo na novijim operativnim sistemima (Windows Vista i Windows 7), tokom rada prikazuje reklame, a i jedine dve aplikacije u paketu (Word 2010 Starter i Excel 2010 Starter) su prilično limitiranih mogućnosti. Naravno, sve osnovne funkcije su dostupne, i ako ne spadate u zahtevne korisnike, čak i ova verzija može biti sasvim adekvatna, posebno što Microsoft ne ograničava njeno kopiranje – možete je prebaciti na koliko god računara želite. Sa Office Professional Academic paketom Microsoft još jednom izlazi u susret naučnim ustanovama i nudi punu verziju svog paketa poslovnih aplikacija za delić cene koju je potrebno platiti za paket u prodavnicama ili na internetu. Kada su cene komercijalnih paketa u pitanju, one se kreću od 119$, koliko treba izdvojiti za Home & Student ediciju ukoliko je kupujete online, do 499$ koliko kosta Professional ukoliko ga kupujete u prodavnici, sa instalacionim diskom. Ukoliko ste pomislili da je Microsoft sa ovom verzijom između ostalog revidirao i svoju cenovnu politiku, u pravu ste – cene odgovarajućih verzija su niže od onih sa kojima je predstavljen Office 2007. Da li je razlog tome generalno manji broj unapređenja paketa, ili pojačan pritisak konkurencije koja nudi besplatne proizvode, možemo samo nagađati, ali je u svakom slučaju to dobra vest za korisnike koji planiraju prelaz na verziju 2010. Kao što je i do sada bio slučaj, Microsoft će korisnicima ponuditi i verzije Office 2010 paketa i za druge platforme – krajem oktobra će biti predstavljen Microsoft Office 2011 for Mac, a korisnicima koji poseduju pametne telefone sa Windows Mobile 6.5 operativnim sistemom ili novijim, već je dostupna verzija posebno prilagođena ovim namenama, Office Mobile 2010.
Kome je namenjen Microsoft Office 2010
Pisanje teksta o Microsoft Office paketu, u kome čak ni oni koji spadaju u odlične poznavaoce pojedinih aplikacija verovatno ne znaju sve o njima, a da ne pričamo o drugim programima u paketu, nije nimalo lak zadatak. Stoga smo se ovoga puta prevashodno koncentrisali na neka od poboljšanja koja Microsoft predstavlja sa ovom verzijom, i koja bi mogla da doprinesu poboljšanju efikasnosti rada i većoj produktivnosti. Kao što smo već rekli u uvodu, razvoj Microsoft Office 2010 paketa poslovnih aplikacija trajao je gotovo tri godine, a nakon velikih izmena koje je donela prethodna verzija nije ni bilo za očekivati da i sada promene budu velikog obima.
Ipak, nesumnjivo je da se dosta radilo na optimizacijama, jer je očigledno da su sve aplikacije nešto “živahnije” nego u prethodnim verzijama i odziv sistema je daleko bolji. Minimalni hardverski zahtevi su stvarno minimalni – procesor frekvencije 500MHz, 256MB radne memorije i 1.5GB slobodnog prostora na hard disku. Naravno, ove specifikacije ne važe za 64-bitnu verziju, jer smo već rekli da je ona ograničena samo na operativne sisteme novijeg datuma, kojima je ionako potrebno više sistemskih resursa. Primetna je i dodatna integracija sa Windows 7 operativnim sistemom, kroz Jump List mogućnost koju je ovaj operativni sistem doneo. Obuhvaćene su sve aplikacije, ali nam se posebno dopalo korišćenje ove mogućnosti kada je u pitanju Outlook – vreme potrebno da počnete pisanje nove poruke, zakažete sastanak ili dodatne novi kontakt svedeno je na najmanju moguću meru.
Da li vredi prelaziti na Microsoft Office 2010? Sa korisničke tačke gledišta, svakako da. Poboljšanja, iako u najvećem broju slučajeva ne prevelika, postoje u svim aplikacijama, a neki noviteti su svakako više nego korisni. Mogućnost da napravite posebnu traku (Ribbon) će umnogome olakšati rad čak i onim korisnicima koji nisu imali strpljenja da Office-u 2007 daju pravu priliku, PowerPoint Broadcast će omogućiti veliku fleksibilnost u radu i olakšati organizaciju vremena, a mogućnost manipulacije slikama i video materijalom će u mnogim situacijama ubrzati rad, makar iz razloga da ne morate da napuštate osnovnu aplikaciju kako bi u drugom programu odradili osnovne operacije nad multimedijalnim materijalom. Naravno, ne treba zaboraviti ni mogućnost istovremenog rada više korisnika na jednom dokumentu, kao ni postojanje 64-bitne verzije, koja je sada po prvi put predstavljena, i korisnicima koji rade sa veoma velikim Excel tabelama može doneti nemerljivu korist.
Sa druge strane, radikalnih unapređenja nema, i ukoliko vam ni jedna od ovih novoimplementiranih mogućnosti ne izgleda kao nešto bez čega nećete moći da živite, pitanje je da li je ulaganje isplativo, i pored povoljnije cene Office paketa nego ikada pre.
Ono u čemu nemamo dilemu je da Microsoft Office 2010 svakako predstavlja najbolji paket poslovnih aplikacija koji možete instalirati na svoj računar – i onako dobri programi su sa novom verzijom dodatno poboljšani, i Office 2010 ponovo podiže lestvicu na novi nivo kada je konkurencija u pitanju.
td style=br /