Uporedni test volana

Uporedni test volana

Evolucija je učinila svoje i na tržištu već par godina mogu da se nađu dosta dobri volani. Međutim, mislimo da je tek sada pravi trenutak za njihovo predstavljanje. Iako je cena uvek bitna stavka, opšte je mišljenje da do sada nije bilo dovoljno igara vrednih ulaganja u ovakvu opremu. Situacija se, međutim, promenila...

    Sadržaj

      Branko Mitić Evolucija je veoma bitna stvar u kompjuterskom svetu. Nemoguće je zamisliti
      da neka komponenta dostigne zadovoljavajuću zrelost odmah nakon svog predstavljanja,
      već je za to potrebna smena bar nekoliko generacija. Situacija je jednostavna kada je
      neka komponenta neophodan deo kompjuterskog sklopa, ali kada je u pitanju parče
      hardvera koje nije svakome potrebno, onda se proces sazrevanja odvija veoma
      sporo. Kada je reč o elektronskom igranju, ono se pojavilo još 70-tih godina XX veka;
      Pong i Space Invaders deluju kao amebe u odnosu na današnje igre, mada ne treba
      isključiti mogućnost da su nekome zanimljivije. Vremenom su se pojavljivale
      nove igre, novi igrački žanrovi, pojavljivale se i nestajale platforme za igranje,
      a naposletku smo svedoci multiplay igranja, kao i igračkih rekvizita. Danas
      ćemo da se osvrnemo na igranje vožnji – preciznije, na opremu za bolju i zanimljiviju
      virtuelnu vožnju – volane. Kada su se volani pojavili, ne bi mogli precizno da kažemo, ali to u ovoj priči
      nije bitno. Evolucija je učinila svoje i na tržištu već par godina mogu da se
      nađu dosta dobri volani. Međutim, mislimo da je tek sada pravi trenutak za njihovo
      predstavljanje. Iako je cena uvek bitna stavka, opšte je mišljenje da do sada
      nije bilo dovoljno igara vrednih posedovanja volana. Situacija se međutim promenila. Možemo da identifikujemo čak pet dobrih razloga posedovanja volana… 1. Live for Speed

      karakteristike, statistike, volana periferijeNajviše od svega u vezi sa ovim naslovom impresionira to što je ovu igru razvilo
      samo tri čoveka. Igra koja je prešla trnovit put do svog uspeha koji na kraju
      niko ne može da ospori. Danas je LFS igra koja uz nekoliko staza može da ponudi
      veliki broj automobila, koji se razlikuju po svojoj snazi, težini, poziciji
      motora i po tome da li je vuča na prednjim, zadnjim ili svim točkovima. Uz različitost
      automobila i odličan Force Feedback, glavna osobina ove igre ipak je online
      igranje, koje je prisutno u najrazličitijim oblicima. Napomena da igra ne poseduje
      licence za automobile 2. Fia GTR karakteristike, statistike, volana periferijeOva igra dolazi iz sve poznatije kuće Simbin, koja se nalazi u velikoj ekspanziji.
      GTR igra poseduje licence za sve automobile i staze koji se nalaze u najbržem
      FIA šampionatu putničkih automobila, koji se zove Fia GT. Uz napomenu da postoji
      i jedan brži GT šampionat na teritoriji Japana – Super GT, ali vratimo se na temu
      :). “Putničkih automobila” ne treba da vas zbuni, jer u garažama mogu
      da se nađu na primer: Ferrari 550, Saleen S7, Lamborghini Murciélago, Maserati
      MC 12, Lister Storm GT, itd., koji (ako se prisetimo da je kod Ferrarija to model
      Enzo) predstavljaju ekstremne četvorotočkaše kuća iz kojih dolaze. Lista automobila
      je prilično dugačka i svi automobili, koji su podeljeni u klase, urađeni su po
      licenci. Velika prednost ove igre je prisustvo pravih staza, koje su prilično
      dobro urađene. Pored svega, najbolje strane ove igre jesu fizika (ili preciznije
      rečeno fizike – množina) i fantastičan zvuk. 3. GT Legends karakteristike, statistike, volana periferijeSimbin kuća takođe je razvila ovu igru. Nešto drugačije koncipirana od Fia GTR
      naslova, čini se da se GT Legends odlikuje još boljim fizikama i impresivnim zvukom,
      što je logično, jer se GT Legends pojavio nakon GTR ostvarenja. Za razliku od
      GTR, u GT Legends igri vozite starije i sporije automobile. Stariji i sporiji
      automobili ne moraju da znače i manje zabave. Pored toga što GT Legends poseduje
      veći broj automobila od GTR-a, čini se da četvorotočkaši iz sedamdesetih i osamdesetih
      osvajaju mnogo više simpatija pravih ljubitelja, najviše zbog nepostojanja kompjutera,
      ali i zvuka koji očigledno mnogima evocira uspomene za nekim boljim vremenima,
      u kojima se nalaze i bolji automobili. Sve u svemu, po mišljenju autora ovih redova,
      najbolja simulacija vožnje koju možete da pokrenete na PC-u, zbog odlične fizike
      i impresivnog zvuka. 4. rFactor karakteristike, statistike, volana periferijeIgra kuće ISI koja je krenula putem koji je utabao Life for Speed. Ponovo je veliki
      akcenat bačen na online igranje, ali se tu nije stalo. Uz grafiku koja je više
      nego dostojna druge polovine 2005. godine, rFactor je doneo i bolji zvuk u odnosu
      na (igru na koju strukturalno najviše liči) Life for Speed. rFactor donosi drugačije
      fizike u odnosu na Life for Speed i ne bi želeli da dižemo prašinu oko poređenja
      realnosti vožnje u ove dve igre. U startu rFactor ima tek nekoliko staza i automobila,
      od kojih jedan po svojim svojstvima podseća na Formulu 1, iako licence, kako za
      automobile, tako i za staze, ne postoje. Međutim, za kopiju Formule slobodno možemo
      reći da je najbolja simulacija Formule 1 ikada: odličan zvuk i kamera učiniće
      da vam sati “ringišpila” čak i na praznoj pisti ne budu dosadni. Možda
      i najveći adut ove igre jeste otvorenost za modovanje, pa je tako samo pitanje
      vremena kada će od samostalnih autora da se pojave poznate svetske staze, automobili,
      bolidi… 5. Richard Burns Rally karakteristike, statistike, volana periferijeUz dužno poštovanje prema Colin McRae serijalu, smatramo da je Richard Burns Rally
      jedini reli koji je zaslužio da se nađe među top 5 simulacija vožnje. Ono što
      je zanimljivo, jeste da se Richard Burns Rally ne vozi onoliko koliko je dobra
      igra. Može se reći da je Richard Burns Rally dobra simulacija tek za one uporne.
      Igra je za mnoge preteška, dok ima i onih koji čak kažu da se pravi WRC automobili
      ne upravljaju tako teško. Dve stvari daju se zameriti ovoj igri, to su slabiji
      zvuk (šteta!) i nedostatak većeg broja automobila. Sve ostalo urađeno je na vrhunskom
      nivou, a tajnu ovog ostvarenja možete da vidite u delu igre “credits” (autori), gde ćete videti veliki broj skandinavskih imena – za pravog ljubitelja
      relija, ovo je bitan podatak. Na prvi pogled Richard Burns Rally vam se neće dopasti,
      ni na drugi, ni na treći i dugo će biti previše naporan, ali ako ste uporni i
      ako se redovno budete vraćali ovoj simulaciji, vremenom će postajati sve bolja
      i sve zanimljivija.
      Naravno, ne završava se sve na ovih pet igara. “Igra” koja zaslužuje
      da se spomene sigurno je F1 Challenge 99-02. Iako na početku ove igre vidimo
      Electronic Arts logo, ovu igru je napravila ista kuća kao i rFactor – ISI. Mnogo
      bitnije, što je slično sa rFactor naslovom, jeste da je i F1 Challenge 99-02
      otvoren, pa je tako moguće pronaći modove (od kojih su neki urađeni odlično,
      neki tek površno) sa različitim vrstama automobila i takmičenja, kao i automobile
      iz nekih prošlih vremena. Takođe, treba znati da se ne završava sve ni na PC igranju; verovatno najpoznatija
      simulacija vožnje ne vozi se na PC-u. U pitanju je Gran Turismo serijal, koji
      je sa svojim četvrtim nastavkom 2005. godine potresao celu igračku industriju,
      uključujući i one delove koji nemaju veze sa vožnjama ili PlayStation 2 konzolom.
      Najpre je oduvao konkurenta sa XBox konzole – Forza Motorsport, a potom je nagonio
      ljude ka kupovini 5 godina stare PS2 konzole, kao i Driving Force Pro volana.
      Kada vas proizvod vredan 50€ natera na trošak od još 250-300€, onda to mora
      da nešto znači. Kada bi hteli da kažemo sve o GT4 igri, verovatno bi bio potreban
      poseban tekst, ako ne i sajt sa dnevnim ažuriranjem (eh, sad si preterao :), prim.ur.). Ukratko, ova igra donosi
      najmanje 700 automobila i preko 50 staza. Među automobilima možete da nađete
      od prvog automobila ikada napravljenog, do prototipa koji se tek razmatraju
      za masovno proizvodnju. Među stazama se nalaze izmišljene, ali i verne kopija
      pravih, dok krunu cele igre predstavlja više nego verna kopija 20.8 km dugačkog
      “Severnog Kruga” Nurburgring piste, poznatiji kao Nordschleife. Ova
      staza prosto privlači, ne samo zbog svoje dužine, već zato što se najrazličitija
      nadmetanja u stvarnom svetu odvijaju upravo na njoj, dok nema većeg proizvođača
      automobila koji ne testira svoje buduće modele na ovoj stazi. Iznad svega, Nordschleife
      je dostupan i za “civilno” korišćenje, što ga čini najpoznatijom stazom
      na svetu. Kada je reč o fizikama, može se reći da GT4 ukroćeni simulator, iako
      bi neko rekao da ova igra po realnosti ne može da se poredi sa gore spomenutim
      naslovima. Ukoliko ne znate da vozite, GT4 neće skupo naplaćivati vaše greške,
      međutim, ukoliko je potrebno ostvariti vrhunske rezultate, neće biti dozvoljene
      greške i biće potrebno igru voziti kao pravi simulator. Ovo je razlog zbog kojeg
      smatramo da GT4 jeste simulator, iako na prvi pogled deluje prilično pitomo,
      biće vam potrebno prilično vozačko znanje za napredovanje kroz ovu igru. Sa PlayStation 2 konzole u poslednji čas stiže naslov vredan spomena. U pitanju
      je igra WRC Evolved, koja je peti nastavak WRC serijala na PS2 konzoli. Ova
      igra donosi licence za automobile, staze i vozače za 2005 godinu. Iako ne podseća
      na Richard Burns Rally ostvarenje, njemu se po realnosti približava, dok kvalitetom
      zvuka, a pogotovo izborom automobila prestiže, čime svakako predstavlja ostvarenje
      vredno pažnje.

      Razlike između Force Feedback, Vibration Feedback i “običnih” volana Proizvođači igračkih rekvizita svoje volane nazivaju na različite načine, ali
      je podela veoma jednostavna. Svi volani se dele na one sa i bez Force Feedback
      mehanizma. Force Feedback volani u sebi imaju motor koji postavlja obruč u položaj
      zavisno od dešavanja u igri. U praksi to znači da će volan na pravcu bežati
      levo-desno ukoliko je podloga neravna, prilikom skretanja vozač će da okreće
      volan, dok će Force Feedback mehanizam naprezati volan u suprotnom smeru, baš
      kao kod pravih kola i tako dalje. Force Feedback omogućava daleko bolji osećaj
      nego obični volani, jer motor određuje smer i intenzitet otpora okretanja volana,
      što dovodi do daleko preciznijeg upravljanja.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      r Factor

      Richard Burns Rally

      Volani bez Force Feedback mehanizma imaju jednostavnu oprugu koja vraća volan
      u centralni položaj. Ne samo da ovi volani nemaju dovoljno jak otpor kao kod
      pravih automobila, već taj otpor nije promenljiv i ne zavisi od vrste automobila
      ili dešavanja na stazi, pa su tako volani bez Force Feedbacka prilično neprecizni
      za ozbiljnu vožnju. Force Feedback volani pored otpora prilikom okretanja volana, imaju mogućnost
      vibriranja prilikom vožnje preko neravnih terena, prelaska ivičnjaka, izletanja
      i slično. Ova opcija nije previše korisna, ali pomalo poboljšava osećaj simuliranja
      vožnji. Vibration Feedback volani nisu ništa drugo nego volani bez Force Feedback
      mehanizma, sa opcijom vibriranja. Ovo znači da će Vibration Feedback volani
      prilikom spomenutih uslova (neravne podloge) vibrirati, ali će okretanje volana
      i dalje biti zasnovano na otporu koji stvara opruga, što je loše. Za ozbiljnu
      vožnju, Vibration Feedback volani nisu ništa bolji od “običnih” volana
      – bez Force Feedbacka – osim što imaju opciju vibriranja, koja je nekome možda
      zanimljiva, ali koja ne doprinosi poboljšanju osećaja vožnje i preciznijem upravljanju.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Live for Speed

      Logitech Formula Vibration Feedback Wheel Spletom okolnosti na test smo dobili Logitech Formula Vibration Feedback volan,
      iako nam to nije bilo u planu, zato što opis bio planiran za ozbiljnije vozače
      u virtuelnom svetu. Ukoliko ste tekst čitali od početka, mogli ste da se uverite
      zbog čega smatramo da Vibration Feedback volani nisu dostojni trkačkih simulacija.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Logitech Vibration Feedback volan iako predstavlja najslabijeg predstavnika u
      ponudi ove mnogima drage kuće, zadržava oblik svoje naprednije braće… makar
      na prvi pogled. Obruč prečnika 10 inča sa centrom spajaju tri kraka, na kojima
      se nalaze tasteri. Kursorski taster sa leve strane i postavljanje četiri tastera
      u oblik krsta (ili kvadrata) sa desne strane, nose poreklo sa kontrolera sa PlayStation
      kozola, ali su forma koja se sve češće primenjuje prilikom konstrukcije džojpeda
      i volana, jer se očigledno pokazala kao dobra. Iako će volan najviše služiti za
      vožnju, ovakav položaj omogućava i lakše kontrolisanje igara portovanih sa PlayStation
      konzola, ukoliko uz volan nemate i džojped. Sa prednje strane vidimo još šest
      tastera (svi tasteri mogu da se konfigurišu po volji) i sedmi koji služi za uključivanje/isključivanje
      opcije vibracija.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Pedale otkrivaju da je ovo volan niže klase. Iako hod nije previše mali, kvalitet
      ovih papučica, kao i osećaj koji one pružaju jeste na prilično niskom nivou. Pored
      toga “kutija” sa pedalama je veoma laka i nema nikakav mehanizam pričvršćivanja
      za podlogu, pa se tako često dešava da se papučice pomere sa mesta na koje ste
      ih postavili.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Logitech Vibration Feedback koristi veoma prost sistem za pričvršćivanje volana
      – konstrukcijski jednostavan, ali ne i prost za upotrebu. Na donji deo volana
      postave se tri vakum kapice pristojne veličine. Obzirom da ovaj volan nema Force
      Feedback, ovaj način pričvršćivanja volana pokazao se kao veoma pouzdan na iole
      glatkim podlogama, ali problem predstavlja pomeranje volana nakon korišćenja.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Danas je nemoguće zamisliti volan bez tastera/leptira/papučica sa zadnje strane
      volana i Vibration Feedback nije izuzetak. Sa zadnje strane možemo videti dva
      klasična tastera, koja su se pokazala kao dobra za pravovremene promene brzina
      ili seriju brzih promena brzina nadole. Logitech Vibration Feedback nije se pokazao dobro za ozbiljne poduhvate ne samo
      zato što nema Force Feedback. Subjektivan je utisak da je obruč upravljača previše
      tanak, dok je još veći problem to što obruč ni malo nije obložen gumom ili nekim
      drugim ne klizajućim materijalom. Trokraka konstrukcija deluje atraktivno, ali
      mislimo da se u ovome nalazi još jedna mana ovog volana. Naime, položaj ruku jeste
      suviše visok, što je možda dobro rešenje za odmaranje ruku na dugim pravcima,
      ali bez dileme visoki položaj šaka umanjuje preciznost tokom vožnje. Naravno, nedostatak Force Feedbacka ovaj volan izbacuje iz trke čak i da je u
      pitanju ergonomski najsavršeniji volan. Za spomenute ozbiljne trkačke simulacije
      o kojima smo pričali na početku teksta Force Feedback jeste jednostavno neophodan.
      Logitech Vibration Feedback Wheel ipak može da bude dobar za tate koji svoje ozbiljne
      volane žele da sačuvaju od nemarnog korišćenja mladih budućih vozača. Obzirom
      na svoju nisku cenu, Vibration Feedback Wheel takođe može da bude lep poklon,
      ali opet samo nekom detetu, dok je za bilo kakve ozbiljne namene potrebno potražiti
      neki volan sa Force Feedback mehanizmom.

      Logitech Formula Force EX Logitech Formula Force EX direktan je naslednik Formula Force GP volana, koji
      je na našem tržištu postigao dobar uspeh. Formula Force EX predstavlja najjeftiniji
      Logitech volan sa Force Feedback mehanizmom.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Promene u odnosu na Formula Force GP nalaze se uglavnom na upravljaču. Novi volan
      sa prednje strane donosi poznati “PlayStation” položaj tastera. Uz kursorski
      i četiri ukrštena, nalazimo još šest tastera, a treba znati da je sve moguće konfigurisati
      zavisno od potreba. 50% obruča obloženo je gumom, koja je prilično dobrog kvaliteta,
      što znači da volan neće klizati čak ni ukoliko vam dlanovi previše vlaže. U odnosu
      na Formula Force GP, položaj ruku na ovom volanu je nešto viši, što nam se nije
      dopalo, jer mislimo da je time narušena preciznost prilikom upravljanja.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Pedale su dobre, ali ne u potpunosti. Naime, njihov hod je dovoljnu dug, dok se
      ni na račun otpora ne mogu uputiti veće kritike, ali mislimo da je oblik plastike
      na kojoj se nalaze papučice loš. Većina ozbiljnih vozača svoje virtuelne ljubimce
      voze bosi i tu nastaje problem. Postolje na kome se nalaze papučice je kratko,
      tako da pete naslanjate na samu ivicu plastike, što na duže staze može da bude
      bolno. Rešenje je da stopala stavite malo ispred i papučice gazite sredinom stopala
      ili da ih postavite malo iza i pedale pritiskate samim vrhovima prstiju. Idealan
      način može da bude bolan, a dva kompromisa nisu precizna i potrebno je vežbati
      – na vama je da odlučite.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Mehanizam za montiranje volana sastoji se iz dve stege i pokazao se kao prilično
      jednostavno, ali i veoma pouzdano rešenje.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Sa zadnje strane Formula Force EX sa obe strane ima po običan taster za menjane
      brzina na gore ili dole. Iako obični, tasteri su se pokazali kao dobri za pravovremeno
      menjanje brzina, kao i za seriju brzih promena brzina nadole. Bez obzira što je najjeftiniji predstavnik Logitecha Force Feedback volana, Formula
      Force EX predstavlja sasvim pristojno rešenje, čak i za ozbiljno igranje trkačkih
      simulacija. Force Feedback je prilično dobar, precizan i jak. Preciznost samog
      volana je takođe na nivou, a to se može reći i za papučice, koje ipak zaslužuju
      kritiku, zbog nezgodnog postolja. Ukoliko vam je budžet ograničen, a željni ste dobrih vožnji, Formula Force EX
      može da bude sjajno rešenje. Iako ima problema sa ergonomijom, ovaj volan poseduje
      odličan Force Feedback, što je, kao što smo rekli, sasvim dovoljno i za one najzahtevnije.

      Speedlink USB Power Feedback Racing Wheel Tržište volana, kao i ostalih igračkih rekvizita, očigledno nije toliko razvijeno
      i profitabilno, pa ako ne čudi lagana dominacija Logitecha , jer na putu ka vrhu
      ova kompanije nije imala veće prepreke. Microsoft je “digao ruke” (Microsoft se povukao sa ovog tržišta pre nešto više od godinu dana, prim.ur.) od
      pravljenja volana (iako su to radili odlično), dok su se Thrustmaster volani oduvek
      smeštali u sam vrh, ali nismo uspeli da ih pribavimo, jer ih praktično nema na našem
      tržištu. Sticajem okolnosti, Speedlink Power Feedback Racing jedini je volan koji
      se našao na ovom testu, a da nije iz Logitech kuhinje.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Obruč ovog volana za naše ukuse debeo je upravo onoliko koliko je potrebno. Dva
      kraka ne podižu se kao kod dva opisana Logitecha, što nam se dopalo, jer se zbog
      toga šake nalaze u boljem položaju. Međutim, mesto gde se spajaju dva kraka sa
      obručom nije dovoljno precizno urađeno, pa nije isključeno da će ruka malo da
      se nažulja prilikom vožnje. Obruč volana je presvučen kožom, što možda lepo zvuči,
      ali je koža lošije rešenje u borbi protiv klizanja od specijalnih gumenih materijala
      koji se uglavnom stavljaju na volane. Raspored osnovnih tastera ponovo je u “PlayStation” maniru, a ukupno
      ih na prednjem delu ima 14. 15-ti taster služi za uključivanje i isključivanje
      Force Feedback mehanizma.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Pedale koje dolaze uz ovaj volan vrlo su neobične. Ugao između samih papučica
      i mesta gde smeštate stopala može da se menja, što je prilično dobra ideja. Međutim,
      nije sve tako jednostavno – za idealno postavljlanje papučica, potrebno je na
      nešto ih nasloniti (zid bi bio idealan). Papučice su zglobne na dva mesta, što
      je opet prilično dobra zamisao, ali ujedno može da predstavlja problem. Naime,
      ponašanje leve papučice (za kočenje) dosta podseća na pravi automobil, jer je
      prva polovina hoda lagana, a onda se otpor povećava. Prednosti su ujedno i mane
      ovih papučica. Ukoliko su postavljene na pravi način, te smeštene tako da čvrsto
      stoje na mestu, ove papučice omogućavaju veoma precizno doziranje gasa i kočenje,
      u suprotnom, vožnja sa ovim pedalama može da bude veliki problem.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Sa zadnje strane, levo i desno nalazimo po jedan leptir/pedalu za promenu brzina.
      Iako ove pedalice nisu najsrećnije urađene, ali posle kraćeg perioda navikavanja,
      jasno je zašto su bilo kakve pedalice bolje od običnih tastera sa zadnje strane
      volana. Iako leptiri pod prstima deluju klimavo i ne preterano kvalitetno, pravovremena
      promena brzina nije problem, kao ni serija brzih promena nadole.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Za montiranje koristi se obična stega koja se uglavi sa donje strane volana.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Power Feedback Racing volan ne može da sakrije da Speedlink još uvek nema dovoljno
      iskustva za pravljenje volana. Ovaj volan mnogo više obećava, nego što pokazuje
      i iskreno se nadamo da Speedlink neće da digne ruke od pravljenja volana, jer
      sigurno imaju potencijala. Međutim, ne treba ni ovaj volan otpisivati. Ukoliko
      smislite način za čvrsto i precizno smeštanje papučica, onda ovaj Power Feedback
      Racing može da bude solidno rešenje za simulacije vožnje, bez obzira na slabiji
      Force Feedback u odnosu na Logitech volane. Solidno, samo ukoliko ste spremni
      da pređete preko jedne bitne stavke. Naime, ovaj volan u drajverima nema mogućnost
      odvajanja osa, što znači da u igrama nije moguće korišćenje gasa i kočnice u isto
      vreme. Da pojasnimo: kod Logitech modela, u drajverima je moguće koristiti jednu
      ili dve ose za pedale. Ukoliko se koristi druga varijanta, gas i kočnica rade
      nezavisno, kao kod pravih automobila. U slučaju prve opcije, gas i kočnica međusobno
      se neutrališu, što znači da (na primer) ako je gas na 100%, a kočnica na 50%,
      rezultat će biti u stvari da je gas na 50%, a kočnica na 0%. Ukoliko je kočnica
      na 50%, a gas takođe na 50%, auto će se ponašati kao da ne dodirujete niti jednu
      papučicu (0% gas, 0% kočnica). Da li će Speedlink ovo ispraviti nekim budućim
      drajverima ili je na internetu moguće naći neke “tuđe” drajvere, ne
      možemo reći, ali da je ovo veliki nedostatak, sigurno jeste. Treba napomenuti da je praktično identičan Speedlink volan moguće naći u izvedbi
      za 4 platforme: PC, PlayStation 2, XBox i Game Cube.

      Logitech MOMO Racing Prelazimo na nešto ozbiljnije :). Logitech MOMO Racing je volan za koji bi jednostavno
      mogli da kažemo “kupite ukoliko ga možete priuštiti”. Ipak, pogledajmo
      šta donosi ovaj volan koji dolazi iz poznate kompjuterske kuće, koji nosi poznato
      ime sa automobilskih trkališta.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Od početka se može videti da za kompromise na ovom volanu nije bilo mesta. Sa
      prednje strane vidimo 6 tastera postavljenih paralelno, koji kao da žele da kažu
      da ne bi trebalo da vam padne napamet da sa ovom spravom igrate bilo šta osim
      simulacija vožnji. Obruč volana obložen je u potpunosti izuzetno kvalitetnom gumom,
      pa vam ruke neće klizati čak ni u ekstremnim situacijama. Presek obruča nije krug,
      već elipsa, što dodatno poboljšava ergonomiji volana i ležanju u šakama. Takođe,
      debljina obruča upravljača je veća nego inače, što nam se dopalo, jer je osećaj
      u rukama bolji, ali moguće je da će osobe sa manjim šakama ovo videti kao blagu
      manu.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Pedale koje dolaze u MOMO Racing takođe su sjajne. Za razliku od onih na Formula
      Force EX, ove pedale imaju postolje na koje se u potpunosti smeštaju stopala 47
      našeg testera, a ostaje i još slobodnog mesta. Oblik je bolji nego kod jeftinijeg
      Logitecha sa Force Feedbackom, a isto može da kaže za hod i otpor ovih papučica.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Sa donje strane po širini moguće je izbaciti parče plastike sa malim šiljcima,
      koji doprinose boljem ležanju papučica, koje se inače malo pomeraju, usled svoje
      nemale mase.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Prvi od dva načina za menjanje brzina jeste ručica menjača. Ručica ima hod u dva
      smera: napred i nazad, što služi za menjanje brzina nadole i i nagore. Ovu ručicu
      menjača je moguće izvaditi i smestiti sa leve strane volana, što je bitna osobina,
      ukoliko ste iz Britanije, Japana ili neke druge zemlje gde su volani na desnoj,
      a menjači (uglavnom) na levoj strani :)). Bitnija stvar od promene položaja ručice,
      jeste njen oblik i hod. Oblik nam se dopao, mada je u pitanju subjektivan utisak.
      Hod je odličan, jer se ručica pomera gotovo po 1.5 cm napred i nazad, što doprinosi
      utisku da ovo nije samo taster sa ručicom, već “prava” ručica sa dobrim
      mehanizmom. Dobra ergonomija i hod omogućavaju zaista precizno korišćenje ovog
      menjača, što će simulacije vožnje trkačkih automobila učiniti zanimljivijim, jer
      je potrebno jednu ruku podizati sa volana, čime se doprinosi dinamičnijem osećaju
      vožnje.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Sa zadnje strane volana nailazimo na još jedno prijatno iznenađenje. U pitanu
      su leptiri za menjanje brzina, koji su urađeni perfektno. Sva četiri prsta se
      udobno smeštaju na njih, dok je osećaj menjanja brzina sjajan, a ništa manje hvale
      se ne može reći za preciznost ovih leptira. Dužina hoda je idealno određena, kao
      i otpor, dok je vrhunac svega jasno “klik” koje se čuje u trenutku kada
      promenite brzinu.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Sistem za montiranje ovog volana isti je kao i kod Formula Force EX modela,
      što znači da nemamo nikakvih zamerki.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Force Feedback na ovom volanu još je jači i još bolji (realniji) nego kod Formula
      Force EX modela. Papučice su odlične, menjači odlični, sistem za montiranje
      odličan i praktično se nema šta zameriti, štaviše mogli bi da kažemo da je ovo
      najbolji volan koji može da se kupi na našem tržištu. Međutim, u poslednjem
      trenutku, na test je stigao Logitech Driving Force Pro, koji na specifičan način
      remeti poziciju fantastičnom MOMO Racing volanu.

      Logitech Driving Force Pro Sudeći po Logitech sajtu, Driving Force Pro volan namenjen je samo za PlayStation
      2 konzolu. Međutim, javna je tajna da ovaj volan radi na PC-u jednako dobro
      kao i na PlayStationu, bez ikakvih problema i komplikacija. Potrebno je samo
      skinuti 4.60 verziju drajvera (za bilo koji volan) i Driving Force Pro (skraćeno:
      DFP) će uspešno raditi, a čak će se u drajverima naći opcije specifične samo
      za ovaj volan, što je još jedan dokaz da je Logitech ovaj volan svesno pravio
      i za PC platformu, ali je malo maskirao svoju ponudu, čini nam se, kako DFP
      ne bi ugrozio prođu MOMO Racing volana.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Driving Force Pro svakako je u stanju da sruši praktično perfektni MOMO Racing.
      Iako konstrukcijski Driving Force Pro deluje nešto slabije u odnosu na MOMO Racing,
      sve razlike se svode na svega par procenat, ali DFP ima par stvari koje MOMO nema.
      Na centralnom delu volana vidimo GT znak, što znači da je praktično Driving Force
      Pro volan namenjen za četvrti nastavak GT serijala na PlayStationu 2. MOMO Racing
      ne radi u GT4 – ovo napominjemo jer nije nemoguće da vaš PC Logitech radi na Sony
      PlayStationu u određenim igrama. Pored toga, Driving Force Pro ima hod od “punog
      levog” do “punog desnog” čitavih 900 stepeni! Svi ostali volani
      imaju 200 stepeni. Obruč DFP volana istog je prečnika kao i MOMO, ali je malo pitomiji i u sportskom
      stilu, dok je MOMO u pravom trkačkom stilu, kako mu i ime kaže. Obruč je takođe
      u celosti obložen veoma kvalitetnom gumom i ruke ne klizaju ni u ekstremnim situacijama.
      Presek obruča nije toliko ovalan kao MOMO, dok je debljina nešto manja. Po subjektivnom
      utisku, Driving Force Pro u rukama leži nešto lošije od MOMO Racing volana, ali
      daleko bolje od ostalih volana koji su se našli na ovom testu. Raspored tastera
      je licencirani PlayStation, a takva je i njihova funkcija, pa tako prilikom korišćenja
      PS2 konzole nije potrebno ispuštati volan iz ruke zbog onih stvari koje potrebno
      uraditi džojpedom.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Papučice su identične kao i one na MOMO Racing volanu, osim što postolje ima drugačiju
      šaru. Dakle, hod papučica je dovoljnu dug, otpor je na visokom nivou, a postolje
      nije kratko kao kod Formula Force EX modela, pa tako nema brige da ćete nažuljati
      petu, pa tako ove papučice dobijaju odličnu ocenu.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Sa donje strane takođe nalazimo parče plastike sa malim šiljcima, koji doprinose
      boljem ležanju papučica, koje se inače malo pomeraju, usled svoje nemale mase.
      Ovu plastiku moguće je uvući u postolje, kako ne bi oštetili neke osetljive podloge.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Ručica menjača na Driving Force Pro volanu takođe se pomera u dva smera. Međutim,
      hod ove ručice nešto je kraći nego što je slučaj kod MOMO Racing volana. Zbog
      toga, ova ručica deluje za nijansu lošija od one na MOMO volanu, iako se obe mogu
      okarakterisati kao odlične.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Veći nedostatak DFP u odnosu na MOMO Racing nalazi se iza volana. Posle fantastičnih
      leptira viđenih na MOMO, obični tasteri na Driving Force Pro volanu deluju kao
      razočaranje. Istina, ovi tasteri su dovoljno precizni, omogućavaju pravovremenu
      promenu brzine ili brzu seriju promena brzina, ali opet nisu ni do kolena sjajnim
      MOMO Racing pedalicama.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Sistem za montiranje isti je kao kod MOMO Racing i Formula Force EX volana,
      znači vrlo dobar.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      U podešavanjima vidimo opciju kojom se određuje na koliko će se stepeni Driving
      Force Pro “zaključati”.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Force Feedback isti je kao i kod MOMO Racing volanu, a to znači odličan – veoma
      jak i maksimalno realan. Papučice su praktično identične, dok MOMO ima bolju ergonomiju
      (i to neračunajući sjajne leptire sa zadnje strane), mada nije isključeno da će
      DFP osobama sa manjim šakama predstavljati udobnije rešenje. Ipak, glavna prednost Driving Force Pro (900 stepeni) najbolje se vidi u GT4 igri
      za PlayStation 2. Osećaj preciznosti prilikom vožnje oštrih i sporih krivina je
      neopisiv, dok se osećaj podiže na viši nivo u odnosu na “obične” volane
      u bilo kojim okolnostima. Sledi lista igara koje podržavaju 900 stepeni na PS2
      konzoli: – Flatout™ by Empire Interactive – Gran Turismo® 4 by Sony Computer Entertainment Inc. – Need for Speed Underground® 2 by Electronic Arts – Richard Burns Rally™ by SCi Games – Street Racing Syndicate™ by Empire Interactive – Test Drive® Eve of Destruction by Atari – TOCA Race Driver™ 2 by Codemasters

      Rezime Kao što možemo videti, sjajne igre potpomognute su jednako dobrim hardverom, odnosno
      volanima. Nadamo se da ste shvatili važnost Force Feedback mehanizma za bilo kakvu
      naprednu vožnju. Takođe, pretpostavljamo da smo zahvaljujući Logitech Driving
      Force Pro najavili šta ubuduće treba očekivati od igara, ali i od volana. Logitech Formula Vibration Feedback Wheel – Kako ovaj volan nema Force
      Feedback, njega jednostavno ne možemo da preporučimo za vožnju simulacija koje
      smo ukratko opisali na početku ovog teksta. Logitech Formula Vibration Feedback
      ne ističe se svojom kvalitetnom izradom, ergonomijom ili pedala, već isključivo
      cenom. Ipak, ovaj volan nije beskoristan i može da posluži sa neke neozbiljnije
      igre, odnosno kao lep poklon za neke buduće trkače. Logitech Formula Force EX – Volan koji svakako zaslužuje priznanje. Formula
      Force EX ne može da sakrije da dolazi iz iste kuće kao MOMO i DFP volani, jer
      ima dobrih osobina. Ako zanemarimo malo slabiju ergonomiju, odličan Force Feedback
      i dobre papučice preporučuju ovaj volan za sve one sa ograničenim budžetom, koji
      bi rado igrali ozbiljne simulacije vožnje. Speedlink USB Power Feedback Racing Wheel – Iskreno se nadamo da Speedlink
      neće da posustane na sa razvojem i proizvodnjom volana. Iako ovaj volan ima nekoliko
      stvari koje nam se nisu dopale, ne može se reći da je Power Feedback Racing volan
      nedovršen proizvod. Ukoliko rešite problem sa papučicama, za šta je potrebno malo
      truda, ovaj volan, iako poseduje slabiji i lošiji Force Feedback nego Logitech
      volani, može da posluži za igranje simulacija vožnji, iako se vidi da Speelink
      treba još da uči o pravljenju volana. Logitech MOMO Racing – Ovaj volan predstavlja sam vrh kompjuterskih volana
      koji se trenutno nalaze na domaćem i svetskom tržištu. Praktično, MOMO Racing
      ne zaslužuje niti jednu kritiku. Perfekte ergonomije, dvostrukog načina menjanja
      brzina, odličnih papučica i odličnog Force Feedback mehanizma, ovaj volan ipak
      ne zaslužuje Editor’s Choice, jer se u priču umešao Driving Force Pro. Međutim,
      ni Driving Force Pro nije mogao da dobije Editor’s Choice nagradu upravo zbog
      MOMO Racing volana. MOMO Racing volan dobija Highly Recommended nagradu.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Logitech MOMO Racing

      Logitech Driving Force Pro – DFP u odnosu na MOMO Racing donosi za dlaku
      slabiju ergonomiju i nepostojanje leptira za menjanje brzina pozadi. Sa druge
      strane, Driving Force Pro ima podršku za PlayStation 2 i oficijelni je volan najpopularnije
      vožnje na svetu – GT4. Uz to, ovaj volan donosi i revolucionarnih 900 stepeni
      okretanja, koji danas predstavljaju prestiž, a ubuduće će predstavljati neophodnost
      svakog ozbiljnog volana, kao što je sada slučaj sa Force Feedback mehanizmom.
      Logitech Driving Force Pro volan dobija Innovative Technology nagradu zato što
      jednako uspešno radi i na PlayStation 2 konzoli, ali i zbog toga što ima rotaciju
      od 900 stepeni.

      karakteristike, statistike, volana periferije

      Logitech Driving Force Pro

      Ukoliko se pitate da li je bolji MOMO Racing ili Driving Force Pro volan, onda
      je odgovor jasan. Ukoliko ste perfekcionista i nemate u planu da posedujete PlayStation
      konzolu, onda je za vas bolji MOMO Racing volan. Međutim, sa svojom par procenata
      slabijom izradom i dve veoma bitne mogućnosti, Driving Force Pro ističe se kao
      kompletniji volan. I MOMO Racing i Driving Force Pro mogli su da dobiju Editor’s
      Choice nagradu, ali je samo Driving Force Pro mogao da dobije Innovative Technology
      nagradu, koja deluje bitnije od Highly Recommended nagrade koju je pokupio MOMO
      i posmatrano iz tog ugla, Driving Force Pro je bolji volan. Na vama je načinite
      krajnju odluku i ukoliko nemate PlayStation 2 konzolu, nećete pogrešiti ni sa
      jednim volanom. Logitech volane na test ustupio ComputerLand.
      SpeedLink volane na test usutpio EX Ecentar.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test