Opis igre: PES 2014

Sa malim zakašnjenjem dolazi nam i opis Pro Evolution Soccer-a 2014. Zakašnjenje postoji sa razlogom, jer je bilo potrebno da prođe određeno vreme da bi se utisci o igri slegli na pravi način. U suprotnom, objektivni opis igre bi izostao. Već po tradiciji, susrećemo se sa redovnim godišnjim izdanjem popularne simulacije fudbala, najpopularnije sportske igre na planeti. No, da li je ovo samo redovno osveženje, ili ipak nešto više od toga? PES 2014 definitivno ima nekoliko novih aduta u rukavu, i to govori da je bilo itekako određenih evolutivnih pomaka

Nikola Vasiljević
Najnovije izdanje popularnog PES-a u potpunosti opravdava deo svog imena – Evolution. KONAMI tim je ove godine zaista rešio da „zagrize metak“ kako bi se na pravi način suprotstavio FIFI 2014 na globalnom nivou i pokušao da povrati deo izgubljenih fanova. PES 2014 baziran je na velikom broju inovacija koje su učinile da igra u velikoj meri odudara od onoga na šta su zagriženi PESovci navikli. Nakon više godina bez radikalnih velikih promena, PES 2014 se sa pravom može nazvati evolutivnim. Brojne novine, kako kozmetičke, tako i funkcionalne staviće PES pred možda i najveći izazov do sada. Veliko je pitanje na koji način će PES zajednica reagovati na sve promene.

Prve promene vide se odmah po ulasku u igru. Glavni meni je dobio novi vizuelni prikaz koji se dosta razlikuje od onog u prethodnim naslovima. Pri prvom startu igre, igrač će biti upitan da unese svoj omiljeni tim (i igrača). Upravo taj tim će biti osnovni element novog menija, koji time dobija na personalizaciji. Meni se sastoji od dva dela sa opcijama i trećeg dela gde je prikazan rezultat poslednje odigrane utakmice sa par skrinšotova postignutih golova.
 
Što se tiče opcija, novi PES ne donosi preterane novine i tu su već uobičajena takmičenja poput Master Lige, Become a Legend takmičenja, UEFA lige šampiona. Tu su i UEFA liga Evrope, Copa Libertadores i azijska liga šampiona, auveden je i onlajn multiplejer 11na11.Pored pomenutog, značajnijih novina nema, s tim što je u ovogodišnje izdanje vraćen i standardni Liga mod takmičenja, koje je bio izostavljen u prethodnom PES-u. Standardna boljka Pro Evolution Soccer serijala, licenciranje pojedinih liga i stadiona, i dalje je prisutno, pa tako i ovaj put umesto Arsenala igramo sa Severnim Londonom, a nećemo videti ni Nou Kamp ili Santijago Bernabeu. Na sreću, PES internet zajednica svojim zakrpama donosi prava imena klubova, dresove, stadione, lopte i najnovije transfere, skoro momentalno po izlasku igre.

Na polju grafike se vidi ogroman napredak, pre svega u prikazu igrača i iskazivanju njihovih emocija. Detaljnost kod animacije lica igrača vidi se već u glavnom meniju. Novi PES ID sistem doneo je oko 50 licenciranih igrača čije su kretnje i potezi „skinuti“ u detalje kako bi verno mogli da budu prepoznati u igri. Zagriženi fudbalski fanovi će bez problema na terenu moći da uoče prepoznatljive pokrete i motoriku svojih omiljenih fudbalera. Ipak, koliko su dobro i detaljno su  urađeni poznatiji igrači, toliko oni manje poznatiji znaju da deluju plastično, kao voštane figure. Nova grafička poboljšanja su učinila da na vizuelnom polju PES izgleda sličniji FIFI više nego ikad, što ovde posmatramo kao pozitivnu stvar. Sa druge strane, muzička podloga ove godine je prilično siromašna. Ono što ostaje igračima jeste da importuju svoje pesme i tako obogate audio komponentu igre.
 
Iako PES po broju modova igranja koje nudi i dalje veoma zaostaje za FIFA serijalom, ovaj naslov je svoju popularnost i armiju vernih fanova izgradio na gejmpleju, koji je u ovogodišnjem izdanju PES-a pred velikim izazovom. Mnoštvo novih tehnika i novi endžin svedoče da KONAMI ne želi da sedi skrštenih ruku i oslanja se na staru slavu dok FIFA krade PES fanove. Najviše je urađeno na polju kretanja i animacije igrača na terenu, gde je svaki duel slika za sebe, a broj poteza koje se mogu izvesti je nikada veći. Neke od novih tehnika su: – Motion Animation Stability System, koji menja prethodne skriptovane animacije za reakcije igrača pri fizičkom kontaktu i duelima, pa tako sada ponašanje igrača u dueluzavisiod specifičnosti situacije, pravca kretanja igrača, brzine, snage i brzine drugog igrača u duelu – TrueBall Tech,kojije tu da igračima pruži potpunu kontrolu u pas igri i da predvidi ne samo sledeći pas već i čitavu moguću akciju, omogućavajući igraču do sada u PES-u neviđenu kontrolu nad pas igrom. Nakon uključene opcije za složenu pas igru, igrači će moći da kontrolišu dužinu, visinu, jačinu i tačno mesto za svaki poslati pas u prostor
 
 Velika pažnja je posvećena timskoj igri na terenu, pa će sada igrači više nego ikada imati osećaj da imaju potpuniju kontrolu nad svim igračima svog tima, koji se odlično ponašaju i kreću kao tim a ne kao skup pojedinaca (odnosno kao srpska fudbalska reprezentacija). Ovo je postignuto zahvaljujući Combination Playsistemu koja omogućava igraču da za različite delove terena postavlja različite taktike za grupe od 3 i više igrača.
 
Još jedna zanimljiva tehnika je Heart sistem. On bi trebalo da u gejmplej uvede i emotivni momenat, pa bi tako tim koji gubi sa 2:0 i postigne gol na 5-6 minuta do kraja trebalo da dobije novu snagu i polet. U teoriji, igrači će odjednom početi bolje da trče, dobijaju duele, motivisani nekim dobrim potezom. Ovaj sistem je za sada jako teško oceniti u praksi. Ipak, nakon odbranjenog penala De Hee protiv Aguera, pri rezultatu 1:0 za Mančester Siti, autor je sa svojim Junajtedom uspeo da preokrene na 3:1 golovima Runija (2) i Antonija Valensije. Slučajnost ili Heart sistem, za sada je teško oceniti.
U teoriji, sve ove inovacije i tehnike zvuče sjajno, ali uticaj na gejmplej je zaista veliki i potreban je razumno dugačak period adaptacije. Svaki iole zagriženi PES fan je do sada prilično lako mogao da pređe na svaki naredni naslov, a trening sesije su doktorirali samo bi oni koji su imali nameru da postanu pravi majstori. Ipak, ove godine se svim PES igračima strogo savetuje da detaljno prođu trening, barem do expert nivoa. Mnoštvo novih opcija u napadu, ali i odbrani se bez treninga teško mogu savladati, a uticaj na gejmplej je ogroman. Od igrača se zahtevaju koncentracija, refleksi i promišljenost.

Broj i raznolikost driblinga, nikad složeniji sistem dodavanja, kao i kontrole lopte nateraće igrače da koriste sve tastere na svom džojpedu i vrte oba analogna tastera dok se ne naviknu na novi sistem i ne postignu dovoljan stepen koordinacije. Pretrčati igrača u napadu je sada više postala slučajnost nego uobičajena stvar, jer bez građenja lopte, kontrole, driblinga i preciznih pasova skoro da je nemoguće postići golove na težim nivoima igre. Građenje lopte rukama, ramenima, varke, finte čine novi PES sjajnom simulacijom fudbala. Svaki aspekt igre se može kontrolisati.
Ovladavanje novim sistemom možemo zahteva upornost i koncentraciju i najteže će pasti casual PES igračima. Ipak, nakon svakog savladanog segmenta igre i korišćenja finte, trika ili lepo plasirane lopte pored golmana u igri, igrač će se osetiti veoma nagrađeno. Bez sumnje, ovo je najteži PES do sada što se tiče savladavanja kontrola i svih opcija koje omogućavaju da se iz igre izvuče ono najbolje.

Iako nove tehnike teže da igru što više približe simulaciji fudbala, neke stvari su i dalje ostale izrazito arkadne, čini se zbog lepšeg ugođaja. Tako će na primer na odbitak posle kornera skoro svaki igrač raspaliti  volej sa 25m, a lopta će imati čudnu putanju i najčešće će se u velikom luku brzo spustiti ka golu, bez obzira da li je udarac uputio igrač odbrane ili Kristijano Ronaldo. Takođe, čini se da odbrambeni igrač koji juri za napadačem povremeno zna da dobije nerealno ubrzanje i sa lakoćom oduzme loptu napadaču. Sistem izvođenja slobodnih udaraca, kornera i penala je doživeo takođe značajnu promenu, pa tako sada strelica omogućava igraču da izabere visinu i otprilike tačno mesto gde igrač želi da cilja.
 
U odbrani je zadržan princip koji sprečava igrače da zlostavljaju taster za praćenje igrača. Na ovaj način je skoro nemoguće oduzeti loptu, pa je za dobru odbranu neophodno koristiti kombinaciju tastera za automatsko praćenje igrača, udvajanje i pritisak, za kretanje u prostoru i pažljivo izabrati kada koristiti start na loptu ili klizeći. Dok se ne ovlada ovakvim sistemom, skoro svaki odbrambeni duel 1na1 završava se primljenim golom.
 
Jedna od mana jeste povremeno nepredvidljivi AI. Igrači se ponekad neće kretati onako kako bi to bilo prirodno, lopta će pored njih prolaziti kao da ih ne zanima a tu je i dalje bag igrača koji trči za loptom koja odlazi van igre, dotiče je i tako poklanja prekid protivniku. Golmani će ponekad loptu proslediti direktno u noge protivničkom igraču kojem ostaje jedino da da gol u praznu mrežu. Takođe, AI će ponekad misliti da zna bolje od igrača kome lopta treba da ide, pa će je slati onome kome ne treba, što najviše frustrira u kontrama i u poslednjoj liniji odbrane. Ove boljke se donekle mogu ublažiti podešavanjem opcija za nivo u kojem želite da AI odlučuje o određenim aspektima igre.
 
Još jedna zamerka ide na suđenje, gde se ponekad stiče utisak da je sudija na strani AI protivnika kod dosuđivanja prekršaja. Subjektivan osećaj autora, na nekih 20+ odigranih utakmica jeste da ukoliko AI nije uklizao sa dve noge sa leđa u igrača, faula nema. Vučenje za dres i odgurivanje se toleriše, ali čini se dosta više kod kompjuterski generisanog protivnika nego kodigrača. U multiplejer okršajima ovakav problem za sada nije primećen.
 
 PES 2014 u velikoj meri predstavlja evoluciju i napredak. KONAMI je konačno rešio da zasuče rukave i ozbiljno poradi na inovacijama. Ipak, čini se da kvalitet inovacija nije u potpunosti ispratio njihov kvantitet, što je uticalo na to da se igra nađe na pola puta između simulacije i arkade i da igračima pored dosta uživanja često zadaje i glavobolje koje će nekog koštati i slomljenog džojpeda. Novi kvaliteti su dobijeni nauštrb nekih elemenata gejpleja koji su prethodne PES naslove činili veoma zabavnim i ovo za neke igrače prosto može biti previše. Ipak, inovacije su sjajna osnova za dalji razvoj serijala i pravi napredak očekuje se od narednog izdanja.

Za svaku pohvalu je hrabrost tima iz KONAMI-ja da se konačno na pravi način uhvati u koštac sa ekipom iz EA-a. Čini se da će najnoviji PES više nego ikada podeliti zajednicu PESovaca na one koji brane serijal i one koji će misliti da je đubre. Komunikacija na internetu svedoči o ovome, i na svim portalima i forumima se vode žučne rasprave. Jedno je sigurno, PES više neće biti isti, a promena je jedini pravi put i ukoliko ekipa iz KONAMI-ja bude birala prave poteze, PES će utoliko bivati sve bolji.
Ocena: 81
Kvaliteti:
– Mnoštvo inovacija – Prelazak sa skriptovanih animacija na složene kontigentne sisteme za generisanje reakcija – Grafika – Novi driblinzi i finte – Novi sistem izvođenja prekida, fizika lopte i kretnje igrača
Nedostaci:
– Siromašan u pogledu modova i licenci u odnosu na FIFU – Nepredvidiv AI – Strma kriva učenja – Slaba muzička podloga – Ne toliko dobar spoj arkade i simulacije.
Sajt: pes.konami.com Platforma: X360/PC/PS3/3DS/PS2/PSP
Minimalni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Win Xp 32, Vista, Windows 7 CPU: Pentium D 820 2.8GHz, Athlon LE-1640 Video karta: GeForce 510, Radeon HD 5450 512MB RAM: 1 GB HDD: 10 GB prostora
Optimalni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Win Xp 32, Vista, Windows 7, Windows 8 CPU: Core 2 Duo E7400 2.80GHz, Athlon II X2 255 Video karta: GeForce GT 440, Radeon HD 5550 1024MB RAM: 4 GB HDD: 10 GB prostora
Igrano na: PC platforma (uz PESedit 0.2 patch) OS: Windows 7 x64 CPU: Intel Core i5 750 na 2.67GHz (4 jezgra) Video karta: ATI Radeon HD 4870 (1024MB) RAM: 4 GB Konekcija: Optički24Mbit / 12 Mbit

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi