Milan Jović Dead Island vas baca na veliko tropsko ostvo, koje na prvi pogled deluje kao idealna turistička destinacija sa širokim plažama, prozirnim morem, palmama, tropskim barovima, prelepim hotelima i bazenima. Jedini razlog zašto to nije, leži u tome što je 99% meštana zaraženo misterioznim virusom koji ih je pretvorio u agresivne hodajuće mrtvake čija se tela raspadaju. Ubrzo nakon što što odaberete jednog od četiri lika, shvatićete da igra pozajmljuje karakteristične elemente iz igara kao što su Far Cry 2, Fallout 3 i Borderlands. Ono što vas čeka do samog kraja su kvalitetnih 20 do 30 sati tumaranja ogromnim ostrvom dok završavate razne (glavne i sporedne) misije za raštrkane preživele koji su se zabarikadirali u benzijskoj pumpi, crkvi, spasilačkom centru,… sa jedinim, zajedničkim ciljem – da što pre pobegnete sa ostrva. Sa druge strane, naučnici iz istraživačkog kompleksa iz unutrašnjosti ostrva će od vas tražiti da prikupljate uzorke krvi zaraženih i imunih domorodaca duboko u džungli, kako bi pronašli izvor zaraze i stvorili antivirus. Mnoge misije zahtevaju korišćenje automobila kako bi krivudavim putevima Banoi ostrva transportovali zalihe ili brže stigli do udaljene destinacije.
Na put će vam stati na hiljade zombija koji će iznova naseljavati lokacije koje ste pre samo par minuta očistili od hodajućih mrtvaka. Ono u šta je Techland uložio najviše truda je upravo makljaža sa zombijima koja je najbolja i najkrvavija koju smo imali prilike da iskusimo. Dobar deo vremena provešćete licem u lice sa ovim krvoločnim monstrumima, dok im palicama, veslima, mačetama i šipkama lupate, lomite i odsecate glave i ekstremitete, dok pritom pazite na kondiciju koja opada svakim zamahom. Ovim je vatreno oružje bačeno u drugi plan, kako zbog konstantnog manjka municije, tako i zbog neefikasnosti protiv hodajućih leševa, za razliku od ljudskih protivnika koje ćete povremeno sretati.
Komadanje neprijatelja, pored toga što je vraški zabavno, zahteva i primenu taktike. Prvo što ćete poželeti da uradite nakazi koja trči ka vama sa mačetom u rukama, je da je razoružate (zajedno sa rukom u kojoj drži oružje), a zatim je dokrajčite odšrafljivanjem glave uz izuzetno krvav slow motion efekat. Ovo je naročito korisno kod Thug zombija od dva i kusur metra koji je prilično spor, ali izuzetno snažan i smrtonosan i vrlo je teško prići mu i zadati udarac zbog dugačkih ruku kojima neprestano vitla. Zato predlažemo da ga prvo oslobodite gornjih ekstremiteta, ostavljajući mu udarac glavom kao jedino oružje sa kojim ćete lako izaći na kraj. Jednom kada vas sustigne grupa zombija, ne ostaje mnogo mesta ni vremena za taktiziranje, zbog čega smo često panično mlatarali oružjem, u nadi da ćemo jednim udarcem potkačiti dvojicu ili trojicu. Oružja je moguće i bacati, a zatim ih čupati iz neprijatelja dok još uvek stoji na nogama, što izgleda i funkcioniše odlično. Tenziju dodatno podiže to što ponašanje zombija ume da bude prilično nepredvidivo. Tako spora i troma lešina koja se jedva tetura može iznenada da potrči ka vama i zada vam par udaraca koje niste očekivali. I pored velike dubine, borba je mogla da bude obogaćena i nekim sistemom odbrane, koja se u ovom slučaju svodi na čisto trčanje i skakutanje unazad, kako bi izbegli napad.
Nanete povrede možete zaceliti energeskim napitcima, grickalicama i voćem koji su uvek negde u blizini, a koji se odmah konzumiraju i nije ih moguće sačuvati za kasnije (za razliku od paketa prve pomoći). Jednom kada vas dokrajče, igra vas oživljava u neposrednoj blizini par sekundi kasnije, samo sa nešto manje keša u džepu. U pitanju je dizajnerska odluka koja je verovatno uslovljena implementacijom kooperativnog moda u kome igra pokazuje svoj pun potencijal. Tako preko interneta možete masakriratti zombije sa još tri kompanjona (približno istog nivoa), što ume da bude vraški zabavno. Iskustvo u co-op modu je poprilično drugačiji od onog u Left 4 Dead igrama, pre svega zbog otvorenog dizajna nivoa i raznolikosti misija, zbog čega su su svaki sledeći korak i situacija potpuno nepredvidivi. Da se igra u velikoj meri fokusira na kooperativno igranje, govore i cut-scene u kojima su na okupi svi likovi (uključujući i vašeg), da bi po završetku izrežirane deonice svi jednostavno isparili i ostavili vas da, kao i do sada, nastavite sami. Ove cut-scene su jednostavno dosadne i uglavnom samo prikazuju likove kako se raspravljaju oko toga šta činiti dalje, pa ćete verovatno poželeti da ih preskočite, jer pritom i ne otkrivaju bitne detalja i onako previše plitke priče.
Looting igra veliku ulogu u ovoj igri i može se porediti sa onim iz pucačine Borderlands. Džeparenje mrtvih neprijatelja, preturanje po kantama i koferima glavni su izvor keša, predmeta i delova koje kasnije koristite za kupovinu i unapređivanje oružja. Prilikom izbora oružja, potrebno je obratiti pažnju na štetu koju nanosi, zatim na silinu (koja neprijatelja ošamućuje ili obara na zemlju) i trajnost, odnosno izdržljivost. Efikasnost oružja opada njegovim korišćenjem, a pored skale, izgled će vam jasno staviti do znanja kada je vreme da iz ranca izvadite neko koje je u boljem stanju. U zamenu za keš, sva oružja je moguće popraviti, poboljšati i nadograditi delovima koje ste prikupili usput. Za nadogradnju je neophodno pronaći dokument koji sadrži uputstvo za izradu novog oružja, kao i potrebne delove. Ako imate sav potreban materijal, možete napraviti električnu mačetu, palicu sa motornom testerom ili ekserima ili nešto treće. Sve ove metalostrugarske poslove obavljate isključivo na za to predviđenim mestima (workbench), koja su razbacana po ostrvu i obeležena na mini mapi u uglu ekrana (koja je usput očajna).
Svaku kost koju polomite i deo tela koji odvojite od torzoa donosi iskustvene poene koje, po izboru, trošite na brojne atribute iz tri stabla veština – Fury, Combat i Survival. Fury je napad besa koji možete iskaliti nad zombijima kada napunite skalu koju dopunjujete (da, pogodili ste) ubijanjem zombija. Ovaj izliv besa traje par sekundi i daje taman dovoljno vremena da, poput gorile, golim rukama raskomadate sve nakaze u blizini. U Combat stablu unapređujete svoje borilačke veštine, štetu koju nanosite hladim oružjem, ali i otključavate neke specijalne poteze poput dokrajčivanja neprijatelja jednim udarcem dok ošamućen leži na zemlji. Survival stablo vam u određenoj meri može olakšati preživljavanje, proširiti mesto u inventaru i omogućiti vam da obijate zaključane kovčege. Na ovaj način igra u zadovoljavajućoj meri dozvoljava da po svom ukusu profilišete stil igranja koji preferirate.
Dead Island uspeva da pruži upravo ono što se očekuje od jedne akcione survival horor igre, a to je atmosfera. Kada malo dublje zagazite u igru, svaki sledeći korak će biti strepnja od onoga što vas čeka iza sledećeg ćoška. Ovaj konstantan osećaj straha nas je neprestano pratio bez obzira na to da li tumaramo prostranom preglednom plažom ili uskim i mračnim kanalizacionim tunelima. Tome doprinose i gromoglasni krici i groktanje zombija koje nam i dalje odzvanja u ušima, a koji su nam zakucavali srce u pete uvek kada ih čujemo.
Ovako masivna sandbox igra teško može da prođe bez bagova, a ni Dead Island nije izuzetak, čak ni posle tri zakrpe koje su se do sada pojavile. Tako ćete prečesto gledati zombije koji uporno pokušavaju da prođu kroz zatvorena vrata sa glavom i udovima koji vire sa druge strane, a da stvar bude jo gora, često će u tome i uspevati. Tu su i situacije u kojima se zombiji u trku zaglavljuju na nekim preprekama, da bi se koji sekund kasnije teleportovali ispred vas.
Tehniča strana igre varira u svakom pogledu. Chrome Engine u svojoj petoj iteraciji je u stanju je da renderuje neke fantastične prizore, dok će vas sa druge strane razočarati likovima sa malim brojem poligona i užasnim animacijama ljudi koji se kreću kao penzioneri oboleli od reume, sa beživotnim licima i drvenim facijalnim animacijama, za razliku od brojnih animacija zombija koje su prilično uverljive. Zamerku bi uputili i lokacijama koje nakon prvog čina postaju daleko manje atraktivne, jer vas sa pelepe obale sele u šumske predele u unutrašnjosti ostrva. Isto važi i za beživotnu glasovnu glumu ljudi koja je prava kontrast u odnosu na neverovatno jezive krike zombija.
I pored prilično mlake i konfuzne priče, neubedljivih likova, bagova i oscilacija, odlična atmosfera i kvalitetna makljaža sa zombijima (naročito u co-op režimu) je ono što nas i dalje tera da joj se iznova vraćamo. Na papiru, ova igra zaslužuje osetno nižu ocenu. Međutim, količina zabave koju nam neka igra pruži je ono što se na kraju računa, a Dead Island nas je zatrpala zabavom.
Ocena: 80
Kvaliteti: – Najzabavnija, najbrutalnija I najkrvavija makljaža sa zombijima do sada – Odlična, jeziva atmosfera i krici zombija – Sandobx okruženja otvorena za istraživanje (pod uslovom da imate petlju) – Izuztno zabavan jump in/out kooperativni mod – RPG komponenta i (hladna) oružja – 20+ sati sadržaja za jednog igrača uz veliku replay vrednost
Nedostaci: – Varijacije u grafici i zvuku – Mlaka priča sa neubedljivim i dosadnim likovima – Katastrofalna glasovna gluma – Brojni sitni bagovi
Sajt / Steam Platforma: PC/PS3/Xbox360 Minimalni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows XP CPU: Intel Core 2 Duo na 2.66 GHz Video karta: NVIDIA GeForce 8600GT ili ATI Radeon HD 2600XT sa 512 MB RAM: 1 GB za Windows XP / 2 GB za Windows Vista / 7 HDD: 7 GB prostora
Preporučeni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows 7 CPU: Intel Core 2 Duo na 2.66 GHz Video karta: NVIDIA GeForce 9600 sa 1 GB RAM: 4 GB HDD: 7 GB prostora Igrano na: OS: Windows 7 x64 CPU: Intel Core i5 2500k na 4.2 GHz Video karta: NVIDIA GeForce GTX 460 1GB RAM: 4 GB DDR3 Konekcija: Cable, 6 Mbit / 384 Kbit
Opis igre: Dead Island
Igara sa zombijima nikad dosta. Svi mi volimo da mlatimo i komadamo ove monstrume čija inteligencija (na nivou bubašvabe) možda ne predstavlja izazov, ali je imaju taman dovoljno da prepoznaju sveže, nezaraženo meso kojim će na kratko utoliti svoju glad i bes. Dead Island nam pruža upravo ono što volimo. U pitanju je igra na koju smo u par navrata zaboravili iz prostog razloga što su je Deep Silver i Techland najavili još 2006. godine, da bi u narednim godinama na njoj radili bez mnogo buke i medijske pompe. Ono što nas je probudilo bio je fantastičan E3 trejeler koji je ujedno i jedan od najoriginalnijih i najdirljivijih koji smo videli.