Tamara Marković
Tek što su veliki retaileri u Srbiji postavili svoje poslovanje po ugledu na zapadnjačke modele, već se naveliko šuška o e-tailu. Ko je spreman među firmama, kakvo je raspoloženje na tržištu, kada je pravi trenutak za početak, kakav je zakonski okvir i da li se investicija isplati u ovom trenutku, samo su neka od pitanja koje muče velike srpske IT kompanije. Ono što je sigurno jeste da se u ovaj poduhvat ne možete upustiti bez besprekornog prisustva na webu. Zato vam skrećemo pažnju na sajt firme Gigatron, kao dobar primer kako se spremno čeka sledeći korak.
Naime, čitav Gigatron sajt je osmišljen kao pilot-projekat za online kupovinu. Nažalost, zbog još uvek nerešene zakonske problematike, kod nas ne postoji mogućnost elektronskog plaćanja karticama, tako da ne možemo govoriti o pravoj elektronskoj kupovini koja podrazumeva i proces plaćanja, već o elektronskom naručivanju robe. U međuvremenu, dok ova priča ne dobije svoj pravi i pun okvir, Gigatron sajt spremno čeka. “Potreban nam je samo jedan klik” – zadovoljno komentariše direktor Gigatrona, gospodin Vladan Janković.
Sajt je kompletno urađen u novoj Flex tehnologiji, koja se uz Ajax najčešće vezuje za danas vrlo popularni pojam Web 2.0. Po rečima gospodina Jankovića, radi se o jednom od pilot sajtova ne samo u našoj zemlji, već i u Evropi. Flex omogućava web-dizajnerima da relativno brzo i lako naprave napredne interaktivne Internet aplikacije. Grafički korisnički interfejs razvija na XML-zasnovanom jeziku koji se naziva MXML. Zahvaljujući svojim karakteristikama omogućava da web servisi, drag&drop, dinamički prikaz dijagrama i grafikona, ugrađene animacije i ostale interaktivne mogućnosti interfejsa budu vrlo jednostavne. Kako je dovoljno da klijent samo jedanput uputi poziv određenom sadržaju, radni protok je značajno ubrzan u poređenju sa HTML-baziranim aplikacijama koje zahtevaju izvršni template na serveru za svaku akciju.
Koristeći sve prednosti Flex tehnologije, Gigatron sajt je osmišljen tako da se prilagođava potrebi svakog pojedinačnog korisnika. Testiran je na svim platformama, svim browserima i svim brzinama, i pokazao je odlične rezultate. Uz standardno prisutne osnovne informacije koje se tiču firme i uslova plaćanja, najvažniji segment je svakako katalog u kome se trenutno nalazi preko 2700 proizvoda koji čine deo Gigatron ponude. Ono što je vrlo bitno kad je u pitanju pregledanje kataloga je to da se zatražene stranice kompletno učitavaju dok vi aktivno gledate. Dakle, dok razgledate prikaze prvih 10 artikala, u pozadini se učitava kompletna izabrana kategorija proizvoda. Nepotrebno je reći koliko je ovim načinom rada ubrzano kretanje po sajtu.
Druga bitna stvar kod kataloga je da bude konstantno ažuriran kako u pogledu promena cena, tako i u pogledu unosa novih proizvoda i modela. Zvuči više nego logično i nužno, ali smo i sami svedoci da ažuriranje vrlo često predstavlja veliki problem domaćim firmama. Koji god da je razlog za to – nedostatak kadrova ili svesti o važnosti ispravnog prisustva na Internetu – Gigatronu ne možemo zameriti ovako nešto, čak naprotiv.
Što se tiče ostalog, katalog ima uobičajenu formu: svaki artikal ima fotografiju, opis sa specifikacijama i cenu, pri čemu svaki posetilac može da ostavi svoj komentar i ocenu. Ona potom ide u centralnu bazu, pa se na taj način dobija srednja ocena za svaki od artikala, što može da bude vrlo korisno u slučaju eventualnih nedoumica prilikom kupovine. Svi proizvodi su podeljeni po kategorijama, a postoji više nivoa kriterijuma po kojima je moguće izvršiti odabir i pretragu. Naročito je zanimljiv slajder koji služi za određivanje cenovnog ranga, uz pomoću koga vrlo lako možete da izaberete samo prikaz onih uređaja sa cenom u zadatom rasponu. Postoje i tzv. uporedne liste na sajtu koje omogućavaju međusobno upoređivanje nekoliko artikala. Jedini “nedostatak” Gigatron sajta jeste taj što je za njegovo pregledanje neophodan flash plejer, s tim što posetilac koji ga nema instaliranog biva automatski usmeren na mesto za download.
Zainteresovanima za kupovinu u Gigatronu uz katalog mogu biti vrlo korisne i mailing liste. Svi oni koji su se registrovali za kupovinu nekog proizvoda na sajtu imaju mogućnost da se takođe prijave na određene mailing liste, i tako redovno dobijaju informacije o novim proizvodima i promenama cena. Izuzetno zanimljiv segment sajta je “G klub”, koji je zamišljen kao klub prijatelja firme Gigatron. U okviru njega se stalno pripremaju iznenađenja i specijalni popusti za verne kupce. Trenutno je aktivan promotivni period u kome je učlanjenje potpuno besplatno, bez ikakvih obaveza i ograničavajućih faktora, dok će kasnije biti uvedeni određeni uslovi koji će morati da budu zadovoljeni. Glavna prednost učlanjenja je svakako kupovina određenih artikala po povlašćenim cenama. Gospodin Vladan Janković nam je posebno istakao činjenicu da se ovi artikli se menjaju na nedeljnoj bazi i da se u Gigatronu trude da se tu uvek nađe isključivo aktuelna roba. Uz to članovi kluba se stalno obaveštavaju o raznim promocijama i iznenađenjima pripremljenim za njih.
Što se tiče onih koji vole da sklope mašinu prema sopstvenim zahtevima, oni mogu da koriste Gigatron konfigurator. Ali za razliku od većine drugih firmi koje ovu opciju imaju isključivo online, na Gigatron sajtu postoji link za preuzimanje njihovog konfiguratora. Preuzimanjem sa sajta i instaliranjem na računar on je uvek dostupan. U njemu postoji i link za ažuriranje, što omogućava korisnicima da i posle nekoliko meseci njegovim aktiviranjem dobiju najnovije podatke koje se tiču cena i artikala. Takođe je moguće direktno iz samog softvera preko mejla naručiti sklopljeni kompjuter. Cene su već obračunate sa PDV-om i sa popustom koji važi za kupovinu cele konfiguracije.
Lokacija prodavnice na Banovom Brdu
Pored Gigatron on-line prodaje, zainteresovanim kupcima dostupan je naravno i Gigatron shop G2 na Vračaru u ulici Cara Nikolaja II, koja predstavlja pojačanje već dobro poznatoj lokaciji na Banovom Brdu.