Office 365: Lync - objedinjene komunikacije

U našem prvom susretu sa novim Microsoftovim servisom Office 365 upoznali smo se sa komponentom Lync Online, koja osim razmene kratkih poruka i audio/video komunikacije, korisnicima paketa omogućava i zajednički pristup istom računaru, takozvano deljenje desktopa. S obzirom da nam je ova komponenta novog servisa privukla naročitu pažnju, njome smo se malo detaljnije pozabavili, o čemu možete čitati u nastavku teksta. To nije sve, pošto nov

Igor Stanković Office 365: Lync – objedinjene komunikacije Pojam objedinjenih komunikacija (“Unified communications”) datira još iz sredine devedesetih godina prošlog veka, kada su se osim standardnih telefonskih komunikacija počele razvijati i elektronske komunikacije u formi teksta, kao što su upotreba e-mail servisa, instant messaginga, chat klijenata i varijacija. Danas pojam objedinjenih komunikacija obuhvata daleko širi aspekt i može se posmatrati kao integracija razlicitih servisa za komunikaciju u realnom vremenu.

Za priču o Lyncu potrebno je makar rudimentarno poznavati neke od ovih servisa, a ugrubo, servisi ili komponente jednog Unified communications sistema su: 1. Real-time messaging, poznatiji kao “chat” 2. Telefonija (kako standarna, tako i IP telefonija) 3. Video sastanci 4. Deljenje dokumenata i zajednički rad 5. Unified messaging (e-mail, sms, fax, voicemail) Objedinjene komunikacije se ne mogu posmatrati i tretirati kao jedan proizvod, već kao skup proizvoda koji omogućavaju jedinstveno korisničko iskustvo, ali i jedinstven korisnički interfejs na više različitih platformi i tipova medija.
 

 
Microsoft Lync
Kada razmislimo koliko samo različitih aplikacija koristimo za komunikaciju na Internetu na svakodnevnom nivou, shvatamo da brojka nije mala. Skype, gtalk, Windows Live, IRC klijenti, a možda neko još uvek koristi i ICQ… Sve ove aplikacije zahtevaju instalaciju, održavanje i, na kraju krajeva, snalaženje u svakoj od njih sa svim svojim specifičnostima i različitim korisničkim interfejsima. Zato se javlja potreba za jedinstvenim rešenjem koje će na istom mestu i na lak način omogućiti korišćenje savremenih komunikacionih metoda uključujući instant messaging, telefonske pozive, video pozive i konferencijske pozive, ali i zajednički rad na projektima i vođenje sastanaka.
 

 
Microsoftov proizvod sa kojim nastupa na tržištu objedinjenih komunikacionih rešenja je Lync, koji inače predstavlja već petu generaciju softvera i poreklo vodi iz proizvoda Microsoft Live Communication Server 2005.
 

 
Lync arhitektura se zasniva na otvorenim standardima za prenos signala, medija, udaljeni pristup i slično, a sama Lync infrastruktura spremna je za primenu u virtualizovanom okruženju, što je jako značajno za današnje primene u enterprise vodama gde je gotovo sve virtuelizovano. Voice i video aspekti Lynca optimizovani su za virtualna okruženja sa serverske strane, dok su sa klijentske strane instant messaging, presence i razmena podataka takode podržani prilikom virtualizacije desktop okruženja. Generalno, Lync je proizvod koji u potpunosti ispunjava sve zahteve za objedinjene komunikacije jednog modernog enterprise okruženja, sa svim osobinama koje se od njega očekuju a što su visoka dostupnost servisa, smanjenje troškova komunikacija, rešavanje problema sa preopterecenošcu komunikacionih sistema, kolaboracija izmedu timova i potreba za visokom sigurnošcu. Lync takođe predstavlja idealno rešenje za poznati problem nagomilavanja takozvanih komunikacionih silosa, gde se za svaki tip komunikacije (e-mail, chat, voip, video…) koristi posebna aplikacija sa svim svojim infrastrukturnim zahtevima, a što dodatno opterećuje server i mrežnu infrastrukturu.
 

