Opera, fenomen srpskog mobilnog tržišta

Povodom predstavljanja Telenor Klik usluge domaćeg provajdera mobilne telefonije, u Beogradu su boravili predstavnici kompanije Opera. Nismo mogli da odolimo a da ne porazgovaramo sa njima o njihovoj kompaniji, planovima na globalnom i lokalnom nivou, i uopšte o trendovima u današnjem IT svetu. Ovo je priča o njihovim planovima, ali i stvarima vezanim za Operu koje možda niste znali...u poslednje vreme, Opera veliki akcenat baca na mobilno tržište i tu

Filip Majkić

Kompanija Opera Software je norveška kompanija, osnovana još 1995. godine. Verovatno vam je najpoznatija po internet browseru Opera, rešenju koje je još odavno u sebe integrisalo i mail, RSS i druge „internet potrepštine“. Opera ima relativno mali udeo na browser  tržištu, ali istovremeno i vrlo lojalnu zajednicu koja koristi njihova rešenja već duže vremena. Zapaženu ulogu je imala i u našem skorašnjem uporednom prikazu popularnih browsera, na kome je ostvarila značajne rezultate i pokazala svoje prednosti. Ipak, u poslednje vreme, Opera veliki akcenat baca na mobilno tržište i tu vidi veliku šansu za proširenje svoje korisničke baze koja trenutno broji oko 70 miliona ljudi širom sveta. Upravo je jedno od rešenja za mobilne uređaje bilo povod njihovog gostovanja u Beogradu, a tu priliku smo iskoristili i da porazgovaramo sa njima.
 

 

 

 

Mnogi znaju kada je Opera osnovana, ali malo ko zna kako je osnovana. Sam browser i ideja su nastali kao jedan od projekata unutar norveške telekomunikacione kompanije Telenor (odnosno Telecom Research, kako se te 1994. godine zvao), tako da u određenom smislu veze između Telenora i Opere idu dublje nego što se to vidi na prvi pogled. Ipak, ne previše duboko, i završava se na tome da su neki od osnivača došli iz Telenora, pošto – verovali ili ne – Opera nikada nije radila nikakav projekat sa Telenorom. Upravo je Klik servis prvi projekat na kome dve norveške kompanije sarađuju. Još puno zanimljivih informacija o Operi vas čeka na narednim stranicama, uključujući i njihovo viđenje dešavanja na srpskom tržištu kome posvećuju sve više pažnje, ali pre toga da kažemo reč-dve o zajedničkom projektu Opere i Telenora.
 

Šta je u stvari Telenor Klik? Telenor Klik objedinjuje Operu Mini i posebnu Telenor Komunikator aplikaciju, te uračunat internet protok od 150 MB mesečno. Ima dva cilja – da korišćenje interneta učini što jednostavnijim i da korišćenje interneta unapredi na jednostavnijim mobilnim telefonima.  Ovaj servis će koštati 290 dinara mesečno sa uračunatim porezima, ali će do kraja godine biti u potpunosti besplatan. Klik servis može da se aktivira na tri načina: slanjem poruke “klik” na broj telefona 9000, preko wap portala i pozivanjem korisničkog centra. Posle toga se dobijaju dve poruke koje moraju da se prihvate, putem kojih se na telefon instaliraju Opera Mini i Komunikator. Sam servis i besplatni megabajti će posle ovoga biti automatski aktivirani. Za pohvalu je potez Telenora da čak i posle potrošenih 150 MB, neće biti nikakvih dodatnih troškova, već će se protok interneta ograničiti na 8 kilobajta u sekundi.
 

