Opis igre: Space Pirates And Zombies

Ako imate malo više staža u igranju PC igara, verovatno ćete se setiti naslova kao što su Star Control 2, Master of Orion i Space Rangers. Upravo te igre su bile inspiracija timu od dva programera entuzijaste, koji zajedno čine celokupni MinMax Games razvojni studio. Njihov prvenac, igra pod imenom Space Pirates And Zombies (ili skraćeno S.P.A.Z.), počela je kao projekat koji je nastao kada su njih dvojica u međusobnom razgovoru shvatili da igre koje se njima igraju više niko ne pravi, a kako se na kraju ispostavilo, daleko od toga da su jedini kojima ovaj žanr nedostaje. Uostalom... ko još ne želi da bude svemirski pirat... i tamani zombije!

Bojan Dančuo Trenutno je među PC igračkom populacijom vrlo popularno lamentovanje nad sudbinom njihove omiljene platforme. Konzole su navodno progutale veliki broj žanrova i uvele u interfejs i mehaniku igara neke konvencije od kojih se PC puritancima diže kosa na glavi. Naravno, ima u tome istine, ali autor ovog teksta smatra da je situacija trenutno daleko od loše za PC platformu. Igre su u poslednjih 30-ak godina doživele drastičnu tranziciju. Od par mrdajućih piksela i pratećih bip-bip zvukova, do trenutnih interaktivnih filmova, očigledan je pomak od razvojnog tima koji se sastojao od jednog programera sa dobrom idejom (setimo se Elite), do cele armije programera, scenarista, glumaca koji daju glasove, umetnika… koji su potrebni da bi se moderan naslov doneo na tržište.
 

 

 
Ipak, u poslednje vreme događa se i jedna druga tranzicija. Alati za razvoj i distribuciju igara više nisu ni toliko skupi, niti komplikovani. Tako da smo trenutno u situaciji da opet možemo imati jednog ili dva čoveka sa dobrom idejom (Minecraft fenomen npr.), koji mogu da razviju sasvim vizuelno dopadljivu igru bez polovine života provedenog u kodiranju engine-a, kao i da je isporuče igračima sistemom za digitalnu distribuciju na vrlo jednostavan način. Vrlo je moguće da smo upravo na početku nove renesanse PC igara, koja će se ovaj put sigurno barem jednim delom preliti i u svet konzola i možda konačno pomiriti ove dve populacije i dovesti do toga da imamo najbolje od oba sveta. Ali dosta filozofiranja, vreme je da se pozabavimo malo i igrom kojom bi ovaj tekst trebalo da se bavi.
 

 
Radnja S.P.A.Z.-a je smeštena u neku neodređenu budućnost, gde je Zemlja usled eksploatacije i zagađenja postala samo još jedna zapuštena i zabačena kolonija. Srećom, jaja već odavno nisu bila samo u jednoj kotarici jer se ljudska rasa u međuvremenu raširila galaksijom uz pomoć warp kapija koje omogućavaju trenutni transport između bilo koja dva sistema. Same kapije su u nekom trenutku posejane po galaksiji uz pomoć sporoputujućih brodova i sada predstavljaju jedini vid transporta među svetovima.
 

 
Naravno, kao što u ovakvim zapletima obično biva, osnova warp tehnologije, kao i velikog broja drugih naprednih tehnologija koje uopšte omogućavaju svemirska putovanja, leži u elementu E-126, poznatijem kao “Rez”, što je ime koje su mu dodelili prvi rudari koji su dirinčili i kopali ovu rudu. Rez je praktično postao glavni resurs galaktičke civilizacije – svi ga žele i ne prezaju ni od čega da bi do njega došli.
 

 
Kako se cela situacija oko “lova na Rez” otrgla kontroli, formirano je posebno telo pod nazivom United Terran Alliance ili skraćeno UTA, koje je imalo zaduženje da prati i kontroliše saobraćaj koji se odvijao kroz warp kapije. Takvo stanje je funkcionisalo neko vreme, ali se vremenom struktura UTA sve više raspadala, da bi na kraju većina sistema dobilo formu samostalnih država sa sopstvenim UTA garnizonom koji funkcioniše nezavisno od ostatka UTA strukture i civilnom vladom koja pokušava da nametne svoju vlast. Neslaganje UTA sa civilnim vladama je vremenom preraslo u otvoreni rat, a warp kapije su ostale zatvorene do daljnjeg, sa flotama UTA vojnih brodova lakih na obaraču koje ih obezbeđuju.
 