 
Microsoft Lync je sve ove silose objedinio kroz rešenje visoko optimizovano za Cloud computing, obogativši ga jedinstvenim korisničkim iskustvom.
 

 
Lync 2010 na pravi način spaja tri glavna vida objedinjenih komunikacija: instant messaging, audio, video i web sastanke, kao i voice rešenja.
 

 
Lync 2010 je dostupan na svim aktuelnim platformama kao što su mobilni uredaji, virtualna okruženja, uobičajeni personalni računaru, telefoni, pa čak i web browseri.

 

U osnovne funkcionalnosti Lync-a 2010 spadaju:

* Audio-video konferencije

 

 

* Web konferencije, koje pritom omogućavaju i deljenje desktopa, takozvanu “interactive white board” funkcionalnost (elektronski uređaji koji imitiraju klasične table za pisanje markerom). Ovakve konferencije preko Lynca su moguće kako za korisnike unutar jedne organizacije, tako i za spoljne korisnike.

* Microsoft Lync WebApp: Osnovna prednost ove funkcionalnosti predstavlja činjenica da se umesto aplikacije koristi web browser za dobijanje Lync servisa i tako zaobilazi potreba za VPN (virtual private network) konekcijom. Pristup se drastično pojednostavljuje i sa korisničkog stanovišta jer se može izvršiti sa bilo kog uređaja koji ima web browser. Nema potebe za instalacijom bilo kakvih dodatnih aplikacija na klijentskom sistemu, što će ceniti svi korisnici spriviknuti na ekspanziju web aplikacija i cloud servisa.

 

 

* Unified messaging, odnosno integracija sistema objedinjenih komunikacija sa platformom Microsoft Exchange, čime se obezbeđuje pristup govornoj i fax-pošti, upravljanje mailboxom putem glasa, prezentovanje statusa i komunikaciju sa kolegama putem brzih poruka, glasom ili video-om.

* Group chat, to jest učestvovanje više korisnika u chat sesiji, što je postalo izuzetno popularno kod novijih servisa ovakvog tipa, kao što su Windows Live i Skype.

Integracija Lync 2010 sa ostalim Microsoft proizvodima (SharePoint, Office, Office 365)

Lync nudi vrlo tesnu integraciju sa paketom Microsoft Office, portalom SharePoint i servisom Office 365, a prirodna je i integracija sa Microsoft Exchange serverom koji je de fakto standard u svakom korporativnom okruženju koje se oslanja na MS rešenja.

Korisnik iz svog Microsoft Office Outlook klijenta ima pristup svim komponentama objedinjene komunikacije koristeći Lync klijent, tako da direktno odatle može koristiti instant messaging, video pozive, telefonske pozive, zakazivanje sastanaka, zajednički rad na dokumentima i preuzimanje desktopa drugog korisnika.

 

 

S obzirom da se bavimo servisom Office 365, ovde nam je posebno zanimljiva varijanta korišćenja servisa Lync Online koji je sastavni deo Office 365 ponude, potpuno optimizovane za Cloud upotrebu. Na ovaj način, korisniku su za određenu mesečnu nadoknadu na raspolaganju sledeće mogućnosti Lync Online komponente:

* Istant messaging, Lync-to-Lync audio i video pozivi
* Click to Lync iz Outlooka i Share Pointa
* Online meeting, deljenje desktopa, interactive white boards

 

 

Lync Online tako korisnicima nudi kompletno Cloud-zasnovano rešenje koje će objediniti sve potrebe za elektronskom komunikacijom i kolaboracijom u okviru jedne organizacije, eliminišući zamornu upotrebu više različitih servisa i aplikacija.

Cena za paket koji obuhvata osnovne Lync Online funkcionalnosti na mesečnom nivou se po korisniku kreće od šest dolara, što je, imajući u vidu koje se sve funkcionalnosti dobijaju, prilično povoljno. Microsoft je ovim zaokružio svoje viđenje modernog Cloud rešenja jer objedinjuje sve neophodne alate za savremene kancelarijske poslove, ali i privatne potrebe. Naravno, imajte u vidu da se ovde orijentišemo prema cenama iz inostranstva, pošto u trenutku pisanja ovog teksta još uvek nije poznato kolika bi trebala da iznosi mesečna naknada na lokalnom nivou, mada nam je najavljeno da će se kretati u pomenutom nivou.

 

 

Sa finansijskog stanovišta, moguće je ostvariti velike uštede u troškovima same komunikacije jer je sa bilo kog mesta i sa bilo koje platforme moguće je ostvariti kontakt i kolaboraciju između korisnika, a sa stanovišta administratora korporativne mreže, Lync rešenje može drastično olakšati poslove održavanja i upravljanja jer na prirodan način podržava rad u javnom, privatnom i hibridnom Cloud okruženju. Daćemo primer velike korporacije, za koju je sasvim prirodno da ima brojne ofise na teritoriji jedne ili više država. Ili pak, lokalne kompanije koja posluje u Beogradu, Novom Sadu, Subotici, Nišu…Pomoću Office 365 rešenja i svih opcija koje su ugrađene u njega (a o čemu smo ovde već naširoko pisali) dobija se kompletan set poslovnih alata koji omogućavaju direktnu komunikaciju između članova tima ma gde se u tom trenutku nalazili, sastanke, video konferencije, kolaboraciju, i sve to – bez brige o bekapovanju, bez brige o lokaciji gde se čuvaju dokumenti, i tako dalje. To je cloud – namenjen efikasnim, brzim i progresivnim firmama.

Naravno, sve alatke koje ovde vidite mogu da se nabave u odvojenoj varijanti, ili se može naći nekakva alternativa koja naizgled uspeva da vrši njihovu funkciju. Međutim, po prvi put imamo da su sve komponente koje čine Office 365 ponuđene na jednom mestu, u sklopu jedinstvenog paketa, i ono što je bitno jeste da predočimo čitaocima da to treba posmatrati kao celinu, koja omogućava strahovito puno firmama, a koja ne zahteva prevelike troškove zarad održavanja ili usklađivanja, ne prouzrokuje glavobolje oko kompatibilnosti, niti se sastoji iz više (desetina) potpuno odvojenih komponenti koje treba pokretati svaku ponaosob. Pri tome, još uvek nismo naročito spominjali SharePoint, koji sam za sebe predstavlja razvojno okruženje za interne potrebe samih kompanija…(a o čemu će biti više reči u narednim tekstovima).

Prosto, radi se o tome da sada Microsoft nudi poslovno rešenje koje u celosti usklađuje kompanijin poslovni softver sa tendencijama cloud doba u kome živimo. To je Cloud, tu pred nama. Mogućnosti su brojne, kao i benefiti, a da li će se firme prepoznati i shvatiti koliku potencijalnu korist od ovakvog, integrisanog rešenja, ostavljamo njima da procene. Lync je svakako jedna od vrlo korisnih alatki, čijom integracijom sam Office (365) dobija dodatnu vrednost. Želeći da vam objasnimo kako i zašto je to tako, ovaj put smo se fokusirali na Lync, a u narednom tekstu ćemo govoriti više o Exchange i SharePoint integraciji.

Office je definitivno prerastao ono što nam prvo pada na pamet kada pomislimo na njega – tabele (Excel), tekst editor (Word) i slično. Danas on stiže sa brojnim komponentama o kojima do sada nismo puno razmišljali, niti smo znali za njih. Koristi se na drugačiji način, donosi veće mogućnosti. Više ništa neće biti isto u sferi poslovnih rešenja…

 

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi