Kuda se denuše ona dobra stara vremena kada ste imali privatnost makar u svoja četiri zida? Moderne tehnologije i internet eliminisale su najverovatnije zauvek, ili makar do nekog distopijskog nuklearnog scenarija, privatnost iz naših života, ali informacije na portalu Wccftech navode kako je cela stvar otišla možda i previše daleko, čak i na uređajima kompanije Apple koji se hvali očuvanjem privatnosti svojih korisnika.
Napredno praćenje
I Android i iOS već godinama rade na poboljšanom očuvanju privatnosti svojih korisnika, a upravo je Apple tvrdio kako je iOS to podigao na jedan viši nivo. Ako ćemo iskreno, to se stvarno činilo istinitim nakon uvođenja naprednih funkcionalnosti za sprečavanje praćenja aktivnosti korisnika od strane drugih velikih kompanije, poput recimo Meta. Međutim, izgleda da ni iOS 15 nije neprobojan kao što se mislilo.
Prilikom korišćenja aplikacija Facebook i Instagram unutar iOS operativnog sistema, one će upotrebljavati sopstvene internet pretraživače za otvaranje linkova koji se nalaze u tim aplikacijama. Dakle, vidite nešto zanimljivo na Facebook, poželite da kliknete na link, i umesto da vam Safari otvori tu stranicu kao što bi i trebalo, Facebook i Instagram će upotrebiti svoju verziju pretraživača koji se bazira na WebKit. Zbog toga, obe ove aplikacije mogu da ubace JavaScript kod imena “Metal Pixel” u sve sajtove i linkove koje posećujete prilikom skrolovanja kroz Facebook ili Instagram.
Ovo je moguće čak i ukoliko ste uključili funkcionalnost na vašem iPhone uređaju imena “App Tracking Transparency” koja bi trebalo da vas sačuva ovakvih dešavanja. Međutim, istraživač Feliks Kraus došao je do drugačijih saznanja, a to je da je Meta sa svojim aplikacijama Facebook i Instagram uspela da zaobiđe ovu bezbednosnu funkciju kompanije Apple i nastavi da prati aktivnost svojih korisnika prilikom praćenja linkova prisutnih unutar svojih programa.
Upotrebljavanjem ovakvom JavaScript koda Facebook i Instagram mogu da prate svaku aktivnost korisnika, takoreći “svaki klik”, pa čak i osetljive podatke. Kako navodi Feliks Kraus, “Instagram postavlja ovaj kod u svaki sajt koji posetite iz same aplikacije, tako prateći interakcije, svaki dugme i link na koji kliknete, tekst koji obeležite, snimke ekrana koje napravite, kao i formulare koje popunite”. Naravno, ovo ne znači da će Facebook i Instagram ukrasti vaše lozinke već samo ilustruje šta sve ove kompanije mogu da prate (a to najverovatnije i rade).
Ima li nade za budućnost?
Postoji jedna veoma dobra rečenica koja glasi “Ako proizvod ne plaćate, vi ste proizvod”. U ovom trenutku svi mi (a i vi) trebalo bi da znate da se postojanjem bilo kog naloga na bilo kojoj društvenoj mreži odričete svoje privatnosti skoro pa u potpunosti. Za megakorporacije, vi ste samo put do profita kroz oglase i targetirane sadržaje oblikovane naprednim algoritmima. U suštini, vi ste samo vreća novca i to se nikada više neće promeniti već može postati samo izraženije u budućosti, pogotovo ukoliko koncepti poput metaverzuma zažive. Do tada, ne bi bilo loše da pogledajte dokumentarni film “The Social Dilemma” i vidite koliko je zečja rupa stvarno duboka.
Instagram i Facebook prate svaki vaš klik čak i na iPhone
Čak ni veliki Apple ne može protiv Zukerberga.