Postoji mnogo vozača koji nisu, a možda nikada i neće, usvojiti vozila na električni pogon, što je njihovo apsolutno pravo. Sa druge strane, ne možemo se odupreti činjenici da ovaj tip vozila pravi ogromnu pometnju unutar čitave industrije, pogotovo imajući u vidu da veliki broj proizvođača automobila, planira da u potpunosti pređu na proizvodnju automobila na električni pogon. Ali, jedno bitno pitanje lebdi u vazduhu: koliko baterije na jednom takvom vozilu mogu da traju.
Tesla Model X
Kao predmet ovog istraživanja uzet je jedan od modela kompanije Tesla, Model X. Nemoguće je dati predikciju tačne, pa čak ni aproksimativne dugovečnosti baterija unutar električnog automobila raznih proizvođača jer su razlike značajne. Međutim, moguće je sagledati nekoliko različitih parametara vezanih za bateriju jednog modela automobila i predstaviti informisanu pretpostavku o tome koliko će baterije unutar njega potrajati. Upravo to uradio je portal SlashGear.
Jedno punjenje
Maksimalna kilometraža koja se može preći sa jednim punjenjem baterija automobila Tesla Model X razlikuje se u zavisnosti od godine koje je proizveden. Model iz 2016. godine, Tesla Model X 90D, ima maksimalni domet od 415 kilometara, dok je jeftiniji Tesla Model X 60D iz iste godine imao maksimalni domet od 320 kilometara. Sa druge strane, najnoviji modeli imaju domet od nešto preko 550 kilometara, i to po EPA (Environmental Protection Agency) istraživanju.
Međutim, jedan od najvećih problema sa vozilima na električni pogon jeste variranje dometa u zavisnosti od eksternih faktora, najpre temperature. Nakon toga, treba naglasiti i kako je ovo samo teoretski maksimalni domet u kombinovanim uslovima vožnje. Oštrija vožnja, upotreba vozila u predelima sa mnogo uzbrdica i neodgovarajući pritisak u gumama mogu doprineti do smanjivanja maksimalnog dometa tokom vožnje daleko ispod teoretskog.
Životni vek
Dobro, možete se nekako navići i na ograničen domet i na češća punjenja ukoliko imate malo težu nogu na gasu. Ali, šta je sa dugovečnošću samih baterija? Ilon Mask tvrdi (tvrdio je i da kupuje Twitter pa smo videli šta je od toga svega bilo), kako jedan set baterija može da istrpi oko 1.500 ciklusa punjenja, što bi u pređenim kilometrima iznosilo između 480.000 i 804.000, u zavisnosti od vašeg prosečnog dometa ostvarenog na jednom punjenju. Ovo je tvrdnja koja važi za novije modele.
Međutim, ostavićemo tvrdnje vlasnika kompanija koji pritom voli da trubi u sopstvenu trubu i hajde da pogledamo do kakvih je informacija došao SlashGear. Naime, ovaj portal stupio je u kontakt sa kompanijom Tesloop koja iznajmljuje Tesla električna vozila pučanstvu da se provoza. Ako nam verujete i ako možemo još malo da vas držimo u neizvesnosti, rezultati su veoma iznenađujući.
U proseku, noviji modeli Tesla Model X bi nakon pređenih 530.000 kilometara izgubio 23 procenta kapaciteta baterije. Pored toga, stručnjaci poput Jalopnik i Electrek izvršili su slično istraživanje sa svojim Tesla Model X automobilom i došli do sličnih rezultata.
50 godina!
Uzmimo kao prosek prelaženje 10.000 kilometara godišnje u Srbiji za neku mešovitu vožnju, dakle gro po gradu, malo međugradski, odlazak na jedan letnji i jedan zimski odmor. Potrebu za zamenom baterija na jednom Tesla Model X automobilu imali biste nakon više od 50 godina. Ukoliko prelazite 20.000 kilometara, to je 25 godina, a daleko pre toga biste poželeli da zamenite makinu. Nego, da li onda opada vrednost sa procentom baterije ili kako?
Kada je vreme da zamenite bateriju električnog automobila?
Debata se vodi već neko vreme oko toga da li se isplati kupiti električno vozilo ukoliko ćete morati da mu ubrzo promenite bateriju. Izgleda da to “ubrzo” i nije baš toliko brzo.