Opera Mini je bitan faktor  u celoj priči zato što internet sadržaj prolazi kroz Opera servere, smanjuje veličinu web strana kroz kompresiju i korišćenje raznih naprednih algoritama, i prilagođava prikazu na mobilnim telefonima. Opera Mini je već postala legendarna jer zaista odlično radi posao kada su u pitanju slabiji mobilni telefoni i u situacijama kada internet protok mobilne mreže nije maksimalno brz. Stoga je sasvim jasno da je Opera, odnosno njeno rešenje, bitan faktor u celoj priči. Više informacija o Telenor Klik servisu možete pronaći na našem sajtu u prikazu samog servisa, a mi ćemo se sada posvetiti dragim gostima iz Norveške. Verujemo da će i vama biti zanimljivo ono što su imali da kažu…

 

U gostima Telenora i Beograda je bio Andreas Thome, potpredsednik kompanije Opera zadužen za prodaju. Sa njim smo vodili prijatan i neposredan razgovor u kome smo želeli da zahvatimo što više tema zanimljivih za naše čitaoce.

 

Benchmark:  Za početak, voleli bismo da razjasnimo misteriju vezanu za Operu – svima je jasna zaleđina Internet Explorera, ko stoji iza Safarija, kako posluje Mozilla sa svojim Firefoxom – ali našim čitaocima je verovatno jedna od najvećih misterija kako Opera pravi profit od svog browsera? Na čemu se bazira poslovni model kompanije?

Andreas : (Smeh) Da, mnogi se pitaju, imajući u vidu da mi svoj proizvod ne naplaćujemo korisnicima. Kada govorimo o Operi, moramo razdvojiti celu priču na dva dela. Naše opredeljenje je da korisniku isporučimo kvalitetan proizvod, za koji on ne mora ništa da plaća. Dakle, sa te strane, situacija je kristalno jasna i korisnicima ne tražimo nikakve finansijske naknade za naš proizvod.

Odakle onda generišemo prihode? Pod jedan, od kompanija koje možete „pronaći u browseru“. Kada vidite Search polja u Opera pretraživaču, na primer, gde su Google i ostale kompanije – znajte da su te kompanije platile da budu na tim mestima, odnosno da se prihodi generišu od njih. Takođe, plaćaju naši partneri. Politika je da velike kompanije plaćaju za korišćenje naših proizvoda i implementaciju istih. Dakle, kada neka telekomunikaciona kompanija želi da koristi Operu na svojim telefonima ili drugim uređajima, ona to plati. Na taj način ostvarujemo svoj cilj, a to je da krajnji korisnik ne plaća ništa kada je naš proizvod u pitanju. Za nas je to izuzetno bitno. Rastemo kao kompanija, već zapošljavamo preko 700 ljudi. Puno se oslanjamo na „dobar glas“, ljude koji pričaju o nama, o našem proizvodu, preporučuju nas prijateljima. Strategiju nećemo menjati.

Benchmark:  Koliko ste zadovoljni poslovanjem na srpskom tržištu i na čemu se bazira vaša strategija u našoj zemlji i regionu?

Andreas : Naše proizvode sada koristi 70 miliona korisnika. Strategija nam se, svakako, zasniva na daljem korišćenju potencijala koje naš proizvod ima u domenu mobilnog tržišta. Paralelno ćemo nastaviti da razvijamo i ostale proizvode, ali trenutno najveći potencijal za rast vidimo u saradnji sa lokalnim kompanijama i generalno u lokalnoj prisutnosti i lokalizaciji naših proizvoda. Dobar primer je upravo Telenor akcija u regionu, gde se kombinovanjem Opera tehnologije i Telenorovog portfolija korisnicima otvaraju nove mogućnosti. U poseti vašoj zemlji, prilikom razgovora sa partnerima i sa vama smo zaključili da je osnovni problem u visokim troškovima mobilnog interneta.

Upravo tu vidimo svoju šansu. Naš proizvod, Opera Mini, je takav da renderuje sve na našim serverima i šalje kompresovane podatke preko mreže, tako da omogućava značajne uštede u protoku. To je naša značajna prednost u odnosu na konkurenciju, i drago mi je da korisnici u Srbiji to prepoznaju. Svakako ćemo nastaviti da budemo prisutni na srpskom tržištu jer je ono postalo veoma značajno za nas zbog izuzetno velikog broja mobilnih korisnika. Projekti lokalizacije, saradnja sa operaterima, nove tehnologije, sve to možete očekivati u narednom periodu.

Benchmark:  Opera Mini je od ranije veoma poznato rešenje za web za slabije telefone – koliko je Telenor Klik doprineo da Opera Mini postane još popularnija u Srbiji?

Andreas : (Andreas vadi grafikone iz torbe) Evo dobrog primera za to. Pogledajte naš udeo na srpskom mobilnom tržištu. Od nekih dvadesetak procenata prošle godine u ovo vreme, sada smo zastupljeni sa nekih 57-58 odsto. To je fenomenalan rezultat! Ponosni smo što smo najkorišćeniji na srpskom mobilnom tržištu i svakako da ćemo nastaviti da radimo kako bismo korisnicima isporučili nova rešenja i nove mogućnosti korišćenja. Naša želja je da svim korisnicima omogućimo prijatno iskustvo u korišćenju interneta, bez obzira na to kakav hardver oni poseduju i mislim da uspevamo u tome.

Posebno nam je drago što su takvi rezultati ostvareni iako se Opera u principu ne isporučuje sa većinom telefona koji su ovde dostupni. To znači da su korisnici morali da posete naš sajt i skinu Operu za svoj mobilni uređaj, što opet znači da se dobar glas daleko čuje i da postoji zajednica koja ne mora ni biti organizovana, ali koja preporučuje softver svima. To nama govori da je Opera na dobrom glasu ovde.

 

Benchmark:  iPhone je dobio Opera Mini browser. Da li i kada treba da očekujemo Opera Mobile browser za iPhone i iPad?

Andreas : Opera Mobile svakako neće biti izrađivana. Postoji  Opera Mini za iPhone i radi se o izuzetno popularnom rešenju. Za iPad – još uvek nismo sigurni.

Benchmark:   HTC je, na primer, kao primarni browser koristio Operu Mobile na modelu HD2 – da li očekujete slične poteze na novom Windows Phone 7 operativnom sistemu? Da li je u planu Opera Mobile za Windows Phone 7?

Andreas : Ne bismo to komentarisali. U ovom trenutku, ne možemo ni da potvrdimo ni da demantujemo, u fazi smo istraživanja.

 

Benchmark:  Postoje najave da će Opera Mobile browser za Android izaći iz Beta faze. Kada to možemo da očekujemo i kakvo je vaše gledište na Android?

Andreas : U ovom trenutku, to je tehničko pitanje. Verovatno biste sada hteli da nas pitate: „Zar nemate unapred određene datume?“, na šta moramo unapred da damo odgovor – nemamo. Naša koncepcija jeste da razvijamo proizvod do trenutka kada procenimo da je spreman, da je doveden na vrhunski nivo i da je apsolutno upotrebljiv. Stoga ne volimo da našim timovima zadajemo precizne rokove kao što je to uobičajeno po firmama. Naravno, neki okvirni rokovi postoje, ali eksplicitnih nema. Proizvode isporučujemo „ispolirane“ do maksimuma. Takvo je naše opredeljenje.
 

 

Benchmark:  Šta vidite kao glavnu prepreku Operi da zauzme još veći udeo na tržištu mobilnih telefona?

Andreas : Glavni izazovi sa kojima se suočavamo na tom tržištu jesu to što pojedini proizvođači nude kompletnu platformu, uključujući i softver, potreba za predočavanjem prednosti korišćenja Opera softvera telekomunikacionim kompanijama u njihovim rešenjima, ali i korisnicima. Uvereni smo da ćemo postepeno ostvarivati sve bolje rezultate. Srbija je sjajan primer – sa petine na gotovo dve trećine udela za oko godinu dana!

Naravno, ne očekujemo da ćemo postići sličan rezultat na svim tržištima, ali je to jasno kojim se putem dalje mora ići – lokalizacija, prilagođavanje potrebama lokalnih tržišta i operatora, kreiranje rešenja od kojih će svi imati koristi. Uvereni smo da je naš softver adekvatna podloga i da će korisnici to prepoznati. Naša baza koja trenutno broji 70 miliona korisnika je u stalnom porastu.

Benchmark:  Opera browser za računare, iako veoma kvalitetan, nije popularan koliko zaslužuje. Kako to objašnjavate?

Andreas : Suočavamo se sa znatnom konkurencijom. Jednostavno, nekada moramo biti svesni da druge firme imaju mnoštvo proizvoda i kompletne ekosisteme iza sebe. Microsoft je gigant IT industrije, koji prodaje Windows operativne sisteme i gomilu proizvoda, nudeći usput svoj Internet Explorer. Safari ima iza sebe Apple, koji se bavi nečim sličnim, odnosno prodajom kompletne platforme. Firefox i Mozilla imaju uz sebe Open Source zajednicu, i nude različite proizvode. Opera se bavi samo i isključivo – razvojem svojih rešenja za internet browsing. To je sa jedne strane loše, jer nemamo dodatni podsticaj koji ima naša konkurencija, a opet je i veoma dobro, jer nam omogućava da se fokusiramo na naš proizvod, sve sa ciljem da korisnici dobiju superiorno rešenje.

Naš udeo raste, i u mobilnom svetu je već izuzetno, izuzetno dobar. Očekujemo da ćemo postepeno igrati sve značajniju ulogu, a uverenje da idemo u dobrom pravcu dobijamo i u kontaktima sa partnerima. Kada imate proizvod koji koristi preko 70 miliona ljudi, i kada ti ljudi veruju u taj proizvod, jer su ga isprobali i poklonili mu poverenje a nisu ga dobili u paketu softvera ili sa operativnim sistemom, to dosta govori.

 

Benchmark:  Opera zajednica je među najvernijim – postoji veliki broj korisnika koji je naviknut na Opera ekosistem i ceo spektar web tehnologija ukorporisanih u browser, od klasičnih funkcionalnosti, preko maila, RSSa, odskora i socijalnih mreža putem Opere i slično – imate li neku poruku za njih?

Andreas : U celom svetu imamo primere specifičnih veza između korisnika i našeg softvera. Nedavno smo imali slučaj da su nam fanovi iz Kenije zatražili Opera majice, kako bi mogli da idu u njima po ulicama i ponosno ističu šta koriste na svojim kompjuterima. Kenija nije razvijena zemlja sa infrastrukturom koja omogućava udobno korišćenje interneta, ali bez obzira na to, zajednica već postoji i inicirala je kontakt sa nama. Isto tako, nedavno smo imali slučaj da kineski bračni par koji je na krstarenju na medenom mesecu pošalje molbu da tokom krstarenja dođu i posete sedište kompanije. (Smeh) Bili smo pomalo u šoku – zašto bi, za ime sveta, neko dolazio tokom medenog meseca u naše kancelarije, ali ispostavilo se da su oboje, i suprug i supruga, veliki ljubitelji Opera softvera.

Želimo da se zahvalimo svima na poverenju koje nam ukazujete. Verujemo da to činite jer ste svesni da vam naš proizvod donosi pogodnosti u odnosu na konkurenciju, bilo da je to neka dodatna mogućnost, lakše korišćenje ili udobnost u upotrebi. Naporno radimo na kreiranju novih rešenja i permanentno usavršavamo naše proizvode. Uvereni smo da ćete prepoznati i novi kvalitet koji će korisnici dobiti sa novim rešenjima na kojima ćemo raditi zajedno sa partnerima, kao što je Telenor Klik.

 

Da u Operi imaju razloga za zadovoljstvo, potvrđuje i istraživanje mobilnog tržišta, odnosno kontinualno praćenje srpskog mobilnog tržišta koje sprovode razne nezavisne agencije, ali i koje se sprovodi za potrebe same kompanije. Ne želeći da koristimo direktne podatke od same kompanije Opera, opredelili smo se da prezentujemo podatke koji dolaze iz firme StatCounter. Oni se odnose na tržište mobilnih browsera u Srbiji. Evo kako grafikon izgleda:
 

Vrlo je lako uočiti značajan porast korišćenja Opera pretraživača u mobilnom segmentu. Sa nešto manje od 24% na skoro 60% za svega godinu dana je rezultat koji je za svako poštovanje. Interesantno je da se taj trend rasta odvijao u uslovima kada nije bilo organizovanih akcija vezanih za Operu, odnosno u vreme prodaje mobilnih telefona koji ne koriste Operu kao podrazumevani pretraživač, kao što je naš gost i primetio. Istovremeno, kako je došlo do buma smartfonova, koji omogućavaju korisniku izbor između browsera, to jasno govori da se Opera može smatrati veoma poželjnim izborom među korisnicima koji intenzivnije koriste mobilni internet.

Posebnu pažnju privlači “novi rast”, koji se može uočiti u periodu od avgusta do novembra. Naime, sa grafikona se jasno vidi da je udeo neko vreme “lebdeo” oko 45%, dok nakon avgusta sledi novi zamajac i jasan skok. Opera, prema rečima Andreasa Thomea, smatra da je za ovo najzaslužniji – upravo Telenor. Naime, na stanovištu su da je novi porast, odnosno zamajac koji je “pogurao” Operu na gotovo 60% udela među mobilnim browserima jasno vidljiv efekat početka saradnje sa Telenorom, kao i da će Telenor Klik, koji omogućava i korisnicima koji nemaju napredne telefone poslednje generacije da udobno koriste internet, dati još bolje rezultate u budućnosti.
 

Ono što može biti porazno po konkurente jeste da gotovo niko drugi ne pokazuje uzlazne trendove. Čak i Android platforma, uprkos jasnom rastu prodaje na teritoriji Srbije, ne beleži uspon, što jasno govori da se korisnici odlučuju na Operu umesto na ugrađene browsere. Najveći gubitnik je svakako Nokia. Slika neposredno iznad sa barovima ne dočarava u punoj meri opadajući trend, koji se mnogo bolje može videti na grafikonu koji prati situaciju iz meseca u mesec. Sa gotovo polovine tržišta na ispod 24%, udeo kompanije Nokia se praktično prepolovio. NetFront browser takođe gubi značajan udeo. Zanimljivo je primetiti da je i iPhone udeo opao. Korisnici koji koriste iPhone (tj. makar Safari koji na njemu dolazi) se, vrlo verovatno, takođe postepeno okreću alternativama. iPhone je dostigao vrh u junu, da bi do novembra praktično pao na nivo iz februara. Naravno, moguće je i da jednostavno korisnici ne kupuju više u toj meri iPhone i da udeo u saobraćaju pada iz tog razloga.

Sve u svemu, Opera je trenutno dominantna na srpskom mobilnom tržištu, sa natpolovičnim udelom, koji opasno “ugrožava” famoznu dvotrećinsku granicu. Korisnici na području Srbije su rekli svoje – njihov izbor je trenutno Opera. To ne znači da neće biti raspoloženi da se okrenu nekom novom rešenju ukoliko se pokaže superiornijim. Ali, jedno je sigurno – u sektoru mobilnog interneta i browsera koji omogućavaju njegovo korišćenje, jednom od najbrže rastućih sektora IT industrije, Opera vodi glavnu reč na području Srbije. Mi im čestitamo i želimo im da se ne uspavaju na lovorikama, već da nastave da razvijaju kvalitetne proizvode koje će i krajnji korisnici i preduzeća znati da prepoznaju.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi