Istraživanje je obuhvatilo 25 brendova automobila i 15 automobilskih kompanija, objavila je Mozilla fondacija u sredu. Istraživači su otkrili da je japanski proizvođač automobila Nissan rekao da bi mogao da prodaje informacije o seksualnoj aktivnosti vozača i putnika, prikupljenim podacima i zdravstvenim dijagnozama kompanijama koje prikupljaju podatke, agencijama za sprovođenje zakona i drugim kompanije. Nemački proizvođač Volkswagen rekao je da ima mogućnost da snima glasove vozača kako bi ih profilisao za ciljane oglase.
Niko ih ne sprečava da prikupljaju podatke, pa oni to koriste
“Količina podataka koju su ove automobilske kompanije otvoreno rekle da bi mogle da prikupe bila je šokantna”, rekla je Džen Kaltrider, vodeći istraživač Mozilla fondacije, neprofitnoj organizaciji kompanije poznate najviše po Firefox pretraživaču. “Deluje kao da se niko nikada nije pitao o tome ili im postavljao pitanja o privatnosti, pa su oni jednostavno odlučili da uključe sve.”
Evropljani su, u načelu više zaštićeni od zloupotrebe svojim GDPR zakonom o privatnosti, ali Kaltrider je sugerisala da se zakon slabo primenjuje kod automobilskih kompanija. Ako se uzmu u obzir mere koje su sprovedene širom Evrope pokazalo se da je svega nekoliko nacionalnih regulatora preduzelo neke mere protiv prikupljanja podataka automobilskih kompanija otkako je zakon stupio na snagu, piše Politico.
Kaltrider i drugi istraživači su pogledali politike privatnosti automobilskih kompanija i preuzeli njihove aplikacije u Nemačkoj, Francuskoj, SAD, Japanu i Južnoj Koreji. Otkrili su da je industrija prikupila ogromne količine podataka kroz desetine senzora i tehnologije ugrađenih u novije modele automobila koji izračunavaju težinu ljudi dok sede, snimali automobil iznutra i spolja kamerama, slušali razgovore preko mikrofona i pratili korisnike preko povezanih aplikacije na pametnim telefonima.
“Više se ne radi samo o prodaji automobila da bi se zaradio novac. Radi se o prikupljanju podataka, a zatim o korišćenju tih podataka za zarađivanje novca”, rekla je Kaltrider, dodajući da se čini da automobili imaju lošiju politiku privatnosti od aplikacija za mentalno zdravlje, pametnih kućnih uređaja i nosivih uređaja kao što su povezani slušalice i fitnes trekeri.
Prikupljanje podataka je veoma profitabilno
Istraživači su takođe otkrili da bi 84 odsto pregledanih brendova automobila moglo da deli i prodaje podatke drugim kompanijama kao što su one koje prikupljaju podatke, a onda ih kasnije prodaju drugim kompanijama, što se prema nekim procenama tržište procenjuje na stotine milijardi evra. Nešto više od polovine brendova je reklo da mogu da dele podatke sa vladom i organima za sprovođenje zakona kada se to od njih zatraži, a ne kada dobiju sudski nalog.
Istraživači su takođe istakli da ljudi retko imaju priliku da eksplicitno i svesno pristanu na pravila privatnosti svojih automobila. Automobilska kompanija Subaru je, na primer, rekla da sama činjenica da je putnik u jednom od njenih automobila podrazumeva pristanak na njihovu politiku privatnosti, navodi se u izveštaju.
U nekim slučajevima, evropski regulatori su se obračunali sa automobilskom industrijom. Tesla, čije je sedište EU u Holandiji, morala je da uvede izmene u svoje kamere koje snimaju okolinu u martu na zahtev holandskog regulatora za zaštitu podataka. Volkswagen je kažnjen sa nešto više od milion evra otkako je GDPR stupio na snagu, prema onlajn listi GDPR kazni. Na spisku nisu uključene kazne za ostale proizvođače automobila u izveštaju – Nissan, Toyota, Subaru, Kia, Chrysler, Fiat, Renault, General Motors, Mercedes-Benz, Honda i BMW.
Portparol kompanije Volkswagen za digitalna pitanja Kamila Džoana Lores rekla je u saopštenju da kompanija prikuplja, obrađuje, koristi i čuva lične podatke “samo u skladu sa zakonskim zahtevima”.