Dušan Kovačević U današnje vreme posedovanje web sajta posvećenog vašoj firmi više nije luksuz, već neophodnost, jer su trendovi selidbe makar pojedinih delova poslovanja na internet više nego primetni, a ne treba smetnuti sa uma ni značaj marketinga, posebno kada je mlađa populacija u pitanju. Ipak, treba biti oprezan, budući da ne može baš svako da proceni koliko je neki sajt dobar… ali će svako sasvim sigurno zapamtiti loš sajt. Male firme i velike kompanije koje su krenule u projekat razvoja svog web sajta često imaju jednu veoma značajnu zajedničku karakteristiku – u inicijalni trošak se retko kada ubraja održavanje web lokacije i osvežavanje sadržaja. Mnogi i danas (na žalost) misle da je dovoljno kupiti domen, postaviti sadržaj i preći na druge poslove. To jednostavno nije slučaj, jer u poslednje vreme prvi utisak koji novi poslovni partner stiče o vašoj firmi je upravo posredstvom web sajta… i taj utisak često može biti prilično loš.
Web servis svojim klijentima nudi kompletnu uslugu. Ukoliko uopšte ne posedujete web sajt, deo usluge uključuje i njegovu izradu. Nekim korisnicima će biti dovoljan i sajt izrađen jednostavnijim (i standardnim) web tehnologijama poput HTML-a, dok će za neke biti korišćene naprednije, poput Joomla-e ili Flash-a. Ono što se u svakom slučaju radi za svakog klijenta je sam dizajn, koji se svojim izgledom prilagođava potrebama i željama korisnika. Ukoliko korisnik već poseduje sopstveni domen i sajt, Web Servis će uraditi analizu sadržaja i nakon toga ponuditi najoptimalnije rešenje. Ipak, najvažniji deo usluge je redovno ažuriranje. Dobar web sajt veoma često posetiocima nudi nove sadržaje, bilo u formi vesti, izveštaja ili autorskih tekstova, a što se on češće osvežava, to će i rangiranje sajta na najpoznatijim pretraživačima biti bolje, jer se očekuje da će posetioci češće svraćati. Naravno, ne postoji pravilo šta je idealan tempo objavljivanja novih sadržaja, i to umnogome zavisi od efekta koji korisnik želi da postigne, ali dugogdišnje iskustvo govori da je apsolutni minimum tri puta mesečno. Čak i ovakav tempo za neku malu firmu može biti previše, jer je teško odvojiti jednog zaposlenog koji će se baviti samo izgledom web sajta.
Posebna prednost unajmljivanja profesionalaca za ovakve usluge je kvalitet dobijenog sadržaja. Lokacije koje poseduju origanalne tekstove, koje nije moguće pronaći drugde na internetu će svakako imati svojevrsnu prednost u odnosu na one koji jednostavno kopiraju ili prevode interesantne članke. Uz originalnost, veoma važan detalj je i ispravnost teksta – kako slovna, tako i gramatička, jer je nedvosmisleno utvrđeno da loše otkucani tekstovi ne samo da ne povećavaju saobraćaj na sajtu, već su veoma često i kontraproduktivni. Naravno, i forma je veoma važna – savremeni trendovi su takvi da se prednost daje kratkim i informativnim sadržajima, kraćim pasusima i rečenicama koje po pravilu sadrže što manji broj reči. Nekome kome pisanje nije primarni posao trebaće veoma mnogo vremena da stekne rutinu i iskustvo, makar i kada su ovi osnovni postulati u pitanju, posebno u situacijama kada im je ovo samo usputno zaduženje. Ukoliko pretpostavljate da je ova usluga primarno namenjena većim kompanijama, moramo reći da niste u pravu. Šta više, usluge Web Servisa više koriste male firme, koje su u principu već svojim modelom poslovanja maksimalno prilagođene tome da značajan deo posla mogu prebaciti na spoljne partnere, i jedna od stvari koje su idealne za takav način poslovanja je “outsourcing” web dizajna. Na ovaj način mogu i dalje imati aktuelan web sajt, ali bez prevelikih troškova koje obično povlači zapošljavanje dodatnog saradnika koji bi se samo time bavio ili potencijalnih problema koje može doneti preraspodela zaduženja u samoj kompaniji.
Web servis nudi nekoliko nivoa usluga, a najjeftiniji paket košta 49 evra, za šta klijent dobija osvežavanje sadržaja makar tri puta mesečno. Ove objave mogu biti kako vesti vezane za tekuće poslovanje kompanije, poput najava specijalnih akcija ili izveštaja sa održanih skupova, pa do opštih vesti vezanih za sferu poslovanja ove kompanije. Skuplji paketi donese očekivano donose veći nivo usluge (češća ažuriranja sadržaja i produkcija materijala), koji je pored toga moguće i dodatno prilagođavati specifičnim potrebama. Imajući sve ovo u vidu, nije teško zaključiti da će neke firme nesumnjivo naći interes u angažovanju spoljne pomoći ne samo tokom izrade i postavljanja web sajta, već pre svega za njegovo održavanje i ažuriranje sadržaja, ostavljajući zaposlenima slobodno vreme da se bave svojim primarnim poslom. To se, kada se sve sabere, može pokazati kao najjeftinije i najefikasnije rešenje za mnoge privrednike, i svakako da je dobro da se i na našem tržištu pojavi jedna ovakva agencija koja će ovaj tip usluge ponuditi svima, a ne samo klijentima velike platežne moći.