Veo
misterija i spekulacija oko kontraverzne Finske firme BitBoys
je konačno spao. BitBoys-e sačinjava grupa inžinjera koji su proteklih godina
razvijali razne 3D tehnologije i isprojektovali nekoliko grafičkih procesora,
među kojima je Axe bio najbliži stupanju na tržište, ali bi
im se svaki put konačni proizvod izjalovio, što zbog sredstava a što iznenadnim
“poteškoćama” proizvođača i investitora. Par kreativnih ljudi je,
sopstvenim snagama i sredstvima, godinam radilo na ostvarivanju najsmelijih
ideja i revolucionarnih 3D tehnologija, zbog čega su postali veoma popularni
među entuzijastima i doprineli stvaranju kulta komjuterskog andergraunda, koji
sačinjavaju brojne manje-više (ne)popularne tehnologije – suprotstavljene “pop”
rešenjima korporacija sa velikim kapitalom. Za sada najuspešniji predstavnik
tog andergraunda je svakako Linux, dok su BitBoys-i imali veću mitološku nego
tehnološku ulogu. Ipak neke od njihovih ideja su ugledale svetlost dana licencirane
drugim proizvođačima, kao npr EMBM ( Environment Mapped Bump Mapping ). Interesantno
je primetiti da je njihov, više godina star, projekat Glaze3D,
zahvaljujući visokoprogramabilnoj arhitekturi, bio u stanju da izvodi neke veoma
složene operacije, između ostalog i Displacement Mapping, doduše samo na nivou
“slajd šoua”. Njihovo, svakako, najpoznatije rešenje je eDRAM ( Embedded
DRAM ) koji integrisan u sam čip omogućava ogromnu propusnu moć i izvođenje
nekih veoma zahtevnih operacija. Axe, kao naslednik 5 godina
starog Glaze3D procesora, ima četiri pokretne trake ( pipeline
) sa po dve teksturne jedinice na svakoj i Vertex šejdere sa podrškom DirectX
8.1 i OpenGL 1.3 API-ima. Pored video izlaza za dva displej uređaja, najveći
kuriozitet je predstavljalo 12MB eDRAM-a, ali Axe nikada nije
otišao u masovnu proizvodnju “zaslugom” kompanije Infineon Technologies,
u čijim se proizvodnim pogonima izrađivao. Posle godina napora, nepriznatog
i nenagrađenog truda, kompanija BitBoys je odlučila da načini korenite promene
i prestruktuira se u istraživačku laboratoriju, čime se okončavaju njeni napori
da na tržište izbaci svoj grafički procesor, odnosno grafičku kartu. U njihovom
zvaničnom saopštenju se kaže da se Američko predstavništvo zatvara i da će se
njihov dalji rad svesti na razvoj i licenciranje sopstvenih tehnologija, u čemu
su očigledno bili mnogo uspešniji nego u izlasku na tržište. Ujedno su demonstrirana
dva postojeća grafička rešenja, već pominjani Axe i “vektorsko
grafičko jezgro” za 3D grafiku na mobilnim telefonima i prenosnim uređajima.
Ovo drugo rešenje je možda još interesantnije, jer se radi o čipu standardne
SVG površine ( Scalable Vector Graphics ), koji uz nisku cenu i malu potrošnju
omogućava prenosnim uređajima prikaz 3D grafike sa kompleksnim i neravnim površinama,
uz podršku kako kolor tako i prozračnih tekstura, a poseduje i anti-aliasing
mogućnosti. Rezime njihovog jedanajstogodišnjeg rada je par zaista interesantnih
tehnologija, koje nažalost nikada nisu zaživele, i jedna licencirana, a nije
nemoguće da će neke njihove tehnologije uskoro naći svoje mesto u mobilnim telefonima
i PDA uređajima. BitBoys-i su mrtvi, živeli BitBoys-i!!!
Axe sa 12MB eDRAM-a i 128 SDRAM-a
Source: Benchmark