 
Likovi koje igrač vodi su bačeni u takvu galaksiju, opremljeni svojim matičnim brodom pod imenom “Clockwork”, skpljenim od delova sa svemirskog otpada, sa veoma malo resursa i tehnologija na raspolaganju, ali sa velikim snovima i željom da se po svaku cenu probiju do centra galaksije i legendarnog nepresušnog izvora Rez-a. Moralni kodeksi su ovde očigledno u drugom planu, pa uloga koju ćete najčešće igrati nije daleko od “Svemirskog Pirata”, čime je prvi deo naziva igre ispoštovan.
 

 
Prvi korak kroz koji ćete morati da prođete pošto pokrenete igru je generisanje galaksije, pošto je ona u svakoj partiji drugačija. Možete povećavati i smanjivati broj sistema i podesiti težinu, što će naravno uticati na dužinu igre. Iz nekog našeg iskustva, za početak je najbolje ostaviti default podešavanja.
 

 
Prvih par misija će vas upoznati lagano sa interfejsom i načinom upravljanja brodom, što će vam itekako trebati kasnije, tako da obratite pažnju. Igra je u osnovi akcionog karaktera, a brodom se upravlja direktno mišem i tastaturom. Čim malo odmaknete u igri, dobićete i veći broj brodova, ali uvek u jednom trenutku možete kontrolisati samo jedan, dok ostalima upravlja AI u skladu sa definisanim modom ponašanja koji se može podesiti na taktičkom skrinu. Naravno, možete se prebacivati između brodova u svakom trenutku, kao i određivati pojedinačne mete za svakog od njih u taktičkom modu (tada je igra pauzirana). Dok ste u standardnom modu, u gornjem levom uglu možete videti relevantne podatke vezane za vaš matični brod, kao i za brod kojim upravljate trenutno. “Rez” je naravno količina Rez-a koju imate u rezervi, dok su “Goons” još jedan vitalan resurs i predstavlja zapravo slobodnu posadu koja je na raspolaganju da popravlja brod ili se bori protiv napadača koji pokušaju da ga zauzmu. Goons-i nisu neophodni da bi brod leteo, ali su vrlo korisni, pogotovo kasnije u igri. “Data” je količina podataka koje ste prikupili, a koja se dobija od uništenih protivničkih brodova i na par drugih načina. Kada Data skala stigne do kraja, prelazite na sledeći iskustveni nivo i dobijate 3 poena koja možete da potrošite na ekranu za istraživanje tehnologija. 

 

 
Među podacima o brodu kojim upravljate može se videti trenutna snaga energetskog štita (brojka 70 na slici), stanje oklopa (predstavljeno u vidu četiri luka sa leve, desne, gornje i donje strane), stanje trupa broda (brojka 106 na slici), količina Rez-a koja je trenutno prikupljena u brodu i broj članova posade. Svaka vrsta broda ima određeni kapacitet za transport Rez-a i smeštanje posade, što dosta zavisi od njegove primarne namene. Tako će recimo transportni brod moći da ponese jako veliku količinu Rez-a, ali će zato biti mnogo slabije naoružan od nekog broda predviđenog za borbu.
 

 

 
Tehnologije koje možete istražiti su podeljene u kategorije, a svaka od njih ima nivoe, gde je za istraživanje svakog potrebno onoliko poena kolika je vrednost tog nivoa. Tako recimo ako krenete od nultog nivoa Reaktor tehnologije, da biste stigli do petog, treba vam 1+2+3+4+5=15 poena. Svaki sledeći nivo donosi određene bonuse u okviru te tehnologije (koji se razlikuju od partije do partije i generišu se svaki put slučajno, mada je na desetom nivou uvek isti krajnji bonus), a na određenim nivoima otvara se i pristup nekoj novoj primenjenoj grani te tehnologije. Ipak, to što ste istražili drugi nivo lansera i sada navodno znate kako da koristite SRM Launcher-e, ne znači da možete i istog trenutka da ih stavite na vaš brod. Planovi za konstrukciju tih lansera moraju da se kupe na nekoj svemirskoj stanici koja ih nudi, pod uslovom da ste vlasnicima te stanice zapravo dovoljno simpatični da vam dozvole da ih kupite. Alternativa je da raznesete tu stanicu i pokupite planove iz olupine, ali ako se odlučite na tu varijantu, budite jako pažljivi. Svemirske stanice viših nivoa su izuzetno ubitačne.
 

 
U hangaru možete da dizajnirate svoje brodove. Od veličine hangara i raspoloživosti planova za izgradnju brodova zavisi kolike brodove možete da gradite, a šeme za nove brodove dobijate tako što analizirate olupine te klase brodova koje ste uništite vi ili neko drugi. Hangari će se naravno proširivati, kako se klupko priče odmotava i vaš matični brod se unapređuje.
 

 
Da biste zapravo uradili nešto pametno i otkrili sudbinu koju su vam tvorci igre namenili, morate naravno putovati galaksijom. Samo putovanje funkcioniše na nivou sistema i na nivou galaksije. U okviru sistema kao jedne od destinacija uvek imate UTA i civilne baze, a na mapi možete videti njihovu snagu, kao i njihov odnos prema vama – da li će vas primiti otvorenih ruku ili će pripucati čim promolite nos u njihovoj blizini. Kako je galaksija potpuno fragmentirana, odnos prema UTA i civilnim frakcijama u jednom sistemu nema nikakve veze sa time kako će se one postaviti prema vama u drugom, što prilično olakšava igru i omogućava vam da uz malo dobrog planiranja iskoristite prednosti koje veze sa obe frakcije pružaju. Na sistemskoj mapi imate i spiskove misija koje možete izvršavati za jednu ili drugu frakciju, koje će vam naravno doneti resurse, ali i izazvati odgovarajuću reakciju UTA i civilne strane, gde će vas posle toga jedni voleti manje, a drugi više. Ako uspešno završite neke bitnije misije, možete čak i uticati na balans moći u sistemu i ojačati jednu frakciju ili oslabiti drugu.
 

 

 
Galaktička mapa vam prikazuje ono što ste trenutno istražili, dok su sistemi do kojih još uvek nemate pristupa sivi i o njima nemate nikakve dodatne informacije. Brojka pored sistema je jako bitna i označava tehnološki nivo tog sistema. Uglavnom važi pravilo da sistemi bliži centru galaksije poseduju naprednije tehnologije, dok su oni bliži obodu slabije opremljeni. Uvek imajte to u vidu i uporedite svoj trenutni tehnološki nivo pre nego što se upustite u bitku sa brodovima koji su možda mnogo jači od vas. Otkrivanje novih sistema je zapravo i neka vrsta testa spremnosti, jer prilaz svakom sistemu čuva kontigent UTA brodova koji je opremljen tehnologijom koja preovlađuje u njemu i prvo morate njih da pobedite da biste uopšte prošli dalje (doduše možete i da potplatite UTA kontigent i tako dobijete mogućnost prolaza, ali to je manje zabavna alternativa).
 

 
Pravilno napredovanje u tehnologijama zahteva određenu dozu umerenosti, pa se nemojte zaletati odmah na najjače protivnike, već polako ojačavajte svoju flotu. Nije uopšte ispod časti uleteti u neku već rasplamsalu bitku između UTA i civilne frakcije i bez mnogo aktivnog učešća pokupiti resurse, posadu i planove iz olupina uništenih brodova. Naravno, cela igra se vrti oko glavne priče, koja se odmotava polako i taman kada vam standardne misije dosade, desiće se nešto novo i promeniti odnos snaga. Pored misija vezanih za glavni narativni tok i generičkih misija, postoji i određeni broj sekundarnih misija koje su uglavnom teže od običnih, ali donose i veće nagrade.
 

 
U igri postoji i umereni RPG element, pa tako možete pronaći “specijaliste” koji vam daju određene bonuse na nivou cele flote i mogu napredovati kako budu sticali iskustvo i povećati vrednosti tih bonusa. Kako budete napredovali, dobićete pristup i većem arsenalu oružja, pa su tu razne vrste energetskih oružja (koja su uglavnom dobra protiv štitova), čestičnih oružja (koja su dobra protiv trupova brodova, ali tek kada se probiju štitovi), raznih vrsta raketa i torpeda, mina, svemirskih bombi, lovaca, bombardera i šatlova za iskrcavanje trupa. Možete i napraviti izbor da li ćete se fokusirati na energetske štitove ili na cloaking device sistem, gde neprijatelj mora prvo da vas otkrije senzorima da bi vas mogao pogoditi, a kada zapucate iz skrivenog stanja nanosite više štete nego inače zbog faktora iznenađenja. U zavisnosti od trupa broda koji imate na raspolaganju, oružja mogu biti fiksna ili montirana na turret, a point defense uvek dobro dođe, kao i zrak za privlačenje tereta u skladište broda. Izbor vrste reaktora ili štita koji ćete ugraditi u brod nije uvek tako jednostavan izbor kao što se to čini na prvi pogled. Neki reaktori na primer brže obnavljaju energiju, ali zato drugi, koji sporije generišu energiju, imaju veći kapacitet, pa ćete moći da ispucate mnogo veću salvu iz plazma oružja ako koristite njega, s tim da ćete morati duže da sačekate pre nego što to ponovite. Oklop je takođe stavka koju treba dobro razmotriti, jer deblji oklop pruža više zaštite, ali i povećava inerciju broda, a trom brod je mnogo bolja meta od brzog broda.
 

 
U ovom tekstu nikako ne možemo pokriti sve strateške i taktičke mogućnosti koje vam SPAZ pruža, ali dovoljno je reći da ih ima zaista dosta, a kako vaš brod bude polako napredovao, postajaćete sve ubitačniji i naoružaniji, dok će vaš matični brod postajati sve napredniji i na kraju izgledati ovako:
 

 
Vizuelno, SPAZ je vrlo dopadljiva igra, koja u početku uopšte nije haredverski zahtevna, ali kasnije, kada po par stotina raketa, svemirskih otpadaka i leševa bude lebdelo svemirom, očekujte povremena usporenja. Kako je indie igra u pitanju, očigledno je da su tvorci dali sebi malo više slobode i napravili je malo surovijom nego što je to običaj kod mainstream igara. Tako ćete redovno posle uspešnog plotuna koji je probio trup broda videti kako vakuum isisava posadu, koja će ispasti kroz rupu na oplati oštećenog broda, grčiti se neko vreme i zatim se zauvek umiriti. Sasvim je regularno i da njihova tela “pogazite” vašim svemirskim brodom dok letite okolo, a AI će se često čak i potruditi da ih upuca laserom. Takođe, kada zarobite protivničku posadu iz kapsula za spasavanje, određeni broj njih neće hteti da vam se pridruži, pa će “prošetati daskom” i takođe završiti sa druge strane vazdušne komore.
 

 
Vidim već pitanje koje vam čuči već neko vreme u svesti… “Dobro, sve je to lepo, ali gde su dovraga tu zombiji?”. Eeee… pa ne želim da vam otkrivam previše, jer je mnogo zabavnije kada sami prvi put doživite neke stvari. Recimo samo da UTA nije tek tako zatvorila sve sisteme, a posada koja brani brodove postaje mnogo bitnija kasnije, jer vaši brodovi, ma koliko dobro bili naoružani, ne znače ništa ako njihovi topovi nisu okrenuti na pravu stranu. Kada prvi put čujete čudno kuckanje i grebuckave zvuke koji se prenose po oplati vašeg svemirskog broda, nemojte podleći stereotipu iz horor filmova i otvoriti vazdušnu komoru da proverite šta je to. Jedna greška je bila dovoljna…
 

 
Space Pirates And Zombies je zaista sjajna igra, izuzetno zarazna i opuštena. Uz to, tvorci su obećali da će raditi na dodavanju novog sadržaja, a već je najavljen i nastavak. Za 13,99€/14,95$ koliko S.P.A.Z. košta, itekako se isplati podržati momke koji su uložili dve godine svog života u stvaranje ovog naslova koji je definitivno falio na učmalom tržištu igara sa svemirskom tematikom ovog tipa.  
Ocena: 80
 
Kvaliteti:  – Old-School osećaj i prenesene najbolje komponente dobrih starih igara ovog tipa – Niska cena i skromni hardverski zahtevi – Odličan balans akcije i taktike
Nedostaci:  – Nedovršenost nekih komponenti igre i neizbalansiranost oružja (igra će biti vremenom ispolirana kroz patch-eve) – Ponekad nepotrebno korišćenje psovki u dijalozima i banalni zapleti sekundarnih misija (vidi se nedostatak profesionalnih scenarista)
Sajt / Steam / GamersGate Platforma: PC Minimalni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows XP (SP3) / Vista (SP2)  / 7 (SP1) CPU: 2 GHz Video karta: 256 MB DirectX 9 kompatibilna karta – OpenGL 3.0 podrška i rezolucija 1024×768 su potrebni RAM: 1 GB HDD: 250 MB prostora
  Igrano na: OS: Windows 7 x64 CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 na 3.4 GHz Video karta: AMD Radeon 6950 2 GB RAM: 8 GB DDR3 Konekcija: Cable, 16 Mbit / 1 Mbit  

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi